beenhouwerij renmans

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb nu vlees van de renmans mee eens zien of dat iets is :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als het op (knoeien met) voeding aankomt, raad ik steevast volgende culinair incorrecte programma's aan:
Keuringsdienst van Waarden (ook terug te vinden op Youtube)
De wilde keuken
Rambam

Achteraf (vooral bij KvW) wens je dan dat je bepaalde afleveringen helemaal niet gezien had.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Jack Daniels schreef: Achteraf (vooral bij KvW) wens je dan dat je bepaalde afleveringen helemaal niet gezien had.
KVW is echt heftig op dat gebied. Daar heb ik die reportage ook gezien van verlijmd vlees bij oa AH ...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

In de diepvriesafdeling van Colruyt vind je 3 merken kippenborstfilets (info gehaald van Collect&Go):
- Everyday: € 5,39/kg - 22g eiwit per 100g
- Boni: € 8,9/kg - 23g eiwit per 100g
- Boni Bio: € 23,9/kg - 20g eiwit per 100g

Tot deze zomer was Boni echter geliefd bij heel wat sporters: 33g eiwit per 100g. In juli is die dan ineens uit de rekken verdwenen, en stond er maandenlang een bordje op de diepvriezer "tijdelijk niet beschikbaar". In november werd Boni dan opnieuw geïntroduceerd, in een kleinere en vernieuwde verpakking, en dus ook met 10g eiwit per 100g minder, zoals de andere merken. Wat moeten we daar van denken? Was de oude versie dan kunstmatig opgespoten met eiwitten zoals ik hier lees? Geen idee of dit iets te maken heeft met de slachthuisvideo's...

Op zich is het wel vreemd dat een product zomaar 4 maanden van het toneel verdwijnt. Bij een normale vernieuwingsoperatie doen ze dat toch niet?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ivm kip, dit vind ik persoonlijk wel een mooie:
Afbeelding
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn schoonvader kweekt al sinds jaar en dag kippen die een paar maand buiten lopen en dan geslacht en verkocht worden aan familie en vrienden.

Een paar van zijn "klanten" moeten echter geen kippen meer hebben: het vlees is idd wat draderig en heeft op zich al een smaak. Die mensen verkiezen dus een supermarktkip tgo een zelfgekweekte.

Nog één generatie verder en we hebben kinderen die denken dat het gemarineerd kippevlees uit de colruyt zó van een uitgebeende kip komt :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ken iemand die enkel eieren koopt in de supermarkt... verse eieren zijn namelijk vies... die komen uit een kip z'n gat :lol:

Tja, en volgens de jeugd zijn koeien purper (teveel Milka reclame en nog nooit een koe in het echt gezien zeker)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

sdecoster schreef:Nog één generatie verder en we hebben kinderen die denken dat het gemarineerd kippevlees uit de colruyt zó van een uitgebeende kip komt :roll:
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er nu al kinderen zijn die denken dat vlees aan een boom groeit en niet afkomstig is van levende dieren. Dacht dat het over Amerika ging.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of het verhaal van de kids die echt geloofden dat koeien de paarse kleur hebben nav de milka reclame indertijd. Of iets gelijkaardigs: http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... n-155297E/

man man man...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

decat schreef: Over welke gerechten heb je het dan? Voor zover ik me herinner verkopen ze grotendeels onbewerkt vlees, enkel het gehakt en hamburgers worden bewerkt. Wij hebben er 1 keer besteld en het vlees was goed, maar niet beter dan dat van onze lokale slagers.
Wel, inderdaad, volgens hem de burgers en het gehakt, niet eetbaar.

Maakt nu niet uit, want was ook nog een hele discussie tussen hem en de verkoper dat zijn bericht op fb al snel werd gewist. Geen positieve reactie = wis. :)

Zouden er al veel mensen op het aanbod ingegaan zijn om zijn boerderij/bedrijf te bezoeken?

Wat kip betreft, ik heb al kipfilets gegeten van duurdere kippensoorten die duurzaam gekweekt worden en/of vrijloop en/of geslacht op 10 weken etc etc, awel, eerlijk? Ik proef daar geen verschil in. Dat ligt misschien aan mij. :) Het vlees is daarentegen 4-5 keer zo duur als de winkelkip in promo.

Nu goed, ik eet ook al heel mijn leven eieren van mijn eigen kippen en iedereen is daar altijd laaiend enthousiast over al ze eieren krijgen van mij wegens beter van smaak dan die van de winkel. Als ik eens in de rui eitjes meeneem van de winkel proef ik eerlijk gezegd niet veel verschil.

Mijn ex werkte trouwens bij een bedrijf dat van varkensvlees ook "rundsvlees" kon maken. Wettelijk is dat niet, enkel als proef, dus niet op de markt. Maar het zet je wel aan tot nadenken.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Jack Daniels schreef:
sdecoster schreef:Nog één generatie verder en we hebben kinderen die denken dat het gemarineerd kippevlees uit de colruyt zó van een uitgebeende kip komt :roll:
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er nu al kinderen zijn die denken dat vlees aan een boom groeit en niet afkomstig is van levende dieren. Dacht dat het over Amerika ging.
Waarom verwonderd dat mij niet? De helft van de Amerikanen zijn oliedom dus zo dom als een oliekoek en met Trump als president zal dat niet verbeteren, trouwens men moet al oliedom zijn om op die president te stemmen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij een voorstelling van een school aan ouders waar ook een hotelopleiding gevolgd kan worden, hebben ze ons verteld dat in België dit ook bestaat. Ik heb even met een leraar gesproken en hij kon me bevestigen dat er kinderen zijn die Weinig weten van voedselproductie. Bruine koeien maken echt geen chocomelk.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wistjedatje: Bruine eieren komen van een haan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Wij halen ons vlees (steaks,Americain, gehakt) bij buurtslagers,(dit is vlakbij een Lidl),en zijn erg tevreden van de kwaliteit,andere dingen zoals Salami,hesp,e.d. halen we bij een kleine zelfstandige in de buurd.
Wij kopen nu ook hamburgers bijv. in Nederland(uitsluitend Soya) de smaak is heel lekker,en het is nog gezond ook.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ondertussen vlees zeer actueel geworden.
Kreeg gisteren van iemand het volgende :

Renmans is steeds mannelijke dieren , geen vrouwelijke.
Vlees is steviger en niet zo mals.
Tot nu toe tevreden van het vlees daar wel merkelijk duurder.
Hier vleeshalle stasegem promoten ze ook hun eigen slachting, hangt nu in kooien van letters uit dat alles traceerbaar is bij hen.

wat je nu natuurlijk ziet is dat vele goede beenhouwers hun prijzen nog eens omhoog doen en mee profiteren van de hype
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

vorige week voor de eerste keer hier een deel van een koe besteld: https://www.deeleenkoe.be/nl
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ze zeggen op hun website dat ze "bio" werken, maar doen de moeite niet om te certifiëren.
Ik weet niet of het zo'n verschil maakt bij hen...
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

remus schreef:vorige week voor de eerste keer hier een deel van een koe besteld: https://www.deeleenkoe.be/nl
Idem hier.

Het klopt dat ze niet het bio-label hebben, maar dat wijten ze aan de kostprijs van het keurmerk. De volledige keten van het vlees zou wel bio zijn. Sowieso bewijst bio voor mij niets. Het enige wat je moet doen als bedrijf is het label aanvragen en betalen. Van die zogenoemde strenge controles geloof ik niets, al helemaal niet als je ziet hoe de strenge controles van het FAVV liepen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Het uitblijven van een schandaal rond bio zegt misschien alles :).
Het keurmerk is niet "betalen en ontvangen", er is een lastenboek en er zijn controles. Niet door een agentschap dat schatplichtig is aan de vleessector, maar door een onafhankelijk orgaan.
https://www.labelinfo.be/label/biologis ... u-biolabel

@zelfstandige beenhouwers
Een beenhouwer die zelf zijn koe of varken slacht en alles versnijdt... zo ga je er niet veel vinden.
Een beenhouwer die een karkas koopt, doet niets anders dan Colruyt of Delhaize en is dus ook onderhevig aan gesjoemel upstream.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Wij kopen bepaald vlees (met name steak en Americain) bij buurtslagers in Zelzate,we hebben daar altijd uitstekende kwaliteit.Hamburgers bijv. kopen we in Ned(AH) maar dan geen vlees,maar Soya en het is ook wel heel lekker hoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Het uitblijven van een schandaal rond bio zegt misschien alles :).
Veviba verkocht nochtans gewoon vlees als bio-vlees... zegt genoeg lijkt me.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Bio... het klinkt zo mooi. Onder het mom van "bio" wordt groente en vlees verkocht die identiek zijn aan de "non-bio" variant. En door er het label "bio" op te plakken kunnen producenten hun prijs stevig opdrijven. Ik moet er altijd mee lachen, met die bio toestanden. Neem nu bio groenten. Als je niet spuit (vergif) heb je niks, zo simpel is dat. Zelfs uw eigen geteelde groenten moet je spuiten met vergif tegen ongedierte.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan je het nog simpeler bekijken...
Al ooit eens gaan kijken op een bio boerderij? Al eens het gesprek aangegaan met die mensen? Ik veronderstel van niet aangezien je zever verkoopt.
Als ik jou moet geloven hebben boeren eeuwen op het veld gewerkt zonder opbrengst.
Forza
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

fluppie schreef:Wij kopen bepaald vlees (met name steak en Americain) bij buurtslagers in Zelzate,we hebben daar altijd uitstekende kwaliteit.Hamburgers bijv. kopen we in Ned(AH) maar dan geen vlees,maar Soya en het is ook wel heel lekker hoor.
Aan alle gehaktprodukten van Buurtslagers wordt water en eiwitten toegevoegd.
Weet ik 100% zeker.
Bij Renmans is dit niet zo en staat op hun website
Zelf koop ik kwaliteitsvlees bij een hoeveslagerij.
Rechtstreeks van bij de boer.
Korte keten en puur vlees.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er is bio en supermarkt bio hé, als er 10 supermarkt appelen aan mijn boom hangen op een seizoen is het veel, idem met mijn tomaten, asperges, aardbeien,wortelen, enz... 't zijn precies designer groenten, allemaal heel mooi, maar weinig smaak.

Je zou "bijna" gaan denken dat al die keurmerken in het leven geroepen zijn om diversiteit in de rekken van de supermarkt te krijgen. :angel:
witte producten - huismerk - a-merk - bio product.

heist_175 schreef:@zelfstandige beenhouwers
Een beenhouwer die zelf zijn koe of varken slacht en alles versnijdt... zo ga je er niet veel vinden.
Een beenhouwer die een karkas koopt, doet niets anders dan Colruyt of Delhaize en is dus ook onderhevig aan gesjoemel upstream.
Tuurlijk is die ook onderhevig aan gesjoemel, MAAR die doet niet hetzelfde als de supermarkt, bij een beenhouwer gaat het nog altijd over kwaliteit en niet zozeer over de prijs.
Een beenhouwer die zelf slacht ga je inderdaad niet vinden, ten eerste mag dat niet, en ten tweede waarom zou hij zich daar mee bezig houden ?
Maar, ik heb mijn beesten we altijd levend gezien, vraag dat eens in de eerste de beste supermarkt slagerij... als je gelukt hebt, want meestal ligt het voorverpakt in isimo bakjes.
mailracer schreef:Bij een voorstelling van een school aan ouders waar ook een hotelopleiding gevolgd kan worden, hebben ze ons verteld dat in België dit ook bestaat. Ik heb even met een leraar gesproken en hij kon me bevestigen dat er kinderen zijn die Weinig weten van voedselproductie. Bruine koeien maken echt geen chocomelk.
Dat is dan puur opvoeding, mijn dochter is geen drie en die maakt je niet wijs dat een spruitje een druif is hoor. idem met vlees, een kip geeft eitjes en lekkere kipfilet op het bord. En ja, voor haar geeft een witte koe melk en een bruine chocolade melk, liever dat dan de klokken en de sint ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Met al die reacties hier en artikels in de gazet komt bij mij nog maar eens de onweerstaanbare drang op om zelf mijn varkens/runds worsten te maken. Zoiets vind je niet in de supermarkt, ook niet bij de slager. En dan te bedenken dat de ingrediënten van mijn zelfgemaakte worsten dubbel zo veel kosten dan "gemaakte" worsten bij de slager of supermarkt. Mijn machine staat daar anders toch maar te verstoffen.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van gezond verstand. Als een kilo worsten bij de slager of supermarkt 9 euro kost maar om zelf die worsten te maken heb je 15 à 16 euro (per kilo) aan ingrediënten nodig, dan mag het toch duidelijk zijn dat in gemaakte worst van alles zit behalve vlees? En dan heb ik geeneens mijn tijd gerekend dat ik er mee bezig ben.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 20 maa 2018, 10:09, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Een beenhouwer die zelf slacht ga je inderdaad niet vinden, ten eerste mag dat niet, en ten tweede waarom zou hij zich daar mee bezig houden ?

==> er is hier in het dorp een hoeveslagerij, die zijn eigen vee toch slacht voor verkoop.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

In Lebbeke is er ook zo één.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ken een slager in mijn buurt die zijn eigen vee heeft en daar zelf de controle op doet. Zelf slachten doet die echter niet maar het proces tot en aan het slachten verloopt allemaal via de slager.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

En hoe zoeken we dat? Een “goeie” slager met “eerlijk” vlees in de buurt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Jack Daniels schreef:Als je niet spuit (vergif) heb je niks, zo simpel is dat. Zelfs uw eigen geteelde groenten moet je spuiten met vergif tegen ongedierte.
Heb jij een moestuin of serre?
Ik wel. Ik heb nog nooit vergif in mijn tuin gebruikt en wij delen massaal onze groenten uit - omdat we ze zelf niet op krijgen -> courgette, tomaten, paprika, komkommer, meloen en nog wat fruit (appels) en "klein fruit" (frambozen, rode bes, braambes).

Dus nee, je hebt geen vergif nodig om groenten te kweken. Alleen verstand en durf.

De enige relevante discussie rond bio is: als alles bio is, is de opbrengst nog genoeg om iedereen te voeden. Want de (zuivere) opbrengst per m² is lager.
Als we boeren ook belasten voor aangedane schade (de vervuiler betaalt, weet je wel), dan zou het plaatje er vermoedelijk anders uit zien. Nu zijn de opbrengsten privé en de lasten publiek.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Het gaat vooral over supermarkt-bio of gewoon bio. Als ik via buurderij een product koop bij een boer met een bio-label en ik kan die boer zelf bezoeken dan geeft me dat een goed gevoel. Twintig potjes naast elkaar in de Colruyt waarvan er op vier bio staat, nee, dat geloof ik niet. Ik ben van mening dat bio in de supermarkt hetzelfde is als non-bio, maar dan wel aan een hogere prijs.

Als op het einde van de rit er geen transparantie is (controle, resultaten, ...) dan kan je daar niet op vertrouwen.

Dat er trouwens toevoegingen zijn bij het vlees klopt absoluut. Mijn vriendin heeft recent de diagnose lactose-intolerant gekregen. Ga eens naar Delhaize of de Colruyt en bekijk de verpakking van het vlees. Overal zit er lactose in of staat er op "kan sporen van ... bevatten". Je mag er zeker van zijn als dat laatste zinnetje erop staat dat ze last van haar darmen heeft na consumptie. Waarom zit er in hemelsnaam LACTOSE in mijn vlees?!

Bij wijze van test dan maar eens naar enkele lokale slagers geweest. De grootste hier in de buurt bezocht ik en daar kocht ik enkele worsten. Uiteraard heb ik op voorhand gevraagd of er lactose in de worst zat. Nadat het onwetende meisje een poos verdwenen was kwam ze opgelucht melden dat er geen lactose aanwezig was. Mijn vriendin zat kort na consumptie van de worsten op de pot. Idem voor een andere slager uit de buurt (die aanzien wordt hier als de beste): worst of gehakt? Zit lactose in.

Enkel de keurslager waar we af en toe gaan garandeert dat het van stukken vlees dat het lactose-vrij is en... dat klopt gewoon. Vorige week ben ik even gaan shoppen in de Albert Heijn (ook niet heilig) en daar vond ik vlees bij hopen zonder vermelding lactose. Na de varkensworsten en kippenworsten getest te hebben kan ik beamen dat ze lactose-vrij zijn.

Dat is trouwens de volledige reden om te bestellen bij deeleenkoe: zonder kruiden. Ik ga wel zelf mijn vlees kruiden en kiezen wat ik erop doe. Van kruiden gesproken, de kippenkruiden van de Colruyt bevatten ook lactose.
Laatst gewijzigd door Flying 20 maa 2018, 20:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Doktor Avalanche schreef:Een beenhouwer die zelf slacht ga je inderdaad niet vinden, ten eerste mag dat niet, en ten tweede waarom zou hij zich daar mee bezig houden ?

==> er is hier in het dorp een hoeveslagerij, die zijn eigen vee toch slacht voor verkoop.
Echt of voor de show ? 1 a 2 koeien per week maal 2 tot 3 jaar is 300 koeien, die wil ik dan wel eens komen bekijken ;-)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Blijkbaar worden ze niet ter plaatste geslacht, maar worden ze naar het slachthuis gedaan, en dan terug meegenomen.

http://www.meelhovenseheide.be

In 2007 hebben we een uitbreiding gedaan zodat er in totaal 850 kalveren gehuisvestigd kunnen worden.

In 2013 bouwden we een vleesveestal waar 100 Blonde d’Aquitaine koeien verblijven. Dit ras is ideaal om mee aan de slag te gaan in de hoeveslagerij.

De vetgemeste dieren van Blonde d'Aquitaine gaan naar het slachthuis en komen nadien terug naar hier.

Op één dag versnijden we het rund, verpakken we de bestellingen en ’s avonds kan het vlees afgehaald worden. We weten dus perfect wat er met ons vlees gebeurt, van het begin tot het einde.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Da's nen boer die vlees verkoopt, gene beenhouwer met koeien hé ;-)
Net wat ik dus bedoel, een slager heeft echt genen tijd om koeien te houden (een boer blijkbaar wel om ze zelf te verkopen)
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, of die koe nu na de slacht terug naar huis gaat of naar de plaatselijke beenhouwer = toch juist hetzelfde(met dat verschil dat die beenhouwer hopelijk niet alleen biefstukken verkoopt)
Zoals ik al zij, durf aan uw slager vragen waar zijn vlees vandaan komt.

Voor alle duidelijkheid, ik kan zo'n initiatieven alleen maar toejuichen hé.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik herhaal nog eens mijn vraag: waar kan ik vlees van goede kwaliteit in mijn buurt vinden?
Ik vind het belangrijk voor mijn 2 kleine kinderen van 1.5 en 3.5 jaar dat ze toch wat kwaliteit binnen krijgen. Van al die bio zaken ben ik nog steeds niet overtuigd (omdat er bio opplakt).

Vroeger hadden we inderdaad familie en kennissen met boerderij en dieren, dat is voorbij.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik denk als je zeker wil zijn dat je 'gezond' en 'veilig' vlees wil, dat je best uw eigen vee kweekt :-D .
Als particulier weet je toch nooit wat den boer doet. (antibiotica, hormonen,...).
Ik ken hier in de buurt mensen die het zo doen,(er komt een slager aan huis, en dan heel den dag versnijden, hamburgers en worsten maken) en dat wordt dan verdeelt door 8 gezinnen, maar dat is nog ne berg vlees hoor.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik veronderstel dat er toch wel een paar zelfstandige beenhouwers in je buurt zitten ?
Hoe herken je dan de goeie tov de slechte ? Das moeilijk maar er zijn een paar dingen waar je veel kan aan zien.

Een slager die zijn eigen charcuterie maakt (die doet dat echt niet voor het geld, het is veel makkelijker om aangekochte charcuterie te verkopen)
Een slager die minstens 2 verschillende soorten rund en varkenvlees in zijn toog heeft liggen.
Eentje die het niet nodig heeft om het merk "keurslager" te hoeven te betalen.(wat niet wil zeggen dat er geen goeie keurslagers zijn)
Ik zie liever een bordje van Piva of ter groene poorte hangen dan al die marketing zever.

Maar vooral dus zelf proeven en wat vertrouwen hebben in je slager...


Eigenlijk is dat toch met alles zo, ik heb meer vertrouwen in mijn bakker die elke nacht mijn vers brood en pistolets bakt dan die superette met afgebakken diepvriesbroodjes of die supermarkt met voorverpakte sandwiches van 1 week oud.
Waarom doet die moeite om voor mij verse pistolets te maken terwijl ik in mijn bed lig, terwijl hij dus ook op 10 minuten diepvries pistolets kan afbakken en even lang in zijn bed kan liggen?
Waarom is die slager een hele maand bezig aan een gekookte ham, terwijl hij die evengoed kan aankopen bij een leverancier ?
Waarom koop ik mijn groenten op een biomarktje hier in de buurt, die er niet uitzien en toch een pak duurder zijn ?
Waarom koop ik mijn kaas bij een kaasboer, enz... enz.. enz..
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

remus schreef:vorige week voor de eerste keer hier een deel van een koe besteld: https://www.deeleenkoe.be/nl
Ben wel geïnteresseerd in je ervaringen!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”