vakbond kiezen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

'We' kunnen het dan ook niet hé, er wordt wel gezegd dat hier een vakbond-naar-frans-model bestaat, maar als ze in frankrijk staken , dan is het tot het einde, hier doen we efkes alsof en als 't vier uur is zijn we thuis.

En wat het 'stem dan anders' argument betreft: de 'alternatieven-die-voor-verandering-gingen-zorgen' draaien ook hun kar als ze aan de macht zijn, tot daar dan de oplossing om anders te stemmen. Ik heb het nog gezegd: klagen en zagen tot ze zelf aan de vetpot kunnen.

Trouwens er is in Belgie geen stemplicht, wel een opkomstplicht, je moet naar het stembureau gaan maar omdat de stemming geheim is kan niemand je verplichten om te stemmen.

En dan nog dit: tegenwoordig neigt het allemaal nogal (vooral in de IT) naar 'zelfstandigen' da's allemaal mooi als er genoeg werk is, maar ik vrees dat pastor Daems zich omdraait in z'n graf: vandaag heb je werk en morgen niet meer.
Als werkgever heb je natuurlijk niet liever.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vernielingen bij een voetbalmatch worden toch ook nooit aangerekend aan de ploeg waar de hooligans (zogezegd) voor supporter(d)en?
De vakbond organiseert geen vernielingen hé. Integendeel, ze hebben eigen stewards die de mensenmassa onder controle moet houden.

Herinner je u die oranje auto in de fik?
Niemand van de organisatie zat te wachten op zoiets. In plaats van "er is zoveel duzend man op de been" was het verhaal van de dag "10 havenarbeiders hebben oorlogje gespeeld". Die havenarbeiders zijn trouwens wel voor de rechtbank gekomen, net als hooligans die vernielingen aanbrengen of Brusselse jongeren die het Muntplein tot oorlogszone verklaarden...

@zelfstandige IT'ers
Ik ken er wel een aantal die dik verdienen en via belastingtruukjes met een super laag loon toch een dikke pree hebben.
Maar ik ken ook zelfstandige IT'ers die het zout op hun patatten niet verdienen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:'
"da's allemaal mooi als er genoeg werk is"
Dus als de werkgever geen "werk meer te geven" heeft, is dat zijn probleem en niet het jouwe? Tot in de eeuwigheid?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:De vakbond organiseert geen vernielingen hé. Integendeel, ze hebben eigen stewards die de mensenmassa onder controle moet houden.
Ik nodig je uit om (en dat is maar 1 voorbeeld) eens richting Ghislenghien te rijden. Aanschouw daar de kapotgebrande laag asfalt aan het eerste rond punt komende van de A8 (uitrit 29) en de kapotgebrande laag asfalt richting industrieterrein. Met zowat elke staking is het ginder bingo: paletten midden op straat in brand steken (het rode-groene-blauwe gespuis), bakken Jupiler in aanslag en ondertussen voor tienduizenden euro's vernielingen aanrichten aan een nieuw gelegd wegdek. En de flikken??? Zij stonden erbij, reden er een paar keer voorbij en vooral: keken er naar.
Om bij heist de puntjes op de i te zetten:de vakbond organiseert de staking, hun werkschuwe volgers brengen de vernielingen aan maar de vakbonden draaien jammer genoeg nooit op voor de aangebrachte schade. Dat is het gevolg van het feit dat vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben. Maar ondertussen wel hun miljoenen parkeren in fiscale paradijzen. Voorbeelden legio.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 04 apr 2018, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wie houdt wie tegen om degenen die de palletten in de fik staken aan te klagen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

SpecialK schreef:
Joe de Mannen schreef:'
"da's allemaal mooi als er genoeg werk is"
Dus als de werkgever geen "werk meer te geven" heeft, is dat zijn probleem en niet het jouwe? Tot in de eeuwigheid?
Neen hoor, maar dan zijn er regeltjes waar hij zich aan te houden heeft... en die worden gemakkelijk omzeild door met zelfstandigen te werken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je kan de vakbond niet aanklagen maar je kan wel de personen die schade berokkenen aanklagen.

Dat kan perfect in België
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Je kan de vakbond niet aanklagen maar je kan wel de personen die schade berokkenen aanklagen.

Dat kan perfect in België
Klinkt gemakkelijk in theorie he. Maar het probleem is dat je die personen met hun gasmaskers/bivakmutsen (op zich al illegaal) veelal niet kunt identificeren. De vakbond zal u ook niet helpen daarbij. Dus in de praktijk is dat nogal een lege doos, wat zo "perfect" kan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wie zegt dat dat stakers waren en geen onruststokers?

Sorry maar daar is wel een groot verschil.

Omdat een kleine groep onrust stookt moet de grote groep die staakt en mee betoogt de gevolgen dragen?

De vakbond heeft ook geen jurisdictie over die mensen he...

De vakbond is een organisatie en de personen die mee betogen ja die laatste kun je aanklagen maar de organisatie niet.

De vakbond heeft niet opgeroepen om de boel kort en klein te slaan. Dat waren dingen van het individu.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Wie zegt dat dat stakers waren en geen onruststokers?
De rechtbank, na een grondig onderzoek en ondanks obstructie op alle vlak van de vakbonden.

Overigens hebben de bonden (en alle organisatoren van betogingen in het algemeen) er alle belang bij om zelf toe te zien dat hun betogingen ordentelijk verlopen. Het zal hen immers altijd aangewreven worden als het uit de hand loopt.

Daarbij zou het ook helpen om bv geen gratis alcohol te schenken aan de betogers in de uren voor de betoging (wat vaak het argument was om ze mee te krijgen :roll: )...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Toon me eens die obstructie van de vakbonden?

En havenarbeiders maken altijd boel. Moet daarom iedereen stoppen met betogen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Toon me eens die obstructie van de vakbonden?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141107_01365418
boonpwnz schreef:En havenarbeiders maken altijd boel. Moet daarom iedereen stoppen met betogen?
Er is een verschil tussen betogen en rel schoppen. Als je weet dat bepaalde individuen "altijd boel" maken, lijkt het me niet meteen verstandig om die mee te nemen naar een betoging, en ze dan op de weg naar ginder ook nog op te hitsen en gratis alcohol te schenken...

Maar goed, ik denk dat de vakbonden sindsdien hun lesje wel geleerd hebben (voorlopig toch)... De vakbond van de politiemensen kon er ook niet teveel mee lachen allemaal.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit artikel van je gratis alcohol ontkracht het.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... en/9571176


En daar waren ook de vakbonden aanwezig.
Sorry die relschoppers kwamen op EIGEN initiatief.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef: Sorry die relschoppers kwamen op EIGEN initiatief.
Dit artikel gaat over een andere staking. De beruchte staking in Brussel, daar waren het effectief dokwerkers (zie artikel/link inzake veroordeling hierboven).

Niemand beweert trouwens dat de vakbonden opdracht gegeven hebben tot rellen. Maar ze hebben het wel gefaciliteerd op verschillende manieren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je heel het artikel leest verwijzen ze naar dokwerkers van Brussel...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Als je heel het artikel leest verwijzen ze naar dokwerkers van Brussel...
Inderdaad
Tijdens de nationale betoging van 6 november waren de jassen met opschrift ‘Haven van Antwerpen’ prominent aanwezig overal waar het misging. Onder de elf arrestanten na de rellen van 6 november zaten zeven dokwerkers.
De andere 4 kunnen vakbondsleden uit een andere branche zijn, of mensen die in Brussel waren en aangetrokken werden door de rellen die de vakbondsleden begonnen zijn (vergelijk met plunderingen).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb geen bewijs dat het geen vakbondsleden zijn maar heb jij bewijs dat de relschoppers vakbondsleden waren want dat is niet op te malen uit je verhaal.

Het is best mogelijk dat die personen daar niet kwamen om te betogen maar om rel te schoppen.
Dat probeer ik je al heel de tijd duidelijk te maken maar het dringt niet door...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Om nog even naar Ghislenghien (en de kapotte asfaltlaag op verschillende plaatsen) te verwijzen: als ik zie dat werkschuw tuig, met hun groene of rode vuilniszakjes aan met daarop de naam van hun vakbond, paletten in brand steekt en van verschillende bedrijven in de buurt nog meer paletten aanvoert, als ik zie dat al die kerels met hun vuilniszakjes leuk met mekaar aan het verbroederen zijn en mekaar aanspreken alsof ze beste vrienden zijn, als ik zie dat diezelfde rood/groene werkschuwe bende pamfletten uitdeelt van hun syndicaat, als ik zie dat ze pinten pakken met bakken tegelijk naast de brandende paletten, als ik zie dat diezelfde vuilniszakjes na de staking de cafés in de buurt overbevolken, dan betreft het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vakbondsleden en GEEN relschoppers.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bitbite schreef:Blijkbaar krijg ik van mijn werkgever een vakbondspremie. Is er een vakbond -in de telecom sector- die beter is dan een andere?

Als ex-zelfstandige heb ik hier bitter weinig ervaring mee ;-)
Die premie krijg je alleen maar als je lid word, en dat is niet verplicht. Het kost je trouwens meer dan dat het opbrengt. als het je om het geld te doen is.
Voor de rest kan je wel wat hebben aan een vakbond. Je krijgt begeleiding als je problemen hebt met verschillende zaken zoals verlofregeling of info over premies. Wil je meer info over arbeidsduurvermindering, kan je ook die info bij een vakbond vinden. Je kan ook info vinden over de voordelen van een vakbond op hun websites.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Ik gruw van een land zonder vakbonden, want dan kom je in mensonterende werkomstandigheden terecht.
niemand is tegen de vakbond maar het gaat om de rol die je speelt

in het huidige klimaat elke verworven recht uit de rijke jaren, 60-80, als in steen gebeiteld beschouwen gaat niet.
dan knallen we los op de muur waar Griekenland op geknald is
in het huidige klimaat niet verder kijken als de komende 10j kijken kun je niet maken, je hebt ook een verantwoordelijkheid tav de huidige 30'ers. dus ook eerlijk zijn naar rechten die eigenlijk niet meer horen te bestaan, ongeacht hoe ze ooit tot stand zijn gekomen.
rimpeldagen voor een verrpleegster is ok, voor een secretaresse in hetzelfde ziekenhuis? de ambtenaar die ziektedagen mag opsparen en op het einde gewoon 2j vroeger op pensioen kan. dit soort shit kost miljarden en is de facto boerebedrog, ziektedagen zijn voor zieken.
Dat ze in de jaren 60 onderhandeld werden doet er verder niet toe, nu is het ni meer betaalbaar en dat meot de vakbond ook gewoon zo zeggen.

intellectuele eerlijkheid tgo iedereen. de rijke jaren 70 en 80 is passé, mijn onkel is op z'n 50e bij opel kunnen vertrekken met 200 000 frank en op pensioen, da ga ni meer.
intellectuele eerlijkheid dat die paar euro vd CEO het pensioenstelsel niet gaan redden
u beperken tot uw kerntaak. stempelgelden uitbetalen hoort daar volgens mij niet bij
uw verantwoordelijkheid opnemen als uw leden vandalisme en doden veroorzaken. dan moet ge ni afkomen met:
"wij hebben geen rechtspersoonlijkheid" of " wij zetten stewards in".

2j geleden zijn er doden gevallen omdat de vakbond de artsen niet wilden doorlaten op de e40.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

1207 maar besparen om te besparen is ook geen goede maatregel...

Veel besparingen die deze regering heeft uitgevoerd zijn niet ten voordele van iemand gedaan... Besparingen in gezondheidszorg hebben niet het doel gehaald die de regering wou namelijk versimpelen etc.
Dat los je niet op met belastingen of besparingen maar met motiverende maatregelen.

Ik zit zelf niet bij de vakbond maar ik weet wel hoe en waarom ik zo protesteer...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:in het huidige klimaat niet verder kijken als de komende 10j kijken kun je niet maken, je hebt ook een verantwoordelijkheid tav de huidige 30'ers
Ik kan u alleen maar doorverwijzen naar de website van de vakbond. De maatregelen die daar voorgesteld worden, gaat niet enkel over vandaag en morgen, zelfs niet enkel over 10 jaar, maar wel over 30 en 60 jaar.
Verwacht dus geen Zilverfonds, Belgacompensioenen, Sale-Lease-Back constructies of "taxshift" truken van de foor (om het even niet te hebben over het concept "begroting" of de farce "begrotingscontrole"). Allemaal maatregelen die recente regeringen - waarvan sommigen beweren dat ze op langere termijn denken dan de vakbonden - met veel bombarie hebben aangekondigd, maar die geen geld opbrengen, maar geld kosten.
Thema's waar de vakbond op meedenkt, op lange termijn: energie, mobiliteit, belastingen, pensioenen, work/life, onderwijs, ...
Maar er zijn ook thema's waar ze enkel aan de eigen navel denken: zware beroepen.

Kom dus niet af met "de regering denkt op lange termijn en de vakbond niet", want dat is feitelijk onwaar (al zal je hier en daar wel een uitzondering vinden, zowel voor de regering die per ongeluk toch een zinvolle maatregel neemt als voor de vakbond die accidenteel enkel naar "morgen" kijkt).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Kom dus niet af met "de regering denkt op lange termijn en de vakbond niet",
dat zeg ik ook niet

mijn bedenkingen over de vakbond betekent niet dat ik blind achter michel aanhol
vals dilemma weet je wel :)
dat de regering foefelt weet ik, maar daar gaat het hier niet om.
en neen, bespaar me de kleuterklas, demesmaeker die foefelt is in deze irrelevant

als ik de website vh acv open zie ik onmiddelijk een tool die berekent wat het regeringsbeleid me kost
een arbeider bij volvo gent zal op z'n 50 nooit meer met 200 000fr op brugpensioen gestuurd worden, daarvoor heb ik geen tool nodig

nergens de mededeling dat de goede jaren 60,70 en 80 voorbij zijn
surf ik door de website is het vooral pleiten voor het behoud van, heel wat onbetaalbare, rechten. rechten die in de gouden jaren 60-90 perfect betaalbaar waren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Neen, die waren toen ook niet betaalbaar. Daar is toen voor geleend, dat moet nu afbetaald worden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

https://m.hln.be/nieuws/buitenland/macr ... ~abed09dc/

Hij heeft wel wat gelijk vind ik. Zeker stakingen bij frequent gebruikte diensten zal de reiziger meer haat jegens de vakbond bezorgen dan dat het daadwerkelijk effect heeft.

Trouwens om nog eens te reageren op waarom ik niet de vakbond kies. Ik heb het niet nodig en vind het momenteel geld wegsmijten.

Ja je kan dan geen beroep doen op hun hulp maar dan is dat maar zo.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En daar zit hem nu net het verschil in denken boonpwnz. Zoals jij denkt, wordt "de vakbond" als een iets bekeken dat, mits betaling, een dienst levert aan het individu?

De realiteit is echter zo dat nu net het collectieve element belangrijk is in een organisatie die toch wel een maatschappelijke rol te vervullen heeft.
Ik heb me lang moeten inhouden om op dit topic niet te reageren want er is van verschillende kanten een hoop loze stellingen en uitspraken gedaan die deels waar zijn, maar ook deels onwaar.

En éénieder heeft zo wel zijn idee over "de vakbonden". Iedereen mag hier gerust weten dat ik syndicaal actief ben en daar mijn gegronde redenen voor heb, zijnde het opkomen voor de arbeidersklasse en die belangen zoveel mogelijk probeer te verdedigen. En ik kan jullie verzekeren dat de vakbonden meer doen dan jullie denken. Je zou versteld staan waar de syndicalisten op de vloer mee te maken krijgen, maar ook wat er hogerop gedaan wordt. Een klein voorbeeld : in de chemie bestaat er zoiets als het SIRA project, dat jongeren die het verhaal van de school gemist hebben, toch een kans biedt door opleiding een baan te kunnen invullen in de chemische sector. Een project dat deels door de vakbonden (oa onze lidgelden) en deels door de werkgevers gefinancierd wordt. Ook dat is vakbondswerking.

Om op de vraag van de TS in te gaan is het uiteindelijk niet belangrijk welke vakbond je kiest. Zoals ik al heb zien passeren is dat je kiest afhankelijk van je omgeving. Niks mis mee dus. Maar in mijn optiek is het belangrijk dat mensen zich syndiceren. Hoe groter de groep, hoe groter de belangen van die groep verdedigd kunnen worden. Het "ik- en mijn verhaal" is zo typisch voor de evolutie in onze maatschappij en moet dringend omgebogen worden. Daarvoor staat er veel te veel op het spel.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Groot gelijk, petrol. Tegenwoordig is het steeds "voor wat hoort wat", maar dan in de variant dat het enkel hun persoonlijk goed uitkomt. De vakbonden is nu eens een typisch voorbeeld van een collectieve dienst.

Natuurlijk wordt deze maatschappij zo zwaar beïnvloed door goedkope oneliners via de sociale media, alsook de éénheidsworst in de pers (die door bedrijven worden gestuurd die zelf totaal geen belang hebben met vakbonden). Bovendien zit je dan nog met een bevolking die hoofdzakelijk als een kudde leeft, waardoor velen klakkeloos geloven wat er over verschijnt zonder dat ze ook maar enige kennis hebben. Zo heb je van die cliché vb'en (en de klassieke commentaren) zoals:
- ambtenaren: pensioen "te hoog" (evenwel geen 2e peiler), statuut (waarborgt volgens mij vooral onafhankelijkheid van de politiekers, niet onbelangrijk aspect), "veel" verlof (geen idee, maar naar wat ik verneem hebben federale ambtenaren 26 dagen verlof + week tussen kerst en nieuw) en ziektekrediet (heb ook eens nagevraagd en blijkbaar krijg je 21 werkdagen per jaar, gebruik je ze niet dan spaar je die op. Als je later iets serieus voor hebt, heb je dan maanden gewaarborgd loon. Of m.a.w. wie niet "smost" met zijn ziektedagen (= vooral non-profiteurs) heb je bij het krijgen van vb kanker of andere zware ziekte op dat moment geen financiële aderlating. Nou, dat systeem zouden ze beter overal invoeren :-D
- leerkrachten: hoe je het ook draait of keer is dit een job die velen niet willen doen, ikzelf ook niet trouwens, maar wel zeggen dat ze niets doen en veel te veel verlof hebben. Mocht die laatste 2 allemaal waar zijn, waarom wil niemand het dan doen?
- bedrijfswagens: zorgt voor files is een vaak gehoord fabeltje, want uiteindelijk is dit aantal nog maar een fractie van alle vervoer op de weg. Ok, er is wel een misgroei door omzeiling loon, maar ik geloof niet dat dit voor de dagelijkse filestroom zorgt

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, maar denk dat de moraal wel duidelijk is: iedereen wordt tegen elkaar uitgespeeld en de gemakkelijkste manier is om de voordelen van andere te vermelden en de nadelen te "vergeten" zeggen. Denk dat de bovenstaande 3 topics wel de meest gebruikte zijn waar mensen het gemakkelijkste op "bashen" zonder echte kennis en zonder eigen denken. Daarom is het wel goed dat vakbonden een tegengewicht vormen in deze maatschappij en ik zal ook nooit snel vergeten van waar we vandaan komen zonder vakbonden. Dat blijken veel mensen ook wel vergeten te zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Hoe groter de groep, hoe groter de belangen van die groep verdedigd kunnen worden. Het "ik- en mijn verhaal" is zo typisch voor de evolutie in onze maatschappij en moet dringend omgebogen worden. Daarvoor staat er veel te veel op het spel.
Vaak heb ik echter de indruk dat de vakbond vooral bezig is met zijn eigen belangen te verdedigen... en vooral sterk staat bij ambtenaren die historische rechten hebben die echt niet meer passen in een moderne maatschappij waar iedereen moet bijdragen (met als gevolg dat men op 30 april weeral gaat staken... tja, dinsdag is 1 mei natuurlijk).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

r2504 schreef:Vaak heb ik echter de indruk dat de vakbond vooral bezig is met zijn eigen belangen te verdedigen... en vooral sterk staat bij ambtenaren die historische rechten hebben die echt niet meer passen in een moderne maatschappij waar iedereen moet bijdragen (met als gevolg dat men op 30 april weeral gaat staken... tja, dinsdag is 1 mei natuurlijk).
Over welke historische rechten heb je het precies? Want zo kan iedereen zeggen dat een ander historische rechten heeft zonder enige omkadering...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Vaak heb ik echter de indruk dat de vakbond vooral bezig is met zijn eigen belangen te verdedigen... en vooral sterk staat bij ambtenaren die historische rechten hebben die echt niet meer passen in een moderne maatschappij waar iedereen moet bijdragen (met als gevolg dat men op 30 april weeral gaat staken... tja, dinsdag is 1 mei natuurlijk).
Dan heb je wel degelijk een verkeerd beeld. Het zijn weer van die oneliners die altijd de kop op steken. Zie wat er verschenen is vandaag op de Bolivartplaats in Antwerpen bijvoorbeeld.

Kan je mij misschien eens vertellen wat jij onder "moderne maatschappij" en die historische rechten van die ambtenaren verstaat? Ik ga zeker akkoord dat iedereen moet bijdragen. Maar dan ook iedereen. Maar zoals meestal is het vet al van de soep gehaald vooraleer ze opgediend wordt. In plaats van daar op te vitten, kunnen we misschien ijveren dat iedereen die rechten heeft?

De productiviteit is per hoofd wereldwijd vervijfvoudigd! op 60 jaar tijd. Maar dat vertaalt zich niet in een vijfvoudige verhoging van de levensstandaard. Integendeel, we moeten al met twee werken willen we hopen op een comfortabel leven. Waar is die meerwaarde dan naar toe? In wie zijn zakken zijn die geschoven? Maar er is wel geen geld om de vergrijzing op te vangen en altijd moet die ene klasse die de welvaart creëert de broeksriem aantrekken terwijl de vette kluiven in een select clubje verdeeld worden.

En ja, de vakbonden hebben ook boter op hun hoofd. Maar het is nog altijd beter mét dan zonder. Beetje bij beetje worden de belangen van de werkende klasse als een salami afgesneden. En de grote hoop laat maar begaan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:
En ja, de vakbonden hebben ook boter op hun hoofd. Maar het is nog altijd beter mét dan zonder. Beetje bij beetje worden de belangen van de werkende klasse als een salami afgesneden. En de grote hoop laat maar begaan.
Ik vind het gewoon veel te duur.

120-160 euro per jaar voor iets wat je haast niet nodig hebt...
Mijn verzekering BA kost de helft minder...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Kan je mij misschien eens vertellen wat jij onder "moderne maatschappij" en die historische rechten van die ambtenaren verstaat?
Ik denk dat je de post van Vaganzza eens moet lezen dan.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Wat met mijn post? Daar som ik gewoon de cliché discussies op die vaak nergens op slaan.

Je probeert daarmee ook nog eens te omzeilen om te zeggen wat je nu bedoelt met "historische rechten". Dus graag eerst jouw ervaringen en kennis van zaken over die "historische rechten".

EDIT: dan ook ineens graag je definitie van "moderne maatschappij", want daar kan ik mij momenteel ook niets bij voorstellen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zo cliché lijken mij dingen als hoger pensioen, ziektedagen, korte loopbanen, veel verlof, ... niet echt. Als je bij een groot privé bedrijf werkt dan heb je misschien ook bepaalde voordelen zoals de 2e pijler, maar de gemiddelde werknemer in de privé heeft die dingen ook allemaal niet.

De meeste van deze dingen zijn historisch (bv. hoger pension omdat men minder zou verdienen), en niet meer realistisch vandaag de dag (bv. loopbanen van 10 jaar minder).

Ik denk dus dat anderen meer recht van klagen hebben dan ambtenaren.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

hoger pensioen bij een ambtenaar of werknemer bij overheidsbedrijf komt omdat ze meer afstaan voor de pensioenkas dan een prive-werknemer.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dat hoger pensioen is vooral bruto. Netto is dat verschil niet zo groot meer omdat er meer belastingen op betaald moet worden. Uiteraard heb je excessen bij de topambtenaren, maar een gewone ambtenaar heeft niet zo gek veel meer netto pensioen hoor.

Het pensioen is zo'n cliché onderwerp waar de pers vooral met bruto cijfers goochelt en ze weten verdomd goed waarom.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef: Hij heeft wel wat gelijk vind ik. Zeker stakingen bij frequent gebruikte diensten zal de reiziger meer haat jegens de vakbond bezorgen dan dat het daadwerkelijk effect heeft.
Ja, dat bedoel ik dus met het "Franse" en totaal achterhaalde model van een vakbond. Ik begrijp niet goed waarom bij spoorstakingen het spoor lamleggen het enige stakingsmiddel kan zijn. Wie straf je daar mee? De klant, de reiziger die afhankelijk is van het spoor. Niet een directie of een regering die in wagens met chauffeur rijden.

Er zijn nochtans voldoende alternatieven zonder de reiziger te moeten straffen, bv een betaalstaking. Maar dat wil men dan niet doen omdat dat zogezegd "illegaal" is, nochtans is dat enkel maar een contractuele fout en niet strafbaar. Het planten van voetzoekers of obstakels in het spoor is echter wel bij wet strafbaar, maar dat kan dan weer wel tijdens een staking. Nogal selectieve interpretaties? Het enige dat dit kan verklaren is dat de directie/vakbonden bij de NMBS onder een hoedje spelen, en dat de werknemers dus pas op de tweede plaats komen (en de reizigers op de derde plaats). Niet het idee dat ik heb van een moderne vakbond.

Zelfde voor "algemene" stakingen. Een bedrijf lamleggen omdat de regering iets beslist heeft. Wat kan dat bedrijf daar nu aan doen?

Tijd voor een moderne aanpak en een moderne vakbond, anders gaan onze jobs blijven verdwijnen.
freggy
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer

En hoe zou je een betaalstaking organiseren? Ik zou denken dat een betaalstaking kan enkel lukken als werkelijk iedereen staakt. Anders krijg je van die toestanden dat je geen ticket aan het loket kan kopen want daar staakt men, en dan in de trein controle van de vervoersbewijzen krijgt omdat die treinbegeleider niet aangesloten is bij de vakbond en niet meestaakt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8273
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

freggy schreef:En hoe zou je een betaalstaking organiseren? Ik zou denken dat een betaalstaking kan enkel lukken als werkelijk iedereen staakt. Anders krijg je van die toestanden dat je geen ticket aan het loket kan kopen want daar staakt men, en dan in de trein controle van de vervoersbewijzen krijgt omdat die treinbegeleider niet aangesloten is bij de vakbond en niet meestaakt.
Dan betaalt de reiziger op de trein en de toeslag mag hij dan terugvorderen via de klantendienst omdat het loket gesloten was tijdens de gepubliceerde openingsuren. De plicht om te betalen blijft hoe dan ook gelden, en er moet worden aan voldaan als de conducteur er om verzoekt. Een betaalstaking betekent niet dat het openbaar vervoer plots gratis is (=misverstand), het betekent enkel maar dat bepaalde werknemers weigeren om de betalingen te innen.

Dat een betaalstaking hoe dan ook tot gederfde inkomsten - veel meer dan bij een gewone staking - gaat leiden is een feit, want alles is operationeel dus de operationele kosten moeten betaald worden op zo'n dag (itt een stakingsdag waar alles lam ligt), en een werkwillige conducteur gaat nooit tijd genoeg hebben om door een volle trein te gaan en iedereen te laten betalen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Blijkbaar ben je niet verzekerd als je geen treinticket hebt, bij een ongeval zou je dus in de problemen geraken.

Los daarvan, ik ben blij dat de vakbond mij een aantal keren uit de nood heeft geholpen toen mijn (toenmalige) werkgevers het niet nodig vonden om hun verplichtingen na te komen (getrouwheidszegels bouw op tijd bezorgen, uurloon 1cent te laag invullen zodat dagvergoeding inhaalrust lager was e.d).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”