OBiWaN007 schreef:krisken schreef:Neen, daar zal je enkel failover krijgen. Als ISP A uitvalt, dan zal je verder surfen via ISP B.
ok, nee ik dacht effe het warm water uitgevonden te hebben en mijn edpnet lijn te koppelen aan mijn proximus lijn en deze te combinen naar 200mbit...
Dat hangt af van hoe je de dual-WAN router instelt. In de meeste dual-WAN routers kan je kiezen tussen verschillende modes:
- (automatic) Failover
- Load Balancing
Krisken heeft het dus over de
Failover setup, waarbij de router gaat checken (vb door pingen naar de ISP gateway) of een verbinding nog altijd werkt, en dan (automatisch) overschakelt naar ISP B.
Als je de router gebruikt in "
Load Balancing" mode, kan jouw intern netwerk
wel gebruik maken van de totale bandbreedte: de router zal de trafiek gewoon "verdelen" tussen de 2 verbindingen (die verdeelsleutel kan je zelf bepalen).
Dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld kan downloaden aan 200 Mbps, maar wel dat je met de gezamelijke bandbreedte van 200 mbps beschikbaar is voor je interne netwerk.
Sommige (P2P) applicaties gebruiken ook gelijktijdig meerdere connecties, die kunnen dus ook via de verschillende WAN's lopen en gecombineerd worden.
PS. Indien jouw 2 verbindingen niet identiek zijn (vb: EDPNet = 100/35, PXM maxi = 100/15), moet je de effectieve snelheden van iedere verbinding instellen in de router, zodat deze rekening kan houden met de verschillende beschikbare bandbreedtes op iedere lijn.