Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vier maanden nadat Gent een nieuw circulatieplan kreeg, blijkt Google Maps nog altijd niet volledig aangepast.

Een gezinswagen met Nederlands kenteken rijdt de Gentse binnenstad binnen, aarzelt even waar de voetgangerszone begint, negeert de borden en rijdt dan slinks achter de tram aan, tussen horden winkel- en wandelaars. Elders maakt een auto op de Gentse binnenring rechtsomkeert aan een stoplicht waar dat duidelijk niet mag. Beide overtredingen gebeuren op aanraden van Google Maps dat, vier maanden nadat in Gent rijrichtingen werden veranderd en vertrouwde routes doorgeknipt, nog altijd niet mee is.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170809_03010913
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hilarisch.
Vooral omdat Google alle info kreeg van Gent én Waze (dat ook van Google is) wél de juiste route kent, al na 1 dag.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Euhm ik kan je verzekeren dat Waze ook serieus dwaalt in de Gentse binnenstad hoor. Onlangs nog gehad tijdens het rijden naar een klant : deze bevond zich nabij de MacDonalds in het centrum. Waze vond dat geen probleem : afrijden aan de autostrade, over Gent-Zuid, richting Duivelsteen, de Korenmarkt over, over de Sint Michielsbrug en je bent ter plekke...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Is toch de correcte route , alleen niet zonder vergunning :twisted: :twisted:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Is het nu echt zo moeilijk voor mensen om borden te bekijken?

Blindelings vertrouwen op gps toestellen komt wekelijks in het nieuws als veroorzaker van ongevallen, debiele situaties, en ronduit grappige anekdotes.
En toch blijven mensen weigeren om zelf na te denken? Wtf.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Sommige borden zijn overal hetzelfde. STOP blijft STOP, éénrichting blijft éénrichting en verboden doorgang blijft verboden doorgang. Maar ik kan me wel iets voorstellen bij mensen die het Nederlands niet machtig zijn (vakantiegangers dus) en dan een bord met Nederlandstalig opschrift voor hun neus krijgen. Of mensen die niet weten dat een bepaald bord aangeeft dat het daar bebouwde kom is, en dus max 50km/u.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Met "enkel vergunningshouders" zullen inderdaad velen problemen hebben, maar de borden van bebouwde kom zijn toch vrij universeel, en dan nog, Gent centrum is toch vrij duidelijk bebouwde kom. Er staan zelfs "zone 30" borden, nog duidelijker.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Wat ik daar vooral niet aan snap is dat die zone (Korenmarkt, Sint-Michielsbrug, ...) al 15+ jaar autovrij is. Dus zelfs oude gps devices zouden dat eigenlijk al niet mogen toelaten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Ach sommige mensen trekken er zich gewoon niets van aan. De knips zijn zeer duidelijk en ook daar rijden sommigen gewoon over, ook zonder vergunning. Ik heb in Gent ook eens een toeristenbus gewoon knal over gele palen zien rijden, gewoon geen goesting om te stoppen of om te rijden.

Ik heb wel de indruk dat het begint te beteren, in het begin moeten mensen zich aanpassen maar na verloop van tijd moet je de paljassen gewoon bekeuren. Het is veel aangenamer om te wandelen door de stad.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nu is het aangenaam wandelen door de stad. Over 5 jaar heb je een spookstad waar geen enkele winkel nog iets wilt zetten. 'k Wens ze veel succes met hun anticirculatieplan :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Euhm ik kan je verzekeren dat Waze ook serieus dwaalt in de Gentse binnenstad hoor. Onlangs nog gehad tijdens het rijden naar een klant : deze bevond zich nabij de MacDonalds in het centrum. Waze vond dat geen probleem : afrijden aan de autostrade, over Gent-Zuid, richting Duivelsteen, de Korenmarkt over, over de Sint Michielsbrug en je bent ter plekke...
We (Waze Community) hebben het even nagekeken en slagen er op geen enkele manier in om zo'n route te genereren. Alleen als je het voetgangersgebied al hebt binnengereden kan je zo'n route krijgen (omdat we er dan van uit gaan dat je een vergunningshouder bent). Heb je dit probleem ook in de app gemeld wanneer je deze route tegenkwam? Want zo krijgt de community het probleem te zien en kunnen we er vrij snel een oplossing voor uitwerken.

Er wordt normaal gezien een route gegeven om zo dicht mogelijk op legale wijze bij je bestemming te geraken. We hebben wel een maand geleden een halve dag ergens een fout op de kaart gehad waardoor je bij het invoeren van een bestemming in het voetgangersgebied ligt toch een route door het gebied kreeg, misschien heb je dat toen ervaren. De eindverantwoordelijkheid blijft bij de bestuurder, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling is.

Als je meer informatie hebt die je liever niet publiek plaatst mag je me altijd een berichtje sturen, dan volgen we het zo verder op :)
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dizzy schreef:Ach sommige mensen trekken er zich gewoon niets van aan. De knips zijn zeer duidelijk en ook daar rijden sommigen gewoon over, ook zonder vergunning. Ik heb in Gent ook eens een toeristenbus gewoon knal over gele palen zien rijden, gewoon geen goesting om te stoppen of om te rijden.

Ik heb wel de indruk dat het begint te beteren, in het begin moeten mensen zich aanpassen maar na verloop van tijd moet je de paljassen gewoon bekeuren. Het is veel aangenamer om te wandelen door de stad.
Ha zo, ze hebben geen goesting om om te rijden, als ze een ferme boete gaan krijgen zullen ze wel ineens wel goesting krijgen om om te rijden.
De beste manier om zo'n mentaliteitswijziging af te dwingen is dus raken aan hun portemonnee of bankrekening.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

krisken schreef:Nu is het aangenaam wandelen door de stad. Over 5 jaar heb je een spookstad waar geen enkele winkel nog iets wilt zetten. 'k Wens ze veel succes met hun anticirculatieplan :)
Aangenaam wandelen? Spookstad? Nog niet veel van gemerkt moet ik zeggen. Tis er over koppen lopen in het weekend. Van mij mag het zelfs gerust wat rustiger :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yup wandelen, maar aan wandelaars heeft de stad niet veel he. Als ik al 5 winkels ken die voor 2018 gaan sluiten en juist buiten de stad opnieuw gaan beginnen, dan vermoed ik dat er nog een pak meer winkels hetzelfde van plan zijn?

Ik ken de eigenares van een lingeriewinkel in Gent vrij goed en deze heeft haar huurpand van 6500 euro/maand opgezegd (toplocatie) om net buiten de stad een pand te huren dat net niet 2x zo groot is voor 3500 euro/maand. Plus 8 parkeerplaatsen vlak voor de winkel. De reacties op de mailing die is rondgestuurd naar de klanten zijn alvast zeer positief : zo kunnen klanten eindelijk shoppen bij haar zonder zich blauw te betalen aan parking, en moeten klanten niet bepakt en bezakt een half uur op een tram gaan zitten naar een plek waar men gratis kan parkeren...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Totaal off-topic eigenlijk, maar goed...

We komen net terug van 3 weken vakantie in Nederland. We zijn er 2 dagen gaan ronddolen in Leeuwarden. Qua stad kan je dat volgens mij vrij goed vergelijken met Gent, misschien zelfs wat groter. Daar ben je dus niets, helemaal niets, met een auto in de stad. En toch, het leeft daar ongelooflijk.
Als wij gingen parkeerden we de auto aan de rand (wat in NL wel héél wat afgelijnder is dan in BE) en stapten we naar onze bestemming(en).
De enige parkeerplekken in de stad zijn ofwel privé ofwel mag je er max een half uur staan aan een hoog tarief.

Hetgeen nu in Gent gebeurt ken ik zelf niet goed, ik ben niet zo'n liefhebber van die stad, maar dat het gevolgen zal hebben is niet meer dan logisch. Er zullen zeker verliezers zijn, maar net zo goed zullen er ook winnaars zijn. De tijd zal het uitwijzen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Het is heel simpel.

De enigen die klagen over het circulatieplan zijn:
-De zwartzakken van de N-VA, met siegfried-calimero voorop.
-Dezelfde kleine grouep zagende handelaars die eigenlijk VOOR het circulatieplan al een falende zaak hadden, er atlijd over hebben lopen klagen voor het er was, en zelf hun klein aantal klanten dat ze nog hadden hebben weggejaagd.
-Mensen buiten gent die autoverslaafd zijn en met hun heilige koe tot voor de deur van de winkel willen rijden.

Eerlijk? Als gentenaar WIL ik die mensen zelfs niet in de stad hebben.
-De N-Va heeft nooit alternatieven en klaagt en zaagt alleen.
-Handelaars die nu (of vroeger) posters hadden hangen Tegen het circulatieplan, of in de krant hebben gestaan met hun zaagkop, vermijd ik zelf, die verdienen geen Gentse klanten. - en er zijn meer gentenaars die zo denken. terecht.
-Mensen van buiten gent die denken dat ze met de auto tot voor de deur van de winkel moeten kunnen rijden, die gaan maar elders een stad vervuilen met hun stinkende auto.

Gent is nu een aangename wandel en leefstad geworden, die niet minder bereikbaar of populair is dan voor het circulatieplan, maar wèl veel aangenamer.
Je kan er nu tenminste rustig van winkel tot winkel en terrrasje tot terrasje wandelen zonder stinkende autowalmen, geen racende zotten meer in de straten van het centrum enz.

Circulatieplan = Groot succes en mag nog veel verder uitgebreid worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

idd offtopic
Ik snap de kritiek vanuit Gent, maar er zijn al massa's steden die hen zijn voorgegaan.
Ik vind het niet normaal dat je in Brussel (binnen de 5hoek) constant moet letten op zotten (taxi's, maar ook "gewone" bestuurders) die uw broek eraf rijden. Geef me dan maar Lier, waar je in de binnenstad autovrij kan winkelen/wandelen. Parkeren doe je aan de buitenkant.
Ik ken geen winkeliers persoonlijk in de binnenstad van Lier. Maar de grote wijzigingen daar, zijn al 10-15-20 jaar oud. Overigens heeft Lier een OVLD bestuur :).

In Heist-op-den-Berg is de winkelstraat ook een gewone straat met auto's etc. Ik zou niet liever zien dat daar geen auto's meer komen. Dan kan je op uw gemak rondwandelen en winkelen. In de buurgemeente Putte loopt de verbindingssteenweg DOOR het centrum (vlak naast de kerk). Alleen omdat daar een schoenmaker is, doe ik nog de moeite om daar te stoppen, maar verder kom ik daar nooit. Gezellig tussen de camions winkelen, ja hallo? Ik heb kleine kinderen, in Lier kunnen die voor ons uit lopen, bij het winkelen/wandelen. In Heist-op-den-Berg of Putte moeten ze een stevig hand geven.
Eénmaal per jaar wordt de winkelstraat in Heist-op-den-Berg autovrij gemaakt: met de herfstmarkt (ofzoiets) ergens in september. Heerlijk is dat.

Heeft Mechelen overigens ook geen stuk van de binnenstad autovrij? Ik passeer eigenlijk alleen in Mechelen over de E19 :).
Ook Mechelen heeft een OVLD bestuur overigens. Kwestie van het gezaag over links en rechts voor te zijn...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Met wandelaars heeft de stad net veel meer. Wie winkelt er immers met zijn wagen? Wie staat op een terras met zijn wagen? Wie zit er graag op een terras waar je mekaar niet verstaat door de wagens en nog eens vergast wordt? Neen, het is nu veel aangenamer in de stad en ondanks dat er niet minder volk komt (zoals sommigen gehoopt hadden) lijkt het rustiger omdat je ook gewoon over de straat kan lopen ipv op het voetpad, er is dus meer plaats. Sommige straten bloeien open omdat je er nu leuke terrassen hebt ipv een stroom wagens.

Wat een mens trouwens met een wagen komt doen in het centrum weet ik niet. Buiten professionelen die er moeten zijn genre ruitenwasser zie ik niet wat ik er zou kunnen uitrichten. Op 3 jaar ben ik geen 3 keer met de wagen naar de stad geweest, toch kom ik er wekelijks. Mijn bus stopt aan de korenmarkt en meestal ga ik gewoon met de fiets die ik onder de St-Michielshelling parkeer.

Er zijn inderdaad zaken die verhuizen maar sommigen waren dat al om andere redenen van plan en gebruiken het plan om er nu wat gratis publiciteit mee te vangen en enkele goedgelovigen erbij. Alé, lingerie, daar moet je al een pak voor kopen eer dat een gewicht is dat je niet meer kan dragen. Bovendien heeft de stad zelfs een initiatief gelanceerd waarbij je je aankopen centraal kan laten afleveren. Voor ouderen die slecht te been zijn is er een busje voorzien. De park en rides werden uitgebreid en beter bediend. Mijn opstapplaats heeft een bus om de 8 minuten en er zijn de nachtbussen.

Ik kan begrijpen dat mediamarkt zijn winkels aan de rand beter geschikt acht maar hun zaken gingen voordien ook al niet goed, ook buiten Gent. Soms spelen dus ook andere fenomenen (online shoppen) die niets met het plan te maken hebben.

Een tijd geleden was er protest door sommige handelaars om zogezegd verminderde omzet maar ze wilden er geen cijfers bij geven. Een laatste rapport spreekt het tegen en laat Gent net mooie cijfers boeken. De Gentse feesten waren een recordeditie waar heel Gent zijn voordeel mee kon doen. De stad organiseert ook maandelijks een koopzondag maar sommige handelaars zijn te vadsig om eraan mee te doen. Kortom er zijn een paar neuters onder de handelaars voor wie het nooit goed is, neuters gonna neut zeggen ze in Gent en daar is iets van. Gent is gewoon een stad die het lef heeft gehad eens echt de kracht van verandering te laten zien door echt iets te veranderen. Tot overmaat van ramp voor de tegenstanders blijkt het nog aan te slaan terwijl het gewoon een trend is die andere steden over de ganse wereld al langer promoten.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef:idd offtopic
Ik snap de kritiek vanuit Gent, maar er zijn al massa's steden die hen zijn voorgegaan.
Hier ga je de mist in, en haal je tegelijk een pijnpunt aan.

Er is gèèn kritiek vanuit gent. De mensen die je hoort klagen zijn altijd dezelfde N-VA marionetten, die ertegen zijn, omdat hun partijdoel is, overal tegenzijn, en handelaars die een uitvlucht zoeken om hun problemen op iemand anders te steken, en mensen van buiten gent...

De Gentenaar zelf, die is blij, zijn stad is terug leefbaar, aangenaam, en leuk om te verblijven, wonen, en shoppen.
En zeg nu zelf, wiens stem telt? De Gentenaar zelf, of al de rest...
heist_175 schreef: Ik vind het niet normaal dat je in Brussel (binnen de 5hoek) constant moet letten op zotten (taxi's, maar ook "gewone" bestuurders) die uw broek eraf rijden. Geef me dan maar Lier, waar je in de binnenstad autovrij kan winkelen/wandelen. Parkeren doe je aan de buitenkant.
Ik ken geen winkeliers persoonlijk in de binnenstad van Lier. Maar de grote wijzigingen daar, zijn al 10-15-20 jaar oud. Overigens heeft Lier een OVLD bestuur :).
Exact.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

In Brussel vind ik ook dat er meer voetgangerszones moeten komen. Zalig zo wandelen aan de beurshallen :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Google: laat het duidelijk zijn dat gans Belgie een "tertiaire" markt is voor Google en dat dit dus zeker niet met de hoogste prioriteit behandeld wordt (was het daarentegen Mountain View, CA 94035 geweest, dan zou het de dag van de invoering zelf al aangepast zijn). Ze zullen het uiteindelijk wel in een van de batch-updates aanpassen allemaal. Zoals hierboven al aangehaald is het de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de verkeersreglementering te respecteren, en het volgen van Google maps verantwoordt geen enkele overtreding, de terms&conditions zijn daarin ook zeer duidelijk.

Inzake circulatieplan: de huidige trend (die niet te stoppen is) is dat de binnensteden inderdaad weer aan de voetgangers en de fietsers teruggegeven worden en da's een goede zaak. Zoals hierboven al te lezen valt is dat iets wat het collectief van de de voertuigbestuurders eigenlijk vooral aan zichzelf te danken hebben. Voor velen is het meer dan genoeg geweest en valt het niet meer te rijmen met het beeld van een moderne en ontwikkelde stad in de 21e eeuw. Het lijstje is dan ook al erg lang:
snelheidsovertredingen, parkeerovertredingen (inclusief voet- en fietspaden volledig blokkeren en/of de doorgang voor brandweer/ambulance onmogelijk maken), lang claxonneren op alle momenten van de dag, rakelings voorbij fietsers scheuren, zwakke weggebruikers aanrijden en daarna vluchtmisdrijf plegen, laad- en lostijden straal negeren, voetgangers/fietsers een koude douche geven door op regendagen (te) snel door staand water te rijden, "dooring" van fietsers, afval weggooien uit het raam op straat, en dit alles gekruid met een laagje kankerverwekkend dieseluitstoot.

Nu, zelf ben ik niet zozeer voor het idee om auto's volledig te bannen, ik pleit wel voor een variabele tolbelasting voor iedereen die een centrum binnenrijdt (hoger tijdens de dag, hoger voor diesels, hoger voor vrachtwagens, etc), zodanig dat mensen die een alternatief hebben dat ook eens gaan beginnen overwegen. Dat concept bestaat al een ruime tijd in Londen en andere steden.

Het is inderdaad een valse attributie om de malaise in de retailsector aan autovrije zones toe te schrijven. De sector verkeert immers in alle ontwikkelde landen in een malaise, omwille van 1 enkele reden: e-commerce. Maar dat is voor een handelaar natuurlijk een pak moeilijker om toe te geven, want dat kan je niet terugdraaien. In de VS is de retailsector er nog een pak erger aan toe dan hier (e-commerce is er ook vroeger doorgebroken), en dat is zowat het meest autovriendelijk retailland met hun vele strip malls etc.
FlashBlue schreef: zwartzakken van de N-VA, met siegfried-calimero voorop.
zagende handelaars
-Mensen buiten gent die autoverslaafd zijn en met hun heilige koe tot voor de deur van de winkel willen rijden.
Als gentenaar WIL ik die mensen zelfs niet in de stad hebben.
-De N-Va heeft nooit alternatieven en klaagt en zaagt alleen.
die verdienen geen Gentse klanten.
die gaan maar elders een stad vervuilen met hun stinkende auto.
Ik snap je punt, maar dit veralgemenen vind ik niet opportuun. Niet elke N-VA stemmer is tegen het Gentse circulatieplan (en omgekeerd: niet elke SP.A/Groen stemmer is voor dat plan). Niet elke handelaar was op voorhand even goed geinformeerd over het circulatieplan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 aug 2017, 15:32, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef: Gent is gewoon een stad die het lef heeft gehad eens echt de kracht van verandering te laten zien door echt iets te veranderen. Tot overmaat van ramp voor de tegenstanders blijkt het nog aan te slaan terwijl het gewoon een trend is die andere steden over de ganse wereld al langer promoten.
Goed samengevat ! Uiteraard zijn er verliezers, sommige zaken kunnen echt niet in een verkeersluw centrum. Maar wie durft beweren dat het centrum leeg loopt komt er zelf niet of heeft politieke oppositie motieven.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Het is inderdaad ook nog altijd zo dat wie met de wagen wil komen dat nog altijd perfect kan. Elke grote parking in het centrum kan nog gebruikt worden, uiteraard staat daar een prijs tegenover. Ondanks dat deze prijzen hoog zijn, staan deze parkings toch nog geregeld vol, men vindt ze duidelijk nog niet duur genoeg :lol:

Door het succes van de bussen tijdens de Gentse feesten denk ik ook dat heel wat mensen gemerkt hebben dat de bus/tram wel degelijk een alternatief is in Gent en de fietsers krijgen ook steeds meer aandacht. De stad komt van ver maar neemt nu een moedige beslissing die uiteindelijk voor een leefbare stad kan zorgen. Moderne steden zijn om in te leven en niet om door te vlammen omdat dit lang kon.

Het klopt ook dat de scheiding tussen voor- en tegenstanders niet zo partijpolitiek helder is maar het is duidelijk dat veel kritiek vanuit dezelfde kant komt. De afgang door de boomerangaffaire zal sommigen nog zwaar op de lever liggen want daarmee is de hoop op de burgemeesterspost gepasseerd. Als er al enig negatief effect is dan zijn het mensen die deze onheilsprofeten geloven zonder het zelf eens te checken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

CCatalyst schreef:Nu, zelf ben ik niet zozeer voor het idee om auto's volledig te bannen, ik pleit wel voor een variabele tolbelasting voor iedereen die een centrum binnenrijdt (hoger tijdens de dag, hoger voor diesels, hoger voor vrachtwagens, etc), zodanig dat mensen die een alternatief hebben dat ook eens gaan beginnen overwegen.
Persoonlijk vind ik het systeem dat je in NL ziet veel beter.
Laat auto's gratis door je stad rijden maar maak parkeren langer dan 15 minuten duur, heel duur en voorzie betaalbare (ondergrondse) parkings aan de rand met veel pendelbussen. Dat werkt. In Leeuwarden mag je zowat overal rijden maar toch zie je er heel weinig auto's.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Ondanks dat deze prijzen hoog zijn, staan deze parkings toch nog geregeld vol, men vindt ze duidelijk nog niet duur genoeg :lol:
Laten we de stelling dus omdraaien... de parkings staan gereld vol, het openbaar vervoer werkt dus niet !

Misschien is het alternatief toch niet zo perfect als jij denkt ?
Dizzy schreef:Door het succes van de bussen tijdens de Gentse feesten denk ik ook dat heel wat mensen gemerkt hebben dat de bus/tram wel degelijk een alternatief is
Voor een occasioneel bezoek aan de Gentse feesten kan het voldoen... maar daarom niet voor alles. Dit is de typische bekrompenheid van mensen die dergelijke plannen beslissen en niet verder kijken dan hun eigen gebruik en gemak.
fredo66 schreef:Maar wie durft beweren dat het centrum leeg loopt komt er zelf niet of heeft politieke oppositie motieven.
In een stad in m'n buurt is de middenstand nochtans kapot door dergelijke knip (welke al langer dan Gent van toepassing is)... mensen geraken hun auto niet meer kwijt en komen dus ook niet meer winkelen. Winkels die het kunnen verhuizen naar de rand van de stad, en de horeca blijft alléén achter zonder klanten in een stad met veel leegstand. Dit heeft dus totaal niets met politiek te maken zoals je tracht te laten uitschijnen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het zijn vooral de inwoners van Gent die hier content over zijn. Zonder twijfel. Maar winkeliers en toeristen zijn er minder tevreden over. Uiteraard ga ik met mijn boodschappen naar mijn auto. Waar zou ik anders heen gaan? Niet iedereen woont in Gent Centrum!

Wil je echt dat alle toeristen met hun koffers en zakken de tram of bus nemen naar hun hotel? Geen enkele toerist die Gent dan nog serieus neemt. Dat je een bepaald gedeelte (de oude binnenstad) van Gent autovrij wilt maken en houden begrijp ik, en daar heb ik ook alle begrip voor. Wat ik minder begrijp is dat men het blijkbaar normaal vind dat als je eens in het stadscentrum van Gent iets wilt drinken ik moet rijden tot (pakweg) Gentbrugge, onder het E17 viaduct, om dan daar de tram te pakken, 20 a 25 minuten op die tram zitten tot het centrum van Gent, daar af te stappen en dan pas iets te drinken. Doe je dit met je vrouw en 2 kinderen dan ben je al een pak geld kwijt aan het openbaar vervoer alleen al.

Ik heb het genoeg geprobeerd destijds : bussen en trams reden tot 2u (jawel, 2u 's nachts). Ik kon dus vanuit mijn vroegere woonplaats (Merelbeke Flora) rustig met de bus naar Gent gaan, daar een filmke zien in de cinema, rustig nog iets gaan drinken achteraf en dan met de bus terug naar huis. Ik vond dit werkelijk ideaal. Maar De Lijn vond dat allemaal niet nodig en nu kan dit allemaal niet meer : de laatavondfilm is geen optie want er is geen bus meer, en de film van 20u haal je nog net (als ze niet extra lang is) en mag je direct na de film spurten naar de bushalte. Geef mij dan maar op heden de cinema in Sint Niklaas (grote parking vlakbij die erg betaalbaar is) of Aalst (parking genoeg rondom en een betaalbare parking op 5 minuten stappen).

Door al deze zaken is "een avondje weg gaan naar Gent" plots erg duur en vooral erg tijdrovend geworden.

Dat enkel winkeliers met een zaak die zo al niet bloeit tegen het circulatieplan zijn is je reinste onzin. Ik spreek over een zaak die al jaren actief is in Gent (+25 jaar) en een vrij goede omzet heeft.

Kortom : circulatieplan is voor mij prima, als je het volgende in gedachten kan houden. Iets wat men in dit geval absoluut niet heeft gedaan...
1. Voorzie voldoende grote parkings rondom de stad, en zorg voor openbaar vervoer vanaf die plaats naar de stad zelf.
2. Zorg dat je openbaar vervoer minimum tot middernacht actief is tijdens de week, en 24u op 24u tijdens vrijdagen en zaterdagen. Zo kan je tenminste na de film of na ééntje drinken in Gent nog naar huis. En dan bedoel ik niet 1 bus of tram per uur, maar bvb per kwartier.
3. Voorzie taxi standplaatsen op die parkings, net zoals aan het stadhuis, het zuid en de 2 stations. Toeristen nemen liever een taxi naar hun hotel met hun hele hebben en houden in plaats van het Openbaar Vervoer. En neen, niet iedere toerist kent de telefoonnummers van de Gentse taxidiensten en kan verstaanbaar uitleggen waar ze staan
4. Zorg dat je parkings 's nachts op zn minst verlicht zijn. Flanders Expo en E17 (de 2 grootste parkings bij mijn weten die gratis/goedkoop zijn) geven 's nachts nogal een creepy gevoel als je daar alleen moet rondlopen. Zeker als vrouw alleen ...

EDIT
Dat de Gentse parkings vol staan bewijst alleen maar het bovenstaande. Mensen die van buiten Gent komen, komen met de auto naar Gent. Die volgende parkingpijltjes die overal staan. En daar kan je maar één ding vinden : de betalende parkings. Dus logisch dat die vol staan. Pijltjes naar de gratis parkings staan er "toevallig" niet op!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

krisken schreef:Wil je echt dat alle toeristen met hun koffers en zakken de tram of bus nemen naar hun hotel? Geen enkele toerist die Gent dan nog serieus neemt.
Al ooit eens naar Parijs of Amsterdam geweest?
Je zou niet de eerste zijn die meer betaalt om je auto te laten overnachten dan voor jezelf.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Parijs en Amsterdam doe ik geregeld aan. Dat noemen ze hoofdsteden en heb je een deftig metronetwerk en taxi's die je gewoon staan op te wachten aan grote parkings en aan de luchthaventerminals. Straks ga je Gent nog gaan vergelijken met NY...

In Parijs en Amsterdam hebben ze tenminste nagedacht over hoe ze efficiënt (!) de auto kunnen weren uit het centrum. Daar kan je je inkopen zelfs bij je auto laten leveren (op een parking buiten de stad) tegen een betaalbaar bedrag en op een afgesproken uur. In Gent willen ze één ding : auto uit het centrum. Over de gevolgen en hoe ze die gevolgen kunnen aanpakken hebben ze nog bij lange niet nagedacht ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Wat heeft het circulatieplan eigenlijk veranderd voor de parkings? Naar mijn weten zijn alle parkeergarages op exact dezelfde manier te bereiken zoals voorheen (Vrijdagsmarkt, Sint-Michiels, Sint-Pieters , 't Zuid, ...). De prijzen zijn aangepast, correct, maar dat was geen onderdeel van het circulatieplan (en die prijzen zijn ondertussen ook alweer behoorlijk gezakt). Idem voor het parkeren op straat dat duurder is geworden. En dat laaste vind ik meer dan terecht, de inwoners zouden toch terecht voorrang hiervoor mogen hebben, niet? En laten we nu vooral niet afkomen met idiote opmerkingen als "dan moet ge maar niet in een stad gaan wonen" want die redenering kan je evengoed omdraaien: "als je meer winkels wil hebben moet je maar niet op het platte land gaan wonen en dan naar een stad gaan rijden om dan te klagen dat je er niet kan parkeren tot recht voor de deur van de winkel".

Anyway, slightly off topic aan het gaan hier precies :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Parkings staan - zoals hierboven reeds gezegd - bijna continue vol. En nu moet je om van de ene parking naar de andere te rijden telkens weer de ring op. Dus allemaal tijdverlies...

Om te winkelen moet je al lang niet meer exclusief in Gent zijn. Vele grote winkels welke je in Gent kan vinden hebben inmiddels reeds filialen net buiten Gent. Voorbeelden hiervan : Frun shopping center te Wetteren, de Antwerpsesteenweg in Lochristi, Evergem, Oostakker, Sint Denijs Westrem, ... Dus om de promo's van die winkels (bvb tijdens solden) moet je niet echt in Gent zijn. Waarom wil je wel in Gent zijn? Gewoon om de gezelligheid lijkt me een valabele reden. Ik ben zelf afkomstig uit Merelbeke en heb dus letterlijk uren versleten in Gent. Aan de ene kant mis ik het wel : een vettige hamburger eten aan de Korenmarkt en dan een wandeling te voet maken door de stad. Dat is net waarom ik begrijp dat het historische deel van Gent beter autovrij blijft. Aan de andere kant als ik kijk wat het mij kost om tot daar te rijden met het OV, en de tijd die je er over doet. Neen, dank u wel Gent. Het was leuk maar voor mij hoeft het niet meer... Misschien doe ik later nog wel ns een nieuwe poging?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef: Laat auto's gratis door je stad rijden maar maak parkeren langer dan 15 minuten duur, heel duur en voorzie betaalbare (ondergrondse) parkings aan de rand met veel pendelbussen. Dat werkt. In Leeuwarden mag je zowat overal rijden maar toch zie je er heel weinig auto's.
Noord-Nederland sluit aan bij de Noord-Europese cultuur die ordentelijker is dan de onze, en je kan daaruit niet zomaar 1 op 1 kopieren naar Vlaanderen. Mijn vrees is dat dit bij ons snel aanleiding zou geven tot wildparkeren/foutparkeren, ook omdat de pakkans hier lager ligt dan in Nederland. P+R slaat niet aan bij de Vlaming, misschien omdat het "R" aspect een stuk minder betrouwbaar of comfortabel is dan in NL.

Maar deftige fietsstructuur en onderhouden fietspaden helpt ook om meer mensen op de fiets te krijgen. Dat zal je ginder ook wel gezien hebben. Hier wordt de fietser nog vaak aanzien als tweederangs-weggebruiker die moet plooien voor de auto, met soms ronduit gevaarlijke obstakels of erg lange wachttijden aan verkeerslichten.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben niet tegen het circulatieplan maar ze hadden eerst de voorwaarden moeten oplossen zoals deftige P+R , betere doorstroming ring, gigantische parking aan de dampoort kon mss ook een oplossing zijn maar het is daar al druk.

Ik vermijd Gent nu al zoveel mogelijk, ga shoppen in lochristi en naar de cinema in Sint-Niklaas :-D er is daar voldoende parking.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Ondanks dat deze prijzen hoog zijn, staan deze parkings toch nog geregeld vol, men vindt ze duidelijk nog niet duur genoeg :lol:
Laten we de stelling dus omdraaien... de parkings staan gereld vol, het openbaar vervoer werkt dus niet !

Misschien is het alternatief toch niet zo perfect als jij denkt ?
Tram 1 en buslijn 3 zitten nochtans elke dag bomvol op bijna elk uur.

krisken schreef:Het zijn vooral de inwoners van Gent die hier content over zijn. Zonder twijfel. Maar winkeliers en toeristen zijn er minder tevreden over. Uiteraard ga ik met mijn boodschappen naar mijn auto. Waar zou ik anders heen gaan? Niet iedereen woont in Gent Centrum!

Wil je echt dat alle toeristen met hun koffers en zakken de tram of bus nemen naar hun hotel? Geen enkele toerist die Gent dan nog serieus neemt. Dat je een bepaald gedeelte (de oude binnenstad) van Gent autovrij wilt maken en houden begrijp ik, en daar heb ik ook alle begrip voor. Wat ik minder begrijp is dat men het blijkbaar normaal vind dat als je eens in het stadscentrum van Gent iets wilt drinken ik moet rijden tot (pakweg) Gentbrugge, onder het E17 viaduct, om dan daar de tram te pakken, 20 a 25 minuten op die tram zitten tot het centrum van Gent, daar af te stappen en dan pas iets te drinken. Doe je dit met je vrouw en 2 kinderen dan ben je al een pak geld kwijt aan het openbaar vervoer alleen al.
Taxi's mogen door de autovrije zone rijden en ze hebben standplaatsen aan het Sint-Pietersstation(aangegeven met meerdere enorme borden), Station Dampoort, Korenmarkt, Woodrow Wilsonplein en Flanders Expo. Gent heeft trouwens nog taxistandplaatsen, maar dit zijn de voornaamste.
Geen toerist die met zijn valies op de tram of bus moet. Er is parking in Korte meer, Kouter en Sint-Michiels. Op zaterdag zullen die vol staan, maar op andere momenten is daar meestal nog plaats.

krisken schreef: Ik heb het genoeg geprobeerd destijds : bussen en trams reden tot 2u (jawel, 2u 's nachts). Ik kon dus vanuit mijn vroegere woonplaats (Merelbeke Flora) rustig met de bus naar Gent gaan, daar een filmke zien in de cinema, rustig nog iets gaan drinken achteraf en dan met de bus terug naar huis. Ik vond dit werkelijk ideaal. Maar De Lijn vond dat allemaal niet nodig en nu kan dit allemaal niet meer : de laatavondfilm is geen optie want er is geen bus meer, en de film van 20u haal je nog net (als ze niet extra lang is) en mag je direct na de film spurten naar de bushalte. Geef mij dan maar op heden de cinema in Sint Niklaas (grote parking vlakbij die erg betaalbaar is) of Aalst (parking genoeg rondom en een betaalbare parking op 5 minuten stappen).
Gent heeft al een aantal jaar terug nachtbussen. Het is gewoon niet rendabel om bussen en trammen zo laat nog te laten rijden.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

dragonflo schreef:
krisken schreef: Ik heb het genoeg geprobeerd destijds : bussen en trams reden tot 2u (jawel, 2u 's nachts). Ik kon dus vanuit mijn vroegere woonplaats (Merelbeke Flora) rustig met de bus naar Gent gaan, daar een filmke zien in de cinema, rustig nog iets gaan drinken achteraf en dan met de bus terug naar huis. Ik vond dit werkelijk ideaal. Maar De Lijn vond dat allemaal niet nodig en nu kan dit allemaal niet meer : de laatavondfilm is geen optie want er is geen bus meer, en de film van 20u haal je nog net (als ze niet extra lang is) en mag je direct na de film spurten naar de bushalte. Geef mij dan maar op heden de cinema in Sint Niklaas (grote parking vlakbij die erg betaalbaar is) of Aalst (parking genoeg rondom en een betaalbare parking op 5 minuten stappen).
Gent heeft al een aantal jaar terug nachtbussen. Het is gewoon niet rendabel om bussen en trammen zo laat nog te laten rijden.
Verhaal van het de Kip en het Ei.

Ik ben ervan overtuigd als je een goed, vlot en werkbaar OV uitwerkt, dat dit perfect rendabel is (ook na 22 uur). Dat mensen zonder problemen hun auto achterlaten op de gratis parkings aan de Gentse Stads rand. Maar als ik hier lees dat bijvoorbeeld Flanders Xpo een desolate aanblik geeft en op deze manier het gebruik ervan in het "donker" ontmoedigt. Tja dan doen mensen gewoon geen moeite meer en nemen ze de auto tot in de stad. Gewoon omdat men zich niet veilig voelt. Dan kan het OV gewoonweg niet slagen (ieder klein kind weet dit op voorhand).

Maar ja als het van de politiek correcten afhangt . dienen we vanaf gisteren allemaal verplicht het OV te nemen, maar ze vergeten wel 1 ding. We geraken er gewoonweg niet mee op onze bestemming (of dit nu het werk is of voor onze vrije tijd).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik kom niet vaak in Gent, daarom effe mijn indruk als outsider meegeven.
Als ik naar Gent kom, dan sta ik op de Kouter of Sint Michielsparking.
Ik ga in een onbekende stad echt niet zoeken naar "welke tram of bus heb ik nodig en tot hoelaat rijdt die?", dat is extra moeite en tijdverlies.
Iemand zei hier dat een bepaalde bus- of tramlijn wel succesvol was want permanent volzat; wel, raad ns waarom ik die zou vermijden? Juist, ze zit permanent bomvol.

En dan komt er nog een argument dat "bussen en trammen op elk uur van de dag/nacht niet rendabel is", wat ons terugbrengt op een andere discussie in dit forum, nl dat een openbare dienstverlening dienst moet verlenen, en niet rendabel hoeft te zijn op elke individuele lijn en moment.
Het interesseert de zomer cafeganger of cinemaganger "gene zak" dat zijn bus/tram "niet rendabel" is, het enige dat hem interesseert is dat "er weeral gene is op de moment dat hij hem nodig heeft".
Mensen gaan niet gemakkelijk hun agenda afstemmen op openbaar vervoer. Ze zijn gewoon te gaan en staan waar en wanneer ze willen; daar hebben ze nu eenmaal een auto voor. En kan het openbaar vervoer dat niet doen, dan zal het bij de auto blijven.

Tenslotte heb ik inderdaad helemaal geen zin om vanop een parking nog 15min te moeten wachten op een tram of bus die dan nog ns 20/25min naar het centrum moet reizen. Heb ik pech, dan is de vorige net vertrokken, en zit de volgende goed vol en/of stopt op elke halte, waardoor je makkelijk 45min kwijt bent, enkele richting. Dat loopt op tot een goeie 80/90min in beide richtingen als je wat pech hebt. En dat soort tijdverlies heb ik er niet voor over.

Als ik zou gaan winkelen, dan wil ik de auto in de buurt om éérst de pakjes af te zetten, en daarna een terrasje te gaan doen. Dat wordt nogal een affaire als de auto op de rand staat.

Nu is het hier in het Leuvense uiteraard ook "vanda" met een circulatieplan. Wel, ik kom in het Leuvense alleen nog iets drinken op cafe zo rond 21u, want dan is het parkeren op straat gratis, en ik weet nog een of twee plekjes waar er mogelijk nog plaats te vinden is. Maar ze gaan hier nog wat pleinen autovrij maken, waardoor ik vrees dat ook die plaatsen gaan verdwijnen, en dan is het ook gedaan om in het Leuvense te gaan drinken. We zijn al volop aan het zoeken naar cafes in de omtrek die gezellig zijn, een goeie kaart hebben, en makkelijk met de auto te bereiken.

Nu is Leuven uiteraard een stuk kleiner en ken ik er mijn weg, waardoor openbaar vervoer al wat meer een optie zou zijn.
En toch. Zelfs overdag hebben vele gemeenten rondom maar 1 bus per uur meer. Laat staan 's avonds of 's nachts. Na 23u kan je het hier wel vergeten. Dat is dus superslecht nieuws voor de films na 20u.
Ik ken nog een paar straatjes net buiten Leuven waar ik mijn auto in blauwe zone kwijt kan (en die stopt zoiezo na 18u, dus vanaf 15u30 sta ik daar permanent). Lopen die vol, dan zal het ook voor mij nog minder worden dan het al het geval is.
Ik wil gewoon snel ter plaatse zijn en terug weg kunnen. Pas op, ik begrijp het weren van de auto in de gezellige stadscentra, maar er moet nog altijd parking zijn, en die moet betaalbaar blijven en niet de exorbitante prijs van de parkingcentrales.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kijk, dit is exact wat ik bedoel!

Nu, Gent heeft inderdaad nachtbussen, maar daar schiet het niet mee op. Of is het de bedoeling dat we parkings van andere gemeenten vol zetten met onze auto's en dan per OV naar Gent gaan? Zodat Gent kan pronken met de titel "autovrije/autoluwe stad" maar vergeet dat ze het probleem gewoon hebben verplaatst naar de omliggende gemeenten? Om nog maar te zwijgen over de frequentie van die nachtbussen...

Dat het laten rijden van trams en bussen 's nachts niet opbrengt dat weet ik. Dat excuus hebben ze in 2009 reeds gebruikt om alles tot 2u stop te zetten. Maar ze gaan in Gent eens duidelijk moeten kiezen tussen
A. Hun eigen inwoners
B. De toeristen (ongeacht of die van het andere eind van de wereld komen, of van een omliggende gemeente om in Gent iets te drinken)
C. De winkeliers en hun cliënteel (aka de economie in het geheel)

Nu hebben ze de kaart van "eigen volk eerst" getrokken. Hun goed recht natuurlijk. Maar economisch gezien is dit gewoon niet interessant. Tenzij Gentenaars nu plots massaal alles gaan kopen in hun eigen stad, en voor dat zij het verlies voor elke toerist die niet meer in Gent geraakt compenseren. Maar dit lijkt me ook een utopie...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

krisken schreef:Om te winkelen moet je al lang niet meer exclusief in Gent zijn. Vele grote winkels welke je in Gent kan vinden hebben inmiddels reeds filialen net buiten Gent.
Prima keuze, zonder cynisme opgemerkt hoor. Want ze hebben het daar nodig. De zaken aan de rand van Gent (de baanwinkels) gaan minder goed. Daar is geen circulatieplan van kracht dus dat kan het niet zijn ... . Het centrum boemt net als vroeger alleen is het aangenamer winkelen en horecabezoeken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Inderdaad fredo66!

Als al die klagers en zagers dat met hun auto tot aan hun cafe of winkel willen rijden en zeggen dat ze gaan weg blijven dat nu eens gewoon doen en verder stil zijn.

Ze worden niet gemist, in tegendeel, er is dan meer plaats voor mensen die een aangename en plezante atmosfeer meer waarderen dan hun heilige koe.
Maar neen, ze zagen, klagen, weigeren zich aan te passen en klagen dan nog maar wat. In de media is het gelukkig aant uitsterven sinds de meerderheid van de mensen doorheeft dat er gèèn economische impact is, en dat de stad veel leefbaarder is en veel plezanter om te gaan terrasjes doen, wandelen, shoppen, enz.
Op facebook zijn de beheerders van de groepen die over Gent gaan het gezaag ook al lang beu. Waar in het begin ze de zagers nog lieten doen onder het motto "vrije meningsuiten" zijn ze ook daar nu het constante gezeik-zonder-reden beu, en nemen ze daar ook actie.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen economische impact? Zullen over een paar jaar eens spreken, pakweg 2020. Iedereen met een klein beetje economisch verstand weet dat je de economische impact niet kan bekijken na een paar maand, maar wel op een paar jaar (en zelfs mijn voorgestelde 2020 is al relatief kort op de bal).

Valt mij vooral op dat sommige voorstanders van het circulatieplan zeer slecht zijn in het correct lezen van wat ik (en anderen) hier schrijven, en dit verdoezelen door meteen zeer agressief uit de hoek te komen. Doet mij een beetje denken aan een Gentse interpretatie van "America first"...

Zal het even duidelijk proberen maken met enkele korte zinnen : wij willen ons aanpassen naar jullie fameus circulatieplan, maar dan wel op een manier dat wij geraken waar we moeten zijn en zonder dat het een hele tijdspanne in beslag neemt. Wij willen vanuit de buurgemeenten nog naar Gent komen om een filmpje mee te pikken, zelfs met het openbaar vervoer. Alleen willen we ook nog thuis geraken. Wij willen nog eens iets eten en drinken in Gent, maar willen niet een uur tot anderhalf uur verliezen om in het centrum en terug te geraken. Wij willen nog steeds winkelen/shoppen in Gent, maar zien er tegen op om dan bepakt en bezakt als een muilezel op een tram te moeten springen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Laten we de stelling dus omdraaien... de parkings staan gereld vol, het openbaar vervoer werkt dus niet !
Redeneringsfout. De parkings staan soms inderdaad vol maar dat bewijst dat er van een zogenaamde leegloop geen sprake is, integendeel, de cijfers wijzen op zelfs een toename van bezoekers. Dit betekent echter niet dat het OV niet werkt want ook dat is erg populair en kampt op piekmomenten zelfs met capaciteitsproblemen op bepaalde lijnen. Er is daarom ingezet op langere trams, verlenging van tramlijnen en meer P+R plaatsen. op de drukke lijnen moet je max 8 minuten wachten op een tram/bus, heb je geluk is het nog minder.

Dat het OV perfect is heb ik nooit beweerd maar ik pleit daarentegen wel voor meer investeringen in OV en gelijke verdeling van middelen zodat niet enkel Antwerpen goed bediend wordt. Nu bespaart men op OV maar is men tegelijk verwonderd dat het moeilijk is om sommige mensen ervan gebruik te laten maken, ondertussen gooit men miljarden over de balk voor stimulering van de files :roll:

Het is ook te gemakkelijk om te denken dat als men iets voorziet dat men het ook direct gaat gebruiken. Men heeft jarenlang de auto gepamperd als ware het een gouden koets, logisch dat een mentaliteitswijziging niet op 1,2,3 doorgevoerd is. Het succes bij de Gentse feesten is echter belangrijk zodat men kennismaakt met de mogelijkheid.

Waar men het haalt dat toeristen minder tevreden zouden zijn is me een raadsel. De cijfers bewijzen wederom het tegendeel. Het is ook geen probleem om naar een hotel te rijden of een nabije parking. Wie al eens in het buitenland geweest is weet ook dat je elders ook vaak niet zomaar tot aan de voordeur kan rijden.

Sommige handelaars klagen maar er zijn er ook veel die veel beter draaien, vooral in de horeca. Bovendien zijn er geen cijfers die hun geneut onderbouwen en niet aan andere factoren kunnen gelinkt worden (oa e-commerce). Wie liever in een gezellige baanwinkel gaat aanschuiven en shoppen moet dat vooral doen. Een kleine tip bij hun volgende aankoop:
Afbeelding

Veel kritiek is ook achterhaald:
-De P+R's zijn wel degelijk aangepakt en er zijn er voldoende. Vanaf die parkings kan je met OV naar de stad.
-Meer nachtbussen vind ik perfect maar dan moet je stoppen met te eisen dat alles rendabel moet zijn. Je kan niet tegelijk op elk moment en alle lijnen OV hebben en toch rendabiliteit willen.
-Taxiplaatsen zijn er wel degelijk, ook in het centrum, de taxi's mogen ook door het gebied rijden.

Gent heeft de stap vooruit ook gezet en gaat voor een leefbare stad met een beperktere rol voor koning auto en voorrang voor de bewoners van de stad. Een minderheid heeft nog mentale problemen om zich aan deze nieuwe realiteit aan te passen en klampen zich vast aan enkele excuses maar pleujen zullen ze vroeg of laat toch moeten doen :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”