Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb onlangs naar het zuiden van Frankrijk gereden. Toch wel meer dan 1000 km. De eerste 600 km met Google maps en daarna 400 km met waze. Voordelen van maps is de voorsortering en de extra info over wat er in de buurt van je bestemming is. Maps is ook beter bij offline gebruik. Voordeel van waze is de indicatie van de maximale snelheidsbeperking en de indicatie van flitsers. Al bij al wint waze het bij mij momenteel nog van maps.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb in NL een stuk met waze gereden en een stuk met sygic premium zonder trafic.
Sygic liet me serieus in de steek bij het doorrijden van de liefkeshoektunnel. Er zijn daar werken en daar wist sygic niet van. Snel naar waze over geschakeld en ik kreeg netjes de route via de tijdelijke weg.
Bij aankomst aan de camping stuurde Waze me wel weer onnodig veel door veel te kleine baantjes. Geen pretje met een caravan achter je wagen...
Daar moet toch echt iets aan veranderen. Waze stuurt je veel te vaak over echte prutsbaantjes waar kruisen niet mogelijk is met gewone wagens, laat staan met iets groters.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik erger me de laatste tijd mateloos aan het feit dat waze onnodig routes start uit zichzelf.
Dat ie suggesties doet, akkoord, maar niet dat ie een suggestie doet, en zelf die route start als je niet binnen de 5 seconden annulleert.

En nergens een setting te vinden om dat uit te zetten - dat alleen al is reden genoeg om een andere app te gaan zoeken....
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

cadsite schreef:Ik heb in NL een stuk met waze gereden en een stuk met sygic premium zonder trafic.
Sygic liet me serieus in de steek bij het doorrijden van de liefkeshoektunnel. Er zijn daar werken en daar wist sygic niet van. Snel naar waze over geschakeld en ik kreeg netjes de route via de tijdelijke weg.
Bij aankomst aan de camping stuurde Waze me wel weer onnodig veel door veel te kleine baantjes. Geen pretje met een caravan achter je wagen...
Daar moet toch echt iets aan veranderen. Waze stuurt je veel te vaak over echte prutsbaantjes waar kruisen niet mogelijk is met gewone wagens, laat staan met iets groters.
Ge hebt de normale route en de avontuurlijke (Waze), ik vind het fantastisch :) Richting Brussel door een bos :)
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

FlashBlue schreef:Ik erger me de laatste tijd mateloos aan het feit dat waze onnodig routes start uit zichzelf.
Dat ie suggesties doet, akkoord, maar niet dat ie een suggestie doet, en zelf die route start als je niet binnen de 5 seconden annuleert.

En nergens een setting te vinden om dat uit te zetten - dat alleen al is reden genoeg om een andere app te gaan zoeken....
Hmm, die vraag heb ik nog niet zien passeren, maar ik moet toegeven dat ik me daar zelf ook wat aan stoor. Ik kan over het algemeen wel op tijd 'nee' aanduiden als ik het niet wil en het annuleren van zo'n route is zeer snel gedaan, maar het zou gewoon een optie mogen zijn. Ik zal eens horen binnen de Waze-community of er nog veel anderen dezelfde mening toegedaan zijn en misschien kunnen we het op de jaarlijkse meeting met Waze staff voorstellen (dit jaar op 11 november in Brugge, open voor iedereen met interesse).
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik vraag me vooral af hoe zo een feature in godsnaam aanvaard raakt in de development flow?
Normaal gezien vraag je voor zoiets altijd user interaction - ongeacht hoe zeker je bent dat je het beter weet dan de user zelf...

Trouwens - ik ben lang niet de enige met die vraag hoor, zie google: https://www.google.be/search?safe=off&q ... mh9FtPWPbE

Jullie eigen suggestie is om de favorite te deleten in de app...
Dat komt imho over als een rare workaround voor iets dat eigenlijk geen issue zou mogen zijn.

Maar bedankt voor het mee te willen nemen naar de meeting ;-)
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vergeet niet dat Waze van oorsprong (en nu nog eigenlijk) voornamelijk opgezet is voor woon-werkverkeer. Daarbij is het logisch en zelfs handig dat je op een bepaald moment van de dag altijd hetzelfde traject gaat afleggen en de navigatie dit traject automatisch opstart.

In de instructies om auto-suggestions uit te schakelen leerde ik zonet zelf iets bij: blijkbaar kan je de automatische suggesties uitschakelen op je Waze dashboard. Maar waarom je dan favorieten zou moeten verwijderen volgens de instructies is me niet meteen duidelijk. Misschien wordt dat in de instellingen van de favorieten opgeslagen en moet je die daarom eerst verwijderen? Ik zal die functie in elk geval zelf ook wat uittesten.

Ik heb ook net nagevraagd binnen onze actieve groep van Waze-kaartbewerkers wat zij vinden van die functie en daar krijg ik over het algemeen te horen dat het voor hen ofwel altijd juist is (omdat ze de app voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruiken) of dat ze het niet als lastig ervaren. Een app als Waze heeft een gigantische userbase, dus sowieso gaan anderen die vraag ook al gesteld hebben. Binnen de Benelux-community had ik ze nog niet tegengekomen, maar het is zeker wel een begrijpelijke vraag want voor mij is het ook meestal niet nuttig.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben het ermee eens dat dit een handige feature is voor mij.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Over welke feature gaat het eigenlijk ? Ik heb Waze nog nooit zelf een route weten starten.
Of misschien ben ik er me niet van bewust, want als ik er zo over nadenk, heb ik wel iets voor dat wanneer je een bestemming wil opzoeken, hij na de eerste letter ineens al terug naar de kaart springt, en ik opnieuw op het vergrootglasje moet tikken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga op vrijdag vaak naar een site x voor het werk rond 8u.als ik rond dat uur vertrek San stelt waze zelf voor om daarheen te vertrekken.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik vind het een handige functie. De keren dat het niet werkt (bv. voorstellen om 's woensdag na het werk naar de avondschool te rijden terwijl het vakantie is) stoort het me niet en vind ik wel grappig.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan iemand eens verduidelijken wanneer je een audiomelding krijgt van een flitspaal, want de helft van de tijd merk ik niet dat er een flitspaal aangegeven wordt omdat je ook niet constant op je waze scherm zit te kijken.
Ik zou het handig vinden dat je altijd een audio signaal krijgt bij een flitspaal. (of dat je dat tenminste aan of uit kan zetten)
Nu krijg ik maar af en toe een audiosignaal, meestal niet, maar wel steeds een melding op het scherm.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor zover ik weet is dit ongeveer hoe het werkt:
- bij een 'roodlichtcamera' (dus een camera die controleert of je door rood rijdt en waarschijnlijk ook je snelheid controleert): altijd een auditieve melding.
- bij een snelheidscamera: een goede 500 meter (meer bij hogere snelheden) voor de flitspaal wordt er gekeken of je sneller rijdt dan de maximumsnelheid. Indien wel: auditieve waarschuwing. Indien niet: alleen een melding op het scherm.
- bij een trajectcontrole: altijd auditieve waarschuwing.
- bij dummy camera's: nooit een melding, deze staan er om duidelijk te maken dat de camera die hier staat geen flitscamera is.

Er is geen optie om dit fijner in te stellen, behalve dan door bij 'Scherm & kaart > Meldingen op route' alle meldingen rond flitspalen uit te schakelen (maar dat wil je natuurlijk niet).
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Op mijn Windows phone worden geen gesproken navigatie.
Waze opnieuw geïnstalleerd maar had geen effect.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

WP wordt niet meer ondersteund door Waze. Die markt is te klein voor hen en wrs hebben ze daar gelijk in.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik moet zeggen dat ik onlangs van mijn woonplaats via Caen en Mont-Saint-Michiel naar de kanten van Bordeaux opgereden ben en dat Waze nog steeds een schitterende navigatie weergeeft. Bij het terugrijden van Bordeaux naar huis stuurde hij me wel letterlijk door Parijs (langs de Seine voor 15km). Leek me vreemd, maar toen iemand anders in de wagen keek naar Maps bleek dat de hele ring rond Parijs vast stond door een serieus accident. Al bij al heb ik die zondagavond in Parijs nergens echt in de file gestaan en altijd kunnen rijden. Dus op zich was het een rare route, maar wel een vlotte...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Waze doet dat wel vaker, maar ik ben er wel argwanend tegen.
Het gebeurt vaak dat ik vanuit Maastricht of Luik of die kanten dwars door Brussel wordt gestuurd. Soms lukt dit, maar als het daar vast zit, zit je echt wel vast.

Als we vorige week terugkeerden uit NL kreeg ik van Waze de opdracht er voor het sportpaleis af te rijden om binnendoor te rijden. Aangezien ik met de caravan liever enkele minuten in file sta dan door een grootstad te rijden heb ik dat commando genegeerd. Voorbij de afrit ging er van de ETA plots 16 minuten af.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Je moet de navigatie eens zien als je naar Brussel moet (woon-werkverkeer, hetgeen Waze naar het schijnt voor gemaakt is dus), en de R0 zit vast.
De ene keer sightseeing in Brussel, de andere keer de R0 op, iedere afrit eraf en er terug op...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

De voorbije 2 dagen heb ik wel voorgehad dat Waze files meldde die er compleet niet waren.
Dinsdag vertrek ik (vanuit regio Brugge) om 7u naar Brussel. Waze zegt me dat ik om 8u45 zal aankomen, wat een serieuze bummer was gezien ik wel dacht dat het vrij kalm is deze periode. 2 minuten later hoor ik na het nieuws het verkeersbericht waarin zeer weinig file gemeld wordt en al helemaal niets op mijn traject. Dus eerst ga ik er gewoon van uit dat ze op de radio een stuk achterkomen en er ondertussen wel al file is. 7u30 echter nog altijd van dat. Waze denkt nog altijd dat ik pas om 8u45 ga aankomen en ik zie ook de eerste files op de kaart opduiken rond Erpe-Mere. Voor mij zie ik echter niets van dat, en volgens het nieuw verkeersbericht nog altijd niets aan de hand. Vanaf dan begint Waze mijn ETA wel stelselmatig te vervroegen alsof ik dus telkens rapper door die denkbeeldige files ben dan wat Waze denkt. Zoals vaak met de E40-R0 files stuurt Waze me zelfs rechtdoor richting Koekelberg om daar dan de eerste afrit te pakken en iets verder de R0 op te rijden. Op dat moment is de ETA al verminderd naar 8u20. Ik zie echter helemaal geen file, dus negeer ik Waze en pak ik gewoon de normale wisselaar richting R0-Luik. Ben dan ook direct op de R0 waarbij mijn ETA ook alweer zakt naar 8u15. Uiteindelijk was ik om 8u02 op mijn werk zonder ook maar iets van file meegemaakt te hebben.

Gisteren was het terug van dat. Ik vertrek om 7u30 en Waze zegt dat ik om 9u ga aankomen. Terug niets van files gemeld op de radio en niets te zien op de weg, en ik was om 8u30 op mijn bestemming.

Het lijkt bijna of Waze gewoon uitging van de historische/structurele files ipv wat er daadwerkelijk geregistreerd werd. Ik ga er immers wel van uit dat er elke morgen toch wel tientallen Wazers op de E40 richting Brussel rijden, en Waze dus al lang had moeten zien dat er helemaal geen file was.

Is eigenlijk de eerste keer dat ik (duidelijk) meemaak dat Waze er compleet naast zit.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zeker aangezien Waze ook je huidige snelheid weet (en dus die van je voorgangers) zou hij idd moeten weten dat de historische gegevens van tijdens het jaar niet kloppen.

Wat me wel opviel in Frankrijk waren de diverse Waze gebruikers aan een péage. Zo moest ik stoppen om te betalen en zag ik op mn Waze app minimum 40 andere personen daar staan. Best grappig zicht :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij weinig verkeer kan je inderdaad foutievere info krijgen. Immers een auto met 5 personen aan boord die stopt langs de kant zijn 5 gsm signalen die onverwachts halt houden. Bij weinig verkeer wordt dit file vermoed ik, omdat ik zo'n situatie heb meegemaakt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

bruma schreef:Bij weinig verkeer kan je inderdaad foutievere info krijgen. Immers een auto met 5 personen aan boord die stopt langs de kant zijn 5 gsm signalen die onverwachts halt houden. Bij weinig verkeer wordt dit file vermoed ik, omdat ik zo'n situatie heb meegemaakt.
LIjkt me wel een zeer vergezochte uitleg voor wat ik hierboven beschreef. Om te beginnen gaan die 5 personen niet allemaal Waze aan staan hebben, dus Waze gaat in principe nog altijd maar van 1 persoon die info krijgen. Bovendien had ik het ook over 'geen file', maar zeker niet over 'weinig verkeer'. Ben toch vrij zeker dat er tientallen auto's mét Waze richting Brussel gereden hebben (en vroeger vertrokken dan ikzelf) die ochtenden.

Anderzijds zou ik wel denken dat Waze aan server kant toch wel enige intelligentie heeft om het verschil te maken tussen 1 persoon die ineens 10 minuten stilstaat, en 1 persoon in een file die gedurende die 10 minuten misschien wel al 500m verder geraakt is. Al meen ik ook dat er rekening gehouden wordt met het 'level' en statuut van de Wazer van wie de informatie komt.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee, er is inderdaad iets gaande met de historische gegevens hebben we de indruk. Waze heeft verschillende profielen die gebruikt worden om een inschatting te maken welke historische gegevens er overeenkomen met de 'huidige' dag. Tijdens de zomervakantie denkt de routeringsserver af en toe dat het een verlofdag is en soms dat het een werkdag is, maar een tussenprofiel lijkt er niet te zijn of lijkt niet te worden geactiveerd.

Dit werd al gemeld bij Waze HQ, maar of dit als een ernstig probleem beschouwd gaat worden valt moeilijk te voorspellen. Als andere regio's hetzelfde probleem melden zal het een hoge prioriteit krijgen, anders vrees ik er een beetje voor...
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Hmm, blijkbaar best geen politie doorgeven als ze het zien.... http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... rkit.dhtml
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat nieuws zijn we ook aan het opvolgen. Blijkbaar gaat het daar over iemand die echt alleen nog oog had voor zijn gsm aldus de politie (of die nu in die carkit zit of niet). Het is wel onduidelijk waarom de rechter er in meeging om de bestraffing onder 'gebruik van gsm in de handen' te laten vallen in plaats van 'algemeen gevaarlijk rijgedrag' (het zogenaamde artikel 5), maar het lijkt ons niet iets dat een probleem zal worden voor navigatietoestellen. Maar het melden van een politiecontrole zou dus geen probleem mogen zijn qua afleiding.

Binnen Waze is er al de bijkomende beveiliging die voorkomt dat je gaat typen tijdens het rijden (of je moet aanduiden dat je een passagier bent). Dat is al meer dan de meeste navigatietoestellen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

AfAX schreef:Hmm, blijkbaar best geen politie doorgeven als ze het zien.... http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... rkit.dhtml
Weet niet waarom je het specifiek hebt over politie doorgeven. Het gaat over gewoon GSM gebruik, zelfs niet over flitscontroles doorgeven. Dus eigenlijk mag je dan niets meer doorgeven via Waze, maar mag je ook je radio e.d. niet meer bedienen. En wat is dan de volgende stap, touchscreens zoals in een Tesla verbieden ?!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De vraag is of de politie dan wel de zwaailichten, sirene en Astrid radio mag bedienen tijdens het rijden ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Daarom dat ze met twee in de auto zitten hé 8) . Trouwens: de bediening staat normaal ook altijd centraal maar aan de kant van de bijrijder.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, en op hun moto dan? :)

En de bediening zit in het midden, maar deze kan in theorie niet gedaan worden door de bijrijder want deze moet de GPS instellen, contact opnemen met hulpcentrum, sitrep geven, ...

Dat is gelijk bij een ambulance : als men naar het ziekenhuis gaat, zit de bijrijder achteraan, en is de chauffeur alleen.
Of bij de brandweer : dikwijls zie je een auto met een (onder)officier apart toekomen, welke eveneens prioritair aan het rijden is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het Nederlands Openbaar Ministerie heeft in elk geval meer duidelijkheid gevraagd over het gebruik van een toestel in een houder. In België zal het zo'n vaart niet lopen en in Nederland zal er wel duidelijkheid rond komen. Verder lijkt me dit allemaal niet echt relevant voor Waze.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vandaag opgemerkt met een rit naar Roeselare.
Blijkbaar had ik afrit Roeselare Beveren nodig

FHD scherm in portrait mode
Bovenaan heb je een zwarte balk met enkele aanduiding en 1 ervan is de naam van de afrit
In deze Roeselare/Beveren
de zwarte balk was klein en met kleine lettertype wordt ROESELARE/BEVEREN weergegeven
na een seconde of 2 wordt die zwarte balk groter waarbij ROESELAE/ op de eerste lijn staat en soms BEVEREN op de tweede lijn (met een groter lettertype) maar soms gewoon zwart op de bijkomende lijn

Enkel als je je erop fixeert is het vervelend, dus louter als info
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Gisteravond een raar fenomeen met Waze. In centrum Sinaai zijn al maanden werken aan de gang maar mijn bestemming was altijd bereikbaar. Omdat het nu 2 maanden geleden was dat ik er nog naartoe ging check voor vertrek Waze. No problem, alles is nog hetzelfde. Bijna ter plaatse is de weg plots afgesloten met een graafmachine .
Terug thuis kijk ik op de waze website en daar staan de betreffende stukken straat wel als afgesloten (zelfs iets meer dan in realiteit).

Een paar 100m te voet is geen ramp (ik moest niets meenemen) maar ik had toch verwacht om een alternatieve route te krijgen, die is trouwens bijna even lang.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien toeval? De weg was misschien net afgesloten en onderweg terug naar huis heeft iemand de update ingegeven?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

petrol242 schreef:Misschien toeval? De weg was misschien net afgesloten en onderweg terug naar huis heeft iemand de update ingegeven?
Aangezien de staten allemaal al afgegraven waren en er pompen e.d. stonden zag het er uit dat de situatie toch al een tijdje zo moet zijn. Als ik nu de bestemming in geef klopt de route wel. In dit geval was het niet erg, een paar 100m kan ik nog wel stappen 8) maar als dit halfweg mijn route had geweest was het toch serieus omrijden geweest. Het is de eerste keer dat ik dit soort foutje tegen kom. Had ik met Waze gereden war er misschien een herberekening geweest, geen idee, maar op een vrijdagavond om half acht is het langste oponthoud meestal de overweg aan het station Sinaai.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is mogelijk om een wegafsluiting op twee manieren in te stellen in Waze: er kan rekening gehouden worden met verkeer dat door de afsluiting rijdt, of gewoon een afsluiting die altijd actief blijft onafhankelijk van het verkeer. Waarschijnlijk zal hier de eerste soort afsluiting gezet zijn waarbij de afsluiting tijdelijk inactief wordt wanneer er meerdere mensen doorgereden zijn. Persoonlijk laat ik een afsluiting bijna altijd het verkeer negeren omdat je soms verschillende bestuurders hebt die de signalisatie negeren en zo ervoor zorgen dat mensen toch routes krijgen door wegafsluitingen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het is/was onmogelijk om de afsluiting te negeren tenzij met een uit de kluiten gewassen 4x4. Op het voetpad lagen betonnen rioleringsbuizen dus in de praktijk kon je niet door. Het niveauverschil van het afgraven is alleen met een rupsvoertuig te doen. Ik heb de meeste csettings in Waze "default". Nu goed, de volgende keer dat ik er moet zijn is niet in de nabije toekomst (waarschijnlijk oktober). No biggie.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ook grappig:

Ik zit in Brussel (werk), woon in regio Brugge.
Normaal treinreiziger, straks rij ik echter met een wagen naar huis.

Momenteel serieuze files gemeld in de media op de E40, de alternatieve routes zitten ook vast.
Op het werk hebben wij een verkeerscentrum, en daar ben ik zonet even navraag gaan doen, en blijkt dat er nog steeds anderhalf uur file is.
Ik dacht: wat zou Waze doen? Die stuurt mij gewoon de E40 op, en beweert dat ik 18 minuten file zou hebben.
Wie heeft er nu dus gelijk, is de vraag...

Ik heb in het verleden alvast al gemerkt dat de duur van de files door Waze aangeduid niet altijd even correct zijn (Waze schat de files vaak aan de lage kant in, en dan heb ik het wel over files, niet over vertragingen).
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ben je zeker dat men zei dat het anderhalf uur file is? Ik vind het wat opvallend dat de totale reistijd voor die afstand anderhalf uur is, vandaar de mogelijkheid tot verwarring. Als ik naar de alternatieven kijk die Waze voorstelt zie ik ook maar een beperkte winst die je zou kunnen halen.
Ik kom zelf te weinig file tegen om een oordeel te kunnen vellen over hoe accuraat de filetijden zijn van Waze. Maar gezien de hoeveelheid gebruikers op autosnelwegen zou ik verwachten dat dit vrij accuraat is.

Afbeelding
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Uiteindelijk toch het geriskeerd, en Waze had het niet bij het rechte eind (al was deze correcter dan een anderhalf uur file).
Let wel: ik ben pas om 15u vertrokken, 2 uur later dan toen ik het gecontroleerd had.

File op de r0: mooi gemeld, mooi me omgeleid via Wemmel.
File tussen Erpe-Mere en Wetteren: niet gemeld, maar zo te zien was deze file pas begonnen (klapband vrachtwagen). Zelf gemeld aan Waze.
File tussen Drongen en Nevele: niets te zien, gelukkig maar.

Al bij al toch het meest correct van alles dat ik vandaag gezien heb.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Vandaag weer iets raars. We vertrekken rond 18:00 in Dordrecht (NL) naar huis. De route is de meest logische waarbij we van aan de parking op een paar minuten op de snelweg A16 zitten. Er zijn op dat ogenblik verschillende plaatsen "sterk vertraagd verkeer" en stilstaand verkeer" in de lijst te zien tijdens de eerste 3-40 Km. Onze Garmin geeft aankomst 19:26, Waze geeft 19:21.
Het verkeer blijft de hele tijd vlot gaan (120-130 in NL) met een paar kilometer in de buurt van Breda waar witte "70" boven de baan hangt maar iedereen 100-110 blijft rijden en eigenlijk 130 ook perfect had gegaan. Rond Brasschaat een paar Km "accordeon" 90-120 Km/u.

Alle "stilstaande/sterk vertraagde" stukken zijn aan max. toegelaten snelheid gereden en we waren idd. om 19:20 thuis (hadden we 2Km op voorhand niet gestopt om te eten). Er was dus geen extra tijd voorzien voor de gemelde "files". De Garmin telde regelmatig een minuutje af en traffic info gaf de hele weg "geen verkeer voor u gemeld".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”