Kernel geheugen lekt op intel cpu's, is dit het einde van intel?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vandaag op linuxmint een paar updates gehad : https://blog.linuxmint.com/?p=3496
Meer info over Meltdown en Spectre : https://meltdownattack.com/ Hier vind je onderaan trouwens ook een interessante lijst met links naar systemen en hardware.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die van windows zijn even gestopt omdat amd processors er niet mee overweg konden.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die performance hit blijkt overigens behoorlijk overdreven in real life:

https://newsroom.intel.com/news-release ... ployments/

https://www.guru3d.com/articles-pages/w ... ked,1.html




Patchen asap dus - tenzij je een AMD processor hebt natuurlijk; nog ff wachten tot MS en AMD gestopt zijn met bekvechten...

Aanvulling: wel interessante opmerking van Microsoft via hun blog !!!!



(bron: tweakguides.com)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

AMD gaat niet helemaal vrijuit. De variant 1 (alleen onder Spectre) kan onder zeer strikte voorwaarden (BPF JIT voor networking) voorkomen bij linux kernels, maar standaard staat dit af in de meeste configuraties. Ondertussen zijn de nodige patches al doorgevoerd.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nuttige info voor Windows gebruikers:testen of je pc nu inmiddels beschermd is of niet, en wat te doen zo dit niet het geval blijkt te zijn:
https://www.howtogeek.com/338801/how-to ... d-spectre/

Aanvulling: en hier volgt dan eindelijk een GUI versie:
https://www.ashampoo.com/nl/eur/pin/130 ... pu-checker
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Testen is 1 zaak maar als de fabrikanten nalaten biosupdates uit te brengen helpt het niet veel hé :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dan moet ge goei materiaal kopen hé :-)
Bijlagen
Screen Shot 2018-01-25 at 15.01.37.png
Screen Shot 2018-01-25 at 15.04.06.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

selder schreef:Dan moet ge goei materiaal kopen hé :-)
Onzen baas zal 't graag horen. €3.000 voor de PC (zonder scherm/muis/...) en:
Afbeelding
BIOS update was nog niet voldoende, eens kijken wat ik nog kan doen.

Hmm... Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de driver voor de grafische kaart updaten, maar daar heb ik echt geen goesting in.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Nog eentje (HP EliteBook 850 G4):
spectre.png
spectre.png (96.27 KiB) 2830 keer bekeken
Ik ben benieuwd wanneer Hewlett Packard met een update gaat komen.
Voorlopig houden ze het op een mededeling...
HP_spectre.png
HP_spectre.png (13.62 KiB) 2808 keer bekeken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier ook nog kwetsbaar voor Spectre (een Surface Pro 3). Is het overigens voor beide dat de patch met serieuze performance kost komt ? Ik zou nog eens Passmark will runnen om te zien wat de verschillen zijn.
EDIT: heb zelf een mooi overzicht gevonden : https://tweakers.net/reviews/5939/meltd ... woord.html . Het is dus zeker ook de Meltdown patch die je PC zou vertragen. Heb vorige week echter nog Passmark benchmark gedraaid en de resultaten waren zeker niet slechter dan 2 jaar geleden.
EDIT2: volgens mijn W10 update history is de patch bij mij op 5 januari geinstalleerd geweest. Mijn Passmark runs waren na die datum. Dus de hele heisa rond performance loss (tot 30% was er sprake) lijkt me alleszins zwaar overdreven.
EDIT3: voor Spectre is er blijkbaar een nieuwe firmware gereleased op 9 januari, maar die heb ik nog niet gekregen.
Laatst gewijzigd door Tomby 25 jan 2018, 16:05, in totaal 2 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Zucht, met de patches allemaal miserie "Linus Torvalds declares Intel fix for Meltdown/Spectre 'COMPLETE AND UTTER GARBAGE'"
https://techcrunch.com/2018/01/22/linus ... r-garbage/

Hier ook al onze VM nodes en hosts patched, is nogal wat werk geweest!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

selder schreef:Dan moet ge goei materiaal kopen hé :-)
Moeten die biospatches dan niet van de moederbordfabrikant komen of kunnen firma's als dell, hp etc daar zelf voor zorgen ?
Laatst gewijzigd door fredo66 26 jan 2018, 09:02, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Intel heeft niet veel met de BIOS van uw moederbord te maken, alleen de fabrikant van uw moederbord kan daar een update voor uitbrengen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Net ook achter gekomen maar je was me voor :-D
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

selder schreef:Dan moet ge goei materiaal kopen hé :-)
Vreemde reactie. Wat is "goei materiaal" ?

Recente x370 moerderborden worden zeker gepatched, x270 reeksen denk ik ook, oudere begint al moeilijker te worden.
Ik heb ook nog een MSI Z97 moederbord, tot op heden geen update en ik verwacht die niet voor binnenkort en vrees dat die er niet zal komen.

Voor een Intel NUC zie ik ook nog niet veel updates, ik heb ook nog een i5 4250u.

Mensen kunnen niet altijd het duurste kopen of om de 2 jaar een nieuwe.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

En mocht er al eensgezindheid bestaan over welke moederborden wel goed zijn, bij consumentenverkoop wordt meestal zelfs niet vermeld welk moederbord in het systeem zit ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Abusimbal schreef:
selder schreef:Dan moet ge goei materiaal kopen hé :-)
Vreemde reactie. Wat is "goei materiaal" ?
[...]
Door de smiley is die reactie niet vreemd, maar eerder als grap "ik vind mijn eigen materiaal goed, en blijkbaar was dat een juiste keuze/gedachte want ik heb alle nodige patchen al binnen"...

Maar ik zou niet al teveel inzitten met al die patchen en hoe kwetsbaar je nu bent zonder.
Gezond verstand gebruiken en niet zomaar alles "ok" klikken, als je dat toch al deed dan gaat dit niet veel meer uithalen...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

selder schreef:Intel heeft niet veel met de BIOS van uw moederbord te maken, alleen de fabrikant van uw moederbord kan daar een update voor uitbrengen.
Dat klopt, maar met een Intel chipset op je moederbord begint de juridische trekkerij. In Intel's Side-Channel Analysis Facts and Intel® Products lezen we onder andere :
We have begun providing software and firmware updates to mitigate these exploits. End users and systems administrators should check with their operating system vendors and system manufacturers, and apply any updates as soon as they are available.


Vraag is dan wie de system manufacturer is. Het is uiteindelijk een geïntegreerd geheel (letterlijk :) ) tussen de chipset en de rest van het moederbord.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Gezond verstand gebruiken en niet zomaar alles "ok" klikken
Het probleem is dat de tijd dat je nog op iets moest klikken om iets kwaadaardig binnen te krijgen al lang voorbij is. Kijk maar even terug naar de recente ransomware aanvallen... daar heeft heus geen gebruiker op iets geklikt en de verspreiding liep als een serieus vuurtje in het rond.

Ik blijf dus een raar gevoel hebben bij dit issue, zeker omdat het niet louter met een OS patch kan opgelost worden (en de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker of zelfs de meeste KMO's gaan heus geen BIOS updates uitvoeren op hun PC). Er gaan dus massaal systemen overblijven die nooit zullen gefixed worden... en dat blijft een aantrekkelijk target voor hackers.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij mij zie ik dit met inspectre

This system's AMD processor is not affected by the Meltdown vulnerability, but it has not been updated with the new features required to allow its operating system to eliminate the Spectre vulnerabilities and/or to minimize their impact upon the system's performance.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

AMD kan nog steeds kwetsbaar zijn aan meltdown, .. het kan zijn dat ze het gewoon nog stil houden !
Which systems are affected by Meltdown?

Desktop, Laptop, and Cloud computers may be affected by Meltdown. More technically, every Intel processor which implements out-of-order execution is potentially affected, which is effectively every processor since 1995 (except Intel Itanium and Intel Atom before 2013). We successfully tested Meltdown on Intel processor generations released as early as 2011. Currently, we have only verified Meltdown on Intel processors. At the moment, it is unclear whether AMD processors are also affected by Meltdown. According to ARM, some of their processors are also affected.
bron: https://meltdownattack.com/

Gewoon al het feit dat ze niet letterlijk zeggen amd nee.
Laatst gewijzigd door Ofloo 26 jan 2018, 10:52, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk hoe dan ook dat ik het niet zomaar zelf kan oplossen.

Bios update durf ik niet aan en ik zie ook niet ergens een verwijzing in de afgelopen bios updates van asus dat er een fix voor meltdown of spectre zou zijn ;)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ofloo schreef:AMD kan nog steeds kwetsbaar zijn aan meltdown, .. het kan zijn dat ze het gewoon nog stil houden !
Which systems are affected by Meltdown?

Desktop, Laptop, and Cloud computers may be affected by Meltdown. More technically, every Intel processor which implements out-of-order execution is potentially affected, which is effectively every processor since 1995 (except Intel Itanium and Intel Atom before 2013). We successfully tested Meltdown on Intel processor generations released as early as 2011. Currently, we have only verified Meltdown on Intel processors. At the moment, it is unclear whether AMD processors are also affected by Meltdown. According to ARM, some of their processors are also affected.
bron: https://meltdownattack.com/

Gewoon al het feit dat ze niet letterlijk zeggen amd nee.
https://www.amd.com/en/corporate/speculative-execution
[...]
GPZ Variant 3 (Rogue Data Cache Load or Meltdown) is not applicable to AMD processors.
[...]
Wat moet je nog meer weten?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor Meltdown inderdaad niet, maar wel in heel uitzonderlijke gevallen wel voor Spectre.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ja, maar daarover ging het niet.

Ik besef wel dat AMD veel mag zeggen, het zou van een onafhankelijke bron moeten komen vooraleer we die uitspraak voor waar kunnen aannemen.

Maar het lijkt mij straf, Meltdown is iets Intelspecifiek, dus waarom zouden ze beweren dat ze het voor AMD momenteel nog niet weten? Dat lijkt mij eerder FUD dan wat anders en volledig in lijn met de rottige PR-tactieken die Intel momenteel speelt door te doen alsof ze amper slechter zijn dan de concurrentie op gebied van Meltdown en Spectre, terwijl zij eigenlijk niet in de positie zijn om zoiets te mogen of kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Anders Google Project Zero? Die hebben het ook uiteindelijk aan het licht gebracht.
Schermafdruk van 2018-01-27 10-46-22.png
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ter info: Meltdown wordt door Google 'Variant Three' genoemd, terwijl Spectre één en twee behelzen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb hier vandaag firmware update gekregen voor mijn Surface Pro 3. Spectre is nu gedicht, maar de performance loss is toch wel niet verwaarloosbaar. Had voordien Passmark benchmarks gerund zodat ik kon vergelijken. Overall een ruim 20% lagere passmark score. Daarbij vooral een uitschieter met de 2D score die maar eventjes gehalveerd is. Ook Disk score -20%.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ze hebben een nieuwe chip uit, die nog steeds speculative execution doet, maar geen last meer zou hebben van spectre & meltdown:

https://hardware.slashdot.org/story/18/ ... d-meltdown

Dus ofwel patchen & aan een downgraded snelheid verderwerken met je bestaande hardware, of nieuwe hardware kopen.
Geen echte win-win.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

JamesEarlGray schreef:
Ofloo schreef:AMD kan nog steeds kwetsbaar zijn aan meltdown, .. het kan zijn dat ze het gewoon nog stil houden !
Which systems are affected by Meltdown?

Desktop, Laptop, and Cloud computers may be affected by Meltdown. More technically, every Intel processor which implements out-of-order execution is potentially affected, which is effectively every processor since 1995 (except Intel Itanium and Intel Atom before 2013). We successfully tested Meltdown on Intel processor generations released as early as 2011. Currently, we have only verified Meltdown on Intel processors. At the moment, it is unclear whether AMD processors are also affected by Meltdown. According to ARM, some of their processors are also affected.
bron: https://meltdownattack.com/

Gewoon al het feit dat ze niet letterlijk zeggen amd nee.
https://www.amd.com/en/corporate/speculative-execution
[...]
GPZ Variant 3 (Rogue Data Cache Load or Meltdown) is not applicable to AMD processors.
[...]
Wat moet je nog meer weten?
Nieuwe variant meltdown AMD ook kwetsbaar.

https://wiki.freebsd.org/SpeculativeExe ... rabilities

Geduld er zullen nog wel lijken uit de kast vallen, niet te naïef zijn he.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Vulnerability 4 (speculative store bypass) is een variant van Spectre, niet van Meltdown.

Meltdown is vulnerability 3 waar AMD absoluut geen last van heeft.

Ik weet het, semantiek, maar correct zijn is belangrijk.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Hier spreekt men anders ook van meltdown 4 en er zijn nog bronnen die zowel spectree als meltdown 4 vermelden. Maar goed. Of het nu spectree of meltdown is AMD is ook vuln. Dus geen haar beter.

https://betanews.com/2018/05/22/specula ... erability/
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

https://www.theregister.co.uk/2018/05/2 ... ft_google/

Variant 4 (de nieuwe) ligt veel meer in lijn met variant 1, waarbij varianten 1 en 2 tot Spectre gedoopt zijn, terwijl enkel variant 3 tot Meltdown is gedoopt.

Tuurlijk zijn ze allen in hetzelfde bedje ziek, maar Meltdown is een veel flagrantere fout, want ten eerste veel makkelijker te misbruiken of uit te buiten en daarnaast heeft de nodige 'fix' veel meer impact op de prestaties.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Effen een oud topic terug oprapen.
Ik dacht dat de fix voor Spectre een microcode update vereiste die je dus alleen met firmware tool achtige upgrades kon verwezenlijken ? Ik weet alleszins dat Spectre voor mijn Surface Pro 3 maar gefixt geweest is door een firmware update van Microsoft een hele tijd geleden. Nu merk ik hier ineens dat al mijn -ook oude- laptops hier thuis niet meer vulnerable zijn voor Spectre. Is er dan op een andere manier een fix geweest ? Ook nog: mijn Passmark benchmark scores zijn ineens weer een pak beter. Op mijn SP3 had ik na de FW update een duidelijke drop in performance. Echter nu is mijn Passmark score ineens zelfs beter dan wat die was vóór de Spectre fix.
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

Tomby schreef:Effen een oud topic terug oprapen.
Ik dacht dat de fix voor Spectre een microcode update vereiste die je dus alleen met firmware tool achtige upgrades kon verwezenlijken ? Ik weet alleszins dat Spectre voor mijn Surface Pro 3 maar gefixt geweest is door een firmware update van Microsoft een hele tijd geleden. Nu merk ik hier ineens dat al mijn -ook oude- laptops hier thuis niet meer vulnerable zijn voor Spectre. Is er dan op een andere manier een fix geweest ? Ook nog: mijn Passmark benchmark scores zijn ineens weer een pak beter. Op mijn SP3 had ik na de FW update een duidelijke drop in performance. Echter nu is mijn Passmark score ineens zelfs beter dan wat die was vóór de Spectre fix.
Een microcode update patcht de CPU niet. Het wordt gewoon geladen tijdens de start van de pc. Zowel je bios als je os kunnen microcode updates bevatten. De meest recente versie (in dit geval van Windows) zal gebruikt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”