Windows 10 - verbinden met wifree (EAP)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb nu terug een Windows-computer en dat is al heel lang geleden dat ik dat nog had. Het is Windows 10 Home met alle updates.

Ik poog te verbinden met Wifree en dat lukt niet. Als ik probeer te verbinden dan krijg ik de melding 'Kan geen verbinding maken met dit netwerk'. In het paneel voor de wifi-verbindingen is er geen enkele vorm van instellingen. Ik kan enkel op een wifi-netwerk klikken en pogen te verbinden. Niets anders.

Uiteindelijk heb ik een optie gevonden 'handmatig verbinding met een draadloos netwerk maken'. Maar bij beveiligingstype is bijna geen keuze. WEP, WPA2-personal; WPA2-enterprise en 802.1x

EAP wat ik nodig heb is niet beschikbaar.

Ik begrijp het niet. Wat is dit voor iets? Ik heb nog minder 'geavanceerde instellingen' dan onder ChromeOS ... waar dat allemaal geen probleem is.

Wat mis ik? Hoe moet je verbinden met Wifree als je Win10 home gebruikt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wifree is WPA2-Enterprise gebaseerd.

Deze link is trouwens ook nog steeds van toepassing op Windows 10.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt.

Jammer genoeg wil het maar niet lukken. Gisteren leek de GUI nog op die screenshots maar tijdens de nacht zijn er blijkbaar nog meer updates binnengekomen en nu is het netwerkpaneel anders.

Eigenlijk wel gebruiksvriendelijk, buiten dat het niet niet werkt.

Ik klik op de beschikbare netwerken, kies TelenetWiFree ....na een poosje komt er een login-scherm. Ik geef de wifree accountgegevens in ( zo'n z378755 login (nummers random hier) en het wachtwoord. Een login die perfect werkt via Android en ChromeOS. En dan de melding 'kan geen verbinding maken met dit netwerk'

Er is de optie 'Bekende netwerken beheren'. Daar kan ik manueel een verbinding toevoegen. Bij beveiligingstype kies ik in WPA2-Enterprise AES

En dan probeerde ik al als EAP-methode;
- Beveiligde EAP (PEAP) -> dan Beveiligd wachtwoord EAP-MSCHAP v2

- en EAP-TTLS (dat werk en gebruik ik onder Chrome OS) -> Beveiligd wachtwoord EAP-MSCHAP v2

En als ik dan probeer te verbinden krijg ik de vraag naar de login. Die geef ik in en dan krijg ik dat niet niet kon verbinden.

...al een aantal uur weer bezig te prutsen ...en ik kan hierover niets vinden op de website van Telenet. Je zou toch denken dat ik niet de enige ben met Win10 en WIfree.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Probeer dit eens: http://sites.miis.edu/kb/2015/08/28/how ... indows-10/
Alleen punt 10 NIET volgen.
Toen ik nog telenet had, kreeg ik bij alle wifreespots altijd een certificate warning op android.
Misschien heb jij hetzelfde probleem, maar toont win10 deze waarschuwing niet.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Luboli schreef:Probeer dit eens: http://sites.miis.edu/kb/2015/08/28/how ... indows-10/
Alleen punt 10 NIET volgen.
Toen ik nog telenet had, kreeg ik bij alle wifreespots altijd een certificate warning op android.
Misschien heb jij hetzelfde probleem, maar toont win10 deze waarschuwing niet.

Bedankt, was een waardevolle tip. Het geeft een verschil met die aanwijzingen. In de plaats 'kan niet verbinden' blijft die gewoon constant 'verbinding maken'. Werkt dus nog niet.

Ik was aan het denken... zou ik een of andere prefix bij de gebruikersnaam moeten gebruiken?
Zoals;
wifree\z12345

Mogelijk kan ik een downgrade doen naar WIndows 8. Misschien dat het onder Win 8 wel werkt ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Luboli schreef:Toen ik nog telenet had, kreeg ik bij alle wifreespots altijd een certificate warning op android.
Misschien heb jij hetzelfde probleem, maar toont win10 deze waarschuwing niet.
Windows 10 geeft wel degelijk certificate warnings (weet ik van een klant met een self-signed certificaat).

Telenet gebruikt trouwens officieel gesignde certificaten... dat is de oorzaak dus niet.
WalterB1 schreef:Ik was aan het denken... zou ik een of andere prefix bij de gebruikersnaam moeten gebruiken?
Nee, maar probeer misschien eens met je mail adres.
WalterB1 schreef:Mogelijk kan ik een downgrade doen naar WIndows 8. Misschien dat het onder Win 8 wel werkt ...
Dit moet toch gewoon werken onder Windows 10... heb je trouwens al contact opgenomen met TN hierover ?

Ik wil het wel eens testen maar dan moet je enkele dagen wachten.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@r2504 Het is een sub-account waar geen e-mailadres aan verbonden is. Ik weet dat het evident is om contact op te nemen met Telenet. Ik heb dat nog niet gedaan om dat dit met dit account geen goed idee zou zijn.

Ben nu ook een aantal dagen weg van die computer. Zal het even laten rusten en als het echt niet wil lukken een piste zoeken om hierover Telenet te kunnen contacteren.

Als ik ontdek wat het was zal ik het delen. Het zou niet aan het account kunnen/mogen liggen. Waar ik kom langs Vlaamse wegen kan ik met dat account zonder problemen met WiFree connecteren. - Weliswaar niet met Win10.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Net aangemaakt dat sub-account? Duurt zeker 12+ uur voor het werkt, zelf zeggen ze tot 24 uur!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:Net aangemaakt dat sub-account? Duurt zeker 12+ uur voor het werkt, zelf zeggen ze tot 24 uur!
Nee, het bestaat al jaren. En het werkt dus wel. Enkel niet met Win10.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondertussen even een test gedaan… gewoon bij je wireless connecties op een TelenetWiFree klikken lukt dus inderdaad niet.

Wat wel werkt is volgende procedure;
  • - Open het oude Controlepaneel
    - Connect to a network
    - View network status and tasks
    - Setup a new connection or network
    - Manually connect to a wireless network
    - Network name: TelenetWiFree
    - Security type: WPA2-Enterprise
    - Change connection settings
    - Security tab
    - PEAP - Settings
    - Secure password (EAP-MSCHAP v2) - Configure
    - Uncheck "Automatically use my Windows logon"
    - Advanced settings (terug op de Security tab)
    - Specify authentication mode - User authentication
Hierna kan je naar je Wireless networks gaan en connecteren op de TelenetWiFree waarna je user/paswoord moet ingeven.

Ik heb hiervoor m'n a123456 / password gebruikt wat prima werkte (duurde wel even maar had hier slechts één blokje).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ r2505 Zeer bedankt om dit te testen en de aanwijzingen.

Jammer genoeg wil het gewoon niet werken bij mij. Ik volgde de aanwijzingen exact en toen dat niet werkte met wat kleine variaties, zoals niet automatisch verbinden.

TelenetWiFree is aanwezig met de melding 'action needed'. Ik klik op 'contect', na een poosje komt het scherm om de login in te geven. Ik doe dat. Hij gaat proberen en dan krijg ik het scherm terug om de login in te geven. En uiteindelijk komt het uit bij 'could not conect to network'.

Ik ben zot aan het worden van die Windows. Heb zelfs een reset gedaan naar fabrieksinstellingen, voor een enorme karrenvracht aan updates, layout anders, effect gelijkt.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

't Ligt niet alleen aan jou, heb juist getest met iemand anders z'n login en het werkt hier ook niet.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Luboli schreef:'t Ligt niet alleen aan jou, heb juist getest met iemand anders z'n login en het werkt hier ook niet.
Dat maakt mij blij op een bepaalde manier maar is natuurlijk geen oplossing.

De Windows die ik heb staat op een Intel Compute Stick. 'Windows 10 Home', Intel Atom processor,
system type '32-bits operating system, x64 based processor'.

Is geen klassieke desktop dus maar ook geen obscure specs.
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Zeer vreemd, bij mij werkt dit zonder problemen. Ik kan eigenlijk niet echt helpen want voor zover ik weet heb ik niets speciaal gedaan maar ik gebruik dit ondertussen bijna dagelijks (om wifi te hebben in de tuin waar ik beter op de AP van de buren connecteer :angel: )
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Ik zal vanavond eens proberen om mijn wifidrivers te updaten, misschien dat dat zal helpen.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

En vraagje zijd jij aan proberen wifree op uwe modem eigen thuis aan proberen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Luboli schreef:'t Ligt niet alleen aan jou, heb juist getest met iemand anders z'n login en het werkt hier ook niet.
Maar via de procedure die ik heb beschreven... want gewoon op TelenetWifree klikken lukt bij mij dus ook niet.
barttech schreef:En vraagje zijd jij aan proberen wifree op uwe modem eigen thuis aan proberen ?
Ik heb een modem-only en dus zelf geen TelenetWiFree... was dus via de buren.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ok, ik geef het hierbij officieel op. Bedankt aan iedereen voor de hulp.

Vele pogingen gedaan, 2x een reset gedaan naar fabrieksinstellingen. Pogingen gedaan onder de stock installatie en wanneer alle updates aanwezig waren. Nieuwe WiFree login aangemaakt, geen verschil (niet echt een verassing maar kom)

Om af te sluiten belde ik naar Telenet voor support. Er is geen bewijs te vinden in de logs van Telenet dat die win10 poogde in te loggen op het netwerk van Telenet. Dat Mac-adres komt niet voor. Wel van andere toestellen. We konden enkel vaststellen dat het niet werkte terwijl het wel zou moeten werken.

Komt van 2dehans.be, gaat nu terug naar daar.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Hier werkt het wel perfect op een vaste pc met win10 en een wlanstick
Zou het kunnen dat je teveel verbindingen hebt? Bij mij hier maximum 2 verbindingen. Als er al 2 gsms verbonden zijn, zal het niet meer lukken met je pc.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

kaarsenbril schreef:Hier werkt het wel perfect op een vaste pc met win10 en een wlanstick
Zou het kunnen dat je teveel verbindingen hebt? Bij mij hier maximum 2 verbindingen. Als er al 2 gsms verbonden zijn, zal het niet meer lukken met je pc.
Ja, er is een beperking op het aantal simultane verbindingen met een login. Denk 2. En per WiFree punt ook trouwens.

Maar ik probeerde het met geen enkel ander toestel verbonden. En dan nog, de poging tot inloggen duikt niet eens op bij Telenet. Als de login-faalde zou dat wel zo zijn. De Win10 geeft aan dat die probeerde aan te melden bij Telenet maar Telenet kan daar geen bewijs van vinden.

Ik ben het zat. Ik ga mij een Kodi-box bestellen. Ik twijfel tussen deze twee met voorkeur voor de 2de. Externe antenne (voor WiFree van de buren) en 2gb ram tegenover 1gb bij de eerste.
https://www.bol.com/nl/p/mxq-pro-4k-and ... 082437101/
https://www.bol.com/nl/p/t8-pro-4k-andr ... 082901517/

Aanvulling;
Ik bestelde deze. Heeft ook usb-poorten;
https://www.bol.com/nl/p/android-tv-box ... 073670042/
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”