ipv6 actief?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds vandaag merk ik op dat ipv6 actief is in mijn fritzbox en heb zelf niet aan de instellingen gezeten.
Waarom staat dit nu aan? Wat is het nut hieraan?
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Nut? Gans de wereld is aan het omschakelen naar IPv6, aangezien IPv4 al jaren opgebruikt is (en men nu lelijke truken aan het uithalen is om de levensduur hiervan te verlengen). Het heeft dus zeker en vast zijn nut. :-)
schokkya
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 sep 2016, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:Nut? Gans de wereld is aan het omschakelen naar IPv6, aangezien IPv4 al jaren opgebruikt is (en men nu lelijke truken aan het uithalen is om de levensduur hiervan te verlengen). Het heeft dus zeker en vast zijn nut. :-)
Dat dacht ik ook al, maar wist niet dat het alleen daarvoor was.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Is het een globaal routable IPv6 adres?

Ik zie momenteel nog geen IPv6 adressen verschijnen op m'n mikrotik. Al heb ik nog speedconnect+ icm fixed IP.
Zou het wel leuk vinden als ze een een /64 en nog een range geven voor je interne netwerk.
Dan kan ik eindelijk van m'n HE.net af en die limitaties daarop (bv hun IRC restricties).
dweezil
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 maa 2007, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

Hier ook een ipv6 adres gekregen sinds een automatische fb7360 herstart op 3 mei.
Vreemd is wel dat ik sindsdien 's nachts steeds hetzelfde ipv4 adres krijg en een verschillend ipv6 adres. :P
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zolang je maar uiteindelijk bovenop je /64 een extra range krijgt welke wel static is en je aan je local network kan delegeren.
Beide zou leuk zijn maar zolang die 2de maar static is.

Al gaan weinig providers dit graag doen omdat een static IPv4 adres historisch gezien bijna "gratis geld" is voor hun.

Krijgen jullie dit adres trouwens via DHCP, of wordt dit aangeleverd via ND/RA's?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Static IPv4 is idd een geldkoe.
En vanwege privacy delen ze in bv Duitsland ook dynamic IPv6 uit.
Nu, niks dat NPT of NAT66 niet kan opvangen.
Wat nu de status is van de grootte van de prefix die Telenet uitdeelt voor je interne LAN weet ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”