Geen modem-only meer ?!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Vorige week had ik naar Telenet gebeld (business) om een modem-only te bekomen na vervanging van mijn huis/tuin/keuken router door iets professioneel. De dubbele nat gaf wat issues met loopback-snat (interne services bereiken op hun externe fqdn zonder split-dns of dns-views).

Volgens de mens aan de telefoon was dat niet iets dat ze normaal deden, maar voor Business abbo'skon het wel. Dus afspraak vandaag tussen 8-13u met de Telenet technieker om de modem te laten vervangen. Om 9u15 staat die hier, ik breng die naar de garage en die vraagt "Ah, wat is er mis met de modem die er nu hangt ?" .. ik zeg niets, maar U komt vandaag een modem-only installeren.

Technieker meld dat ze dat niet meer mogen doen, enkel nog bij 'grote' bedrijven en dat hij dus ook een All-in-One bijheeft ... ik vraag nog of die misschien anders geconfigureerd is om die dubbele nat te vermijden, maar ook dat bleek niet zo te zijn. Dus ... geen modem-only meer blijkbaar ... volgens hem was dat vroeger nog 'ok na aandringen', maar sinds een maand worden er op residentiële adressen geen modem-only's meer geplaatst.

Dus bij deze zal Telenet binnen afzienbare tijd minstens 1 klant kwijt zijn, want omwille van meer professioneel gebruik wil ik van die dubbele NAT af. Begin aub niet te discussieren over het feit dat dat geen probleem mag vormen, dat weet ik goed genoeg maar dat is niet voor 100% zo ! (bvb site-2-site VPN met multicast of BGP route uitwisseling ...)

Ik zit op 400m van een DSL centrale .. als ik 100Mbit down en 15+Mbit upload kan krijgen op DSL technologie ben ik content !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

De technieker die de Telenet installatie in ons nieuw huis kwam doen had ook alleen maar HGW's bij. Nadien ben ik met die HGW naar de Telenet Shop gewandeld en gezegd dat ze dat mochten wisselen met een Modem-only. Daar kreeg ik die zonder problemen mee, ze moesten die HGW nog van m'n account halen en de nieuwe Modem-only nog activeren. Toen ik thuiskwam alles aangesloten en het werkte onmiddellijk.

Ik vrees dat er over die HGW/Modem-)only gewoon geen consistente uitleg of reden gegeven wordt door alle partijen die ermee te maken hebben ... Telenet op twitter vs technieker bedrijf A vs technieker bedrijf B vs support van Telenet via telefoon vs hun eigen website ... allemaal andere informatie en als gebruiker moet je het daar dan maar mee doen.

Bij de telenet shop heb je nog het meeste kans denk ik...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat ze moeilijk doen om een only te geven is zo. Maar als je genoeg klaagt krijg je een.
Ik zou eens bellen naar telenet de dienst opzeg kiezen, uw beklag doen, zei kunnen u een toewijzen en dan zijn ze verplicht een te hangen.

Aja het is niet omdat he op 400m woont dat je er ook op aangesloten bent.
Vorig adres stond ze letterlijk naast mijn huis en was aangesloten op 1100 meter.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wat een rare uitleg "dit mag enkel nog voor grote bedrijven", bij residentiële deden ze al moeilijk, maar als ze nu ook al op businesslijnen lastig gaan doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:Dat ze moeilijk doen om een only te geven is zo. Maar als je genoeg klaagt krijg je een.
Typisch verhaal dat af en toe terug komt opduiken... volgens sommigen is het een probleem, voor anderen totaal niet.

Blijft spijtig natuurlijk dat er geen duidelijkheid en transparantie over is.
MClaeys schreef:maar als ze nu ook al op businesslijnen lastig gaan doen.
Er is geen enkel bedrijf dat werkt met dubbele NAT... tenzij we spreken over de bakker op de hoek van de straat als "business" (al gaat die ook geen eigen router installeren).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het modem-only debacle is één van de redenen waarom ik bij Telenet ben weg gegaan. Er is inderdaad geen éénduidigheid. Bij de ene lukt het gemakkelijk en de andere blijft een consistent njet krijgen. Ondertussen zijn we vijf jaar verder en blijkt het nog steeds een debacle te zijn. Ik had het geluk dat ik enkel internet nodig had en had ik de keuze naar een betere en goedkopere oplossing over te stappen.

Ik vraag mij af wat de rede is achter die houding. Ik zou toch stellen dat een modem-only goedkoper is dan een HGW? Is het hen om de wifi hotspots te doen? Of toegang tot je netwerk? Of is dat laatste te ver gezocht?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:Er is geen enkel bedrijf dat werkt met dubbele NAT... tenzij we spreken over de bakker op de hoek van de straat als "business" (al gaat die ook geen eigen router installeren).
Tuurlijk wel, een bedrijf moet geen 500 mensen tewerk stellen om een degelijke infrastructuur te willen hebben :roll: er zijn ook kleine bedrijven die wel degelijk met firewall tunnels, snat, voip, VIPs, etc... werken waar een dubbele NAT voor problemen kan zorgen. Het eerste bedrijf waar ik werkte was slechts 4 mensen groot en dat was al het geval.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Ik vraag mij af wat de rede is achter die houding. Ik zou toch stellen dat een modem-only goedkoper is dan een HGW?
De enigste echt geldige reden die ik kan inbeelden, is helpdeskwerking. Het is veel gemakkelijker om iemand te helpen als je zelf de apparatuur levert. En aangezien internet tegenwoordig bijna default via Wifi gebruikt, hoort een router erbij.

Niettemin vind ik dat men minstens de mogelijkheid zou moeten hebben om de router in bridge modus te zetten, zodat je je eigen router kan gebruiken zonder nadelen. Desnoods moet men dat maar verpllichten via de politiek.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ik vraag mij af wat de rede is achter die houding. Ik zou toch stellen dat een modem-only goedkoper is dan een HGW?
De reden van de houding is uniformiteit en daarmee een lagere support kost. Of dit werkelijk zo is is een andere discussie.
MClaeys schreef:Het eerste bedrijf waar ik werkte was slechts 4 mensen groot en dat was al het geval.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt... geen enkel "bedrijf" dat z'n netwerk ernstig neemt zal NAT aanvaarden van z'n provider omdat dit voor een dubbele NAT zal zorgen als ze zelf de gepaste apparatuur plaatsen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tuurlijk, daarom is het ook zo kwalijk dat ze het enkel voor grote bedrijven nog willen doen. Zo zie ik er nog wel weg gaan als hun modem faalt.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:De reden van de houding is uniformiteit en daarmee een lagere support kost.
Zou het ook niet te maken hebben met gepersonaliseerde reclame op basis van de Wifi-gegevens in de HGW?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

raf1 schreef:
r2504 schreef:De reden van de houding is uniformiteit en daarmee een lagere support kost.
Zou het ook niet te maken hebben met gepersonaliseerde reclame op basis van de Wifi-gegevens in de HGW?
Wel, ik was ook al in die richting aan het denken, maar durfde het eerlijk gezegd eerst niet opperen, voor misschien te ver gezocht? Wat r2504 aanhaalt kan ik ook nog wel ergens snappen naar uniformiteit. Maar dat die uniformiteit voor een lagere support kost zorgt, heb ik mijn twijfels. Bij een modem-only beperkt die zich tot, ja de modem-only, en kunnen ze zeggen dat je voor de rest je plan maar moet trekken. Het enige dat de help medewerker moet weten is welke installatie je hebt en daar wringt misschien ook wel het schoentje?

Het is alleen spijtig dat er nog steeds (bewust?) zoveel verwarring rond bestaat. Ik begrijp dat TN zijn HGW wil doordrukken, maar dat ze dan duidelijk en transparant stellen wat je opties zijn als klant. De situatie nu leidt tot veel ergernis en heen en weer geloop waar niemand baat bij heeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Zou het ook niet te maken hebben met gepersonaliseerde reclame op basis van de Wifi-gegevens in de HGW?
Hier gaan we weer... de aluhoedjes worden weer wakker :roll:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

tn.JPG
Een beeld zegt meer dan woorden..... maar hoe komen ze die interessegebieden te weten? Ik hoop enkel via de hotspots waarbij je moet inloggen met je persoonlijke account.

Als dit echt via de HGW gebeurd vind ik dat een flagrante schending van de privacy. Ook al zou je het kunnen uitschakelen..... ik kots hier van.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij deden ze ook moeilijk. Ik heb dan geklaagd over mijn wifi en dat ik een eigen router wilde installeren en dan was het ineens geen probleem.
Modem only is ook de enige reden dat ik nog bij telenet blijf, anders was ik al naar orange.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Pengu schreef:Ik hoop enkel via de hotspots waarbij je moet inloggen met je persoonlijke account.

Als dit echt via de HGW gebeurd vind ik dat een flagrante schending van de privacy. Ook al zou je het kunnen uitschakelen..... ik kots hier van.
Man toch... wat hebben hotspots of een HGW hier nu weer mee te maken :bang:

Als TN echt zou willen doet men gewoon DPI op je verkeer en maakt het niet uit of je nu een hotspot, HGW of modem only gebruikt.

Trouwens graag on topic... wil je toetreden tot de alu-hoedjes club dan maak je daar maar een apart topic voor aan :roll:
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

r2504 schreef: Als TN echt zou willen doet men gewoon DPI op je verkeer en maakt het niet uit of je nu een hotspot, HGW of modem only gebruikt.
Da's ten eerste een schending van privacy, iets waar Europa al een en ander over gezegd heeft, en het Verenigd Koninkrijk al voor op de vingers getikt heeft, en ten tweede: veel success met https verbindingen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

bdeblier schreef:
r2504 schreef: Als TN echt zou willen doet men gewoon DPI op je verkeer en maakt het niet uit of je nu een hotspot, HGW of modem only gebruikt.
Da's ten eerste een schending van privacy, iets waar Europa al een en ander over gezegd heeft, en het Verenigd Koninkrijk al voor op de vingers getikt heeft, en ten tweede: veel success met https verbindingen.
Ik moet r2504 bijtreden. Ben je klant bij TN, geloof me dan maar. Ze weten exact waar je geweest bent. https of niet, speelt gene rol. Inhoud is wat anders, maar locatie wel hoor. Het is tenslotte je provider...
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

https kan vrij makkelijk bekeken worden hoor. Of denk je dat bij ietofwat grotere bedrijven ze niet weten wat je over HTTPS gooit? Dat wordt allemaal gewoon terminated, decrypted, gescand e.d. en terug doorgestuurd naar u. Er zijn maar een paar applicaties of dingen die daarover klagen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bdeblier schreef:Da's ten eerste een schending van privacy
Of ze die privacy schenden voor een hotspot, HGW of modem only maakt niet uit hoor (waarmee ik trouwens niet beweer dat ze het doen).

Ik geef alléén aan dat het absurd is je alu hoedje selectief op te zetten.
bdeblier schreef:veel success met https verbindingen
Inderdaad... daar ben je beperkt al zegt het IP-adres soms al veel.
GuntherDW schreef:Dat wordt allemaal gewoon terminated, decrypted, gescand e.d. en terug doorgestuurd naar u.
Dan moet men natuurlijk wel een trusted CA op je PC krijgen (iets wat grote bedrijven trouwens doen - om alzo gans hun security te ondermijnen)... zo eenvoudig is het dus niet.
GuntherDW schreef:Er zijn maar een paar applicaties of dingen die daarover klagen.
Feit is dat browsers het wel doen... het zou dus héél snel opvallen :lol:

Maar deze discussie is totaal of topic hier... modem only heeft hier niets mee te maken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mss eens aangeven wat je kan doen als een technieker toch een all-in-one plaats. Welke test doe je best om aan te tonen dat je problemen hebt met de all-in one. Want hij mag pas vertrekken als je tevreden bent.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gewoon zeggen dan dat je niet tevreden bent? Je hebt niet gekregen waar je naar vroeg?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Voor alle duidelijkheid ... ik had een bestelling geplaatst voor een modem-only en het hele verhaal met de dienst die moeilijk doet ook al doorlopen. Het was zelfs zo dat ik die modem-only kon krijgen, maar dat de swap door een technieker (betalend) moest gebeuren nu. Ook daar kon ik nog mee akkoord gaan, maa vind het gewoon erg dat er dan een technieker staat (waarvoor ik thuis moet blijven en mij dus geld kost) voor niks ... leuk is anders.

Ik bel morgen inderdaad terug naar Telenet en zal eens horen wat ze te zeggen hebben ... anders zal het DSL worden na 14j Telenet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
GuntherDW schreef:Dat wordt allemaal gewoon terminated, decrypted, gescand e.d. en terug doorgestuurd naar u.
Dan moet men natuurlijk wel een trusted CA op je PC krijgen (iets wat grote bedrijven trouwens doen - om alzo gans hun security te ondermijnen)... zo eenvoudig is het dus niet.
Zoals r2504 zegt, je kan niet zomaar DPI doen op een encrypted packet; daar dient https nu eenmaal voor. Anders kan je het even goed niet doen.
Bedrijven doen dit door hun firewall endpoint te laten spelen voor de encryptie, en dan hun certificate te gebruiken voor de verbinding te re-encrypten naar de client toe. En die client heeft een trust relation met de CA cert van die firewall. Anders kan het gewoonweg niet.

yaris schreef:Bij mij deden ze ook moeilijk. Ik heb dan geklaagd over mijn wifi en dat ik een eigen router wilde installeren en dan was het ineens geen probleem.
Modem only is ook de enige reden dat ik nog bij telenet blijf, anders was ik al naar orange.
De nieuwe Orange modems schijnen geen passthrough meer aan te kunnen.

Ik moet "een van dees" mijn telenet modem only ns laten vervangen wegens te oud en dus te traag. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Welke test doe je best om aan te tonen dat je problemen hebt met de all-in one.
Gewoon het feit bijvoorbeeld dat je nog slechts één publiek IP-adres hebt (bij een modem-only krijg je er nog steeds 16 dacht ik).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Hier is het net het tegenovergestelde geweest.
Nog niet zo lang geleden had ik problemen met de HGW modem. Viel plots constant uit.
Technieker kwam, met een nieuwe HGW onder de arm.
Ik liet hem even doen en zei dat ik toch wel wat problemen had met die HGW, met de beperkte instellingen voor firewall, router, poorten enz...
Hij stelde plots zelf voor om een modem only te hangen, waarop ik natuurlijk positief heb geantwoord.
Toen de technieker de deur uit was, heb ik direct een fatsoenlijke router besteld. 's Anderendaags aan de deur gebracht, en Kees was heel klaar....

Je ziet dus, een diversiteit aan techniekers, en vooral geen eenduidigheid bij Telenet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nog een mogelijke oplossing:
Een Fritz!Box Cable met het MAC-adres gespooft van de bestaande Telenet-modem.

Volgende instellingen exporteren, aanpassen, checksum aanpassen en terug importeren:

Code: Selecteer alles

enable_mac_override = yes;
macdsl_override = 00:00:00:00:00:00;
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Nog een mogelijke oplossing:
Is dat een wild idee of een geteste oplossing die werkt ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als het maar zo eenvoudig was :-o
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
eddyfr
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 mei 2009, 21:57
Locatie: Yellow City
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ja mij hebben ze die indertijd ook gewoon meegegeven na klacht over dubbele NAT. Maarja zal wel een voordeel zijn als de mensen bij het telenetcenter je kennen.
TV: CanalDigitaal VU+ Solo2 / Telenet digicorder
ISP: Telenet Business modem-only 300/30
MOBILE: Telenet 30GB
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Is dat een wild idee of een geteste oplossing die werkt ?
Dat is zeker al eens getest en dat is zeker mogelijk. Zoek maar eens op het forum. Maar als Telenet BPI+ heeft uitgerold, werkt het niet meer.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

En wat is BPI+?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Baseline Privacy Interface Plus, dat is encryptie, gelijkaardig met https.
Met een beetje geluk heeft Telenet dat niet 100% dichtgetimmerd en geraak je met een FritzBox toch nog online.

Interessant leesvoer: https://yifan.lu/2017/04/02/modem-cloni ... or-profit/ (met self signed certificates geraak je misschien online)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Enkele maanden geleden is mijn dochter terug verhuisd (na een renovatie van 6 maand).
In de tijdelijke woning stond een HGW, maar in hun huis was de oude modem-only blijven staan.

De technieker zei dat hij die modem moest vervangen (ook de NIU) door een nieuwer model.
Op onze vraag heeft hij de oude modem-only gewoon vervangen door een nieuwe modem-only ...
Dat ging probleemloos.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is zoals hier al aangegeven. Totale willekeur. De ene heeft geluk, de andere moet er hemel en aarde voor bewegen.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Mij is modem only altijd al gelukt als ik zei: "Het is voor mijn alarm systeem vereist" nooit moeilijkheden door gehad.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij een verhuis zet ik er altijd al een professionele router en een paar rack mounted switches naast, om "de juiste sfeer" te maken.
Verder is het een kwestie van te weten waar je over praat, en geluk te hebben.

Maar alle vb van mensen die er wel een vastkregen, dateren wel van langer dan een maand geleden, lijkt mij. Terwijl de OP info kreeg dat er "sinds een maand" een nieuwe policy is.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ik zou niet al te veel geloof hechten aan wat 'een technieker' of 'de helpdesk' zegt. Die zijn er meestal (al dan niet via opgelegde scriptjes) op uit om de klant tevreden te stellen. Als die technieker in dit geval vorige keer van een klant te horen kreeg dat op dit forum staat dat je wel een modem-only kan krijgen is het interessant om te zeggen dat het een heel recente nieuwe policy is. Zo kan je meteen geen kant meer op dus bij de volgende klant wordt dat het standaard antwoord.

Het is voor hen sowieso interessanter te zeggen dat het sinds een maand niet meer kan dan om eerlijk te zeggen dat hij morgen zal terugkomen omdat hij geen modem-only's meer bij heeft. Zo is de klant compleet geïnstalleerd, en dat is zijn belangrijkste target.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

jantje81 schreef:Ik zou niet al te veel geloof hechten aan wat 'een technieker' of 'de helpdesk' zegt. Die zijn er meestal (al dan niet via opgelegde scriptjes) op uit om de klant tevreden te stellen. Als die technieker in dit geval vorige keer van een klant te horen kreeg dat op dit forum staat dat je wel een modem-only kan krijgen is het interessant om te zeggen dat het een heel recente nieuwe policy is. Zo kan je meteen geen kant meer op dus bij de volgende klant wordt dat het standaard antwoord.

Het is voor hen sowieso interessanter te zeggen dat het sinds een maand niet meer kan dan om eerlijk te zeggen dat hij morgen zal terugkomen omdat hij geen modem-only's meer bij heeft. Zo is de klant compleet geïnstalleerd, en dat is zijn belangrijkste target.
idd, daar heeft het ook wel wat mee te doen. Hier 't zelfde verhaal. Telefonisch besteld en uitdrukkelijk gevraagd om modem only. Was geen probleem, maar toen de technieker er stond wist die van niks en had hij een all-in-one bij. Met de commentaar "Ja, maar meneer dan moet ik overhuis rijden om éne te gaan halen" Heb em dan vriendelijk bedankt voor (niet)bewezen diensten en de installatie geweigerd wegens niet nagekomen afspraken. Hij is toen ff naar huis gereden voor een modem.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joebar schreef:Met de commentaar "Ja, maar meneer dan moet ik overhuis rijden om éne te gaan halen"
Die zou van mij het antwoord krijgen "en dat is mijn probleem omdat...?"

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”