Specs Telenet AP7465CD-TN ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Een vriend heeft problemen met zijn Wifi: Boven staat de Telenet home gateway waarvan de Wifi voldoende is om die verdieping van youtube etc te voorzien. Beneden is de ontvangst nul (veel metaal in de plafonds verwerkt, dus bijna een kooi van Faraday) en daar staat een oude Linksys router als AP geconfigureerd. Die Linksys doet enkel 2.4Ghz en het bereik is niet schitterend.

Omdat de hele internet verbinding regelmatig uit valt is er een Telenet mannetje langs gekomen en die heeft nog sterk aangeraden om zo'n "Telenet Netwerkuitbreider" met name die AP7465CD-TN te kopen om de Linksys te vervangen. Mijn eerste reactie was "Zet de wifi in de Home Gateway uit en hang een paar Ubiquiti UAP-AC-Lite's, problem solved." Maar dat telenet ding is ook dualband én maakt ook slechts één SSID (+ die Telenet Homespot) met roaming tussen de ap's, band steering etc.

Dus misschien is die 65€ nog niet zo'n slecht idee... Alleen vind ik dus nergens extra info over dat AP. Is dat een 1 X 1 2.4Ghz + 1 X 1 5Ghz (zoals dat vorige Netgear ding van Telenet), of is het al een 2 X 2?

OK, als je daar 65€ aan uit geeft kan je het in de vuilbak gooien als je ooit van provider veranderd, maar dat zie ik daar nog niet zo snel gebeuren.
Of toch beter door de zure appel bijten en zo'n 165€ uitgeven aan een paar UAP-AC-Lite's (zonder cloudkey of POE switch) ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De AP7465CE-TN (ik vind niet meteen iets van de CD) is een 802.11ac 3x3 technologie.

Uiteindelijk is dat een rebranded toestel... je hoeft dat helemaal niet in de vuilnisbak te gooien (het werkt gewoon elders ook).

Op zich zijn die dingen prima voor de prijs... daar kan je geen Unifi's voor plaatsen (en zou steeds een LR versie ipv. Lite nemen). Alles hangt een beetje af welke vereiste je zelf hebt (eigen guest SSID's ed.), maar als je verder gewoon een HGW hebt staan dan zou ik voor de AP7465CE-TN gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

My_download schreef:Maar dat telenet ding is ook dualband én maakt ook slechts één SSID (+ die Telenet Homespot) met roaming tussen de ap's, band steering etc.
Ik vraag mij af hoe dat werkt met die HomeSpot op de bijkomende AP.

Gezien de AP (met UTP kabel) verbonden is met de LAN van de HGW, zit daar normaal alleen het lokale netwerk op.
Of zou de Telenet AP (net zoals de decoders) 2 IP adressen krijgen? Eentje van het lokale netwerk, en één rechtstreeks van Telenet?
Of zou dat via een of ander propretary protocol of (secret) VLAN werken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Uiteindelijk is dat een rebranded toestel... je hoeft dat helemaal niet in de vuilnisbak te gooien (het werkt gewoon elders ook).
hmm... dan moet je wel te weten komen wat het origineel is zodat je de originele firmware er terug op kan zetten.
Als je het bij TN koopt wordt het volledig via mijn Telenet beheerd en neemt het de settings van de HGW over.

Nu ja, is niet zo heel belangrijk denk ik 65€ voor een 3 X 3 AC access point is wel héél weinig, daar betaal je al snel 140€ of meer voor bij zowat elk merk. En het is op consumentenmaat gemaakt: stekker & ethernet kabel er in en klaar. Geen verdere configuratie nodig (en dus ook geen on going support door die ene vriend die blijkbaar wat van computers kent).

Dit gaat hem worden denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

My_download schreef:Als je het bij TN koopt wordt het volledig via mijn Telenet beheerd en neemt het de settings van de HGW over.
Met dit nieuwe type heb ik geen ervaring maar het vorige model (wat een rebranded Netgear was) kon je gewoon aanloggen op de webinterface van het AP en de instellingen aanpassen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De handleiding van de AP7465CE-TN bestaat uit slechts 1 pagina met 3 stappen:
1) Sluit ethernetkabel aan.
2) Sluit voeding aan.
3) Wacht tot de instellingen gekopieerd zijn.
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... RESS02.pdf

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je kan inloggen in de userinterface en instellingen kan aanpassen. En zelf als het kan is de kans groot dat sommige instellingen verborgen zijn.

Neen, ga best voor een niet provider branded toestel.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik zou toch het telenet access point aanraden. Bespaart geld, en je vriend is ermee geholpen zonder meer.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”