vakbond kiezen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef:Blijkbaar ben je niet verzekerd als je geen treinticket hebt, bij een ongeval zou je dus in de problemen geraken.
Bron?

Door het louter opstappen op een NMBS-trein verklaar je je contractueel akkoord met de vervoersvoorwaarden, met de rechten en plichten die eraan vasthangen. Je hoeft daarvoor dus geen ticket te kopen. Het zou me dus verbazen dat je dan ook niet van de verzekering zou kunnen genieten.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele legitieme situaties waardoor iemand zonder treinticket op een trein kan zitten (automaten defect bv). Zou sterk zijn mocht de verzekering dat niet dekken. Vergeet niet dat het sinds een aantal jaren ook niet langer vereist is om de conducteur in te lichten dat je geen ticket hebt voor je opstapt.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geen bron (meer). Ooit gehoord/gelezen toen gezegd werd dat een "betaalstaking" sympathieker zou zijn dan alles stilleggen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef:Geen bron (meer). Ooit gehoord/gelezen toen gezegd werd dat een "betaalstaking" sympathieker zou zijn dan alles stilleggen.
Tja, de vakbonden zeggen ook dat een betaalstaking "illegaal" is, maar daar klopt weer niets van. Het gaat wel in tegen de arbeidsovereenkomst tussen de NMBS en de betrokken treinbegeleiders die de betalingen niet innen. Maar wat gaat de NMBS doen, van de ene dag op de andere 75% van de treinbegeleiders en het loketpersoneel op straat zetten? Dan rijdt er ook geen trein meer uit.

Obstakels op de sporen plaatsen, dat is illegaal en strafbaar. Een staking is geen strafuitsluitingsgrond.

Natuurlijk, als je als vakbond met het probleem zit dat de meeste van je leden niet achter je stakingen staan, ja, dan moet je betaalstakingen inderdaad afkraken (met valse argumenten, want de waarheid kan je niet zeggen), want ze zouden geen effect hebben. Dan moet je inderdaad obstakels op de sporen in Brussel-Centraal plaatsen zodat niemand er nog over kan, opdat je staking effect zou hebben. Maar dan vraag ik me af wie die vakbonden eigenlijk nog vertegenwoordigen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Geen bron (meer). Ooit gehoord/gelezen toen gezegd werd dat een "betaalstaking" sympathieker zou zijn dan alles stilleggen.
De huidige stakingen treffen inderdaad enkel de reiziger... net de groep die voor de stakers hun loon zorgt :bang:

Nu of een betaalstaking zinvol is... vermoedelijk heeft de overgrote groep een abonnement en is het dus eerder zinloos.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

En wat zou dan, in het geval van de NMBS, een goede manier van staken zijn? Niet betalen heeft geen effect want abo's zijn al betaald, niet rijden treft de reiziger....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

niet staken, men heeft geen enkele reden om te staken, dat men eens in den prive werkt, dan zal men mss weten en beseffen wat werken is, men heeft hun veel te veel gewoon gemaakt, in openbare dienstverlening zou er een verbod op staking moeten zijn!
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Da's geen argument, hé. Er is RECHT op staking, tenzij je dat wil afschaffen (en blijkbaar is dat zo). Dat wil zegen dat wanneer er een conflict is en er komt geen oplossing/compromis dan is de enige manier om je grieven kracht bij te zetten een staking. Dus terug mijn vraag, las een betaalstaking niets uithaalt en de treinen laten stilstaan alleen de reizigers treft wat is dan het alternatief?

Als bv. het bagagepersoneel op Zaventem staakt dan is dat omdat er overeenkomsten werden gemaakt bij onderhandelingen maar dat men daar achteraf op terug komt of er niets mee doet. Wat is daar dan het alternatief zodat reizigers niet getroffen worden?

Uiteindelijk treft iedere staking wel mensen die er niets mee te maken hebben en/of er niets kunnen aan doen (bv. transportstaking waarbij letterlijk het hele land plat lag vele jaren geleden).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

laroyj schreef:niet staken, men heeft geen enkele reden om te staken, dat men eens in den prive werkt, dan zal men mss weten en beseffen wat werken is, men heeft hun veel te veel gewoon gemaakt, in openbare dienstverlening zou er een verbod op staking moeten zijn!
't Heeft lang geduurd.
Ambtenaren steken geen kloten uit voor veel te hoog loon en in de privé werkt iedereen zich kapot voor een hongerloon. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik kom op veel bedrijven... van prive bedrijven tot overheidsinstellingen en zelfs vakbonden en ik kan haast met m'n ogen dicht (het tempo waarmee iemand door de gang gaat zegt soms al genoeg) vertellen in welk bedrijf ik sta, maar zoals steeds zijn er in de privé mensen die minder productief zijn, en bij de overheid die hard werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ken ook veel 50+ers (gehoord van collegas die er werken) die bij overheid of unief instelling werken en letterlijk zeggen na aanwerving "hola, ik kom hier om uit te bollen he".
Je kan daar veel over zeggen, maar steek die mensen in de veeeeel te snelle ratrace van de prive en ze liggen gegarandeerd uit omdat ze het niet aankunnen. Dat is de fout van de prive die te veel eist van zijn werknemers, niet van de overheden waar men "te lui" zou zijn.

Als je ergens een mediaan pakt van wat een mens aankan, dan krijg je 50% mensen die meer aankunnen en 50% die minder aankunnen.
Als iemand maar 80% van de mediaan aankan en die persoon zit op 85%, dan mag je niet klagen dat die niet op 125% zit zoals jij die in de prive werkt en die 125% aankan.

Zoals steeds in de "verdeel en heers politiek" van tegenwoordig zet men de mensen aan om te kakken op hen die voor hun rechten opkomen, terwijl men beter zelf zou vechten om diezelfde rechten te vrijwaren. Gelijkstelling naar boven, niet naar beneden.
Als de prive en de overheid qua jobvoordelen niet gelijk zijn, dan moet de prive zich naar boven aanpassen, en niet omgekeerd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Als de prive en de overheid qua jobvoordelen niet gelijk zijn, dan moet de prive zich naar boven aanpassen, en niet omgekeerd.
Dus jij hebt geen probleem met het feit dat ambtenaren die betaald worden van jou loon niet efficient of performant zijn ?

Ik pleit hier trouwens niet voor gelijkschakeling met de privé (al zoeken werkgevers daar ook wel naar een gezonde balans), maar het mag ook niet de bedoeling zijn dat een overheidsfunctie een vervanging is voor het OCMW.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:Als de prive en de overheid qua jobvoordelen niet gelijk zijn, dan moet de prive zich naar boven aanpassen, en niet omgekeerd.
Dream on.
Dan wordt het zeker ge-outsourcet naar een offshore, nearshore, rightshore land.

Ik ben zeker niet tegen de vakbond. Maar soms zoeken ze de problemen zelf.
Neem nu het ambtenarenstatuut. Dat is zo'n gouden statuut, dat de overheid bijna niemand als statutair aanneemt.
Maar die analogie kan je doortrekken naar andere bedrijven. Soms zijn er rechten toegekend die niet meer betaalbaar zijn. Ofwel gaat dan het ganse schip zinken, ofwel snij je die privileges weg.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het probleem is dat met alle maatregelen altijd dezelfde (grootste?) groep getroffen wordt van middenklassers. Terwijl het idee leeft dat de hogere inkomensklassen het beter kunnen dragen, maar daar raakt men niet aan.

We kunnen geen maatregelen nemen tegen deze of gene ondernemer want dan vertrekt het bedrijf uit Belgie en zijn we alles kwijt, dus laten we alle absurd situtaties bestaan.


En wat het voorbeeld van spoorstakingen betreft, is het maar wiedes dat er een derde partij (de reiziger) getroffen wordt, dan is het aandachtsveld voor de problematiek groter. Staking is een middel dat wordt aangewend als gewoon binnenskamers overleg niet gewerkt heeft.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Als de prive en de overheid qua jobvoordelen niet gelijk zijn, dan moet de prive zich naar boven aanpassen, en niet omgekeerd.
Dus jij hebt geen probleem met het feit dat ambtenaren die betaald worden van jou loon niet efficient of performant zijn ?

Ik pleit hier trouwens niet voor gelijkschakeling met de privé (al zoeken werkgevers daar ook wel naar een gezonde balans), maar het mag ook niet de bedoeling zijn dat een overheidsfunctie een vervanging is voor het OCMW.
Ik heb toch liever dat iemand bij de overheid een jobke doet en ervoor betaald wordt, ook al is de efficientie en performantie laag, dan dat diezelfde persoon thuis dopt of opt ocmw zit en helemaal geen nuttige invulling van zijn dag heeft.
We gaan ns allen moeten beseffen dat lang niet iedereen in de ratrace meekan, en dat het geen enkele schande is om wat trager te werken.

Wil je efficientie in overheidsdiensten of gemeentes, zoek die dan naar klantgerichtheid toe:
Zorg er bv voor dat de burger bij een probleem maar 1 aanspreekpunt heeft, en laat die persoon intern alles oplossen ipv de burger naar 5 loketten te sturen.
Dat is uiteindelijk het "gebrek aan efficientie" waar de burger zo moe van wordt: niet de traagheid (hoewel de overheid idd traag kan zijn), maar het feit dat je zelf achter alles aan moet lopen (het kafkaiaanse aspect).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik snap het concept "ratrace" en "125%" wel, maar is het dan niet logisch dat uw loon dezelfde evolutie volgt?
Als je niet kan volgen, loop dan wat trager, maar ook met minder pree?

Ik zie niet echt het probleem om als 50+'er minder te verdienen, als je minder hard/efficiënt/snel/performant/... werkt.
Overigens: het is niet gelinkt aan de leeftijd hé, of niet per sé. Ik ken 20'ers en 30'ers dat echt patattenzakken zijn en 50'ers die het vuur uit hun sloffen werken. Allen in loonverband, voor de scherpslijpers.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

heist_175 schreef:Neem nu het ambtenarenstatuut. Dat is zo'n gouden statuut, dat de overheid bijna niemand als statutair aanneemt.
Daarom dat overheden tegenwoordig zeer moeilijk volk vinden zeker omdat ze niet kunnen concurreren met de privé?

10 jaar geleden (net voor de bankencrisis) was dat ook zo. Ik ken iemand die toen aan de Staat begonnen is: ze zochten toen 600 bachelors. Hij heeft mij de lijst laten zien: er stonden er 74 op en de helft daarvan is niet komen opdagen. Tijdens de bankencrisis was het anders (typische cyclus), maar tegenwoordig zitten we terug in een opwaartse economische spiraal. Als het dan toch zo'n gouden statuut is, dan zou die spiraal niet aan de orde zijn.

Al die roepers die bashen op een statuut of dergelijke: waarom doen jullie het zelf niet? Ik ben er alvast niet jaloers op.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ik snap het concept "ratrace" en "125%" wel, maar is het dan niet logisch dat uw loon dezelfde evolutie volgt?
Als je niet kan volgen, loop dan wat trager, maar ook met minder pree?
Nee, dat kan je niet (volledig) maken, want een economie past zich aan aan de lonen, dus de trageren kunnen niet alleen niet meer mee qua werk maar ook niet qua prive, omdat ze dreigen in armoede te belanden.
Beter is een soort bonussysteem op basis van afgewerkte taken (dus uurloon op basis van uren + bonus op basis van taken); dan heb je best of both worlds.


Denkoefening:

Anders kan je de hele discussie omdraaien:
Als ik voltijds werk krijg ik recht op voltijds pensioen en voltijdse werkloosheid moest het ns fout gaan.
Maar als ik meer werk verzet in 20u dan iemand anders in 40u, mag ik dan automatisch 20u als een voltijdse werkweek beschouwen naar de overheid toe?
Het systeem is nu eenmaal gebaseerd op werkuren, en niet op prestaties.
Anders zou ik het plezant vinden om een jobke te doen waar ik 3 maand me voor opsluit en grof geld verdien en dan 9 maanden vakantie neem. Maar toch bouw ik daar geen rechten mee op, ook al heb ik dan mss meer verdiend (en mss meer gedaan) dan een ander die 12 maand werkt.

Dan kunnen we mss naar een takensysteem evolueren?
Bv x aantal taken die gemiddeld (iets minder dan) een voltijdse job in beslag nemen, en heb je sneller gedaan dan mag je naar huis met behoud van loon en rechten.


EDIT:
En eigenlijk heb je dat al, trager werk voor minder pree.
Want (bv als ITer) aan de overheid is het vaak serieus minder pree dan in de prive (maar dan meer extralegale voordelen).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

heist_175 schreef:Ik snap het concept "ratrace" en "125%" wel, maar is het dan niet logisch dat uw loon dezelfde evolutie volgt?
Als je niet kan volgen, loop dan wat trager, maar ook met minder pree?

Ik zie niet echt het probleem om als 50+'er minder te verdienen, als je minder hard/efficiënt/snel/performant/... werkt.
Overigens: het is niet gelinkt aan de leeftijd hé, of niet per sé. Ik ken 20'ers en 30'ers dat echt patattenzakken zijn en 50'ers die het vuur uit hun sloffen werken. Allen in loonverband, voor de scherpslijpers.
We worden alsmaar meer productief, maar de opbrengst daarvan komt niet bij diegene terecht die die meerproductie realiseren. Volgens deze logica zouden onze lonen allemaal veel hoger moeten liggen dan wat ze vandaag zijn. Maar zo ver wordt de lijn nooit doorgetrokken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is ook een goed punt.
Die logica wordt idd niet gevolgd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik moet eerlijk zijn ik werk minder actief dan een kassierster maar verdien wel meer.

Een kassierster heeft geen tijd om te praten. Ik wel.

Weet niet of ik dan minder doe. Ik haal vaak men deadlines niet maar ik ben ook afhankelijk van personen.
Maakt dat dat ik niets doe? Nee maar efficient kan ik het niet noemen.

Probleem is dat ik voor het ene moet aankloppen op een dienst onder mij en voor een ander op een dienst op hetzelfde niveau van mij. Dan voor een ander stuk heb ik contact met degene boven mij en dat is niet men baas.

Ik hang gewoon enorm veel af van mezelf maar ook van alles rondom.

+ ik zou veel effectiever zijn als ik niet met enorm veel papier zou moeten werken...
Ik doe wel me' best om men tempo wat op te krikken
Probleem is echter dat er soms enorme pieken in dossiers moeten opgevangen worden.
Dus als het eerst een rustige week is en dan een drukke week dan moet ik me daarop aanpassen en dat iscmoeilijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb toch liever dat iemand bij de overheid een jobke doet en ervoor betaald wordt, ook al is de efficientie en performantie laag, dan dat diezelfde persoon thuis dopt of opt ocmw zit en helemaal geen nuttige invulling van zijn dag heeft.
Dus de overheid is een sociaal vangnet voor minder efficiente mensen... en dat heeft dan z'n impact op de totale dienstverlening :bang:

Ik wil best begrijpen dat er dergelijk sociaal vangnet is (voor zij die het nodig hebben)... maar dat mag niet de norm/taak zijn voor een overheidsfunctie, als belastingbetaler verwacht ik daar een efficiente en performante invulling. Het is trouwens totaal niet motiverend voor ambtenaren die wel correct en met de nodige passie hun werk doen.

Je kan die laatste categorie trouwens niet houden... waarom zouden ze ook als de anderen dezelfde verloning krijgen ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De overheid is al decennia een sociaal vangnet.
Hoeveel mensen vroegen niet voor hun "trager familielid" om "een jobke bij de gemeente" vast te krijgen?

Dat heeft maatschappelijk nut en is op zich niet eens erg storend.
De efficientieoefening van de overheid zit vooral bij het vlotter intern doorsturen zodat de burger geen 50 loketten moet aflopen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

on4bam schreef:Da's geen argument, hé. Er is RECHT op staking, tenzij je dat wil afschaffen
Er is evengoed RECHT op werken. Alleen is het zo dat stakers met alle mogelijke middelen werkwilligen beletten om te werken. Omgekeerd heb ik nog nooit een werkwillige ontmoet die een staker belet om te staken.
ITnetadmin schreef:Als ik voltijds werk krijg ik recht op voltijds pensioen en voltijdse werkloosheid moest het ns fout gaan.
Het eerste jaar heb je recht op volledige werkloosheidsuitkering. Gelieve volledig te zijn in wat je schrijft.
ITnetadmin schreef: EDIT:
En eigenlijk heb je dat al, trager werk voor minder pree.
Want (bv als ITer) aan de overheid is het vaak serieus minder pree dan in de prive (maar dan meer extralegale voordelen).
Aan extralegale voordelen ontleen je geen pensioenrechten. Doet mij denken aan een werkgever die voor 1 van zijn werknemers facturen betaalde voor elektriciteit, gas, gsm... En dan verschoot hij ervan dat zijn werknemer toch elders ging werken voor meer loon. Deze woorden komen uit de mond van de werkgever zelf. Hoe dom kan je zijn als werkgever als je te allen koste een goeie kracht wil houden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:De overheid is al decennia een sociaal vangnet.
Hoeveel mensen vroegen niet voor hun "trager familielid" om "een jobke bij de gemeente" vast te krijgen?
Als politiekers elkaar postjes bezorgen roepen we moord en brand... maar voor een "trager" (of is het lui ?) familielid is het plots prima ?

We moeten stilaan beseffen dat dit vangnet onbetaalbaar is en een enorme impact heeft op onze toekomst !
ITnetadmin schreef:Dat heeft maatschappelijk nut en is op zich niet eens erg storend.
Iemand anders zijn geld uitdelen is nooit storend... het is dan ook het handelskenmerk van een partij met een nogal rood kleurtje (welke trouwens ook altijd op de eerste rij staat als het over staken gaat).
ITnetadmin schreef:De efficientieoefening van de overheid zit vooral bij het vlotter intern doorsturen zodat de burger geen 50 loketten moet aflopen.
Mogen de mensen van het sociale vangnet dan niet meer de naieve hardwerkende ambtenaar in de weg lopen of hoe ga je dat doen ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het kost de samenleving veel meer om ze op werkloosheidsuitkering te hebben.
Af en toe wordt er ns geroepen dat "de werklozen moeten gaan taken uitvoeren".
Awel, bij deze zijn zij die anders werkloos zouden zijn nuttig aan het werk voor een fatsoenlijk loon.

Qua efficientie, nogmaals: zorg voor 1 contactpersoon die de zaak afhandelt als een soort secretaresse.
Of er nu 1 of 10 diensten mee gemoeid zijn, die persoon volgt intern alles op en contacteert de relevante diensten om papieren van A naar B te krijgen.
En de burger komt er pas terug bij kijken als het afgeleverd product klaarligt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Omgekeerd heb ik nog nooit een werkwillige ontmoet die een staker belet om te staken.
Intimidatie door werkgever of werkgeverssyndicaten, registratie van stakers, deurwaarders voor vaststellingen, ...
Nog voorbeelden nodig:)?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Omgekeerd heb ik nog nooit een werkwillige ontmoet die een staker belet om te staken.
Intimidatie door werkgever of werkgeverssyndicaten, registratie van stakers, deurwaarders voor vaststellingen, ...
Nog voorbeelden nodig:)?
Herlees nog eens mijn bericht. Het ging over beletten. Wat zit jij hier dan te kakken over intimidatie, registratie, vaststelling...? Wat je aanhaalt heeft nog geen enkele staker belet zijn ding te doen, nl. staken. Post eens een voorbeeld van stakers die belet worden van te staken en we praten verder. Ik kan mij helemaal niks voor de geest halen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wil je het dan hebben over het recht op werken? Of het beletten om mensen te laten werken? Zeg dat dan ook aan al die werkzoekenden? Het recht op werk heb ik al te veel te pas en te onpas zien passeren hoor! Maar zover ik weet is dat nog niet in één of andere resolutie gegoten, omdat dat gewoon niet hard gemaakt kan worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Wil je het dan hebben over het recht op werken? Of het beletten om mensen te laten werken? Zeg dat dan ook aan al die werkzoekenden? Het recht op werk heb ik al te veel te pas en te onpas zien passeren hoor! Maar zover ik weet is dat nog niet in één of andere resolutie gegoten, omdat dat gewoon niet hard gemaakt kan worden.
Niemand belet werkzoekenden om te werken. Ik zou zelfs niet weten waar je deze stelling vandaan hebt? Tenzij zelf uitgevonden natuurlijk. Wat wel een vaststaand feit is, is dat veel werklozen liever in hun bed blijven liggen voor het kleine verschil tussen een wedde en het dopgeld wat ze trekken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Alsof werkzoekenden niet zouden willen werken... Het gaat er niet over om een stelling, maar gewoon harde realiteit.

Als je dat niet ziet ben je blind aan het rond roepen in een maatschappij waar de concurrentie is neergedaald tot bij de werkende klasse. Het "aantal banen" staat al lang niet meer in relatie met wat maatschappelijk nodig is, maar wat rendabel is voor een paar zakkenvullers.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:dat veel werklozen liever in hun bed blijven liggen voor het kleine verschil tussen een wedde en het dopgeld wat ze trekken
Ah ja, er zijn veel meer werklozen dan vacatures, maar uiteraard is het de werkloze zijn fout dat ie geen werk heeft.
(En dan tel ik de verzwarende cijfers nog niet mee, zijnde dat werklozen die gedropt zijn door de RVA niet meegeteld worden, en dat de vacatures ook vaak nepvacatures en veel dubbels bevatten)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iemand die zegt dat werklozen niet willen werken moet toch wel eens realiteitszin hebben.

Ik weet zelfs dat de vdab en rva zodanig streng is qua activeringen....
Ik weet het want zat op volwassenonderwijs en daar moest je zoveel uren opleiding volgen om niet opgeroepen worden om te bewijzen voor sollicitaties...
Als je te weinig uren deed moest je op elk moment van de dag beschikbaar zijn om het te gaan bewijzen dat je genoeg gesolliciteerd hebt ;)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat veel werklozen liever in hun bed blijven liggen voor het kleine verschil tussen een wedde en het dopgeld wat ze trekken
Waar niemand dan bij stil staat is dat die lage wedde misschien te laag is??? Of zeggen we dat de uitkering te hoog is? :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Omgekeerd heb ik nog nooit een werkwillige ontmoet die een staker belet om te staken.
Intimidatie door werkgever of werkgeverssyndicaten, registratie van stakers, deurwaarders voor vaststellingen, ...
Nog voorbeelden nodig:)?
Herlees nog eens mijn bericht. Het ging over beletten. Wat zit jij hier dan te kakken over intimidatie, registratie, vaststelling...? Wat je aanhaalt heeft nog geen enkele staker belet zijn ding te doen, nl. staken. Post eens een voorbeeld van stakers die belet worden van te staken en we praten verder. Ik kan mij helemaal niks voor de geest halen.
Misschien moet je eerst op uw taalgebruik letten? Als je wil roepen aan de toog, ga dan op café.
Stakers worden wel degelijk belet "hun ding te doen" door bovenstaande acties.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De uitkering is te laag. Dat zegt zelfs Europa dus ligt het aan lage basislonen...

Volgens Europa is de armoededrempel 1150 euro. Zie je ergens een uitkering die erboven gaat?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het kost de samenleving veel meer om ze op werkloosheidsuitkering te hebben.
Ik denk dat je een werkloze minder moet betalen dan de verdoken werklozen van vadertje staat.

Dergelijke mensen beletten ons trouwens een efficiente overheid te hebben en kosten dus nogmaals extra.
ITnetadmin schreef:Af en toe wordt er ns geroepen dat "de werklozen moeten gaan taken uitvoeren".
Awel, bij deze zijn zij die anders werkloos zouden zijn nuttig aan het werk voor een fatsoenlijk loon.
Nuttig ?
ITnetadmin schreef:Qua efficientie, nogmaals: zorg voor 1 contactpersoon die de zaak afhandelt als een soort secretaresse.
En wie moet dan het werk doen... de verdoken werkloze achter de gemotiveerde secretaresse (voor de tijd dat ze dan nog blijft) ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Omgekeerd heb ik nog nooit een werkwillige ontmoet die een staker belet om te staken.
Intimidatie door werkgever of werkgeverssyndicaten, registratie van stakers, deurwaarders voor vaststellingen, ...
Nog voorbeelden nodig:)?
Dat zijn weer de groten tegen elkaar.
Als ik, kleintje, niet op mijn werk geraak door een staking, waar moet ik gaan klagen? De facebook pagina van hln? :roll:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is de rede waarom de kleintjes zouden moeten samen hokken om op zijn minst iets groter te worden. Maar ik begrijp je situatie.

Maar als er een grote mobilisatie is tegen pensioenshervormingen bijvoorbeeld, zou je kunnen mee inspringen, of het verhaal blijven slikken over al de onzin die over onze pensioenen de wereld ingestuurd worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Ik denk dat je een werkloze minder moet betalen dan de verdoken werklozen van vadertje staat.
Niet als je geleverde prestaties meetelt. Of je ze nu "lui" vindt of niet.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 17 apr 2018, 20:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik begrijp uw situatie als "kleintje" die niet op het werk geraakt.
Ik neem een dagje verlof, of werk van thuis - maar niet iedereen kan of mag dat.

Maar waar moet ik als kleintje gaan klagen dat ze mijn sociale zekerheid aan het uithollen zijn, dat ze mijn pensioen aan het inkorten zijn, dat ze alle belastingen/toeslagen/retributies/.... telken male verhogen?
Tip: bij de vakbond :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”