Winteruur - Zomeruur

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef: Moest Brussel continu +2 aanhouden
- dan zou zonsondergang om 17u30 zijn eind december, en bijna gans december/januari voor 18u
- dan zou zonsopgang om 5u30 vallen eind juni, en bijna gans juni/juli voor 6u, zoals nu het geval is

U kiest...
Bij deze.

Het is overduidelijk dat in het zomeruur het licht veel beter verdeeld is op de momenten dat je er van kan genieten.
Sommige mensen staan graag op tijd op en die willen ook van het licht genieten. Waarom is dat argument goed voor avondmensen maar niet voor ochtendmensen?

EDIT: ja, zonsopgang om 06:00 is al vrij vroeg, mij goed. :-D

Maar wilt dat zeggen dat we dan vier keer per jaar moeten schuiven met ons bioritme, gewoon om ervoor te zorgen dat zonsopgang rond 5:30 tot 6:00 blijft hangen?

Nooit last gehad van kindjes die moeten gaan slapen "want de zon schijnt nog!" terwijl het eigen al 20:00 gepasseerd is? Niet gemakkelijk om dat erin te krijgen.

Soit, elk heeft zijn persoonlijke punten in deze kwestie.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Reden te meer om niet vast te houden aan die persoonlijke argumenten, maar gedegen wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen voor onze gezondheid in brede zin te faciliteren en die aanbevelingen die daaruit komen ernstig te nemen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Afschaffen die handel wegens compleet zinloos
1. energiebesparing: wil ik nog wel eens geobjectiveerd zien
2. bioritme heeft er hoe dan ook onder te lijden, zeker bij kinderen en mensen die al fysiek of psychisch problemen hebben.
3. onmiskenbaar meer ongevallen 1° 2 weken na aanpassing naar zomertijd (nieuws VRT gisteren).

Wat is de zin nog van zomer- / wintertijd.

Kan er heden ten dage nu echt niets meer natuurlijk gebeuren en moet echt alles gemanipuleerd worden, zelfs de tijd. En hebben de vet betaalde Europese politici echt geen fundamentele problemen om zich over te buigen ... ? Of hebben ze misschien tijd te veel en werk te kort ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MichelJ schreef:Dat aantal uren veranderd toch niet?
Het aantal uren blijft stabiel (op zich ook niet correct want dagelijks is dat anders)... maar niet de blootstelling eraan.

Ga maar eens kijken wat de impact is van weinig natuurlijk licht in Finland !
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

koenraaddeconinck schreef: En hebben de vet betaalde Europese politici echt geen fundamentele problemen om zich over te buigen ... ?
Je snapt ook dat Europa met een gigantisch brede artificiele tijdzone zit (de CET) die maar liefst 4 "echte" tijdzones dekt en grenst met Rusland in het oosten (grens Rusland/Noorwegen GMT+2) en met de Atlantische oceaan in het westen (Santiago de Compostela GMT-1), het overgrote deel van continentaal Afrika valt onder die breedte! Enkel de middenlijn van Italie is dan ook gediend met een continue GMT+1. Die ten oosten en ten westen ervan gaan niet gediend zijn daarmee, wegens ofwel de extreem vroege of de extreem late zonsopgang.

Ze zouden beter gewoon CET opslitsen en dan de landen in elke zone maar laten beslissen of ze nog zomer/wintertijd willen. Dat is in de VS ook het geval (staten mogen kiezen om geen zomertijd te volgen).
r2504 schreef: Een zonsopgang om 3u30 vind je niet abnormaal
Vanuit het oogpunt dat de middag dan nog steeds om 12u valt is dat idd niet abnormaal. Enfin, hier even voor 12u, maar exact om 12u in Greenwich dat hier in vogelvlucht niet zo ver vandaan ligt (200 km vanaf onze kust - Koksijde ligt bijvoorbeeld al dichter bij Greenwich dan bij pakweg Luik).

Vanuit de 9-5 optiek is een 3u30 zonsopgang natuurlijk wel een aberrantie, eenmaal men begint te werken is er al 5u30 aan nuttig daglicht voorbij.

Hoe meer je het bekijkt, hoe meer je begint te merken dat het niet de tijd op zich is, maar de 9-5 die hier het probleem vormt (en de reden waarom we 2 keer per jaar moeten schuiven).
JamesEarlGray schreef: Sommige mensen staan graag op tijd op en die willen ook van het licht genieten. Waarom is dat argument goed voor avondmensen maar niet voor ochtendmensen?
Je kan niet ifv daarvan redeneren want dan gaat er nooit consensus zijn. Je kan enkel maar redeneren ifv ons maatschappelijk tijdsritme dat zowel voor ochtend- als avondmensen geldt en in grote mate bepaald wordt door 9-5. Maar dat heeft als akelig gevolg dat de enige conclusie dan wellicht gaat zijn: voortdoen met 2 keer per jaar te veranderen :-( .
koenraaddeconinck schreef: 3. onmiskenbaar meer ongevallen 1° 2 weken na aanpassing naar zomertijd (nieuws VRT gisteren).
Dacht dat de statistieken waren dat de ongevallen gebeuren bij de aanpassing naar de wintertijd (zie post BIVV hierboven ergens), dat zou ook logischer te verklaren zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 maa 2018, 16:29, in totaal 9 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:eenmaal men begint te werken is er al 5u30 aan nuttig daglicht voorbij.
Het leven bestaat niet uit werken alléén... maar ook uit vrije tijd (en die besteden we in de meeste gevallen NA ons werk).

Het heeft dus totaal geen zin een zonsopgang te hebben om 3u30... maar wel van een zonsondergang te hebben NA onze vrije tijd (tenzij je graag in het donker gaat sporten of wat dan ook, al lijkt me dat alles behalve natuurlijk). In die context is het ook totaal zinloos om 12u exact tussen zonsopgang en ondergang te willen plaatsen.

Wil je de tijd (en aantal uren blootstelling aan daglicht) constant houden moet je dus in princiepe om 3u30 gaan werken 's nachts (lijkt me niet echt haalbaar)... ofwel pas je de tijd wel aan en kan je steeds blijven gaan werken om 8u30 met maximaal daglicht na het werken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gaan slapen om 21.00, opstaan om 4.00, om dan voor het werken de was en de plas te doen... :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ddd schreef:Gaan slapen om 21.00, opstaan om 4.00, om dan voor het werken de was en de plas te doen... :-)
Dat is natuurlijk ook een optie... al gaan er veel in slaap vallen op hun werk om 17u dan vrees ik :lol:

Moeten we dan ook op café voor het werk... dat gaat ook leuke resultaten geven :lol:

De vraag is of je hiervoor gaat... of de kleine moeite doet tweemaal in het jaar een klokje een uur verzet ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Het aantal uren blijft stabiel (op zich ook niet correct want dagelijks is dat anders)... maar niet de blootstelling eraan.

Ga maar eens kijken wat de impact is van weinig natuurlijk licht in Finland !
De Finnen zijn volgens de VN anders wel de gelukkigste mensen ter wereld. Voor het slaap-waak ritme heb je geen daglicht nodig, alle licht binnen het blauw spectrum, het meeste kunstlicht heeft dat, volstaat.

Het is wel zo dat cortisol (wat ons wakker houdt) invloed heeft op onze gemoedstoestand. Bij het wakker worden, piekt de cortisol concentratie in het bloed en moet snel afnemen. Genoeg licht tempert de cortisol productie waardoor die dus afneemt. Gebeurt dat te traag, dan kan dit leiden tot depressies. Vandaar de "licht therapieën" maar dat staat dus los van het slaap-waak ritme.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:De Finnen zijn volgens de VN anders wel de gelukkigste mensen ter wereld.
Met het hoogste aantal zelfmoorden ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef: Met het hoogste aantal zelfmoorden ?
Hoe je daarbij komt is mij een raadsel. En dan in andere topics mensen wijzen op hun pseudo-wetenschappelijke benadering en alu-hoedjes gedrag?
In België plegen meer mensen zelfdoding dan Finland! Dus het verband dat je hier legt snap ik niet goed.
http://www.who.int/mental_health/preven ... revent/en/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Hoe je daarbij komt is mij een raadsel.
Ik had er dan ook een vraagteken bijgezet... misschien heb ik mij foutief gebasseerd op gesprekken met mensen aldaar tijdens m'n bezoeken aan Finland.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: ...
Dat is natuurlijk ook een optie... al gaan er veel in slaap vallen op hun werk om 17u dan vrees ik :lol:
...
Als ik met de late sta, sta ik ook op 7u, en ga pas slapen na middernacht, en ik val om 20u niet in slaap ;-)

Eigenlijk verdoezelen we gewoon : volgende week moet ik een uur vroeger opstaan, en ga ik (misschien) een uur vroeger slapen
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nee, dat is het nu net niet.

We proberen ons lichaam voor de gek te houden door aan de klok te morrelen, maar onze hersenen (nucleus suprachiasmaticus om precies te zijn) worden vooral door het licht, maar ook door maaltijden gestuurd. Vandaar ook dat vergelijken met een jetlag, waar de lichtinput sowieso zwaar verstoord is, maar de maaltijden dan weer voor een normaal dagritme proberen te zorgen niet opgaat.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Ga maar eens kijken wat de impact is van weinig natuurlijk licht in Finland !
Das alleen in de winter, in de zomer hebben die er dan weer “teveel”.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik vind de uur-verandering welgekomen. Hierdoor is het ‘s avonds langer licht en kan ik ook een uurtje langer spenderen in buitenactiviteiten. :lol:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Iedereen lijkt zich hier te baseren op de Belgische situatie. Als je op Europees niveau kijkt is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er minder daglicht is hoe zuidelijker je gaat. Terwijl in Scandinavië de zon (bijna) niet onder gaat blijven de dagen in het zuiden merkelijk korter dan bij ons. (1.5u daglicht minder in bv. Madrid dan in Brussel). Op 21/6 gaat de zon in Madrid om 21:50 onder bij winteruur is dat dan 20:50.

BTW, wie (veel) vroeger naar Spanje ging mocht ook zijn uurwerk verzetten aan de F/E grens. Spanje volgt nu wel CET maar dat was ooit anders. De Portugezen zitten al op W9° (Lissabon) dus dat zij op -1 tegenover ons zitten is logisch.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Heeft er al iemand aan gedacht waarom er een CET tijdzone is ? het namelijk veel gemakkelijker werken en zakendoen als je allemaal hetzelfde uur hanteert. Het is een groter verschil maar wie met Amerika werkt weet dat je maar een paar uur gezamelijke werkdag hebt en dat dat niet bevorderlijk is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar dat is het nu net. Er is geen gemeenschappelijke EU timezone. Portugal,Ierland en (for the time being) UK zitten op -1 en Finland en de Baltische staten zitten op +1.
Das wel minder verschil dan de VS, maar daar is dat ook niet moglijk aangezien New York<>Hawaii veel breder is.
Zonder Alaska en Hawaii hebben ze er ook maar 4(eentje meer dan de EU).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

apestaart schreef:Daarvoor moet er een meerderheid zijn in het Europees Parlement, als er geen bepaalde landen dwarsliggen tenminste, er moet maar één land zijn die tegenwerkt en dat is al voldoende om die afschaffing niet te laten doorgaan.
Ja, maar nadat ze een 50-tal commissies zich daarover gedurende een jaar of 7 hebben laten buigen met exuberante premies en voldoende voor miljoenen eurokes aan studies hebben laten verrichten opdat iedereen er iets zou aan verdienen.

Welke argumenten moet je nog meer hebben om deze waanzin een halt toe te roepen, nogmaals:
- meer ongevallen de weken na verandering van het uur
- bioritme van kinderen, bejaarden en mensen die al fysiek op psychisch ziek zijn, verstoord
- energiebesparing: groot vraagteken
- economische winst: heel wat systemen moeten blijkbaar toch nog manueel aangepast worden, heb ik gisteren vernomen

En tenslotte: waarom moet altijd alles nu echt gemanipuleerd worden? De natuur, de tijd, voeding, etc. etc.

Worden we er allemaal beter van ? Ik dacht het niet ...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

on4bam schreef:Iedereen lijkt zich hier te baseren op de Belgische situatie. Als je op Europees niveau kijkt is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er minder daglicht is hoe zuidelijker je gaat. Terwijl in Scandinavië de zon (bijna) niet onder gaat blijven de dagen in het zuiden merkelijk korter dan bij ons. (1.5u daglicht minder in bv. Madrid dan in Brussel). Op 21/6 gaat de zon in Madrid om 21:50 onder bij winteruur is dat dan 20:50.

BTW, wie (veel) vroeger naar Spanje ging mocht ook zijn uurwerk verzetten aan de F/E grens. Spanje volgt nu wel CET maar dat was ooit anders. De Portugezen zitten al op W9° (Lissabon) dus dat zij op -1 tegenover ons zitten is logisch.
Spanje hanteert sinds Franco de facto de verkeerde tijdzone, maar dat heeft an sich niks met zomer- of winteruur te maken. Is trouwens de perfecte illustratie dat je de klok wel kan verzetten, maar dat de biologie niet volgt: de Spanjaarden lunchen in het midden van de namiddag omdat het dan ook middag is volgens de zonnetijd. Vandaag staat de zon in Madrid om 14:20 op haar hoogste punt, in Brussel is dat al om 13:47.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef:De Portugezen zitten al op W9° (Lissabon) dus dat zij op -1 tegenover ons zitten is logisch.
Compostela zit daar ook.
Joe de Mannen schreef:Het is een groter verschil maar wie met Amerika werkt weet dat je maar een paar uur gezamelijke werkdag hebt en dat dat niet bevorderlijk is.
Niet bevorderlijk? Er zit nog altijd "maar" 3 uur verschil tussen de 2 tijdzones waar de meeste mensen in leven (Eastern en Pacific). Eenmaal Cali begint heeft NY nog steeds 5 uren van de werkdag te gaan.

Ze hebben ook het voordeel dat elke grote industrie redelijk in z'n eigen tijdzone geconcentreerd zit. Alles dat financieel is bv in Eastern. Alles dat entertainment of IT is grotendeels in Pacific.

Ik denk dat je weinig Amerikanen gaat vinden die het idee van een enkele Amerikaanse (continentale) tijdzone zouden willen steunen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ik zei dan ook wie met amerika werkt, van hieruit dus...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:ik zei dan ook wie met amerika werkt, van hieruit dus...
Bij ons doen die gewoon een "late" shift :-) of in de VS doen ze een vroege shift.

En vier klokken naast elkaar op kantoor: Pacific, Eastern, UTC en Central European.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Gewoon gedaan met die zever en overal UTC invoeren zonder zomer/winter uur.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
Joe de Mannen schreef:ik zei dan ook wie met amerika werkt, van hieruit dus...
Bij ons doen die gewoon een "late" shift :-) of in de VS doen ze een vroege shift.

En vier klokken naast elkaar op kantoor: Pacific, Eastern, UTC en Central European.
Dat dus, dan moeten er mensen hun dagritme aanpassen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
ddd schreef:Gaan slapen om 21.00, opstaan om 4.00, om dan voor het werken de was en de plas te doen... :-)
Dat is natuurlijk ook een optie... al gaan er veel in slaap vallen op hun werk om 17u dan vrees ik :lol:

Moeten we dan ook op café voor het werk... dat gaat ook leuke resultaten geven :lol:

De vraag is of je hiervoor gaat... of de kleine moeite doet tweemaal in het jaar een klokje een uur verzet ?
Ik denk niet dat ik de enige pendelaaar ben van West naar Oost, ik probeer dit af te leiden van de files in Aalst.
In maart en het najaar hebben we volle bak de zon in ons gezicht, idem in het naar huis rijden na de werkuren
En eind maart en in het najaar gaan ze dan aan het uur rammelen zodat we nog eens een maand gepest worden met vlakke zon in ons gezicht tijdens ons pendelen.
Geen enkele politicus die dat opmerkt want ze worden gevoerd.

maar ja binnen kort zullen we ons misschien moeten verwachten aan PV of windmolen tijd waar men de tijdsregeling zal aanpassen aan pierkverbruik en piekgeneratie. :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Grappig hoe deze discussie altijd doodbloedt een week na de verandering.

Deze vaststelling mag je gerust extrapoleren, er is geen haan meer die er nu nog naar kraait... tot oktober natuurlijk. En dan is men verbaasd dat er niets verandert :-D .
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vind het nog altijd even ambetant als een week geleden; ik ben duidelijk niet gemaakt om om 5:00 UTC op te staan en mijn kinderen ook niet.

Wat moet ik doen? Een protestmars op het Schumanplein op de been zien te krijgen?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

CCatalyst schreef:Grappig hoe deze discussie altijd doodbloedt een week na de verandering.
Misschien is het je bedoeling om de discussie terug aan te wakkeren en heb je dit al een week eerder bedacht om een zeker gelijk te halen?
Het doodbloeden van de discussie is omdat iedereen ondertussen zijn zegje heeft gedaan.
Net zoals Didymus is mijn gezin het nog steeds aan het verwerken. Met de vroege ben ik telkens een uur vroeger wakker geworden. En nee, ik heb wel degelijk mijn wekker verzet :roll: en mijn kids liggen nu nog altijd een uur langer in hun nest tijdens de vakantie...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

petrol242 schreef:Net zoals Didymus is mijn gezin het nog steeds aan het verwerken.
Dat is raar want als je leest over jetlag geeft men aan dat men aanpast aan een uur per dag. Bij een tripje naar NY zou je dus zes dagen nodig hebben om je bioritme terug op orde te hebben. Dat je na 10 dagen nog last hebt is denk ik toch een serieuze uitzondering.
Zelf heb ik (of het gezin) er absoluut geen last van, zelfs 10-12 uur verschil zijn op twee dagen "verwerkt". Wat (bij ons) helpt is om direct het uur van de bestemming aan te nemen en vooral in het daglicht rond te lopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat doe ik ook meestal na een trans-continente vlucht. Echter is het tijdsverschil zo groot dat de aanpassing ook navenant is. In het begin gaat de aanpassing snel, maar naarmate je bijna op je normaal ritme zit, gaat het trager. De eerste dag recupereer je zelfs 2 a 3 uur. de tweede dag een uur, etc. Gemiddeld kom je dan misschien op de waarden die je aangeeft, maar het is zeker niet rechtlijnig. Zo werkt de natuur niet, het is een logaritmische schaal.

Bij de uurwissel is het echter niet alleen de biochemie die parten speelt, maar ook een diepere aanpassing aan een systeem waar je 6 maanden hebt ingezeten. Zo zal je van een jetlag sneller recupereren als je bijvoorbeeld twee weken bent weg geweest, dan dat je bijvoorbeeld voor een jaar bent weg geweest. De "gewoonte" zal er ook wel iets mee te maken hebben denk ik?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

on4bam schreef:Dat is raar want als je leest over jetlag geeft men aan dat men aanpast aan een uur per dag.
Bij vluchten naar de US heb ik zelfs geen jetlag omdat je vaak 's ochtends vertrekt en in de late namiddag toekomt... je kruipt dan gewoon in je bed en het voelt alsof je een lange dag hebt gehad. De volgende dag draai ik al terug normaal mee.

Andersom is het meestal zwaarder om je dan weer vaak 's avonds vertrekt en hier 's ochtends toekomt... en dan moet je nog een ganse dag wakker blijven om in het normale ritme te komen.

Voor een klok die je gewoon een uurtje verzet blijft het bizar wat mij betreft... als je naar Turkije op verlof gaat geeft dit ook geen problemen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Bij vluchten naar de US heb ik zelfs geen jetlag omdat je vaak 's ochtends vertrekt en in de late namiddag toekomt... je kruipt dan gewoon in je bed en het voelt alsof je een lange dag hebt gehad. De volgende dag draai ik al terug normaal mee.
Idem hier. We hebben absoluut geen last zowel + als -. Het enige wat voorvalt is dat we een dag of twee 's nachts even wakker worden. Wat functioneren tijdens de dag betreft voelen we geen effect.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het veranderen van het uur is zichtbaar in het TV-kijkgedrag van mensen. Telenet ziet dat we gemiddeld een halfuur vroeger stoppen met TV kijken en dat dit effect 3 dagen lang voelbaar is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/27 ... -zomeruur/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Wat mij betreft, mogen ze die dwazigheden al lang achterwege laten. Dan nemen politici uiteindelijk nog eens een zinnige beslissing.

Voor zieke mensen en ouderen alsook voor baby's is dit niet evident. Voor hen is dit een aanslag op hun bioritme en in deze hectische samenleving die permanent verandert op verschillende vlakken tegelijk, is één constante, nl. de tijd, zeker wenselijk zo niet noodzakelijk. Dan is er nog ten minste één iets waar men zeker kan van zijn in deze barre tijden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Afschaffen die handel! Achterhaald en totaal niet meer van tel.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

petrol242 schreef:Afschaffen die handel! Achterhaald en totaal niet meer van tel.
Daarvoor zal men moeten wachten tot minstens 2021 dan zou het moeten gedaan zijn met die uurwisseling.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben een geduldig mens als ik zou weten dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”