Rode Diesel: waar te vinden

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Titel zegt het grootste gedeelte al: rode diesel, waar kan je deze vinden (in de vorm van: "gewoon" tanken)?

Reden van vraag:
Voor het werk rij ik af en toe rond met een generator op wielen.
2 dieseltanken, dus het is toegestaan om deze vol te tanken met rode diesel (de juiste tank van de 2 weliswaar).
Vroeger hadden ze op het werk zelf een vat met diesel (2 zelfs: witte en rode), en kon je tanken.
Tegenwoordig niet meer, en is dit vervangen door een tankkaart bij Total, maar dan is het "witte" diesel die er getankt wordt.
Voor de wagens geen probleem, maar voor de generatoren kan er bespaard worden...

Veel informatie vind ik niet meteen, wellicht omdat het anders te simpel zou zijn om overal rode diesel in te gieten, of het gaat meteen om duizenden liters (voor verwarmingsdoeleinden).

Edit: wellicht interessant om te vermelden:
Ik ga niet naar de andere kant van het land rijden hiervoor, want dit is zowel qua verbruik als qua tijd niet interessant ten opzichte van normale diesel dus.
Regio Brugge (woonplaats) en/of Brussel (werk)
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

blaatpraat schreef:Veel informatie vind ik niet meteen, wellicht omdat het anders te simpel zou zijn om overal rode diesel in te gieten, of het gaat meteen om duizenden liters (voor verwarmingsdoeleinden).
FYI: Stookolie voor verwarmingsdoeleinden heeft niet dezelfde kwaliteit/zuiverheid als de rode diesel bedoeld voor voertuigen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Heeft Desimpel (Pathoekeweg) dit niet?
Computer(k)nul
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Mensen pakken die in andere landen legaal rode diesel hebben getankt, hersenloze schapen daar bij de douane dus:

https://patpanick.com/2017/04/19/witte- ... de-diesel/
En wat adviseren de heren van de douane dan wel als je in Engeland uit noodzaak rood hebt getankt en de Belgische wateren terug binnen vaart? De controleur haalt de schouders op, leegpompen zeker? Dat is duidelijk zijn probleem niet. 400 liter brandstof weggooien? Waar en hoe doe je dat? En dan je tank laten reinigen, brandstoffilters vervangen? “Sorry, mevrouw, wij doen enkel ons werk.”
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kom je soms aan de E17 in De Pinte ?
http://www.lubolux.be/wp/tankstations/tankstation-eke/
Luboxoil_Eke.png
Luboxoil_Eke.png (44.45 KiB) 2611 keer bekeken
In de KMO-zone achter de Makro.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ub4b schreef:Mensen pakken die in andere landen legaal rode diesel hebben getankt, hersenloze schapen daar bij de douane dus:
Ten eerste is dat hier off-topic (sensatie nieuws) :-( .
Ten tweede, die mensen zijn niet "gepakt", er is een staal genomen, en verder hebben ze er (waarschijnlijk) niets meer van gehoord.
Hoewel de rode kleur heel lang zichtbaar is, zal het douanelab het furfural gehalte bepalen, en op basis hiervan verder beslissen...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat zijn idd absurde taferelen; het is alsof je in Belgie beboet wordt omdat je in Engeland links hebt gereden.
Probleem is wss dat de Belgische wet niet zal zeggen dat je geen rode diesel mag tanken, maar dat jer er niet mee mag varen/rijden.
Gelukkig (of mss spijtig) dat je in de UK niet mag rijden met rode diesel, of het hek was van de dam als al die autos beboet werden "omdat ze daar het lef hadden om te tanken en 'niet hard genoeg gezocht hadden achter de witte variant'".

Maar uiteindelijk is dat hier idd offtopic; de OP zoekt gewoon een rode diesel tankstation om dat te gebruiken voor niet-voertuigen (perfect legaal dus).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

MarkDM schreef:Kom je soms aan de E17 in De Pinte ?
http://www.lubolux.be/wp/tankstations/tankstation-eke/Luboxoil_Eke.png
In de KMO-zone achter de Makro.
Is wel nuttig jouw link, want geeft aan hoe de fiscus te werk gaat:

http://www.lubolux.be/wp/tankstations/r ... -b-tanken/
Primeur : nu ook contant tanken zonder factuur

Als primeur in de sector zijn we erin geslaagd om een speciale kaart te ontwikkelen die het mogelijk maakt om nu ook particulieren deze producten te laten tanken, nu mét contante (bancontact, credit card, cash automaat) betaling en zonder facturatie nl. met onze groene “TOEGANGSKAART RODE GASOLIE/PETROLEUM”.

Deze speciale groene kaart moet het mogelijk maken om bij elke tankbeurt RODE GASOLIE EXTRA of PETROLEUM B de identiteit van de klant, het product, de hoeveelheid, datum en uur te archiveren in speciale bestanden. Periodiek moeten wij als uitbater een listing van deze gegevens bezorgen aan de bevoegde Accijnsdienst. Deze listings moeten wij ook nog eens 5 jaar archiveren. Bovendien moeten wij deze groene kaart personaliseren met uw (bedrijfs-) naam en adresgegevens en u een overeenkomst laten ondertekenen waarin u aanvaardt de betreffende wetgeving na te leven en sancties als gevolg van inbreuken zal nakomen.

Voortaan tankt u als volgt (enkel van toepassing voor RODE GASOLIE EXTRA en PETROLEUM B aan pomp 10) :

Ongeacht of u particulier of facturatieklant bent, kunt u geen rode gasolie extra of petroleum B tanken zonder een speciale groene “TOEGANGSKAART RODE GASOLIE/PETROLEUM”.
't ja pakken met de douane combi is lastig, dus hier hebben zich al op voorhand ingedekt, want iedereen die hier wil tanken is al bekend bij de fiscus.

Ik vraag me af hoe webhosters met een eigen aggregaat het doen, laten zij ook opvullen met rode diesel, of mazout? Mijn webhoster zulke setup.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw bonneke van het tanken bijhouden hé. Dan kan je bewijzen dat je getankt hebt.
Ze geven dat niet me om in een prentjesboek te kleven hé :).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er zijn genoeg tankstations die een pomp voor mazout extra hebben. Er is altijd wel een vorm van blokkering, zoals een slot, waarbij je enkel op bemande momenten en meestal onder begeleiding terecht kan. Even rond kijken of rond bellen. Meestal is men ook niet heel scheutig om het vullen van jerrycans toe te laten. Best dus met je generator afkomen.

Ter informatie : in België zijn twee types gasolie beschikbaar. Eigenlijk heeft gasolie een bredere betekenis, vandaar dat ik liever over mazout spreek. Het enige verschil met diesel is de toevoeging van het rode furfural bij mazout.
Reguliere mazout en mazout extra dus. De gewone mazout heeft een hoger zwavelgehalte dan de extra en wordt voornamelijk gebruikt voor verwarming. Mazout extra wordt voornamelijk gebruikt in motoren en heeft additieven om die motoren extra te beschermen en de mazout vorst bestendiger te maken. Maar je kan met beide mazout types perfect rond rijden als je dat zou willen.

Ook opletten dat je geen petroleum B of C in je tank kiepert. Dit zijn lichtere blends die eerder bij kerosine aanleunen en hebben een hoger vlampunt dan mazout. Zij worden enkel gebruikt als verwarming in bijvoorbeeld zibro camins en niet als drijfkracht. Het wordt ook wel eens lampenolie genoemd.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik ging ook zeggen lubolux in eke.

Ooit eens tegengehouden voor controle(eentje met flikken en douane) er hangt een logo 1.9TDI op maar er ligt een V6 biturbo benzine in :lol: ze kwamen al af maar rap terug weg bij openen motorkap.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Ben in 20 jaar toch al 3 keer tegengehouden door douane en accijnzen voor een controle op 'rode diesel'. Eerste keer reed ik nog met een voorlopig rijbewijs in de Renault 19 van mijn ouders (een 1200 cc benzine). Ze geloofden me eerst niet toen ik zei dat het een benzine was en liepen eerst nog eens rond de wagen heen. Toen waren ze pas overtuigd (de motor was wel niet stilgelegd, dat hadden ze trouwens niet gevraagd).

En 10 jaar geleden 2 keer tegenhouden in hetzelfde jaar. Reed toen wel met een diesel. Even staaltje nemen, kijken dat het wit is, en dan gieten ze het terug in de tank en kan je vertrekken.

Er zijn blijkbaar toch nog mensen die het risico nemen (misschien door de lage pakkans) :
https://www.hln.be/de-krant/1-206-bestu ... ~aa8f0ca7/
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Funfile schreef:Er zijn blijkbaar toch nog mensen die het risico nemen (misschien door de lage pakkans) :
https://www.hln.be/de-krant/1-206-bestu ... ~aa8f0ca7/
Anderzijds nu je bij bepaalde pompen enkel nog rode diesel kan tanken als je je vooraf registreerd, waarbij de uitbater een listing doorspeelt naar de overheid, moet je dus al andere manieren vinden om aan rode diesel te geraken zonder dat het opvalt.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”