Kraantjeswater is niet gratis

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik ben verbaasd.
De gezondheidsraad komt met nieuwe richtlijnen voor een matiger alcoholgebruik en een aantal voorstellen voor begeleidende maatregelen.
https://www.demorgen.be/nieuws/niet-mee ... -b6b19e33/

Wat is het antwoord van Horeca Vlaanderen? "Kraantjeswater is niet gratis"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555293

Wat voor flutexcuus is dat?
Ik weet al meer dan 30 jaar dat je in Frankrijk gratis een karaf (geen glas, maar een karaf) water kunt vragen. Meestal zelf meer dan 1!
In mijn herinnering krijg je zelf vaak een glas water bij je koffie/espresso in italie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had ook direct dezelfde WTF reactie... In veel landen krijg je op restaurant gewoon standaard een karaf water op tafel, maar hier is dat blijkbaar weer een probleem ?! Ze hebben waarschijnlijk schrik voor hun belachelijke marges op flessenwater.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Lijkt me vrij logisch; ze zijn gewoon bang dat mensen gratis water zullen drinken en niets anders zullen consumeren.
Oplossing lijkt, voor mij althans, simpel: prijzen verhogen en gratis water aanbieden. Degenen die dan alcohol willen drinken ipv. water betalen extra.
Misschien dat de uitbaters van horecazaken hun prijzen niet graag verhogen om klanten niet weg te jagen.

PS: met andere landen vergelijken is moeilijk, in Italie betaal je op de meeste toeristische plekken extra voor je tafel/bestek/service/... Geen idee wat het nu is maar in ieder geval er bv. 1 Euro bij het totaal bij. Voor die 1 Euro kunnen ze veel kraantjeswater tappen.
Laatst gewijzigd door lanadekat 11 jun 2018, 20:20, in totaal 1 gewijzigd.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Tomby schreef:In veel landen.
Zoals? In Frankrijk, maar niet overal én als je ook (dure) wijn neemt. In Spanje: soms. Voor de rest in Europa is het betalen, naar mijn ervaring.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Vooral niet vergeten dat horeca vlaanderen niet voor iedereen spreekt.

Er zijn steeds meer zaken die wel gratis water aanbieden, zelfs zonder dat je ernaar vraagt.
Zeker in de steden komt dat meer en meer op, vooral bij de ecologischere zaken.
Dedion
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2018, 20:49
Bedankt: 2 keer

Gratis bestaat niet, maar de woekerwinst die ze op water maken is zelfs voor maffiosi een droom...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ach. Normale reactie.
Horeca Vlaanderen leeft van bijdragen van restaurateurs en consoorten. Restaurants maken belachelijk veel winst op water, dat soms nu al kraantjeswater is. Of drank in het algemeen. Dus voelt HV zich quasi verplicht om fors te reageren, anders betalen de restaurateurs morgen misschien hun bijdrage niet meer.
Zelfde verhaal bij Unizo, VBO, ... als er geopperd wordt dat huisartsen geen briefjes voor 1 dag meer schrijven, of dat werkgevers 2maanden arbeidsongeschiktheid moeten doorbetalen (in NL is het 2 jaar, wat ook niet zaligmakend is).
Maar net zo goed het ABVV, ACLVB, ACV, ... als het over bonus/malus in het pensioen gaat, of studiejaren afkopen.
Etc...

Ten gronde is kraantjeswater ook niet gratis (€3-4/1000L) en de bediening evenmin.
Maar het gaat hier over het ontmoedigen van alcoholgebruik of -misbruik. Door zo fors op het water te reageren hoopt HV (en consoorten) dat de discussie verschuift naar iets wat hen toch niet interesseert.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

phildww schreef:
Tomby schreef:In veel landen.
Zoals? In Frankrijk, maar niet overal én als je ook (dure) wijn neemt. In Spanje: soms. Voor de rest in Europa is het betalen, naar mijn ervaring.
In Zweden krijg je het ook overal gratis. Eens je het gewoon bent doet het toch weer pijn om €6 of meer te betalen voor een half litertje water...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

kunnen die "instanties" zich niet nuttiger bezighouden?
een horecaZAAK is nog steeds een zaak, laat ze het runnen hoe ze het willen... uiteindelijk zijn het de klanten die zelf moeten weten wat ze doen.

nu, let wel, er is in mijn mening een vrij groot verschil tussen restaurants en cafes - maar al die regeltjes maken die onderscheiden niet...

- eerst is het niet meer roken in een cafe
- dan willen ze roken op een terras ook verbieden
- en straks moeten ze nog water gaan gratis bijgeven (wat altijd IETS kost... bovendien is kraantjeswater niet overal standaard drinkbaar), waardoor ze nog minder echte zaken verkocht krijgen

en ja, ik vind dat ik het recht heb om te zeggen dat mensen hypocriet bezig zijn, want ik ben een ex-roker en ik drink op cafe water aan 2 euro het stuk... en ik doe er toch niet moeilijk over? als het me niet aanstaat ga ik gewoon niet op cafe, dat kost mij niets en die mensen kunnen hun zaak bljven runnen zoals zij het willen.

trouwens, dat zaken in belgie te duur zijn, zijn we dat niet gewend? "maar het leven ging zeker niet duurder worden door de invoering van de euro" enzo *kuch*
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zie je :)?
Iedereen begint te lullen over het al dan niet gratis karakter van water.

Terwijl het eigenlijke plan over vermindering van alcoholgebruik ging.
Dedion
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2018, 20:49
Bedankt: 2 keer

Terwijl in bier toch nog meer dan 90% water zit! :angel:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Van mij moet dat kraantjeswater niet gratis.
Ik betaal er wel de kost per liter voor, vermeerderd met een winstmarge van laat ons zeggen 50%.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Alle kosten dan wel? Karaf en glazen afwassen, naar tafel brengen en afruimen, personeel voorzien, ... zoals al gezegd: horeca mag voor mijn part vragen wat ze willen, als klanten het te duur vinden zullen ze wel afhaken. Bij een goede maaltijd en service vind ik die 7€ extra voor een fles niet zo erg...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee; ik vind dat je het fundamentele recht hebt op gratis (kraantjes)water in op zijn minst alle publieke horecazaken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zie de post van phildww
Het water uit de kraan mag dan nog wel gratis zijn, maar de bediening, afwas, ... is dat niet hé.
Als jij morgen frietjes besteld op restaurant en je geeft uw zelf geteelde patatjes aan de ober, verwacht dan niet dat uw frieten gratis gaan zijn hé :)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan beide kanten van de zaak begrijpen.
Bij gratis kraantjeswater moet je nog altijd kosten betalen voor personeel,afwas,leiding. Zeker bij een cafe zal dit meer meespelen dan bij een restaurant.
Anderzijds heb ik (en velen mij met tegenwoordig) altijd een flesje kraantjeswater bij mij. Dus ik zie niet in waarom ik zoveel voor water moet betalen in de kroeg/restaurant gewoon omdat het een merk is.

Iets gelijkaardigs aan kurkrecht(=betalen om je eigen fles wijn mee te nemen op restaurant), lijkt mij billijk zolang het merkbaar goedkoper is dan merkwater. De personeels/reinigingskosten zijn dan verekend, terwijl er een incentive is om voor kraanwater te gaan.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Stroper schreef: Dus ik zie niet in waarom ik zoveel voor water moet betalen in de kroeg/restaurant gewoon omdat het een merk is.
omdat je ook betaalt voor je zitplaats, tafeltje, toiletgebruik, verwarming en/of airco, mooi uitzicht vanop het terras...?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

@phildww lees mijn volledig bericht aub.
Ik wil gerust betalen voor kraantjeswater, maar ik vind het spijtig dat dat niet kan.
Dat terras, uitzicht,airco,.. blijft hetzelfde of ik nu een Duvel van € 5, een pint van € 2,50 of een glas water van € 2,50 drink. Ik denk niet dat er dan een probleem is om een glas kraantjeswater te kopen aan bv. € 1,25.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Ik had je bericht gelezen maar ben het er niet mee eens. Horeca pakt nu eenmaal meer marge op een verkochte fles water dan wanneer klanten hun eigen gerief meebrengen, en dat mag voor mijn part. Veel resto's bieden tegenwoordig zelfs een 'eigen merk water' aan, zullen ze nog iets meer op verdienen. Maar de totale marges in de horeca liggen zo hoog niet, zie de vele falingen... We kunnen zo ook onze zelf meegebrachte frieten opeten en alleen betalen voor bakken, olie en terras :eek:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gratis water is een vorm van gastvrijheid. Net zoals het toilet, de verwarming en de airco, de kranten, etc. niet aangerekend worden.
Het is een gastvrijheid die in veel landen regel is.
Als men een glas water (foodcost enkele centen) ziet als een verliespost die de rendabiliteit van hun zaak bedreigt, dan is er denk ik veel mis met het business-plan van die zaken.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Het gaat hem niet om de verliespost van het water maar dat het kraantjeswater gaat worden gebruikt als vervanging voor flessenwater, cola of iets anders. die kost komt dan bovenop al de rest. Horecazaken zijn het OCMW niet.

Voor mij moet dat absoluut niet gratis.
Wil je gratis water, dan kan je nog altijd aan het kraantje in het toilet gaan sloeberen. :wink:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Gratis water is een vorm van gastvrijheid. Net zoals het toilet, de verwarming en de airco, de kranten, etc. niet aangerekend worden.
daar haal je een leuke aan, die (mijns inziens) veel beter aangepakt kan worden: de hoeveelheid gratis beschikbare toiletten.
in veel zaken is het "je moet iets drinken/kopen of je mag het toilet niet gebruiken (of moet er voor betalen)", terwijl er op veel plaatsen ook geen alternatief is.
(is trouwens niet enkel een probleem naar de horeca toe, is ook in redelijk wat winkelbuurten dus een probleem)
en dan vreemd vinden dat er last komt van wildplassen of kinderen/oudere mensen het in hun broek doen (met alle schaamte vandien)

maargoed, alcoholconsumptie aanvallen en de fout leggen bij de zaken is natuurlijk een leukere discussie met meer gejammer,
en dat kunnen ze dan makkelijk verdedigen "want ochere de accidenten" ipv sensibilisatie en gewoon betere infrastructuur (maar dat zou dus geld kosten ipv opbrengen, en daar doen we niet aan mee in belgie)

ik heb ze hier recent zelfs een heleboel straten zien verlagen van 70 naar 50... maar de banen aanpakken waar effectief wat zou kunnen gebeuren? ho maar - en die lijn trekt zich ook door met dit hele horeca en alcohol verhaal: liever om de pot draaien en excuses gebruiken, dan effectief wat te doen aan het echte probleem (verantwoordelijkheid van de mensen zelf + infrastructuur)
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

In Finland heb je dit als je uitgaat of naar optredens gaat (restaurant kan ik me niet echt meer herinneren). Daar staat vaak zo een glazen bokaal met tap, met bekers naast.

Ik heb dit 2 maanden geleden ook in Engeland gezien op verschillende plaatsen oa in een bar van een museum en een random pub.
Al veel in Engeland geweest eerste keer dat dit mij opviel.

In beide bovenstaande gevallen moet je het zelf nemen. En dus als je het niet gewoon bent/weet dan valt dat ook niet zozeer op, terwijl dat dan eigenlijk wel in het zicht staat.
Zo hebben ze mij er in Finland ook op gewezen. Dat stond daar dan ook aan de toog en stondt nu ook geen bordje fzo bij.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

lanadekat schreef: ze zijn gewoon bang dat mensen gratis water zullen drinken en niets anders zullen consumeren..
het buitenland, zowat heel Zuid-Europa maar ook grote delen van centraal europa genre Oostenrijk, leert ons dat dit niet klopt
daar krijgt ge water en moogt in horecazaken naar het wc zonder dat ze een euro of meer vragen.
het overleven vd betrokken zaak zal er niet van afhangen, itt Vlaanderen

in Duitsland kunt ge in zowat elke zaak, handig voor gezinnen, gewoon literflessen of meer bestellen voor uw familie. De prijs is hier niet doorgerekend aan 2 euro per glas

gewoon een belachelijk excuus en protest
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Verplicht hoeft dat niet, als 't tegen de goesting is hoeft het niet.

Persoonlijk vind ik het wel een goede evolutie dat meer en meer zaken dat doen. Ik begrijp wel dat er het 'neem gratis' principe wordt toegepast en dat je dat niet aan je tafel krijgt. Dat maakt de effectieve kost voor de zaak nihil en is de klant toch voorzien van gratis drinken.

Ik zie het ook als een vorm van gastvrijheid en service.

Wij maken en leveren meubels en gebruiken vierkant bits voor de montage. We zouden onze klanten ook een €1 kunnen vragen voor zo'n bit, maar als ze ons bellen dat ze geen gepaste bit vinden sturen we dat gewoon op of geven we dat bij de montage. Soms moet je een kleintje geven om een grote te vangen.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

1207 schreef:
lanadekat schreef: daar krijgt ge water en moogt in horecazaken naar het wc zonder dat ze een euro of meer vragen.


Als dat past in het algemene aanbod en imago van die zaken, in de hoop dat die klanten nog andere dingen bestellen: waarom niet? Maar het moet een keuze blijven van die horeca-zaken, en geen verplichting van een of andere anti-alcohol-politie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alcoholisme geen zwaar probleem is, voorbeelden genoeg in mijn omgeving gezien. Maar gratis water in een restaurant zal die patiënten niet helpen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phildww schreef:
1207 schreef: Waarmee ik niet wil zeggen dat alcoholisme geen zwaar probleem is, voorbeelden genoeg in mijn omgeving gezien. Maar gratis water in een restaurant zal die patiënten niet helpen.
is het de bedoeling de patiënten te helpen?
het is gewoon klantvriendelijkheid aangezien kraantjeswater u nix kost, kutn ge wel ergens vd belastingen aftrekken
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

In veel landen is een karaf gratis water op tafel idd. normaal, zelfs met ijsblokjes er in. Ik maak daar dankbaar gebruik van als ze weer eens alleen P Cola i.p.v. C Cola hebben. O.a in zowat alle Hard Rock Cafe's is dat zo.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik vraag er soms eens naar maar altijd weigeren ze dit. Indien je een espresso besteld zou het heel normaal moeten zijn om er minstens 1 glas (geen karaf) water bij te krijgen. Dat hoort namelijk samen (koffie droogt uit). Het weigeren ervan zegt veel over de Belgische horeca(mentaliteit)

Een karaf kraanwater als je wijn besteld zou ook mogen. Uiteraard gaat dat wegen op de verkoop van hun flessen water. Maar het werkt ook omgekeerd. Omdat ik bv weet dat ze geen karaf water geven bestel ik dan maar een biertje ipv een glas goede wijn omdat het eerste toch wat meer cl heeft als je dorst hebt. De verkoop van glazen wijn/halve litertjes zou wat toenemen mochten ze standaard karaf kraanwater aanbieden.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Digivan2
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:37
Bedankt: 1 keer

Ik heb een andere oplossing: gewoon niet meer op restaurant gaan, dan is alle discussie opgelost, en heb je niet meer te maken met overprijsde maaltijden die door een afgejakkerde en/of ongeïnteresseerde bediening wordt aangevoerd en die je naar buiten kijken als je wat te lang blijft zitten. Horeca heeft al jaaaaren een verlaagde btw, maar ho maar als ze - zoals iedere werkende - hun 'echte' omzet moeten aangeven, dan is het niet meer betaalbaar ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Haha, water bij de wijn ....
Volgens mij gaat gratis water bij de maaltijd een omgekeerd effect hebben.
https://www.lightspeedhq.be/blog/hoe-gr ... restaurant
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Wat een azijnpissers hier zeg.
Op een glas kraanwater zit je met dezelfde kosten als een regulier glas water, alleen heb je een goedkoper grondproduct.

Als een flesje Spa blauw 1,00€ kost aan de uitbater en verkocht wordt aan 2,50€ (btwex); dan zal een glas kraanwater (laten we zeggen met een kostprijs van 0,01€) een waarde kennen van 1,51€(btwex).

Personeel, pand, elektriciteit, internet voor de WiFi, ijsblokjes en het schijfje citroen blijven namelijk even duur. Als je het een ander niet gunt om ook z’n boterham te verdienen blijf dan thuis, of loop rond met uw frigobox/Camelback en klapstoel.

Ik ken overigens genoeg zaken die nu reeds gratis kraanwater aanbieden, al was het maar voor de hond of de kinderen. Maar in zo een zaak haal je geen pint voor 1,00€.

Overigens wordt dorst niet gelest met alcohol, thee of koffie. Dat drink je voor de fun (of door verslaving/gewoonte), het diuretisch effect krijg je er gratis bij.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het valt mij op dat zowel in de "water op restaurant" als "statiegeld" threads in België niet kan (of men niet wil) wat in andere landen al jaren wel kan. Vreemd.... :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

on4bam schreef:Het valt mij op dat zowel in de "water op restaurant" als "statiegeld" threads in België niet kan (of men niet wil) wat in andere landen al jaren wel kan. Vreemd.... :angel:
yep
alle excuses en uitvluchten tegen zij in de directe buurlanden al decennialang weerlegd maar blijkbaar is de belg een andere diersoort :)
in 27 vd 28 EU lidstaten zouden ze geschokt zijn as ge aan klanten geld vraagt om te mogen pissen.
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

heist_175 schreef:Zie de post van phildww
Het water uit de kraan mag dan nog wel gratis zijn, maar de bediening, afwas, ... is dat niet hé.
Als jij morgen frietjes besteld op restaurant en je geeft uw zelf geteelde patatjes aan de ober, verwacht dan niet dat uw frieten gratis gaan zijn hé :)
Het water uit de kraan IS niet gratis. Je (waarschijnlijk je ouders) betalen er jaarlijks voor!
Ik betaal het watergebruik mee in mijn huishuur maar ik betaal het wel degelijk!

Semantiek is tegenwoordig het wapen waar iedereen maar zijn gelijk of ongelijk mee wil halen.
Dit is al net zo belachelijk als "gratis bellen voor 15 euro/maand".

Groetjes,

Manu
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

on4bam schreef:Het valt mij op dat zowel in de "water op restaurant" als "statiegeld" threads in België niet kan (of men niet wil) wat in andere landen al jaren wel kan. Vreemd.... :angel:
Ja met dat verschil dat dat in Belgie historisch gezien niet de gewoonte is.
Resultaat is dat de restauranthouder/cafeuitbater de misgelopen inkomsten gaat recupereren op de wel betalende producten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik herinner me nog altijd de gezichten van de Britse bezoekers op Rock Werchter, tijdens de warme/hete edities, wanneer ik ze moest teleurstellen dat er geen gratis water beschikbaar was, zoals dat bij hun wel de gewoonte is.
Nee, bij ons mocht je een bonnetje (tegen de 2/2.5 euro iirc) neerleggen voor wat water (maar uiteraard mocht je je eigen voorraad niet meebrengen).
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ondertussen zijn ze op de luchthaven ook al wat bijgedraaid. Je kan er al geruime tijd flesjes water hebben op basis van een "honor system" waarbij je €1 in het bakje gooit. De gewone standjes en automaten verkopen natuurlijk aan "luchthavenprijzen". Toch interessant als drankgelegenheid op de luchthaven dat je met geen vloeistoffen meer door de security mag.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik denk op de luchthaven van finland te herinneren dat er na de douane controlewaterfonteintjes staan.
Voor de douane moet je drinkfles leeg zijn.
Eens voorbij de douane kun je ze weer vullen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

manutimmers schreef:Het water uit de kraan IS niet gratis. Je (waarschijnlijk je ouders) betalen er jaarlijks voor!
Ik betaal het watergebruik mee in mijn huishuur maar ik betaal het wel degelijk!
Ik betaal al 20 jaar zelf mijn water, water kost per liter zo goed als niks. Het glas afwassen verbruikt meer water en kost meer aan werkuren dan het te drinken volume.
Als je dan toch afkomt met argumenten, zorg dan dat ze een beetje doordacht zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”