Tips en advies aankoop gaming pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Allen,

De pc van zoon is aan vervanging toe. Hij is nagezien en de grafische kaart is te licht bevonden. Vervangen door een recentere/betere kaart wordt afgeraden aangezien de pc 5 jaar oud is (minstens). De zoon zei iets van het merk Omen...Waar kan je nog een pc in vertrouwen kopen? En waar op letten? Budget 1500 euro. Hij speelt geen shoot'em up games, maar wat niet is kan nog komen. Grtn Eve
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

5jaar oud zegt nog niet heel veel. Wat zijn de specificaties van de huidige PC en welke games speelt hij?

Na 5 jaar is een grafische kaart inderdaad aan de lichte kant voor modernere games, maar misschien kan de rest nog even mee als dat zwaar genoeg gekozen geweest is indertijd. Ik heb eind 2016 ook enkel mijn grafische kaart vervangen in een PC van 2011.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik zou de Tweakers BBG eens bekijken: https://tweakers.net/reviews/6195/2/des ... steem.html

Omen is een range van HP gericht op gamers. Ziet er allemaal wat cooler uit, maar is niet altijd de beste keuze. Zelf bouwen op maat van wat je echt wenst lijkt me altijd de te verkiezen optie. Tenzij je het belangrijk(er) vindt dat het geheel er aan de buitenkant afgelikt uitziet natuurlijk. ;-)
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat is je regio? Kwestie van eventueel een winkel aan te raden.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

De regio is zuid West Vlaanderen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

5 jaar is eigenlijk niets tegenwoordig, een computer van 5 jaar oud mits een paar upgrades is eigenlijk even goed als een nieuwe in games.
Is die 5 jaar oude computer van een merk of was die door een winkel gebouwd? Als hij van een merk is zou u het modelnummer even kunnen opzoeken?

De kans is vrij groot dat u gewoon een paar onderdelen kan vervangen en opnieuw een krachtige pc hebt. Als u een goede winkel vindt zullen ze u dit waarschijnlijk ook aanraden maar als u in een winkel komt die graag veel verkoopt zal die u uiteraard zeggen dat 5 jaar te oud is en dat u beter een nieuwe koopt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alles hangt ervan af wat je ermee wil doen en of de pc 5 jaar geleden future proof gekocht was.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

model hp pavilion 500-007eb (E3H29EA)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Op eerste zicht:

i5-3330
12 GB RAM
2TB HDD
AMD Radeon HD 8570

Die i5 ligt qua single core performance niet ver van een moderne i5-8600K. Als ik even opzoek lijkt die i5-3330 GTA V (cpu intensieve game) te kunnen draaien boven 60 fps en 12 GB is voorlopig nog voldoende. Ik zou de CPU en het RAM dus niet vervangen.
Ik zou gewoon een SSD er bij steken (ik herken op een foto van het moederbord direct 2 sata poorten dus dat is geen probleem)
En dan een nieuwe GPU om de game performance op te krikken.

Als ik het goed heb zou bijvoorbeeld een GTX 1050 TI al hele verbetering moeten zijn.

Met een 240 GB SSD en een GTX 1050 TI zit je op maximum €300.
Daar komt misschien ook nog een nieuwe voeding bij aangezien de GTX 1050 TI 25 Watt meer verkbruikt en de SSD ook nog wat. Ik kan niet direct specificaties vinden van de voeding die er in zit dus ik kan het niet controleren voor u.

Nu was die GTX 1050 TI enkel een voorbeeld, u kan perfect een goedkoper of duurder model nemen. Maar ik vermoed dat GTX 1050 TI - 1060 zowat het beste is qua prijs/performance.

Natuurlijk zal je met een nieuw systeem van €1500 hogere framerates halen maar als ik dan ga kijken naar een willekeurige HP Omen van €1400 dan heeft die ook maar een GTX 1060 (6GB).
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou afstappen om een merk te kopen. Laat die samenstellen, veel gemakkelijk om te upgraden achteraf.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou ook nog durven upgraden: een SSD + nieuwe videokaart. Ik zou wel voor een 1070 gaan.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Met een 300 eur kan je er een SSD en GTX1060 insteken.
Voor de GTX1070 ga je dan al snel naar de 550 a 600 eur.

De vraag rest enkel nog of de voeding dit kan trekken.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Waar kan ik terecht voor de upgrade? Zoiets gebeurt in vertrouwen. Een winkel zal me proberen een nieuwe pc aan te smeren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een deftige winkel doet wat goed is voor de klant.
Als ze je niet willen helpen met een upgrade weet je genoeg.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Check wel eerst hoeveel ruimte je hebt in de case voor je nieuwe gpu. Sommige kaarten kunnen erg lang zijn, en tegenwoordig nemen ze vaak ook meer dan één slot in met hun dikke koelers. Je kan eventueel overwegen van een tweedehandse case te kopen (op 9lives.be bijvoorbeeld) -- die dingen verliezen toch vrij snel hun waarde.

Het stroomverbruik van een (gelijkaardig) gpu model kan je in de reviews van TechPowerUp apart checken (de "Peak Gaming" grafiek toont het maximum bij normaal gebruik). De HP specs tonen enkel een "300W voeding" en hoewel het systeem bescheiden lijkt, zou ik ofwel een gpu van max 150W kiezen, ofwel de voeding ook upgraden. Als er een sticker op de voeding plakt met een tabelleke van de stroomverdeling, post dan eens wat er bij de 12V kolom(men) staat.

Een SSD is meestal 2.5" formaat dus als je enkel 3.5" harddisk slots hebt, koop je best nog een frame'ke zoals deze. Je kan een SSD ook vrij in de case zwieren omdat er geen bewegende delen inzitten maar 't is beter om dat wat ordentelijk vast te zetten (ook qua koeling). Vergeet ook niet dat je een SATA aansluitingskabel nodig hebt (als je een SATA model kiest) -- harddisks/SSDs worden over 't algemeen zonder kabel geleverd want normaal zitten die bij je moederbord, maar ik weet niet of HP er extra bijleverde?

Een goedkope GTX1060 kaart (€250) en een SDD van ~250GB (€60), dus je zit tussen de €300 à €350 -- rond die prijs kan je tweedehands ook al deals voor een gans systeem vinden met bijvoorbeeld een wat oudere GTX970 die nog steeds redelijk presteert.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

en voor de installatie, ik ben er zeker van dat een nerd-userbaser dat voor de spreekwoordelijke pint wil doen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

TiTanium schreef:Ik zou afstappen om een merk te kopen. Laat die samenstellen, veel gemakkelijk om te upgraden achteraf.
Inderdaad. Een custom build is ALTIJD veel beter alleen al omdat je WEET wat er in zit en omdat die gemakkelijker te updaten/upgraden zijn.

@selder: Diegene die nog thuis wonen en studeren misschien wel. De anderen die van PC's bouwen hun beroep maken (zoals ik) waarschijnlijk niet.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik gebruik vaak deze site als referentie:

https://techbuyersguru.com/tbg-pc-build-comparison-page
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Is het moeilijk om zelf de grafische kaart te vervangen?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet echt, da's enkel een kwestie van:

Voor het afzetten van de computer verwijder je best de huidige grafische driver. Die vind je normaal terug in de lijst van:
Control Panel>Programs>Uninstall a program
Als je er niet direct eentje vindt van AMD zelf, laat deze stap dan maar zo.

Windows afsluiten en computer volledig uitzetten (elektriciteitskabel uittrekken) -- en even wachten totdat alles afgekoeld is indien de pc al lange tijd opstond.

Bestaande kaart verwijderen. Jouw AMD Radeon HD8570 kaartje ziet er waarschijnlijk zo uit: foto:
-- monitorkabel (en eventuele andere aansluitingen) op de kaart uittrekken (aan de buitenkant van de case)
-- eventueel extra powerconnector(en) afkoppelen van de grafische kaart (bij de jouwe zijn die waarschijnlijk niet aanwezig). Er zit een klein haakje aan dat soort connectoren, dat moet worden opengehouden tijdens het uittrekken.
-- vijsje uitdraaien op de metalen bracket waarmee de kaart aan de case vastzit (indien er geen bestaande kaart is, zit er normaal een metalen bracket als plaatshouder die losgevezen moet worden). Sommige cases hebben een vastklik-mechanisme in plaats van vijs maar dat verwacht ik niet bij de jouwe.
-- meestal zit er aan de PCIE slot zelf een clipje dat de kaart vasthoudt, dus even kijken om dat open te houden terwijl je de kaart zachtjes uit de slot wiegelt. Dat clipke is soms nogal moeilijk bereikbaar en soms ook fragiel, dus da's het ambetantst. Probeer de kaart enkel aan de zijkanten vast te houden.

-- De snelste PCIE slot is die die het dichtst bij de cpu zit. De handleiding heeft normaal een overzicht van de slots.
-- Nieuwe kaart in PCIE slot steken maar opletten dat de metalen bracket naast het moederbord passeert. Loodrecht aandrukken tot de kaart er helemaal inzit, het clipje van de slot klikt normaal automatisch dicht. Vooraf wel checken of er geen plastic beschermingsfolie op de gouden pinnetjes zit die eraf moet (tegenwoordig eerder een plastic dop).
-- Kaart vastvijzen aan de case.
-- eventuele extra powerconnector(en) aansluiten op de kaart. Dit zijn 6-pin en/of 8-pin connectoren komende van de voeding -- als je voeding deze niet heeft, zal je een nieuwe nodig hebben. De connectoren passen normaal maar op 1 manier in elkaar -- er zit een klein haakje op dat vastklikt.
-- monitorkabel en eventuele andere aansluitingen terug aankoppelen.

Na het opstarten ga je best naar de site van nVidia of AMD zelf (naargelang de keuze van fabrikant) om de laatste nieuwe drivers voor het model van jouw nieuwe kaart (en Windows versie) te downloaden en dan te installeren.

Tijdens de installatie geen kleding dragen waar makkelijk veel statische elektriciteit opzit (fleece'ke bijvoorbeeld), en leg de kaart ook niet op een ondergrond die statisch geladen kan zijn -- het karton van de doos is goed. Je kan eventueel jezelf aarden door bijvoorbeeld een stukje metaal van een radiator (centrale verwarming) even vast te houden, en eventueel tegelijkertijd de case vast te houden zodat statische elektriciteit wegloopt (schokje mogelijk!). Ik hou ook de case en de metalen bracket van de kaart even tegelijkertijd vast zodat de ladingen zich egaliseren.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Hallo, heeft iemand tijd en goesting om dit klusje te doen? Vrees dat ik niet zo handig ben. De wet van Murphy is vaak op mij van toepassing. Dit alles tegen een vergoeding :banana: of een bak bier :beerchug: grtn Eve
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”