Huurauto VS

Plaats reactie
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Hallo,

Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met huurauto-bedrijven in de Verenigde Staten?

thx!
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Internationaal rijbewijs meenemen (niet alle verhuurbedrijven aanvaarden een europees rijbewijs) of je op voorhand informeren of het aanvaard wordt.
Verder best checken welke verzekeringen (bv via je kredietkaart) je al hebt, zodat je geen dubbele dekking hebt. Vele verhuurbedrijven doen aan serieuze upselling qua verzekeringen.

Zeker de late return fees nakijken en zien dat je volgetankt je wagen terugbrengt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Bedankt voor de info.
Heb inderdaad deze week bij Crelan een Visa Gold kaart aangevraagd, omdat die verzekering voor huurauto's bevat.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

johcla schreef:Bedankt voor de info.
Heb inderdaad deze week bij Crelan een Visa Gold kaart aangevraagd, omdat die verzekering voor huurauto's bevat.
En is uw aanvraag aanvaard? Zo neen dan zal je best uitkijken naar alternatieven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

axs schreef:Internationaal rijbewijs meenemen (niet alle verhuurbedrijven aanvaarden een europees rijbewijs) of je op voorhand informeren of het aanvaard wordt.
Ik heb steeds gewoon m'n Belgisch rijbewijs gebruikt (het papieren vodje)... nooit problemen mee gehad.

De laatste keer naar Canada ben ik maar voor alle zekerheid een internationaal rijbewijs gaan halen (wat een boek is me dat).
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

We zijn momenteel ook aan het kijken om onze huurauto's in de USA vast te leggen.
Bij onze vorige reizen in de USA hadden we die op voorhand al geboekt via sunnycars.be. Geen gedoe bij afhalen met al dan niet extra verzekeringen of zo, steeds extra bestuurder bijgeboekt (allebei nog een roze vod papier, geen internationaal) en geen gehannes bij inleveren (volle/lege tank).

Ook nu gaan we dit hoogstwaarschijnlijk terug via sunnycars doen. De vorige keren was de lokale partner toevallig steeds Alamo.
Via mijn Mastercard heb ik wel extra korting bij Hertz, maar dat is enkel ter plaatse, niet op voorhand. Maar voor mijn gemoedsrust wil ik al op voorhand een auto vastgelegd hebben, en weten aan welke prijs.
En als je geluk hebt, krijg je nog een upgrade van autotype.

De enige optie die we wel steeds nemen is zo'n tolbakje als we in staten rijden met veel tolwegen.
Hou ook rekening met eventuele drop-off kosten, als je niet op dezelfde plaats je auto afhaalt en terug brengt. Dat kan veel verschillen per verhuurder.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 557
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

johcla schreef: Heb inderdaad deze week bij Crelan een Visa Gold kaart aangevraagd, omdat die verzekering voor huurauto's bevat.
Vond ik interessante info, omdat ik al lang zoek naar een BE kredietkaart met verzekering voor huurautos ... maar dat is het niet. Dit is enkel een verzekering op de franchise van uw huurautoverzekering: https://www.crelan.be/nl/particulieren/ ... gold-kaart
Of zo begrijp ik het toch. De franchise is meestal niet heel hoog, zo'n risico vind ik niet de moeite om te verzekeren.
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Het enigste waar je op moet letten is dat je een auto huurt in de VS of canada met:
- CDW (collision damage waiver) of LDW (Loss Damage Waiver) (is hetzelfde maar noemt gewoon anders afhankelijk van de verhuurder)
Dit is geen verzekering maar wil zeggen dat je niet aansprakelijk bent voor schade aan de wagen (tenzij je de regels niet volgt: dronken rijden, offroad, etc...) . Ook diefstal is meestal inbegrepen.
- LIS of SLI (Supplemental Liability Insurance)
Hierdoor ben je verzekerd indien je schade toebrengt aan anderen of hun voertuig.

Zelf al een aantal keer een sterretje en zelfs een barst in de ruit door steentjes en daar zeggen ze helemaal niets over bij inleveren wanneer je CDW/LDW hebt.

Als je zorgt dat je die 2 dingen hebt in je overeenkomst, heb je absoluut niets anders meer nodig. Aan de balie zullen ze proberen om allemaal andere verzekeringen aan te smeren, maar dit is absoluut niet nodig. Roadside assistance kan je eventueel nemen, maar zou ik persoonlijk niet doen.
Wanneer je vanuit europa huurt of op een Amerikaanse site aangeeft dat je van europa (België) bent, zijn in je tarief die 2 zaken normaal gezien altijd inbegrepen. Bij sommige site's ben je soms nog wel verantwoordelijk voor de franchise bij een accident, maar bij de meeste betrouwbare sites zoals bv autoeurope of de site van de betere verhuurmaatschappijen zelf is die franchise gewoon 0.

Ik heb gehuurd bij alle Amerikaanse maatschappijen en persoonlijk vind ik Alamo (en National) de beste verhuurmaatschappijen. Een voordeel bij Alamo (en sinds kort ook bij Hertz op sommige luchthavens) is dat je zelf je auto kan kiezen uit de rij.

Avis en Hertz zijn ook OK, budget is te doen maar probeer vooral Thrifty en Dollar te vermijden. Natuurlijk zijn niet alle locaties hetzelfde maar toch...

Wat ook zeker belangrijk is: Gebruik dezelfde kredietkaart om te wagen te boeken als om te wagen af te halen. Deze moet op naam van de bestuurder staan.

Ik heb trouwens nog nooit een internationaal rijbewijs nodig gehad. Heeft trouwens ook geen rechtsgeldigheid, is enkel een vertaling. Vorige maand werd ik zelfs nog aan de kant gezet voor speeding in Wyoming (ik reed 83 mph waar je 80 mag :cop: ) en moest ik mn rijbewijs tonen en ook de vriendelijke sheriff had hierbij geen opmerkingen. (Gelukkig geen boete en mocht ik doorrijden)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ha in de USA worden dan ook zogenaamd snelheidscontroles uitgevoerd, enkel om te controleren wie er zoal in da auto"s zitten...

Dit vooral in godvergeten plaatsen en als er dan een auto voorbijkomt die ze niet kennen dan krijg je controle.

Lang geleden ook al voorgehad.



Met familie op toeristische rit s avonds
Die flik wilde gewoon zien wie er allemaal in die auto zat, hij scheen met zijn lamp in de auto en na enkele sorry officer te zeggen, mochten we weer vertrekken.
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Al 4x via https://www.rentalcars.com/ geboekt.
Wij nemen altijd alamo.
Nog nooit problemen gehad hiermee. Wij namen ook de eerste 2 reizen ons internationaal mee. Maar hebben daarna gemerkt dat het niet nodig was.
(dit gaat over huren in LA en Florida)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

FYI: Het internationale rijbewijs is wel degelijk een ‘officieel’ rijbewijs - geen pure vertaling (is trouwens ook met foto etc) - trouwens ook - volgens ingewijden - de enige manier om toch nog on het buitenland te kunnen rijden als je rijbewijs op belgisch grondgebied is ingetrokken.
In het zuiden van de US (Texas) heb ik wel degelijk mijn internationaal rijbewijs moeten voorleggen. (Avis)
In NY, California, Columbia dan weer niet.

Nog een tip: zorg ervoor dat je limiet van je kredietkaart hoog genoeg is. Met de reservaties op je kredietkaart van zowel hotel/huurwagen etc kan je wel eens snel aan je limiet zitten zonder dat je ook maar 1 dollar hebt uitgegeven.
Hangt af van maatschappij tot maatschappij.
Werk je voor een multinational, kan je op eenvoudige vraag dikwijls een corporate korting krijgen. Meestal volstaat gewoon de vraag of een businesscard al (mss heb je wel iets in je verzameling of kenissenkring). Idem trouwens voor grote merken/ketens (bv Apple om maar eentje te noemen)
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

In heb Los Angeles (alamo) en Atlanta (avis) heb ik nooit mijn internationale rijbewijs moeten laten zien.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van het nieuwe rijbewijs (kaartje).

Ik heb via auto-Europe.be en via avis direct geboekt en nooit geen problemen gehad. De laatste tijd vragen ze ook minder voor extra's.
Less is more
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Steeds met oud rijbewijs gehuurd en meestal via sunny cars omdat er geen franchise is en geen gedoe. De prijzen vallen ook goed mee. Ze werken met Alamo.

De tip ivm de limiet is een goeie, als je iets duurders huurt zoals een RV dan kan er inderdaad een grote borgsom van uw kaart gaan waardoor je snel aan of over uw limiet zit. Wij nemen 4 kaarten mee over 2 rekeningen, dan is dat risico gedekt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

ChelloExtremer schreef:
johcla schreef: Heb inderdaad deze week bij Crelan een Visa Gold kaart aangevraagd, omdat die verzekering voor huurauto's bevat.
Vond ik interessante info, omdat ik al lang zoek naar een BE kredietkaart met verzekering voor huurautos ... maar dat is het niet. Dit is enkel een verzekering op de franchise van uw huurautoverzekering: https://www.crelan.be/nl/particulieren/ ... gold-kaart
Of zo begrijp ik het toch. De franchise is meestal niet heel hoog, zo'n risico vind ik niet de moeite om te verzekeren.
De uitgebreide omschrijving luidt:
Collision Damage Waiver (vaak aangeduid als CDW); Loss Damage Waiver (LDW);
Removal/reduction of excess (Super CDW/LDW) et Theft Protection (TP)
Wanneer een verplichte huurverzekering moet worden gekocht van of via de
verhuurmaatschappij in het kader van een autohuur, zal de verzekeringsdekking van de
verhuurmaatschappij van toepassing zijn in geval van een claim. Indien u de volledige kostprijs
van de autohuur betaalt met uw Visa Gold-kaart, hoeft u geen bijkomende verzekering te kopen
die wordt aangeboden door de autoverhuurmaatschappij. De autohuurdekkingen die verleend
worden door de kaart zullen van toepassing zijn wanneer de verzekering niet wordt aangeboden
door de verhuurmaatschappij of indien de optionele huurverzekering wordt geweigerd en de
autofranchise dekt die betaald wordt door de Kaarthouder in geval van een ongeval of ander
incident waarvoor de Kaarthouder verantwoordelijk is.

Het is niet enkel hiervoor dat ik de Visa Gold neem, ook ivm reisbijstand en annulatierverzekering. Extra kostprijs van de Gold kaart is voor mij 48 EUR per jaar (Excellence pack ipv Comfort pack)
apestaart schreef: En is uw aanvraag aanvaard? Zo neen dan zal je best uitkijken naar alternatieven.
Aanvraag is aanvaard. Ben klant bij Crelan en salaris wordt op Crelan rekening uitbetaald.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Affordable USA rate nemen. Enkel toegankelijk voor mensen die niet in de VS wonen. Bij Hertz is dat bv AUADNL (day rate) of AUAWNL (week rate). Ferme kortingen + verzekeringen CDW/LDW/LIS inbegrepen. Als je naar de Belgische site van een verhuurbureau surft zal die rate normaal automatisch gequote worden.

Meestal vind je gemakkelijk nog een 10% korting bovenop die rates, check hotelketens of luchtvaartmaatschappijen die samenwerken met de car rental.

Je registreren voor de loyalty programmas van Hertz of National. Je mag meteen naar de garage een auto uitkiezen*. Niet wachten aan de balie.

Andere bestuurders op voorhand doorgeven aan verhuurbureau.

Opletten voor restricties inzake rijden naar andere staten (vooral bij de goedkopere bureaus!).

Niet prepaid en no-show = geen charge bij de meeste.

*niet zomaar dewelke natuurlijk :-) informeer je
axs schreef:Internationaal rijbewijs meenemen (niet alle verhuurbedrijven aanvaarden een europees rijbewijs) of je op voorhand informeren of het aanvaard wordt.
Myth. In de VS ga je nooit problemen hebben met enkel een Europees rijbewijs.

De IDP is wel nuttig voor sommige andere landen.

En nee, het is geen officieel rijbewijs (nog een myth). Het is een rijtoelating. International Driver's Permit (niet Driver's License). Het moet steeds vergezeld worden van een echt rijbewijs (license).
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

wij hebben al een paar keer auto gehuurd via autoeurope en goede ervaring mee.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

axs schreef:Internationaal rijbewijs meenemen (niet alle verhuurbedrijven aanvaarden een europees rijbewijs) of je op voorhand informeren of het aanvaard wordt.
Verder best checken welke verzekeringen (bv via je kredietkaart) je al hebt, zodat je geen dubbele dekking hebt. Vele verhuurbedrijven doen aan serieuze upselling qua verzekeringen.

Zeker de late return fees nakijken en zien dat je volgetankt je wagen terugbrengt.
ze hebben ook je gewoon rijbewijs nodig want daar staat tenminste een foto op....
en zeker je paspoort meehebben... (visum boekje)

voor de rest dat gaat vlotjes... ook terugbrengen naar een andere vestiging bijv...
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Wij huurden voor onze West Coast Trip in oktober vorig jaar een auto bij Sixt LAX.
Na heel veel recensies te lezen van verschillende rental companies kwam het er toch telkens op neer dat er veel zijn die gaan klagen bij het minste dat slecht gaat en maar weinigen die iets posten als het goed is geweest. Laat je niet altijd sturen door die reacties dus!

Over Sixt ook heel wat slechts gelezen (nadat we al hadden geboekt :? ) maar uiteindelijk ging het daar toch allemaal super vlot.
We hadden op voorhand via de website geboekt en dit scheelde bijna de helft tov Alamo of Avis!

We kregen een bijna nieuwe (>2000 miles) Kia Sorento mee in de klasse die we tevoren gevraagd hadden.
Er werden geen extra verzekeringen of waivers bij aangerekend (we hadden op de website al alle beschikbare pakketten genomen).
Achteraf bleek er aan Grand Canyon iemand tegen onze auto gezeten te hebben (duidelijk wat lakschade/krassen) en hier hebben we ook nooit meer iets van gehoord...


ivm rijbewijs:
We hadden ook int'l rijbewijs aangevraagd, dit hebben we echter nooit ergens moeten bovenhalen/laten zien.
Voor afhalen voertuig werd ons belgisch rijbewijs ingescand en tijdens onze trip nooit aan de kant gezet geweest.

ivm voltanken:
https://www.gasbuddy.com/USA is een super website die van veel plekken accurate info bevat over de benzineprijzen.
Als je meerdere staten doorkruist loont het je tevoren wat info over de prijzen op te zoeken > in sommige staten verschilt de prijs enorm!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Da's idd het voordeel van LDW. Moet trouwens mezelf corrigeren, LDW is geen verzekering (verzekerd ben je sowieso in de meeste staten), het is een bijkomende contractuele overeenkomst waarbij het verhuurbedrijf afziet van haar recht om schade aan het voertuig op jou te verhalen. Dan doen ze inderdaad ook maar een heel oppervlakkige en korte controle van het voertuig als je het binnenbrengt.

Het grote verschil met EU is dat een CDW hier meestal dat recht beperkt, en je moet er dan nog een extra add-on bijnemen (Super Cover bijvoorbeeld bij Hertz) om hetzelfde effect als de Amerikaanse LDW te hebben.

Nu dit is allemaal in erg algemene termen en dit is de over het algemeen de norm als je rechtstreeks boekt bij een grote firma. Als je via tussenpersonen of kleine bedrijfjes boekt kan je dit beter allemaal wel nagaan.

Let op met eigen verzekeringen (via kredietkaart oid) ipv LDW: als er schade is gaat de verhuurfirma dit onmiddellijk aanrekenen aan je kredietkaart. Jij mag achteraf een dossier beginnen om die kosten terug te vorderen van je verzekeraar. In tussentijd zit je wel zonder dat geld. Het is dus niet zo dat de verhuurfirma dit rechtstreeks met jouw verzekeraar gaat afhandelen!
skynetbbs schreef:
ze hebben ook je gewoon rijbewijs nodig want daar staat tenminste een foto op....
Internationaal rijbewijs (IDP) heeft ook een foto. Maar deze is dus niet vereist omdat Belgie en de VS beiden verdragspartijen zijn bij het Verdrag van Geneve van 19 september 1949 nopens het wegverkeer waarin de wederzijdse erkenning van elkaars rijbewijzen vervat zit.

Als je aansluit bij het loyaliteitsprogramma van Hertz of National moet je enkel maar je rijbewijs laten zien, geen paspoort of kredietkaart (tenzij de hele eerste keer).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

skynetbbs schreef: ze hebben ook je gewoon rijbewijs nodig want daar staat tenminste een foto op...
Op mijn internationaal rijbewijs staat toch effectief een foto - die zelfs gestempeld is (doordruk).

Zijn er dan diverse modellen? Mijne vermeldt ook de categorieen en de vertalingen zijn aparte blaadjes.

Vermoedelijk zal het ook wel staat/verhuurder afhankelijk zijn of je het dient voor te leggen of niet.
Ik in ieder geval in texas het moeten voorleggen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb toch al klanten aan de lijn gehad die met ons oud papieren vodje op de luchthaven stonden (de laatste was in LA) en die kreeg zijn via Connections geboekte huurwagen niet mee. Als het voor een rondreis is zou ik eerder kiezen voor een grote gekende maatschappij (Hertz, Avis, Europcar, Sixt etc) met over heel de States voldoende agentschappen. Als hij in panne valt ben je meestal snel verder geholpen. Via kleine lokale maatschappijen loopt dat al wat stroever.

Ik zou ook sowieso een volwaardig reservewiel willen, maar denk niet dat men daar ergens voor kan kiezen en dit eerder voertuigafhankelijk is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

axs schreef: Vermoedelijk zal het ook wel staat/verhuurder afhankelijk zijn of je het dient voor te leggen of niet.
Ik in ieder geval in texas het moeten voorleggen.
Het Belgisch/Europees rijbewijs is op zich voldoende om in de VS te mogen rijden, welke staat dan ook. Hetzelfde met Amerikaanse rijbewijzen hier. Dit obv het hierboven vermelde verdrag. Hier is gewoon geen enkele discussie over. Die IDP-mythe mag wel stilaan sterven, want het doet mensen betalen voor een document dat ze gewoon niet nodig hebben.

Persoon in TX was duidelijk niet goed geinformeerd. Eens vragen naar de supervisor en/of deze link van AVIS zelf tonen had je ook wel doen vertrekken.
The driver's license must be valid at the time of rental, and remain valid throughout the rental period. All drivers must meet Avis' requirements. Driver's licenses accepted in the U.S. are:

Any license issued by any U.S. state, territory or possession.
A license issued by a Canadian province.
A license issued by a country that participated in the 1949 Geneva convention on Road Traffic or the 1943 Convention on the Regulation of Inter-American Automobile Traffic.
A license issued by a country that has a reciprocal agreement with the U.S.
(in vet de situatie die op Belgische/Europese rijbewijzen van toepassing is)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Laten we het erop houden dat er een verschil is tussen de theorie en de praktijk.
Aan TS: vraag dus gewoon even na of het vodje / card format voldoet.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

+1, maar ik zou dan zelfs nog niks navragen. Gewoon alles meenemen wat ze eventueel zouden kunnen vragen.
Als ze zeggen het is niet nodig en bij aankomst blijkt van wel staat ge daar schoon.

Als ge met twee zijt zelfs elk een credit card meenemen. Er moest maar 1 het laten afweten of gestolen worden / verloren gaan.
Een simpel doktervisite kost al snel een paar honderd eur. Een dokter in het hotel laten komen makkelijk 1500 a 2000.
Als de huurmaatschappij een kleine duizend doller blokkeert tijdens de periode van de huur zijt ge met een CC van 2500 niet echt veel.
edit: Crelan Visa Gold is blijkbaar 5000.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Bedankt iedereen voor de info.
Zonet via Expedia een auto gehuurd bij Alamo: 10% korting via Expedia en nog eens 10% in Vikingpunten
VISA-kaart is trouwens al toegekomen en aktief, en ik had het ondertekend contract nog niet teruggestuurd...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

johcla schreef:Bedankt iedereen voor de info.
Zonet via Expedia een auto gehuurd bij Alamo: 10% korting via Expedia en nog eens 10% in Vikingpunten
VISA-kaart is trouwens al toegekomen en aktief, en ik had het ondertekend contract nog niet teruggestuurd...
Ga zeker eens naar Alamo.com en geef op hun website je boekingsreferentie in om te zien of het de reservatie bij hen wel klopt met wat Expedia je allemaal verteld heeft. Kan onaangename verrassingen vermijden.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Thx voor de tip. Ik ben ingelogd bij Alamo en het klopt: data, type wagen, Collision Damage Waiver & Extended Protection, taxes, ...
Kan ook al rijbewijs gegevens ingeven voor snellere aflevering
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kijk zeker na of je niet moet bijbetalen om de State grenzen over te gaan, bij meeste wel, bij andere max X miles per dag.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Niks met auto's te maken, maar wat betreft de kredietkaarten is het inderdaad opletten geblazen. Ooit zijn beide Visa kaarten van mij en mijn vrouw geblokkeerd in de States (zonder reden), en dan sta je daar, zonder geld om het restaurant te betalen, benzine te kopen, toegangstickets te kopen... kaarten waren nochtans vrijgegeven voor buitenlands gebruik. En naar de bank bellen om de kaart te deblokkeren ging niet door het tijdsverschil. Wat ik toen allemaal heb moeten doen om ze weer te deblokkeren! Wij nemen nu altijd nog een derde prepaid kaart mee, just in case.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik boek al jaren op drive-usa.de/rentalcars.com en neem tegen beter weten in, toch telkens mijn internationaal rijbewijs mee, maar zo goed als nooit vragen ze dit, en willen ze het originele papieren vodje/creditcard model zien (zowel bij Dollar/Budget/Hertz/Alamo/Avis/Thrifty/... ik heb ze allemaal al gehad) en gelukkig nog nooit problemen gehad met het huren van een auto.

Ze proberen wel bijna allemaal iets extra aan te smeren (zoals roadside assistance, welke ik heel af en toe neem, hangt van de route af :D), maar als je in europa boekt bij bovenstaande websites, zit er bijna altijd alles in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liber! schreef:Kijk zeker na of je niet moet bijbetalen om de State grenzen over te gaan
Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor... beetje raar omdat iemand in de USA op vakantie vermoedelijk steeds state grenzen over gaat.
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
liber! schreef:Kijk zeker na of je niet moet bijbetalen om de State grenzen over te gaan
Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor... beetje raar omdat iemand in de USA op vakantie vermoedelijk steeds state grenzen over gaat.
Er zijn effectief regels rond bij de verschillende rentals...
Bij de auto die wij huurden op LAX via Sixt mochten we enkel naar Oregon, Utah, Arizona en Nevada.
Als ze zouden merken dat toch verder hebben gereisd (gps tracker?) dan zou er extra aangerekend worden.
Dit stond in de kleine lettertjes vermeld.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sixt is idd de enige van de grote spelers die er geografische restricties op na houdt in de VS. Mogelijks dat er bij de kleinere spelers ook wel enkele zijn.

De enige manier om hier onderuit te raken is met een one-way rental, waarbij je alle staten op de kortste route mag doorkruisen.

Anders krijg je een boete van 0.50 USD per mijl dat je gereden hebt (in totaal, niet enkel in de "verboden" staten).

Ik vermijd dus Sixt :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het IDP ("International Driving Permit", let op het Engelse "Permit" en niet "License") is een vertaling van je nationaal rijbewijs, en is op zich (standalone) niet geldig; het moet altijd vergezeld zijn van je nationale rijbewijs.
De vertaling is niet enkel taal-gebaseerd, het vertaalt vooral de categorieen waarvoor je vergund bent om mee te rijden.
Wij zien dat niet altijd direct, omdat het IDP rechtstreeks gebaseerd is op de categorieen van het EU rijbewijs.
Maar dat is lang niet universeel; een US of Canadees rijbewijs bv vertoont categorieen die in de verste verte niet lijken op de benamingen en onderverdelingen die wij kennen.

Dat formaat is gebaseerd op het oude formaat (pre jaren 80) paspoort formaat, nl A6.
En raar maar waar hebben ze dat bij de laatste revisie van de categorieen niet geupdate naar het moderne paspoortformaat.

De landen die het akkoord indertijd geratificeerd hebben, zijn per definitie verplicht om het IDP te erkennen (voor zover het getoond wordt samen met het nationale rijbewijs).
Er zijn ook landen die het akkoord niet ondertekend hebben, maar in de praktijk het IPD toch aanvaarden.

Het erkennen van nationale rijbewijzen is een case-by-case basis, en daar moet je wat geluk mee hebben.
Mensen met een "kartonnetje" kunnen daar wel ns miserie mee voorhebben als het kaartje niet als legitiem herkend wordt.
Andere issue (vooral in de US blijkbaar) is dat zij moeite vertonen met het erkennen van nationale rijbewijzen die geen einddatum van geldigheid hebben; bv Belgische en Zwitserse (geleerd van een collega) rijbewijzen waar geen einddatum opstaat liggen in de US al wel moeilijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Het erkennen van nationale rijbewijzen is een case-by-case basis, en daar moet je wat geluk mee hebben.
Nee, je kan dit perfect op voorhand weten, en dat moet wel, want als het nationale rijbewijs niet erkend wordt dan ben je met je IDP ook niets.

Heb je 2 landen die beiden eenzelfde verdrag geratificeerd hebben, ofwel het verdrag van 1949 betreffende het wegvekeer, ofwel het verdrag van 1968 inzake het wegverkeer, dan erkennen zij elkaars rijbewijzen. Belgie heeft beide geratificeerd maar Nederland en Duitsland hebben maar 1 van de 2 geratificeerd.

Of je een IDP nodig hebt, dat is wél een case-by-case basis, en kan je best onderzoeken ahv ervaringen van anderen. Landen die nogal bureaucratisch ingesteld zijn, of waar ze een ander alfabet gebruiken, daar kan je er beter wel een bijhebben. Maar in de VS is dit document dus niet vereist.
ITnetadmin schreef: Andere issue (vooral in de US blijkbaar) is dat zij moeite vertonen met het erkennen van nationale rijbewijzen die geen einddatum van geldigheid hebben; bv Belgische en Zwitserse (geleerd van een collega) rijbewijzen waar geen einddatum opstaat liggen in de US al wel moeilijk.
Dan moet je eens met een IDP afkomen waarop alle gegevens nog steeds met de hand (!) geschreven worden. Zie je ze al steigeren? Uw kartonnetje is ten minste nog geprint :-)

Heb in de praktijk nog nooit een opmerking gehad over het rijbewijs. In die verhuurcentra zien ze wel vanalles passeren hoor, het is meestal wel niet het eerste Belgisch/Europees rijbewijs dat ze zien sinds jaren. Ze hebben ook een referentiedatabank waarin ze van elk mogelijk rijbewijs in de wereld een voorbeeld hebben, wat ze gebruiken om de echtheid na te gaan indien nodig.

Nu, het is wel een feit dat de oude grotere formaten van rijbewijzen altijd zeldzamer gaan worden, dus ik ben van plan om naar het "kaartje" over te schakelen als ze er beginnen dingen van te zeggen, als ik hem in tussentijd tenminste niet verlies. Maar dat zal dus nog niet voor meteen zijn.
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

om alle narigheden te vermijden betaal je daarom dus uw huurauto niet vooraf.
als door één of andere reden (papieren rijbewijs bvb) je uw huurauto niet meekrijgt, ga je in de luchthaven gewoon 5 meter verder naar hun concurrenten en probeer je het nog eens. veel kans dat je wel een auto zult meekrijgen dan.

als je op voorhand zou geboekt en betaald hebben zit je dan in de pineut met dat reeds betaalde geld.

en je kan altijd doorvragen naar een model/kleur naar uw zin, zolang het in dezelfde prijsklasse ligt. zelf als ze zeggen dat ze die momenteel niet binnenhebben, gewoon door blijven vragen, dan gaat hij achter de schermen (vermoedelijk met de andere collega's/concurrenten gaan onderhandelen) en kan je alsnog je gewenste model/kleur krijgen
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

@CCatalyst: nogmaals, er is een verschil tussen de theorie en de praktijk. Jouw verhaal klopt helemaal, maar in de praktijk draait het nogal eens anders uit (uit ervaring, meermaals)

Ging bij mij wel om de roze papieren versie, met het nieuwe rijbewijs in CC format geen ervaring.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

efari schreef:om alle narigheden te vermijden betaal je daarom dus uw huurauto niet vooraf.
Sowieso niet, je bent ook bijna altijd duurder af. Car rental prijzen fluctueren even erg als airfare. Als je prepaid doet zit je vast in je tarief, ook als het achteraf goedkoper wordt. Als je niet prepaid reserveert kan je wel annuleren en herboeken aan een lager tarief als er een gepubliceerd wordt.

Car rental is het enige dat ik nooit prepaid boek, tenzij het echt een serieuze promo is met prijzen die je anders nooit zou zien. Vaak al gehad dat de prijs de week/dag op voorhand plots nog een flinke duik neemt. Je moet dan uiteraard wel de tijd nemen om de prijzen te blijven checken (of iemand/iets hebben die dat voor jou doet).

Verder heeft niet-prepaid bij car rental in de VS nog het grote voordeel dat je nog steeds no show mag doen zonder dat ze iets gaan aanrekenen (toch bij de grote als Hertz, National, etc). Waar zie je dat nog? Dit geldt echter niet voor car rental in de EU.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

axs schreef:Ging bij mij wel om de roze papieren versie, met het nieuwe rijbewijs in CC format geen ervaring.
Met het nieuwe rijbewijs geen problemen ondervonden in LA en Atlanta.

Tanken met kaart in Amerika kan een groter probleem zijn dan het rijbewijs. :-D
Less is more
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

wimpie3 schreef:Ooit zijn beide Visa kaarten van mij en mijn vrouw geblokkeerd in de States (zonder reden)
Mag ik vragen welke bank dat was zodat ik die kan mijden als de pest ?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”