Google heeft 10x meer data over jou dan Facebook

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1860 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer

Google heeft 10x meer data over jou dan Facebook

Berichtdoor r2504 » 15 Mei 2018, 14:42

Vergeet Facebook, de echte datavreter is Google. Dat blijkt uit het opvragen van persoonlijke data bij deze twee populaire internetdiensten.

Internetbedrijf Facebook en zijn CEO stonden de laatste weken in het oog van de storm. Zo kwamen er onlinegegevens van tientallen miljoenen leden bij een derde partij terecht. Maar in het bewaren van data van geregistreerde gebruikers gaat Google nog veel verder. Dat blijkt uit een test van MARK Magazine waarbij enkele gebruikers hun persoonlijk data-archief opvroegen bij zowel Google (via takeout.google.com) als Facebook.

Bron: https://www.jobat.be/nl/artikels/mark-g ... -facebook/

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Re: Google heeft 10x meer data over jou dan Facebook

Berichtdoor cadsite » 15 Mei 2018, 14:52

Spannend.
Het archief wordt voorbereid.

Ben wel eens benieuwd wat het resultaat wordt.

xayana
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer

Berichtdoor xayana » 15 Mei 2018, 14:56

"Die kwam tot de vaststelling dat het persoonlijke gegevensarchief van Google bijna tien keer groter is dan wat Facebook bewaart. Het dossier dat Facebook over Curran had verzameld, was ongeveer 600 megabyte groot. Bij Google was dat 5,5 gigabyte"

Beetje domme stelling. Het hangt af van je gebruik hé. Iemand die elke dag een paar foto's op Facebook zet en amper Google toepassingen gebruikt zal misschien het omgekeerde voorhebben; Mijn Gmail mailbox is 10GB groot. Ik heb geen Facebook. Ik kan dus stellen dat Google ONEINDIG veel meer data heeft over mij :)
Het feit is inderdaad dat Google zich meer heeft verweven in ons internetleven dan Facebook (voor de meesten) en de vraag is of je er vertrouwen in hebt dat Google dit vertrouwelijk beheert en hoopt dit niet met kleine bedrijfjes te delen die daarna in opspraak komen.

liber!
Premium Member
Premium Member
Twitter: nathan_gs
Bedankt: 44 keer
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer

Berichtdoor liber! » 15 Mei 2018, 15:18

Google heeft ook een zeer succesvol Ad-netwerk en ook Google Analytics. Dus zelfs op niet-Google sites wordt je getrackt.

Fentimento
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Fentimento » 15 Mei 2018, 15:36

Pas zelf gedaan toen het op Reddit stond, al mijn mails in een document, YouTube subscriptions, alles van op Google drive , contacten en een paar dagen chrome gegevens van toen ik inloggen via chrome eens had getest. (Heb ik daarna verwijderd want gebruikte het niet meer.)
Niets van locatie, zoekgeschiedenis, ... Want dat had ik al lang uitgeschakeld.

Op zich niks wat ik zelf niet wil, buiten misschien Google Play geschiedenis die je niet kan afzetten, dus ze weten nu op welke dag en welk uur ik My Dick - Dick On My List heb beluisterd.

Als je geen 5GB op he drive hebt staan zal Google geen 5GB van je weten.
of je zal al goed je best moeten doen.

Laten natuurlijk ook niet zien wat ze weten voor advertenties en dergelijke, van YouTube gekeken filmpjes op site en app staan aangeduid als bekeken maar die zijn nergens te vinden in archief.

@hierboven: kan je altijd blokkeren via privacy badger.
Zelf pas ook van chrome afgestapt om toch de privacy wat ten goede te laten komen.
Firefox met ublock, privacy badger en wat instellingen via about:config.
Laatst gewijzigd door Fentimento op 15 Mei 2018, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 471 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 15 Mei 2018, 15:56

Als je ietwat prive van cloud services gebruik wilt maken, is er uiteraard altijd de crypto optie.

lanadekat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Berichtdoor lanadekat » 15 Mei 2018, 16:32

Je kan argumenteren dat het niet uitmaakt hoeveel data ze hebben maar wat ze er mee doen. Als Google er gerichte ads met laat zien is dat niet zo erg dan als ze de data gewoon doorverkopen en laten (mis)bruiken door derden.

Bv. Dat Protonmail 15 GB van mijn emails zou hebben zou me weinig uitmaken.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1860 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer

Berichtdoor r2504 » 15 Mei 2018, 20:16

lanadekat schreef:Bv. Dat Protonmail 15 GB van mijn emails zou hebben zou me weinig uitmaken.

Hoe eervol een bedrijf ook mag wezen... het bedrijf kan altijd zelf het slachtoffer worden van een hack.

Het verzamelen van data voor eeuwig heeft dus altijd risico's (geen idee of Protonmail mails zou bijhouden die jij reeds gedelete hebt bv.)

Terug naar “Breedband nieuws”