Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

verb
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 11 Mei 2006

Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor verb » 06 Aug 2017, 08:23

Ik heb een Scarlet Trio abonnement met een Sagem F3464, en zat al een behoorlijk lange tijd op een 50/10 profiel waarbij enkel de upload door Scarlet wordt gecapt op 4mbit. Maar sinds enkele weken ben ik teruggevallen op een 30/10 profiel, terwijl ik eigenlijk nooit stabiliteitsproblemen gehad heb. Normaalgezien zou ik toch perfect het 50/10 profiel kunnen houden met deze waarden?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.3
--------------------------
Device:                        B-Box 2

Downstream current bit rate:   30 064 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       72 560 kbps

Downstream attenuation:        14,0 dB

Downstream noise margin:       22,2 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Distance                       276 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3694
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1288 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor raf1 » 06 Aug 2017, 08:56

Waarden zijn inderdaad oké. Misschien is er iets mis met je Sagem F3464.
Met een reset naar fabrieksinstellingen en door na een aantal uur een lijntest op te starten(0800 224 24) kan je misschien terug op een hoger profiel geraken.

De huidige modem vervangen door een modem met ondersteuning voor VDSL2 Vectoring is ook een mogelijkheid, maar qua snelheid wordt je toch gecapt op 50 Mbps dus eerder nutteloos.

verb
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 11 Mei 2006

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor verb » 06 Aug 2017, 13:14

Voila heb ik gedaan maar nu is mijn sync zelfs naar 25/10 gezakt :(

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.3
--------------------------
Device:                        B-Box 2

Downstream current bit rate:   25 040 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       72 024 kbps

Downstream attenuation:        13,5 dB

Downstream noise margin:       24,2 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Distance                       269 m

Proximus profile name:         25/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1475
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor petrol242 » 06 Aug 2017, 13:51

De bbox tool geeft aan dat je op een vectored ROP zit. Waarschijnlijk is dat recent gebeurd. Heb je daar enig idee van? Ik vermoed dat de Sagem daar problemen mee heeft. Het is dan wel een vector-friendly toestel, maar hij zal toch in de bundel weg gedrukt worden.

Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met dit toestel. Het heeft me destijds (nog voor vectoring) er toe aan gezet om een fritzbox in huis te halen.
Edpnet 85/30 vectoring met FritzBox 7360 (v1) met firmware 06.31
Voip uit: VoipTiger, ook mobiel
Voip-in : Edpnet
FritzFon MT-F
Nas4Free en Synology DS213
Good old Debian en Linux Mint
Visiosatschotel Vu+Duo met OpenPLi op Astra 19.2 23.5 en 28.2
Kabel TV Telenet

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3694
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1288 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor raf1 » 06 Aug 2017, 14:26

verb schreef:Voila heb ik gedaan maar nu is mijn sync zelfs naar 25/10 gezakt :(]

Na 14 dagen kan het profiel opnieuw stijgen na een positief resultaat van de lijntest.

Als je geduld op is, zal je de modem toch best vervangen aangezien aan je lijnwaarden niets abnormaal te merken is.

DIBO
Premium Member
Premium Member
Berichten: 669
Lid geworden op: 28 Mar 2009
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor DIBO » 06 Aug 2017, 14:31

petrol242 schreef:De bbox tool geeft aan dat je op een vectored ROP zit. Waarschijnlijk is dat recent gebeurd. Heb je daar enig idee van? Ik vermoed dat de Sagem daar problemen mee heeft. Het is dan wel een vector-friendly toestel, maar hij zal toch in de bundel weg gedrukt worden.

Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met dit toestel. Het heeft me destijds (nog voor vectoring) er toe aan gezet om een fritzbox in huis te halen.
Heb zelfde meegemaakt toen mijn ROP vectoring kreeg; de 60/10 en zelfs 70/10 van vroeger, is nu al lang 50/10 met de downstream SNR margin ruim boven 20dB. En dat op 21m "echte" kabel-meters van de ROP, 50-60m volgens het VDSL tooltje.
Fritzbox bij Scarlet is unsupported en voor recentere klanten, die hun ppoe pwd niet kennen, totaal uitgesloten.

Best dat TS bij Scarlet klaagt over teruggevallen snelheden (en problemen met de Sagem), met een beetje geluk en volharding, wordt die vervangen door een OBOX3. Hoewel ze mss. 25/10 nog een prima snelheid zullen vinden. Omdat ze zelf zeggen dat hun 3Mbs "volume-overscheiding downgrade snelheid" voldoende is om te mailen, surfen en video te streamen, zullen ze 25/10 mss. als pure luxe beschouwen... Maar wie niet waagt...

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3694
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1288 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor raf1 » 06 Aug 2017, 14:59

DIBO schreef:Best dat TS bij Scarlet klaagt

Volledig akkoord. Je kan klagen om een O-Box 3 te krijgen of om je PPPoE-login te krijgen. Benieuwd naar de ervaringen...

Met de VDSL-lijnwaarden bewijs je trouwens dat Scarlet technisch gezien gemakkelijk 50 Mbps kan leveren. Ze moeten dus 50 Mbps leveren ofwel door gratis vervanging van de modem ofwel door het gratis ter beschikking te stellen van de PPPoE-logingegevens zodat de klant met een zelfgekozen modem verbinding kan maken.

DIBO
Premium Member
Premium Member
Berichten: 669
Lid geworden op: 28 Mar 2009
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor DIBO » 06 Aug 2017, 15:09

raf1 schreef:ter beschikking te stellen van de PPPoE-logingegevens
had begrepen dat dit voortaan totaal uitgesloten is...maar proberen gaat mee

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3694
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1288 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor raf1 » 06 Aug 2017, 15:22

Helemaal niet, het beleid van Scarlet schendt artikel 36 van de telecomwet. Er zijn dus mogelijkheden, een klacht met verwijzing naar artikel 36 bij de ombudsman telecom is voldoende om toch je PPPoE-logingegevens te krijgen.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 05 Jul 2017
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor boonpwnz » 06 Aug 2017, 16:28

DIBO schreef:
raf1 schreef:ter beschikking te stellen van de PPPoE-logingegevens
had begrepen dat dit voortaan totaal uitgesloten is...maar proberen gaat mee


Ik heb de pppoE gegevens van mijn installateur gekregen die scarlet kwam installeren(in oktober 2016).

Dus snap niet waarom jij dat niet hebt gekregen?

DIBO
Premium Member
Premium Member
Berichten: 669
Lid geworden op: 28 Mar 2009
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor DIBO » 06 Aug 2017, 18:31

boonpwnz schreef:Dus snap niet waarom jij dat niet hebt gekregen?
ik heb het ook nog gekregen (was 10 jaar geleden of zo :-) )
Maar vanaf dit jaar doen ze moeilijk, zie o.a. dit topic (gaat wel over Fritz, maar paswoord problematiek komt er ook in terug) : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=45651&p=695869#p695942

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 05 Jul 2017
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor boonpwnz » 06 Aug 2017, 21:24

Ja ik weet het maar de vraag werd al in 2015 gesteld en ik heb de PPPoE login gegevens in oktober vorige jaar nog gekregen van de technieker die langskwam. Dat was nog geen jaar geleden.

Best vriendelijke man. Kon niet zo goed Nederlands maar was zeer behulpzaam.

verb
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 11 Mei 2006

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor verb » 12 Aug 2017, 12:36

Om terug een update te geven, ik heb deze week amper tijd gehad dus verder niet meer opgevolgd. Vanmorgen iets gedownload en ik merkte dat mijn snelheid terug was gestegen, en heb nu het volgende profiel. Het zal dus goed mogelijk zijn dat ik binnenkort terug op 50/10 zit?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.3
--------------------------
Device:                        B-Box 2

Downstream current bit rate:   40 184 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       72 332 kbps

Downstream attenuation:        13,5 dB

Downstream noise margin:       18,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Distance                       269 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

verb
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 11 Mei 2006

Re: Snelheid verlaagd van 50/10 naar 30/10

Berichtdoor verb » 28 Aug 2017, 19:39

Uiteindelijk werd mijn verbinding terug instabiel en heb ik vorige week Scarlet gebeld, en ze zijn de modem komen vervangen door een B-Box 3V+.
Nu werkt alles terug perfect met een 50/10 profiel. Heel goede service van Scarlet trouwens, snel en correct geholpen door zowel de helpdesk als de technieker. :)


Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten