Nieuwe router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allen,


mijn router begint zo stillekes aan te verslijten.
Geplande veroudering zeker.
Het is een TP-Link AC 1750 , C7, maar wel de V2.
Geen updates meer beschikbaar en ook al verschillende jaren oud.
Problemen zijn dat de wifi geregeld begint te happeren en we op sommige plaatsen slechtere ontvangt beginnen te krijgen.
Daarbij is er nu ook een hele opzet, met netwerksplitsing om de TN-boxen interactief te krijgen.
Op plaatsen van de TV's is er maar 1 LAN en die gebruik ik zowel voor de TN-box als voor de Media-spelers.
TV's beiden eveneens te oud :-D

Nu ben ik op zoek naar wat ik het best kan nemen.
Liefst zou ik de TN-boxen mee op de LAN willen hebben.
Heeft er iemand een recente opzet van hardware wat hij/zij gedaan heeft?

Mercikes!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Geef anders je huidige router een tweede leven door OpenWRT (wat wel nog bijgewerkt wordt).
Geplande veroudering zou ik niet durven stellen, een voedingsadapter die het aan het begeven is wél.
Computer(k)nul
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

OpenWRT wordt bijna niet meer verder ontwikkeld heb ik vernomen

LEDE is de opvolger van OpenWRT met enkele developers van OpenWRT: https://lede-project.org/about
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat heb ik vroeger ook nog gehad met een wireless access point van D-Link. Wi-Fi begon kuren te krijgen en uiteindelijk was er helemaal geen Wi-Fi signaal meer. Aan de voedingsadapter lag het niet. Access point open geschroefd en één van de elco's stond bol (had het dus begeven). De elco vervangen en Wi-Fi werkte weer.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toestel is nu ook wel niet het duurste, dus een hoop hardware-prutsen heb ik geen goesting in.
Maar ik heb dat inderdaad nog gehoord.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Als je niet bang bent van "vendor lock-in" dan is de combinatie van een (nieuwe, witte) Telenet Home Gateway in combinatie met één of twee "netwerk-uitbreiders" van Telenet (aan 65€ per stuk) een degelijke oplossing:
1) je Digicorder(s) en of Digibox(en) staan op je LAN en zijn via DLNA bereikbaar
2) elke "netwerkuitbreider" is een 4X4 Mimo AP dat door Telenet automatisch geconfigureerd wordt: één interne SSID doorheen al je AP's met handover, band steering en één of andere bandwidth fairness implementatie

Voorwaarde is wel dat die netwerk uitbreider(s) "https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwali ... ess-point/" via UTP aan je home gateway gekoppeld kan worden. En aangezien ze een speciale TN firmware draaien (en het op dit moment niet eens echt duidelijk is van wie de hardware komt) kan je ze in de vuilbak kieperen als je ooit naar een andere provider wil overstappen.

Eén AP heb je gratis in je Home Gateway en 65€ per extra (managed) 4X4 dual band AP is spotgoedkoop...

Zelf heb ik een Ubiquiti Unifi firewall + POE switch en een paar Unifi AC-Lite AP's maar dan praat je over zo'n 400€ (500€ als je voor de betere AC-Pro access points kiest). https://www.dectdirect.nl/nl/search/unifi/.

Als je dus zo'n Unifi setup gaat vergelijken met die TN AP's dan kan je naast de Home Gateway al minstens 2 extra TN AP's plaatsen (3 in totaal) voor dezelfde kost als 2 AC-lite AP's (zonder firewall of POE switch) dus financieel is er niet veel dat kan tippen aan de TN oplossing (die je ook nog eens 30 dagen op proef kan nemen)...

Het enige risico is als je vandaag je modem-only inruilt voor een home gateway dat het daarna niet evident zal zijn om terug naar modem-only over te stappen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

My_download schreef:elke "netwerkuitbreider" is een 4X4 Mimo AP dat door Telenet automatisch geconfigureerd wordt: één interne SSID doorheen al je AP's met handover, band steering en één of andere bandwidth fairness implementatie
Doen die ook effectief handover? Dat is nl. niet echt duidelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Handover is gewoon iets wat je clients doen... niet echt je AP's.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

OK, al wat interessante tips gehad.

Stel dat ik voor eigen oplossing ga, heeft iemand een idee qua opzet in combinatie met modem-only.
Mogen merken zijn hoor.
Ik ben zeker niet ontevreden over TP-link, maar D-link heb ik vroeger wel veel problemen mee gehad.
Ben dus een beetje aan het zoeken naar merken en types zodat ik zeker een jaar of 3 verder kan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Handover is gewoon iets wat je clients doen... niet echt je AP's.
Da's gedeeltelijk waar. De client beslist met welk AP hij associeert, maar de meeste clients (en Apple iOS devices in het bijzonder) hebben de neiging zo lang mogelijk op een bepaald AP te blijven. Dus als jij rondwandelt in huis kan het zijn dat je ondertussen veel dichter bij een ander AP staat dan bij de modem, terwijl jouw telefoon nog altijd met de modem verbonden is.
Een managed wifi netwerk weet welk AP het dichtst bij jou staat (ook als je er niet mee geassocieerd bent) en zal op een bepaald moment beslissen om je van de modem te gooien. Op dat moment gaat jouw client opnieuw een AP zoeken om mee te associëren en doorgaans kiest de client dan het sterkste.

@svermassen: lees ook dit eens door over de Digicorders.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 5&p=715173
Ikzelf heb het opgelost in twee stappen, met een managed switch en een router. Werkt exact zoals de Telenet modem; je kan je Digicorder eender waar inpluggen én DLNA werkt. En geen gepruts met VLAN's.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

SpecialK schreef:
r2504 schreef:Handover is gewoon iets wat je clients doen... niet echt je AP's.
Da's gedeeltelijk waar. De client beslist met welk AP hij associeert, maar de meeste clients (en Apple iOS devices in het bijzonder) hebben de neiging zo lang mogelijk op een bepaald AP te blijven. Dus als jij rondwandelt in huis kan het zijn dat je ondertussen veel dichter bij een ander AP staat dan bij de modem, terwijl jouw telefoon nog altijd met de modem verbonden is.
Een managed wifi netwerk weet welk AP het dichtst bij jou staat (ook als je er niet mee geassocieerd bent) en zal op een bepaald moment beslissen om je van de modem te gooien. Op dat moment gaat jouw client opnieuw een AP zoeken om mee te associëren en doorgaans kiest de client dan het sterkste.

@svermassen: lees ook dit eens door over de Digicorders.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 5&p=715173
Ikzelf heb het opgelost in twee stappen, met een managed switch en een router. Werkt exact zoals de Telenet modem; je kan je Digicorder eender waar inpluggen én DLNA werkt. En geen gepruts met VLAN's.
Mag ik eventjes de merken en types weten :-)
En anders zet je er maar zo een "P" bij zoals op TV :banana:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

De switch is een Linksys SRW208. Heb ik wel even naar gezocht want lang niet elke switch kan access lists op laag 2 maken. De router is een soort embedded bordje dat OpenWRT draait, maar elke router waarbij je de DHCP-server bepaalde MAC-adressen (NIET IP-adressen!) kan doen weigeren is eigenlijk ok. Mijn vorige was een Netgear WNDR3700v2 met OpenWRT.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voorwaarde is wel dat die netwerk uitbreider(s) "https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwali ... ess-point/" via UTP aan je home gateway gekoppeld kan worden. En aangezien ze een speciale TN firmware draaien (en het op dit moment niet eens echt duidelijk is van wie de hardware komt) kan je ze in de vuilbak kieperen als je ooit naar een andere provider wil overstappen.
Sorry, eventjes off topic, maar wou meegeven dat het op uitzicht wellicht om de CBN AC1600 gaat.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

serialchiller schreef:
Voorwaarde is wel dat die netwerk uitbreider(s) "https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwali ... ess-point/" via UTP aan je home gateway gekoppeld kan worden. En aangezien ze een speciale TN firmware draaien (en het op dit moment niet eens echt duidelijk is van wie de hardware komt) kan je ze in de vuilbak kieperen als je ooit naar een andere provider wil overstappen.
Sorry, eventjes off topic, maar wou meegeven dat het op uitzicht wellicht om de CBN AC1600 gaat.
Waarschijnlijk zal het inderdaad die wel zijn. Maar wat allemaal in de soft zit, weet je maar nooit...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

svermassen schreef:Stel dat ik voor eigen oplossing ga, heeft iemand een idee qua opzet in combinatie met modem-only.
Nog steeds tevreden met een Mikrotik / TP-Link Managed switch / Unifi oplossing.

Al zou ik nu misschien een Edgeswitch overwegen ipv. de TP-Link.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Nog steeds tevreden met een Mikrotik / TP-Link Managed switch / Unifi oplossing.
En heb je zo'n setup die werkt zoals de homegateway? Maw: Digicorder inpluggen in een willekeurige poort eender waar in je netwerk (ook achter een andere switch) met interactiviteit + DLNA?
Welk type switch heb je?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

M'n setup thuis is nog één waar de decoders in een eigen VLAN zitten (on-demand en elkaars opnames bekijken werkt dus, DLNA niet omdat ik dat niet gebruik) uit de tijd dat de dubbele MAC adressen nog niet aanwezig waren. Misschien als ik ooit zin heb pas ik dit wel eens aan (m'n hardware kan het aan).

M'n switch is een TP-Link T1600G-28TS.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor betere ontvangst was ik ook nog eens aan het overwegens om de externe antennes te vervangen.
Deze kunnen vervangen worden.
Geen idee of dit kan vervangen worden door betere antennes?
Iemand een idee of die dit ooit gedaan heeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In theorie kan je die vervangen... geen idee of het veel nut heeft (en je toestel wordt er illegaal door).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:In theorie kan je die vervangen... geen idee of het veel nut heeft (en je toestel wordt er illegaal door).
En waar vind je zoiets?
I


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ebay oa. ... gewoon zoeken op "wireless antenna" maar meestal zijn dit single band antenne's waar je dus niets aan hebt.

Goeie raad... geef er je geld niet aan uit, veel kans dat het zelfs slechter werkt (ondanks dat de gain misschien hoger is).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Merci voor de tips !!!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”