Zoektocht naar een dun maar full size keyboard

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Hoi,

Omdat mijn eigen zoektocht momenteel niet veel oplevert dacht ik het hier maar eens in de groep te gooien en te zien wat de ervaring zoals naar boven brengt.

Ik werk 95% op een laptop en om de ergonomie toch wat ten goede te komen werk ik vaak met een laptopstand en extern keyboard.
Nu ben ik al even op zoek naar een goed toetsenbord maar vind niet echt iets wat aan mijn verwachtingen/eisen voldoet.

Kort gezegd zoek ik het volgende:
Zeer dun (moet in een laptop tas kunnen om mee te nemen) en laptop style (dus platte toetsen)
Met nummeriek klavier er aan (als het echt niet te vinden is kan ik hier nog op inboeten)
liefst bluetooth maar een rf ontvanger of kabel is zeker geen dealbreaker.
Azerty, dit is wat het zo lastig maakt. Een switch naar Qwerty zie ik op korte termijn niet gebeuren..

Iemand met deze specs zo een idee wat een goede fit zou zijn?
Ikzelf vind wel heel wat keyboard die grotendeels voldoen (plat, bluetooth) maar deze zijn altijd Qwerty en/of zonder numeriek klavier (vandaar dus dat ik dit wel laat vallen als het echt niet anders kan)

Hopelijk weten jullie iets!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een K800 illuminated.
Geen idee of het plat genoeg is?
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb bij mijn desktop de Cherry Strait en ben er tevreden over. Kost iets van een 40 - 45 euro.
http://www.cherry.de/cid/corded_keyboards_STRAIT_Corded_Keyboard.htm?rdeLocationAttr=IT&rdeLocaleAttr=en&switch=true

Zeer dun, full size en toch redelijk compact.

Feel van de toetsen vergelijkbaar met mijn Dell XPS laptop. (ik denk gelijkaardig aan de macbooks)

Enige nadeel: USB kabel (wat toch altijd wat gedoe is om op te bergen icm laptop)

Er bestaat ook een wireless variant van, zie ik net op hun site, maar daar heb ik geen ervaring mee.
http://www.cherry.de/cid/wireless_keyboards_CHERRY_DW_8000.htm?

EDIT: De wired variant hadden ze zeker ook in BE-layout, de wireless (wel rf, geen bt) dus waarschijnlijk ook.
Laatst gewijzigd door Mr_J 01 feb 2018, 10:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

De logitech keyboards zien me er nog iets te bulkig uit.
Qua dikte wel ok en ook full size maar iets te groot denk ik (persoonlijke voorkeur natuurlijk).

Die Cherry keyboard was ik nog niet tegengekomen! Die ga ik eens verder onderzoeken :)

Initieel was mijn ook gevallen op een Rapoo E9110, dun licht en toch alle toetsen maar blijkbaar is dat niet te vinden in Azerty.
Als je iets meer in die variant kent, laat maar weten!
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb lang getwijfeld of ik dat numeriek eiland wel nodig had. Ik typ niet zo heel vaak een sequens getallen, en het vergroot de afstand tussen homerow en de muis.

Die Cherry is wat smaller door de plaatsing van de pijltjestoetsen en het blokje home, delete, insert, .. (dat laatste is wel even wennen geweest).
Keyboards zijn bij uitstek persoonlijk en daarom misschien iets wat je eens moet uitproberen. Als je soms in Gent passeert, aan de Sterre is er een winkel waar je hem kan testen.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Inderdaad, dat nummeriek gedeelte moet ik zelf eens een ei over leggen.
Heb lang gewerkt zonder het te hebben en heb nu een klein jaar het wel op mijn laptop keyboard en merk toch dat het een gemis is als ik het op een ander toestel eens niet heb.

Maar weer, niet onoverkomelijk als ik het moet laten vallen.
Als het een AZERTY is, redelijk compact en dun (met liefst bluetooth) ben ik al zeer gelukkig :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Als ik online die Rapoo bekijk, denk ik dat de Cherry in vergelijking wel wat groot uitvalt.

Ik weet niet welk type laptoptas hebt, en hoe vaak je hem moet in/uitladen, maar wat me opvalt aan mijn Cherry is dat de hoeken redelijk scherp zijn. In mijn laptop rugzak zou de waarschijnlijk telkens even blijven steken als ik hem er uit wil halen. Die Rapoo heeft afgeronde hoeken, wat me een voordeel lijkt.

Maar nu maak ik je het misschien nog moeilijker :?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

dirkr07 schreef:Initieel was mijn ook gevallen op een Rapoo E9110, dun licht en toch alle toetsen maar blijkbaar is dat niet te vinden in Azerty.
Check eens bij [email protected] of er een Belgische azerty bestaat en via welke kanalen die gekocht kan worden.

Een Franse azerty kan je alleszins kopen via
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik ga hier nog eens een beetje tegenwerken: overweeg eventueel toch om naar qwerty over te schakelen. De overstap zelf is eigenlijk op een paar dagen gebeurd. Daarna is het nog een paar weken om de exacte locatie van alle tekens en symbolen te memoriseren, maar daarmee is de kous af.
Zoals je merkt is je keuze in toetsenborden veel groter, en de plaatsing van de speciale tekens heeft wat voordelen moest je programmeren.

Daarbij, bij qwerty staan de nummers ook op de onderste rij: je hebt dus geen caps lock nodig. Als je je hiermee kan verzoenen kan je misschien de nood aan een numeriek blok elimineren. Als je constant in Excel bezig bent en ellenlange rijen getallen moet ingeven is een apart blokje natuurlijk handiger.

Kijk eventueel ook eens naar het Magic Keyboard van Apple? Compatibel met Windows (Linux nu niet 100% zeker van atm), Bluetooth, platte laptoptoetsen, klein en heel licht. Al dan niet met of zonder numeriek blok en in azerty beschikbaar.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Qwerty zweeft zeker rond in mijn gedachten.. het zou zeker veel helpen naar keuze.
Zeker iets om nog eens over na te denken :)

De apple keyboards zijn wel leuk maar vind ik iets te prijzig.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Surface keyboard? Vind ik ook wel nice maar weet zeld niet of die goed zijn.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zelf een logitech k360 dat steeds mee de vlieger opgaat. Compact en dun
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik heb een Logitech K750, die met de zonnepanelen. Zéér dun, zo dun dat het lichtjes doorbuigt wanneer ik aan het reageren ben op r2504. :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Zéér dun, zo dun dat het lichtjes doorbuigt wanneer ik aan het reageren ben op r2504. :twisted:
Dan moet het echt wel een goed toetsenbord zijn... anders was het al lang gebroken denk ik :lol:

Anders is dit misschien een goeie tip :wink:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb nu de K810 van logitech. Perfect toetsenbord, behalve de bluetooth, ik kan er niet mee in de bios of boot parameters aanpassen. Nu jullie toch allemaal aan het zoeken zijn, ik zoek ook een nieuw toetsenbord, eigenlijk de K810 *met* HID usb:

qwerty US
tenkeyless compact, zonder features zoals trackpad.
usb (of wireless met dongle)
backlit wit, geen kerstboom
low profile, zoals laptop.
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Hier spreekt weer de Cherry fan..

De Cherry KC 4020 voldoet denk ik aan de vereisten. Prijsklasse 50 euro. Meer info op de Cherry website. Afbeeldingen zijn van de Duitse versie.

Mooi aan deze is dat je 3 instelniveau's van backlight hebt, en dat je kan kiezen langs welke kant je de USB kabel laat vertrekken van onder je keyboard.

Nogmaals, niets zo persoonlijk als keyboard keuze natuurlijk.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb het kleine broertje van:
https://www.logitech.com/en-us/product/ ... ac?crid=27
om te gebruiken met mijn iPad.

Het leuke is dat je niet meer moet klooien met batterijen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”