Kraantjeswater is niet gratis

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

warpozio2 schreef:Voor de douane moet je drinkfles leeg zijn.
Eens voorbij de douane kun je ze weer vullen.
Security; de douane does not care ;-)
Ik weet dat het verwarrend is; de meesten kennen ook het verschil niet tussen immigratiecontrole en douanecontrole.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Er is wel en groot verschil tussen een openbare plaats en een privé zaakje. Alsof de buurtcafé aan dezelfde voorwaardes moet voldoen als een luchthaven waar miljoenen mensen dagelijks meerdere uren opgesloten moeten blijven om de veiligheid niet in het gedrang te brengen...


Het lijkt mij dat de overheden eerst hun zaken op orde brengen en de minimumverlening aanbieden (ttz. Gratis (of schappelijk) drinkwater en sanitair op alle openbare plaatsen) voordat ze (kleine) ondernemers verplichten om dat in hun plaats te doen.

Je kan overigens moeilijk klimaat, eet/drink cultuur, of zelfs belastingsregimes over de grenzen heen vergelijken, daarin is Europa alles behalve een uni.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Het zijn adviezen van de gezondheidsraad, niet van de regering.
https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak- ... lijke-taak
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

cadsite schreef:
manutimmers schreef:Het water uit de kraan IS niet gratis. Je (waarschijnlijk je ouders) betalen er jaarlijks voor!
Ik betaal het watergebruik mee in mijn huishuur maar ik betaal het wel degelijk!
Ik betaal al 20 jaar zelf mijn water, water kost per liter zo goed als niks. Het glas afwassen verbruikt meer water en kost meer aan werkuren dan het te drinken volume.
Als je dan toch afkomt met argumenten, zorg dan dat ze een beetje doordacht zijn...
Daarom dat mijn huisbaas kost wat kost individuele watermeters wil plaatsen. Omdat het zo goed als niets kost.

Deze bron spreekt over bedragen van ruim 285 euro/jaar voor een 1-persoonsgezin:

https://www.vmm.be/water/waterfactuur/o ... -en-trends

Het mag dan wel goedkoop zijn per liter, maar het eindbedrag per jaar is niet nix! En voor een Horecazaak zal dit bedrag nog een stuk hoger zijn, denk je niet?

Bovendien heeft een horeca-zaak nog veel meer kosten dan dat water alleen. Personeel, huur, apparatuur, VEEL belastingen en taksen enz...
Ipv. te lullen over wat kraantjeswater zouden we beter eens zorgen dat uitgaan wat goedkoper wordt. Door onze regering aan te moedigen om minder belastingen te heffen op vanalles en nog wat, en ze dwingen om toe te komen met wat ze krijgen zoals wij ook moeten doen. En dat een pint (of cola) geen 5 euro kost maar 2,5 euro! Dan hoef ik geen (gratis) water!
Laatst gewijzigd door manutimmers 13 jun 2018, 14:26, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

manutimmers schreef:Daarom dat mijn huisbaas kost wat kost individuele watermeters wil plaatsen. Omdat het zo goed als niets kost.
Meen je dat nu? :bang:

Ik drink water per glas. Die glazen zijn 0,2 tot 0,25 liter groot.
Water kost ongeveer €4,3 per m³.
Verrekend naar een glas van 0,25 liter komt dat dus op de imposante som van €0,001075! KASSA KASSA!!!
Een liter is dus €0,0043. Voor mij is dat inderdaad "zo goed als niets".

Dat jouw huisbaas individuele meters wenst is de logica zelve. Ik zou NOOIT verhuren met "verbruik inbegrepen". Als er iemand geen goesting heeft om zijn licht uit te doen of een kraan te sluiten heb je het als verhuurder vlaggen.

Nogmaals, als je met argumenten wil afkomen, kom dan met goede argumenten. :roll:
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad. Het overgrote deel van ons drinkwater wordt niet voor consumptie gebruikt. De meerkost van het water voor horecazaken die gratis kraantjeswater gratis aanbieden is compleet te verwaarlozen t.o.v. het geheel. Alleen al het (drink)water dat door hun vaak gefrequenteerde toiletten wordt gespoeld is minstens een duizendvoud daarvan. Als ze de waterrekening naar beneden willen krijgen kunnen ze dus maar beter zuinigere toiletten installeren.
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

cadsite schreef:
manutimmers schreef:Daarom dat mijn huisbaas kost wat kost individuele watermeters wil plaatsen. Omdat het zo goed als niets kost.
Meen je dat nu? :bang:

Ik drink water per glas. Die glazen zijn 0,2 tot 0,25 liter groot.


Nogmaals, als je met argumenten wil afkomen, kom dan met goede argumenten. :roll:
Een horecazaak betaald niet 1 glas maar LITERS water. En die eindrekening kost meer dan jouw ene glas. Trouwens dat glas waar je uit drinkt... je hebt ook graag een proper glas, zeker? En dat vult zich automatisch en komt aangevlogen wanneer je 3x in je handen klapt ofzo?

Iedereen wordt graag betaald voor het werk dat hij of zij doet. Maar tegenwoordig is het precies of er een kleine garde wel geld mag verdienen en de rest moet het maar allemaal gratis doen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Je had het over de prijs van het water in dat glas. Dat het ook moet worden afgewassen worden heeft niemand ontkend.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Lees jij eigenlijk voor je antwoordt of begin je onmiddellijk wild in het rond te schoppen.

Ik schreef dat de kostprijs van het water zo goed als niets is.
Eerder schreef ik al dat ik voorstander ben van het principe "neem gratis", dus niks "3 x klappen.
Ook schreef ik al letterlijk: "Het glas afwassen verbruikt meer water en kost meer aan werkuren dan het te drinken volume."

Ik ben niet achterlijk é.
Ik weet dat dingen, tijd en werk geld kosten. Maar ik weet ook dat je door kleine toegiften enorm veel goodwill kan verkrijgen van je klanten en dat zich dat dubbel en dik terug betaalt.

Maar hé, van mij moet dat niet verplicht worden hoor, liefst niet zelfs. Ik vind het gewoon een verstandige keuze om dat wel te doen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

De meeste zaken geven inderdaad ook "gratis" olijfjes, brood of antipasto.
Die worden ook meegerekend in de prijzen.
Die 0,43 cent per liter water zal ook wel meegerekend in de marges.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

So?
De rekening kost ook geld hoor.
De deur verslijt ook door open en toe te gaan.
De vloer idem
...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toilet is een derde van de waterconsumptie van een gezin.
R3ap4r
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2011, 16:22
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Meerprijs? Laten we eens praten over het omgekeerde, inkomstenverlies.

Zoals vermeld, €4,3 per m³ of €0,001075 per glas.

Stel je een zaak voor, tapper, garçon, terrasje voor 30 man.
Het is zomer, lekker weertje, vol terras, zaken draaien goed.

30 man, 3 consumpties per persoon/uur, €2 per consumptie (gem), laten we zeggen 8 uur (gem):

30x3x2x8= €1440 (tapper en helper, 8 uur aan €10=160€) blijft over €1280

Van diezelfde 30 man beslissen er 10, hmm, toch maar gratis water drinken:

20x3x2x8= €960 (tapper en helper, 8 uur aan €10=160€) blijft over €800

Die €480 verschil zal ergens gehaald moeten worden, en je mag er zeker van zijn dat andere prijzen omhoog zullen gaan.

Zeer simplistisch, maar daar komt het op neer, de ene zal boeten voor de andere.
En ja, de meerprijs is inderdaad niets (10x0.00175x3x8=€0.258), maar het verlies des te meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je weet toch even goed als iedereen dat wat jij hier verkondigt zever in pakskes is...
In Kortrijk had je vroeger "komma in de lucht". Een cafeetje in een boekenwinkel. Daar stond altijd een karaf met water en glazen. Zo mag je jezelf bedienen.

Daar zag je zelden mensen een glas nemen. Wanneer wel? Als je toekwam met de fiets. Eerst een glas tegen de dorst en dan een stevig streekbier voor de goesting.
Als je moet vertrekken maar nog dorst hebt (bier en koffie lessen de dorst niet).
In zo'n gevallen neem je geen water als je er €2,5 voor moet betalen maar wel als 't gratis is.
Als ik er toekwam en echt dorst had nam ik ook eerst een glas, dan een streekbier. Mocht dat water er niet zijn zou ik een pils nemen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Volledig eens met cadsite. Stellen dat klanten vooral of enkel nog gratis water zullen drinken is gewoon kortzichtig.

Ik voel mij ook veel meer welkom als ik een gratis glas water tegen de ergste dorst kan nemen waarna ik waarschijnlijk een duurder drankje ga bestellen, dan ik "normaal" zou doen.

Dat het langetermijndenken in veel horecazaken zoek is, is een veel groter probleem voor de sector dan het vermeend inkomensverlies door een karaf kraantjeswater ter beschikking te stellen. Ja, de belasting op arbeid is hoog, maar de horeca geniet tegelijkertijd van de grootste uitzonderingsregimes waar andere arbeidsintensieve sectoren enkel maar van kunnen dromen.

Sommigen vinden het echter normaal dat middelmatigheid moet lonen en dat handelszaken die niet goed draaien niet op de fles mogen gaan. Dan moet de schuld altijd bij een externe factor worden gelegd (autovrije zone, wegenwerken, belastingen, personeel, etc.). Nochtans is het verdwijnen van slechtdraaiende zaken de beste stimulans om de andere te laten floreren.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Inderdaad, noem het slechte zaken als je dat wilt, veel horeca-zaken hanteren veel te lage prijzen. Verhoog de pils maar de prijzen van buurlanden (degene met gratis kraanwater) en dan is het kot wellicht te klein. Maar eigenlijk is dit toch wel het doel van de hele heisa: alcoholconsumptie verlagen. Doe geen verhogen à la suikertaksje maar doe maal twee, en uiteraard niet enkel in de horeca maar ook in de winkels.

Maar dat wilt natuurlijk niemand, want we zijn zooo trots op ons bier en onze brouwerijen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”