Digicorder buitengooien

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ben al een tijdje aan het twijfelen voor een nieuwe TV. Heb nu een 48" in de living, maar ik vind die eigenlijk al aan de kleine kant :oops: (vooral ook voor games met veel kleine lettertjes) en vooral omdat ik me stoor aan de backlight bleed en dirty screen effect van mijn TV nu.

Nu, toevallig heeft mijn broer ondertussen ook een nieuwe gekocht en wist me te vertellen dat hij de Digicorder buitengegooid heeft omdat zijn TV ook kan opnemen op HDD en hij op die manier dus ook van Telenet kanalen kan opnemen. In zijn geval kan hij ondertussen wel niet naar iets anders kijken omdat er maar 1 tuner in zit. De TV die ik nu op het oog heb (https://www.vandenborre.be/lcd-led-tv/s ... d55xe9005b) blijkt overigens 2 tuners te hebben.

Nu, heb toch nog wat vragen.
1. Die opnames zijn ongetwijfeld geëncrypteerd... Is dat met een key uit de CI+ module, en kan je dan bijgevolg van TV veranderen zonder dat je je opnames verliest ? (momenteel grootste nadeel van Digicorder).
2. Kunnen opnames op een of andere manier ook op een ander scherm bekeken worden ? Soms gebeurt het wel eens dat ik Digicorder opnames bekijk op de TV boven waar een Digibox staat, of ook soms eens met de Yelo app (al is dat met de meeste zenders niet mogelijk).
3. Heb je dan nog een programma-gids (via de TV dan) of moet je dan opnames manueel programmeren met start- en eind-tijd ?
4. Andere dingen die ik zou verliezen ? Ben niet geïnteresseerd in Rode Knop, de video-on-demand of Play/Play More.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Uitzendingen opnemen op je TV zit vol met beperkingen die het niet leuk maken om er echt gebruik van te maken.

Zo kan je idd de opnames alleen maar op je TV waar je het opgenomen hebt bekijken. Ik heb dat ooit eens getest met m'n vorige 55" (samsung 6-reeks) en ik dacht dat het bestandssysteem dat de TV op de HDD zet niet leesbaar is op een ander apparaat. Veel moeite heb ik er wel niet in gestoken toen. Op m'n huidige 65" heb ik het nog niet geprobeerd, als ik tijd vind zal ik me er eens aanzetten.

Maar door de geëncrypteerde kanalen van Telenet (die de CI+ module decodeert zitten er serieus beperkingen op als je aan het opnemen bent. Als 1 tuner een geëncrypteerd kanaal aan het opnemen is, dan kan je met de andere tuner alleen maar zappen naar de ongeëncrypteerde kanalen dacht ik. Ik heb nog ergens een CI+ module thuis liggen, als je wilt kan ik dat ook eens testen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tomby schreef:1. Die opnames zijn ongetwijfeld geëncrypteerd... Is dat met een key uit de CI+ module, en kan je dan bijgevolg van TV veranderen zonder dat je je opnames verliest ? (momenteel grootste nadeel van Digicorder).
Neen, je verliest je opnames sowieso. De encryptie is gekoppeld aan het tv-toestel en opnames blijven steeds geëncrypteerd.
Tomby schreef:2. Kunnen opnames op een of andere manier ook op een ander scherm bekeken worden ?
Geen idee met Sony Bravia.
Er bestaat wel een standaard SAT>IP of TV>IP waarmee je op Panasonic tv's geëncrypteerde inhoud kan delen.

Tomby schreef:3. Heb je dan nog een programma-gids (via de TV dan) of moet je dan opnames manueel programmeren met start- en eind-tijd ?
Ja, je hebt een programmagids van minstens 2 dagen.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

dag Tomby,
als ik de link volg die je in uw begin post gegeven heb, en wat doorscrol naar onder dan kom ik terecht bij de product kenmerken van de Bravia.
daar staat bij PVR (Personal Video Recorder) een rood kruis ? (wat er zou kunnen op wijzen dat dit niet ondersteund is...)
("Televisies met PVR-functie (Personal Video Recording) hebben de mogelijkheid om aan de Usb-poort een stick of harde schijf aan te sluiten en tv-programma’s op te nemen.")
ik vermoed dat dit wellicht een fout zou kunnen zijn in deze technische gegevens?
in alle geval: als die 2 tuners heeft, kan het dan zijn dat je twee CI+ kaartjes gaat nodig hebben als je tijdens een opname naar een ander versleuteld kanaal gaat willen kijken? ik weet het niet echt, maar wellicht kunnen anderen hier wel op antwoorden?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

yezzer schreef:ik vermoed dat dit wellicht een fout zou kunnen zijn in deze technische gegevens?
Ik kijk eigenlijk nooit naar de specs van Vandenborre zelf (of van eender welke winkel) omdat die nogal vaak fouten bevatten. Bij deze weer eens bewezen. Zie: https://www.sony.be/nl/electronics/tele ... ifications : USB HDD Opname : ja.
Wel goed om weten dat tegelijk kijken en opnemen dus bijna zeker toch niet zal gaan met 2 geëncypteerde kanalen (al is opnemen bij mij vooral om in uitgesteld relay te kijken en niet omdat ik ondertussen iets anders wil zien).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Tomby schreef:
yezzer schreef:ik vermoed dat dit wellicht een fout zou kunnen zijn in deze technische gegevens?
Ik kijk eigenlijk nooit naar de specs van Vandenborre zelf (of van eender welke winkel) omdat die nogal vaak fouten bevatten. Bij deze weer eens bewezen. Zie: https://www.sony.be/nl/electronics/tele ... ifications : USB HDD Opname : ja.
Wel goed om weten dat tegelijk kijken en opnemen dus bijna zeker toch niet zal gaan met 2 geëncypteerde kanalen (al is opnemen bij mij vooral om in uitgesteld relay te kijken en niet omdat ik ondertussen iets anders wil zien).
Er bestaan ook toestellen met 2 CI+ sloten en 2 tuners (zijn duurder).
Dan zou je het waarschijnlijk wel kunnen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Er bestaan ook toestellen met 2 CI+ sloten en 2 tuners (zijn duurder).
Tja, en voor die prijs kan je misschien wel een tweedehands Digicorder vinden.

Fijn of niet maar binnen de huidige technische beperkingen gaat er niets boven een digicorder.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

De vraag is; hoeveel kanalen kan je per telenet ci+ module tegelijk decrypten? Als dat maar 1 is kan je met enkel 2 tuners niet veel, tenzij de TV de decryptie pas doet bij bekijken?:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

SplinterByte schreef:De vraag is; hoeveel kanalen kan je per telenet ci+ module tegelijk decrypten? Als dat maar 1 is kan je met enkel 2 tuners niet veel, tenzij de TV de decryptie pas doet bij bekijken?:
Ik vermoed maar één.
Dus 2 tuners en 2 modules betekent 2 kanalen tegelijk opnemen, of 1 bekijken en 1 opnemen.
Dus dat is nog altijd minder dan je met een digicorder kan.
Vermits de codering ook gekoppeld is aan je TV, betekent dat als het moederbord van je TV moet vervangen worden, het ook uit is met de pret.
Of als je zin hebt een nieuwe TV te kopen, maar er staan nog massa's films op die je niet bekeken hebt, moet je die dus eerst bekijken voor je verandert, of vrede nemen met het feit dat je ze kwijt bent.
CI+ heeft een aantal voordelen, maar toch ook wel wat nadelen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

En is Tomby ook van plan om films en andere programma's op te vragen via VOD en/of ook van plan om extra zenderpakketten te nemen op meerdere TV toestellen?
Indien het antwoord ja is dan adviseer ik hem om die digicorder niet buiten te gooien maar integendeel om van die te behouden want met een CI+ module is interactiviteit niet mogelijk, extra zenderpakketten zoals Play en Play More moet per TV toestel betaald worden aangezien die niet interactief met elkaar verbonden kunnen worden wat dus een hele dure zaak zou worden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Tomby schreef: 3. Heb je dan nog een programma-gids (via de TV dan) of moet je dan opnames manueel programmeren met start- en eind-tijd ?
4. Andere dingen die ik zou verliezen ? Ben niet geïnteresseerd in Rode Knop, de video-on-demand of Play/Play More.
Programmagids ja. Maar aangezien een programmatie via de EPG gewoon werkt zoals de oude videorecorder en dus geen rekening zal houden met vertragingen ben je steeds verplicht het begin en einduur nog maneel aan te passen ... toch als je je programma volledig wil zien :-)

Hou er ook rekening mee dat je de schijf die je aan je tv gaat hangen exclusief voor de tv-opnames gaat dienen. De Sony format de schijf voor dit doeleinde. Als je de schijf loskoppelt en aansluit op een pc en er een multi-mediabestand bij zet ga je het niet kunnen afspelen op de tv ...
Enfin, dat is toch het geval op de sony bravia tv van mijn pa (een jaar of 3-4 oud, de tv, niet mijn pa). Een tweede schijf aanhangen voor dit doeleinde gaat wel (als je tv 2 ondersteunende usb poorten heeft uiteraard).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

apestaart schreef:En is Tomby ook van plan om films en andere programma's op te vragen via VOD en/of ook van plan om extra zenderpakketten te nemen op meerdere TV toestellen?
Het antwoord stond al in mijn OP ;).
Tomby schreef:Ben niet geïnteresseerd in Rode Knop, de video-on-demand of Play/Play More.

Anyway, bedankt voor alle feedback iedereen. Denk dat ik inderdaad gewoon Digicorder zal houden. Nieuwe TV staat overigens nog altijd on-hold omdat ik zoals vaak weer maar niet kan beslissen :).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Andere optie is zelf een digicorder kopen maar dan gaat Telenet je abonnement ook weer aanpassen zodat je tenslotte nog evenveel gaat betalen.
€9/maand huur voor dat toestel is trouwens veel te veel.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

karine schreef:... dan gaat Telenet je abonnement ook weer aanpassen....
Hoezo, doen ze dit dan?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

SplinterByte schreef: karine schreef:
... dan gaat Telenet je abonnement ook weer aanpassen....
Hoezo, doen ze dit dan?
Vroeger met de Shakes wel; in de Shakes zat het kabelabonnement niet inbegrepen, maar de huur van de Digicorder wel. Als je een Digicorder kocht viel die huur weg waardoor je plots geen Shake meer had en je de bijbehorende korting verloor. Met Whop en Whoppa is dat opgelost.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Er bestaan ook toestellen met 2 CI+ sloten en 2 tuners (zijn duurder).
Tja, en voor die prijs kan je misschien wel een tweedehands Digicorder vinden.

Fijn of niet maar binnen de huidige technische beperkingen gaat er niets boven een digicorder.
Even verduidelijken, dit zijn geen technische beperkingen, dit zijn bedrijfspolitieke beperkingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De beperking is technisch, de oorzaak is bedrijfspolitiek.

Er is namelijk geen enkele DVB-C tuner die kijkt naar bedrijfspolitiek... wel naar wat technisch geimplementeerd is.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”