Hoe geschiedt de betaling voor een parking als je de 24 uur overschrijdt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Als je in een ondergrondse parking parkeert betaal je bvb 3€ per uur met een dgressief systeem per uur.
Voor een volledige dag (24u) betaal je dan bvb 24€ per dag.

Indien je 26 uur in de parking staat, ben je dan 48€ kwijt (volgens mij wel). ... Misschien niet onintressant om dan na een goei 23 uur even buiten te rijden en weer binnen voor de resterende 3 uur?
Of betaal je na de 24 uur gewoon opnieuw vanaf 0 bovenop je dag ?

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Altijd de "verloren ticket" optie checken!!! Is meestal goedkoper dan het tarief om langer dan 24u te blijven staan. In die optiek ook nooit met de kredietkaart inrijden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tarieven zijn niet fair, recent in A'pen parking aan de KBC toren, 1h10 en mocht betalen voor 2 UUR.

Afzetters.

Dus altijd vooraf checken want ze naaien je anders zowiezo.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Zelfde in Gent. Parkeren op de vrijdagmarkt kostte mij 6€ voor 2 uren. Dat is pas afzetterij.
Internet via Mobile Vikings
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

jphermans schreef:Zelfde in Gent. Parkeren op de vrijdagmarkt kostte mij 6€ voor 2 uren. Dat is pas afzetterij.
's avonds valt het wel mee, overdag is het ripoff

Wij gaan regelmatig gaan eten in Oudburg en dan is er geen andere keuze met het nieuwe circulatieplan, want in die straat geraak je ook al niet meer met de wagen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik stel voor dat jullie eens in NL gaan parkeren voordat je over ripoff spreekt...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

cadsite schreef:Ik stel voor dat jullie eens in NL gaan parkeren voordat je over ripoff spreekt...
Om nog maar te zwijgen van Genève. Jaar of 3 terug 50 chf voor een dagje straat parkeren.

Nu best wel goeie vraag van Ts.
Vroeger in st pieters te gent 24h en dan liep de regeling opnieuw.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

AfAX schreef:Als je in een ondergrondse parking parkeert betaal je bvb 3€ per uur met een dgressief systeem per uur.
Voor een volledige dag (24u) betaal je dan bvb 24€ per dag.

Indien je 26 uur in de parking staat, ben je dan 48€ kwijt (volgens mij wel). ... Of betaal je na de 24 uur gewoon opnieuw vanaf 0 bovenop je dag ?
Mijn ervaring uit de praktijk is dat je dan 24 EUR + het tarief voor 2 uur kwijt bent, en niet het tarief voor 2 volle dagen. Maar dit zal uiteraard afhangen van parking tot parking.

Je kan op deze link van q-park simulaties doen voor de tarieven van sommige parkings en dan zie je dat ze daar ook zo berekend worden. Maar je moet wel switchen naar de pagina met de tarieven om dat na te rekenen.
serialchiller schreef:Altijd de "verloren ticket" optie checken!!! Is meestal goedkoper dan het tarief om langer dan 24u te blijven staan. In die optiek ook nooit met de kredietkaart inrijden.
Dat trucje hebben de parkings ondertussen ook al door. Vandaar de nummerplaatlezers aan de slagbomen... (toegegeven, dat heb je niet overal, maar wel in de duurdere ketenparkings)
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Op Zaventem is het in elk geval zo dat als je 2 dagen en 1 uur op InterParking staat je 3 dagen betaalt (eigen ervaring).

In Cannes heb ik er begin deze week voor gezorgd dat ik in de voormiddag aan de rechtse kant gratis parkeerde en daar een wandeling deed en nadien naar de parking gereden. daar ben ik dan net voordat de 48 uur om waren weggereden. Heb dus 2 dagen betaald en kan er voor daar dus niet van meespreken :-).

een ander punt is dat je veel voordeel kan doen door parkings te vergelijken. Ik moest in de haven zijn en had dus Parking Pantiero op het oog. Die vraagt +- 32€ per dag. Parking Ferage ligt minder dan 5 minuten te voet daar vandaan en daar vraagt men een goede 16€ per dag.
Voor mij toch een serieus verschil tussen 2*16€ of 3*32€.

... Eigenlijk crazy als je weet dat de huurwagen via een broker maar 70€ kost voor 3 dagen.
En ow ja, bij huurauto's trouwens hetzelfde tafereel: ga je over de 48 uur, dan betaal je 3 dagen huur, zonder pardon.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

serialchiller schreef:Altijd de "verloren ticket" optie checken!!! Is meestal goedkoper dan het tarief om langer dan 24u te blijven staan. In die optiek ook nooit met de kredietkaart inrijden.
In veel parkeergebouwen bekijken ze dan via de camera hoe laat je binnen gereden bent, en betaal je toch nog het tarief dat je normaal zou betalen + de toeslag van verloren ticket.
Zelf niet meegemaakt, maar ik ken mensen die nog bij Interparking gewerkt hebben.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Ik denk dat jullie iets vergeten. Er zit een reden achter dure parkeertarieven he.. Ik zeg niet dat elke stad al zo modern is om dit systeem toe te passen, maar dat alvast de drijfveer: namelijk, als je buiten de stad parkeert op een voorziene parking, al dan niet ondergronds, dan is het in veel steden aanzienlijk goedkoper dan dat je met je auto de straten bezet die eigenlijk bedoeld zijn voor de inwoners van een stad. Dat maakt deel uit van een wereldwijd plan om auto's in de stad te beperken; waarvan Gent misschien het bekendste voorbeeld is. En voor ik te horen krijg dat ze dan maar de ondergrondse parking goedkoper moeten maken -> dat doen ze, maar wel deze buiten de stad. Als je inderdaad eerst half Gent centrum doorrijdt om ondergronds te parkeren in hartje centrum, is het concept van een autovrije stad een beetje verloren gegaan natuurlijk.

Een mooi voorbeeld is Montpellier. Daar zijn er 4 gigantische bewaakte parkings net buiten de stad en voor 6 euro (not kidding) mag je je auto daar 24u parkeren én krijg je voor alle inzittenden een retourticket met de metro/tram naar het stadscentrum. Ga je echter koppig doen en met je auto naar het centrum rijden, file veroorzaken, vervuiling veroorzaken, lawaaioverlast veroorzaken om toch maar zo weinig mogelijk te moeten wandelen en je te parkeren in een ondergrondse centrumparking, dan liggen de tarieven daar tussen 3 en 5 euro per uur met een maximum van 3u.

En terecht vind ik.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk dat je - voor België - onze politici te veel eer geeft :).
In Brussel is er van een coherent beleid helemaal geen sprake. Parkeren op straat is dom, want vandalisme en zattigheid (zelfs overdag) loert overal om de hoek. Niet van horen zeggen hé :).
Het is gewoon de wet van vraag en aanbod. Een parking in en rond de Brusselse 5hoek kost €15-20 per dag (CCN: €20 -- City2, P44, Muntplein: €15). En toch staan die nog elke dag behoorlijk vol.
Waar kan je in (of rond) Brussel uw auto op een mega-parking kwijt? Juist ja, nergens :).

Leuven: idem. Geen randparkings, wel dure parkeerplaatsen op het Ladeuze of aan het station.
Sinds ik student af ben, ben ik niet meer in Leuven geweest, hoewel ze daar goeie (onafhankelijke) boekenwinkels hebben.
Een boek krijg ik ofwel gratis in de brievenbus (bol.com), ofwel moet ik tijd verdoen + naft verrijden + parking betalen in Leuven, ofwel ga ik te voet naar de (onafhankelijke!) boekenwinkel bij ons. Het Leuvense scenario haalt het echt nooit :).

Mechelen en Lier hanteren wél het door u geciteerde beleid.
Grote gratis parkings rond de stad en duurdere parkings IN de stad.
Vandaar dat ik nooit naar Brussel ga winkelen, maar wel naar Lier.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

AfAX schreef:Op Zaventem is het in elk geval zo dat als je 2 dagen en 1 uur op InterParking staat je 3 dagen betaalt (eigen ervaring).
Als je het over de luchthaven hebt, dan is dat ook normaal, want de tarieven eindigen niet bij 24u maar lopen verder door voor x aantal dagen, waarbij je dus een bepaald tarief betaalt op basis voor het aantal dagen dat je auto daar staat. Daar gaat er ook niemand effen zijn wagen terug uitrijden om dan nog voor de x uur op de laatste dag terug in te rijden ;).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

AfAX schreef:Op Zaventem is het in elk geval zo dat als je 2 dagen en 1 uur op InterParking staat je 3 dagen betaalt (eigen ervaring).
Zoals Tomby hierboven al aanhaalt, da's omdat ze daar ook effectief gepubliceerde tarieven hebben voor "2 dagen", "3 dagen", etc. Volgens mij zit daar het verschil. Een parking die enkel een tarief voor "1 dag" publiceert en voor de rest per uur kan imho niet een dubbel "1 dag" tarief aanrekenen voor 25 uur parkeren, alhoewel het van de T&C afhangt natuurlijk. Als je het eens bekijkt, voor parking P1 publiceren ze bv geen tarief voor dagen 8-14, wel een tarief voor dag 7 en dag 15. Als je dan een simulatie maakt voor 14 dagen dan rekent ie netjes het "dag 7" tarief aan zonder extra. Het kost dus evenveel om 7 dagen of 14 dagen te parkeren, pas vanaf 15 dagen kost het meer.
AfAX schreef: En ow ja, bij huurauto's trouwens hetzelfde tafereel: ga je over de 48 uur, dan betaal je 3 dagen huur, zonder pardon.
Tja, die werken ook voornamelijk op basis van dag/week/maandtarieven (uurtarieven heb je ook maar is vrij zeldzaam). Als er geen uurtarief gedefinieerd is kan je het ook niet aanrekenen. Daarentegen, als je 8 dagen huurt, betaal je wel voor 1 week + 1 dag en niet 2 weken :wink: . Bij Hertz mag je ook tot 30 minuten te laat inleveren zonder extra dag te moeten betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”