TimoLimo schreef:[...]waarvoor dient die kleine 4cmx1cm (oid) Noctua?
Schaamteloze copy/paste
Dus ja, over die Samsung 960 Pro MVNe M.2 SSD...
Die is snel, sneller dan alles wat ik al ooit in een Windows PC gezien heb. Een benchmark zegt niet altijd alles, maar met deze Samsung 960 Pro voelt het hele systeem verschrikkelijk snappy. Bij het loaden van maps en games was de vorige i7 ook al supersnel, maar ik heb de indruk dat het nu nog wat sneller geworden is.
Alleen ben ik er dus achter gekomen dat een MVNe SSD véél warmer wordt dan een gewone normale SATA SSD. Die veel hogere snelheid komt dus wel met een prijs. En dat het M.2 slot vanvoor op het moederbord een dik blok aluminium heeft als heatsink verraadt het misschien al een beetje.
Alleen is er door de Asetek 545LC waterkoeling dus geen CPU fan en dus geen airflow over het moederbord.
Daar ben ik achtergekomen na een lange Quake Champions sessie waar ik via nVidia ShadowPlay m'n gameplay aan het opnemen was. Als de laatste match gedaan was, voelde het hele systeem sloom aan, en het duurde enkele minuten eer ShadowPlay kon afgesloten worden en dus Quake Champions ook. Nadien bleek het systeem geen input meer te aanvaarden van keyboard en muis, maar ik zag nog wel de Hardware Monitor. Ik dacht onmiddellijk aan temperaturen van de CPU en de GPU, maar die waren met 70°C en 81°C helemaal binnen de grenzen van wat die kunnen hebben.
Maar de MVNe SSD was wel 91°C! Ik kon alleen het systeem nog afsluiten, en bij het herstarten gaf de UEFI bios aan dat ik "dringend de SSD moest backuppen en vervangen"! Maar na een paar minuten het systeem uit te hebben laten gestaan was de temperatuur terug gedaald en kon ik het gewoon terug opstarten.
Dan heb ik dus een Noctua NF-A9x14 met wat straps zo gehangen dat deze koude lucht over de SSD blaast. Na dezelfde test met Quake Champions en enkele stresstests voor de SSD komt de temperatuur hiervan niet meer boven de 40°C uit. Opgelost dus.
Alleen zal ik nu nog een mooie oplossing moeten vinden om de fan te bevestigen in de kast. Ik heb aluminium buisjes gevonden met exact dezelfde diameter als een gaatje in de bovenkant van de case. Als ik nu nog een oplossing vind om die fan (of een kleiner model) mooi vast te maken dan heb ik de temperatuur onder controle.
Dus, mensen die een A4-SFX samen met een Asetek 545LC willen combineren met een M.2 SSD kan ik alleen maar meegeven om rekening te houden met de hoge temperaturen van zo'n SSD. Een gewaarschuwd man
Uiteindelijk heb ik M2 standoffs gevonden (besteld bij een groothandel) en daarmee de fan vastgemaakt net boven de SSD heatsink en kon ik de aluminium buisjes dus weglaten.
Ziet er niet eens zo slecht uit