Vlaming krijgt digitale meter door de strot geduwd

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Elke Vlaming moet het recht krijgen de installatie van een digitale meter te weigeren, vindt Test-Aankoop. ‘Slecht idee’, vindt het kabinet-Tommelein.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180415_03464431 (wel betalend artikel)
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Vrijheid van meter, iets waar ik moeilijk tegen kan zijn :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Wat is het voordeel van een digitale meter ipv een analoge meter voor mensen zonder zonnepanelen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

warpozio2 schreef:Wat is het voordeel van een digitale meter ipv een analoge meter voor mensen zonder zonnepanelen?
Geen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je zal geen keuze hebben omdat de analoge versie niet meer gemaakt word. Buiten een digitale registratie doet dan ding toch niets anders. De gegevens die gemeten worden en de registratie hiervan is natuurlijk nog een discussiepunt. Maar ik verwacht een correcte bepaling van de kostprijs in functie van vraag en aanbod. Nu gissen ze ook bij de eindafrekening wanneer een aanpassing is gebeurd bij variabele kostprijs.
Ze verkopen ze alsof je ermee kan besparen, alleen vraag ik me af of je hiermee minder gaat gebruiken.je blijft toch gewoon doen zoals je voordien deed.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

1 ding is zeker. De digitale meter komt er zeker niet in het (financiële) voordeel van de klant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... de kosten bij de klant en de baten bij de leverancier.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En in tegenstelling tot Duitsland of Nederland, waar na grote privacy discussies in de parlementen de consument het recht heeft gekregen om de raw data van de meter rechtstreeks uit te lezen, bestaat dit in Belgie niet.

Hoewel men in gewone huizen meters zal (zou) steken die een local port hebben voor uit te lezen, krijgen appartementsmodellen maar 1 local port voor alle meters tesamen. Die mag men dan niet uitlezen vanwege privacy redenen.

Ik zat in het proefproject en mijn klacht terzake (het was me gegarandeerd in de buurtinfomeeting dat lokaal uitlezen mogelijk zou zijn en ik had dus al kabels getrokken en een switch bijgekocht) werd afgewimpeld met "ons probleem niet, niet prioritair want 99% gebruikt dat toch niet" en er werd me onsubtiel duidelijk gemaakt dat het niet was omdat ik in het proefproject zat dat men geinteresseerd was in mijn mening, feedback, of vragen om op de hoogte te blijven. Wij waren puur proefkonijnen om de meters te plaatsen en verder moesten we vooral zwijgen en goedvinden.
Ik heb er verder ook nooit nog iets van gehoord.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

En laat nu net dat het argument zijn dat "ze" gebruiken als pluspunt voor de consument.
"Jullie gaan minder verbruiken want nu ga je beter je verbruik kunnen opvolgen".
Kul, zever kwatch.

De netbeheerders willen gewoon een tarief per minuut kunnen toepassen. Nog minder transparantie. (voor zover dat nog mogelijk is)
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik het artikel lees laat men de vrijheid om apps aan te kopen...

Maar de poort lokaal door de bewoner zelf uit te laten lezen vinden ze overbodig?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mijn broer in Duitsland heeft ook al ettelijke jaren geleden zonnepanelen laten leggen. Een half jaar later werd de slimme meter verplicht ingevoerd en werd er getarifeerd per minuut! En raad nu eens wanneer de stroom duur is? Juist, wanneer de zon niet schijnt...

Hij zag zijn factuur verdubbelen. Met heel veel moeite heeft hij dat kreng terug buiten gekregen en raad maar eens wat er met de factuur gebeurde?
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:En raad nu eens wanneer de stroom duur is? Juist, wanneer de zon niet schijnt...
Logisch...
Op zonnige en winderige dagen is het zelf al zo erg geweest dat men moest betalen om de elektriciteit te mogen exporteren. Daarzonder was er een blackout geweest door het overaanbod.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij de slimme meter gaat het hem niet om het aanbod, maar wel de prijs die ervoor betaald zal worden.

Technische argumeneten als zouden duurzame energiebronnen teveel fluctueren en een onstabiel netwerk genereren, en daarmee ook blackouts, duiken meer en meer de kop op. Die verhalen zijn bedoeld om de investeringen in duurzame bronnen af te remmen.

Een eventuele dreiging van een blackout in Duitsland komt er doordat er niet genoeg geïnvesteerd is in het transitienet tussen het noorden, waar er veel elektriciteit opgewekt wordt op of-shore windparken en een grotere vraag in het zuiden.

In plaats van de mensen met een slimme meter op te zadelen, zou men beter investeren in slimme netwerken, waarbij de vraag gestuurd wordt door het aanbod en dat kan waarbij overschotten worden gecompenseerd door opslag onder de vorm van bijvoorbeeld waterstof of het volpompen van wachtbassins. Of bepaalde toestellen laten draaien als er overaanbod is, zoals warmtepompen. Maar zulke oplossingen dragen natuurlijk niet bij aan het opvullen van de portefeuille van de grote energiebedrijven die zoveel mogelijk willen graaien volgens de aloude markt-economische principes die een simpele oplossing op een groter probleem onmogelijk maken.

Voor wie het Duits een beetje machtig is is hier een link naar het Kombikraftwerk 2 project : http://www.kombikraftwerk.de/start.html
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Winnie schreef:Als ik het artikel lees laat men de vrijheid om apps aan te kopen...

Maar de poort lokaal door de bewoner zelf uit te laten lezen vinden ze overbodig?
Tja, ik kan het artikel niet lezen dus ook niet inhoudelijk discussieren erover.
Ik heb het geluk gehad deel te zijn van het proefproject en dus toch enige kennis en contact terzake gehad te hebben.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

mailracer schreef:Je zal geen keuze hebben omdat de analoge versie niet meer gemaakt word.
Check eens met vendors als Landis en Gyr, Siemens, Actaris, Elster, ...
Zij zullen u graag leveren wat u wenst... (er zijn nog voldoende markten waar men enkel analoog werkt wegens de betrouwbaarheid/kost (ongelooflijk dat niemand dit in vraag stelt))

De analoge meter is simpel, degelijk, goedkoop en betrouwbaar
De digitale meter is ...

Er werden over meerdere jaren meerdere onderzoeken gedaan naar de invoering van een slimme meter, deze draaiden allemaal negatief uit mbt kosten /baten.
Het laatste onderzoeksrapport is evenzeer negatief omdat de slimme meter te duur is (in aankoop, beperkte levensduur en dure backhaul/backend)
Men heeft dan de slimme functies geschrapt waardoor het niet negatief is indien de gebruikers hun gedrag aanpassen (wat volgens alle onderzoeken dus niet zal gebeuren). Hierdoor heeft de nieuwe meter geen enkele meerwaarde voor de gebruiker!!!

Er is een noodzaak naar slimme /gestuurde netten.
Echter hebben momenteel reeds alle grootverbruikers een slimme meter en heeft men reeds mogelijkheden om hier verbruikers te schakelen!
Men kan eveneens perfect gaan meten op wijkniveau om het net te balanceren.
De aangekondigde meter zal evenmin een slim net mogelijk maken?! Hiervoor heb je een volledig systeem nodig waarbij je de verbruikers op huishoudniveau kan schakelen, alle onderzoeken wijzen echter uit dat dit niet haalbaar is.

Grootste issue zal zeker de privacy zijn, wie kan er garanderen dat de data veilig is en zal blijven...
In dat perspectief lijkt het mij logisch dat eenieder deze meter kan weigeren (geen enkele noodzaak noch meerwaarde en geen gegarandeerde privacy mogelijk)

Bestaan er nog onderzoeksjournalisten die hier kunnen / mogen induiken?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je concrete informatie wil, moet je blijkbaar parlementslid zijn om antwoorden te krijgen:
https://www.vlaamsparlement.be/parlemen ... en/1235230
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1237693
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1242352

Wat ik ondertussen aan concrete informatie heb gevonden:
- fabrikant van de digitale meter is Sagemcom
- IBM België verwerkt de data van de meters op een online(?) digitaal platform
- testfase in Q4 2018, uitrol nieuwbouw, renovaties, zonnepaneeleigenaars en vrijwilligers vanaf Q1 2019
- opt-out niet mogelijk, bij weigering/gesloten voordeur is procedure onduidelijk
- communicatie via 4G-netwerk
- eventueel wordt gevraagd om via je persoonlijke Wifi-verbinding te mogen communiceren? Krijg je dan korting?
- geen UTP-poort
- elk kwartier wordt meting doorgestuurd
- digitale meter kan bemonsteren op 2 kilohertz, identificatie van individuele eindgebruikerstoestellen wordt op termijn mogelijk zoals Smappee nu al doet.
- zal gebruikt worden voor opsporen domiciliefraude, energiefraude, dus data zal (mogelijks onveilig) gedeeld worden met tal van overheidsdiensten
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:- geen UTP-poort
Dan zal het bij de ouders toch weigering zijn hoor; ns zien wat ze dan doen.
Degene die ze hebben werkt en gaat al +40 jaar mee.

Sorry, maar in onze buurlanden is dit echt wel een parlementsdiscussie geweest (in NL serieus debat in de tweede kamer) met als gevolg verplichte lokale uitlezingsmogelijkheid.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Oh ja, lokale uitlezing via optische probe ==> IEC 61107
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben een nieuwe meter laten plaatsen op onze kosten 7 jaar geleden.
Nu denken ze ons te mogen verplichten om weer een nieuwe te kopen terwijl de huidige voldoet?

We zullen eerst eens kijken wat de gevolgen zijn van een weigering.

Communicatie via WiFi? OK.
Totdat de installateur weg is en dan verandert het paswoord plots. :roll:(ik zou dat natuurlijk nooit durven!)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

[quote="raf1
............. identificatie van individuele eindgebruikerstoestellen wordt op termijn mogelijk zoals Smappee nu al doet.
...
[/quote]
Dat is enkel de faseverschuiving detecteren (cos-phi) die de verschillende elektrische toestellen veroorzaken.
Je moet mij niet wijsmaken dat men het verschil kan onderscheiden tussen een elektrische keukenboiler 2000 W en van een elektrisch bijzet radiatortje van ook 2000 W.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:ns zien wat ze dan doen.
Zelfs zonder te verbieden, kan het lastig worden.
Kijk naar EURO 0/1/2 motoren. Die zijn niet verboden, maar wel schrikwekkend duur aan BIV/VB.
Dat kan met een slimme meter toch ook? Als jij geen slimme meter hebt, "veronderstelt" Eandis een afname van het net van zoveel duizend kWh per dag.
Ik bedoel maar: als het verplicht wordt, zijn er nog wel manieren hé :).

Ik snap de zever over de digi-meter niet zo goed.
In plaats van op/over elke komma te willen neuken, richt u op de privacy en het (lokale) hergebruik van de data. Of de baten alleen voor de ene dan wel de andere zijn: zal mij een worst wezen?
In VLAREM wordt ook geëist dat ik mijn regen- en afvalwater moet scheiden. Voor wie zijn de baten: voor iedereen, voor wie zijn de kosten: voor mij alleen.

Ik wil gerust een slimme meter, maar wel met een pulse-uitgang, zodat ik mijn verbruik kan (laten) loggen.
We riskeren er een zonnepanelen-bash-topic van te maken. Maar ik wacht op een slimme meter, om ZP te leggen. Betaal en recupereer de echte kost van elektriciteit naar gelang de moment. De ZP'ers die in de zomer elektriciteit teruggeven en in de winter dan maar volle bak "affakkelen", daar heb ik het niet zo mee.
In de zomer zal elektriciteit goedkoper zijn, want overal voorhanden (van de zonnepaneelinstallaties). In de winter is er weinig zon en dus veel meer fossiele elektriciteit en dus ook duurder. Ik zie het probleem niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:ns zien wat ze dan doen.
Zelfs zonder te verbieden, kan het lastig worden.
Kijk naar EURO 0/1/2 motoren. Die zijn niet verboden, maar wel schrikwekkend duur aan BIV/VB.
Dat kan met een slimme meter toch ook? Als jij geen slimme meter hebt, "veronderstelt" Eandis een afname van het net van zoveel duizend kWh per dag.
Ik bedoel maar: als het verplicht wordt, zijn er nog wel manieren hé :).
True.
Maar aangezien de meter verzegeld is en werkt, kunnen ze alvast geen "veronderstellingen" doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ze willen een polling elke 15 minuten (stel), dan kan je zeggen: we weten het niet, dus betaal je een forfait.
Of: de kosten voor analoge meters zijn veel hoger, dus een forfait.
Of iets gelijkaardigs aan de Proximus profielen: als je geen slimme meter hebt, krijg je een fallback profiel.
Of iets gelijkaardigs aan de waterfactuur: de vaste vergoeding gaat serieus omhoog en met een slimme meter krijg je korting.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Is er in Nederlands niet veel te doen geweest over de correctheid van de meters? Sommigen gaven te veel, anderen te weinig aan.

Even gezocht: dit dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een MID-gekeurde kWh teller in mijn bord geplaatst. De slimme meter zal daar toch niet teveel van moeten afwijken :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Ze willen een polling elke 15 minuten (stel),
Of iets gelijkaardigs aan de waterfactuur: de vaste vergoeding gaat serieus omhoog met een slimme meter .
Het is uw laatste optie maar iets aangepast met de invoering van de slimme (digitale) meter gaat ook de vaste vergoeding flink omhoog (capaciteitstarief)
Ik wil gerust een slimme meter, maar wel met een pulse-uitgang, zodat ik mijn verbruik kan (laten) loggen.
oei oude technologie pulse uitgang, het zal wel een bepaald protocol zijn die om de zoveel tijd data naar buiten spuugt
We riskeren er een zonnepanelen-bash-topic van te maken. Maar ik wacht op een slimme meter, om ZP te leggen.
oei je ziet er toch de risico's van de bash ervan in?
Betaal en recupereer de echte kost van elektriciteit naar gelang de moment. De ZP'ers die in de zomer elektriciteit teruggeven en in de winter dan maar volle bak "affakkelen", daar heb ik het niet zo mee.
Ah nee? Waarom overweeg je dan om ZP te leggen? Om die paar dagen op een jaar waar je al je eigen opgewekte energie zelf kunt verbruiken? Die aantal dagen zijn beperkt, reken wel de slimme meter is eigenlijk 2 domme eentje voor de afname en eentje voor de injectie (het zon/wolken verhaal)
In de zomer zal elektriciteit goedkoper zijn,
inderdaad quasi 0, dus hoe ga je je ZP installatie terugverdienen als je bijna niks zal krijgen voor de opgewekte stroom, zelf verbruiken doe je niet
want overal voorhanden (van de zonnepaneelinstallaties). In de winter is er weinig zon en dus veel meer fossiele elektriciteit
k zou eerder zeggen nucleaire energie die goedkoop is, duur verkocht zal worden maar waarvan de afbraakkosten van de centrales 6* te laag zijn ingeschat noch doorgerekend aan de klant, vandaar ook de goedkope zomerstroom, uiteindelijk zal vadertje staat opdraaien voor die kosten
en dus ook duurder.
nucleaire stroom is even duur in de zomer als in de winter
Ik zie het probleem niet.
dat anderen investering doen en ervoor vergoed worden en als jij straks ZP legt je jaren mag wachten tot je ooit je investering terugverdient, indien het al iets zal opbrengen.
Let wel een energieleverancier draait zijn hand pas op indien ze minstens 15% winst hebben, jij moet met de actuele regelgeving al content zijn als het 5% opbrengt en voor diegene die al langer meedraaien zien dat die regelgeving continue aangepast wordt, naar beneden toe voor de particulier die zijn zuurverdiende centen hierop inzet.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

bruma schreef:nucleaire stroom is even duur in de zomer als in de winter
Da's waar, al lijkt het er op dat we er toch mee gaan stoppen in 2025 (en vanaf dan onze stroom aankopen in het buitenland?)

Hopelijk introduceren de slimme meters ook een systeem dat een einde brengt aan het prosumententarief en dat vervangt door een systeem waarbij je bv. 30c KWh betaalt om stroom van het net te halen en 10c betaalt om het er te mogen opzetten"

Dat zou betekenen dat die batterijsystemen interessant worden want een 10KWh batterij heb je nu voor een kleine €5000. Zelf zou ik daar +/-10 maand per jaar mee toekomen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

10 c betaalt worden om op het net te zetten, zal je wel bedoelen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De 10ct zal eerder 2 of 3 ct worden indien je de marktprijs zou nemen, vandaar dat tita tovenaar naar een min. vergoeding wil van 6ct. Vermoedelijk ten belope vn een of andere afname (ook bij accu, zie verder).
De 30ct zal zakken gezien daar nu kosten in zitten die naar het capaciteitstarief verhuizen.
Het zou minder dan 20ct moeten worden, echter de DNB's zullen wel iets uitvinden zodat de totaalprijs stijgt. Immers de goedkopere werkkrachten (meteropnemers) met hun infra (cng voertuig) worden vervangen door dure ICT-ers met een uit de kluiten gewassen ontdubbeld datacenter met netwerkbones.
En wat de batterij betreft, tot op heden zou er enkel een concensus zijn voor 1f klanten. Het totaalvermogen aan inverter (PV+accu) mag de 5kW niet overschrijden.
De 3f worden uitgesloten voor een accusysteem, indien ik het voorstel DNB correct heb geinterpreteerd.
Er bestaan wel al inverters die stockering langs DC kant voorzien, echter wie nog onder GSC's valt kan niet zomaar zijn inverter vervangen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Nog een leukerd: bijdrage energiefonds dat ieder jaar verhoogd wordt via elektriciteitsfactuur geïnd wordt. Het heet bijdrage maar is een ordinaire Vlaamse belasting.

Heffing vastgesteld per afnamepunt in het Vlaamse Gewest:

1° op het elektriciteitsdistributienet;

2° op het plaatselijk vervoersnet van elektriciteit;

3° op een gesloten distributienet van elektriciteit;

4° op het transmissienet.

Voor elke aparte aansluiting op het elektriciteitsnet (= afnamepunt) is de bijdrage afzonderlijk verschuldigd. Het Energiedecreet omschrijft een afnamepunt als het punt waar elektriciteit van het net wordt afgenomen en verbruikt. Concreet komt elk afnamepunt overeen met één EAN-nummer. De bijdrage wordt voor elk afnamepunt apart berekend en aangerekend.

Indien er een aparte aansluiting is, wordt de heffing dus ook aangerekend voor:

de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw
een tweede verblijf
een afnamepunt met een nulverbruik (bv. wegens leegstand) of negatief verbruik (bv. wegens zonnepanelen).


Tarieven hier : https://belastingen.vlaanderen.be/tarief-energieheffing
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waar ik ongerust over ben is dat die meters de mogelijkheid zouden kunnen/zullen hebben om de stroom uit te schakelen.

Die meters zijn computers. Computers die in een netwerk hangen. Dat maakt het mogelijk dat die gehackt gaan worden. Als dat zou gebeuren en de hardware heeft de functie om de stroom uit te schakelen dan zou indien men dat massaal zou misbruiken het netwerk kunnen destabiliseren. En eventueel catastrofaal doen crashen. Lijkt mij een onverantwoordelijk veiligheidsrisico.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

lacer schreef:10 c betaalt worden om op het net te zetten, zal je wel bedoelen ?
Neenee, betalen. Er is op dat moment wellicht toch een overaanbod en ze willen je stroom niet.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dus ik zou 10 c moeten betalen en mijn buur die geen zonnepanelen heeft zal mijn stroom moeten kopen voor 20 c ?
Ik zou dat nog eens willen zien :evil:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lacer schreef:Dus ik zou 10 c moeten betalen en mijn buur die geen zonnepanelen heeft zal mijn stroom moeten kopen voor 20 c ?
Ik zou dat nog eens willen zien :evil:
Het wordt dus hoog tijd dat je je wat (meer) verdiept in de zonnepanelen materie want blijkbaar weet je er niet zo veel van.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wat ik las uit het antwoord van Minister Bart Tommelein, in het artikel hieronder, dat er nog niks vast staat wat betreft een compensatie regel of een vergoeding voor injectie.

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1237732

Gevonden in dit topic:

https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... 20&t=20868
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag heeft Tommelein de digitale meter voorgesteld:
Sagemcom S210 (monofasige aansluiting)
Sagemcom T210 (meerfasige aansluiting)
Afbeelding

Er zitten twee RJ-12-gebruikerspoorten op de digitale meter, één voor het uitlezen van data, één voor de aansturing van verbruikstoestellen.
Het communicatieprotocol op de RJ-12 aansluitingen is gebaseerd op RS-422 en staat gedocumenteerd in het e-MUCS H specificatie van de Belgische netbeheerders. https://www.eandis.be/nl/partner/techno ... cept-emucs
Ik heb de e-MUCS_H_Ed_1_3.pdf ook als bijlage bij dit bericht gestoken, voor de geïnteresseerden.
Bijlagen
e-MUCS_H_Ed_1_3.pdf
(631.16 KiB) 113 keer gedownload
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mja, als ze blijven bij hun idee om op appartementsblokken units te hangen met maar 1 poort voor heel de blok, zoals bij mij in het proefproject, dan zijn we daar niks mee (want die staan af vanwege privacy omdat alle meters dan uit te lezen zijn).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Nog niet iedereen krijgt volgend jaar een slimme meter
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180426_03484188
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

1. je kan blijkbaar niet weigeren, met het smoesje dat de oude meter niet meer gemaakt wordt (wat een leugen is)

2. de meter communiceert via 4G, dus iedereen krijgt er een mobieltje bij die je niet kan uitzetten. Het voorzorgsprincipe wordt hier geschonden. Ook weer het standaardexcuus dat het allemaal binnen de norm is.

3. de meter geeft de standen dagelijks door, zogezegd voor de jaarlijke meteropname te kunnen doen

Dit is uiteraard een schending van mijn privacy, want de netbeheerder weet zo wanneer ik wel of niet thuis ben.

https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... vragen.pdf

Heel die zwendel van de digitale meter is uiteindelijk bedoeld om de injectie en afname apart te kunnen meten, zodat ze je voor injectie vrijwel niks geven, maar de buurman die jouw opgewekte overschot vanje zonnepanelen gebruikt, wel kunnen factureren aan de volle pot. Dit systeem is uiteraard onfair.

En dan dit:

http://solidair.org/artikels/niet-zo-slimme-meters
Terwijl de consument de rekening betaalt, haalt de energiesector een miljoenenvoordeel uit de slimme meters. De meteropnemers worden overbodig zodra verbruiksgegevens elk kwartier digitaal binnenstromen. Energiebedrijven zien hun geld veel sneller, omdat het verbruik maandelijks en accuraat wordt afgerekend. En wanbetalers worden snel en just in time gedropt: dankzij de slimme meter kan de stroom voortaan op afstand dichtgeknepen worden. Efficiënt zijn de slimme meters wel, maar of ze ook sociaal zijn?
Als ze zo'n meter hier riskeren, zal die snel kapot gaan zonder dat ze ook maar iets zien.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”