Trucker verplaatst ambulance

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is ook wat er aan het gebeuren is, zie evapp.org (reeds actief in Hoogstraten). Buurman/buurvrouw aan het pompen (bij zwaarlijvige personen : zorg maar dat er voldoende mensen aanwezig zijn), dokter kan medicatie optrekken en toedienen, MUG kan nadien intuberen, en ambulance kan schokken en pompen overnemen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dan zijn we het dus eens dat het niet per se de huisarts is die als eerste ter plaatse kan en moet zijn. :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan het zo radicaal nemen als je wilt natuurlijk, maar in meer dan 50% van de gevallen is een bezoek aan de spoed (met ambulance en heel het circus) niet nodig, en kan je huisdokter of de dokter van wacht jou prima helpen. Als ze willen natuurlijk ...

Iemand met een beetje gezond verstand kan perfect inschatten of zijn/haar situatie de moeite waard is om een ambulance te bellen. Kan je dat niet, dan stel je jezelf één simpele vraag : een ambulance kost nu pakweg 75 euro. Zou ik diezelfde ambulance bellen mocht deze 750 euro kosten (systeem van Nederland)? Zo ja : ga je gang en we helpen je graag. Twijfel je? Bel eerst de dokter.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

€75?
Ik ben 1 keer afgevoerd zo'n 23 jaar geleden. Ik dacht dat dat toen over de BEF10.000 was?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hangt er natuurlijk vanaf. De prijzen in héél België zijn exact hetzelfde, maar veel hangt af van het aantal km's dat je moet rijden.

De km's worden geteld vanaf de standplaats naar de interventieplaats, van de interventieplaats naar het ziekenhuis, en van het ziekenhuis terug naar de standplaats.

Tarieven 2018:
Forfait rit (tem 10km) : 64.37 euro
11 tem 20km : 6.43 euro/km
21+ km : 4.92 euro/km

Naast deze tarieven mag een ambulance niks extra rekenen. Dus alles wat we gebruiken zit in die prijs inbegrepen, zelfs als we assistentie vragen van de MUG. De enige uitzondering zijn AED pads : daar mogen we iets van een 60 euro voor extra aanrekenen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

veel km's waren het niet, van Schaarbeek naar Schaarbeek.
Zeker weet ik het niet meer, het was een ongeval tijdens school-huis, dus voor de verzekering.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mja ik ken de tarieven van 25 jaar terug niet, dus het kan uiteraard. Maar de vraag is ook : kwam de ziekenwagen van Schaarbeek? Of van de andere kant van Brussel?

Het gebeurd dikwijls dat wij vanuit Gent naar de parking op de E40 te Wetteren moeten rijden. Aangezien we dan met onze neus richting Brussel staan, is het ziekenhuis ASZ het dichtste bij. Als je dan op Google maps kijkt is dit een totale 62.2km.

Dus dit is dan ...
64.37 euro voor de eerste 10km
64.30 euro voor de volgende 10km (20km)
207,624 voor de 42.2km die overblijft

Totaal is dus 336,294 dat er zal moeten betaald worden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind de analyses van Krisken over de technische mogelijkheden, realiteiten op interventies, en redenen om al dan niet sirenes aan of af te zetten, perfect met de nagel op de kop en terecht ook.
Sirenes worden vaak afgezet wanneer de prio niet afgedwongen wordt, om velerlei redenen.
Dat kan gaan om nachtlawaai, maar ook om het sparen van het gehoor van de ambulancier (want met de modern geisoleerde wagens moet die sirene behoorlijk wat dB pompen), of omdat het gewoon niet nodig is tijdens het rijden, behalve wanneer de voorrang afgedwongen wordt aan kruispunten en rode lichten.

Het enige detail dat ik wil opmerken: een ambulancier kan idd zijn wagen achterlaten omdat je niet weet wat je gaat vinden; ik vraag me af of je na initiele analyse niet kan riskeren de weg gaan vrij te maken als de situatie het toelaat.
En ik ga vooral niet akkoord met de parkeeropmerking: voor een garage parkeren blokkeert idd die garage, maar nu blokkeer je de hele straat; op dat vlak is het parkeren voor de garage minder hinderlijk tijdens de interventie.
Als de medische situatie het toelaat uiteraard, maar daar merk ik soms enige luiheid bij vanuit sommige ambulanciers (zo van "bon, het mag, dus gaan we ons ook ni extra uitsloven"; diezelfde reflex die je ook wel ns ziet bij flikken die de spreekwoordelijke frietjes gaan halen).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is de kant waar het juist gissen en koffiedik kijken is. Hier in Gent weet ik dat we de auto zullen verplaatsen. Ook in de omliggende gemeentes is dit zo. Echter is dit een toestand waarvan we niks kunnen besluiten, daar we een groot aantal variabelen niet kennen...

1. Hoelang stonden die ambulanciers er al?
2. Ik gok dat auto's prima konden passeren (half over het voetpad), maar een vrachtwagen niet
3. Wat voor interventie was er gaande?

Wat ik wel lees, is dat de trucker de wagen kon inparkeren voor de poort, maar dat ze die achteraf er terug hebben mogen uit rijden (en dus dezelfde situatie creëren als in het begin) om de patiënt er terug in te leggen.

Puur gebaseerd op het filmpje en op de streetview beelden denk ik dat ik exact hetzelfde zou doen, auto in het midden van de straat parkeren, en eventueel later die verzetten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben eens weggevoerd,omdat men een hersenbloeding vermoedde(gelukkig was dit het niet!!)afstand van hier naar Maria M. 60+ km.Gelukkig een hospit. verzekering want het vervoer was meer dan 350€.
Ik vind het niet goed te praten dat iemand,die er niets mee te maken heeft,een ambulance zomaar verplaatst.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb hier nog dikken ambras gemaakt met een ambulancier die broodjes ging halen en zijn ambulance niet wilde verzetten om me uit mijn garage te laten. Zijn broodjes waren bijna klaar.
Zo zijn er natuurlijk altijd kl**tzakken te vinden.
Alleen mogen we dat niet als normaal beschouwen en altijd van de goede wil starten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Klopt, maar overal zijn er wel kiekens die het algemeen beeld van een bepaalde groep verzieken. Vooroordelen zijn snel gemaakt als ze 1 persoon iets fout zien doen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt helemaal.
Je hebt er overal die de kantjes eraf lopen, en die minderheid verziekt het voor iedereen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

cadsite schreef:
petrol242 schreef:Ik heb al ongelooflijk veel geduld gehad op dit forum, maar nog steeds valt mijn bek open van verontwaardiging over de reacties die ik te lezen krijg.
Ofwel kijk ik er straal over ofwel zie jij andere dingen.
Ik vind namelijk nergens iemand die goedkeurt wat er gebeurd is.
Ik zie wel dat een aantal mensen vragen stellen, kritisch zijn en begrip opbrengen. Menselijk en wenselijk in mijn ogen.
In jouw ogen dus mensen die "menselijk" en wenselijk handelen ook?

Dan zal je iets beter moeten lezen, inclusief je eigen comments.

En dan probeer ik de rest van het draadje te lezen, sorry maar soms on en dan off...

Wat ik mij hier wel bij herinner is het geval van het aneurysma bij mijn echtgenote. Blijkbaar was ik zo dom om zelf naar de spoed te rijden, geen wegen te blokkeren, geen ambulances te bellen want je denkt op dat moment niet op het ergste, maar het laatste dat in je kop komt mocht je een ambulance bellen, is het mogelijks verkeer dat je dan blokkeert dat ABSOLUUT inherent is aan de situatie.

Ik hoop dat de mensen die het gedrag dat getoond is door die trucker, nooit in een situatie komen dat zij zelf of een geliefde die broodnodige kutseconde nodig hebben om gered te worden. De meesten die hier een opinie klaar hebben liggen om dat gedrag goed te praten, hebben waarschijnlijk nog nooit in zulke situatie vertoefd. En ik hoop van harte voor hen dat ze daar nooit in terecht komen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zeg menselijk is wenselijk, niet dat het gedrag wenselijk is.
Groot verschil.
Ik keur niet goed, ik heb begrip. Ook groot verschil.
Ik heb ondertussen geleerd niet snel te veroordelen. Moeilijk, maar meestal lukt het.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor een ambulance heb ik alle begrip en een uitermate respect. Dat is niet wenselijk maar gewoon noodzakelijk.
Noodzakelijk voor die medemens al dan niet in nood.

Hou daar afstand van en laat de mensen die op dat moment bezig zijn met rust. En blijf van hun materiaal. Zij doen daar iets waar je op dat moment totaal niet kan inschatten wat belangrijk is of niet. Een gebroken been, een verloren ID, of een hersenbloeding of een hartstilstand.

En dan mag je nog oneindig veel nuances of bedenkingen hebben, blijf met je fikken van een ambulance af. Ik vind het zelfs ongepast dat daar tout court een discussie over gevoerd word. Foei.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”