Digitale radio (DAB) en stop FM

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Re: Digitale radio (DAB) en stop FM

Berichtdoor laroyj » 11 Sep 2017, 13:26

beste Nick wanneer de telecomnetwerken niet meer werken zal de toevoerstream van het radiostation ook de antennesite niet meer bereiken en zal er zowiezo geen uitzending zijn... deze morgen nog eens aan de lijve ondervonden, tgv graafwerken een hoogspanningskabel geraakt, mijn netwerken staan allemaal op een ups maar ik had geen internet , omdat de voeding op de straatkasten was weggevallen, en na enkele uren begaven mijn upsen het dan ook nog eens, en heb ik nog de pech gehad dat de hoofdrouter gesneuveld is...dus voorlopig geen uitzendingen meer..
Niet iedereen heeft straalverbindingen naar Nordkring, de VRT idd wel, de commerciele in elk geval niet allemaal....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1790 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor r2504 » 11 Sep 2017, 13:47

fredo66 schreef:Dan heb je geluk, oude woonst waarschijnlijk.

Een woning van 13 jaar oud zou ik niet direct een oude woonst durven noemen.

Ik heb één Unifi LR hangen op de eerste verdieping en dat geeft voldoende dekking in gans m'n huis. Een tijdje geleden is daar een Unifi AC Lite bijgekomen (tweedehands op de kop getikt) voor 5 GHz en een sneller verbinding.

fredo66 schreef:In mijn nieuwe woonst (sterk geisoleerd dus) gaat het wifi signaal van mijn fritzbox geen 2 kamers ver. Boven helemaal geen ontvangst, zelfs niet in de badkamer boven de router.

Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).

fredo66 schreef:En er is nog een argument contra voor steamingradio: als je veel naar radio wil luisteren en je hebt maar een basisinternetabonnement riskeer je aan het einde van de maand niet toe te komen als je ook nog netflix en dergelijke wil

Akkoord... al denk ik niet dat iemand die Netflix gebruikt een basisabonnement heeft.

fredo66 schreef:Je hebt wel zeer veel vertrouwen in de lange levensduur van je Sonos. Mijn broer had ook zoiets. Enkele maanden geleden mocht hij van de ene dag op de andere het bij het huisvuil zetten omdat dat merk niet meer samenwerkt met zijn muziekstreamingdienst ...

Ik luister dan ook niet naar muziekstreamingdiensten... genoeg aanbod zo in combinatie met m'n eigen verzameling (zelf gekocht voor alle duidelijkheid). Trouwens wat is "ook zoiets"... dat klinkt niet echt kwaliteitsvol, en het ook met DAB loop je dit risico zoals reeds gebleken is.

Ik wil hier trouwens niet beweren dat streaming de heilige graal is... maar gewoon dat het een optie is die ik persoonlijk toch zou overwegen. Verder moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe hij omgaat met kost, dataverbruik, flexibiliteit, aanbod, ...

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 1 keer

Berichtdoor apestaart » 11 Sep 2017, 13:48

Er is nog een alternatief nl: wie een Digitale TV abonnement heeft kan ook via die digitale TV platformen van zowel Proximus als Telenet ook naar radio zenders luisteren via de TV decoders, de TV hoeft daarom niet aan te staan aangezien er op de TV decoders ook audio aansluitingen aanwezig zijn en het dus volstaat van die met de stereo installatie te verbinden.

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 210 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer

Berichtdoor nickz » 11 Sep 2017, 14:13

laroyj schreef:beste Nick wanneer de telecomnetwerken niet meer werken zal de toevoerstream van het radiostation ook de antennesite niet meer bereiken en zal er zowiezo geen uitzending zijn...
Niet iedereen heeft straalverbindingen naar Nordkring, de VRT idd wel, de commerciele in elk geval niet allemaal....

Norkring heeft een eigen fibre backbone naar de meeste antennesites.

Norkring.png

Dat ik bij een grote ramp niet meer naar TOPradio kan luisteren zal het minste van mijn zorgen zijn (de gelovigen onder ons zullen misschien wel behoefte hebben aan de gebeden op Radio Maria :angel: ). Het belangrijkste is dat de staatszenders operationeel blijven om de burger te informeren.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor laroyj » 11 Sep 2017, 15:07

...maar daar heb je vooralsnog FM voor, en de overheidszenders zullen ze wel als laatste afschakelen, dat is geen voordeel van DAB+ tov fm...
vraag me trouwens af voor hoelang die fiberbackup van energie voorzien is onderweg, Norkring zal wel een noodgenerator hebben, net zoals de VRT, maar de zwakste schakel zal zich wel tussenin bevinden...
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

WalterB1
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer

Berichtdoor WalterB1 » 11 Sep 2017, 19:30

r2504 schreef:
Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).

Mijn broer is twee jaar geleden in een nieuwbouwappartement getrokken. Was een bouwproject in Brussel van een 6-tal gebouwen die een nu ex-veld opvullen, toch wel een serieus project van omvang. Hij heeft overal stopcontacten met ook netwerkaansluitingen.

Maar dat was omdat toen hij het appartement kocht het nog in ruwbouw was en hij als optie en meerprijs dat uitdrukkelijk wou. Volgens wat hij mij vertelde vereiste dat toch wel wat telefoontjes doen en aandringen en uitleggen wat hij nu juist wou. Ze waren dat niet gewoon, was een a-typische vraag. Is uiteindelijk wel goed gedaan. Misschien is het afhankelijk van de bouwpromotor of ze zoiets standaard doen.

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Uitgedeelde bedankjes: 223 keer

Berichtdoor fredo66 » 12 Sep 2017, 14:00

r2504 schreef:
fredo66 schreef:Dan heb je geluk, oude woonst waarschijnlijk.

Een woning van 13 jaar oud zou ik niet direct een oude woonst durven noemen.

Nu ik zelf een nieuwe heb, ik durf dat wel :-)

fredo66 schreef:In mijn nieuwe woonst (sterk geisoleerd dus) gaat het wifi signaal van mijn fritzbox geen 2 kamers ver. Boven helemaal geen ontvangst, zelfs niet in de badkamer boven de router.

r2504 schreef:Vloerverwarming soms ? Trouwens in een nieuwe woning niet overal UTP voorzien is ook niet echt slim (m'n badkamer is verleden jaar gerenoveerd en die is dus voorzien van UTP en stroom waar m'n Sonos hangt).

Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.
Of het slim is of niet om overal utp te leggen laat ik in het midden. Duur was dat in ieder geval wel, dan liever in elke kamer een dab radio en enkel utp in woonkamer, beide slaapkamers en nog 1 beneden voor voip.

r2504 schreef:
fredo66 schreef:En er is nog een argument contra voor steamingradio: als je veel naar radio wil luisteren en je hebt maar een basisinternetabonnement riskeer je aan het einde van de maand niet toe te komen als je ook nog netflix en dergelijke wil

Akkoord... al denk ik niet dat iemand die Netflix gebruikt een basisabonnement heeft.

Ik dus wel, maar woon dus ook maar alleen. "Steamingradio", da's een leuke typo ... Als daar maar geen Studio Brussel of MNM rage van komt ...
VDSL2 Proximus 'Internet Start (z.v.l.)' - Fritzbox 7360v1 - Voip Weepee in en Megavoip uit - DVB-T tv-radio - Emtec Movie Cube S800h - Lenovo Yoga 300 - Motorola Moto E - Roku 3

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor cadsite » 12 Sep 2017, 14:11

fredo66 schreef:Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.

Een muur in een nieuw huis is zelden dikker dan 16 cm bestaande uit een cm plaaster aan elke kant en een holle snelbouwsteen (meer lucht dan steen).
Een oud huis heeft volle bakstenen binnenmuren, niet zelden van 20cm en meer.
Binnenmuren worden zelden geïsoleerd en al zeker niet met alu folie bedekte isolatie, dus ook hierdoor heb je geen last. De buitenmuren daarentegen hebben meestal wel 1 of 2 lagen van die alu folie wat dan weer voorkomt dat je GSM ontvangst deftig is binnen.

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer
Uitgedeelde bedankjes: 223 keer

Berichtdoor fredo66 » 12 Sep 2017, 14:23

ok, voor binnenmuur heb je gelijk, maar laag tss gelijkvloers en verdieping, dat is toch behoorlijk dik.
En nu ik eraan denk, boven in de slaapkamers ligt laminaat. Daarbij werd zo'n vocht/geluidsisolerend tapijtje gelegd dat aan 1 kant er verdacht veel als alufolie uitzag ...
VDSL2 Proximus 'Internet Start (z.v.l.)' - Fritzbox 7360v1 - Voip Weepee in en Megavoip uit - DVB-T tv-radio - Emtec Movie Cube S800h - Lenovo Yoga 300 - Motorola Moto E - Roku 3

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 12 Sep 2017, 14:34

Voor vloeren is het inderdaad een ander verhaal. Daar zijn oude huizen vaak voorzien van houten opbouw en in nieuwbouw met gewapend beton.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 13 Sep 2017, 09:34

fredo66 schreef:Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.

Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 13 Sep 2017, 09:39

r2504 schreef:
fredo66 schreef:Vloerverwarming jawel. Ik dacht (verkeerdelijk misschien) dat het aan die dikke muren lag.

Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.

Koperen buizen?? Geld op overschot?
Bij mijn weten wordt hiervoor kunststof gebruikt.
Vloerverwarming wordt meestal wel gebruikt op een gewapende betonnen constructie met een vrij dikke chappe laag. Vaak wordt er ook een isolatieplaat met kanalisering gelegd op het beton met hieronder weer de alu folie. Dus een dik pak beton/chappe en isolatie zorgt voor een serieuze afscherming van draadloos verkeer.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 13 Sep 2017, 09:46

cadsite schreef:Koperen buizen?? Geld op overschot?

Oh, geen idee... ik ben geen installateur... dacht dat de kunststof louter een bescherming was.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor laroyj » 13 Sep 2017, 10:17

en het water , zelfs in die pvc buizen houdt het HF ook een deel tegen.....
radiometeor.be

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 386 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor heist_175 » 13 Sep 2017, 19:43

r2504 schreef:Vloerverwarming is een soort vlechtwerk van koperen buizen... niet ideaal voor WIFI lijkt me.

Idd geen koper, wel alpex: een meerlagige buis.
opgebouwd uit een combinatie van vernette polyethyleen (VPE) en aluminium. Rond de binnenste VPE kern wordt een stompgelaste aluminiumbuis aangebracht. Vervolgens wordt de buitenste VPE-laag rond deze kern geëxtrudeerd waardoor we een VPE/ALU/VPE buis bekomen die de voordelen verenigt van kunststof en metaal

http://vloerverwarming.begetube.com/alp ... lagenbuis/

Ik denk niet dat het water veel invloed gaat hebben op wifi ontvangst, maar idd wel op DAB.
Toen ik in Leuven op kot zat, stond er een berkenboom voor het raam. In de lente zoog die zich vol water en was onze DVB-T ontvangst verstoord (vooral in de dagen nadat het geregend had).

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 13 Sep 2017, 22:00

Geen koper dus maar aluminium... evenmin ideaal voor radiogolven.

Terug naar “Allerlei”