Flightradar 24: vliegtuigje heen en terug tussen Deinze en Roeselare

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Eens iets helemaal anders :-D

Af en toe kijk ik eens op Flightradar 24 welk vliegtuig hier weer boven ons hoofd vliegt.
Vooral 's avonds vliegt hier bijna om de 3-5 minuten een grote Boeing (747, 777) of Airbus (A330, A340) over, die 20 minuten geleden in London (LHR) vertrokken is en richting midden Oosten (Oman, UAE, India) of Verre Oosten (Sri Lanka, Maleisië, Singapore) vliegt.
Soms 2 vliegtuigen naar dezelfde bestemming in 5 minuten.

Niet allen uit London Heathrow, maar ook vliegtuigen uit de VS (JFK) vliegen hier geregeld over

Dat intrigeert me wel ....
Op de duur herken je zelfs aan het geluid welk type het is, of aan het uur welke vlucht :-)

Maar gisteren viel me oog op iets heel anders
Een klein vliegtuigje (Tecnam P2006T) was uit Oostende opgestegen, heeft een 20-tal keer weg en weer gevlogen tussen Deinze en Roeselare, iedere keer 1 kilometer opgeschoven zuidwaarts.
Gezien het heldere weer, en de lage hoogte (ca 2.000m) kon je het toestel iedere keer zien als het voorbij kwam.
Na 3.30 keerde het vliegtuigje (4 seater) terug naar Oostende.

Iemand een idee wat zo'n vliegtuig hier 's nachts rondspookt ? Toch niet veel te zien het donker (buiten wat stadsverlichting)?
Isolatie scan van de daken?
Screenshot_20180207-000944.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Kans is idd groot dat het om thermische opnames gaat, weersomstandigheden waren er goed voor...

Dat toestel doet dat trouwens vaker, gisteren ook boven limburg bv: https://planefinder.net/flight/OOVST/ti ... 8T11:15:00 paar dagen geleden turnhout: https://planefinder.net/flight/OOVST/ti ... 5T11:10:00
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou inderdaad wel eens kunnen.
Trouwens : met een (kleine) antenne en een raspberry pi kan je zelf je eigen FlightRadat 24 maken : zoek eens naar PI Aware Skyview. Nodig : een raspberry pi en een DVB dongle :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Een paar dagen terug hier ook (23:00u). Uitleg op vrtnws.

Hier was het F-HCOM (dezelfde van de foto).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

krisken schreef:Zou inderdaad wel eens kunnen.
Trouwens : met een (kleine) antenne en een raspberry pi kan je zelf je eigen FlightRadat 24 maken : zoek eens naar PI Aware Skyview. Nodig : een raspberry pi en een DVB dongle :)
Heb dit hier draaien! :D ( tevens vliegtuigspotter :) )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik vond het vreemd dat het vliegtuigje te volgen was in onze omgeving. 1600ft en bijna constante coverage op FR24... Waarschijnlijk is er ergens een ontvanger bijgekomen de laatste tijd want "wij" zijn nooit te zien bij vluchten vanuit Wevelgem. Enkel in de buurt van Antwerpen zijn we over een kleine afstand te zien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier vloog er een paar weken geleden ook eentje rond en was toen voor thermografie.
Bij ons was dat om het warmteverlies aan daken in kaart te brengen.


http://www.airliners.net/photo/Untitled ... MP/4596913
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef:Ik vond het vreemd dat het vliegtuigje te volgen was in onze omgeving. 1600ft en bijna constante coverage op FR24... Waarschijnlijk is er ergens een ontvanger bijgekomen de laatste tijd want "wij" zijn nooit te zien bij vluchten vanuit Wevelgem. Enkel in de buurt van Antwerpen zijn we over een kleine afstand te zien.
Heeft alles te maken met het feit of je ADS-B aan boord hebt of niet. Met ADS-B aan boord, ben je in vlucht over de lage landen bijna altijd zichtbaar. Zelfs vanaf de grond in EBKT zoals deze
FR24 EBKT.JPG
Met enkel Mode-S XPDR aan boord moet je voldoende hoog vliegen én in een gebied dat voldoende gecovered wordt door MLAT multilateratie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Mensen die hierin geinteresseerd zijn moedig ik zeker aan om eens een kijkje te nemen naar FlightAware, specifiek de PiAware. Met een simpele Raspberry Pi kan je je eigen flight tracker opzetten (uiteraard enkel secundaire tracking), het extra materiaal dat je nodig hebt is kant en klaar en niet duur (wordt verkocht aan maakprijs). Als je je gegevens doorstuurt naar FlightAware belonen ze je met een enterprise account.

Ik zou het zeker aanraden, niet in het minst omdat je eigen PiAware je ook de gegevens zal tonen die FlightAware je niet mag laten zien (militaire vluchten bijvoorbeeld).
philippe_d schreef: Vooral 's avonds vliegt hier bijna om de 3-5 minuten een grote Boeing (747, 777) of Airbus (A330, A340) over, die 20 minuten geleden in London (LHR) vertrokken is en richting midden Oosten (Oman, UAE, India) of Verre Oosten (Sri Lanka, Maleisië, Singapore) vliegt.
Dat is verkeer op airway UL607, een belangrijke en een van de drukste west-oost aders in Europa. Iets ten noorden van je locatie (min of meer parallel met de ligging van de E40 autobaan tussen Brussel en Brugge) is er eveneens een drukke airway, maar dan in de omgekeerde richting.
philippe_d schreef: Op de duur herken je zelfs aan het geluid welk type het is, of aan het uur welke vlucht :-)
Waar ik woon is de dagelijkse avondvlucht van Brussel naar Cincinatti (Kalitta in opdracht van DHL Express) niet te missen :roll: Wie af en toe 's avonds in Diegem werkt zal die ook wel kennen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En als je die RPI zet op een hoge locatie met een deftige antenne, dan heb je plots coverage over half europa. Ik zie zowat alles van Parijs tot Amsterdam en van Londen tot Frankfurt :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

We wonen hier op kruising van 2 airways.

+/- 8000ft approach op BRU (Brussel) - 11min flighttime
+/- 3000ft approach op LGG (Luik) - 6min flighttime

36000ft traffic naar UK (vooral LHR)
30000ft traffic vanuit UK


Er ligt hier ook wat verder een holding zone voor BRU, waardoor je er heel wat ziet rondcircelen.
Vooral de antonovs an-124 gevolgd door de MD11’s en 747 cargo’s vliegend op LGG maken een hels kabaal en dan nog liefst na 23u...


De vluchten op BRU beginnen hier juist aan hun final approach.
Na een tijdje weet je idd zo welke vluchten het zijn (en of het ‘normaal’ geluid is of niet)

En dan vergeet ik nog de talrijke militaire vluchten (vooral van en naar Diest (oefeningen?) en Beauvechain) en heli’s op St Truiden heliport.
Drukke airspace hier ;)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

axs schreef: Op 36000ft nog heel wat traffic naar London en op 30000ft traffic vanuit Londen.
Ze kunnen alle hoogtes hebben. De enige regel is richting oost/noord: oneven level (310, 330, ...), richting zuid/west: even level (300, 320), maar daar kan van afgeweken worden (en dat gebeurt regelmatig).
axs schreef: Er ligt hier ook wat verder een holding zone voor BRU, waardoor je er heel wat ziet rondcircelen.
Normaal zou dat niet regelmatig mogen gebeuren, airborne holdings zijn min of meer zaken uit het verleden (in Europa toch). Als het te druk is op hun bestemming (volgens de verwachting), krijgen ze een vertrekslot en worden ze in hun vertrekluchthaven aan de grond gehouden. Airborne holding ga je wel nog zien bij irreguliere omstandigheden (luchthaven plots gesloten, heel slecht weer/dikke mist, emergency, ...).
axs schreef: Vooral de antonovs an-124 gevolgd door de MD11’s en 747 cargo’s vliegend op LGG maken een hels kabaal en dan nog liefst na 23u...
Antonovs kan je niet missen.

Luik wordt inderdaad alsmaar een drukkere cargoluchthaven, ook FedEx breidt flink uit daar.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Vreemd, hier vliegen er toch regelmatig in een holding pattern (meerdere keren per maand).. zo uitzonderlijk is het precies niet? En dan spreek ik nog maar enkel over degenen die ik opmerk als ik thuis ben.

Disclaimer: ben verre van een luchtvaart expert, is beperkt tot kijken wat er hier over mijn hoofd vliegt met dat ik zelf frequent vlieg.
Interesse is er dus wel, maar ken amper iets van routes / flighttlevels buiten wat ik op flightradar zie.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef: Waar ik woon is de dagelijkse avondvlucht van Brussel naar Cincinatti (Kalitta in opdracht van DHL Express) niet te missen :roll:
Dat is een van de weinigen waar we "last" van hebben maar je kan er bijna je klok op gelijk zetten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mijn zoon studeert aan het VLOC in Oostende en kent een aantal piloten van het BAFA. Eén daarvan kent blijkbaar het toestel. Het wordt gebruikt voor landmetingen uit te voeren en af en toe ook voor luchtfotografie.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:Mijn zoon studeert aan het VLOC in Oostende en kent een aantal piloten van het BAFA.
BAFA= meestal Deurne, OAC= Ostend Air College net naast VLOC :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Mijn zoon studeert aan het VLOC in Oostende en kent een aantal piloten van het BAFA.
de deze ook zeker ? :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

OAC is enkel voor recreatief vliegen. Het VLOC werkt samen met BAFA voor de opleiding aspirant lijnpiloot.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

axs schreef:Vreemd, hier vliegen er toch regelmatig in een holding pattern (meerdere keren per maand).. zo uitzonderlijk is het precies niet? En dan spreek ik nog maar enkel over degenen die ik opmerk als ik thuis ben.

Disclaimer: ben verre van een luchtvaart expert, is beperkt tot kijken wat er hier over mijn hoofd vliegt met dat ik zelf frequent vlieg.
Interesse is er dus wel, maar ken amper iets van routes / flighttlevels buiten wat ik op flightradar zie.
Het zullen holdingszone zijn die gebruikt worden wanneer er veel vliegtuigen op één zelfde tijdstip aankomen in Brussel. Komt vaak voor wanneer het bijvoorbeeld mistig is en dus meer ruimte moet tussen gelaten worden tussen vliegtuigen. Ook wanneer er teveel wind is of crosswind is zal er meer ruimte tussen de vliegtuigen gelaten worden bij het landen.

Hier kan je een map terug vinden waar de holdingszones zich bevinden voor Brussels Airport: https://www.belgocontrol.be/html/belgoc ... 01_v16.pdf

Ik zelf gebruik enkel maar de RTL2823U dongle, vind je voor geen geld op eBay, die aangesloten is op mijn laptop om af en toe eens data te sturen naar Flightradar24. Zo kan je genieten van gratis Flightradar24 Business Plan subscription.
Naast dit kan je nog veel meer met die USB dongle doen en experimenteren.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Woon in de buurt van ‘IAF FLORA’ - wat dat ook wezen mag ;)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:OAC is enkel voor recreatief vliegen. Het VLOC werkt samen met BAFA voor de opleiding aspirant lijnpiloot.
Say what? OAC geeft opleidingen tot lijnpiloot (tenzij ze er onlangs mee gestopt zijn). Papieren genoeg hier in huis :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De rivaliteit tussen BAFA en OAC is gekend :)
Voor alle duidelijkheid, ik had het niet over lijnpiloot hé. Zowel het BAFA als het OAC bieden geen opleiding aan tot lijnpiloot! Maar de combinatie BAFA/VLOC geeft je wel een bachelor aspirant lijnpiloot.

Zowel BAFA als OAC bieden de PPL (Personal Pilot License) aan. Maar het VLOC werkt enkel met BAFA samen voor het behalen van een bachelor Aspirant lijnpiloot. Je bent dan nog geen lijnpiloot, want die opleiding start pas bij een luchtvaartmaatschappij voor het behalen van de ATPL (Airline Transport Pilot License).

Via het OAC gaat dat ook, maar daar mis je dan wel een pak theorie die je achteraf bij de luchtvaartmaatschappij moet inhalen en daar zijn die niet zo scheutig op.

Als je de opleiding tot aspirant lijnpiloot niet wil afmaken aan het VLOC, is het nog altijd mogelijk om dan terug te schakelen naar luchtvaarttechnologie. Een troef die je bij het OAC niet hebt. Vandaar dat de meesten kiezen voor de combinatie VLOC/BAFA. Een bijkomend voordeel voor mijn zoon is dat hij de theorie volgt in het VLOC in Oostende en zijn BAFA afwerkt in Deurne.

Voor alle duidelijkheid dus, zowel het BAFA als het OAC bieden geen opleiding voor de ATPL. Enkel de voorbereiding tot het behalen van een lijnpiloot licentie.
Laatst gewijzigd door petrol242 13 feb 2018, 09:02, in totaal 2 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

axs schreef:Woon in de buurt van ‘IAF FLORA’ - wat dat ook wezen mag ;)
Dat is een radionavigatiebaken, als je naar die coordinaten gaat kan je die zien (vreemde constructie die wat lijkt op een UFO) en horen met een toestel die de frequentie kan ontvangen. Die fungeert voor Brussel tegelijk ook als een Initial Approach Fix (punt waar de approach begint), wanneer je op FLO aankomt kan je die kaart die hierboven gelinkt is opbergen en ga je een andere kaart erbij nemen die de ganse approach van FLO tot de runway in Brussel beschrijft.

Alles dat van oost/zuidoost naar Brussel komt gaat meestal via FLO, alles dat uit de andere richtingen komt gaat via een van de andere IAF's.
on1dnf
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2018, 11:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

axs schreef:Woon in de buurt van ‘IAF FLORA’ - wat dat ook wezen mag ;)
De antenne van FLO staat in Grazen - Geetbets.
http://ourairports.com/navaids/FLO/Flor ... =Satellite

FLORA is een VOR -> "VHF omnidirectional range station"
https://nl.wikipedia.org/wiki/VHF_omnid ... ge_station
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Dus idd dichtbij ;) in vogelvlucht een 3km
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

DIBO schreef:Heeft alles te maken met het feit of je ADS-B aan boord hebt of niet. Met ADS-B aan boord, ben je in vlucht over de lage landen bijna altijd zichtbaar. Zelfs vanaf de grond in EBKT zoals deze

Afbeelding
Met enkel Mode-S XPDR aan boord moet je voldoende hoog vliegen én in een gebied dat voldoende gecovered wordt door MLAT multilateratie.
Wat een triestig toeval.
Het vliegtuigje waar DIBO het over had in de post van 2 dagen geleden (BE33), is vandaag neergestort (vetrokken uit Wevelgem) :-( :-( :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

philippe_d schreef: Wat een triestig toeval.
Het vliegtuigje waar DIBO het over had in de post van 2 dagen geleden (BE33), is vandaag neergestort (vetrokken uit Wevelgem) :-( :-( :-(
De BE33 is niet de registratie maar wel het type vliegtuig - een Beechcraft 33 Bonanza - en daar zijn er een heel aantal van geproduceerd (meer dan 10k).

De registratie van het gecrashte toestel is de OOJKM. In de post van DIBO staat de registratie als "N/A" aangeduid, i.e. FlightAware heeft die data niet ontvangen, en we weten dus niet welke registratie die had. Het kan dus hetzelfde toestel zijn, of ook niet. Het enige dat je weet is dus dat het over hetzelfde type gaat, niet noodzakelijk ook exact hetzelfde vliegtuig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat is juist.
Maar hoeveel toestellen van het type Beechcraft 33 Bonanza zouden er in Wevelgem staan?
De kans is dus toch groot dat het over dit toestel gaat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Een toestel dat in Wevelgem opstijgt is daar niet noodzakelijk gebaseerd. Ik ga tijdens het weekend soms in Zwartberg vliegen en daar komen toestellen van heinde en verre op bezoek (EBZW is in tegenstelling tot EBKT een privévliegveld, Prior Permission Required) die meestal een paar uur later daar ook weer opstijgen. :)
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:Mensen die hierin geinteresseerd zijn moedig ik zeker aan om eens een kijkje te nemen naar FlightAware, specifiek de PiAware. Met een simpele Raspberry Pi kan je je eigen flight tracker opzetten (uiteraard enkel secundaire tracking), het extra materiaal dat je nodig hebt is kant en klaar en niet duur (wordt verkocht aan maakprijs). Als je je gegevens doorstuurt naar FlightAware belonen ze je met een enterprise account.

Ik zou het zeker aanraden, niet in het minst omdat je eigen PiAware je ook de gegevens zal tonen die FlightAware je niet mag laten zien (militaire vluchten bijvoorbeeld).
Ik heb hier eens eentje opgezet. Positie van de antenne is nog niet ideaal omdat ons dak in de weg zit richting het Westen, als ik het op mijn tuinhuis kan zetten zou het beter moeten zijn, maar ik krijg toch al heel wat data binnen van tot in Zeeland en Luxemburg. Upload nu naar flightaware en flightradar24.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De gecrashte Beechcraft F33A (OO-JKM) was eigendom van Diamond Flight Bvba uit Kortrijk. Kans is dus groot dat het gestationeerd was in Wevelgem (EBKT).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dit is wat ik kan zien met PiAware op de 30m hoge brandweertoren te Wetteren.
Van Amsterdam tot Parijs, en van Dusseldorf tot Londen



Toegegeven, wel met een speciale antenne er aan, die getuned is op 1090MHz
https://www.benl.ebay.be/itm/Antenna-ad ... SwugtZvjEP

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb niet te klagen met mijn archaïsche setup op het tuinhuis met eenvoudig antenneke en antenne"mast" van bamboe uit onzen hof :lol:. Zicht naar het westen wordt geblokkeerd door een huizenrij dus dat is wat minder. Geen idee wat het gaat geven wanneer de bladeren weer aan de bomen hangen, we zien tegen dan wel.

Wat ik momenteel zie:
De setup:

Onder de raspberry hangt een Meraki AP dat ik heb geflasht naar Lede, pikt de wifi op en zet dat op de ethernetkabel want de wifi ontvangst van die RaspberryPi is te belabberd om die van binnen te ontvangen. Die AP doet verder ook dienst als wifi repeater voor wifi in de tuin, pikt het wifi signaal van binnen op op de 2.4 GHz radio en zendt uit op de 5 GHz. Omgekeerd was de ontvangst te slecht voor een bruikbare snelheid.

Ideaal zou zijn dat ik iets op het torentje op het werk kan zetten, vlakbij luchthaven Wevelgem en 360° vrij zicht.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

vverbeke schreef: Ideaal zou zijn dat ik iets op het torentje op het werk kan zetten, vlakbij luchthaven Wevelgem en 360° vrij zicht.
Sowieso altijd een pro als er een installatie komt vlakbij een luchthaven (als in: niet 5 km verder maar echt vlakbij). Helpt om te zien wat er zich zoal op de grond afspeelt daar. Je unit is dan ook vaak de eerste om een nieuwe vlucht te registreren wat helpt om volledige historische dekking te hebben vanaf pushback (of taxi).

Zou kunnen dat EBKT wel al een goede dekking heeft tot aan de grond, geen idee van. Maar gezien de posts hierboven van dat toestel met onbekende registratie denk ik van niet. Een ontvanger dicht bij de luchthaven zou dit wel hebben kunnen opvangen (mits de airborne unit dat ook uitzendt natuurlijk).

Uw huidige dekking is toch ook al niet slecht!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”