duurzaamheid componenten pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

ik wil even iets vragen.
Ik zoek een beetje wat voor kosten er onverwacht en verwacht zijn aan een pc. Het is een zelf samengestelde pc

Een cpu en gpu zijn normaal geen onverwachte kosten aangezien deze onder normale omstandigheden(huidige toestand) niet zouden kapot mogen gaan en je ze ook het snelst vervangt, klopt dit?

Voeding is tusen verwacht en onverwachte kost maar heeft 10 jaar garantie
Dus als ik lijstje opstel=

Cpu verwachte kost
gpu verwachte kost
behuizing verwachte kost
voeding is een verwachte kost
Ram is levenslange garantie dus verwachte kost.

Ssd, fans, cpu koeler en moederbord zijn een onverwachte kost.

Wat denken jullie is dit een goede methode of vinden jullie dat ik hier te positief ben over eventuele defecten?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je moet een klein beetje geluk hebben dat er geen kapotte stukken in de levering zitten, maar dat geldt voor ieder produkt dat je koopt. Ram is nogal gevoelig aan fouten dus daar heb je de grootste kans op retour, denk ik.

Ram en SSD zijn ook gevoelig voor statische elektriciteit dus tijdens het installeren geen fleeceke dragen en jezelf geregeld eens aarden. Ik raak altijd eerst eens een metalen stuk van een radiator (CV in huis) en de case tesamen aan. Anti-statische zakjes kunnen op de buitenkant ook een lading hebben dus leg de componenten er niet op.

Als je voor het eerst zelf de koelpasta tussen de cpu en koeler gaat aanbrengen, ga je misschien eens moeten herbeginnen maar er zit normaal gezien genoeg in die tubekes om dat enkele keren te doen. Met het plastieke tubeke van een wattenstaafje kan je de pasta mooi verdelen -- plooi het in een hockeystick en dan een zo dun mogelijk laagje zonder onderbrekingen proberen te maken -- uiteraard vermijden dat er pasta op de componenten belandt want vaak zitten er geleidende metaaldeeltjes in. Met isopropyl alcohol kan je die pasta veilig opkuisen.

De SATA connectoren zijn ook niet supersterk en mensen vergeten soms dat SATA kabels tegenwoordig vaak een hendeltje hebben dat je moet openklikken. Dat geldt ook voor het hendeltje van het PCIe slot van de grafische kaart.

Meerdere harddisks monteer je best met 1 leeg slot ertussen want anders riskeer je oververhitting. Ze zijn ook schokgevoelig dus niet laten vallen.

Normaal stelt het BIOS allemaal veilige waarden in maar je kijkt dat best ook eens na, zeker als er van die "easy overclocking" modes aanstaan.

De connectorkes van de case voor LED lampekes en aan/uit en reset knoppen zijn een beetje prutswerk omdat ze zo klein zijn. Opletten dat kabels niet tegen scherpe randen van de case schuren -- beetje elektrische tape op randen plakken indien nodig. De vijzen van het moederbord niet aandraaien, gewoon tot tegen het bord is genoeg. Ook zien dat de spacerkes onder het moederbord op de juiste plaats zitten. Vergeet niet van eerst het I/O plaatje van het moederbord in de case te klikken vooraleer het moederbord te installeren.

Over 't algemeen ga je eerder componenten moeten vervangen wegens outdated dan wegens echt opgebruikt/kapot, denk ik.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Het woord zegt het zelf al 'onverwacht'. Nogal moeilijk om advies te geven op iets dat je niet kan voorspellen/verwachten ;)

Verwachten valt :
Over het algemeen hebben dingen die 'bewegen' niet het eeuwige leven. Denk aan fans, HDD's enz
Warmte is uiteraard nefast voor de slijtage.
Elco's durven gaan lekken (na een jaar of 10-20)

onverwacht:
DOA of defect tijdens garantieperiode.
Echter ook niet altijd zeker of uw RMA goed gaat en/of volledig kosteloos is.

Over het algemeen zal de pc eerder out-dated zijn dan dat hij defect is.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bedankt voor alle tips.

Ik denk dat het best is dat ik gewoon geld reserveer voor cpu en gpu en voor de ssd. dat is samen zowat 1000 euro(huidige setup r5 1600, GTX 1080, 525 GB ssd)

en dan spaar ik daarnaast genoeg om heel men pc eventueel te vervangen indien nodig.

Ik ben blij dat ik een andere mening kan horen.

Sowieso draag ik wel zorg voor mijn producten.

Zelf bouwen staat sowieso op de planning. aangezien ik nog geen zicht heb op vast werk stel ik dat even uit.
Mern grootste hobby is gamen dus dan mag er iets tegenover staan vind ik. Ik geef aan bijna niets anders iets uit.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”