Digitale radio (DAB) en stop FM

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

9livesuni schreef:r2504, geen idee wat die link moet voorstellen, ik krijg dat alleszins niet aan de praat. Denk dat ze bij tunein het zelfde probleem ervaren als ik. :-)

Maar het is niet wat ik zoek, ik zoek de bron en niet een of ander die doorlinkt. Zou kan ik perfect via http://www.qingting.fm/radios/4875luisteren ( en die zou je dan nog als rolmodel kunnen beschouwen ) , ze hebben ook een app :bang: maar dat is net wat ik aanklaag. Ik hoef geen honderde apps omdat ik naar verschillende zenders luister. Gewoon een simpel adres dat in mijn zelf gekozen speler kan ingevoerd worden. Dat is de dag van vandaag niet meer een evidentie.

Uiteraard kan ik mijn iphone aan mijn toestel hangen, maar ik vind dat nogal idioot als je toestel zelf de streams kan verwerken.

Nee ik begrijp de huidige tendens niet. Meer zelf het is gewoon een onpraktische bedoening.
Het is een WMA stream in mms formaat. Geen idee hoe je dit simpel zal afspelen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Een module van 300 € ... Is het prijsverschil tussen mijn huidige FM en de DAB- versie. Reken dan nog de inbouw en ik zit ongetwijfeld aan om en bij de 500 €.

Hoe dan ook, de consument is hier eens te meer de sigaar.

En de vergelijking met digitv ... Ik denk dat de voordelen en de kwaliteit van digitv gewoon superieur is omdat je het gewoon weg hoort.

Bij een draaiende motor en met al het gebroem en gevroem rond de oren, vraag ik me echt wel af of je nu het verschil hoort tussen een kwalitatieve FM en DAB- variant.

Nogmaals, ik heb een FM TIVOLI thuis. Met antenne volledig naar beneden, overal in huis dito geluid zonder ruis.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

9livesuni schreef:Waar ik twintig jaar geleden streaming als het van het beschouwde zie ik vandaag daar niets van terug. Mijn toestel ( en software) vereist een http:// adres ( of andere vorm) . Ik zie geen zenders meer die met een adres tekoop lopen maar allemaal met hun eigenste player ( of app ). Mij lijkt het gewoon gepruts dat iedereen zich terugtrekt in zijn eigenste ecosysteem.
Dat is idd de grote nachtmerrie.
Streaming is leuk, maar ik wil het allemaal doen met een eigen programma of app.
Op de pc bv gebruik ik nog altijd die goeie ouwe winamp.

Ik word onnozel van al die closed ecosystems. In het kader van net neutrality zou men gerust mogen verplicht worden om alles met open protocols te doen en totaalverbod op toegetimmerde situaties.

En onthejob is het idd nog ns geblokkeerd ook vaak; nu, niet bij mij.
Als ITer netwerken verwacht ik het ongefilterd vruchtgebruik van het netwerk of een DMZ daarvan, of ik begin er niet eens aan :-)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

koenraaddeconinck schreef: Hoe dan ook, de consument is hier eens te meer de sigaar.
Het is maar hoe je het bekijkt. Nu het zal nog een aantal jaar duren alvorens het zover is. Luister je naar een zender die verplicht word op DAB dan zit je inderdaad met een probleem. Maar wie weet vind je wel je gading op FM, en zal je die DAB zenders zelf niet missen.

Nu wil je perse die DAB in de wagen zijn er wellicht minder elegante oplossingen http://www.digicomparison.com/caradaptor.html die goedkoper zijn.

Nu vier jaar is een eeuwigheid dus wie weet wat er dan allemaal al mogelijk is.

Betreft de link, ben ik er vrij zeker van dat deze niet af te spelen valt, de verwijzing van Tunein is gewoon fout volgens mij. ( schattig he, die lekentaal ) Het zou mij tenzeerste verbazen mocht dat hetzelfde adres zijn dat ik zou vinden op de brtv website. Soit nog een paar weekjes vloeken en met een beetje geluk zal ik het correcte adres wel eens achterhalen.
Edit, ok ik was ongeduldig. Ik kom op een m3u8 lijst en allemaal kleine ts pakketjes ( doet me een beetje aan de vrt streams denken ), daar ga ik dus niets mee kunnen aanvangen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

M3u8 streams kan je enkel deftig afspelen in VLC. In Chrome etc zal dat niet lukken. In safari wel herinner ik me. In VLC ga je naar open network stream en plak je de URL erin. Normaal doet ie het dan
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

9livesuni schreef:Nu zit ik met een klein probleem. Ik luister ook graag naar online radio helaas heeft deze zender zijn adres veranderd. Misschien kunnen jullie een handje toesteken want ik loop tegen een aantal beperkingen aan. Geloof me het is een bijzonder frustrerend gegeven je lijfzender te verliezen dus alle hulp is welkom.

De naam van de zender is
广西电台95.0 Music Radio ( guangxi music radio )
De mensen van de toekomst die mij een http adres kunnen aanleveren van die zender zal ik eeuwig dankbaar zijn.
Het is een MMS-url, maar misschien kan ik je hier mee op weg helpen?
mms://vod2.bbrtv.com/audio2 (of eventueel /index.wma erachter --> mms://vod2.bbrtv.com/audio2/index.wma)

Ik krijg het alleszins aan de praat via Winamp.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Duidelijk nog veel winamp gebruikers hier. Ooit mijn favoriete player tot ik teveel problemen ervaarde met streams :? als ik mij het goed herinner. :-)

Amazor knap gevonden

Ik geef het ondertussen op. Het betreft een sangean toestel dat ik via een externe website moet voeden met adressen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Radiozenders Qmusic en Joe nu ook op DAB+
Medialaan zet stappen naar digitale radio


(Antwerpen – 9 augustus 2017) – Medialaan heeft Norkring België als partner gekozen om alvast tot 2024 haar DAB+ uitzendingen in Vlaanderen en Brussel te verzorgen. Vanaf september 2017 zullen de radiozenders van Medialaan, Qmusic en Joe, beschikbaar zijn op het huidige DAB+ netwerk van Norkring. Bovendien zal Norkring haar DAB+ netwerk verder uitbreiden waardoor er over afzienbare tijd in geheel Vlaanderen perfecte digitale radio in HD-kwaliteit te ontvangen zal zijn. (zie http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking voor meer info daarover)

DAB+ is de digitale manier om naar de radio te luisteren. Mensen hebben een radio met DAB+ nodig om te kunnen luisteren. Het heeft als voordeel dat de geluidskwaliteit veel beter is (geen ruis, geen onderbrekingen). Via DAB+ verschijnt ook extra informatie over de programma’s en de artiesten die gespeeld worden. Het aanbod is bovendien groter en ook het zoeken naar een station is veel eenvoudiger.

Bron: http://www.norkring.be/wp-content/uploa ... ng-DAB.pdf
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In mijn nieuwe firmawagen heb ik zowel DAB+ als FM. Daar dit mijn eerste ervaring is met DAB+ in een wagen probeer ik er dan ook zoveel mogelijk gebruik van te maken.

Normaal ben ik een Nostalgie luisteraar. Helaas, die zitten (nog) niet op DAB+. Maar een kleinere zender (ClubFM) duidelijk wel. Dus eens geprobeerd. Over het algemeen valt dit nog vrij goed mee, al merk ik dat het signaal hapert van zodra je een iets bebouwde kern in komt. Om het even waar, maar een paar huizen rondom jouw (centrum van stad of gemeente) en je hebt geen ontvangst meer. DAB+ is simpel : het werkt of het werkt niet. Niet zoals met FM dat je nog iets kan horen door de ruis).

Dan maar over gestapt naar StuBru op DAB+. Misschien zitten die dan al op meer masten dan CFM. Maar helaas : het blijft hetzelfde resultaat.
Echter als je zoekt op DAB+ zenders kan ik hier in Oosterzele (op een hoog punt) zowaar BBC ontvangen, alsook vele NL zenders.

Dit weekend eens naar de ardennen bollen en zien wat het daar geeft...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Studio Brussel wordt net als de andere VRT-zenders nog uitgezonden in klassieke DAB, welke een minder goede foutencorrectie heeft en dus een kleiner bereik. Er is wel een testzender 'VRT DAB+', die afwisselend één van de VRT-zenders uitzendt in DAB+, op het moment van schrijven is dit Radio 2.

Dat je BBC World Service kan ontvangen is niet zo vreemd. Deze zit mee in het commerciële DAB+ aanbod van Norkring (samen met TOPradio, ClubFM, enz.), zie http://www.digitalradio.vlaanderen/zenderaanbod/.

In april 2018 komt er, naast de bestaande DAB-zender van de VRT, ook een DAB+ zender met het Norkring-aanbod in Gent. Wellicht zal de ontvangst in Oosterzele dan ook iets beter worden, zie http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zo, dat verklaart wel één en ander dan.
Overigens : ik heb thuis ook een DAB+ radio in de keuken staan en daar kan ik vrijwel niks op ontvangen (zelfs de nationale zenders niet). Enkel en alleen FM komen ze er hier prima door. Zet ik de radio buiten dan zie ik er een paar binnen komen, maar ook niet allemaal.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Da's vreemd want alle zenders zitten toch in dezelfde mux ? Het is dus alles of niets dacht ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik ben al voorbereid en doe niet mee aan dat hele DAB circus.

Heb een .xspf lijstje met alle zenders die ik wil kunnen ontvangen, en dat speel ik af met VLC for Android en stream ik naar de auto met Bluetooth. Doordat de zenders in een .xspf lijstje zitten kan ik nog steeds met de knoppen aan het stuur zappen door de lijst van zenders.

Het .xspf lijstje staat ook nog eens met een snelkoppeling op het homescreen van m'n telefoon, dus het enige wat ik moet doen is bij de eerste keer instappen een keer op die button duwen en de rest gebeurd vanzelf. Als ik ergens stop en binnenga, en daarna terugkom en de auto weer start speelt de stream nog steeds gewoon door, dus het is niet zo dat je elke keer je gestopt bent opnieuw moet op de knop drukken.

Voor mij veranderd er dus niets. Laat de boeren maar dorsen. :beerchug:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

nickz schreef:Radiozenders Qmusic en Joe nu ook op DAB+
Medialaan zet stappen naar digitale radio

...
Is dat nu nog maar geweten? Die geluidssignalen worden al een paar weken afgeleverd bij Norkring, specifiek voor DAB+.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn wekkerradio is DAB+/FM en hij staat op DAB+, omdat het uur dat getoond wordt perfect juist is. De nieuwsuitzending van de VRT begint op het moment dat hij van 6:59 naar 7:00 overschakelt.
Voor de rest zie ik niet onmiddellijk voordelen. Ik heb mij nog nooit in de zetel gezet om een radio-uitzending eens goed te beluisteren en als ik het ooit zou doen, is FM-geluidskwaliteit meer dan goed genoeg, zeker op mijn leeftijd.
Ik heb er dus niets op tegen dat alle nieuwe radio's DAB+/FM zijn, het prijsverschil zou "peanuts" moeten zijn! Maar ik denk niet dat DAB+ over 2 generaties nog relevant zal zijn.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier luister ik vooral DAB in de wagen. Thuis stream ik de radio in de woonkamer via internet. Enkel de wekker is nog even via FM.

In de wagen trouwens een pak meer zenders dan thuis met mijn DAB+ radio. Ooit eigenlijk gekocht voor in de wagen maar is er nooit van gekomen. In mijn vorige had ik speciale ontvanger maar ontvangst was matig en de geluidskabel moest altijd over de spiegel om ontvangst te hebben. Nu is dat beter en in de parking van Gent zuid kon ik zelfs MNM Hits ontvangen. Meeste tunneltjes valt verbinding even weg tenzij ik met simulcast werk.
De radio gaat dan tijdelijk naar FM. Staat nu uit want volume en uitzending klopt niet altijd. Had ik in het verleden al met FM als je plots van de ene frequentie naar de andere en terug gaat op de grens van het zendgebied en daar iets anders de ether ingezonden is. Vooral tijdens reclameblokken had ik hier last van.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

antutu schreef:Ik ben al voorbereid en doe niet mee aan dat hele DAB circus.
Heb een .xspf lijstje met alle zenders die ik wil kunnen ontvangen, en dat speel ik af met VLC for Android en stream ik naar de auto met Bluetooth. Doordat de zenders in een .xspf lijstje zitten kan ik nog steeds met de knoppen aan het stuur zappen door de lijst van zenders.
Volgens mij was een spiff file een xml file die verwijst naar een bestand, blijkbaar bedoel je hier een functionaliteit die ik niet ken.
Hoe kan je deze linken naar je zender?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

AfAX schreef:
antutu schreef:Ik ben al voorbereid en doe niet mee aan dat hele DAB circus.
Heb een .xspf lijstje met alle zenders die ik wil kunnen ontvangen, en dat speel ik af met VLC for Android en stream ik naar de auto met Bluetooth. Doordat de zenders in een .xspf lijstje zitten kan ik nog steeds met de knoppen aan het stuur zappen door de lijst van zenders.
Volgens mij was een spiff file een xml file die verwijst naar een bestand, blijkbaar bedoel je hier een functionaliteit die ik niet ken.
Hoe kan je deze linken naar je zender?
Hier is mijn lijstje, have a look! :-)

Het is al een hele tijd geleden dat ik dat lijstje heb gemaakt. Ik herinner me dat dit mijn 2de poging was, en ik eerst .M3U had gebruikt maar daar lukte iets niet mee. Ik kan me niet meer herinneren wat er juist mis mee was maar ik liep steeds tegen een probleem aan. En toen probeerde ik XSPF en dat werkt vlekkeloos!

Alleen kreeg ik de naam van de zender niet op het scherm van de auto met de Title tag, vandaar dat je ziet dat ik de zendernaam ook nog eens bij Creator en Album heb gezet. Ik dacht het zal wel lukken met één van die twee er nog eens bij. Nu komt de titel er wel op. :P Waarschijnlijk mogen er nu wel 2 van die tags weg die daar nu eigenlijk niets staan te doen, maar... if it ain't broke, I won't be fixing it! :lol: :lol:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Boombastic
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Qmusic en Joe zitten nu ook op dab+
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

als je perfecte fm ontvangst hebt plus een zeer goede fm tuner, zou de muziek niet beter klinken?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

nickz schreef:Er is wel een testzender 'VRT DAB+', die afwisselend één van de VRT-zenders uitzendt in DAB+,
Ja, en hoelang gaan ze met dat testen nog door gaan ? Lijkt wel eeuwig, zit er al zo'n jaar of 2 op :?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Naar 't schijnt tot in november: https://mediamagazine.nl/radiozenders-v ... ab-op-dab/
Buiten dat artikel kan ik er niets over vinden. Niets op de website van de VRT of bij de nieuwsberichten.

Ik stelde de vraag aan de klantendienst van de VRT hierover. Hopelijk reageren ze nu wel. Op 28 augustus stelde ik ook al een vraag over DVB-T waarop ik nog geen reactie heb ontvangen. Als ik reactie krijg laat ik dat natuurlijk weten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik deed gisteren een scan en er stond op mijn klein dab+ radiootje overal reeds DAB+ op, ik meen me te herinneren dat er vroeger idd gewoon dab op stond bij de vrt zenders, en er enkel een vrt dab+ test stream was, mss met het toevoegen van Q-music en Joe dat men ook de VRT-mux in Egem al van een update voorzien heeft...en het nu ook allemaal dab+ is...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

In Gent zijn alle VRT zenders nog steeds 160 kb/s MP2 (behalve VRT NWS 48 kb/s MP2 en VRT DAB+ 80 kb/s AAC)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:In Gent zijn alle VRT zenders nog steeds 160 kb/s MP2 (behalve VRT NWS 48 kb/s MP2 en VRT DAB+ 80 kb/s AAC)
Mijn nieuwe alleen-DAB radio (was vergissing, wel ook FM) speelt ook nog steeds DAB te Brussel.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Info Norkring

http://www.digitalradio.vlaanderen/zenderaanbod/

Tot 11 commerciële radio's op DAB+ en VRT op DAB
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ja, dat is de huidige situatie. In november zouden de VRT zenders ook worden opgewaardeerd naar DAB+.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Ja, dat is de huidige situatie. In november zouden de VRT zenders ook worden opgewaardeerd naar DAB+.
Ik contacteerde de VRT hierover. Ik stelde dat ik vernomen heb dat men in november ging overschakelen naar DAB+ en vroeg of men dan ging stoppen met DAB of dubbel ging uitzenden.

Ik kreeg als reactie;
Betreffende DAB kunnen we zeggen dat er In principe een migratie zal gebeuren, dwz dat alle DAB-kanalen zullen overgezet worden naar DAB+ en dus achteraf niet meer via de oudere DAB standaard zullen uitgezonden worden.
Niets meer.

Ik vroeg bevestiging of men nu in november ging overschakelen. De ontvangen reactie kan ik niet als een bevestiging interpreteren. Eerder dat het in een onbepaalde toekomst zal gebeuren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

blijkbaar vermeld mn klein radioootje dab+ gewoon als keuze tussen fm en dab+ , ik heb meerdere toestellen vandaar...
Gezien de interessante prijssetting van het mediontoestel enkele weken geleden bij Aldi , medion-life-e66397-md43585, en men ze moeilijk kwijtgeraakt, in de Aldi's waar ik kom zijn ze nog in grote getalle aanwezig, wat mn feeling alleen maar bevestigd, dat het jan met de pet niet interesseerd, op enkele uitzonderingen na, en de luisteraar niet zo maar de switch zal maken of investeren... gezien men er niet vanf gerakt, nu zelfs te koop voor 32 euro....
Echter, woon in Tielt op 6km van de mast van Egem, met de draadantenne helemaal afgerold en best mogelijk signaal, zendersearch op FM, no problemo, vind heel wat zenders, alhoewel het binnenlopen van de rds info wat tijd vraagt... wat betreft DAB+ vind hij helemaal niks !
toestel verhuist op verschillende plekken in de keuken, dan maar naar de living, ook daar gaat het moeilijk, amper signaal, en hij vind enkel de VRT-zenders en jawel GEEN DAB+ maar MP2.....
Ik moet uiteindelijk het toestel naar boven verhuizen om beter signaal te hebben en alle zenders te vinden, heb nog 3 andere dab+ toestellen met telescoopantenne, die ook wel duurder waren bij aankoop, kwalitatief iets beter ook, maar valt me toch op dat binnenontvangst van DAB+ helemaal niet evident is, fm gaat gewoon veel beter, en auditief moet de kwaliteit van fm zeker niet onderdoen...
Wanneer men wil dat dab+ geen doodgeboren kind is, wordt het hoogtijd dat Nordking ea er werk van maken dat het netwerk deftig wordt uitgebouwd en er goede ontvangst gegarandeerd is overal, niet enkel in de wagen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

ik heb boven ook in 2 kamers een dab+ tuner. De goedkoopste, pas aangekocht, ontvangt ook alleen maar de vrt zenders.
De duurdere op de slaapkamer ontvangt de andere ook (bbc ws, joe etc en de niet te versmaden Radio Maria natuurlijk). Maar in mijn badkamer komt Maria dus niet binnen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:valt me toch op dat binnenontvangst van DAB+ helemaal niet evident is
De vraag is of dit het publiek is voor DAB+ ? Voor thuis zijn er veel betere alternatieven (oa. internet streams) die niet onderhevig zijn aan technologie (geen gedoe met plus varianten), locatie en dus aanbod. Thuis investeren in DAB(+) apparatuur is dan ook weg gesmeten geld wat mij betreft.

Mobiel is het momenteel nog een andere verhaal... de vraag is alléén hoelang nog.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

vandaar dat ik ook in mn wagen luister naar de internetstreams en deze gewoon via bluetooth stream, enige probleem, in landelijk gelegen gebied enkel Edge, geen 3G of 4G en dan heb je het vlaggen natuurlijk....

Vandaar dat ik het ook zo crazy vind dat men die tussenvoorstellen doet voor mensen die niet willen of kunnen investeren in een DAB+ door een omvormer aan te bieden die DAB+ omzet naar een FM signaal... hoe hypocriet is dat ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef: De vraag is of dit het publiek is voor DAB+ ? Voor thuis zijn er veel betere alternatieven (oa. internet streams) die niet onderhevig zijn aan technologie (geen gedoe met plus varianten), locatie en dus aanbod. Thuis investeren in DAB(+) apparatuur is dan ook weg gesmeten geld wat mij betreft.
Maar voor mij dus wel een goede oplossing : FM ontvangst van VRT zenders hier in Brussel is bar slecht. (gekend probleem, communautair geladen).
Bijgevolg hebben wij al sinds jaren voor alle radio's hier in huis voor DAB(+) gekozen. En aangezien de radio hier zeer druk beluisterd wordt in alle kamers door alle gezinsleden zijn dat er intussen 10 stuks geworden. En in 1 van de 2 auto's.

De meerprijs vind ik niet relevant. Bij mij is het de keuze tussen comfortabel luisteren of niet luisteren. Bovendien hebben we ze allemaal in de UK gekocht waar de switchover al veel verder staat en de prijzen dus veel scherper zijn.
Wikipedia :
In the UK, 45.3% of all radio listening hours by the second quarter of 2016 were through digital platforms, with DAB making up for the majority of digital radio listening (71%),[3] and 55.7% of UK households claim to have access to a DAB radio set.[4
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

R2D2 schreef:Bovendien hebben we ze allemaal in de UK gekocht waar de switchover al veel verder staat en de prijzen dus veel scherper zijn.
Hopelijk heb je dan wel toestellen die DAB+ ondersteunen (niet alleen DAB), want anders ga je er binnenkort niet veel meer mee kunnen doen...

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:Voor thuis zijn er veel betere alternatieven (oa. internet streams) die niet onderhevig zijn aan technologie (geen gedoe met plus varianten), locatie en dus aanbod.
Ik zie het helemaal zo niet. Je hebt in alle kamers waar je radio wenst dan ook al internettoegang nodig ... Dat is ook weer beginnen prutsen met wifi versterkers en dergelijke. Tenzij je in je hele huis utp trekt, switch steekt etc. En als dat dan alleen maar zou dienen voor naar de radio te luisteren, ook een behoorlijke investering ... En daarnaast zijn internetradio's soms behoorlijk moeilijk om te bedienen. Het gebruiksgemak van een dab radio is toch veel beter.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fredo66 schreef:Ik zie het helemaal zo niet. Je hebt in alle kamers waar je radio wenst dan ook al internettoegang nodig ...
Ik heb hier drie Sonos spelers in huis staan welke allen wireless verbonden zijn (zonder versterkers of wat dan ook).

Op twee plaatsen heb ik UTP liggen maar heb ik zelfs de moeite nog niet gedaan om ze in te pluggen omdat het zo ook prima werkt.
fredo66 schreef:als dat dan alleen maar zou dienen voor naar de radio te luisteren, ook een behoorlijke investering
De kost is inderdaad hoger dan een DAB+ speler uit de ALDI (maar ondertussen heb je misschien al een verouderde DAB speler naar het stort mogen brengen - en die was ook niet gratis ?). Nu luister ik ook wel veel naar eigen muziek en vooral een ruimer aanbod aan radiozenders (ik zou me echt niet kunnen vinden in dat handvol zenders op DAB) dus het heeft voor mij wel die meerwaarde.
fredo66 schreef:En daarnaast zijn internetradio's soms behoorlijk moeilijk om te bedienen.
Niet echt een probleem mee (zelfs niet met een Windows Mobile als smartphone :wink: ).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:Ik heb hier drie Sonos spelers in huis staan welke allen wireless verbonden zijn (zonder versterkers of wat dan ook).
Dan heb je geluk, oude woonst waarschijnlijk. In mijn nieuwe woonst (sterk geisoleerd dus) gaat het wifi signaal van mijn fritzbox geen 2 kamers ver.
Boven helemaal geen ontvangst, zelfs niet in de badkamer boven de router.

En er is nog een argument contra voor steamingradio: als je veel naar radio wil luisteren en je hebt maar een basisinternetabonnement riskeer je aan het einde van de maand niet toe te komen als je ook nog netflix en dergelijke wil ... Stel dat je een keer of 3 per jaar bijbetaald voor meer data, voor die prijs heb je al een dab ontvangertje.

Je hebt wel zeer veel vertrouwen in de lange levensduur van je Sonos. Mijn broer had ook zoiets. Enkele maanden geleden mocht hij van de ene dag op de andere het bij het huisvuil zetten omdat dat merk niet meer samenwerkt met zijn muziekstreamingdienst ...
Laatst gewijzigd door fredo66 11 sep 2017, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Klopt.

Internetradio neemt capaciteit in per luisteraar. DAB+ zit in de lucht en iedereen die dat wil kan het eruit pikken. In geval van rampen, waarbij telecomnetwerken niet meer werken, kan je nog steeds berichten via DAB+ blijven ontvangen. Voor een massamedium als radio is een broadcast-model als DAB+ dus meer geschikt.

Het signaal van een DAB+ zender gaat ook veel verder dan dat van een 3G/4G-antenne, dus voor in de auto is het ook veel beter geschikt dan internetstreaming, wat tijdens het rijden regelmatig zou haperen en mobiele data verbruiken. Op termijn zullen alle auto's uitgerust zijn met een DAB+ ontvanger, er is dan ook geen simkaart (met abonnement) of verbinding met een smartphone nodig om digitale radio te luisteren.

De overgang van DAB naar DAB+ was nodig omdat de MP2-codec van DAB zeer oud en inefficiënt was. Ofwel moest men zeer hoge bitrates gaan gebruiken (waardoor niet alle VRT-zenders niet in één multiplex zouden passen), ofwel was de geluidskwaliteit minderwaardig. HE-AAC (van DAB+) is een zeer geavanceerde en efficiënte codec die al bestaat sinds 2003 en zo goed is dat men (voor zover ik weet) nog steeds niet aan een opvolger werkt. Ik verwacht dat de DAB+ standaard dus nog zeer lang zal worden gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”