BBOX-3 ervaringen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

lacer schreef: Wel indien je er per ongeluk een spanning zou opgestoken hebben ... en heb je niet geprobeerd met power over lan om de Bbox-3 te voeden vanuit de utp kabel en verkeerd verbonden ?
Ik wist niet dat dat kon zelfs — even opgezocht. Maar heb geen POE switch ofzo, dus lijkt me straf dat er spanning op die utp kabel stond. Zal eens proberen een nieuwe BBox te bekomen!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Neen, uiteraard is er geen voorziening om de Bbox-3 te voeden via de lan of pst kabel, maar niets belet je een verloopkabeltje te maken hé.
Ter info: bij power over lan gebruik je slechts 4 van de 8 aders voor je netwerk en hou je dus maar max 100 Mbps meer over.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

lacer schreef:Ter info: bij power over lan gebruik je slechts 4 van de 8 aders voor je netwerk en hou je dus maar max 100 Mbps meer over.
Ter info: data en spanning werken op een andere frequentie, waardoor beide over 1 ader kunnen lopen.
Lees als: 8 aders voor data met PoE gaat perfect.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ow, dat wist niet :roll: heb eerlijk gezegd er geen onderzoek naar gedaan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

@lacer
Intussen al een nieuwe bbox3 geleverd gekregen via bpost en probleem opgelost, moest zelfs niet opnieuw instellen (dat is dan weer het handige van de bbox).
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Maakt het uit hoe je de bbox3 plaatst voor optimale wifi ontvangst? Dus maw, hoe en langs waar worden de wifi signalen uitgezonden?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Proximus raad aan om de Bbox-3 vertikaal te plaatsen en het liefst dicht in de buurt waar je Wifi nodig hebt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Algemeen is het: parallel op de richtantennes.

Als ik fotokes van de bbox3 zoek, is er een render waar er achteraan 3 antennes opzitten, en een andere foto van de circuits (source) toont 3 grijze kabels die misschien wel die interne antennes zijn:
Afbeelding

Afgaand op de 'LED' markeringen errond, zitten die antennes langs de voorkant, dus de aanbeveling om de bbox3 rechtop te plaatsen is waarschijnlijk bedoeld om een beter signaal op dezelfde verdieping te krijgen (= EDIT :: parallel loodrecht op rechtopstaande antenne).
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 14 apr 2018, 19:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het hang natuurlijk af van de stand van de Wifi antennes in je apparaten.
In een laptop zitten ze bijna altijd bovenaan het scherm en ik dacht steeds dat deze horizontaal gepolariseerd zijn, maar kan mij vergissen.
In een mobiel apparaat hangt het er beetje vanaf hoe de fabrikant deze gemonteerd heeft.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

In de BBOX3 zitten er 2 2.4GHz en 4 5GHz antenne's voor MiMo. Plaatsing maakt dan ook niet zo heel veel uit, zeker niet op 5GHz. Want zelfs zonder dat je gsm ook 2 of meerdere antennes heeft, heeft die toch voordeel aan het hoger aantal antennes van de BBOX (diversity).
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb sinds begin deze week Proximus met een b-box v3+. Jarenlang Telenet-klant geweest, maar met een promo van Familus aan 0 euro voor 6 maand moest ik het wel proberen.

Internetconnectiviteit bedraad is voor mij OK, geen Telenet-snelheden, maar meer dan bruikbaar. Maar de WiFi van dat ding, wat is dat voor rommel zeg...

2.4Ghz: werkt zelden fatsoenlijk. Na installatie had ik even met iStumbler gekeken wat bij mij het beste kanaal zou zijn, en dat dan gekozen (ik denk dat ik 6 + upper 40Mhz extension had gekozen). Resultaat: het netwerk is ongeveer 10 minuten zichtbaar en werkend, en verdwijnt dan. Staat nu op kanaal 11, 20Mhz en lijkt redelijk stabiel te zijn, maar dat is niet het optimale kanaal bij mij. Op kanaal 1 ging het denk ik ook niet. Horrible.

5Ghz: werkt, so far, bereik is verrassend goed, maar de verbinding valt regelmatig weg. Zowel op mijn Mac als op mijn Android-telefoon als mijn Nest-thermostaat. Ongeveer elke paar minuten is de verbinding gewoon weg. Mijn Mac en Android maken na een tiental seconden vanzelf terug verbinding, de Nest niet (die heb ik op 2.4Ghz moeten zetten).

Echt niet OK, en doet me denken aan de b-box 2-ondingen waar ik meer dan 5 jaar terug ook wat slechte ervaringen mee had. Bij Telenet was de WiFi van hun modems echt wel goed in orde. Als de issues blijven hang ik er zelf wel een degelijk access point achter (op 6 maanden ben ik dan nog steeds goedkoper af), maar toch. Zonder PPPoE op te zetten ben ik dan weer mijn IPv6 kwijt, en ik ben een netwerknerd dus wil mijn IPv6 eigenlijk wel houden.

(Over de TV-decoder heb ik helemaal geen goed woord te zeggen. Dat ding haalt mijn hele CEC-setup op mijn receiver door elkaar, mijn TV ziet geen enkel apparaat meer als de decoder aangesloten is. En een paar keer op een paar uur tijd viel mijn receiver gewoon uit met de decoder aangesloten, ookal stond de decoder niet aan. Dat ding is op dag 1 terug de doos ingegaan. Ik Stievie wel.)
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ambroos schrijft: 5Ghz: werkt, so far, bereik is verrassend goed, maar de verbinding valt regelmatig weg...

klacht indienen bij klantendienst als technische storing. Desnoods om een bbox3 vragen!
Hier met alle toestellen (smartphone, chromebook, android TVbox, wifi-bridge) al jaren perfecte 5GHz verbinding zonder enig probleem.
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ridge.html
En misschien na 6 maanden downgraden naar Internet Start ook...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb er gewoon een Google WiFi achter gezet, PPP op de modem uit, PPPoE op Google WiFi aan, en alles is perfect. Google WiFi krijgt netjes een extern IP, trekt zich niks aan van de speed limits van Proximus (gaat gewoon naar max sync, heb 30Mbps upload). En binnen 6 maand zal het terug Telenet worden aan 53/maand.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ambroos schreef:Als de issues blijven hang ik er zelf wel een degelijk access point achter (op 6 maanden ben ik dan nog steeds goedkoper af), maar toch. Zonder PPPoE op te zetten ben ik dan weer mijn IPv6 kwijt, en ik ben een netwerknerd dus wil mijn IPv6 eigenlijk wel houden.
Ik ben geen netwerk nerd, maar ik begrijp niet waarom je IPv6 kwijt zou zijn door een degelijk access point achter je B-box3 te zetten. Hiervoor heeft een access point geen PPPoE nodig.
Ambroos schreef:Ik heb er gewoon een Google WiFi achter gezet, PPP op de modem uit, PPPoE op Google WiFi aan, en alles is perfect. Google WiFi krijgt netjes een extern IP, trekt zich niks aan van de speed limits van Proximus (gaat gewoon naar max sync, heb 30Mbps upload)
Google WiFi (met PPPoE) is geen access point maar een WiFi router, toch?
De speed limits van je internet abonnement worden bepaald door de PPPoE sessie.
Het kan niet dat je met een externe router en dezelfde PPPoE logon andere caps krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...Het kan niet dat je met een externe router en dezelfde PPPoE logon andere caps krijgt...

dat zou inderdaad wel iets TE makkelijk zijn!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Yes, met PPPoE op Google Wifi is het een router, geen Access Point. Ik had eerlijk gezegd gewoon geen vertrouwen meer in de bbox, en hoe meer functionaliteit ik af kon zetten hoe beter. Met een AP zou IPv6 behouden inderdaad geen probleem geweest zijn, maar dan had ik ook geen gebruik kunnen maken van alle Google Wifi features.

Dat met de snelheden snap ik ook niet echt. De eerste paar PPPoE-sessies vanop Google Wifi hadden duidelijk een hogere upload (rond 31Mbps). Ondertussen is het terug ongeveer 16Mbps.

In ieder geval werkt alles nu wel redelijk OK.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ambroos schreef: Met een AP zou IPv6 behouden inderdaad geen probleem geweest zijn, maar dan had ik ook geen gebruik kunnen maken van alle Google Wifi features.
Jij schreef letterlijk: "Zonder PPPoE op te zetten ben ik dan weer mijn IPv6 kwijt, en ik ben een netwerknerd dus wil mijn IPv6 eigenlijk wel houden".
Als netwerknerd zou je zulke foutieve beweringen toch niet mogen schrijven ... :-(

En dat de "Google WiFi zich niks aan van de speed limits van Proximus" was dus een een foutieve bewering :wink:

Goed dat dit dus rechtgezet is!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joury
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2018, 12:21

als je tv niet gebruikt bij proximus kan je best omgaan naar edpnet, dat is redelijke snelheid voor een goed prijs
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Joury schreef:als je tv niet gebruikt bij proximus kan je best omgaan naar edpnet, dat is redelijke snelheid voor een goed prijs
Als ik tevreden ben van het internet nu is dat wel het plan. Via KBC heb ik nu een housewarming-promo: 6 maanden gratis Familus. Na de 6 gratis maanden zal het EDPnet of Telenet worden.

Ik blijf het wel raar vinden dat ik soms uploads van 30Mbps haal, en soms maar 15ish. Meestal is het een tijdje sneller na een herstart van mijn modem / router...
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik heb ook een tijdje een verhoogde upload van 30 Mbps na een automatische lijntest (TBF).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”