Ethernet of fiber?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hoi!

Ik ben vanachter in m'n tuin een garage / werkplaats aan het bouwen.
Ik ben ook van plan enkele rj45 poortjes te plaatsen zodat ik m'n autoscanners, laptops, ipcams een wifi schotel voor Wbelgium(failover) kan aansluiten.

Echter ben ik aan het twijfelen of het nog een goed idee is om de link tussen de garage en mijn huis via ethernet te doen. Afstand met bochten en indiepingen zit rondt de 81m. Zou fiber een beter idee zijn?

In beide de garage en m'n huis heb ik unifi switches met een SFP poort.

Dank u.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

81 meter plus wat patching moet zeker lukken met een gewone ethernetkabel. Je kan altijd de kabel in een buis aanleggen (sowieso aan te raden) en daar een trekkabel in voorzien, mocht je ooit toch fiber willen moet je dan niet meer graven. Maar tenzij je 10 GBIT verbindingen wil hebben in uw garage lijkt fiber mij overkill.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt!

Deze komt inderdaad in een buis.

Echter kan het problemen geven als deze ethernet samenloopt met 3 fase 220v kabels? Ik hoopte alles via dezelfde buis te laten lopen. Maar is niet persé een noodzaak. :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Normaal niet, die dingen zitten heel vaak samen in een buis of goot.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Misschien niet direct een probleem, maar volgens mij toch strikt verboden volgens het AREI ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zonder twijfel fiber (OS2). Zit hier in dezelfde situatie waarbij ik in der tijd twee Cat6 kabels naar de garage heb getrokken en daar nu met mijn overgang naar 10Gb/s erg veel spijt van heb. Bij de volgende grote werken in mijn huis worden alle centrale verbindingen sowieso vervangen door fiber, geen koper meer voor mij of het moet voor PoE zijn.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik weet niet voor welk gewoon gebruik je 10Gb/s nodig hebt hoor! Er worden hier toch geen speciale eisen gesteld om 10Gb voor te stellen?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

philippe_d schreef:Misschien niet direct een probleem, maar volgens mij toch strikt verboden volgens het AREI ?
Ik denk dat er een dubbele isolatie moet zijn volgens het arei. Met andere woorden, VOB + netwerkkabel door een goot mag niet, maar XVB + netwerkkabel kan dan wel, want op zich is een XVB al dubbel geisoleerd.

Persoonlijk probeer ik wel te vermijden dat de kabels in dezelfde buis liggen. Maar soms kan je niet anders.

Zoals je hier kan zien heb ik dit ook zo gedaan in mijn kabelgoot in het stookkot. de kabels zijn hier ook XVB in dit geval.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

kamiel schreef:Ik weet niet voor welk gewoon gebruik je 10Gb/s nodig hebt hoor! Er worden hier toch geen speciale eisen gesteld om 10Gb voor te stellen?
Kabels die onder de grond gaan over die afstanden hebben veelal de neiging een lang leven beschoren te zijn. Vandaag is 10Gb/s misschien nog niet de standaard, in de (nabije) toekomst mogelijk wel... en dan zit je daar met je oude kabels die waarschijnlijk niet geschikt zijn. Voor de prijs moet je het niet laten, fiber is goedkoper dan je denkt (zie bv. fs.com).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sluit me hierbij aan, als je SFP poorten hebt aan beide zijden zie ik niet in waarom je geen fiber meer zou nemen, tenzij er een specifieke vereiste is voor ethernet (zoals PoE).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bijkomend had ik begrepen dat fiber bescherming kan bieden tegen een potentiaalverschil (tgv. bv. verschillende/slechte/ontbrekende aarding op twee locaties en/of een blikseminslag) dat voor problemen zorgt op de shielding van de kabel en je switches kan 'doden'.
Aangezien je met wat zendapparatuur zit (mast?) kan dat een extra veiligheid geven (kan verschil zijn tussen net niet of net wel extra schade aan één van de kanten tgv. een blikseminslag).

Btw, mijn ethernet kabels zitten in een buis van 25m en dat gaf al een behoorlijke trekweerstand zonder bochten. Werk zeker met glijmiddel of tussenstations. Fiber is ook weer iets lichter dus mogelijk makkelijker.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hmmm, Ik ben niet van plan 10 gbit te gebruiken, want ons huis is maar voorzien van Cat5e. En het is maar normaal gebruik, gamen, surfen, klein gameservertje,4k streaming op tv's en een 5tal IPcams die naar een NAS sturen.

De data kabel zal ik dan in een aparte buis leggen naast die van het netstroom, bedankt voor de waarschuwing op dat vlak!

Ik ben nog steeds aan het twijfelen nu.

Het zwaarste dat in de garage zal gebruikt worden zijn de IPcams, de auto scanners gebruiken enkel een beetje internet om toegang tot General Motors servers te krijgen.

Moest ik uiteindelijk voor fiber gaan, zou OS1 dan geen betere keuze zijn dan OS2?

Het hoeft echt niet overkill te zijn :D
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Garpenlov schreef: Ik ben nog steeds aan het twijfelen nu.
Als het niet significant meer geld kost met de fiber en transceivers, ga dan voor fiber. Er zijn geen nadelen met fiber als "overkill" te hebben voor het te verwachten gebruik. Fiber is de meer future-proof optie (je weet nooit wat de toekomst gaat brengen).

Ikzelf gebruik uitsluitend glasvezel als de optie er is, tenzij er een specifieke vereiste is voor koper.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

NuKeM schreef:Zonder twijfel fiber (OS2). ... 10Gb/s ....
Uhm... hij gaat geen serverkot in zijn tuin zetten hé. 10Gb/s voor een garage met een laptop en wat camera's? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”