Gezonde voeding

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

mipa schreef:Dat je met een kort spijsverteringstels van nature geen zuivere planteneter kan
zijn is geen excuus maar een feit.
Wij hebben geen kort spijsverteringsstelsel...
boulder schreef: Welja, je kunt dat van seks ook zeggen, hee.
Dat is typisch dierlijk, en we kunnen ons ook voortplanten met proefbuisjes.
Vreemd genoeg hoor je weinig pleidooien in die richting :-D
Wie of wat wordt er benadeeld bij seks met overeenstemming?
Bij vlees eten lijkt het mij wel duidelijk wie er benadeeld wordt.
Of wat was juist je punt?

Trouwens over de uitspraak "zonder vlees kan je niet leven".

In Azië zijn er culturen waar geen vlees wordt gegeten... <sarcasm on> die mensen sterven natuurlijk allemaal voor hun dertigste... <sarcasm off>
Laatst gewijzigd door Nob 20 nov 2017, 10:21, in totaal 2 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nob schreef:
iceke schreef:Dan heb jij mijn dochter van 2 nog niet gezien.
Geef ze de keuze tussen een stuk fruit en een stuk salami...dan speelt ze met het fruit en eet ze het vlees op.
Mijn zoontje ook, omdat het lekker is natuurlijk. Snoep is ook lekker, als ik mijn zoon laat kiezen tussen een appel en iets met pure suiker, ken ik de uitkomst ook wel, is het daarom goed en gezond? Het punt was dat ze geen jachtinstinkt heeft en dus niet die eekhoorn zal doden (ok, bindt hem vast, want anders komt Boulder me vertellen dat ze daar niet voor kiezen omdat ze weglopen ;-) ). Een leeuwenwelp zal wel die eekhoorn doden.
iceke schreef:Willen aantonen dat een mens geen omnivoor is of geen vlees nodig heeft
Als er veganisten zijn die dat al heel hun leven doen en op een normale leeftijd sterven, dan heb je volgens mij het bewijs dat je geen vlees nodig hebt.
En met veganist bedoel ik niet iemand die enkel appels eet, maar iemand die zeer gevarieerd eet: fruit/groenten/noten/zaden/....
Awel, mijn dochter wil geen suiker, we krijgen dat er niet in. (kwestie van opvoeding zeker ?)
Maar je slaat dus weer 2 dingen door elkaar, Veganisme <-> goed en gezond.
Om goed en gezond te leven heb je dierlijke eiwitten nodig, dus ja Veganisme is niet gezond, kan je die vervangen? je kan tegenwoordig alles vervangen hé, we hebben gezonde voeding vervangen door fast food & verwerkt voedsel & Proteine Shakes & enz.... Ik veronderstel dat je die dierlijke eiwitten dan ook wel kan vervangen zodat de zelfopgestelde lijstjes van dagelijkse hoeveelheden kloppen.

En over dat jacht instinct : ik veronderstel dat je zelf wel door hebt dat je zoontje geen Prooidier is, je hoeft die vergelijking dus echt niet te maken want ze slaat op niks ;-)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nob schreef:Voor de mensen zoals Raf1, die afkomen met doemverhalen als: "veganistische baby gestorven". Daar heeft Gary een simpel antwoord op. Dat zijn geen veganisten, maar dommerikken.
Je moet dus eerst een examen afleggen vooraleer je lidgeld voor de veganistische vereniging aanvaard wordt en je jezelf een veganist mag noemen?

We moeten kindersterfte door ondervoeding in België dus aanvaarden en strenge adviezen van kinderartsen negeren?.

Als je de logica van veganisten volgt, mag je geen eitje meer eten, behalve als je een rat bent:
[youtube]FkNtLu5GLko[/youtube]
Nob schreef:Maar vlees en zuivel hebben we absoluut niet nodig, wel integendeel.
Hoe gaat jouw lichaam dan dopamine, adrenaline en serotonine aanmaken?
Ach ja, veganisten zijn liever depressief dan een kippetje te slachten: Vegetariërs zijn vaker depressief
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik had het beter wat later gepost:

Trouwens over de uitspraak "zonder vlees kan je niet leven".

In Azië zijn er culturen waar geen vlees wordt gegeten... <sarcasm on> die mensen sterven natuurlijk allemaal voor hun dertigste... <sarcasm off>

En nu graag je verklaring Raf1 en Iceke.
Die mensen kunnen allemaal geen dopamine, adrenaline en serotonine aanmaken?

iceke schreef:Om goed en gezond te leven heb je dierlijke eiwitten nodig
Is dat gewoon iets wat jij denkt, of kan je het ook aantonen?
Graag een wetenschappelijke studie link.
Ik kan anders wel aantonen dat leven zonder dierlijke eiwitten kan... er zijn genoeg veganisten die dat heel hun leven zijn geweest en gewoon oud worden.
Laatst gewijzigd door Nob 20 nov 2017, 10:24, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Het spijsverteringsstelsel v/d mens situeert zich tussen dat van een
vleeseter en een planteneter. Om alleen maar planten te eten is het
van nature te kort.
En als je u benadeeld voelt:
Terwijl de mens jaarlijks 400 miljoen ton aan vlees en vis oppeuzelt,
vreten spinnen, volgens een recent onderzoek, tot 800 miljoen ton
aan prooien op.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

iceke schreef:
boulder schreef: Als je ooit eens ff 5 minuten tijd hebt moet je maar wat afl. van keuringsdienst van waarde bekijken. Begin met die van natuurlijk Aroma ;-)
Je hebt politiek correct en politiek incorrect. Evengoed heb je culinair correct en culinair incorrect. Wil je incorrect zijn moet je inderdaad naar keuringsdienst van waarden kijken op de NL televisie. Ik heb ze zowat allemaal gezien en de gemiste afleveringen vind je makkelijk online terug. De natuurlijke aroma's, dat was inderdaad even de wenkbrauwen fronsen. Maar ook de black Angus beef, de saffraan, de beenham, de zilvervlies rijst...
Andere incorrecte programma's: de wilde keuken, Klootwijk aan zee en Rambam. Allemaal aanraders.
Om het kort en bondig te stellen: dankzij dergelijke programma's wordt pas echt duidelijk hoe de consument in de maling wordt genomen op gebied van voeding.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 20 nov 2017, 10:47, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mipa niet tegenstaande dat we beter een half vegan zijn.

Als we 2 dagen geen vlees eten dan verminder je de consumptie van vlees en van verbruik landbouwgrond met 26 procent.

Dat is een hele hoop en maar een kleine inspanning
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nob schreef:In Azië zijn er culturen waar geen vlees wordt gegeten...
Maar wel zuivelproducten. Je komt hier verkondigen dat je geen vlees én geen zuivel nodig hebt.

Blijft de hamvraag: Hoe maakten ze dopamine, adrenaline en serotonine aan? Of hadden ze die stoffen niet nodig omdat het slechts om monniken ging die als celibatair in een gesloten klooster leefden en via religieze macht alle levensmiddelen ontvingen van een hardwerkende klasse omnivoren?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ow ow , als er wat vreemdelingen gestigmatiseerd worden, sta je op je achterste poten, maar nu ga je het zelf even doen?

Van wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

Code: Selecteer alles

In India lag het percentage vegetariërs in 2013 rond de 31 procent.[4] Uit cijfers van voor 2003 bleek dat toen nog rond de 42 procent van de bevolking vegetariër was.[8]
Allemaal monniken dan volgens jou. Veel monniken ginder in India...

Het ging hier nu even over: Trouwens over de uitspraak "zonder vlees kan je niet leven". Over vegetariers dus.

Dus ok, jullie stelling is dan nu al afgezwakt naar: "zonder zuivel kan je niet leven"?

Ow ja, in hetzelfde wikipedia artikel teruggevonden:

Code: Selecteer alles

Een studie toont aan dat mensen die in westerse culturen een vegetarisch dieet volgen ook vaker te maken hebben met depressies, angststoornissen en somatoforme stoornissen. Het onderzoek vond echter geen oorzakelijk verband met het dieet en wijst erop dat vegetariërs vaker vrouw zijn, vaker single zijn, en vaker in stedelijke gebieden wonen. Ook kan de striktheid van een vegetarisch dieet aantrekkelijk zijn bij bepaalde stoornissen.[25][26][27]
Ai weer een reden minder...

Allé, op naar het volgende excuus...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nob schreef:
mailracer schreef:Als je al het vlees gaat vervangen door linzen en noten en andere veggie stuff, komen we dan wel toe met onze aarde. Of gaan we alsnog het ganse regenwoud moeten kappen om als dat allemaal mogelijk te maken ?
https://62e528761d0685343e1c-f3d1b99a74 ... 5hj37l.jpg
We zouden landoppervlak dat we nu gebruiken zelfs kunnen teruggeven aan de natuur...
kan je me meer info geven hierover. Een foto zegt nmlk niet zoveel. Maar in de veronderstelling dat vee gras en granen eet, kan je natuurlijk die grond gebruiken om plantaardige dingen aan de mens te geven. Je zal dan gewoon 1 schakel elimineren uit de voedselketen. Een nadeel zal zijn dat je een oplossing moet zoeken voor de meststoffen die nu voornamelijk van beesten komt. Je grond zal namelijk snel arm aan voedingstoffen raken.
daarom dat ik mijn twijfels heb of het haalbaar is.

het houden van legkippen is dat eigenlijk verboden binnen de vegan gemeenschap ? hier komt volgens mij geen leed aan te pas, buiten dat de kippen geslacht worden als ze ouder worden
Laatst gewijzigd door mailracer 20 nov 2017, 11:19, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nob schreef: Trouwens over de uitspraak "zonder vlees kan je niet leven".
Dat heb ik noch niet gezegd ? Ik heb gezegd dat het niet gezond is


Nob schreef: Ik kan anders wel aantonen dat leven zonder dierlijke eiwitten kan... er zijn genoeg veganisten die dat heel hun leven zijn geweest en gewoon oud worden.
Yep, en ik ken er genoeg die oud geworden zijn op nen halve bak bier en een pakske sigaretten per dag, dus ik weet echt niet wat je daarmee wil aantonen ?

Deze kende je toch al ;-) kwestie van het nog wat zwart-witter te maken...
this-woman-is-51-years-old-this-woman-is-also-14234103.png
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Men zou kunnen beginnen om s'morgens de suikers zoveel mogelijk uit te sluiten,geen confituur,choco,onbijtgranen e.d.dit lijkt mss.een beetje eenvoudig,maar het helpt ook,het voordeel is dat je na het middageten of s'avonds je nog wel eens een snack, cakje,of iets anders kan nemen,in ieder geval op deze manier beperkt je toch je suikers,en dat is al heel wat.Er is nu ook de mogelijkheid om alle soorten vlees te vervangen door Soja produkten,wij kopen dit in Nederland,en ik moet zeggen dat men moeilijk nog het onderscheid kan maken(ik heb al braadworst,hambugers en Griekse Rondo gehad).Voor de rest zie ik wel,je moet er niet te streng op zijn,anders houd men het niet vol.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wacht ff, die Soja was die niet genetisch gemanipuleerd ? Was daar ook geen controversiële Documentaire over ? Stonden die zelfde veganisten daar ook geen moord en brand over te schreeuwen ?
Dan vraag ik me af waarom ze nog wel soja vleesvervangers eten maar vlees afzweren :angel:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk dat er met alle voeding wel iets aan de hand is hoor,men moet redelijk blijven,ik wil het gewoon simpel houden,en niet te moeilijk om te volgen,anders geeft men het op na verloop van tijd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nob schreef:Allemaal monniken dan volgens jou. Veel monniken ginder in India...
India, wat een voorbeeld: Indiase kinderen ondervoed, ondanks economische groei
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

fluppie schreef:Ik denk dat er met alle voeding wel iets aan de hand is hoor.
Voila, nu zijn we er sé. Mischien moeten we terug wat rudimentairer met voeding gaan omspringen.
Alle bullshit eruit en terug weten vanwaar ons voedsel vandaan komt. Ja dat is niet zo efficiënt, dat vraagt een hele inspanning, maar dat geeft ook voldoening. Mijn eigen groenten smaken nog altijd veel beter dan die van den boer, mijn gebuur zijn schapen trouwens ook.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

boulder schreef: [...]
Dus, ik wil wel eens een keertje per week vlees door noten vervangen, maar ik snap niet waarom dit gezonder zou zijn.
Is er iemand die dat snapt?
Toevallig weet ik wel het een en ander over diëtetiek, bij dieren dan, maar een mens is in heel wat opzichten niet zo erg verschillen. Jammer genoeg heb ik een tekort aan tijd om er lang over te schrijven en de hele topic door te nemen.

Een heleboel van die wetenschappelijke studies zijn studies waaruit een wiskundig verband gehaald wordt en niet altijd een oorzakelijk verband. Dit houdt bijvoorbeeld in dat men soms niet weet of een bepaalde voeding goed noch slecht is, men weet gewoon dat er meer problemen ontstaan van een bepaalde type bij mensen die veel van die voeding binnenkrijgen. Ik zou niet teveel tijd steken in het proberen begrijpen of volgen van dergelijke studies. Het is een ander verhaal wanneer men ziet dat bestanddeel X in hoeveelheid Y de kans op aandoening Z met 100% doet stijgen bijvoorbeeld.


Wat betreft voedingswaarde heb je een aantal verschillende factoren:
Uiteraard heeft iedereen een hoeveelheid calorieën binnen elke dag, dit verschilt van persoon tot persoon en houdt rekening in met jouw energiehuishouding, jouw activiteit, maar ook uit welke bron deze calorieën komen. Je wilt dus niet meer calorieën dan je verbruikt, en je wilt ook calorieën die je goed kan gebruiken en die jouw honger stillen.

Je hebt vetten nodig, maar die kan je kort door de bocht verdelen in slechte en goede. Strikt gezien heb je goede en slechte vetten nodig, maar het is veel gemakkelijker om aan de slechte te geraken.

Je hebt suikers nodig, maar ook daar heb je eenvoudige en complexe suikers. Met eenvoudige suikers heb je een korte energiepiek, en als je die niet verbrandt dan sla je die op als lichaamsvet. Uit die trage suikers hou je dan weer een constantere energietoevoer, waardoor je minder fel maar wel langer kan presteren, en meer tijd hebt om het te verbranden. De recente heisa over suikers is simpelweg dat er in heel veel bereid voedsel eenvoudige suikers worden toegevoegd.

Je hebt eiwitten nodig, maar niet elke eiwit is evenwaardig. De samenstelling van de eiwitten zal ervoor zorgen dat je die goed of minder goed kan benutten.

Je hebt ook vitamines en oligo-elementen, maar dat maakt het verhaal nog iets ingewikkelder.

Jouw voorbeeld van "geen vlees". Er zijn veel soorten vlees: Enerzijds is rood vlees gerelateerd aan darmkanker. Anderzijds zijn sommige vleessoorten magerder dan anderen, waarbij een hoger vetpercentage uit vlees minder gewenst is omdat "slechte" vetten de overhand hebben. Bij vis heb je dan weer een betere balans aan "goede" vetten, dus daar ga je zelfs eerder zoeken naar een "vette" vis om toch maar die. Let op, in beide gevallen heb je niet gekeken naar de calorieën, daarbij moet je de hoeveelheid vlees of vis bepalen aan de hand van de in te nemen calorieën. Zomaar zeggen "minder dan 100g" is heel kort door de bocht, misschien heb je wel 200g eiwitrijk vlees nodig in jouw levensfase en voor jouw dagelijks activiteit, of misschien maar 60g eiwitarm vlees.

Vleesbereidingen (zoals charcuterie) worden behandeld (anders heb je nu eenmaal geen charcuterie) waarbij de eiwit/vet samenstelling veranderd (meer vet), waarbij je (al dan niet natuurlijke) middelen om houdbaarheid en smaak te verbeteren (anders heb je nu eenmaal geen charcuterie), zoals vetten, suikers, zouten. De samenstelling van préparé is dus totaal niet te vergelijken met het origineel vlees waaruit het bereid werd.

Anderzijds begin je over alternatieve eiwitbronnen. Die bestaan, en in noten en bonen ga je die ook vinden. Zoals je zelf aangaf vind je minder eiwitten in noten dan in vlees. Bovendien kan je beide niet evenwaardig beschouwen: eiwitten uit vlees ga je veel beter opnemen (en je gaat er meer aminozuren uit halen) dan uit noten. Zoals je zelf uitgezocht hebt is de energiewaarde van noten veel hoger dan vlees (hele hoge vetpercentage). De vetsamenstelling van de meeste noten is dan weer beter dan de vetsamenstelling van vlees, waarbij je dus liever notenvet (koolzaad, olijf) dan vleesvet (varken) binnenkrijgt. Als je dat wenst kunnen we daar dieper ingaan (omega3/omega6; verzadigd vs onverzadigd).

In dit geval zou je kunnen opteren door deels mager vlees, deels noten, dat zal een gezondere mix zijn dan enkel noten of enkel vet vlees. Het is eigenlijk niet voor niets dat het een vak apart is en dat er gediplomeerden in de voedingsleer zijn. Jammer genoeg worden de winkelrekken gevuld door boeken van charlatans die denken de ideale dieet te hebben gevonden door 10 recepten uit te zoeken. De ideale dieet voor hun bankrekening, misschien, maar niet voor jou of voor mij...
heist_175 schreef: Ik moet de eerste fatso nog tegenkomen wiens BMI de pan uit swingt door het eten van teveel noten.
Ik ken er tenminste een die nauwelijks vlees eet en super veel noten (omdat het gezond is) en een BMI ver boven de 30.
De voedingswaarde in calorieën staat niet meteen gelijk aan gezonder of minder gezond. De (ham)vraag is dan: gaat het om natuurlijke noten of zijn die behandeld (geroosterd, gezoet, zout, olie, etc.).
Nob schreef:
raf1 schreef: Om goed en gezond te leven heb je dierlijke eiwitten nodig
Is dat gewoon iets wat jij denkt, of kan je het ook aantonen?
Het dierlijk eiwit heb je niet persé nodig, de vitamines, elementen en aminozuren wel.
Gezonde veganisten supplementeren en hebben in hun dieet ook bestanddelen van natuurlijke producten met een lage bioconversie.

Om een open deur in te trappen: Hoe teel je groenten zonder nutsdieren? Enkel kunstmest?
Gelukkig denken we niet al zwart-wit want de werkelijkheid zal toch echt in de grijze zone liggen!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Nob schreef: Dat weet ik niet, maar op basis van de info die ik overal terugvind, lijkt het mij dat we (qua bouw) veel dichter bij een herbivoor aanleunen dan bij een carnivoor, terwijl we in de westerse wereld precies op een carnivoor proberen te lijken (vlees/eieren/melk zit zo goed als in alles).
da's het politiek-ideologische in dit verhaal.
denk jij dat ik melk in de koffie doe om op een carnivoor te lijken? denk jij dat ik voor de rest enkel vlees eet? denk jij dat het mij interesseert wat jij wel/niet eet?
ik weet dat een men dierlijke stoffen nodig heeft voor een gezond dieet en dat, zeker veganisten, vaak medicamenteus voedingstekorten moeten opvangen.
dan ben je onmogelijk gezond bezig. net zoals zuiver leven op bv poedertjes, à la herbalife, echt niet gezond is.
volgende week een stuk vis en denk je dat het mijn interesseert welke semi-religizue discussies dit bij vegetariërs en veganisten doet losbarsten of vis al dan niet vegetarisch is? je hoeft niet te antwoorden want dat antwoord vind ik niet interessant
Nob schreef:Anyway, ik begrijp dat velen onder jullie jullie huidige (gemakkelijke en lekkere) leefstijl willen behouden...
en wat is daar mis mee?
heel de evolutie teert erop om oa zo makkelijk en efficiënt mogelijk de nodige voedingsstoffen op te nemen om te overleven. da's de reden waarom wij omnivoren zijn en geen herbivoren. b12 is naar 't schijnt verantwoordlijk dat onze hersenen geworden zijn tot wat ze nu zijn.

jij maakt er een politiek discours van en begint zelfs verwijten in het rond te sturen.

dierenleed? ben ik tegen maar dat staat los van vleeseten. als ik zelf konijnen kweek, die goed verzorg dan lijden die echt niet als ik hun kop eraf hak en ze in de pan gooi met een paar zeflgeplukte pruimen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zoals elk jaar was ik ook afgelopen weekend op Horeca Expo. Bij de stand van Good Meat mocht ik een kreeften bisque proeven. Mijn eerste vervelende vraag is dan steevast: zelf gemaakt of zelf opgewarmd? En zoals altijd en overal is het dan opgewarmde kost uit een fles of brick pak. En dan zagen en klagen de mensen dat hun eten teveel van dit bevat en teveel van dat of te weinig zus of zo, net zoals hier op dit forum. Maar ze zijn dan verdomme te tam om te koken. Nee, opwarmen is het modewoord in dergelijke discussies. Opwarmen wat ze kant en klaar gekocht hebben. En de post van "duizend" over zijn cote á l'os, zijn mayonaise, zijn wijn... mag van mij makkelijk +10 krijgen. Al de rest over eiwitten, suikers, vetten,... is gewoon zever van en voer voor een clubje wat zichzelf als (semi) intellectueel beschouwt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik ga stoppen met antwoorden (heb geen zin in weer een ellenlange internetdiscussie, ik had beter moeten weten en me niet moeten moeien, maar ja...), maar toch even een rechtzetting.
1207 schreef:
jij maakt er een politiek discours van en begint zelfs verwijten in het rond te sturen.
Waar ben ik verwijten in het rond beginnen sturen? Ik schrijf zelfs:

"Anyway, ik dwing niemand (mijn vrouw eet ook nog vlees), maar in mijn ogen is het niet meer verantwoord."
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Nob schreef: Waar ben ik verwijten in het rond beginnen sturen? Ik schrijf zelfs:

"Anyway, ik dwing niemand (mijn vrouw eet ook nog vlees), maar in mijn ogen is het niet meer verantwoord."
je verwijt mij, nietvegetariërs, toch dat ik de makkelijkste weg kies?

Ik heb je filmpje bekeken, na 10 seconden heeft hij het al over god en slachtoffers, da's politiek ten top en daar ben ik dus gestopt met kijken.
wil jij geen vlees eten? interesseert me niet maar als je bij mij komt eten zal ik je wens respecteren.
als ik bij jou kom eten, gooi jij dan ook een stukje kip voor mij in de pan of is het respect eenrichtingsverkeer?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Nob schreef:Onze lichaamsbouw is echt niet die van een roofdier (om ze te vangen) en ook niet om ze te eten (ons gebit is dat van een planteneter, idem hoektand(jes) die we hebben, we kauwen zoals een planteneter, een roofdier kan niet kauwen, maar bijt en slikt in) Onze darmen zijn veel te lang, die zijn veel korter bij roofdieren, waardoor deze overigens nooit last kunnen hebben van cholesterol, omdat het niet kan opgenomen worden in hun spijsvertering.... en ga zo maar door.
Dat zijn niet echt doordachte, wetenschappelijke argumenten.

Hier een pro-vegan argumentatie in dezelfde trant: https://www.stevepavlina.com/blog/2005/ ... bivores-2/

Maar hier dan een skeptische visie toegepast op dezelfde argumenten: https://veganskeptic.blogspot.be/2010/1 ... vores.html

Conclusie: zo simpel is het allemaal niet, met cherrypicking kan je alles bewijzen of ontkrachten, etc.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Nob schreef:Onze lichaamsbouw is echt niet die van een roofdier (om ze te vangen) en ook niet om ze te eten (ons gebit is dat van een planteneter, idem hoektand(jes) die we hebben, we kauwen zoals een planteneter, een roofdier kan niet kauwen, maar bijt en slikt in) Onze darmen zijn veel te lang, die zijn veel korter bij roofdieren, waardoor deze overigens nooit last kunnen hebben van cholesterol, omdat het niet kan opgenomen worden in hun spijsvertering.... en ga zo maar door.
Net zoals onze maag- en darmstructuur en -flora totaal niet in staat is ook maar iets te doen met cellulose en onze omzetting uit plantaardige bronnen bijna lachwekkend te noemen is. Het is niet ofwel carnivoor, ofwel herbivoor, maar daadwerkelijk OMNIvoor.
Gelukkig leven we in een periode en in een streek waar je de mogelijkheid krijgt om -ideologische- voedingsgerelateerde keuzes te maken op basis van jouw overtuigingen, losstaand van jouw daadwerkelijke behoeftes. Er zijn jammer genoeg hele continenten waar die keuze er niet is.
Jack Daniels schreef: Al de rest over eiwitten, suikers, vetten,... is gewoon zever van en voer voor een clubje wat zichzelf als (semi) intellectueel beschouwt.
Zo een uitsprak doet me denken aan Michael Gove:
[youtube]GGgiGtJk7MA[/youtube]

Uiteraard is dat geen zever, en het is niet omdat je weet welke bestanddelen in welke hoeveelheid noodzakelijk zijn dat je daarom plots niet meer zelf gaat koken of jouw eigen mayonnaise maakt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik kijk vaak naar eat well for less.

Daar was een familie die een diabetici kind had type 1.

Die ouders gingen speciaal voorverpakt eten kopen voor die persoon. Omdat daar duidelijk in staat wat erin zit.

Daar was na een ingreep door dat programma duidelijk geworden dat verschillende koolhydraten wel mochten.

Daarop hebben ze dan hun eetgewoonte aangepast en eten ze vaak terug samen.
Dus ik geloof wel dat je niet op alles moet kijken.

Ik eet nu die soyayoghurt omdat er vitamine D inzit en ik die wel nodig heb want heb vaak een tekort. Bloedtesten doen om de zoveel tijd is het beste om te weten of je een vitaminetekort hebt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Ik kan anders wel aantonen dat leven zonder dierlijke eiwitten kan... er zijn genoeg veganisten die dat heel hun leven zijn geweest en gewoon oud worden.
Veganisme kan mits je "artificieel" gaat leven en daarbij zorgt voor correcte vervangers... maar waarom zou je artificieel gaan leven als het natuurlijk ook gewoon kan ? Voor sommigen is het een principes kwestie (een dier slachten is plots not-done), voor anderen haast een geloof... en dat is iedereen zijn persoonlijk keuze.

Het enige dat fout zit vandaag de dag is de verhouding opname/verbranding van bepaalde stoffen... me moeten namelijk niet meer dagelijks op jacht maar eten wel meer voedingsstoffen dan noodzakelijk om driemaal per dag op jacht te kunnen gaan. Het is de kunst hier dus evenwicht in te vinden maar ik geloof niet dat uitersten zoals veganisme goed zijn.

Ik ga me iedere geval duizend z'n menu niet ontzeggen... het water loopt uit m'n mond als ik het lees.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En wie heeft al nagekeken of zijn/haar dagdagelijkse voeding (min of meer) gebalanceerd is?

Een dagje (of een paar dagen) eens alles ingeven op de gratis site dewelke vermeld werd in het derde bericht in deze thread en men heeft een erg goed idee of dit al dan niet het geval is.

't Is universeel toepasbaar: zowel door veganisten als door de côte à l'os liefhebbers. :lol:

Onderstaand een voorbeeld van wat je zou kunnen verwachten (voeding over een gehele dag).
Cronometer.PNG
(klik om te vergroten)

1kg beafsteak - rib eye

Ter illustratie: enkel en alleen het verorberen van 1kg beafsteak - rib eye geeft het volgende plaatje:
1kg_beafsteak_rib_eye.png
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nob schreef:Ik ga stoppen met antwoorden (heb geen zin in weer een ellenlange internetdiscussie, ik had beter moeten weten en me niet moeten moeien, maar ja...), maar toch even een .........."
Kijk dat vind ik spijtig. Ik probeer deze discussie met een open geest te volgen en sta wel open voor dialoog. Niet dat ik me ga omscholen tot veganist, maar ik probeer de materie te begrijpen. We kunnen niet ontkennen dat de gerry in de video een dierenrechtenactivist is die het goed meent met de dieren en met een goed portie overtuigingskracht rondloopt. Hij zou om het even wat kunnen verkopen, maar hij wil dat er minder tot geen beesten geslacht worden. Alleen doen we dat al heel lang en het is tot onze natuur beginnen behoren. Omdat plots de kop in te drukken is niet van vandaag op morgen gebeurd en je merkt veel tegenstanders alsook voorstanders op. Ik hou me wat in de midden. Maar wil er wel meer over weten.
Ik vind het verkeerd dat iedereen er plots zijn eigen theorieën bijgooit en dat als geloofwaardig beschouwt, terwijl dat gewoon iets was dat op het internet rondging en als waarheid kan gelden.
Zelf heb ik een tijd geleden kort gesproken met een veganiste en vroeg naar haar beweegreden hierover. Ze zei gewoon dat ze het deed omdat het kon maar sprak niet over dierenleed. Van de 150 genodigden was zij en haar vriend de enige die veganistisch at. Een tweetal met lactose intolerantie en mijn vrouw met gluten intolerantie. Lactose en gluten intolerantie word begrepen als een fout in de evolutie van mensen. Net zoals het sleutelbeen, het staartbeentje en de appendix overblijfselen zijn van onze evolutie zit het niet verteren van gluten en lactose in wat we nu en in de toekomst het hoofd moeten bieden. Een bepaalde groep kan zich niet aanpassen aan de koeiemelk en de structuur van modern graan. Dan bied maiszetmeel en sojamelk een alternatief. Voor alle duidelijkheid, dat veganistisch koppel zag er gezond en gelukkig uit. Terwijl de iets rondere tante depressief leek
En toegaf een emo-eter te zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:Die industrie zal wel doen wat jij schrijft, maar dat is een verspreiden van bepaalde onderzoeksresultaten.
Wat jij zegt is dat niemand in de hele wetenschappelijke branche een bepaald iets gaat onderzoeken omdat de voedingsindustrie dat niet wil.
Zo machtig zijn die niet.
Centen creëert macht hé.
Hoe komen onderzoeksinstellingen aan geld? Van de overheid komt er niet veel meer, dus is het met centen van de voedingsindustrie.
Die publiceren alleen als het resultaat gunstig is.

Dat heeft niets met samenzweringstheorieën of "alu-hoedjes" te maken. Dat is al meermaals aangetoond.
Ze hebben de truken geleerd van de tabaksindustrie.

@eekhoorn vangen
Je kan net zo goed zeggen: kweek eens zelf uw ajuinen voor een gans jaar.
Lukt het niet? Ah, dan zal je geen omni/herbivoor zijn.
Ik heb overigens nog nooit een eekhoorn gegeten, kan aan mij liggen. Ik heb wel al mijn eigen kippen, eenden en konijnen gekweekt (bwaa "kweken", gehouden voor het plezier), geslacht en opgegeten. De kinderen vonden dat heel lekker. Een varken of een koe kan je niet zomaar houden, hé.
Heb jij ooit al eens zelf een harde schijf gemaakt? Mag je dan ook niet met een computer werken?

+1 voor de wilde keuken, je kan het merendeel nog vinden op de website van NPO
https://www.npo.nl/de-wilde-keuken/POMS_S_NTR_124299

@intolleranties
Een deel is genetisch bepaald (bv er zijn heel vaal mensen van Aziatische afkomst die geen alcohol of melk verdragen),
maar een deel is ook show. Sinds enige tijd is het aantal mensen met glutenintolerantie spectaculair gestegen. Het zal zijn dat het hip is (genre Pascale Naesens). Ik ben er nog niet veel tegengekomen die van zelf gemaakt brood met biobloem of bloem van een lokale boer, spastische darmen kreeg.
Bij voorbaat excuses voor de glutenintolerante UB'ers die zich op hun tenen getrapt voelen.
Een open geest beleeft meer :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

eternum schreef:En wie heeft al nagekeken of zijn/haar dagdagelijkse voeding (min of meer) gebalanceerd is?
Dit is wat ik vandaag heb gegeten :D Verbrande kcal kloppen voor geen haar. Maar de gegeten kcal zullen wel kloppen. Ben een man btw.


Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Nob schreef:Ik kan anders wel aantonen dat leven zonder dierlijke eiwitten kan... er zijn genoeg veganisten die dat heel hun leven zijn geweest en gewoon oud worden.
Ik ben er zo eentje (of toch voor de helft van mijn leven). Toen ik de titel van dit topic las had ik wel een idee hoe deze discussie ging uitdraaien. Veel "pseudo - en bro science".

Misschien een kleine opmerking in verband met noten. Ik zou deze niet zien als vleesvervanger maar eerder als een aanvulling. Om een betere verhouding te krijgen zie ik eerder bonen/peulvruchten als een vervangmiddel. Linzen bv. bevatten veel proteïne en ook andere mineralen gelijk ijzer etc. maar bevatten minder vet.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

The force requires balance in everything .... onze maag ook ... :-)

Na een high-proteïne, medium fat, low calorie dieet dat mij op enkele maanden tijd bijna 30kg heeft doen vermageren is het mij duidelijk geworden dat je gewoon evenwichtig moet/mag eten. Ik sport weliswaar meer als vroeger, en let erop dat ik steeds de trap neem, de auto niet vlak voor de deur parkeer enzomeer, maar aan de andere kant eet ik nu ook nog McDonalds, lekker vlees, soms ook eens vegetarisch, wat snoep en desserts kunnen er ook in. Wat doe ik minder, alcohol, chips, ijsjes, ... maar het is niet volledig weg. Ik drink ook veeeeel meer als vroeger, wat dus enorm belangrijk is, en ik laat regelmatig mijn bloed trekken om te verifiëren of ik niet ergens een tekort of teveel aan heb.

Kortom ... ik heb ‘leren’ eten en te luisteren naar mijn lichaam. Een half jaar terug wist ik niet wat honger was ... ik had het nog nooit gehad, zelfs niet als ik een hele dag niks at. Nu heb ik nog altijd geen honger, maar ik kan ook geen dag meer zonder eten. Een actief metabolisme zorgt ervoor dat je de tevelen en ongezonde ingrediënten gerust kan verwerken en verteren. Veganisme, vegetariër is volgens mij inderdaad nooit voldoende. Ik ken genoeg vegetariërs, maar eens die hun 40 gepasseerd zijn zien die er allemaal uit als uitgemergelde 60+ers. Anyway ... de mens is inderdaad een omnivoor en het beste dieet is een balans, en die balans hoeft echt niet op 1 dag ingesteld te zijn ... ik bekijk het week per week en enkele maanden na mijn dieet ben ik enkele kg’s bijgekomen, terwijl ik toch nog een cm of 2 ben versmalt, dus ja ... sporten loont, actief zijn loont en je lichaam niet volproppen met rommel loont nog meer. ( en morgen ga ik op resto een lekkere steak met frieten eten !)

PS: Is getypt op iPad, dus mea culpa voor het ontbreken van de leestekens en de generation-Y zinsbouw ;p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

1207 schreef:typisch polariserend onderwerp op het ideologische af
Is dat niet vreemd dat dit zo polariserend is?
Je hoort niet gauw iemand zeggen : wat zijn jouw hobby's, om dan een ander af te kraken op zijn keuze.
Maar over voeding, hopla!
Nob schreef: Onze aanpasbaarheid, jaja, we hebben ons dan ook "aangepast" zodat we kunnen roken, cocaïne kunnen snuiven, ... kan allemaal en we gaan er zeker niet direct van dood, maar of het gezond is, is een andere vraag.
Zucht, natuurlijk is niet alles wat de mens doet positief, maar je kunt niet ontkennen dat de mens een succesvolle diersoort is, we zijn niet zoals de dodo die verdwenen is, maar met vele miljarden.
Een van de redenen daarvoor is de voeding, het feit dat we ons eten koken, en dus meer energie vrijmaakten voor een ontwikkeling van de hersenen.
Er zijn natuurlijk nog andere redenen : zoals het feit dat de mens geen vaste paartijd heeft, zoals de meeste dieren.
Nob schreef:Een leeuw kan dat niet beslissen omdat hij de hersenen er niet voor heeft.
Neen, een leeuw kan dat niet omdat zijn spijsvertering daar niet voor aangepast is, net zoals een koe met zijn 4 magen niet zou kunnen vleeseter worden.
Zijn lichaam is gebouwd om gras te eten, wat een gevolg van evolutie is.
Nob schreef:Waarom kiest een welpje van een leeuw dan van nature niet voor het gemakkelijkste?
Wie zegt dat groenten of fruit het makkelijkste zijn?
Ze lopen misschien niet weg, maar je moet er wel veel meer van eten om eenzelfde hoeveelheid vitamines, eiwitten en dergelijke van binnen te krijgen. Denk terug aan het voorbeeld van de noten tov. het vlees.
Nob schreef:Roken is ook niet 100% op mensen afgestemd, maar we doen het toch en met veel plezier, dus is het ok? Wat voor een kromme redenering is dat nu?
Heb ik geschreven dat roken goed is?
Je schrijft een kromme redenering neer, en schrijft die dan in mijn schoenen.
Maar weet je ook waarom roken werkt?
De reden is dat er bepaalde receptoren in de hersenen zijn, waar die nicotine perfect op past, en die een beloning geven, vergelijkbaar met het orgasme.
Dus dat kunstmatige middel, de sigaret, speelt wel perfect in op een biologisch mechanisme.
PS : ik rook niet, en ik heb ook nooit gerookt, ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal zo simpel niet is als jij denkt.
Nob schreef:
boulder schreef:De groei van de hersenen zou omgekeerd evenredig zijn met het verkorten van onze darmen.
Daarom dat leeuwen slimmer zijn dan mensen (hun darmen zijn 3 keer korter)... NOT.
Man, qua kromme redeneringen kan dat wel tellen.
Diereneters hebben kortere darmen dan planteneters, dat zegt niet zoveel over intelligentie, maar onderzoekers hebben indicaties dat de darmen van mensen in de loop der tijden gekrompen zijn, en zeggen dat dit te danken is aan het koken van voedsel.
Ik heb die wetenschappelijke reportage uit 2010 indertijd gezien, en men zei dit niet zomaar.
Men had een kunstmatige maag waar men experimenten meedeed, en men testte ook wat er gebeurde als men een slang gekookt voedsel gaf tov. rauw voedsel (zoals in de natuur).
De slang die gekookt voedsel at, kon beter gedijen.
Er ging minder energie naar de spijsvertering.
Nob schreef:Dat weet ik niet, maar op basis van de info die ik overal terugvind, lijkt het mij dat we (qua bouw) veel dichter bij een herbivoor aanleunen dan bij een carnivoor, terwijl we in de westerse wereld precies op een carnivoor proberen te lijken (vlees/eieren/melk zit zo goed als in alles).
Eieren en melk zijn dan ook heel nuttig in de keuken.
Probeer zelf maar eens een cake te bakken, dan zie je direct hoe nuttig die zijn.
De dooier voor de smaak, en als bindmiddel (dat kleeft gewoon), en het eiwit kun je tot schuim kloppen.
PS : er zijn heel wat dieren die eieren van andere dieren stukslaan, en de inhoud ervan opeten.
Maar o wee als een mens dat zou doen...
Nob schreef:Mijn zoontje ook, omdat het lekker is natuurlijk. Snoep is ook lekker, als ik mijn zoon laat kiezen tussen een appel en iets met pure suiker, ken ik de uitkomst ook wel, is het daarom goed en gezond?
Vraag is, waarom ervaren wij dat als lekker?
Als je weet dat de "brandstof" van de hersenen glucose is, en dat dat een pure vorm van suiker is, dan snap je misschien waarom we suiker zo lekker vinden.
Je lichaam geeft jou een onmiddellijke beloning als je zoet eet.
Nob schreef:Het punt was dat ze geen jachtinstinkt heeft en dus niet die eekhoorn zal doden (ok, bindt hem vast, want anders komt Boulder me vertellen dat ze daar niet voor kiezen omdat ze weglopen ;-) ). Een leeuwenwelp zal wel die eekhoorn doden.
Waarmee we terugkomen op : de mens past zich aan (net zoals elke diersoort overigens).
Die appel ligt daar, die eekhoorn is rauw, en als mens zijn we al geneigd om vlees te koken.
Vraag is : mocht je nu op een onbewoond eiland zitten met een appelboom, en je hebt de middelen om eekhoorns te vangen, of je dan werkelijk hele dagen appels gaat eten.
Volgens mij ga je niet anders kunnen dan ook dieren te doden, want met die appels alleen ga je niet alles binnenkrijgen qua vitamines, ijzer, enz. dat je nodig hebt.
Nob schreef:Als er veganisten zijn die dat al heel hun leven doen en op een normale leeftijd sterven, dan heb je volgens mij het bewijs dat je geen vlees nodig hebt.
Dat is zeer onwetenschappelijk, want er zijn altijd uitzonderingen, er zijn ook mensen die heel hun leven roken en geen kanker krijgen.
Moet je dan concluderen dat sigaretten totaal niets met kanker te maken hebben?
Nob schreef:Anyway, ik begrijp dat velen onder jullie jullie huidige (gemakkelijke en lekkere) leefstijl willen behouden... En daarom allerlei excuses gebruiken, die ik niet allemaal ga debunken, want dat doet Gary perfect:

Eventjes naar dat filmpje gekeken, wat een rommel.
Gary - duidelijk geen wetenschapper - vindt dus dat een leeuw slecht is omdat hij een zebra doodt.
Maar een leeuw is wel een pure vleeseter, wat wil Gary dan?
Dat alle leeuwen omkomen?
Laatst gewijzigd door boulder 21 nov 2017, 23:06, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik hzb een vraagje.

Ik ben niet zo iemand die snel vis zou klaarmaken.

Voor de omega 3 vetzure n die dierlijk zijn. Is het dan goed om supplementen te nemen.

Bv dit.

Minima morepa omega 3 vetzuren?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef:
1207 schreef:typisch polariserend onderwerp op het ideologische af
Is dat niet vreemd dat dit zo polariserend is?
Je hoort niet gauw iemand zeggen : wat zijn jouw hobby's, om dan een ander af te kraken op zijn keuze.
Maar over voeding, hopla!
maar waarom is het altijd 1 richtingsverkeer?
als jij enkel pasta wil eten? dat zal mij toch echt worst wezen

wil een vegetariËr mij overtuigen? Dat "m dan elke dag een vegetarisch receptje hier neerpoot. liefst zonder granen die er dan als een hamburger meoten uitzien. Heeft meer kans om iets te bereiken als allerlei verwijten
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:Wij hebben geen kort spijsverteringsstelsel...
Wie zegt dat?
Nob schreef:Wie of wat wordt er benadeeld bij seks met overeenstemming?
Bij vlees eten lijkt het mij wel duidelijk wie er benadeeld wordt.
Of wat was juist je punt?
Je snapt het precies niet.
Het gaat erover dat vegetariërs heel veel moeite hebben met het eten van vlees, omdat dat "dierlijk is", dus "barbaars".
Wel, seks is dat ook, en er zijn heel veel dingen wij dagelijks doen die dieren ook doen.
Alleen als het over vlees eten gaat, is dat plots een groot probleem voor sommige mensen.
Waarom eigenlijk?
Nob schreef:Is dat gewoon iets wat jij denkt, of kan je het ook aantonen?
Graag een wetenschappelijke studie link.
Van iemand die als "bewijs" een zekere "Gary" opvoert, ben je wel heel kritisch voor een ander.
Nob schreef:Ik kan anders wel aantonen dat leven zonder dierlijke eiwitten kan... er zijn genoeg veganisten die dat heel hun leven zijn geweest en gewoon oud worden.
Je kunt met hetzelfde argument zeggen dat roken niet ongezond is, want er zijn hopen mensen die rookten en geen kanker kregen.
Dat bewijst dus zeer weinig.
fluppie schreef:Men zou kunnen beginnen om s'morgens de suikers zoveel mogelijk uit te sluiten,geen confituur,choco,onbijtgranen e.d.dit lijkt mss.een beetje eenvoudig,maar het helpt ook,het voordeel is dat je na het middageten of s'avonds je nog wel eens een snack, cakje,of iets anders kan nemen,in ieder geval op deze manier beperkt je toch je suikers,en dat is al heel wat.
Ja, maar wacht eventjes.
Er was een bepaalde periode, dat ik zowel 's morgens als 's middags boterhammen met charcuterie of kaas at.
Ik ben teruggekeerd naar boterhammen met confituur 's morgens, en boterhammen met kaas of charcuterie 's middags (en 's avonds een warme maaltijd).
Als ik nu die confituur ook nog eens moet bannen, wat moet er dan nog op mijn boterham?
Enkel nog margarine of boter?
fluppie schreef:Er is nu ook de mogelijkheid om alle soorten vlees te vervangen door Soja produkten,wij kopen dit in Nederland,en ik moet zeggen dat men moeilijk nog het onderscheid kan maken(ik heb al braadworst,hambugers en Griekse Rondo gehad).Voor de rest zie ik wel,je moet er niet te streng op zijn,anders houd men het niet vol.
Is soja dan zo gezond?
Ik heb nog van die pudding gegeten met soja, en ik vond dat altijd heel vettig smaken.
raf1 schreef:India, wat een voorbeeld: Indiase kinderen ondervoed, ondanks economische groei
Inderdaad, eigenlijk is dat wel grappig, veel van die spirituele guru's komen uit India, maar in dat land zelf zijn de kinderen ondervoed, wassen ze zich in een 'heilige' rivier die verschrikkelijk vervuild is, enz.
En nu zouden we hun dieet moeten copiëren, terwijl ze daar aan ondervoeding lijden.
Jack Daniels schreef: Al de rest over eiwitten, suikers, vetten,... is gewoon zever van en voer voor een clubje wat zichzelf als (semi) intellectueel beschouwt.
Het is toch logisch dat wij willen begrijpen hoe de zaken ineen zitten, ook al is het moeilijk en begrijpen we misschien maar een deeltje.
Dat heeft niets met hoe je jezelf beschouwt te maken.
Ik weet dat de werkelijkheid complex is, daarom dat filmpjes van "Gary" of een andere goeroe mij niet aanspreken.
Die zijn gewoon gemaakt om simplistische antwoorden te geven.
En ja, ik zou toch wat kilo's willen kwijtspelen, en als ik daarbij wat minder risico loop op kanker is dat handig meegenomen.
Dus kan ik toch beter niet een côte à l'os van 300g alleen opeten.
1207 schreef:wil jij geen vlees eten? interesseert me niet maar als je bij mij komt eten zal ik je wens respecteren.
als ik bij jou kom eten, gooi jij dan ook een stukje kip voor mij in de pan of is het respect eenrichtingsverkeer?
Wel, dat zou ik dus niet doen.
Ik heb zo wat medelijden met mensen die koken en dan voor iedereen al hun grillen vervullen.
Je zult maar een grote groep hebben, en de een wil kosher eten, de andere halal, de ander moet het vegetarisch hebben, voor nog een ander moet het zelfs veganistisch zijn.
Wat ga je dan doen?
Zoeken naar een gerecht die aan al die beperkingen voldoet, of voor iedereen iets aparts maken?
Dan ben je de slaaf van andermans grillen.
Ik zou zeggen : dit is wat ik ga koken, en als iemand iets anders wil, moet hij het maar op voorhand zelf klaarmaken, dan warm ik het wel op in de microgolfoven.
eternum schreef:Een dagje (of een paar dagen) eens alles ingeven op de gratis site dewelke vermeld werd in het derde bericht in deze thread en men heeft een erg goed idee of dit al dan niet het geval is.
De enquête op het werk die mij inspireerde, bevatte een dergelijk iets.
Maar ik vond het wat eenzijdig, we moesten één dag in gedachten nemen, en dan inschatten wat we gegeten hadden.
Als je die dag dus toevallig geen vlees gegeten had, maar vis, dan kreeg je nog redelijke punten, was het vlees daarentegen, dan kreeg je opmerking dat je je vleesconsumptie moet minderen...
Een ander kreeg te horen dat hij niet zoveel kaas moest eten :D
heist_175 schreef:Dat heeft niets met samenzweringstheorieën of "alu-hoedjes" te maken. Dat is al meermaals aangetoond.
Ze hebben de truken geleerd van de tabaksindustrie.
De tabaksindustrie kon nochtans niet verhinderen dat er onderzoek gevoerd werd naar het verband tussen roken en kanker.
Natuurlijk deden ze er alles aan om dat te ontkennen, maar zelfs de tabaksindustrie kon niet verhinderen dat er onderzoek naar gevoerd werd.
Vandaar dat ik niet geloof dat de voedingsindustrie dat wel zou kunnen.

Ik heb trouwens nog een interessante vraag voor vegetariêrs.
Jullie willen dus geen dieren doden, omdat die dieren dan afzien, en dat dus wreed is, en we kunnen ons toch behelpen met het eten van planten?
Maar die redenering veronderstelt dan wel dat planten gevoelloze zaken zijn, zonder intelligentie of iets.
Maar wat als planten nu ook eens gevoelens blijken te hebben?
Wat gaan we dan doen?
Niets meer eten uit sympathie met de planten en de dieren?

Het lijkt vergezocht, maar... https://www.pri.org/stories/2014-01-09/ ... out-plants en http://www.bbc.com/earth/story/20170109 ... nd-respond
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

boonpwnz schreef:Ik hzb een vraagje.

Ik ben niet zo iemand die snel vis zou klaarmaken.

Voor de omega 3 vetzuren die dierlijk zijn. Is het dan goed om supplementen te nemen.

Bv dit.

Minima morepa omega 3 vetzuren?
Dat is een mogelijkheid. Zij het een behoorlijk kostelijke mogelijkheid.
Ter info :
  • om het ranzig worden van deze Omega 3 vetzuur supplementen tegen te gaan, wordt er vitamine E aan toegevoegd. Meestal synthetische vitamine E (lees even deze wikipagina omtrent vitamine E en je weet dewelke zich allicht in deze softgels bevinden ...)
  • ook hebben deze oliën vaak heel wat (chemisch) bewerkingen ondergaan alvorens in zo'n softgel te belanden. Niet altijd met positieve gevolgen. Ik ga je de details besparen.
Anderzijds bevatten bijvoorbeeld sardientjes 2.6 à 3.2 gram Omega 3 vetzuren (het overgrote deel EPA+DHA) per 100 gram (eetbare deel, bereid) en leveren deze een hele berg eiwitten, mineralen en vitaminen (o.a. D en B12 !!).
Kostprijs in de Colruyt (hele diepgevroren): € 6.48/kg
Je kan deze sardientje zachtjes stomen (5 minuutjes), allerhande spreads mee maken, tapenades, etc.
Besteed wel aandacht aan waar de sardientjes gevangen werden. Sommige zeeën zijn ernstig vervuild...

Voor wilde zalm (dus geen aqua cultuur!) een gelijkaardig verhaal betreffende Omega 3 vetzuren en eiwitten maar wat minder vitaminen (D en B12) in vergelijking met sardientjes.

Voor alle producten dewelke poly-onverzadigde vetzuren bevatten geldt dat deze omzichtig behandelt dienen te worden (lage temperatuur, zoveel mogelijk oxidatie vermijden) en feitelijk niet erg lang houdbaar zijn! Maar deze principes staan haaks op onze huidige voedselvoorziening. Aangekochte producten moeten, onder andere, lang houdbaar zijn. Toch?

Vitamine D: de "zonlicht vitamine".
Wie kan je dat beter uitleggen dan professor Michael Holick himself?

Voor de meeste mensen (zeker diegene die overwegend binnen zitten, zoals kantoorwerkers) het overwegen waard om eens een bloedanalyse te laten doen.
Streefwaarde in het bloed: minimum 30 ng/ml. Maar beter wat hoger zoals uit onderstaande uiteenzetting blijkt.
Het wordt dan ook duidelijk dat dit een vitamine is die men nooit voldoende kan binnenkrijgen via de natuurlijke voeding alleen, zonder supplementen wel te verstaan.

[youtube]Cq1t9WqOD-0[/youtube]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Je snapt het precies niet.
Het gaat erover dat vegetariërs heel veel moeite hebben met het eten van vlees, omdat dat "dierlijk is", dus "barbaars".
Wel, seks is dat ook, en er zijn heel veel dingen wij dagelijks doen die dieren ook doen.
Alleen als het over vlees eten gaat, is dat plots een groot probleem voor sommige mensen.
Waarom eigenlijk?
Zeker als je weet dat de dieren in de natuur elkaar ook "afslachten" (en soms veel wreder dan in een slachthuis) om te overleven.

Omdat we als mens plots over enige intelligentie beschikken zou dat niet meer mogen en barbaars zijn ?

Ik heb het een beetje moeilijk met dergelijke "groene" visie maar gelukkig kan iedereen zelf bepalen wat er op z'n bord komt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: Wel, dat zou ik dus niet doen.
Ik heb zo wat medelijden met mensen die koken en dan voor iedereen al hun grillen vervullen..
de kans dat ik gelijktijdig een vegetatier, moslim, hindu, jood en iemand met een voedingsallergie over de vloer krijg is wel bijzonder klein.
voor 1 iemand lukt dat wel, da's het voordeel van een omnivoor hé

ik heb er geen probleem mee als gij geen vakren wilt eten :). dan gooi ik steak, vis, lam of kieken in de pan
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

eternum schreef: Dat is een mogelijkheid. Zij het een behoorlijk kostelijke mogelijkheid.
Ter info :
  • om het ranzig worden van deze Omega 3 vetzuur supplementen tegen te gaan, wordt er vitamine E aan toegevoegd. Meestal synthetische vitamine E (lees even deze wikipagina omtrent vitamine E en je weet dewelke zich allicht in deze softgels bevinden ...)
  • ook hebben deze oliën vaak heel wat (chemisch) bewerkingen ondergaan alvorens in zo'n softgel te belanden. Niet altijd met positieve gevolgen. Ik ga je de details besparen.
Anderzijds bevatten bijvoorbeeld sardientjes 2.6 à 3.2 gram Omega 3 vetzuren (het overgrote deel EPA+DHA) per 100 gram (eetbare deel, bereid) en leveren deze een hele berg eiwitten, mineralen en vitaminen (o.a. D en B12 !!).
Kostprijs in de Colruyt (hele diepgevroren): € 6.48/kg
Je kan deze sardientje zachtjes stomen (5 minuutjes), allerhande spreads mee maken, tapenades, etc.
Besteed wel aandacht aan waar de sardientjes gevangen werden. Sommige zeeën zijn ernstig vervuild...

Voor wilde zalm (dus geen aqua cultuur!) een gelijkaardig verhaal betreffende Omega 3 vetzuren en eiwitten maar wat minder vitaminen (D en B12) in vergelijking met sardientjes.

Voor alle producten dewelke poly-onverzadigde vetzuren bevatten geldt dat deze omzichtig behandelt dienen te worden (lage temperatuur, zoveel mogelijk oxidatie vermijden) en feitelijk niet erg lang houdbaar zijn! Maar deze principes staan haaks op onze huidige voedselvoorziening. Aangekochte producten moeten, onder andere, lang houdbaar zijn. Toch?
Ik hoor ook dat Makreel best veel EPA en DHA bevat.
Als ik nu gerookte makreel eet afwisselend met gerookte zalm en gerookte haring. En wat verse tonijn 1 keer op de weg.

Dat zijn denk ik allemaal vette vissen?
Sardienen eet ik niet zo graag, ansjovis dan wel weer.

En wat met de ALA omega 3?
Ik kan kiezen voor soort melk met lijnzaad waardoor ik per glas een 1000 Mg ALA binnenkrijg. Dus 3 glazen per dag is voldoende.

De reden dat ik zo op vitamine jaag is omdat ik me veel minder moe voel erdoor.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

boonpwnz schreef:Ik hoor ook dat Makreel best veel EPA en DHA bevat.
Als ik nu gerookte makreel eet afwisselend met gerookte zalm en gerookte haring. En wat verse tonijn 1 keer op de weg.

Dat zijn denk ik allemaal vette vissen?
Sardienen eet ik niet zo graag, ansjovis dan wel weer.
Klopt.
Alle vette vissen bevatten aanzienlijke hoeveelheden EPA en DHA. De ene al wat meer dan de andere: dat spreekt voor zich. CRON-O-meter kan daar (deels) mee helpen.

Iets waar je (best) rekening mee zou kunnen houden is:
  • de plaats van deze vissen in de voedselketen en de hiermee gepaard gaande accumulatie van schadelijke stoffen (kwik, PCBs, etc.). Zo bevatten roofvissen beduidend meer vetoplosbare schadelijke stoffen;
  • de plaats van vangst;
  • de verwerkings- en bewaarmethode. Bijvoorbeeld: vissen kunnen koud dan wel warm gerookt worden, maar je hebt hier feitelijk geen zicht op wat men precies gedaan heeft. Zelf de vis zachtjes stomen (of sous vide bereiden) zorgt voor een maximaal behoud aan gezonde vetten. Lekker sausje er bij en smullen maar.
    Meer:
    • hoge temperaturen of andere ongeschikte bereidingsmethoden kunnen deze gezonde, essentiële, maar erg gevoelige vetzuren, veranderen in schadelijke producten
    • deze vette, gerookte vissen worden vaak vacuüm verpakt in plastic. De (grote) hoeveelheid weekmakers in deze plastic lossen uitermate goed op in ... jawel: vet. Do I need to say more?
  • De toeslagstoffen, gebruikte temperatuur, verpakking, etc hebben allen hun invloed op wat je uiteindelijk binnenkrijgt ... en eventueel zelf gaat accumuleren.
  • "Big Food" is geïnteresseerd in winst, niet in jouw gezondheid!
boonpwnz schreef:En wat met de ALA omega 3?
Ik kan kiezen voor soort melk met lijnzaad waardoor ik per glas een 1000 Mg ALA binnenkrijg. Dus 3 glazen per dag is voldoende.
Alfa-linoleenzuur (ALA) is zonder meer een essentieel vetzuur. Dat moet je voldoende binnenkrijgen via de voeding.

Maar ook hier geldt weer dat dit vetzuur erg onderhevig is aan ranzig worden. Dat is nu eenmaal een chemische eigenschap van deze moleculen: het grote aantal dubbele bindingen zorgt er voor dat deze moleculen graag gaan reageren. Hetgeen je uiteindelijk via de voeding binnenkrijgt is dan ook sterk afhankelijk van, jawel: het hele verwerkingstraject.

In de natuur vinden we ALA terug in heel wat zaden, noten, etc: bijvoorbeeld lijnzaad, hennepzaad, chiazaad.
De natuur levert ons een mooi verpakt en betrekkelijk lang houdbaar product.

Maar het kan anders. Louter als voorbeeld: lijnzaad. De olie in deze zaden bevat uiteraard het ALA. Dus wat doen wij mensen:
  • De zaden persen. De olie komt vrij. De werkelijke houdbaarheid van deze olie, in ideale omstandigheden, wordt teruggebracht tot één maand. Verkoop in de winkel: houdbaarheidsdatum van één jaar en meer is geen uitzondering. Indien je ooit de gelegenheid hebt om vers geperst lijnzaadolie te proeven en een flesje lijnzaadolie van één maand oud: dan heb je echt geen hoogstaande wetenschappelijke analysemethodes nodig om het verschil vast te stellen... Wetenschappelijke literatuur bevestigt bovendien wat je proeft.
  • De zaden breken/malen voor verkoop. De inwerking van zuurstof en temperatuur doen de rest. Het product wordt in sneltempo ranzig. (Een soortgelijk proces kan je zelf vaststellen met een open potje mayonaise bij kamertemperatuur bijvoorbeeld bij een BBQ. De smaak van die mayonaise gaat in ijltempo achteruit.)
Lijnzaad is een betrekkelijk goedkoop product (ik betaal €1/kg) dat je makkelijk even in een kleine (elektrische) koffiemolen kan malen net voor je het in een bereiding gaat gebruiken. Je lichaam heeft immers geen grote hoeveelheden nodig van ALA. Integendeel. Ook hier geldt: overdaad schaadt.

Bovendien bevatten lijnzaadjes nog heel wat andere voor ons lichaam nuttige nutriënten die deels of geheel verloren gaan bij één van bovenstaande bewerkingen.
Op deze site (World's Healthiest Foods) vind je een uitgebreide beschrijving terug, inclusief referenties naar wetenschappelijke literatuur. Hoewel deze website wat oubollig aanvoelt, bevat deze website een schat aan informatie inzake gezonde voeding. Gratis en voor niets. Dagen leesplezier. :wink:
boonpwnz schreef:De reden dat ik zo op vitamine jaag is omdat ik me veel minder moe voel erdoor.
Vitaminen zijn slechts een deel van het gezonde geheel:
  • gebalanceerde voeding
  • beweging
  • voldoende nachtrust
  • voldoende ontspanning
  • etc
"Big Food" noch "Big Farma" hebben er financieel belang bij om deze zaken écht te promoten.
Integendeel: ze laten mensen via overvloedige reclame geloven dat net hun product datgene is dat je nog extra nodig hebt.
En indien nodig zullen er wetenschappelijke studies geproduceerd worden om hun standpunt kracht bij te zetten, wetten en regelgeving ontstaan opdat de gebruikte methodes maatschappelijk verankerd kunnen worden.


Ter info: een promo filmpje over "gezonde" koolzaadolie, rijk aan Omega 3 vetzuren (ALA): :lol:

[youtube]Cfk2IXlZdbI[/youtube]

De productiemethodes (en hun nadelige gevolgen) gebruikt in bovenstaand filmpje werden in het doctoraat van Udo Erasmus reeds in de jaren tachtig uitvoerig beschreven. Udo Erasmus heeft er nadien een betrekkelijk toegankelijk boek over geschreven gehad: "Fats That Heal, Fats That Kill: The Complete Guide to Fats, Oils, Cholesterol and Human Health". Geen recent boek, maar wel een boek dat voor het grote publiek geschikt is. Uiteraard zijn de wetenschappelijk inzichten niet stil blijven staan maar het boek bevat heel wat basisprincipes die in begrijpelijke taal worden uitgelegd. Helaas is de man nadien zelf de economische toer op gegaan ... en oliën gaan verkopen waarbij hij (deels) verloochend aan zijn eigen (basis)principes...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”