Vlaming krijgt digitale meter door de strot geduwd

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Ze mogen altijd een brief sturen, bellen of mailen. Zolang ik de deur niet open doe en zolang ik geen toestemming geef, komt dat ding er niet in. In Nederland was die slimme meter ook eerst verplicht, maar nu is dat niet zo en kan je weigeren. Zolang de doelstelling van 80% slimme meters maar gehaald wordt.

Er zal ergens wel één of andere slimmen zijn die dit voor de rechtbank sleept en zijn gelijk zal halen. We kunnen ons dan daarop berusten. Komt hij er toch ooit? Dan zal het spijtig zijn dat heel dat ding in aluminiumfolie gewikkeld zal zijn. Of er zal een jammer naast staan, mij niet gelaten.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

lacer schreef:Dus ik zou 10 c moeten betalen en mijn buur die geen zonnepanelen heeft zal mijn stroom moeten kopen voor 20 c ?
Ik zou dat nog eens willen zien :evil:
Het is natuurlijk wel iets anders verwoord. Je ontvangt op dat moment misschien 2c voor je stroom maar je betaalt bvb 12c voor 'gebruik van het netwerk'
Je buur betaalt op dat moment ook geen 20c, maar maar slechts 10 of 15c. Als het later donker is betalen jullie dan beiden 25c.

Het is gewoon de tegenhanger van het prosumententarief. Nu betaal ik ook honderden euro's terwijl mijn verbruik (meestal) nul is.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Flying schreef:Ze mogen altijd een brief sturen, bellen of mailen. Zolang ik de deur niet open doe en zolang ik geen toestemming geef, komt dat ding er niet in.
Weet dat je dan in overtreding bent. Je moet de afgezanten van de netbeheerder binnenlaten. De meters en leidingen tot en met de meter zijn eigendom van de netbeheerder. Die hebben het recht tot toegang tot die leidingen en meter. Binnen laten moet je.

Dat is natuurlijk de theorie. Wat dat in praktijk gaat geven als je moeilijk gaat doen weet ik niet.

Misschien om u te pesten uw aansluiting als een risico voor de openbare veiligheid bestempelen en u gewoon afsluiten. Dan ben je toch wel een paar weken bezig om dat terug in orde te krijgen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik verwacht dan wel van mijn leverancier dat mijn factuur correct uitgevlakt wordt en we af zijn van die plotse meerfacturen op het einde van het jaar...

Waar ik het wel zeer moeilijk met heb zijn die jaarlijkse kosten voor de uitrol.
De netbeheerders rekenen al genoeg aan, zij willen die digitale meters dus zij moeten maar integraal opdraaien voor de kosten ervan...
Laatst gewijzigd door Ramaht 27 apr 2018, 08:24, in totaal 2 gewijzigd.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

WalterB1 schreef:
Flying schreef:Ze mogen altijd een brief sturen, bellen of mailen. Zolang ik de deur niet open doe en zolang ik geen toestemming geef, komt dat ding er niet in.
Misschien om u te pesten uw aansluiting als een risico voor de openbare veiligheid bestempelen en u gewoon afsluiten. Dan ben je toch wel een paar weken bezig om dat terug in orde te krijgen.
Dat mag, maar het zal met bewijs moeten zijn. Het is een nieuwbouw en de meter is minder dan een jaar geleden vervangen door een enkelvoudige.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:Als je concrete informatie wil, moet je blijkbaar parlementslid zijn om antwoorden te krijgen:
https://www.vlaamsparlement.be/parlemen ... en/1235230
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1237693
Gezinsbond: 'Mag ik een digitale meter weigeren'?
http://magazine.knack.be/makr/epaper/IK ... index.html

En zoals Raf1 al link doorgaf. Je moet link eens openen en lezen.
Gryffroy (N-VA) wilt dat mensen (met ElektroHyperSensitiviteit diagnose) die een slimme meter met kabel zouden kiezen, de evt. meerkost betalen (niet de maatschappij!). "Want als 1 groep dit gaat vragen, dan gaan andere groepen (vb. 'omdat ze het leuk vinden minder straling in huis te hebben') ook dit zullen vragen. En het is toch niet de bedoeling dat we al die uitzonderingen toestaan, want anders komt er geen slimme meter meer. :-o"
Tja, mag ik ook niet kiezen voor meter zonder straling?

Konden ze niet standaard bij het bestek een ethernet/wifi aansluiting voorzien? Ieder toestel heeft dit. Nu aanpassingen vragen, kost handenvol geld (extra 50-60 €), die vb. de hoogsensitieve mensen uit eigen zak zullen moeten betalen. En mensen die niet hoogsensitief zijn, die mogen dat niet vragen volgens Gryffroy.

Zonder aan partijpolitiek te willen doen, vind ik reactie van Johan Danen (Groen) toch logischer:
"Ik wil ook een pleidooi houden om mensen alternatieven aan te bieden. Mensen moeten kunnen kiezen voor de overdrachttechnologie die ze wensen. U bent toch een liberaal. Mensen moeten kunnen kiezen voor een bekabelde oplossing, ook al is die iets duurder. Ik heb begrepen dat nu niet in die keuze is voorzien, maar dat u dat verder wilt onderzoeken. Ik hoop dat het niet bij onderzoeken blijft, maar dat er echt oplossingen komen."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik vind het niet zo absurd dat hij die meer vraagt dan de standaard, daar dan ook voor betaalt.
Gryffroy (N-VA) wilt dat mensen (met ElektroHyperSensitiviteit diagnose) die een slimme meter met kabel zouden kiezen, de evt. meerkost betalen (niet de maatschappij!). "Want als 1 groep dit gaat vragen, dan gaan andere groepen (vb. 'omdat ze het leuk vinden minder straling in huis te hebben') ook dit zullen vragen. En het is toch niet de bedoeling dat we al die uitzonderingen toestaan, want anders komt er geen slimme meter meer.
Ik lees dit eerder als:
"iedereen die een afwijkende meter wil (dus met ethernet), betaalt die "optie" zelf. Voor zij die hyper zijn zou je misschien kunnen argumenteren dat "de maatschappij" dat maar moet betalen, maar dan is het hek van de dam."

Ik vind zijn logica nog niet zo verkeerd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dwaas, ik dacht dat ethernet wel standaard ging zijn, bij voorkeur nog zelf uit te lezen ook laar daar zullen we ook naar kunnen fluiten waarschijnlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik dacht ook dat er een UTP poort op ging zitten om het ding zelf uit te lezen maar blijkbaar zal je dit uit hun cloud moeten lezen (men spreekt namelijk over een app) en weer in één of ander proprietary formaat zijn (een mooie API zal weer een brug te ver zijn vrees ik).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Ik dacht ook dat er een UTP poort op ging zitten om het ding zelf uit te lezen maar blijkbaar zal je dit uit hun cloud moeten lezen (men spreekt namelijk over een app) en weer in één of ander proprietary formaat zijn (een mooie API zal weer een brug te ver zijn vrees ik).
En hoe zal je dan het ogenblikkelijk verbruikt vermogen kunnen aflezen? één van de parameters voor het invoeren van die krengen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In Nederland gaat dat via de P1-poort... maar dat is blijkbaar een "bizarre" seriele poort… http://domoticx.com/p1-poort-slimme-met ... -hardware/

Eandis spreekt trouwens ook over een gebruikerspoort… https://www.eandis.be/nl/eandis-en-de-gebruikerspoort
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zonet op canvas ‘cities of tomorrow’ met oa ook aandacht voor slimme meters...
Het bekijken meer dan waard.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@axs

maar tegelijkertijd ook beangstigend, ''1984'' (J. Orwell) op z'n best! Althans wat ze in China nu al uitspoken qua controle :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

En wij maar klagen over privacy :roll:

Ps: het gaat in Shangai om - euh - Chinese vrijwilligers ;)
Ik zie trouwens heel wat voordelen en mogelijkheden in dat monitoring systeem - en persoonlijk zou ik er weinig problemen mee hebben om in iets soortgelijks in te stappen. Dit is gewoon de toekomst. Maar dat is uiteraard persoonlijk.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html

deze prachtige serie geeft alvast een goede indruk van ''big brother is watching you'' :-D
Edit: terug on-topic nu...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:In Nederland gaat dat via de P1-poort...
In België zal dit identiek werken maar wordt het een I1-poort genoemd. De specificatie is vanzelfsprekend publiek:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 79#p743538
DSMR 5.0.2 P1 Companion Standard
https://github.com/search?q=p1+meter
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Op LinkedIn ook nog een post rond de gebruikerspoort en wat links waar je er mee aan de slag kan (na registratie): https://www.linkedin.com/pulse/aan-de-s ... y-michiels
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, RJ12 poort, moest ik eens opzoeken want kende ik niet :) Zo leren we weer wat bij.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een RJ12-connector is gewoon een RJ11-connector zoals we die kennen van telefonie/VDSL2 maar dan met 6 draadjes.
Met een gewoon RJ11-telefoniekabeltje met 4 draadjes kan je ook aan de slag om de data uit te lezen want op pin 1 en pin 6 zit gewoon de + en - van de voeding 5 Volt - 250 mA om bijvoorbeeld een Wifi-chip te voeden als je de data via Wifi wil doorzenden naar je netwerk.
Die voeding op de gebruikerspoort is trouwens gratis: die 250 mA mag volgens de specificatie niet aangerekend worden door de digitale meter.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:Die voeding op de gebruikerspoort is trouwens gratis: die 250 mA mag volgens de specificatie niet aangerekend worden door de digitale meter.
edit -> blijkbaar is maar een deelgepost van watik hier melde

lijkt me een vreemde uitspraak gezien met de ferrarismetr het vermogen van de meter wel opgemeten wordt en ten laste is van de bewoner.
dat nu de elektronische meter zijn eigen vermogen en dit ter beschikking van de bewoner niet meer zou opmeten lijkt me sterk.
En indien dit dan zo zou zijn dan zal dit via de DNB tarieven toch aan de bewoner worden doorgerekend.
Laatst gewijzigd door bruma 02 mei 2018, 12:09, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als de poort P1 (of I1) identiek zal werken zoals de Nederlandse versie, zal deze dan werken met een Flukso ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://www.openvld.be/?type=nieuws&id=1&pageid=97675
De nieuwe OpenVLD campagne is natuurlijk wel ironisch

"Digitale meter door je strot? Gewoon doen!"
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Kleine vraag (misschien dat die al ergens beantwoord is, maar heb het niet direct gevonden).

Als ik kijk naar de specificaties van Eandis, dan gaan die meters via 4G werken om het signaal door te sturen. Maar door de zware isolatienormen, worden nieuwbouw woningen meer en meer bunkers waar er geen gsm signaal doorkomt. Gaat dit geen problemen geven om het signaal door te sturen, waardoor die meters quasi nutteloos worden?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ze gaan wel in het aansluitreglement voorzien dat de eigenaar een wachtbuisje naar buiten moet hebben, waardoor antennekabeltje kan gestoken worden;

over de poort van de slimme meter zijn trouwens al bepaalde regels opgedoken bij Eandis:

Indien de meetinrichting bij de LS DNG een Slimme Meter omvat die beschikt over
een gebruikerspoort, dan is deze poort standaard gesloten. Enkel op vraag van de
LS DNG of een derde die een mandaat heeft van de LS DNG kan de DNB de
gebruikerspoort openstellen. Het is aan de LS DNG en het is derhalve zijn
verantwoordelijkheid om te bepalen of de gebruikerspoort open of toe staat. De DNB
kan geenszins aansprakelijk gesteld worden voor het al dan niet onrechtmatig
gebruik van data afkomstig van een op vraag van de LS DNG open gestelde
gebruikerspoort.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Straks gaan ze nog geld vragen om die open te zetten :evil:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wees daar maar zeker van
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

lacer schreef:Straks gaan ze nog geld vragen om die open te zetten :evil:
enkel geld om het open te zetten of ook nog geld afhankelijk van de hoeveelheid data, je weet maar nooit met hen
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180425_0348 ... traging-op

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1251548
minister Tommelein:

"Als u vraagt naar de oorzaken van de vertraging bij Atrias, moet u eigenlijk bij de distributienetbeheerders gaan aankloppen. Ik stel voor dat alle vertegenwoordigers van onze politieke partijen in de distributienetbeheerders hard op die deur kloppen.
Bovendien is er gekozen voor een zogenaamde big bang: de overgang moet gelijktijdig gebeuren door alle marktpartijen. Alle marktpartijen moeten dus klaar zijn voor een ‘go live’ kan plaatsvinden. Ook dit heeft een invloed op de datum van ingang. Ik zei het al: ik ben ontgoocheld, zeer zwaar ontgoocheld over deze vertraging en heb opnieuw aan de distributienetbeheerders laten verstaan dat een nieuwe vertraging van Atrias niet door de beugel kan.

De vertraging in de lancering van Atrias heeft wat mij betreft echter geen invloed op de uitrol van digitale meters. Appontwikkelaars zullen in het overgrote deel van de gevallen gebruikmaken van de informatie die uit de lokale gebruikerspoorten van de digitale meter stroomt, in het huidige model een P1- en een S1-poort. Deze zijn operationeel zodra de digitale meter wordt geplaatst en zullen geen last ondervinden van een de vertraging bij Atrias.

Er is altijd een voordeel. Een bekende Nederlandse voetballer zei ooit: elk nadeel heb zijn voordeel. Het voordeel is dat Vlaanderen een van de laatste in Europa is om te starten met de uitrol. We kunnen dus profiteren van een metermarkt die matuurder is en dus ook goedkoper. We kunnen en moeten leren uit de evaluaties en ervaringen in andere EU-landen, maar we mogen niet uit het oog verliezen dat deze evaluaties vaak betrekking hebben op oudere generaties van meters en veelal ook op de uitrol van slimme meters. In Vlaanderen kozen we voor een digitale meter die je zelf slim kunt maken via de zogenaamde gebruikerspoorten. En net met betrekking tot de poorten konden we ook innovatiever zijn dan die regio’s die eerder startten met de uitrol. Zo zal de digitale meter in Vlaanderen uniek zijn omdat deze voorzien is van een supersnelle poort, de S1-poort, die meer mogelijkheden biedt dan de standaard P1-poort."

De uitrol van digitale meter is een constant proces en we zullen onszelf blijvend moeten evalueren. Er is wel één ding dat nooit zal veranderen: negatieve communicatie en de mensen bang blijven maken voor de digitale meter, dat zal nooit helpen. Dat helpt niemand vooruit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

satsurfer schreef: De uitrol van digitale meter is een constant proces en we zullen onszelf blijvend moeten evalueren. Er is wel één ding dat nooit zal veranderen: negatieve communicatie en de mensen bang blijven maken voor de digitale meter, dat zal nooit helpen. Dat helpt niemand vooruit.
Vertaling: dat helpt ons, de zakkenvullers, de overheid niet vooruit. We kunnen onze burgers niet bespieden als er teveel kritiek op komt, en ze mogen zeker niet te slim worden en gewezen worden op de gevaren van de slimme meter waaronder privacy en gezondheid, en potentieel foutieve metering. We zullen ze sussen door te zeggen dat de meter conformeert aan de wettelijke normen en geen slimme meter is maar een digitale meter, en dat ze zich zeker geen zorgen moeten maken als de meter elke 15 minuten worden uitgelezen. Want wij de overheid, zijn 100% betrouwbaar, en zullen deze data zeker niet tegen de burger gebruiken.

Wij als overheid kunnen dan stiekem toch achter hun rug een intelligence platform maken wat onze slaafse burgers datamined op basis van hun electricteitsverbruik per 15 minuten. Zo zien we of ze thuis zijn, met hoeveel ze zijn, wanneer ze slapen, wanneer ze op verlof zijn .... uiteraard zullen we dit altijd ontkennen, maar duh, de staatsv* zal ook wel interesse hebben in.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wees gerust: ze zijn daar bij de DNB’s zo lui en het duurt allemaal zo lang dat er nog wel wat uitstel zal komen. De digitale meter is nog niet voor direct. En alleszins kan de truc met het zilverpapier altijd zijn werk doen. Je neemt het zilverpapier er een keer per jaar af als jij wil dat de meter iets doorstuurt.

Zal de controleur komen checken wat er mis is? Natuurlijk niet (is te veel inspanning).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

liegebeestig schreef:En alleszins kan de truc met het zilverpapier altijd zijn werk doen. Je neemt het zilverpapier er een keer per jaar af als jij wil dat de meter iets doorstuurt.

Zal de controleur komen checken wat er mis is? Natuurlijk niet (is te veel inspanning).
Het probleem van zilverpapier is dat je ook achter de meter moet geraken. Want als je rondom zilverpapier doet waar je zelf bij kan, maar niet achteraan, geraakt het ding nog steeds op het 4G netwerk.

Er zijn nog andere manieren zodat de meter plots zal komen te overlijden zonder er zichtbare sporen zullen zijn, maar ik wil ze niet te slim maken, dus stuur maar een privé bericht als je wil weten wat.

De overheid en Eandis leest dit soort topics namelijk ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Het probleem van zilverpapier is dat je ook achter de meter moet geraken. Want als je rondom zilverpapier doet waar je zelf bij kan, maar niet achteraan, geraakt het ding nog steeds op het 4G netwerk.
Je kan nog altijd je gans bord van de muur vijzen en daar zilverpapier achter steken :twisted:

Gezien de in-huis dekking van 4G vermoed ik trouwens dat er toch mensen zullen zijn die geen connectie gaan hebben.
ub4b schreef:en dat ze zich zeker geen zorgen moeten maken als de meter elke 15 minuten worden uitgelezen
Staat dit ergens beschreven dat het 15 minuten is ? Kan je dit laten beperken tot een andere termijn, bijvoorbeeld maandelijks ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

satsurfer schreef:En net met betrekking tot de poorten konden we ook innovatiever zijn dan die regio’s die eerder startten met de uitrol. Zo zal de digitale meter in Vlaanderen uniek zijn omdat deze voorzien is van een supersnelle poort, de S1-poort, die meer mogelijkheden biedt dan de standaard P1-poort."
Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Het verbruik uitlezen tegen 10Gbps :lol:
f0ns
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2018, 19:23

Eigenlijk gaat het over 5G dat ze er op termijn wereldwijd willen doordrukken en reeds volop aan de gang is.

5G gaat dan weer over "smart cities".

Smart cities past dan weer in de installatie van een "surveillance state".

You're welcome. ;)

Bekijk de documentaire: Take Back Your Power (Josh del Sol 2013)

https://takebackyourpower.net/
Smart meters emit pulsed microwave radiation every few seconds, thousands of times stonger than a cell phone call. There’s a growing stack of published scientific evidence indicating a significant risk of adverse biological effects of this type of radiation… but governments are telling us it’s safe.


Het feit dat ze over alles liegen zegt genoeg:
1. De slimme meter is niet slim
2. De slimme meter is niet zo veilig
3. De slimme meter is een privacyrisico
4. De slimme meter en zonnepanelen
5. De slimme meter bespaart niet

https://www.energieleveranciers.nl/blog ... mme-meter/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

f0ns schreef:o
4. De slimme meter en zonnepanelen
De ultieme truuk van de overheid en de energieleveranciers, is de zonnepanelen onfair maken:

- je krijgt een veel lager tarief voor wat je injecteert dan wat je zelf betaalt bij afname
- de buurman zonder panelen (zoals ik, ik huur) betaalt wel de volle pot, terwijl een deel van de electriciteit van het overschot van de buren met panelen komt

Een terugdraaiende analoge meter helpt uiteraard niet, dus vandaar de digitale meter die injectie en afname gescheiden kan houden, en dan onfaire billing. Dat is de werkelijke agenda.

Mensen met zonnepanelen worden nu al genaaid, die moeten een prosumertarief ophoesten op basis van de piek kilowatt van de installatie, onafhankelijk van de werkelijke opbrengst. Mijn vriendin heeft een dak vol panelen, en de meter draait vooral terug, want ze heeft meer liggen dan wat ze verbruikt, en ze moet nog verdomme aan de overheid betalen om gratis stroom te mogen weggeven.

Ik baal van de overheid die ik daarom overheid noem: gelegaliseerde dievenbendes, dat zijn ze.

Ik zou dan nog geneigd zijn om zoals een ander lid hier, plugin zonnepanelen te leggen. Als ze dom doen dan zeg ik dat ze aan batterijen hangen en dat het een off the grid test is, die gescheiden is. Daar hangt een hele hoop op, en dan verklaart het lager verbruik. Laat ze het maar bewijzen, die pipo's van Eandis.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:In Nederland gaat dat via de P1-poort... maar dat is blijkbaar een "bizarre" seriele poort… http://domoticx.com/p1-poort-slimme-met ... -hardware/

Eandis spreekt trouwens ook over een gebruikerspoort… https://www.eandis.be/nl/eandis-en-de-gebruikerspoort
Ik verwacht dat de user port op een appartementsblok slechts 1x zal geimplementeerd worden voor alle meters, waardoor deze ook gelocked wordt tegen uitlezen omwille van privacy.
Zo is het hier toch in de proefopstelling.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ITnetadmin schreef:Ik verwacht dat de user port op een appartementsblok slechts 1x zal geimplementeerd worden voor alle meters, waardoor deze ook gelocked wordt tegen uitlezen omwille van privacy.
Zo is het hier toch in de proefopstelling.
Maar Eandis en de overheid mogen je privacy wel schenden door om de 15 minuten uit te lezen, zo hypocriet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

f0ns schreef:Smart meters emit pulsed microwave radiation every few seconds, thousands of times stonger than a cell phone call.
Waar komt dergelijke nonsens nu weer vandaan ? De slimme meters gebruiken vermoedelijk gewoon GPRS wat zelfs nog 2.5G is.
ub4b schreef:De ultieme truuk van de overheid en de energieleveranciers, is de zonnepanelen onfair maken
Dus effectief betalen voor je transport noem je onfair... maar het net als gratis batterij gebruiken is wel fair ?
ub4b schreef:Een terugdraaiende analoge meter helpt uiteraard niet, dus vandaar de digitale meter die injectie en afname gescheiden kan houden, en dan onfaire billing.
Een faire billing zal je bedoelen... het net is geen gratis batterij !
ub4b schreef:Mijn vriendin heeft een dak vol panelen, en de meter draait vooral terug, want ze heeft meer liggen dan wat ze verbruikt
Da's dan dom van je vriendin want iedere installateur geeft hiervoor duidelijke waarschuwingen... plaats NIET meer dan wat je zelf vebruikt.
ub4b schreef:Als ze dom doen dan zeg ik dat ze aan batterijen hangen en dat het een off the grid test is, die gescheiden is. Daar hangt een hele hoop op, en dan verklaart het lager verbruik. Laat ze het maar bewijzen, die pipo's van Eandis.
Ik vrees dat jij aan het kortste eindje gaat trekken... je zal snel merken wie "dom" is !
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

r2504 schreef:je zal snel merken wie "dom" is !
Ziet r2504 weer onbeschoft wezen!
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

MClaeys schreef:
satsurfer schreef:En net met betrekking tot de poorten konden we ook innovatiever zijn dan die regio’s die eerder startten met de uitrol. Zo zal de digitale meter in Vlaanderen uniek zijn omdat deze voorzien is van een supersnelle poort, de S1-poort, die meer mogelijkheden biedt dan de standaard P1-poort."
Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Het verbruik uitlezen tegen 10Gbps :lol:
Het type meter waar Eandis steeds mee naar buiten komt op hun promo pictures, is de SagemCom, en net zoals Sibelga in Brussel die gaat gebruiken, heeft die een P1 poort waar het DSMR 5 protocol gebruikt wordt.
Zie deze PDF voor de specs: https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... meters.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”