De nieuwe camerawet

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 302 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

De nieuwe camerawet

Berichtdoor ub4b » 06 Jun 2018, 12:00

Blijkbaar moeten alle camera's geregistreerd worden, op straffe van een boete van tot wel 20.000 euro (voor zover dit HLN artikel weer eens geen nepnieuws is):

https://www.hln.be/de-krant/politie-kan ... ~a28d84c3/

Vragen:

1. in een zone waar camera's hangen (bvb op straat), moet het bord duidelijk zichtbaar zijn alvorens ik de zone inrijdt of betreedt?

Bvb in Wichelen staan camera's op de brug, en het typische camerabord staat op een plaats waar je al door de camera gefilmd bent.

2. stel dat ik camera's op mijn tuin richt, maar niet op de openbare weg, is een aangifte dan nodig? Ik film geen openbare plaats.
En wat met nepcamera's en camera's die niet opnemen?

3. zijn beelden die de politie maakt vrij opvraagbaar mbt wet openbaarheid bestuur en GPDR? In Gent zag ik recent zo'n pakezel camera die registreert of je op de vrijdagsmarkt rijdt, wie geen vergunning heeft krijgt een boete. Net voor de camera stond een groot bord waar o.a. staat dat de gegevens opvraagbaar zijn mits een gemotiveerd schrijven.

TiTanium
Moderator
Moderator
Bedankt: 455 keer
Uitgedeelde bedankjes: 688 keer

Re: De nieuwe camerawet

Berichtdoor TiTanium » 06 Jun 2018, 12:35

Ik dacht dat dit vooral over camera's ging op publieke plaatsen.
Winkels, restaurants, ...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X@4.8Ghz ~ 32GB@3000Mhz Quad ~ GTX1080Ti Strix ~ M.2 Samsung EVO 960 500GB
MONITOR: Samsung S27A950D & S27B750V
TABLET: Samsung TABpro 10.1 4G + 64GB -> IOM
GSM: Samsung Galaxy S7 Edge + 200GB -> Mobilus M
Px: Tuttimus @ 85/35 ~ Px 11 ~ Mini decoder
eXtra: Sony 4K 55" TV ~ Netflix ~ TN CI+

axs
Moderator
Moderator
Bedankt: 159 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer

Berichtdoor axs » 06 Jun 2018, 13:08

Camera’s op openbaar domein of gericht op openbaar domein moeten al jaren verplicht geregistreerd worden. Idem voor dashcams....
Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.

TiTanium
Moderator
Moderator

Berichtdoor TiTanium » 06 Jun 2018, 13:10

axs schreef: Idem voor dashcams....

kak...
Huh? Dat is toch niet logisch. Achteraf nog een extra belasting op uitvinden zeker. Privacytax!
Aah ja uw dashcam staat geregistreerd...

edit: kost nog eens 25€ ook!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X@4.8Ghz ~ 32GB@3000Mhz Quad ~ GTX1080Ti Strix ~ M.2 Samsung EVO 960 500GB

axs
Moderator
Moderator
Bedankt: 159 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer

Berichtdoor axs » 06 Jun 2018, 13:16

Zolang je ze privé gebruikt is er geen verplichting, maar van het moment dat je e ook juridisch wil gebruiken (bv bij een ongeval) of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.

https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/dashcams

TiTanium
Moderator
Moderator

Berichtdoor TiTanium » 06 Jun 2018, 13:18

Of de tegenpartij duidelijk maken dat er videobeelden van het ongeval zijn. Al kan je het nog komen uitleggen bij de privacycommissie. Alleen ligt hun site plat. Ik krijg altijd "forbidden".

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 137 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer

Berichtdoor MaT » 06 Jun 2018, 16:59

axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.

Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

xayana
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer

Berichtdoor xayana » 06 Jun 2018, 20:32

Ik heb hier een paar jaar geleden iets van een 25 EUR voor betaald aan de privacycommissie, en nu kan het gratis... pfft :)

MaT
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MaT » 06 Jun 2018, 20:42

TiTanium schreef:Ik krijg altijd "forbidden".

Locaties zijn veranderd maar niet aangepast op die pagina.

De nieuwe locatie voor een aangifte is http://www.aangiftecamera.be.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 06 Jun 2018, 23:30

MaT schreef:
axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.

Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.

Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Berichtdoor r2504 » 07 Jun 2018, 09:45

axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.

Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer

Berichtdoor lacer » 07 Jun 2018, 17:49

Dat kunnen ze toch niet verplichten ? Het is je eigen camera.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 07 Jun 2018, 21:11

fvhbrugge schreef:
MaT schreef:

Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???
Inderdaad, maar dat betekend dat je deze niet voor andere doeleinden dan recreatie. Dus als er een ongeval gebeurd of je filmt er iets mee die je dan later als bewijs wil voordragen op een rechtbank, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk verworpen worden door de benadeelde partij en dus ook de rechtbank.

r2504 schreef:
axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?
Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
@Work Telenet Business Fibernet 200/25. @Home Orange Love Internet+TV + boost 200/20, Orange Arend Pro+Huawei Honor9

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 07 Jun 2018, 22:45

Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...

Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.

We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.

Ken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Ken » 07 Jun 2018, 23:37

r2504 schreef:
Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...

Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.

We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.

Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken? Op openbaar domein is het toch maar normaal...
En ahja, dan zetten we gewoon geen camera's meer éh als het te lastig wordt om er te hebben, of we geven het simpelweg niet aan met de kans op een boete dan...

Particulieren tenzij dan VME's hebben geen aangifteplicht voor filmen op privé terrein, dus dan moet je als slachtoffer rekenen op de goodwil van bv. een inspecteur die het nuttig vind van de beelden van je voorgevel bv. te bekijken...
Ik denk wel dat ik blij zou zijn als m'n auto bv. wordt aangereden dat de dader bv. op de camera's van een bedrijf of een buur verderop, op de gevoelige plaat staat dan helemaal niks... Dat de politie daarvoor dan de beelden gaat en mag opvragen bij die mensen vind ik net goed.
Ze gaan heus geen beelden komen vragen van zonder geldige redenen...

Kortom, er veranderd dus weinig...
@Work Telenet Business Fibernet 200/25. @Home Orange Love Internet+TV + boost 200/20, Orange Arend Pro+Huawei Honor9

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 08 Jun 2018, 11:55

Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?

Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.

Ken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Ken » 11 Jun 2018, 18:55

r2504 schreef:
Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?

Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.

Ze mogen of kunnen dit live niet bekijken hé... Of ga jij uw Internet gratis ter beschikking stellen aan de Politie?

Dit was voorheen ook al zo, de politie kwam dan langs bij u thuis als ze de camera zagen die gericht stond naar het openbaar domein en vroegen om de beelden te bekijken waarin ze interesse hadden voor een bepaalde opzoeking/zaak, natuurlijk kon je dat toen weigeren maar weinig mensen deden dat, of die camera nu aangegeven was of niet, dat maakte hen niet uit... Als je weigerde dienden ze met een huiszoekingsbevel van een rechter voor die camerabeelden terug te komen (indien het echt nodig was natuurlijk).

Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...

MaT
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MaT » 11 Jun 2018, 19:11

Ken schreef:Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...

Ik heb me nog niet in de nieuwe wet verdiept.
Als ik het krantenartikel lees lijkt het me louter te gaan om het politiewerk gemakkelijker te maken doordat ze automatisch weten welke camera iets opgevangen zou kunnen hebben. Ik heb nog nergens gelezen dat je nu wel verplicht zou zijn om beelden te overhandigen zonder meer. Ook zie ik geen (verplichte) bewaringstermijn.

Terug naar “Netwerken en Security”