vakbond kiezen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij nationale stakingen staan de werkgevers altijd te roepen hoeveel financieel verlies ze wel geleden hebben. Hoe komt dat dan? Ze moeten die dag geen lonen betalen en toch klagen over de verliezen? Of zou het misschien zijn dat dat "voetvolk" wel degelijk de meerwaarde creëert? Zij zorgen er misschien voor dat een bedrijf sowieso kan leven? Hoe zat dat nu weer over dat respect van beide kanten?

Voor een werkgever draait een conflict uiteraard altijd om geld. Maar het conflict bij Lidl bijvoorbeeld toont aan dat de actievoerders niet om geld vragen, maar er om schreeuwen dat de werkdruk gewoon onhoudbaar is geworden. Ik zou eens willen weten of bijvoorbeeld een Jesper Højer het een jaar zou uithouden tussen de rekken van de Lidl.
CCatalyst schreef:Het recht om te staken mag geen afbreuk doen aan het recht om te werken, en mensen zijn bereid om beide rechten te verdedigen.
Het zou mooi zijn mocht er een recht op werken bestaan want dan zouden er elke dag een paar honderdduizend mensen niet van hun stempelgeld moeten leven. Uiteraard staat dat recht op werken dus in geen enkele wet onderschreven, anders zou de overheid een dik probleem hebben. Recht op werken bestaat niet, laat staan dat het gelijk zou staan met een recht op staken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Bij nationale stakingen staan de werkgevers altijd te roepen hoeveel financieel verlies ze wel geleden hebben. Hoe komt dat dan? Ze moeten die dag geen lonen betalen en toch klagen over de verliezen?
Hebben sommigen dan écht geen verstand in hun grijze massa? Financieel verlies wegens inkomstenderving omdat er niks verkocht wordt. En in het geval van Lidl gaat het bovendien nog eens over vers vlees, groenten, fruit... bederfbare goederen die in de container belanden omdat de houdbaarheidsdatum overschreden is. Sommige reacties worden idioter met de minuut.
petrol242 schreef:Het zou mooi zijn mocht er een recht op werken bestaan want dan zouden er elke dag een paar honderdduizend mensen niet van hun stempelgeld moeten leven. Uiteraard staat dat recht op werken dus in geen enkele wet onderschreven, anders zou de overheid een dik probleem hebben. Recht op werken bestaat niet, laat staan dat het gelijk zou staan met een recht op staken.
Zowel jij als een paar andere fervente aanhangers van de vakbonden verkondigen natuurlijk halve waarheden. Het recht op werk waar hier over gesproken wordt is het recht op werk TIJDENS een staking of vakbondsactie waar niet iedereen aan deelneemt. Daar gaat het over, maar als ik jouw reactie hier zo lees, dan besef ik dat je zover nog niet gedacht hebt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is altijd gemakkelijk om iemand te beschuldigen geen verstand te hebben als je iets leest dat je niet aanstaat. Ik heb inderdaad een andere kijk op ons economisch bestel dat stoelt op een uitbuitingsmodel, en ik wil daar gerust over discussiëren. Maar dat begint dus niet met mensen van halve waarheden te beschuldigen, want dan heeft deze discussie helemaal geen nut voor mij en onze andere forumgangers.

De inkomstenderving bij nationale stakingen vloeit niet voort omdat er niks verkocht wordt. Dat haalt zich achteraf wel in. Hoe je daar op komt is mij niet zo duidelijk. Maar het roepen over de verliezen is wel een feit dat telkens terug komt.
Die inkomstenderving is er omdat er niet of slechts gedeeltelijk geproduceerd wordt! Want uiteindelijk kom je dan tot de essentie van de maakeconomie en de creatie van meerwaarde. Het is de verdeling van die meerwaarde waar het om draait tenslotte en spijtig genoeg is het "voetvolk" dan plots een minieme factor geworden en wordt de meerwaarde zich door een select clubje toegeëigend. Dat verklaart ook trouwens de kloof in de maatschappij die steeds groter wordt.
Jack Daniels schreef:Het recht op werk waar hier over gesproken wordt is het recht op werk TIJDENS een staking of vakbondsactie waar niet iedereen aan deelneemt.
Dat is al te gemakkelijk. Voor die stempelaars is het plots geen recht, maar om een statement te maken bij stakingen plots dan weer wel? Ik heb het hier al gelezen dat er soms met twee maten en twee gewichten gewerkt wordt. Geef mij eens de wettekst die dat recht op werk tijdens een staking onderschrijft? Is er al een juridisch precedent geweest hieromtrent? Misschien is dat ook wel de rede waarom er zo dikwijls met een éénzijdig verzoekschrift en een deurwaarder gewerkt wordt? Omdat er juridisch gezien geen enkele grond is?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Beetje leesvoer over recht op werk:
http://www.omnius.be/nl/42/publicaties/41/
Onder andere: In België is het stakingsrecht algemeen erkend, maar het staat nergens wettelijk omschreven.
en ook nog:
Met andere woorden: staken mag, maar de manier waarop dit gebeurt, mag hiermee niet in strijd zijn. Zo moet men werkwilligen toelaten tot de bedrijfsgebouwen, de werkgever moet zijn bedrijf verder kunnen uitbaten en uiteraard mag men de eigendommen van de werkgever niet beschadigen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De rechter kan dan de actievoerders verplichten de blokkades op te heffen, zodat werkwillige werknemers toegang krijgen tot het bedrijf en dit op straffe van een dwangsom.
Het éénzijdig verzoekschrift dus...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:
De rechter kan dan de actievoerders verplichten de blokkades op te heffen, zodat werkwillige werknemers toegang krijgen tot het bedrijf en dit op straffe van een dwangsom.
Het éénzijdig verzoekschrift dus...
Wat is daar mis mee?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je me verduidelijken waarom het jouw recht is die vrachtwagen met chauffeur te gijzelen?
Welke wettekst staat dat toe?
Serieus blijven é...

Nogmaals, ik ken iemand die bij lidll werkte, ik heb veel begrip voor hun ongenoegen, maar BLIJFT MET UW FIKKEN VAN ANDEREN!!!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Jack Daniels schreef:
petrol242 schreef:Hetéénzijdig verzoekschrift dus...
Wat is daar mis mee?
Omdat dat verkrampte rechtspraak is. Het is uiteindelijk altijd maar een tijdelijke maatregel die te pas en te onpas gebruikt wordt wanneer de werkgeversbelangen een inbreng worden in het conflict en er geen feitelijkheden ingebracht worden.
Achteraf wordt telkens het verzoekschrift in derdenverzet afgewezen. Kijk naar de zaak Crown... Derdenverzet in beroep en Hof Van Casatie hebben Crown terug gefloten. De lagere rechtbanken zijn toen op de vingers getikt om het begrip "volstrekte noodzakelijkheid" strikter te interpreteren.

Collectieve conflicten behoren uiteindelijk niet tot de bevoegdheid van de rechterlijke macht. België is trouwens daarvoor veroordeelt in 2011 door het Europees Comité voor de Sociale Rechten.
cadsite schreef:Kan je me verduidelijken waarom het jouw recht is die vrachtwagen met chauffeur te gijzelen?
Nergens, heb ik ook nooit gezegd. Ik ga daar ook geen uitspraak over doen omdat ik het verhaal niet ken en er niet bij was. Ik weet ook niet welke provocatie er voor en er daarna geweest is en door wie. Je hoeft mij daar dus niet persoonlijk op aan te spreken want dat heeft geen zin en leidt alleen maar tot sensatie discussie.

Geweld keur ik ten allen tijde af maar ik besef heel goed dat het aan een piket al eens bitsig kan worden, van beide kanten. Dat is niet altijd uit te sluiten. De keren dat er pogingen gedaan worden om op een piket in te rijden zijn ook niet op één hand te tellen, maar dat zie je maar zelden in de pers verschijnen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

petrol242 schrijft: de kloof in de maatschappij die steeds groter wordt...

en wanneer robots onze jobs hebben ingepikt wordt die onrechtvaardigheid misschien nog veel groter zelfs! Gelukkig beginnen IMF/Wereldbank e.a. over een minimum-inkomen voor iedereen te praten. In plaats van knokploegen te vormen zouden vakbonden dus beter toezien op het vormen van ''denkploegen'', teneinde te voorkomen dat AI in de handen van the happy few zou belanden...
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ch ... ~a7484ec4/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Trouwens, een eenzijdig verzoekschrift zorgt er voor dat werkwilligen aan de slag kunnen en dat de toegang tot een bedrijf gevrijwaard blijft terwijl de stakers kunnen doen waar ze goed in zijn, staken. Dat verzoekschrift verhindert stakers niet om te staken. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er wordt hier blijkbaar gepleit voor een politiestaat?
Als het ergens brandt, blijf dan weg van de plaatsen waar er gensters vallen.

Als de taxi's in Brussel betogen tegen Über, ga die mensen dan niet in de weg rijden.
Als de boeren in Brussel betogen tegen melprijzen etc, ga daar niet in de weg lopen.
Wat ga je winnen? Zo goed als niets.
Wat ga je verliezen? Misschien wel veel.
Dus die vrachtwagenchauffeur had daar op die moment gewoon niets te zoeken. Als hij vaststaat in de file, als hij een klapband heeft, wie gaat hij dan met de vuisten tegemoet? Vraag aan de vakbond om af te tekenen dat je er geweest bent en klaar.
Ideaal? Zeker niet. Het hoogst haalbare op die moment? Ik denk het wel.

Keur ik hooliganisme goed? Zeker niet.
Maar als er hooligans zijn, laat ze dan begaan en laat het over aan de politie.
De politie grijpt - gelukkig - niet altijd in, anders krijg je Poetin of Erdogan achtige regimes/situaties.
Als de politie bij het minste akkefietje zou ingrijpen, is dat enkel olie op het vuur.

Zie ook de directie van Lidl: ze zijn slim genoeg om geen deurwaarders te sturen, omdat het conflict dan enkel escaleert.
Als de vakbonden dwaze eisen stellen (een slechte verstaander hier boven maakte er bv van dat het voetvalk evenveel wil verdienen dan de CEO), dan zal de directie wél naar een deurwaarder stappen. Maar zolang het redelijk blijft, is het raadzaam om elkaar wat ruimte te gunnen. De directie moet de ruimte krijgen om met voorstellen af te komen, de vakbonden moeten de ruimte krijgen om de frustratie bij het personeel kenbaar te laten maken.
Recht hebben op iets betekent niet dat je het altijd moet opeisen hé.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: De politie grijpt - gelukkig - niet altijd in, anders krijg je Poetin of Erdogan achtige regimes/situaties.
Als de politie bij het minste akkefietje zou ingrijpen, is dat enkel olie op het vuur.
of die dode zoals 2j geleden toen dokters, ambulances niet door mochten op de autostrade, dakzij de vakbondmilitie
goed dat de politie liet begaan en geen olie op het vuur gooide? de nabestaanden gaan volgens mij niet akkoord
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Pikket?
Sta daar,graag. Dat is jullie recht. Probeer me te overtuigen niet te gaan werken. Ook uw recht. Koop me desnoods om (stakersvergoeding), ook uw goed recht, maar enkel politie en leger mag me mijn vrijheid afnemen, jullie niet. Moet ik het nog simpeler stellen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Ik heb inderdaad een andere kijk op ons economisch bestel dat stoelt op een uitbuitingsmodel, en ik wil daar gerust over discussiëren. Maar dat begint dus niet met mensen van halve waarheden te beschuldigen, want dan heeft deze discussie helemaal geen nut voor mij en onze andere forumgangers.
Wat houdt je tegen om zelf een zaak op te starten, personeel aan te werven en ze een salaris uit te keren dat minstens even hoog ligt als uw eigen salaris? Dat moet toch jouw natte droom zijn? Geen uitbuiting, jij tevreden en de werknemers ook. En met stakingen heb je ook al geen probleem, integendeel zelfs. Alleen al op basis van deze twee voorwaarden word je ooit uitgeroepen tot werkgever van het jaar... door jouw werknemers.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Dat moet toch jouw natte droom zijn?
Zalig zijn de simpele van geest zegt men wel eens...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@Jack : Als je pertinent toevoegingen blijft schrijven op je posts word het moeilijk om de draad te blijven volgen.
Als reactie op je toegevoegde tekst over het stakingsrecht was het te verwachten dat je ging afkomen dat het begrip staking geen wettelijk omschrijving heeft. Het is wel opgenomen in het positief recht, erkend door het Hof van Cassatie en opgenomen in het Europees Sociaal handvest als grondrecht. Staking is ook erkend als een geldige opschorting van de arbeidsovereenkomst.

Al wat je er achteraf bijschrijft is nergens in opgenomen. Het is je eigen interpretatie.
En een eigen zaak oprichten? En meedoen aan een systeem waar ik niet achter sta? Nee, ik denk het niet. Ik geloof meer in collectieve middelen. Als je het uitbuitingsmodel ontkent, raad ik je aan om eens een grondige analyse voor jezelf te maken over hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Dat is niet makkelijk want je moet je in verschillende rollen kunnen inspelen en een zeker inlevingsvermogen hebben. En wat betreft mijn natte dromen, die blijven privé.

@cadsite : Kan het nog wat dramatischer? Ten andere het leger mag je niet van je vrijheid beroven, maar soit. Waar is er ergens sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving? Niet door een piket of blokkade geraken is nog iets anders dan je van je vrijheid ontnomen te worden. Het is ongelooflijk hoe sommigen zich plots in een slachtofferrol steken.

@Wied : Die automatisatie gaat inderdaad meer en meer opspelen. Het gaat uiteindelijk de vernietiging van het kapitalisme in de hand werken. Met "denkploegen" alleen gaan we er niet komen. Een grondige maatschappelijke verschuiving zal dat des te meer wel zijn. Ik ben er voorstander van dat technologie het werk over neemt, mits het iedereen ten goede komt. Maar in plaats daarvan moeten we blijkbaar langer en flexibeler gaan werken...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Ik ben er voorstander van dat technologie het werk over neemt, mits het iedereen ten goede komt...
Of hoe spreek ik mijzelf tegen in 1 zin.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

@petrol.
Op een parking staan met een truck en niet weg geraken omdat een paar heethoofden dat beletten, hoe noem jij dat dan?

Maar goed, de hersenspoeling werkt blijkbaar goed.

Ik krijg van jou geen enkel antwoord op serieuze vragen, je haalt er telkens slechts een fractie uit en denkt die opzij te kunnen gooien met dooddoeners die nergens op slaan.

Als ik vertel dat ik alle begrip (ik val in herhaling) heb voor de grieven van het lidll personeel maar wel bedenkingen heb met de manier waarop, zie je enkel die bedenkingen en val je me er op aan, liefst op de man. Zo is elk gezond gesprek gewoon niet te doen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:@Joe de Mannen: Dus jij bent van mening: zelfstandige chauffeurs (die totaal niks met Lidl te maken hebben) mag je beletten om ergens in of uit te rijden? Jij vindt het OK om die mensen hun broodwinning af te nemen??? Want die vechtpartij was een gevolg van het blokkeren van die vrachtwagen.
Wat voor f*** up ideeën hou jij er op na?
Natuurlijk niet maar het is geen reden om een gevecht aan te gaan, zeker niet als het op voorhand verloren is. Dat is simpelweg dom.
Wees dan de slimste en draai terug maar zoek het conflict niet op.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Joe de Mannen schreef:
Jack Daniels schreef:@Joe de Mannen: Dus jij bent van mening: zelfstandige chauffeurs (die totaal niks met Lidl te maken hebben) mag je beletten om ergens in of uit te rijden? Jij vindt het OK om die mensen hun broodwinning af te nemen??? Want die vechtpartij was een gevolg van het blokkeren van die vrachtwagen.
Wat voor f*** up ideeën hou jij er op na?
Natuurlijk niet maar het is geen reden om een gevecht aan te gaan, zeker niet als het op voorhand verloren is. Dat is simpelweg dom.
Wees dan de slimste en draai terug maar zoek het conflict niet op.
J.
Begrijp je nu écht de impact van je reactie niet? Als die chauffeur rechtsomkeer moet maken en dus vol weer moet vertrekken, kan die geen nieuwe opdracht aanvaarden. Broodroof voor die chauffeur en jij staat daar dan nog achter??? :bang:
En stel dat die gelost was dan laten ze hem ook niet vertrekken, kon die ook geen nieuwe opdracht aanvaarden, wederom broodroof.. Zoals ik schreef, complete f*** up gedachten die je erop na houdt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Joe de Mannen schreef:Natuurlijk niet maar het is geen reden om een gevecht aan te gaan
Jack Daniels schreef:... wederom broodroof.. Zoals ik schreef, complete f*** up gedachten die je erop na houdt.
Dus in geval van broodroof (is mss. wel toepasbaar hier), is geweld goed te praten!!?? Da's pas een very f***up gedachte :nono:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

In ieder geval, het conflict bij Lidl is achter de rug voor de moment... Ik hou in mijn achterhoofd dat mensen hier niet liggen zeuren hebben om meer te verdienen, wel om betere arbeidsvoorwaarden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat Lidl betreft: Duits bedrijf, wereldwijd vertakt, dus zeker geen kleine jongen. Ik denk dat leidinggevenden daar in de nasleep van dit debacle toch wel even rond de tafel zullen zitten. Waarbij heel waarschijnlijk de gedachte geopperd zal worden naar welk (buur)land de distributie centra verhuisd kunnen worden. Precies zoals de achterliggende gedachte toen Zalando besliste om een distributiecentrum in Nederland te bouwen in plaats van in Vlaanderen vanwege het "ongunstig sociaal klimaat". Een paar honderd jobs weg maar bepaalde mensen op dit forum gaan dit zeker toejuichen want die werknemers kunnen dan niet langer uitgebuit worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Jack Daniels schreef: Begrijp je nu écht de impact van je reactie niet? Als die chauffeur rechtsomkeer moet maken en dus vol weer moet vertrekken, kan die geen nieuwe opdracht aanvaarden. Broodroof voor die chauffeur en jij staat daar dan nog achter??? :bang:
En stel dat die gelost was dan laten ze hem ook niet vertrekken, kon die ook geen nieuwe opdracht aanvaarden, wederom broodroof..
Je bent dus niet op de hoogte van wat er aan de centra aan de gang was. Vrachtwagens mochten lossen en leeg terug vertrekken. Niemand die hen daar in hinderde. Waarom er dan wel met die ene chauffeur een handgemeen ontstaan is, kan van alles geweest zijn. Maar er is natuurlijk een vergrootglas op gezet om een zeker gelijk te halen terwijl de essentie van heel het conflict verloren is gegaan in deze discussie.
Meestal begint zoiets met verbaal geweld. Niet bijster slim als er een grote groep achter één standpunt staat en dat er dan een individu tegenin gaat. Of moet ik het misschien moedig noemen? Dus ja, daar moet ik Joe toch wel gelijk in geven.
Ik heb ooit aan een piket van dokwerkers een plastron zien proberen in te rijden op dat piket. De afloop kan je wel raden zeker? Zoek het toch gewoon niet op want het haalt niets uit, of misschien wel dat ene filmpje om achteraf te kunnen bashen... Ook dat heb ik al meermaals zien gebeuren.

@cadsite : Welke serieuze vragen heb je mij gesteld? Ik wil daar gerust redelijk op antwoorden zoals ik gedaan heb op je vraag over die chauffeur. Ik weet niet waar anders er nog pijnpunten zijn? Alleen de dramatiek die telkens aan de dag gelegd wordt is op zijn minst bedenkelijk te noemen. Ik ben niet over vrijheidsberoving begonnen en dat is die dramatiek die ik bedoel. Als je je door mij persoonlijk geraakt voelt is dat zeker niet mijn bedoeling, maar dat is Userbase hé. Als je hier een ander idee hebt, ben je ineens het grote onwetende gevaar waar absoluut tegen geageerd moet worden in plaats van eens rustig de argumenten te overwegen en er dan een evenwichtig tegenargument te geven. Maar in heel deze discussie worden telkens die andere "gevaarlijke" argumenten van tafel geveegd onder de noemer van dom, hersenspoeling, jezelf tegenspreken???, simpel van geest, natte dromen, simpeler stellen, serieus blijven, geen verstand in de grijze massa, f*** up ideeën, moet ik nog even doorgaan? En jij wil dus een gezond gesprek?
Jack Daniels schreef:
petrol242 schreef:Ik ben er voorstander van dat technologie het werk over neemt, mits het iedereen ten goede komt...
Of hoe spreek ik mijzelf tegen in 1 zin.
Mijn excuses dat ik hier geen woordje uitleg bijgegeven heb. Ik wil dus wel een poging doen om mij wat duidelijker uit te drukken. Wanneer machines het werk overnemen, is dat dan om "ons" een plezier te doen? Of enkel diegene die die machines "bezit"? In Rotterdam was een tijd geleden een proefproject aan de gang om zelf rijdende vrachtwagens in te zetten. Het komt de veiligheid ten goede, het gevaarlijke werk wordt door machines uitgevoerd en het is efficiënt. Een ramp echter in het huidige maatschappelijk bestel, want de "bezitter" krijgt de voordelen, maar dat leidt dus onherroepelijk tot vernietiging. Een zege dus in een systeem dat ten dienste staat van het collectief want dan kunnen mensen minder gaan werken en kan je een herverdeling doorvoeren. Maar dju toch, nu heb heb ik toch wel één van die natte dromen prijs gegeven zekers?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Je bent dus niet op de hoogte van wat er aan de centra aan de gang was. Vrachtwagens mochten lossen en leeg terug vertrekken. Niemand die hen daar in hinderde.
Zet die oogkleppen af. Het handgemeen ontstond omdat een Nederlandse chauffeur het terrein van Lidl NIET mocht verlaten, 1 of meerdere stakers wierpen zich als levende barricade voor de vrachtwagen die door wou rijden. Blijkbaar ben je dus nog minder op de hoogte dan ikzelf. En ik ben al niet op de hoogte.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef:[
Je bent dus niet op de hoogte van wat er aan de centra aan de gang was. Vrachtwagens mochten lossen en leeg terug vertrekken. ?
is de vakbond tegenwoordig een gerechterlijke dienst met de nodige doorzoekingsbevelen om vrachtwagens te controleren? dezelfde autoriteit zoals flikken en leger?
weer iets geleerd vandaag
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik vrees dat zolang iets als betaalstakingen (zoals in VS en Italie) niet is toegelaten zulke blokkeerstaking het enige is waarmee de werknemers een beetje tegengewicht hebben.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160605_02325087
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Toch niet.
Als je echt onheus behandeld wordt (wat bij lidll echt wel het geval was), kan je vrij eenvoudig het merendeel van je collega's overtuigen met argumenten. Als het merendeel het werk neerlegt ligt het bedrijf op zijn gat en zijn ze gedwongen om te onderhandelen. Dat is de bedoeling van een staking. Als je collega's of omstaanders moet dwingen om voor jou te vechten wekt dat enkel maar wrevel op. Ik versta niet dat dat zo moeilijk te volgen is.

Morgen kan ik hier heel de firma op zijn gat leggen om meer loon te eisen. Probleem is dat ik geen bijval zou krijgen, dus ik begin er niet aan. Moesten we nu allemaal sterk onderbetaald zijn of onredelijk zwaar belast worden zou het een eitje zijn om de collega's te overtuigen te stoppen met werken. Daar moet echt geen geweld/provocatie/blokkade/... aan te pas komen.
Zodra je mensen moet forceren om je gelijk te halen moet je toch zelf merken dat je niet juist bezig bent??

Vandaar mijn allergie aan die blokkades.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:
petrol242 schreef:Je bent dus niet op de hoogte van wat er aan de centra aan de gang was. Vrachtwagens mochten lossen en leeg terug vertrekken. Niemand die hen daar in hinderde.
Zet die oogkleppen af. Het handgemeen ontstond omdat een Nederlandse chauffeur het terrein van Lidl NIET mocht verlaten, 1 of meerdere stakers wierpen zich als levende barricade voor de vrachtwagen die door wou rijden. Blijkbaar ben je dus nog minder op de hoogte dan ikzelf. En ik ben al niet op de hoogte.
Je lijkt het punt niet te vatten.

Het gaat erom dat je als individu het conflict opzoekt tegen een veel grotere groep. Je kan in discussie gaan, de kans dat je dat 'wint' is al klein, maar als het tot een handgemeen moet komen, wéét je toch gewoon dat je klappen krijgt. Of je dat nu met een, in jouw ogen, goede reden doet of niet. (al vraag ik mij echt af welke redden geweld goedpraat).

Let goed op, ik keur de acties van de vakbonden niet goed in deze, maar het geweld opzoeken is in deze niet de juiste reactie.

Ik heb hier ooit bij een staking op een lijst gestaan van mensen die noodzakelijk waren op de site om de boel 'levend' te houden. Wel ik heb toen op voorhand ook tegen mijn collega's gezegd: ik kom tot hier maar ik ga niet vechten om binnen te komen, als het picket mij niet binnen laat ondanks die vermelding, dan draai ik terug.
Daar had niemand een problem mee. Je zoekt het gewoon niet op.

En dat die mens zelfstandige is maakt het eigenlijk nog dommer: de kans dat hij werkonbekwaam uit die actie komt, is niet onbestaande, zelfs redelijk groot. De keuze is dus: geen gevecht starten en de slimste zijn en misschien 1 dag verliezen of vechten en in het ziekenhuis belanden...

En natuurlijk moeten we zeker niet tegen multinationals ingaan en ons laten doen, want "ze zouden wel eens kunnen vertrekken"... daarom dat ze met zoveel wegkomen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

warpozio2 schreef:Ik vrees dat zolang iets als betaalstakingen (zoals in VS en Italie) niet is toegelaten zulke blokkeerstaking het enige is waarmee de werknemers een beetje tegengewicht hebben.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160605_02325087
Bij De Lijn doet men soms aan betaalstakingen, dus hoezo niet toegelaten?
En hoe zie je dat dan voor werknemers bij Lidl? Dat ze mensen niet laten betalen voor hun producten? Dat zou ik toch niet goed zien komen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Er wordt altijd beweerd dat de werknemers van De lijn of de NMBS hiermee tegen 'de regels' ingaan. Iets met verzekering ofzo. Geen idee of dit juist is of niet.
Bij lidl zouden ze bijvoorbeeld iedereen 20% korting kunnen geven? Of elke klant een pakket extra geven? Er zijn opties genoeg hoor. Maar dit zal juridisch waarschijnlijk vallen onder diefstal, dus versta ik wel dat werknemers hier niet echt voor staan te springen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Jij lijkt het niet goed te begrijpen: petrol schrijft letterlijk dat vrachtwagens leeg mochten doorrijden. In dit geval werd de chauffeur tegengehouden door stakers. Komt erop neer dat petrol niet wil zien wat er in realiteit gebeurt of dat hij het wel ziet maar dan schrijft hij hier gewoon flagrante leugens.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En dan mag je erop kloppen ? fijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als jij mij op een dag belet om op mijn werk binnen te gaan, dan krijg je van mij ook klop. Jij hebt mij niet te commanderen of te verbieden om ergens binnen of buiten te gaan. Rare hersenkronkels bij die vakbond adepten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:En dan mag je erop kloppen ? fijn.

J.
Even iets anders. 't Is laat en we zitten allen op restaurant. Jij wil naar huis, de babysit zit te wachten en je bent moe. Ik ben de kok en beslis dat niemand het restaurant mag verlaten tot ik een hulpkok krijg. Ik ga voor de deur staan en vertel jou dat.
Jij gaat netjes zitten en wachten? Nee, je gaat de politie bellen want dat is iets dat totaal niet door de beugel kan.
Wel, die man heeft misschien niet het intellect om rustig te zijn, heeft niet de 'cool' om rustig te zijn of is al opgejaagd door eerdere provocaties.
Hij weet ook dat als hij de politie belt die dat niet zullen behandelen als prioritair dus die voelt zich machteloos en een kat in een hoek maakt rare sprongen.
Keur ik agressie goed? Natuurlijk niet, maar ik begrijp het wel.
Ik heb uiteraard geen weet van het hele relaas, maar de dingen die gemeld worden zijn:
'chauffeur stapt uit truck met zwaaiende vuist'
'drie mensen schoppen op liggende man met tientallen omstaanders van dezelfde kliek'.

Wie heeft de eerste mot uitgedeeld? Geen idee.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als ik van in uw restaurant naar mijn werk wil gaan, mag ik op u kloppen, anders, denk ik, niet.

Laat het duidelijk zijn: ik keur het geweld van beide kanten af, maar het punt is dat die man het gevecht is aangegaan, ze hebben hem niet uit zijn cabine gesleurd ofzo, en dat dat een domme beslissing is. Blijkbaar denkt niet iedereen daar zo over omdat het 'tegen de vakbond' was dat hij vocht en omdat hij niet 'mocht' verderwerken.

In wat voor een wereld leven wij...

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 02 mei 2018, 10:33, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:Als ik van in uw restaurant naar mijn werk wil gaan, mag ik op u kloppen, anders, denk ik, niet.

J.
Heb ik ergens gezegd dat het mag?
Wie heeft er eerst geklopt?

Edit: antwoord op jouw edit:
Hij is uit zijn cabine gestapt, mag hij? Wie heeft eerst geklopt? Geen idee, ik was er niet bij.
Neen, ook op vakbondsmensen mag niet geklopt worden, maar net zoals hij maar had moeten weten dat je niet kan winnen als enige tegen een meute had die meute moeten weten dat zij niet kunnen winnen tegen de algemene verontwaardiging.

"In wat voor wereld leven wij"?

In eentje waar je anderen je wil mag opleggen blijkbaar. :bang:
Laatst gewijzigd door cadsite 02 mei 2018, 10:48, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Actie heeft reactie tot gevolg: wie heeft de vrachtwagen geblokkeerd? Als je daar het antwoord op hebt, praten we verder.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jefke Peeters uit Plutoshol.

Dat doet er zelfs niet toe, wat jij doet is geweld goedpraten.

Ik heb juist de beelden opgezocht die er van op het internet staan, daar is duidelijk te zien dat de chauffeur uit z'n cabine springt en begint te kloppen. Tot dan is er geen lichamelijk contact te zien. (of het moeten mensen met geweldig lange benen of armen geweest zijn)

Voor de zoveelste keer: ik keur de vakbondsacties ook niet goed (de reden voor actie wel, de uitvoering niet). Maar ik blijf erbij dat die man dat conflict had kunnen vermijden en dat het een domme actie was. De reactie van de vakbondsmensen was er ver over, dat mag ook bestraft worden.
Iedereen met gezond verstand was die situatie uit de weg gegaan ipv erop te kloppen. Maar blijkbaar zijn er mensen die dat toch goedkeuren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het vreemde is dat deze discussie al heel de tijd over die man gaat en niet meer over de feiten zelf waarom.

Trouwens zoals Joe zegt beide kanten zijn in fout gegaan niet alleen de mensen van de vakbond. Dat laatste is dan ook geen reden om de rechtspersoonlijkheid van de vakbond in vraag te stellen.

Die personen die erop klopten op die vrachtwagenchauffeur kunnen wel beklaagd worden. Dus ik snap niet waarom de vakbond dan hun rechtspersoonlijkheid kan verliezen? Het is niet de vakbond die die vrachtwagenchauffeur heeft geklopt het zijn personen van de vakbond die dat hebben gedaan. Ik ben er zeker van dat je die personen individueel kan aanklagen zonder de vakbond daarbij te betrekken. Het is openbare aggresie en dat maakt toch niet uit wie dat doet of voor welk doel? Als die vrachtwagenchauffeur een klacht indient zal hij gelijk krijgen maaar ook degene die geklopt hebben want ze waren beide schuldig aan dezelfde feiten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”