UPS voor B-Box 3V+

ulixes
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

UPS voor B-Box 3V+

Berichtdoor ulixes » 25 Mei 2018, 11:52

Ik ben sinds kort klant bij Proximus. Tot mijn verbazing werken ze niet (standaard) meer met een klassieke PSTN-lijn, maar verloopt telefonie nu net als bij Telenet via de modem (VOIP). Om mijn B-box 3v+ en de telefoon toch enige tijd online te houden in geval van stroompanne, overweeg ik de aanschaf van een UPS.

Alleen weet ik helemaal niet hoe sterk zoiets moet zijn. Ik heb begrepen dat de meeste van die dingen dienen om in geval van stroomuitval veilig de computer te kunnen afsluiten. Hoe zit het echter met een kleinere verbruiker als een modem?

Iemand die tips kan geven of merken / modellen kan aanraden?

Zelf had ik bv deze al zien staan: https://www.amazon.de/Eaton-3S550DIN-EA ... dpSrc=srch

Bedankt!

depeje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer

Re: UPS voor B-Box 3V+

Berichtdoor depeje » 25 Mei 2018, 12:06

Ik heb jarenlang deze gebruikt voor een fritzbox: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0006V74K ... CBBQS0XKE7

Werkte perfect. Nu heb ik die setup niet meer nodig. Als je in Leuven woont wil ik je die wel verkopen voor €15. Een nieuwe batterij kost ongeveer €25 als ik het mij nog goed herinner. Maar dat zal ik deze avond eens nakijken.

meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer

Berichtdoor meon » 25 Mei 2018, 12:16

datakiller
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor datakiller » 25 Mei 2018, 12:18

Bij een stroomuitval zit de straatkast ook zonder stroom, of ben ik nu mis?

ulixes
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor ulixes » 25 Mei 2018, 12:21

meon schreef:Of deze nette oplossing: https://www.proximus.be/nl/id_cr_backup ... -3-v-.html

Had ik ook gezien, maar daarstraks meende ik nog "uitverkocht" te zien staan?
In ieder geval is die batterij nog iets duurder dan een basic UPS en bovendien minder universeel inzetbaar. Daarom kijk ik toch liever uit naar iets anders :)

Patje
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer

Berichtdoor Patje » 25 Mei 2018, 12:23

Ik gebruik ook bbox 3 v+ met gewoon telefonie, er zit dan wel een spltter op.
Intel® i3-4150 Dual-Core @3,5 GHZ. Ram: 16 GB. HD 1 TB || Windows 10 Home X64 || GSM Huawei P8 lite (2017) Mobile Vikings
Afbeelding Afbeelding
Orange Love: internet + TV + Fixed Phone. 100/10 Mbps. http://www.speedtest.net/result/7597684484.png

ulixes
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor ulixes » 25 Mei 2018, 12:45

Patje schreef:Ik gebruik ook bbox 3 v+ met gewoon telefonie, er zit dan wel een spltter op.

De installateur vertelde mij dat klassieke telefonie op mijn lijn niet beschikbaar was, tenzij op aanvraag. Telefoontoestellen rechtstreeks op de NTP2007 aansluiten, zou niet werken. Mijn b-box hangt wel nog steeds via een splitter op de NTP2007.

Gisteren trouwens gelezen dat Phone Line over IP de standaard is voor nieuwe Familus of Tuttimus abonnementen: link.

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Berichtdoor Sinna » 25 Mei 2018, 13:59

datakiller schreef:Bij een stroomuitval zit de straatkast ook zonder stroom, of ben ik nu mis?

Afhankelijk van hoe het ingericht is. Ik heb indertijd met die brown-out-scenario's dezelfde vraag aan edpnet gesteld (ik neem een VDSL-lijn met SLA bij hen af), maar zij konden er ook niet op antwoorden.
Computer(k)nul

stevos
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor stevos » 25 Mei 2018, 14:04

In sommige ROP’s zit een UPs.

Bij een panne in de ganse wijk zat ik in ieder geval zonder internet, ups thuis, maar de roo hier had duidelijk geen stroom meer...

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 235 keer
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer

Berichtdoor honda4life » 25 Mei 2018, 15:35

Moeilijk kan dat niet zijn hé.
Je koopt een batterij van 12V en een "spanningsverhoger".
Cheap aliexpress regelbaar boost convertertje dat je instelt op bijvoorbeeld 13,... V zodat je batterij bijft float laden, één of meerdere glasbuiszekeringen ter beveiliging, ...
Voor een euro of 3 ben je gesteld (zonder batterij)

De bbox zal er niet van stuk gaan hoor van die beetje hogere spanning, zeker niet omdat er intern toch "spanningsverlagers" zitten.
Ben je er niet gerust ik kan je deze ook nog na de batterij steken zodat je terug mooi 12V hebt maar hier wat verlies, daar wat verlies, 24/24 7/7, ... het kost een beetje meer energie op het einde van de rit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

ulixes
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor ulixes » 25 Mei 2018, 16:28

honda4life schreef:Moeilijk kan dat niet zijn hé.
Je koopt een batterij van 12V en een "spanningsverhoger".
Cheap aliexpress regelbaar boost convertertje dat je instelt op bijvoorbeeld 13,... V zodat je batterij bijft float laden, één of meerdere glasbuiszekeringen ter beveiliging, ...
Voor een euro of 3 ben je gesteld (zonder batterij)

De bbox zal er niet van stuk gaan hoor van die beetje hogere spanning, zeker niet omdat er intern toch "spanningsverlagers" zitten.
Ben je er niet gerust ik kan je deze ook nog na de batterij steken zodat je terug mooi 12V hebt maar hier wat verlies, daar wat verlies, 24/24 7/7, ... het kost een beetje meer energie op het einde van de rit.

Daar ken ik helaas niks van en ik wil ook geen ongelukken (brand), dus liever een foolproof kant-en-klare oplossing :p

depeje schreef:Ik heb jarenlang deze gebruikt voor een fritzbox: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0006V74K ... CBBQS0XKE7

Hoelang zou zoiets een b-box "live" kunnen houden (gesteld dat de ROP niet zelf is uitgevallen)?
In principe wil ik enkel dat het VOIP-gedeelte "een tijdje" kan blijven draaien, alle andere toestellen (tv, bekabeld en draadloos netwerk) zullen toch uitgeschakeld zijn bij een stroompanne.

M_016
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 25 Mei 2018, 16:57

Er staat 1 Watt-Stunden (Wattuur) ; dus met een Bbox aan +/- 10 W kom ik op = 6 minuten

datakiller
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor datakiller » 25 Mei 2018, 17:02

Sinna schreef:Afhankelijk van hoe het ingericht is. Ik heb indertijd met die brown-out-scenario's dezelfde vraag aan edpnet gesteld (ik neem een VDSL-lijn met SLA bij hen af), maar zij konden er ook niet op antwoorden.

Volgens mij heb je alleen een batterij bij een bedrijventerrein.

Hier zou ik bvb Telenet en Proximus in huis kunnen halen om internet te hebben (Telenet zit op een oud net, proximus op het nieuwe).
Maar dit doe ik niet omdat ik denk dat Telenet binnenkort toch overgeschakelt word naar het nieuwe net.

M_016
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 25 Mei 2018, 17:26

http://www.bipt.be/public/files/nl/2157 ... 5-2016.pdf

p.6 = zich weinig illusies maken - voor vaste telefonie - bij een (belangrijke) stroomonderbreking

denkleine
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor denkleine » 25 Mei 2018, 17:51

Rops zijn inderdaad "normaal" uitgerust met batterijen. Echter is dit enkel voor de AGW en niet voor het DSL gedeelte.

Ook betekend niet altijd jouw straat zonder stroom zit dat de rop ook zonder stroom zit of omgekeerd hangt af van hoe en waar deze op het elektriciteitsnet hangt.

Voip is inderdaad nieuwe standaard. Klassieke lijn is enkel nog verkrijgbaar als hier speciefiek naar gevraagd wordt bij bestelling.
Maar op zich is de klassieke ook allang niet meer zo klassiek maar gemoduleerd vanuit de rop (AGW).

Ook zo je perfect je intern telefoonnetwerk kunnen koppelen op de modem via ntp. Daarom ook normaal een zwarte splitter. Je kan van je modem naar 1 van de pstn poorten gaan op de ntp en dan interne bekabeling in de ntp koppelen op de groene klem.

KRL100
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor KRL100 » 25 Mei 2018, 21:18

Ik heb in de 11 jaar dat ik hier in centrum Diksmuide woon welgeteld één maal een stroompanne gehad: een hoogspannings-storing in het HV-station in Beerst, waardoor een kwart van de provincie zonder stroom zat. Is die backup tegenwoordig nog zo belangrijk?? Zeker gezien je sowieso een paar uur backup hebt via GSM (alle masten hebben ook tot een paar uur autonomie bij stroomuitval en stralen door naar masten verderop). Inderdaad zit je wijkkast bij stroomuitval ook zonder stroom. Bij PSTN zat je rechtstreeks op de centrale, die dan weer van 'hogerop' gevoed werd...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”