Films met play abo zonder geluid

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer

Films met play abo zonder geluid

Berichtdoor koenraaddeconinck » 11 Aug 2017, 14:52

In mijn abonnement voor digi-tv bij Telenet (als onderdeel van het whoppa pakket) heb ik ook gekozen voor 'Play'.

Bepaalde films (bv. 'De Premier', Witse) resulteren in een weergave zonder geluid. Bij andere film in de 'Play-store' van Telenet is de weergave dan weer normaal (beeld en geluid via HDMI).

Daarstraks de klantendienst gebeld en men zou enkele tests moeten uitvoeren waarvoor ik zou moeten terugbellen op een later tijdstip :?

Ik zie niet in wat er technisch mis kan zijn aangezien ik zowel via hdmi naar TV als via de optische aansluiting naar mijn stereo-keten beeld en geluid heb ongeacht de zender die ik selecteer op mijn digibox en slechts bepaalde Play-films resulteren in 'geen geluidsweergave' en ander normaal weergegeven worden (dub beeld incl. geluid).
M.i. kan het dus niet aan de keuze voor de optische uitgang gelegen zijn want dan zouden alle Play films moeten resulteren in 'beeld zonder klank'

Mijn buren hebben te kampen met hetzelfde probleem.

Iemand enige ervaring of advies ?

Dank bij voorbaat.

blaatpraat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Re: Films met play abo zonder geluid

Berichtdoor blaatpraat » 11 Aug 2017, 14:59

Ik kan aan 2 scenario's denken:

1. Probleem met Telenet (bij de bron, bij de node, bij de decoder)
2. Codec-problemen

Het tweede ligt bij jou, maar de kans lijkt mij klein dat dit het geval zal zijn bij een verdeler zoals Telenet.
Specifiek bedoel ik hiermee dat het geluid op een bepaalde manier geëncodeerd is, waarbij noch je TV, noch je keten deze codering begrijpen, en dus zonder geluid blijven (voor zover er al verschillende methodes zouden zijn om geluid over HDMI/optisch te transporteren).

giolovin
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor giolovin » 11 Aug 2017, 15:05

Zet eens je Dolby Digital uit via decoder en kijk of er dan geluid is.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... p-mijn-tv/

Controleer de instellingen van je Digibox/Digicorder:

Druk op HuistoetsKies Allerlei > Instellingen > Digibox/DigicorderGa naar Instellingen > AansluitingenKies bij Dolby Digital > Nee: zonder Home Cinema

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

PHENOM
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor PHENOM » 11 Aug 2017, 15:24

Zoals hierboven aangegeven, in instellingen Dolby uitzetten en dan zou ge gewoon terug geluid moeten hebben op uw films.
Afbeelding

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor koenraaddeconinck » 12 Aug 2017, 07:59

PHENOM schreef:Zoals hierboven aangegeven, in instellingen Dolby uitzetten en dan zou ge gewoon terug geluid moeten hebben op uw films.

giolovin schreef:Zet eens je Dolby Digital uit via decoder en kijk of er dan geluid is.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... p-mijn-tv/

Controleer de instellingen van je Digibox/Digicorder:

Druk op HuistoetsKies Allerlei > Instellingen > Digibox/DigicorderGa naar Instellingen > AansluitingenKies bij Dolby Digital > Nee: zonder Home Cinema

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Bedank Phenom en giolovin: dit is inderdaad de oplossing. Maar ... ik heb 1X 'dolby' uitgezet en dan terug aan en zelfs met dolby dan aan blijf ik geluid hebben. Blijkbaar blijft het dan werken met 1 x 'dolby' uit en terug aan. Trouwens ... dit lijkt me toch een essentiële feature dat je films in dolby surround kunt bekijken als ze zo opgenomen en 'gecodeeerd' zijn, niet ?

PHENOM
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor PHENOM » 12 Aug 2017, 10:00

koenraaddeconinck schreef:Bedank Phenom en giolovin: dit is inderdaad de oplossing. Maar ... ik heb 1X 'dolby' uitgezet en dan terug aan en zelfs met dolby dan aan blijf ik geluid hebben. Blijkbaar blijft het dan werken met 1 x 'dolby' uit en terug aan. Trouwens ... dit lijkt me toch een essentiële feature dat je films in dolby surround kunt bekijken als ze zo opgenomen en 'gecodeeerd' zijn, niet ?

Normaal gezien wel, maar ge moet dan wel een dolby installatie hebben, anders werkt dat niet. Exacte reden erachter weet ik ook niet, kan zijn dat bepaalde films het niet ondersteunen of dat ge geen dolby installatie hebt daarvoor.
Afbeelding

koenraaddeconinck
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor koenraaddeconinck » 14 Aug 2017, 11:04

Het ligt niet aan de hifi keten want via mijn TV had ik ook geen geluid ... Ongeacht of 'dolby' aan of uit staat, verwacht je geluid toch via HDMI.

Het is duidelijk niet omdat je dobly op 'aan' hebt staan dat je geen geluid meer hebt via de TV.

En ongeacht het formaat van het dolby-geluid, mijn Bose keten zet automatisch om naar dolby 2.0 of 5.1 (DTS).

Is dus duidelijk probleem bij Telenet.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1781 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer

Berichtdoor r2504 » 14 Aug 2017, 12:09

PHENOM schreef:Exacte reden erachter weet ik ook niet

De reden erachter is dat 99% van de TV's geen licentie hebben voor een Dolby decoder en dus niet in staat zijn Dolby klank weer te geven.

Indien je Dolby uitzet zou er dus normaal gedown-mixed moeten worden naar Stereo voor het je TV bereikt zodat deze gewoon audio geeft. Indien je HDMI echter via een homecinema versterker gaat welke wel een Dolby decoder heeft moet je Dolby aanzetten zodat deze wel degelijk het Dolby signaal krijgt van de decoder ipv. gewoon stereo.

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”