Met de trein altijd beetje reizen...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mijn auto kan 240km/u, maar ik rij dat zelden (nooit eigenlijk, maar goed).
Je moet gek zijn om met een speed pedelec op een jaagpad op een zonnige zondagnamiddag per sé uw 45km/h te willen halen. Je moet uw snelheid aanpassen aan de omstandigheden hé.

Qua budget: er zijn ook al goeie speed pedelecs (Koga XLR8 b v) voor €4K, nog steeds veel geld maar nog geen €7K :)

Voor mij is dat ook van toepassing voor auto's.
Ik vind een zone30 rond een school onzin. Die zone30 is er meestal permanent, maar voor en na de schoolspits is dat onzinnig want er is geen jeugd op de baan. Tijdens de schoolspits kan je sowieso al geen 30km/h rijden, dus waar dient die zone eigenlijk voor?
Als ik laat begin of heel vroeg eindig, dan rij ik door meerdere dorpskernen met scholen. Onmogelijk om in de ruimere omgeving van de school op een verantwoorde manier 30km/h te rijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Dat klinkt veel, maar als je elke werkdag 20km enkele rit fietst en...
En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat je daar nog van gaat verschieten. Op BASF is inmiddels het fiets lease plan stevig ingeburgerd. Véél mensen die nu met de fiets gaan werken. En die de kilometers ook ingeven. Laatste statistiek was bijna duizend mensen die hebben ingetekend... en die dat nog altijd consequent doen.

Het kan dus wel hé.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Voor mij is dat ook van toepassing voor auto's.
Ik vind een zone30 rond een school onzin. Die zone30 is er meestal permanent, maar voor en na de schoolspits is dat onzinnig want er is geen jeugd op de baan. Tijdens de schoolspits kan je sowieso al geen 30km/h rijden, dus waar dient die zone eigenlijk voor?
Als ik laat begin of heel vroeg eindig, dan rij ik door meerdere dorpskernen met scholen. Onmogelijk om in de ruimere omgeving van de school op een verantwoorde manier 30km/h te rijden.
Ze moeten gewoon electrische plaatsen die dan op de tijd ingaan wanneer er school is. Maarnee nog altijd statische palen tja dan vind ik het ook verkeerd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

off-topic, maar toch wil ik dit even meegeven : Die discussie rond scholen is in mijn omgeving ook aan de gang. Ondertussen hebben we op de meeste plaatsen al wel van die digitale borden, maar geen kat die zich daar aan houdt. De rush is zo groot om die koters zo snel mogelijk af te zetten en dan te gaan bumperen met de rest van Vlaanderen...

Ik heb mijn kinderen altijd te voet of met de fiets naar school gebracht, tot ze zelf bekwaam waren om deel te nemen aan het verkeer rond de school... En dan kwam ik van die kwieten tegen die parkeerden op voetpaden en dergelijke en die kwamen dan met de uitleg van hoever ze wel woonden, ondanks dat de ramen nog aangevroren waren en de de uitlaat/catalyst nauwelijks de koude uitlaatgassen konden verwerken.

Op dat moment denk ik daar wel het mijne over.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?
Er is volgens mij toch een serieuze omslag bezig.
Bij ons ben ik meestal alleen, maar als ik bij de buren kijk zie ik die fietsenstallingen toch behoorlijk vol staan, en niet enkel met weer zoals nu.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef: En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?
Tja ik heb mijn collega`s ook nog nooit met hun paarden of hun plezierjacht weten komen, hun moto`s en quads komen in de zomer wel meermaals van stal. En die roken nog ELKE dag de kost van zo een `dure`fiets op. Werkende mensen hebben nu eenmaal wat marge op hun inkomsten dat ze naar believen kunnen spenderen.

Voor de een zal de aankoop uit liefhebberij zijn , voor de ander een berekende noodzaak. Maar ik ben er zeker van dat mensen die 5K spenderen aan een fiets daar zeer veel plezier aan gaan beleven.En naar het schijnt zou dat plezier er ook zijn bij al die supermarkt en krantenfietsen, al lijkt mij dat eerder een troostgedachte.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Bij ons ben ik meestal alleen, maar als ik bij de buren kijk zie ik die fietsenstallingen toch behoorlijk vol staan, en niet enkel met weer zoals nu.
M'n vraag had betrekking op IEDERE DAG, maw. zowel in de zomer als in de winter als het slecht weer is.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Voor sommigen is hun werkplek niet ineens beter bereikbaar met de auto wanneer het slecht weer is, waarschijnlijk zelfs omgekeerd.

Er zijn genoeg mensen die de moed opbrengen om zelfs in slecht of koud weer met de fiets te gaan werken, cf. cadsite.

Afin, wat maken enkele dagen per jaar uit voor de opbrengst van de fietsvergoeding? Waarschijnlijk nog geen tien percent, als de werknemer tenminste de keuze heeft om zijn vervoerswijze te veranderen naargelang het weer.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik hou geen lijsten bij.
Bij ons ben ik meestal alleen met de fiets, met dit mooie weer zijn er wel eens een paar die de auto laten staan, maar dat maakt het verschil niet.

Bij de buren zie ik toch winter en zomer fietsen staan en in het weekend zijn de rekken leeg, dus ik veronderstel dat er daar toch redelijk wat mensen echt dagelijks de fiets nemen.
Ook op het fietspad herken ik dagelijks dezelfde mensen, winter en zomer.

Er is volgens mij een (heel trage) overgang bezig. In NL zie je iedereen fietsen. Hier wordt je nog snel scheef bekeken als geitenwollensok of bakfiets-linkiwinki door petrolheads. Eigenaardig, want het is door hen dat de files korter zijn en dat ze sneller parking vinden.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

In .be heerst nog het klassieke stoerdoenerij, dat ge als echte vent niet serieus moogt inzitten met toekomst, klimaat, zelfs gezondheid!

Alles moet in teken staan van prestige, zelfverrijking en yolo-gedrag zoals veel te hard zuipen, paffen, met uw blote rug aanbakken in de zon omdat ge een mooi tintje moet hebben dat past bij de dure zonnenbril, pastelroze polo en de beige-witte mocassins.

Groenten? Da's voor de konijnen, wij kweken liever met zijn allen wat extra darmkanker. Fietsen? Da's voor hippies, ik heb mijn dure slee veel te veel betaald om te laten staan tijdens de week! Plus dan kan ik er niet mee patsen. Een dure auto dient om op een ander zijn parking te staan blinken, duh.

Hollanders zijn daar nuchterder in, heb ik de indruk. Veel minder nouvelle-bourgeoisie, zich minder aantrekken van wat de andere mensen van hen zouden denken. Misschien is dat wel het protestantse van daar?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:off-topic, maar toch wil ik dit even meegeven : Die discussie rond scholen is in mijn omgeving ook aan de gang. Ondertussen hebben we op de meeste plaatsen al wel van die digitale borden, maar geen kat die zich daar aan houdt. De rush is zo groot om die koters zo snel mogelijk af te zetten en dan te gaan bumperen met de rest van Vlaanderen...
Dat probleem ervaar ik niet alleen rond scholen, maar in het algemeen in de kleine straatjes rond de grote steden. Iedereen wijkt van de steenweg af om niet te moeten aanschuiven in de file. Je merkt dan meer verkeer in de kleine straatjes waar snelheid belangrijker is dan veiligheid voor de zwakke weggebruiker.
Hollanders zijn daar nuchterder in, heb ik de indruk. Veel minder nouvelle-bourgeoisie, zich minder aantrekken van wat de andere mensen van hen zouden denken. Misschien is dat wel het protestantse van daar?
De belasting op dure bolides is er een pak hoger dan hier heeft iemand me vertelt. Het zou een fortuin kosten om een drie liter in te schrijven en de verkeersbelasting hierop zou dan nog eens de helft van de kostprijs van de wagen zijn. Moeten we eens opzoeken :idea:
Laatst gewijzigd door mailracer 09 mei 2018, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Hier wordt je nog snel scheef bekeken als geitenwollensok of bakfiets-linkiwinki door petrolheads. Eigenaardig, want het is door hen dat de files korter zijn en dat ze sneller parking vinden.
Ik zie niet in waarom we fietsers scheef zouden moeten bekijken... zolang ze ook automobilisten (die vaak geen andere keuze hebben) ook niet scheef bekijken. Het probleem is dat een aantal geitenwollensokken dat echter wel doen... zij gaan ervan uit dat als zij met de fiets kunnen gaan werken iedereen dat maar moet kunnen :nono:
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb toch de indruk dat er meer en meer gefietst wordt, de (elektrische) fiets wordt stilaan een autovervanger (al dan niet af en toe) voor wie het haalbaar is. In zekere zin is het drukke verkeer een zegen, mensen zijn dat beu en nemen liever de fiets.

Gisteren dan weer de verpersoonlijking van de term wielerterrorist gekruist, achter mij reden wat schoolkinderen die naar meneer zijn gedacht wat te veel in de weg reden, meneer begon dan maar voor heel Kortrijk centrum te brullen. Meneer wou waarschijnlijk koersen op een Strava segmentje en vond er niet beter op dan dat vlak na schooltijd te doen. Zoals eerder gezegd, idioten heb je zowel op de fiets als in de auto. Een 10tal kilometer verderop een wielertoerist die met een vriendelijke pardon wou passeren (smal jaagpad met putten, ik reed wat in het midden), het kan dus ook anders.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:M'n vraag had betrekking op IEDERE DAG, maw. zowel in de zomer als in de winter als het slecht weer is.
Ik doe mijn kinderen elk weekend met de (elektrische) fiets naar de dansles, turnles, ...
Ook in de winter, ook als het regent, ook als het waait.
De dansles begint om 9u, ik zal maar zeggen dat het in de winter om dat uur nog friskes kan zijn.
Gelukkig heb je daar anno 2018 super goed gerief voor: windstopper buff, winstopper muts, windstopper handschoenen, ... Ik heb het nog niet koud gehad op de fiets.

Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen.
Ik voel me geen missionaris, dus ik ga of wil u niet bekeren, ik toon gewoon aan dat het kan.
Sinds ik mijn elektrische fiets gekocht heb, gebruik ik mijn firmawagen (volgens sommigen is die gratis) enkel voor het werk, voor lange afstanden en voor zwaar gerief (wekelijkse inkopen bij de Colruyt passen gewoon niet in de fietskar). Al de rest, ongeacht het weer: (elektrische) fiets.

@wielerterroristen
Ik heb de indruk dat het een uitstervend ras is? Vroeger kwam ik precies vaker brulapen in een maillot tegen.

@meer en meer fietsen
Ik heb geen cijfermateriaal. Het is gevaarlijk om wat je ziet te extrapoleren.
Telkens er mega opstoppingen of grote wegwerkzaamheden zijn (bv nu het Kennedytunnel-armatuur-debacle, heraanlegHavenlaan) denk ik toch dat er meer mensen denken: F** YOU, ik neem de fiets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen.
Ik voel me geen missionaris, dus ik ga of wil u niet bekeren, ik toon gewoon aan dat het kan.
Mensen kunnen veel als ze willen... zonder iPhone, zonder 55" TV, zonder centrale verwarming, zonder buitenlandse groenten/fruit, ... (trouwens ook allemaal dingen die rechtstreeks of onrechtstreeks een milieu impact hebben). Iedereen maakt hier dus een keuze in wat hij wel of niet wil laten en de gevolgen daarvan.

Mijn supermarkt is op zo'n goeie 3 km vogelvlucht... met de fiets 28 minuten heen en weer, met de auto 14 minuten. Gewoon met de auto gaan winkelen (wat ik trouwens doe als ik van het werk kom) geeft me dus reeds een kwartiertje winst. Zo heb je diverse afstanden die op zich best te doen zijn met de fiets maar uiteindelijk veel van je vrije tijd kosten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...vrije tijd die je beter kan benutten om hier berichten te posten (28.000 plus!) :-D
Laatst gewijzigd door wied 10 mei 2018, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

sommige kiezen een fitness abonnement, anderen gaan gewoon actiever door het leven en gebruik de fiets of gaan te voet. Het is maar hoe je de dag indeelt. of waar je prioriteiten liggen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Bwa, mensen hebben volgens mij geen fitnessabo voor stomme cardio, maar soit. 8)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het heeft natuurlijk ook wel wat met de kostprijs te maken.
4000-6000 euro voor een elektrische bakfiets, of 1000-2000 voor een elektrische fiets, daar koop ik liever een oldtimer moto mee en haal ik wel mijn rijbewijs A.
Van zodra er degelijke elektrische fietsen zijn die in de 200-400 price range komen, wil ik dat ook wel overwegen.
Maar vanaf 500 euro geef ik dan liever wat geld aan een brommer of moto.
En bij de echt dure modellen is het vaak al goedkopen om een tweedehands auto aan te schaffen voor dezelfde prijs, en daar kan je veel meer mee.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Het gaat hier vooral over fietsvergoeding / fietslease. Een moto/brommer/auto is dus eigenlijk een heel andere discussie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het gaat erom wat je waaraan wil spenderen.
Ik betaal zoveel geld niet aan een ding waar ik zelf de duwkracht moet genereren.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Het gaat erom wat je waaraan wil spenderen.
Ik betaal zoveel geld niet aan een ding waar ik zelf de duwkracht moet genereren.
Het kost niets als : je een 2e wagen kan wegdoen of kilometers kan uitsparen(brandstof/onderhoud/...), fietsvergoeding krijgt(die je voorheen niet had) en fietslease. Je wordt dan zelfs betaald om te duwen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Inderdaad, bij een fiets komt geen duur (twee-?)jaarlijks onderhoud bij kijken, noch verzekering, noch significante brandstofkosten, etc.

ITnetadmin doet precies of de aankoopprijs het enige belangrijke is, maar de totale nettokost is die die het verschil zal maken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Op mijn werk kun je tegenwoordig aan fietsleasing doen (net zoals je bij veel bedrijven aan autolease kunt doen), en daar zit jaarlijks onderhoud, omnium verzekering enzovoort toch inbegrepen in de leasing...
Dit zijn kosten die bij een fiets hebt, net zoals bij een auto; maar omdat een fiets veel simpeler is van techniek dan een wagen, doe je veel van het onderhoud gewoon zelf (of zelfs totaal niet, als je een fiets niet vaak gebruikt, is dit niet nodig, in tegenstelling tot bij een auto).

Maar mijn bottomline is: onderhoud, verzekering, pechbijstand enzovoort zijn toch zaken die je ook bij een fiets kunt hebben.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:...
Maar mijn bottomline is: onderhoud, verzekering, pechbijstand enzovoort zijn toch zaken die je ook bij een fiets kunt hebben.
Natuurlijk, die kosten heb je ook. Zoals ik al eerder aanhaalde, je moet kosten/baten berekenen. Ook je reistijd en de moeiijkheden met het verkeer moet je in overweging nemen.

Ik doe steeds het traject tussen rechter- en linkeroever rond Antwerpen. Ik doe shiften, en iedereen dan : jij hebt geen last van files. Yeah right, na de vroege te laat doorrijden in de week, dan is het Liefkenshoektunnel(ook niet gratis), na de nacht wat te laat vertrekken, ook prijs. Voor de late, daar glip ik nog wel van tussen. Maar gisteren, feestdag, de late op, langs de Kennedy en kon toch lekker 10 minuten langer over doen. Reistijd is normaal rond de 25 minuten, tel daar 10 minuten vertraging bij, dan begin ik al aardig in de buurt te komen van fietstijd.

En volgend jaar naar een dagfunctie en heel het Ring project van start. Dan is de keus snel gemaakt, bijna even snel en kost me niets(bespaar zelfs, ik kan de kaart van de toltunnel wegdoen).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

JamesEarlGray schreef:Inderdaad, bij een fiets komt geen duur (twee-?)jaarlijks onderhoud bij kijken, noch verzekering, noch significante brandstofkosten, etc.

ITnetadmin doet precies of de aankoopprijs het enige belangrijke is, maar de totale nettokost is die die het verschil zal maken.
Nee hoor.
Maar ik ga gewoon echt geen 500+ euro besteden aan een toestel waar ik zélf op moet trappen.
Dan geef ik dat geld liever uit aan een voertuig dat zichzelf voortstuwt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Dat is inderdaad een voordeel bijna niets hoeft echt en het staat iedereen vrij zijn materiaal op te rijden. Lijkt me een leuke ingesteldheid voor jongeren wiens ouders zorgen voor het onderhoud en voor de garagedochters die jaarlijks eens buiten mogen tijdens de schoonmaak.

Een maandelijks nazicht en geregeld een onderhoud is geen overbodige luxe voor een voertuig waar je toch graag op kunt rekenen.

Voor mensen die denken dat het dolletjes is bij de wagen de commerce rond fietsen mag er ook best wezen.

150€ voor een onderhoud ( zonder materiaal kosten)
BA verzekering Diefstalverzekering pechbijstand en,deze is toch wel echt belangrijk, een setje winterbanden om ook op mindere dagen als the king te kunnen rijden.

Dan heb je het aandeel aangepaste kledij nog dus fietsen kost eigenlijk best wat geld als je het consistent wil doen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ITnetadmin schreef:Maar ik ga gewoon echt geen 500+ euro besteden aan een toestel waar ik zélf op moet trappen.
Een raar criterium.

Ik zou er toch voor opteren om een deftige fiets te kopen als ik van plan ben om die zeer vaak en veel te gebruiken. Niet dat ik tout court veel duizenden euros wens uit te geven, maar ik erken wel de mogelijkheid dat een fiets van €2k meer comfort of andere voordelen kan bieden dan eentje van €500. Zeker wanneer iemand fietsvergoeding krijgt, zou ik het niet erg vinden om een beetje uit te geven aan dat dagelijks transportmiddel.

TL;DR: het criterium dat ITnetadmin hier poneert is er eentje dat enkel wordt gesteld door iemand die niet pendelt met de fiets.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fietsen kan ook gewoon leuk zijn en je hebt er nog gratis fitness bij.

Ik heb een firmawagen maar heb toch 2 e-bikes besteld (voor mijn echtgenote en mezelf) om meer met de fiets naar het werk te kunnen fietsen. We hebben wel gewone fietsen maar we hebben geen zin om bezweet op het werk te komen.

Met een auto, moto, OV mis je gewoon de beweging die we broodnodig hebben en die je met een fiets wel hebt.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Een degelijke (niet-elektrische) fiets hoeft ook geen stukken van mensen te kosten. Mijn fiets is bijna 40 jaar oud, maar was toen het absolute topmodel. Perfect onderhouden en rijdt zalig.
Ik doe er dagelijks ofwel het traject naar school (5 km enkel) ofwel naar m'n werk (10 km enkel) mee, en hij rijdt pakken beter dan mijn nieuwere fiets die hier staat te rotten in de garage.
Heeft toen stukken van mensen gekost, maar op 2dehands geven ze ze nu praktisch weg.

Alles hangt natuurlijk af van de afstand die je ermee moet doen en in welke omstandigheden, maar ik verkies toch een top-of-the-line fiets van 1000 euro boven een krakkemikkige auto van 1000 euro. En zoals hierboven al aangehaald: een fiets kan je misschien in aankoop wat kosten, maar dan stoppen de kosten ook praktisch. Op die moto/auto van 1000 euro kan je jezelf dan nog beginnen blauw betalen aan verzekering/brandstof/parking/... .
Maar opnieuw: iedereen moet het voor zichzelf uitmaken en alles is afhankelijk van waarvoor het moet dienen. Voor mijn huidige verplaatsingen in Antwerpen is mijn fiets de gemakkelijkste en snelste optie.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Butskristof, en welk degelijk merk is dat, dat je zo goedkoop op 2dehands vindt?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De mijne is een erfstuk (Norta Deluxe). Maar als je wat rondkijkt op 2dehands vind je echt wel goede aanbiedingen voor degelijke fietsen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

butskristof schreef:...
Maar opnieuw: iedereen moet het voor zichzelf uitmaken en alles is afhankelijk van waarvoor het moet dienen. Voor mijn huidige verplaatsingen in Antwerpen is mijn fiets de gemakkelijkste en snelste optie.
Dat is voor mij ook de hoofdreden. Als ze gaan beginnen graven is het helemaal een ramp.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.
Uw denkfout zit in de aanschafprijs vs TCO.
Mijn vrouw haar ebike kost(te) nieuwe €3K. Een 2dehands bakkersautootje zou ons 6J geleden €10K gekost hebben, een nieuwe €16K.
Ik wil de rekening wel eens maken, na 6J :).
Auto vs fiets: verzekering, onderhoud+herstelling, brandstof
Dan is het verschil niet gewoon de €7K in aankoop, maar een veelvoud.

@realiteitszin in prijzen
Vergelijk een "supermarktfiets" van €400 eens met (bv) Koga van €1600. Met die Koga ga je 20-40 jaar rijden, de supermarktfiets valt na 4 jaar uit elkaar. Niet van horen zeggen of op HLN hé :). Een kennis heeft een Carrefour fiets van €400 jààren geleden gekocht, ik had toen een Batavus gekocht. Mijn Batavus rijdt nog altijd, zijn Carrefour ding had heel snel last van versnellingsproblemen en is na 3-4 jaar naar het containerpark gegaan wegens totaal onbetrouwbaar.
Er is een reden dat sommige fietsenmakers weigeren om fietsen van de supermarkt te herstellen.

Maar opnieuw: ik ben geen missionaris :).
Ik haal enkel aan dat het prijsverschil tussen bepaalde merken niet enkel voor het merk is, maar ook kwalitatief het verschil maakt. Zeker op langere termijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Een kennis heeft een Carrefour fiets van €400 jààren geleden gekocht, ik had toen een Batavus gekocht. Mijn Batavus rijdt nog altijd, zijn Carrefour ding had heel snel last van versnellingsproblemen en is na 3-4 jaar naar het containerpark gegaan wegens totaal onbetrouwbaar.
Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).

Ik ga niet beweren dat de kwaliteit identiek is maar de naam Batavus, Koga, ... kost ook flink wat centen (net zoals BMW, Mercedes, Audi, ...).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef: Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).
Is dat IEDERE DAG :?:

Ik verbaas me over de levensduur van fietsen, veertig jaar begot, bijna onvoorstelbaar. De enigste die ik zie na 40 jaar garage houden het hier geen academie jaar vol.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).
Decathlon is dan ook geen supermarkt fiets.
Fietsen van decathlon zijn van prima kwaliteit voor weinig geld.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.
Bij een fiets betaal je op een bepaald moment vooral een meerprijs aan onderdelen die minder slijten, minder onderhoud vergen of comfortabeler fietsen.
Laat ons zeggen dat je voor 500€ een goeie velo hebt en voor 1500€ een héle goeie, wat is het probleem dan om 1000€ meer uit te geven als je meer km's (of uren) doet met de fiets dan met de auto ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”