Als ex-zelfstandige heb ik hier bitter weinig ervaring mee

Omdat de werknemers daar slechtere vakbonden hebben en dus gemakkelijker uit te buiten zijn?laroyj schreef:waarom trekken veel bedrijven naar het buitenland
Het is natuurlijk net de bedoeling om de werkgevers (die het beleid mee sturen) te treffen waar het hen het hardst raakt, anders heeft een staking weinig zin, lijkt mij. En als u betere manieren weet om onze beleidsmakers tot inkeer te brengen, zullen de vakbonden dat graag van u horen. Voor die 1000en verloren jobs gaat u toch beter ten rade bij multinationals die terwijl ze goed winst maken om een procentje dividend of winstpremie voor de CEO meer naar andere oorden trekken.laroyj schreef:om de economie kapot te helpen, daar heb ik ze ook niet voor nodig, de nodeloze stakingen hebben me al veel tijd gekost en de maatschappij, dus jij en ik, ook veel geld [...] ik ben ook niet akkoord wat de beleidsmakers doen, maar het land lam leggen, en sectoren kapot maken met 1000den jobs verlies is toch ook de oplossing niet
eensteven schreef:Kort door de bocht: zonder vakbonden en stakingen hadden we geen sociale zekerheid meer en mocht je blijven werken tot je er bij neer viel.
heist_175 schreef:Je kan het ook omdraaien..
bitbite schreef:Blijkbaar krijg ik van mijn werkgever een vakbondspremie.
1207 schreef:de vakbonden hebben vele goeds gedaan maar anno 2018 is kritiek vaak wel terecht.
ik heb bv nooit begrepen waar de opsplitsing ideologisch moet zijn terwijl sectoriële vakbonden veel logischer zou zijn.
vverbeke schreef:De gemiddelde IT'er heeft dat misschien niet nodig, zijnde hoog opgeleid, goed betaald, veel vraag naar dus werkgever moet goeie voorwaarden bieden enzoverder. In veel sectoren is het echt wel broodnodig willen we niet afglijden richting moderne werkslaven à la Amazon magazijnpersoneel.
heist_175 schreef:Heb je gemist hoe EDS, HP en nu DXC met hun personeel omgaan?
vverbeke schreef:Omdat een monopolie meestal niet goed is voor de eindgebruiker (werknemer in dit geval).
Joe de Mannen schreef:Waarom kan ik niet onafhankelijk zetelen in de ondernemingsraad ?
CCatalyst schreef: Zoiets kan niet en staats haaks op een rechtsstaat.
SpecialK schreef:heist_175 schreef:Veel werknemers met wat anciënniteit durven owv de "sociale bescherming" niet van bedrijf veranderen, want dan verliezen ze hun ontslagpremie (...).
heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Hoeveel mensen hebben er bij de vorige verkiezingen voor werken tot 67 gestemd? Het stond zelf in geen enkel partijprogramma. Hebben we ooit al de keuze gekregen tussen nieuwe gevechtsvliegtuigen of investeren in scholen? Uiteraard niet. En ja, in theorie kan je dan volgende keer op een ander stemmen, maar ondertussen is het kwaad geschied en in wetten gebeiteld, en van die anderen weten we onderwijl ook dat ze eens aan de macht evenmin luisteren zullen.CCatalyst schreef:Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
CCatalyst schreef:heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Anders stemmen. Dat is het alternatief.
Het is nog altijd een democratie. De regering wordt gevormd uit volksvertegenwoordigers die - in theorie - de meerderheid van de Belgen vertegenwoordigen, maar niet alleen de vakbondsleden. Het land platleggen omdat je niet akkoord gaat met wat de democratisch verkozen meerderheid doet, betekent dat je niet akkoord gaat met democratie in het algemeen. Dat betekent eigenlijk dat je wilt dat ze altijd doen wat jij zegt, anders zal er iets zwaaien. Zoiets heet ook wel chantage.
Ga gerust eens kijken in Nederland, een goed voorbeeld van een alternatief (en van hoe het wel kan).
WalterB1 schreef:Er is bij ontslag geen ontslagpremie.
eensteven schreef:Hoeveel mensen hebben er bij de vorige verkiezingen voor werken tot 67 gestemd? Het stond zelf in geen enkel partijprogramma.CCatalyst schreef:Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
heist_175 schreef:Geen rekening houden met wat het volk echt wil
heist_175 schreef:Je kan ook niet echt van chantage spreken, want er is geen enkel bedrijf geblokkeerd geweest tot de eisen ingewilligd werden.
heist_175 schreef:...
CCatalyst schreef:heist_175 schreef:...
Zoals ik al zei, voor de vakbonden is er een nuttige rol, maar het Nederlands vakbondsmodel van "iedereen moet water in de wijn doen" lijkt me veel effectiever dan het Franse vakbondsmodel van "doen wat we zeggen of algemene staking!". Zeker omdat uiteindelijk iedereen hier ook water in de wijn doet, maar tegen dan is de economische schade wel al een feit.
CCatalyst schreef:Zoals ik al zei, voor de vakbonden is er een nuttige rol, maar het moderne Nederlands vakbondsmodel van "iedereen moet water in de wijn doen" lijkt me veel effectiever dan het oude vakbondsmodel van "doen wat we zeggen of algemene staking!" dat uit de periode van Daens dateert. Zeker omdat uiteindelijk iedereen hier ook water in de wijn doet, maar tegen dan is de economische schade wel al een feit.
Hun jaarlijkse staakperiode van oktober tot eind december gaat elke keer over veiligheid en werkomstandigheden. Mochten ze er zo geen sport van maken en zich niet gedragen als beroepsstakers. Ze zouden veel meer begrip krijgen.heist_175 schreef:Die stakingen bij de NMBS zijn gruwelijk ambetant.
Er zijn "frats"-stakingen geweest, over prullen.
Maar de laatste keer ging het eigenlijk over veiligheid en werkomstandigheden. Helaas kregen ze die boodschap nauwelijks in de pers, omdat ze vroeger voor akkefietjes gestaakt hebben.
Daarenboven lijdt de NMBS vooral aan de ziekte "politiek": iedereen wil zich moeien en er zijn teveel bazen.
CCatalyst schreef:Tenslotte vind ik het gebrek aan rechtspersoonlijkheid ook erg problematisch. Vakbonden willen eenrichtingsverkeer: ze willen iets of iemand kunnen vervolgen, maar willen niet dat diezelfde persoon hen zou vervolgen. Zoiets kan niet en staats haaks op een rechtsstaat. Stel je voor dat iedereen zo zou redeneren...
fredo66 schreef:Vervang het woord vakbond bv door google of facebook in je tekst hierboven. Geen van deze bedrijven wil zich schikken naar Belgische rechtspraak ...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten