Problemen bij TV decoder NA Access Point/Switch

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pkrs
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2016, 01:18

Hallo

Ik zit met volgend probleem:

Omdat ik maar 1 UTP aansluiting in de living heb (aangesloten op B-BOX3 in garage) en een slecht wifi signaal ontvang heb ik een extra router in mijn living geplaatst die ik heb ingesteld als Access Point/Switch (DHCP uitgeschakeld en IP ingesteld (192.168.1.200) in zelfde range als B-BOX3 (192.168.1.1 - 192.168.1.63) en aangesloten op LAN).

Tot hier alles OK, wifi signaal is sterk in de living en internet gaat snel.

Nu wou ik nog de Proximus TV decoder aansluiten op de overige LAN aansluitingen van de Access Point/Switch maar daar gaat het mis.
Na het opstarten van de TV decoder heb ik voor een aantal seconden beeld waarna de foutmelding komt dat er geen verbinding is.

Wat doe ik fout?
Kan de TV decoder enkel rechtstreeks op de B-BOX3 aangesloten worden? Ik dacht gelezen te hebben dat een Access Point/Switch geen probleem zou geven.

Was ook nog van plan om de Mobile Coverage Extender aan te sluiten op de Access Point/Switch en later nog een NAS maar vrees dat dit ook niet zal lukken.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt :-)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Hier hetzelfde probleem met een TP-Link switch. Had ook verwacht dat dit zou werken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een BBOX3 kan je je decoder op een switch aansluiten. Met een BBOX2 enkel als die in full routed mode staat, maar da's niet relevant voor jouw situatie.

Wat ik wel al gemerkt heb is dat er iets "speciaals" is met het verkeer naar de decoder. Ik heb nl. al eens geprobeerd een decoder op een wireless bridge (D-Link DWL-G700AP) aan te sluiten, en dat werkt niet. Een PC kan je zonder enig probleem op die bridge aansluiten, maar de decoder weigert te werken.
Misschien gedragen de switchpoorten in jouw router zich toch niet 100% als een switch?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Vreemd, hier draait dat al jaren zonder problemen. Eerst met een bbox2 in fully routed mode, sinds deze zomer met een bbox3. Het kàn dus wel degelijk, maar ik heb ook niet direct een idee waar het dan bij jou misloopt. Zeker aangezien internet wel werkt..
deman3417
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Bij mij is het net omgekeerd.
Als ik de TV decoder aan zet, valt internet uit. PC krijgt zelfs geen IP van de DHCP.
Als ik decoder uit zet, werkt PC normaal.
Het lijkt of de decoder de connectie helemaal voor zichzelf opeist.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

deman3417 schreef:Bij mij is het net omgekeerd.
Als ik de TV decoder aan zet, valt internet uit. PC krijgt zelfs geen IP van de DHCP.
Als ik decoder uit zet, werkt PC normaal.
Het lijkt of de decoder de connectie helemaal voor zichzelf opeist.
Is dit met een router als switch en AP? Want in dat geval gaat het vaak fout met de TV stream (broadcast) en wifi verkeer. Iets met UDP verkeer en IGMP floods.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Bij mij werkt het ook zo, wel heb ik op mijn router die als switch dient geen vast ip adres, maar krijg ik die van de dhcp van de bbox rechtstreeks toegewezen. Dat is het enigste verschil dat ik heb wat betreft de config
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

pkrs schreef: Na het opstarten van de TV decoder heb ik voor een aantal seconden beeld waarna de foutmelding komt dat er geen verbinding is.
... wat betekent dat de link wel degelijk werkt, maar dit ruikt vlg mij naar een QoS probleem: onvoldoende bandbreedte voor de video om continu beeld te hebben.
Heb je al eens geprobeerd zonder dat er internet traffic naar de switch/AP loopt? De switch heeft toch een 1Gb verbinding met de bbox?
pkrs
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2016, 01:18

flupke19 schreef:
pkrs schreef: Na het opstarten van de TV decoder heb ik voor een aantal seconden beeld waarna de foutmelding komt dat er geen verbinding is.
... wat betekent dat de link wel degelijk werkt, maar dit ruikt vlg mij naar een QoS probleem: onvoldoende bandbreedte voor de video om continu beeld te hebben.
Heb je al eens geprobeerd zonder dat er internet traffic naar de switch/AP loopt? De switch heeft toch een 1Gb verbinding met de bbox?
Bij het testen van de decoder is enkel de decoder via LAN verbonden met de switch (heb wifi signaal voor de zekerheid zelf eens uitgezet maar probleem blijft). Voor de rest is er voorlopig niets verbonden met de switch.

Dit gaat over een TP-Link TL-WR841ND die met een cat. 5 kabel aangesloten is op de bbox3.

Als ik deze kabel rechtstreeks aansluit op de decoder is er geen probleem enkel als de switch er tussen wordt geplaatst...
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

heb je al gekeken naar de igmp settings? Deze afzetten helpt ook wel eens (zie tip hierboven ook) deze staan normaal in de tplink interface bij interface setup --> LAN
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Straks ook eens nakijken :-) ben benieuwd
pkrs
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2016, 01:18

Kiwivogel schreef:heb je al gekeken naar de igmp settings? Deze afzetten helpt ook wel eens (zie tip hierboven ook) deze staan normaal in de tplink interface bij interface setup --> LAN
Heb dit net eens gedaan (IGMP Proxy op disable) en reboot uitgevoerd maar probleem blijft hetzelfde...

Vind het zeer raar, telkens ik van kanaal verander op de decoder heb ik voor een 3-tal seconden beeld waarna hij de foutmelding "geen signaal" toont.

Heb ook eens een LAN kabel van de switch met m'n laptop verbonden en heb een 100Mbps verbinding met de switch.
Speedtest.net geeft volgend resultaat (niet dat dit veel uitmaakt?)
28.15Mbps download
5.61Mbps upload
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Dan weet ik het ook niet. Het probleem zal ergens in de TPlink zijn die nog iets zal doen met het verkeer op layer2/3 niveau (en niet basic switching doen). Afhankelijk van de revisie versie kan je er DD-WRT op zetten als alternatieve FW. Maar daarvoor moet je al een doorwinterde gebruiker zijn :-) .
StijnVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2015, 09:19
Bedankt: 1 keer

deman3417 schreef:Bij mij is het net omgekeerd.
Als ik de TV decoder aan zet, valt internet uit. PC krijgt zelfs geen IP van de DHCP.
Als ik decoder uit zet, werkt PC normaal.
Het lijkt of de decoder de connectie helemaal voor zichzelf opeist.
Was op dit topic gestoten bij het rondzoeken. Mijn probleem was net hetzelfde.

opgelost met behulp van:
http://dsss.be/w/make_a_dd-wrt_bridge_s ... cp_traffic
(had ik nodig omdat ebtables commando niet herkend werd. hebben ze hierboven omzeild met een handig trucje)

enkel de laatste regel vervangen door:

ebtables -A FORWARD -o ra0 -d Multicast -j DROP
ebtables -A OUTPUT -o ra0 -d Multicast -j DROP

ra0 is bij mij de wifi interface waarnaar ik alle multicast pakketten wil blokkeren. Dat lijkt voorlopig het probleem opgelost te hebben :)

Hopelijk heeft iemand er wat aan, heb er al wat op zitten vloeken :)


Volledige code onder Administration-Commands bij DD-WRT firmware:

Code: Selecteer alles

echo "begin-base64 644 -" > /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "H4sIADwAAAACA5VWz28bVRD+dteON20KG9eq3BJUB21UVy1m2+RQRCO5cX5w" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "yMGHHpAQcr32Eq9wHMveIFAPNSkHDq7wIb1H5R+p0gpx7J8QtaH8EBfuSGbm" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "vbdh8whEHelp9ps3883Mm/ecPFhZXzUMA7EYsPEPAv5Ikc1BdUGgIt7CWSQl" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "i5ejFJY8B2VntjrAecIFPByyLUM2B4cjA43RGDveN6g4HJMD7CxeH9nvo5KT" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "XK9HNva9KsUxPo/fiKvyyMZ7N5hrmrgmVUxHcV0hrmm8OrK3FBfbJmC6FnyK" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "M92P4At7AUuPBsRZwHMPWBq+TXUOHBN5DJzZsg8T5uM8DnfHqHi4ZMHMmpjL" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "+7hWaCKNQW62CFzCy91rTgUW1VSg2gykXdZpwgae3FpDWeRap9oc6qeCPYH5" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "+6LqDZQnd0qeCyqPqWI4D5+vQzXHua6rXBvqTIsqlzzffS9LfiZpORc+y8Oh" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "oWYD/Dycgj90nWXqaUXkuE887B/bc1gRfGzL8YwdiBmniIf5TMU1hV+GjohZ" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "QwbLgsvGgcX+sd1K2A2aCe/xtzybH76fIdsNmtPv47Rr49muTfh9NbcU9kXd" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "V1W/WboLT8lvjIee6wR0ZtLOtbnOipgN4x8pBfN58L0zYl47Xh73HLbpdyR7" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "dEd21N1l31e78bwpXtTmqP14RjnyUXMS+2yXve9x5beBi7Q+vGKjQL1+655s" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "Oy5hF6fKx+a/bX9l8ARvIO/SuvwfXMn9gvX/+wun7LfDRtDpB4tr1XV8EfQ6" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "Qbv2ZdDrh1udxZulhdK8x86l/tebUd0nHfWkbsVfvaBdioKvIvnVrEd1lPx+" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "n+FG2Pl8S9q7zR5Km83A394o1f1w/iahrabYfwO5LN4aMKFwmVY10Z96wHiH" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "1mQi7hMb4LFNqfiUuOvAVYVjipElOXW+OY3vJwrOKz4rwfeB0jHfC+3sY74F" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "2UPXTPjlE37Mx/iOqi+WX8lvoPmxLGr1Hdj8VmR9mUR9qxpfK3W8vnjvrvo2" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "E37uCXmnE72y0B8XfHYCX5KLZYaKOiB9TtWdUmczqfHRm8GnJ/DpYhyr7c9x" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "cs/SoixYGk5reFLDZzQ8oeGM8OB3mBO/fwb99sh3F+M57Q7Ma3hVvyOBH9XC" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "bqmBsBNGNXop2+0AjXZQ72x3Y1irRa2wHyOO4BfXj4JebbMeNVrCtN3RjOLu" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "pUx5j1jPGFJ/p/QLpfdMqelHGGm6SEXSE1OyzzQtjzGtW4xpkLcZn5N98/6y" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "2i/y7InnutKc31T/qjAuKF1W+p7SfwMbOFhxAAkAAA==" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
echo "====" >> /tmp/ebt_ip.o.gz.u64
uudecode /tmp/ebt_ip.o.gz.u64 | gzip -cd > /tmp/ebt_ip.o
insmod ebtables 
insmod ebtable_filter
insmod /tmp/ebt_ip.o
ebtables -L
ebtables -A FORWARD -o ra0 -d Multicast -j DROP
ebtables -A OUTPUT -o ra0 -d Multicast -j DROP
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Het helpt natuurlijk niet als mensen alles door elkaar gooien. Een router, hub en switch zijn fundamenteel andere netwerkelementen, en die werken totaal anders. Zo'n TL-WR841ND is een router, en die kan niet 'geconfigureerd worden' als een switch. Het is een router, punt.

Mocht er een ouderwetse hub tussengeplaatst worden, zou het wellicht wel werken, maar dan heb je natuurlijk ook geen draadloos accesspunt. Probleem is dat routers, en moderne switches, op verschillende OSI-niveaus gaan tussenkomen en daardoor verkeer gaan verstoren, bijvoorbeeld multicast- en managementverkeer.

Mogelijke problemen kunnen zijn:
*decoder kan enkel op een toegewezen Ethernetpoort aangelosten worden (is blijkbaar niet het geval bij Belgacom)
*BBox aanvaardt enkel MAC-adres van decoder, dan moet je MAC spoofing/cloning toepassen
*problemen met toewijzing IP-adres en -ranges (als hij het juiste MAC-adres niet doorkrijgt, zou het kunnen dat hij hem niet in de decoder-IP-range zet)
*verstoring van multicast- en broadcastverkeer
*...

Het probleem is dat standaardsoftware niet echt veel speling met de parameters mogelijk maken, en je weet niet wat ze intern allemaal blokkeren en doorlaten. Voorgaande post lijkt te suggereren dat er iets met de multicast zou zijn, alhoewel ik ook niet begrijp waarom het dan zou uitmaken dat je dat op de WLAN blokkeer of niet, maar soit.
Ik zou beginnen met de decoder in een DMZ te zetten. Dan zou de router het verkeer in principe zoveel mogelijk moeten doorlaten, en niets blokkeren. Dus ook de multicast moet er dan doorgeraken. Ga in de software naar de optie DMZ, en vul daar het IP-adres in van de decoder. 't Is weliswaar een dynamisch adres, maar eenmaal de lease is toegewezen via DHCP, zal dat normaal nooit meer veranderen.
StijnVM
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2015, 09:19
Bedankt: 1 keer

Gautier schreef: ...
*verstoring van multicast- en broadcastverkeer
*...

Het probleem is dat standaardsoftware niet echt veel speling met de parameters mogelijk maken, en je weet niet wat ze intern allemaal blokkeren en doorlaten. Voorgaande post lijkt te suggereren dat er iets met de multicast zou zijn, alhoewel ik ook niet begrijp waarom het dan zou uitmaken dat je dat op de WLAN blokkeer of niet, maar soit.
...
Mijn probleem lag enkel bij de WLAN. De PC die met de kabel verbonden was met die AP kon nog perfect op internet als de decoder opstond maar dat was niet het geval met alle apparaten die draadloos verbinding maakten. Blokkeren van multicast pakketten naar WLAN was voor mij een oplossing. Dat was misschien niet helemaal duidelijk.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Ja dat had ik begrepen hoor. Alleen zie ik niet zo gauw in waaraan dat kan liggen. Normaal staan al je apparaten, draadloos en bekabeld, op hetzelfde subnet geconfigureerd, stel 192.168.0.0-255. Bij een multicast worden de IP-pakketten naar al die adressen tegelijkertijd uitgestuurd, of die nu op draadloos zitten, of achter een kabel. Dus het blokkeren van de Wifi zou echt niets mogen uitmaken. Maar bon, zoals ik al eerder zei, zo'n routers zijn op allerlei eigenaardige manieren geconfigureerd (onder andere iets wat AP isolation heet - scheiding van Wifi en ethernetpoorten), dat het moeilijk te achterhalen is hoe een router precies met het verkeer omgaat. Trial and error is nogal vaak de beste manier om een resultaat te proberen te bereiken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb hetzelfde probleem. Net ook even voorgelegd aan de helpdesk. Die raadt een wifi bridge aan, wat uiteraard een goed idee is maar wat de userbaser in mij een beetje stoort :D. Ik ga trouwens wel voor die wifi bridge gaan, want ik heb in principe zelfs 2 switchen nodig, en achter die 2e switch (wat in werkelijkheid een fritzbox is die in LAN1 to network staat) krijgt hij totaal geen verbinding.

Mijn setup bij deze test:
modem -> LAN -> TV1
modem -> LAN -> switch TP link -> TV2 (beeld 3 seconden, dan valt hij weg)
ook getest: modem -> LAN -> switch TP link -> switch fritz box -> TV2 (decoder vindt geen verbinding)

Ik vermoed inderdaad dat mijn tp link router die ik als switch gebruik, toch nog enige "intelligentie" toont en bepaalde dingen begint te blokkeren. Iemand enig idee hoe het technisch precies zit?

Ik las op adsl bc dat ik een switch met IGMP snooping zou nodig hebben. https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?f=2&t=96536 Onze Philippe is daar trouwens ook zeer actief ;).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goztow schreef:Iemand enig idee hoe het technisch precies zit?
Hieronder vind je enkele links naar technische informatie over "routed iptv" zoals KPN dat in Nederland heeft geïmplementeerd, bij Proximus is de implementatie bijna identiek.
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthre ... post_19048
http://netwerkje.com/routed-iptv
Goztow schreef:Ik las op adsl bc dat ik een switch met IGMP snooping zou nodig hebben.
Dat is inderdaad een vereiste als je met een switch werkt, als je Proximus tv inclusief Netflix-app achter een eigen router wil steken moet je ook nog prutsen aan andere instellingen zoals DHCP(dhcpoption 60) en VLAN's.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goztow schreef:Mijn setup bij deze test:
modem -> LAN -> TV1
modem -> LAN -> switch TP link -> TV2 (beeld 3 seconden, dan valt hij weg)
ook getest: modem -> LAN -> switch TP link -> switch fritz box -> TV2 (decoder vindt geen verbinding)
Staat je FritzBox, die je als 2de switch gebruikt als "IP Client" ingesteld?
Want je hebt namelijk verschillende manieren waarmee je een FritzBox kan verbinden met je netwerk (via LAN1).
Welke FB is het? Laatste FW?
Goztow schreef:Ik vermoed inderdaad dat mijn tp link router die ik als switch gebruik, toch nog enige "intelligentie" toont en bepaalde dingen begint te blokkeren. Iemand enig idee hoe het technisch precies zit?
Of bij gebrek aan intellegentie de hele traffiek naar beneden haalt?
Ik heb ergens gelezen dat het al voldoende is als één PC in standby mode gaat om de hele mulicast traffiek te beïnvloeden.
Een switch biedt multicast aan aan alle poorten, als één van die poorten op 10 mbit komt (wat het geval is bij een LAN kaart in sleep mode), wordt de hele multicast traffiek aangepast naar 10 mbit
Goztow schreef:Ik las op adsl bc dat ik een switch met IGMP snooping zou nodig hebben.
Waarschijnlijk de oplossing voor jouw probleem (en neem dan maar direct een gigabit switch).
Goztow schreef:Net ook even voorgelegd aan de helpdesk. Die raadt een wifi bridge aan, wat uiteraard een goed idee is maar wat de userbaser in mij een beetje stoort :D. Ik ga trouwens wel voor die wifi bridge gaan, want ik heb in principe zelfs 2 switchen nodig,
De WiFi bridge heeft een voordeel dat deze een ingebouwde QoS heeft, en de IPTV traffiek voorkeur geeft.
Nadeel is de 5Ghz band, die wel een snelle verbinding geeft, maar niet zover draagt ...

Niets is dus beter dan bekabeld indien mogelijk!
2 kleine nieuwe switchen kosten de wereld niet (en waarschijnlijk goedkoper dan een WiFi bridge).

Netgear GS105Ev2 schijnt goed te werken voor IPTV.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Kan je eens nakijken welk IP je decoder krijgt van je router/switch ?
Decoders van Proximus krijgen van de bbox in principe ALTIJD een IP 192.168.1.64 of hoger
als hij door de router die er tussenzit een IP krijgt onder de *.*.*.64 zit je fout.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Allen,

Graag even jullie hulp. Zonet een TP-LINK TL-SG105 switch geplaatst als Gigabit alternatief. Zoals ik hier zelf al reageerde, werkte alles vroeger feilloos met een router die ik als switch en access point gebruikte. Door uitbreiding van het netwerk is deze nu verhuisd en kocht ik die TP-Link switch als vervanging.
Na aansluiten hetzelfde probleem als hierboven: enkele seconden beeld en daarna een netwerk error. Internet lijkt wel correct te werken.

Op de doos staat wel dat hij IGMP snooping etc doet om multicast traffic te beïnvloeden, maar blijkbaar loopt het dan toch nog grondig mis?
Voor zover ik kan zien heeft deze switch geen IP of configuratiemogelijkheden die ik kan aanpassen hiervoor?
Het is de gewone 5-poortsvariant, iemand ervaring met de 'Easy Smart' en of die het beter doet in combinatie met Px TV?

Er hebben ondertussen al drie afgedankte routers tussen gestaan die als switch gebruikt werden en dat gaf nooit problemen, nu wil ik het met het correcte materiaal aanpakken en loop het mis :roll: .

Alvast bedankt!
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

butskristof schreef: een TP-LINK TL-SG105
Die unmanaged switches van TP link doen wel iets met het igmp verkeer, maar niet het goede vrees ik. KPN hun systeem werkt op nagenoeg dezelfde manier en daar vind je identiek dezelfde verhalen.
Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Bingo, dat is hem dus. En de Easy Smart is de E-versie waarvoor ik wou wisselen. Ach ja, terug naar Amazon dan maar.

Iemand suggesties voor een andere switch (liefst in ongeveer dezelfde prijsklasse) die gegarandeerd werkt met PxTV?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zie hoger:
Netgear GS105Ev2 schijnt goed te werken voor IPTV.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Is het ondertussen opgelost ? Met welke switch, de netgear GS105Ev2 ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Correct. De TP-Link aangemeld voor retour, kreeg een refund van Amazon maar moest hem niet terugsturen. Staat hier nu in de kast stof te happen tot ik er een nut voor vind.
Nadien die Netgear besteld en PxTV werkt terug feilloos.
Inge T
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2017, 17:10

Hallo, heb sedert 2 dagen Proximus TV en heb een gelijkaardig probleem als hierboven beschreven. Mogelijk staat de oplossing er zelfs al tussen, maar is allemaal "Chinees" voor mij.
Vanuit de BBOX3 vertrekken 2 netwerkkabels, en komen beiden via 2 verschillende switches bij 2 TV-toestellen. 1 werkt prima, de andere niet (probleem: na 3 sec bevriest beeld, als je zapt weer even beeld, maar bevriest weer na 3 sec....) De switch die werkt is van het type Netgear Prosafe FS108, de switch die de problemen veroorzaakt is van het type TP-Link 8-port TL-SG108. Proximus technieker is langs geweest en heeft de switch er tussen uit gehaald (moet nu elke keer kabel versteken als ik van radio naar TV wil). Moet ik gewoon een andere switch kopen of is er meer aan de hand?

Voor de liefhebbers heb ik ook nog een ander probleem, ook 'opgelost' door de technieker, maar toen zaten we met de switch-problemen. Op beide kabels waren (via de beide switches) ook 2 access-points geplaatst, type Ubiquiti 0,5A GigE PoE (staan nog meer cijferkes op, maar zegt mss al iets). Langs de Netgear kant geen probleem, langs de TP-link wilde de decoder zelfs niet opstarten. Volgens de Proximus technieker kon de decoder die stroom van de PoE niet hebben, en heeft hij dat bakje uitgezet en beide access-points verwijderd. Is dat normaal of zou dat normaal wel moeten werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp, en remember.... jip en janneke taal aub :-)

Inge
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inge T schreef: Moet ik gewoon een andere switch kopen of is er meer aan de hand?
Volgens mij moet je inderdaad de correcte switch kopen.
Zie hoger:
Netgear GS105Ev2 schijnt goed te werken voor IPTV.

Wat betreft uw 2de probleem:
Ik begrijp de uitleg niet zo goed. Misschien toch nog eens exact beschrijven hoe alles aangesloten is (mag in jip en janneke taal, zolang wij ons kunnen visualiseren hoe alles in mekaar zit)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Over je switches: dat is *exact* hetzelfde probleem als ik hierboven had. Ik had de versie van de TP-Link met 5 poorten en daarmee werkte het niet. TP-Link teruggestuurd en gewisseld voor bovengenoemde Netgear en sindsdien geen problemen meer.
Inge T
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2017, 17:10

@philippe: Vanuit de Proximus modem vertrekken er dus 2 netwerkkabels naar 2 verschillende switches (ik heb inmiddels een extra netgear besteld, dus hopelijk lost dat probleem 1 op). Op die 2 switches zijn acces points van Ubiquiti geplaatst, PoE's. Om die te laten werken staat er naast de modem een kastje dat stroom genereert (juist he?). Aan de kant van de Netgear switch werkt de Proximus decoder als er stroom opstaat, aan de andere kant niet. De Proximus technieker heeft om te testen vanuit de netgear switch een kabel gelegd naar de decoder die niet werkt en ook dan werkt die decoder niet als er stroom opstaat. (Dus vanuit dezelfde switch 2 verschillende kabels naar 2 decoders; 1 werkt, de andere niet als er stroom opstaat).
Daarom heeft hij dus dat kastje dat stroom genereert uitgezet en de 2 accespoints eruit gemonteerd.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is?
Inge
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inge T schreef: Op die 2 switches zijn acces points van Ubiquiti geplaatst, PoE's. Om die te laten werken staat er naast de modem een kastje dat stroom genereert (juist he?).
Je bedoelt waarschijnlijk een "PoE injector" ?

Ik begrijp nog altijd de opstelling niet goed
Bedoel je dat:
  • a) de POE injector naast de modem staat, en dus voor de switch?
    b) je maar één POE injector gebruikt voor 2 Ubiquiti AP's (die beide achter een verschillende switches staan?)
Dat kan volgens mij niet werken
De POE injector moet voor jouw AP staan.
Dus vanaf de modem > ethernet kabel naar switch > ethernet kabel naar POE injector > vanaf injector naar de AP

Gezien je 2 AP's op 2 verschillende switches staan, heb je dus 2 POE injectors nodig
Dat het wel werkt achter de Netgear switch is waarschijnlijk omdat deze switch een POE switch is, hierop kan je de Ubiquiti AP direct aansluiten op een van de POE poorten?

Maak anders eens een schema hoe je alles wilt aansluiten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”