Telenet en Proximus nog te sterk,volgens het BIPT

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Misschien moeten de duopolisten eens volgend artikel lezen

http://www.bloovi.be/nieuws/detail/de-w ... -begrijpen


Vaak zie je dat ze maar geld blijven aftroggelen bij bestaande klanten door bijvoorbeeld prijsverhogingen door te voeren of slechte producten te lanceren. Vaak is het zo dat hoe langer je klant bent bij een bedrijf hoe meer je moet betalen
Of
Daarom moet je producten aanbieden die écht 'value' bieden”, zegt McGovern. “Helaas komt het nog teveel voor dat consumenten zich bekocht voelen als producten die ze kochten beneden hun verwachtingen liggen
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

boulder schreef: Het doet alles terzake, want op rijgnet kun je niet met IPTV werken.
Ik begrijp niet dat Telenet niet in een paar jaar tijd die rijgnetten stilletjes aan ombouwt. Zo veel zijn het er niet dus dat moeten ze makkelijk kunnen bekostigen.

Ze prijzen zichtzelf volledig uit de markt op deze adressen, als ik Proximus was begon ik in deze blokken met het aanbieden van glasvezel. Vandaag kan Telenet al een deel van het tv-aanbod niet aanbieden aan deze klanten en zij zullen meer en meer een uitgekleed aanbod krijgen als IPTV echt de norm wordt.

Dit is een fout in hun netwerk, destijds gemaakt door de netbeheerders, dat nu wel eens mag rechtgezet worden.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

jantje81 schreef:Dit is een fout in hun netwerk, destijds gemaakt door de netbeheerders, dat nu wel eens mag rechtgezet worden.
En wat doe je met mensen die TV met een kaartje hebben?
MOeten die dan maar beperkt zijn tot die 10 zenders?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Die vraag is toch al aan bod gekomen? Waarom vind je dat analoog dan wel afgeschaft mag worden?
Er zijn massa's analoge tuners in omloop , veel meer dan digitale. TN heeft laten weten zijn hardware (dus ook dat tv kaartje geval) 5 jaar na aankoop te ondersteunen (cfr SD digicorders migratie MPEG2 naar MPEG4). Dus een overschakeling naar IPtv op 5 j is in principe mogelijk.
Dus vraag ik het nogmaals, waarom mag analoog weg en DVB-C niet? Omdat er meer digitale zenders in betere kwaliteit op de kabel kunnen in vergelijking met analoge zenders ? Bij Iptv is het aantal kanalen onbeperkt (geen beperking van wat er op de kabel past) en is on demand, storage in cloud enz enz mogelijk.

Dat rijgnet een fout ofeen voordelige keuze voor de diensten die destijds bestonden,' t is maar hoe ge het bekijkt.
Ik denk dat het aantal klanten (40K) niet zal opwegen tegen de kost van de ombouw (het bekende 80/20 regeltje .. je moet 80% moeite steken in 20% klanten). Sommige gebouwen vernieuwen ze blijkbaar wel, andere niet.
Ze kunnen (konden?) het permitteren , er zijn klanten die >250€ willen betalen om klant te mogen worden en die moeite zullen doen om de rest te overtuigen in de vergadering van mede-eigenaars.. dus geef telenet eens ongelijk? vergeet niet , 't is al lang geen bedrijf van openbaar nut meer.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Fluppeke schreef:Die vraag is toch al aan bod gekomen? Waarom vind je dat analoog dan wel afgeschaft mag worden?
Er zijn massa's analoge tuners in omloop , veel meer dan digitale.
Analoog is technologie van de begindagen van de televisie.
Waarom zou je dat analoge maar altijd voort blijven in stand houden, ook als het bandbreedte vreet?
Ik stel toch vast dat op satelliet men ook al jaren geleden de omschakeling naar digitaal gemaakt heeft?
Maar op de kabel zou dat ten eeuwigen dage moeten blijven bestaan.
Fluppeke schreef:TN heeft laten weten zijn hardware (dus ook dat tv kaartje geval) 5 jaar na aankoop te ondersteunen (cfr SD digicorders migratie MPEG2 naar MPEG4). Dus een overschakeling naar IPtv op 5 j is in principe mogelijk.
Zoals al vaak gezegd, je kunt bij een gedeeld medium met beperkte bandbreedte niet "geleidelijk aan" overschakelen.
Als jij de zenders via IPTV begint uit te zenden, dan nemen die dezelfde bandbreedte in van diegene die nu via DVB-C uitgezonden worden, of je moet op de een of andere manier direct veel meer bandbreedte ter beschikking stellen.
Of je moet stoppen met "TV met een Kaartje", dan 5 jaar wachten, en dan kun je overschakelen.
Als je het nog niet mocht begrijpen, kijk naar je eigen voorbeeld : je spreekt van de omschakeling van MPEG2 naar MPEG4.
Dat is niet zo geweest dat zender per zender, over een periode van 5 jaar werd omgeschakeld, en dat precies om dezelfde reden.
Er is geen voldoende bandbreedte om alles 2 keer uit te zenden.
Dat is nog minder zo bij omschakeling van DVB-C naar IPTV.
In dat geval ga je dus 100% van de digitale TV gebruikers lastigvallen met je verandering.
Fluppeke schreef:Bij Iptv is het aantal kanalen onbeperkt (geen beperking van wat er op de kabel past) en is on demand, storage in cloud enz enz mogelijk.
Dit verhaal is niet juist voor de kabel, dit klopt voor VDSL, omdat daar iedere gebruiker een punt nar punt verbinding heeft.
Dat is niet zo op de kabel.
Is ook al meerdere keren herhaald, maar gaat er precies niet in bij sommigen.
Fluppeke schreef:Dat rijgnet een fout ofeen voordelige keuze voor de diensten die destijds bestonden,' t is maar hoe ge het bekijkt.
Voor analoge TV was daar geen enkel probleem mee, die was ook niet interactief.
Je kunt moeilijk mensen verwijten dat ze niet 30 jaar vooruit kunnen kijken.
Fluppeke schreef:Ik denk dat het aantal klanten (40K) niet zal opwegen tegen de kost van de ombouw (het bekende 80/20 regeltje .. je moet 80% moeite steken in 20% klanten). Sommige gebouwen vernieuwen ze blijkbaar wel, andere niet.
Voor die ombouw betalen de klanten zelf ook mee.
Dus het is niet zo eenvoudig als jij laat uitschijnen.
Fluppeke schreef:Ze kunnen (konden?) het permitteren , er zijn klanten die >250€ willen betalen om klant te mogen worden en die moeite zullen doen om de rest te overtuigen in de vergadering van mede-eigenaars.. dus geef telenet eens ongelijk? vergeet niet , 't is al lang geen bedrijf van openbaar nut meer.
En er zijn heel veel die dat er niet voor over hebben.
In een appartementsgebouw is het niet voldoende dat één dat wil, als hij de rest niet meekrijgt, kunnen ze het wel vergeten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Mijn vermoeden dat kabelaars wel eens naar IPTV zullen willen gaan op termijn is hierbij bevestigd:

https://tweakers.net/nieuws/127477/delt ... veren.html
Laatste alinea:
Verder test de provider momenteel iptv...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Mijn vermoeden dat kabelaars wel eens naar IPTV zullen willen gaan op termijn
Daarvoor moest je nu ook niet echt slim zijn lijkt me... de toekomst is all-IP... dus ook TV.

Het huidige DVB-C broadcast modem is gewoon een overgangsfase (en ondertussen gaan we nog hybride vormen zien dus).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Moet je dan ook niet aan mij vertellen maar aan boulder :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zal nog lang wel nut zijn aan broadcast modellen, hoewel mss niet specifiek dvb-c.
Ik denk snel aan oldschool radio.
Een one-to-many oplossing die er gewoon "is" en geen extra BW opslokt naarmate er meer clients zijn heeft zijn nut, en zal voor bepaalde vormen nog lang bestaan.

Feit is bv dat er nog altijd veel mensen heel veel naar klassieke tv kijken (of dat nu analoog of digitaal is), en dat een broadcast model veel minder belastend is dan een streaming model.
De reden daarvoor is uiteraard niet puur technisch: als je alles zou gaan streamen, gaat men de BW vrijgekomen door het uitschakelen van dbv-c toch herbenutten, en doordat BW verkocht wordt aan meer dan 100% van de capaciteit, gaat dat zoiezo meer problemen geven dan het nu gewoon te broadcasten, want nu is de BW bezet en kan ze niet dubbel benut worden.

Maar ik geloof wel in een geleidelijke uitdoving van DVB-C. Misschien zelfs een hybride model, waarbij de meest bekeken zenders in dvb blijven, en de rest gestreamd wordt.

Hoewel dat een serieuze overstap zal zijn, hoedanook.
Van zodra tv overgaat op iptv ipv dvb-c, moet de infrastructuur wijzigen.
Ofwel maakt telenet dan een digicorder die zelf ook modem speelt, ofwel moet het tv verkeer langs hun internet modem gaan passeren.
Dat laatste wil zeggen dat ze ofwel een adapter kunnen uitbrengen (mogelijk ingebouwd in de modem) die dat iptv verkeer terug op coax gooit, ofwel mag iedereen netwerkkabels gaan trekken in zijn huis.
En het laatste dat een bedrijf als telenet wil is dat al zijn klanten infrastructuurwerken in huis gaan moeten doen, want dan is de drempel om over te stappen naar de concurrentie ineens superklein geworden.
Ik ben dus benieuwd hoe zij dat zouden zien naar de toekomst toe. Qua klantenbinding zou het alleszins interessant zijn om ofwel de digicorder een built-in modem te geven (met alle mogelijke storingsproblemen erbij die de NIU nu uitfiltert), of het signaal (in of achter de modem) terug op coax te zetten zodat de klant zijn huiscoaxkabel kan blijven gebruiken).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Van zodra tv overgaat op iptv ipv dvb-c, moet de infrastructuur wijzigen.
Ofwel maakt telenet dan een digicorder die zelf ook modem speelt, ofwel moet het tv verkeer langs hun internet modem gaan passeren.
Dat laatste wil zeggen dat ze ofwel een adapter kunnen uitbrengen (mogelijk ingebouwd in de modem) die dat iptv verkeer terug op coax gooit, ofwel mag iedereen netwerkkabels gaan trekken in zijn huis.
Waarom zouden er infrastructuur moeten wijzigen... iedere TN decoder is in princiepe aangesloten op de internet modem... alles is dus reeds klaar.

Het enige wat er moet gebeuren is een decoder uitbrengen die ook IPTV heeft en men kan geleidelijk (bijvoorbeeld voor weinig bekeken niche-zenders) overschakelen zonder dat de klant het zelfs beseft.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Waarom zouden er infrastructuur moeten wijzigen...
Aan de fysieke infrastructuur moet er inderdaad niets gewijzigd worden. Men gaat op termijn steeds minder kanalen in DVB-C doorgeven.

Op een bepaald moment gaan kabelboeren gewoon vaststellen dat meer en meer decoders in primetime stand-by staan terwijl het internetverkeer in primetime explodeert.

De conclusie zal zijn dat streaming via internet populairder wordt dan klassieke lineaire tv.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinds wanneer zijn de decoders aangesloten op de modem?
De coax wordt gesplit voor de modem.

Of heb je het over de interactive uplink?
Ik weet niet of iedereen die gebruikt, of mss via wifi of powerline runt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Sinds wanneer zijn de decoders aangesloten op de modem?
Sinds dag één... de technieker moet je decoder normaal aansluiten op de modem (al weigeren sommige mensen dat).
ITnetadmin schreef:Of heb je het over de interactive uplink?
Inderdaad... dat is toch een UTP verbinding tussen je decoder en je modem.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Sinds wanneer zijn de decoders aangesloten op de modem?
Sinds dag één... de technieker moet je decoder normaal aansluiten op de modem (al weigeren sommige mensen dat).
ITnetadmin schreef:Of heb je het over de interactive uplink?
Inderdaad... dat is toch een UTP verbinding tussen je decoder en je modem.
Dus mensen die TV met een kaartje hebben krijgen dan in de toekomst steeds minder zenders?
Zij gaan het zeker merken als dat ingeschakeld wordt.
Nochtans is dat een systeem dat relatief nieuw is bij Telenet (als je het vergelijkt met de digiboxen/digicorders, die er van in het begin waren).

Wat ik ook niet begrijp is dat diegenen die precies meest staan te schreeuwen om IPTV via de kabel, vaak dezelfde zijn die altijd schreeuwen dat ze vrije hardware willen.
Zijn jullie echt zo naïef dat jullie denken dat IPTV beter samengaat met vrije hardwarekeuze?
Hetgeen het dichtst in de buurt komt van vrije hardwarekeuze bij de kabel is "TV met een kaartje", de CI+ module dus.
Het geeft u misschien niet de mogelijkheden die je zou willen, maar wat bestaat er bij ProximusTV als tegenhanger?
Niets.

Het idee dat er wel een app zal komen lijkt mij vergezocht, anders had Proximus dit al lang op de markt gebracht.
Kijk maar gewoon eens naar de aanbieders die we hebben :

TV Vlaanderen : biedt IPTV aan voor een aantal zenders, maar alleen op de eigen hardware.
Proximus : alles IPTV, enkel op de eigen hardware.
Telenet : voorlopig geen IPTV.
Orange : voorlopig geen IPTV.

Overal waar vrije hardware aangeboden wordt, is er net géén sprake van IPTV.
En net nu staat DVB-C technisch toch wel heel ver.
Als je ziet dat er Linux receivers bestaan met FBC (full band capture) tuners, die op DVB-C gewoon van 8 muxen tegelijk kunnen opnemen, gaan we overgaan naar streaming, en liefst zonder locaal opslagmedium, zoals ook Proximus doet, veronderstel ik?
Een model waarbij alle controle volledig bij de provider ligt.
Alle opnames in de cloud, en als je eventjes wat wilt bekijken, dan zijn het de voorwaarden die op dat moment gelden, en vermits je niets meer locaal hebt, ben je volledig machteloos.
En daar staan jullie voor te applaudisseren?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Dus mensen die TV met een kaartje hebben krijgen dan in de toekomst steeds minder zenders?
Inderdaad... net zoals mensen met analoge TV ook minder zenders zullen krijgen.
boulder schreef:Nochtans is dat een systeem dat relatief nieuw is bij Telenet (als je het vergelijkt met de digiboxen/digicorders, die er van in het begin waren).
We zeggen hier ook niet dat het volgend jaar is of zelfs over 5 jaar... maar de technologie staat nu éénmaal niet stil.
boulder schreef:Zijn jullie echt zo naïef dat jullie denken dat IPTV beter samengaat met vrije hardwarekeuze?
IPTV heeft niets te maken met vrije hardware... met een gesloten encryptie erop is het evenmin "vrij" als "DVB-C" met encryptie.

IPTV is louter een transport mechanisme.
boulder schreef:Hetgeen het dichtst in de buurt komt van vrije hardwarekeuze bij de kabel is "TV met een kaartje", de CI+ module dus.
Inderdaad... Telenet doet het dus beter dan Proximus of Scarlet.
boulder schreef:Een model waarbij alle controle volledig bij de provider ligt.
Alle opnames in de cloud, en als je eventjes wat wilt bekijken, dan zijn het de voorwaarden die op dat moment gelden, en vermits je niets meer locaal hebt, ben je volledig machteloos.
En daar staan jullie voor te applaudisseren?
Ook dat is de toekomst... minder en minder controle die je zelf hebt... maar wederom heeft dit niets met IPTV te maken... remember, IPTV is louter een transport mechanisme.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Dus mensen die TV met een kaartje hebben krijgen dan in de toekomst steeds minder zenders?
Inderdaad... net zoals mensen met analoge TV ook minder zenders zullen krijgen.
Het is toch niet hetzelfde, ik heb geen hardware gekocht bij Telenet om analoge TV te kunnen kijken.
De TV is van Panasonic hier.
Bij digitale TV koop of huur je een digibox/corder, of je koopt een CI+ module.
Dan zeggen dat je plots minder zenders begint te krijgen, terwijl er technisch niets mis is met je toestel vind ik nogal straf.
TV met een kaartje raden ze ook aan voor 2e of 3e TV's.
Dan zit je effectief bij het bekabelingsprobleem.
Heeft iedereen netwerkkabels liggen tot aan die 2e of 3e TV, zodat hij kan interactief kijken?
Moet iedereen zich dan tevreden gaan stellen met een handjevol zenders voor zijn 2e of 3e TV, ook al hangt er al een digibox aan, of zit er een CI+ module in?
r2504 schreef:IPTV heeft niets te maken met vrije hardware... met een gesloten encryptie erop is het evenmin "vrij" als "DVB-C" met encryptie.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik zie Telenet niet overeenkomsten sluiten met alle grote TV fabrikanten om een app te maken, die dan op de grote merken van TV's draait en ondersteund blijft.
Alles draait om controle.
CI+ wordt wel als veilig beschouwd, maar dat werkt nu eenmaal wel met DVB oplossingen, en niet met IPTV.
r2504 schreef:IPTV is louter een transport mechanisme.
Het resultaat is wel hetzelfde.
r2504 schreef:Inderdaad... Telenet doet het dus beter dan Proximus of Scarlet.
Ik denk niet dat dat komt omdat ze daar zo edelmoedig zijn.
Per slot van rekening hebben ze CI+ niet bij Telenet uitgevonden.
Het is gewoon een standaard die ze ingevoerd hebben.
Dat er bij Proximus geen tegenhanger is, komt waarschijnlijk omdat er geen gelijkaardige standaard bestaat voor IPTV.
r2504 schreef:Ook dat is de toekomst... minder en minder controle die je zelf hebt... maar wederom heeft dit niets met IPTV te maken... remember, IPTV is louter een transport mechanisme.
Tja, als iedereen dat maar normaal vindt, en vooral dat sommigen daar precies zo rap mogelijk naartoe willen.
Ik heb soms de indruk dat mocht men handboeien verkopen, en ze zien er modieus uit, en ze komen in een luxe doosje, dat er sommigen zich naar de winkel zouden reppen om ze te kunnen kopen, en nog zelf zouden aandoen ook..
Ik denk dat ik in de toekomst minder TV ga kijken, misschien word ik nog wel een cordcutter.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

boulder schreef: Wat ik ook niet begrijp is dat diegenen die precies meest staan te schreeuwen om IPTV via de kabel, vaak dezelfde zijn die altijd schreeuwen dat ze vrije hardware willen.
Boulder we hebben toch vrije hardware keuze bij Telenet voor de onversleutelde kanalen.

Wat men onder vrije hardware verstaat is gewoon een alles in een boxje dat het voor de mensen gemakkelijker zou maken om te switchen tussen de verschillende providers. Het gaat over een wensdroom die het duopolie zou breken ( maar onhaalbaar want zij zullen hun sterkte niet laten afnemen)

Als telenet er bij zou winnen om volledig iptv te gaan zal dat zeker een streefdoel van hun worden. Ik ken daar niet genoeg van maar gans het interactief gedeelte is dat niet IPTV? Er was zelf toch het idee om OTT te gaan op de nieuwe digiboxen ( netflix )

Je kan hier nog dagen kibbelen, ondertussen zullen de grote spelers enkel maar groter worden want de gewone klant neemt voor zijn gemak gewoon een alles in een pakketje en ziet daar eigenlijk nooit meer naar om.

Het enigste wat je eigenlijk kan doen is aan iedereen te kennen te geven dat je voor vrije hardware bent en andere keuzes maakt dan wat ze je aansmeren in elk telenet of proximus punt. ( wat eigenlijk best idioot is omdat het best wel goed afgewerkte producten zijn, en eigenlijk voor een habbekrats. Waar je vroeger het kijk en luistergeld had, de kabel, de filmnet box, dat muziek ding, en een telefoonlijn dat had je niet voor 4000 Bfr.)

Dus kijk FTA of OTT en kies voor een obscure provider :beerchug:

edit: ow yeah Boulder gaat voor een sacrale verbranding van zijn digibox :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Het is toch niet hetzelfde, ik heb geen hardware gekocht bij Telenet om analoge TV te kunnen kijken.
Geen paniek boulder... TN heeft een commitment om z'n hardware 5 jaar te ondersteunen... dus voorlopig moet je er nog niet wakker van liggen.
boulder schreef:Dan zeggen dat je plots minder zenders begint te krijgen, terwijl er technisch niets mis is met je toestel vind ik nogal straf.
Met het analoge TV toestel was ook niets mis... sorry, dit noemt men technische evolutie.
boulder schreef:TV met een kaartje raden ze ook aan voor 2e of 3e TV's.
Dan zit je effectief bij het bekabelingsprobleem.
Heeft iedereen netwerkkabels liggen tot aan die 2e of 3e TV, zodat hij kan interactief kijken?
In tegenstelling tot coax is IPTV eenvoudiger te transporteren... powerlines, WIFI, ... wat voor coax niet werkt.
boulder schreef:Moet iedereen zich dan tevreden gaan stellen met een handjevol zenders voor zijn 2e of 3e TV, ook al hangt er al een digibox aan, of zit er een CI+ module in?
Toch bizar... mensen willen nieuwe mogelijkheden maar blijven halstarrig vasthouden aan oude technologie.
boulder schreef:Ik zie Telenet niet overeenkomsten sluiten met alle grote TV fabrikanten om een app te maken, die dan op de grote merken van TV's draait en ondersteund blijft.
Waarom zou je een app nodig hebben voor IPTV... het is net zoals DVB-C een standaard hoor (ook al kan je hem vandaag de dag niet vinden in de meeste TV's). Trouwens we hebben vandaag ook extra hardware nodig om de versleutelde kanalen te bekijken... vermoedelijk zal dit ook zo blijven op korte termijn (lees 10 jaar).
boulder schreef:Dat er bij Proximus geen tegenhanger is, komt waarschijnlijk omdat er geen gelijkaardige standaard bestaat voor IPTV.
Of gewoon de nood er niet is... bekablingsproblemen zijn er niet echt bij Proximus.
r2504 schreef:Tja, als iedereen dat maar normaal vindt, en vooral dat sommigen daar precies zo rap mogelijk naartoe willen.
Resistance is futile... buiten een aantal mensen op fora als deze ligt er niemand wakker van. De TV-kijker heeft er meer mogelijkheden bij tov. 25 jaar geleden en dat ook nog eens aan een betere kwaliteit... die maakt zich heus geen zorgen over een bakje (puur gerommel in de marge dus).
r2504 schreef:Ik denk dat ik in de toekomst minder TV ga kijken, misschien word ik nog wel een cordcutter.
Tja, dat is jou keuze... niemand verplicht je TV te kijken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Resistance is futile... buiten een aantal mensen op fora als deze ligt er niemand wakker van. De TV-kijker heeft er meer mogelijkheden bij tov. 25 jaar geleden en dat ook nog eens aan een betere kwaliteit... die maakt zich heus geen zorgen over een bakje (puur gerommel in de marge dus).
.
Vlamingen worden al sinds eind jaren 90 gehersenspoeld dat het niet anders kan
uiteraard klaagt er dan niet meer zo veel volk.

de beeldkwaliteit is er op vooruitgegaan, dat klopt maar op alle andere vlakken doe je eigenlijk verlies en technische vooruitgang wordt systematisch afgeblokt of wordt jaren te laat toegelaten, denk aan telenet's kijken met een kaartje. mijn tv uit 2007 had die functionaliteit al, het duurde tot 2015/16 voor telenet dat toeliet

de telecombakjes zijn hopeloos, je kunt je kleinkind niet meer opnemen en dat bandje in de kast zetten voor binnen 20j, prijzen belachelijk hoog, vroeger kon je onbeperkt aantal tv op uwe kabel aansluiten (wij hadden er 4 in ons kot staan) bij telegan ...
hbbtv zoals in Duitsland zal er hier nooit doorkomen omdat dit in de portemonnee vd duopolisten snijdt. neem het streamingverhaal rond bv game of thrones. Met echte concurrentie zullen ze rap systemen ontwikkelen dat iemand als ik via hun website, tegen betaling, die afleveringen in hd kan bekijken.
nu verwachten ze van mij dat ik desnoods verhuis, mijn grootmoe woont in zo'n grote blok waar ge door het rijgnet geen telenet kunt krijgen.

ontwikkel bv dvb-t en zet daar de 15-20 meest gangbare posten op, Duitsland, Engeland,... ik garandeer u dat het niet lang duurt voor grote groepen in de stad hun telenet/belgacombakjes op het containerpark afgeven.
dan kiest ge zelf uwen tv en kunt ge diens functionaliteiten effectief gebruiken, kunt ge zelf bakjes kiezen of tv's waar het al ingebouwd zit, de lottowinnaar en zijn bang en olufsen (rond bv opnames, time-shift,...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:Vlamingen worden al sinds eind jaren 90 gehersenspoeld dat het niet anders kan
Alles kan anders... maar aanbieders gaan gewoon voor de massa. Wat jij of ik wil doet dus niet terzake, en blijkbaar is er ook geen enkel bedrijf geinteresseerd om het commercieel aan te bieden (niemand ziet er dus een markt in - waar hij z'n boterham mee kan verdienen).
1207 schreef:je kunt je kleinkind niet meer opnemen en dat bandje in de kast zetten voor binnen 20j
Goh, mensen nemen gewoon zelf dingen op in 4K vanaf hun Drone... 99.99% van de mensen komt trouwens nooit op TV.
1207 schreef:ontwikkel bv dvb-t en zet daar de 15-20 meest gangbare posten op
Zoals Digitenne in Nederland... niet echt een succes (tenzij voor wat mensen op een camping). DVB-T is gewoon oude wijn in nieuwe zakken... het blijft technologisch gewoon een enorm beperkt concept wat dus gewoon zal verdwijnen.

In Belgie was er voor DVB-T trouwens geen enkele kandidaat behalve Telenet ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Alles kan anders... maar aanbieders gaan gewoon voor de massa. Wat jij of ik wil doet dus niet terzake, en blijkbaar is er ook geen enkel bedrijf geinteresseerd om het commercieel aan te bieden (niemand ziet er dus een markt in - waar hij z'n boterham mee kan verdienen).?
er kan niemand bij, logisch dat je geen concurrentie , vernieuwing,klantgericht denken, ... krijgt.
dat heeft niet eens met interesse vanuit het buitenland te maken.

dat is nu 1x een eigenschap van een monopolie
privébedrijf a bezit de kabel, privébedrijf b het kopernetwerk en er kan nooit iemand bij. Een echte concurrent moet de straten opengooien en zijn eigen kabels leggen. Of dit nieuwe bedrijf daar ooit toestemming voor krijgt?

op het kopernetwerk zitten een paar zogezegde concurrenten maar dat zijn hooguit doorverkopers vh product van dat monopoliebedrijf.

in de jaren 90 was Vlaanderen wereldleider op vlak van kabelinternet, nu lopen we hopeloos achter net omdat dat privébedrijf geen enkel incentive had om door te evolueren en ontwikkelen.
om 1 of andere bizarre reden blijf jij dit soort praktijken verdedigen.

de netwerken hadden altijd eigendom vd staat moeten blijven, net zoals men nooit het wegennetwerk cadeau zal doen aan automerk x. Stel je voor dat men in 90 in de DDR het wegennetwerk cadeau had gedaan aan de fabrikant van de trabantjes. Tot op vandaag zouden er dan alleen trabantjes op de autostrade dresden-Berlijn mogen rijden, die je uiteraard veel te veel betaald. De Duitse R2504 zou dit verdedigen en argumenteren dat concurrenten blijkbaar niet geïnteresseerd zijn dus die situatie normaal is.

dvd-t is niet oninteressant als je kijkt naar groot-brittanië gewoon ff google gebruiken. In duitsland maken ze nu de switch naar dvd-t2.
In Vlaanderen heeft Telenet die doelbewust vermoord. 15 euro voor 10 zenders waarvan er 5 hoe dan ook al gratis zijn was hun aanbod, uiteraard met een bakje en maximale beperkingen :)
geheel in de logica vd monopolist

de neige optie is om het kabel en kopernetwerk terug te nationaliseren en dan kan concurrentie pas echt spelen. dan kan de trabant trachten te concurreren met audi, Porsche en vw.
Laatst gewijzigd door 1207 24 jul 2017, 18:00, in totaal 2 gewijzigd.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

even een kanttekening voor boulder, Ik zeg waar de markt naartoe zal gaan.. niet waar ik persoonlijk blij van zal worden of wat het beste is voor de consument. De evolutie naar digitale tv zoals geïmplementeerd door telenet was ook al nefast voor de consument (in het begin zelfs nog gesponserd door belastingbetaler door BTW verlaging. De implementatie van Indi was pakken beter maar we kennen allen de geschiedenis.

maar met Iptv zal het mijn inziens niet verslechteren... integendeel er is kans dat content eindelijk losgemaakt kan worden van de providers. De hardware kost 2 keer niets (cfr chromecast) ...

Het is niet omdat 99.9% niet op tv komt dat er geen behoefte is om iets lang bij te houden.
DVB-T is de kroniek van een aangekondigde dood dankzij telenet. Heeft weinig met de technologie op zich te maken.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boulder schreef: Dan zeggen dat je plots minder zenders begint te krijgen, terwijl er technisch niets mis is met je toestel vind ik nogal straf.
Dat uitgerekend jij dat straf vind.. In het topic over de omschakeling van MPEG2 naar MPEG4 hoorden we toch iets anders van u. Nochtans is er technisch ook niets mis met die toestellen die nu opeens minder zenders krijgen.
boulder schreef:Heeft iedereen netwerkkabels liggen tot aan die 2e of 3e TV, zodat hij kan interactief kijken?
Moet iedereen zich dan tevreden gaan stellen met een handjevol zenders voor zijn 2e of 3e TV, ook al hangt er al een digibox aan, of zit er een CI+ module in?
Dat is een voordeel van IPTV: Het is veel flexibeler. Je hoeft geen kabel te hebben. Een powerline of wifi verbinding volstaan ook.
boulder schreef:Ik zie Telenet niet overeenkomsten sluiten met alle grote TV fabrikanten om een app te maken, die dan op de grote merken van TV's draait en ondersteund blijft.
Waarom zou je een app moeten hebben? Dat kan via een app, maar zal in de toekomst standaard ingebouwd worden als meer en meer providers IPTV gebruiken.
boulder schreef:CI+ wordt wel als veilig beschouwd, maar dat werkt nu eenmaal wel met DVB oplossingen, en niet met IPTV.
Ah neen? IPTV is ook gewoon een DVB oplossing: https://www.dvb.org/standards/dvb-iptv
While previous versions of the CI specifications do not include the ability to route IP-delivered content over the TS Interface, CI+ 1.4 extends the routing and decryption of premium protected content delivered over IP to a network interface. This enables service providers and network operators to provide a single CICAM that can receive and decrypt both broadcast and IP-delivered content offerings with a single standard form factor device.
http://www.prnewswire.com/news-releases ... 02901.html
boulder schreef: Dat er bij Proximus geen tegenhanger is, komt waarschijnlijk omdat er geen gelijkaardige standaard bestaat voor IPTV.
Dat er bij proximus geen tegenhanger is komt omdat er nog amper TV's zijn met ondersteuning voor IPTV ingebouwd. Het is nog redelijk nieuw maar nu al lijkt het een goede kanshebber voor de toekomst te zijn.
boulder schreef:Tja, als iedereen dat maar normaal vindt, en vooral dat sommigen daar precies zo rap mogelijk naartoe willen.
Ik heb soms de indruk dat mocht men handboeien verkopen, en ze zien er modieus uit, en ze komen in een luxe doosje, dat er sommigen zich naar de winkel zouden reppen om ze te kunnen kopen, en nog zelf zouden aandoen ook..
Ik denk dat ik in de toekomst minder TV ga kijken, misschien word ik nog wel een cordcutter.
Ik ben altijd al voorstander geweest van digitalisering en het aanbieden van meer flexibiliteit & kwaliteit op efficiëntere manieren (zolang dat op een aanvaardbare termijn en met voldoende informatie gebeurd natuurlijk). Net zozeer ben ik al van dag 1 tegenstander van de beperkingen die de providers daar aan koppelen. Die zijn niet eigen aan analoog, DVB-C of IPTV. Dat hangt allemaal af van hoe hard ze met auteursrechten schermen en hun eigen ecosysteem willen beschermen en monetizeren.

En ja, de kans is groot dat bij een eventuele overstap naar IPTV de beperkingen nog groter worden. Maar maak u geen illusies, ook wanneer de overstap naar IPTV er niet komt komen er meer beperkingen.

En dit past dan ook perfect in de stelling "Telenet en Proximus nog te sterk". Als telenet niet zo'n sterke speler was zaten we nu misschien niet met encryptie en alle bijkomende beperkingen op DVB-C.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:Aler kan niemand bij, logisch dat je geen concurrentie , vernieuwing,klantgericht denken, ...
Nogmaals, bij DVB-T was er geen andere geïnteresseerde dan Telenet, en in fiber aanleggen ziet er blijkbaar ook niemand z'n brood (nochtans bestaan beide wel in Nederland... het is dus maar een flauw excuus de bestaande providers hiervan de schuld te geven, ook in Nederland heb je een sterk KPN en Ziggo).
1207 schreef:privébedrijf a bezit de kabel, privébedrijf b het kopernetwerk en er kan nooit iemand bij. Een echte concurrent moet de straten opengooien en zijn eigen kabels leggen. Of dit nieuwe bedrijf daar ooit toestemming voor krijgt?
Nederland is toch niet anders... daar kan het wel. Trouwens Telenet moet geen toestemming geven... dat is onze overheid.
1207 schreef:op het kopernetwerk zitten een paar zogezegde concurrenten maar dat zijn hooguit doorverkopers vh product van dat monopoliebedrijf.
Zitten er in Nederland of welk land dan ook 5 koperkabels in de grond of 3 coaxen langs de gevels ?

Het is zo makkelijk van te roepen "het zijn Telenet/Proximus"... maar niemand doet er iets aan :!:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:Boulder we hebben toch vrije hardware keuze bij Telenet voor de onversleutelde kanalen.
Veel zijn het er niet, hee?
In het buitenland kan dat toch precies beter.
9livesuni schreef:Wat men onder vrije hardware verstaat is gewoon een alles in een boxje dat het voor de mensen gemakkelijker zou maken om te switchen tussen de verschillende providers.
Dat is hoe de politiek dat de laatste tijd invult.
Vrije hardware is in werkelijkheid dat je met een compatible toestel kunt kijken, dat kan bijv. een VU+ Ultimo 4K zijn, zoiets zou ideaal zijn.
Die toestellen hebben een DVB-C FBC tuner aan boord, en kunnen van 8 muxen tegelijk opnemen.
Maar dat past niet in de nieuwe optiek van "alles streamen", natuurlijk.
9livesuni schreef:( wat eigenlijk best idioot is omdat het best wel goed afgewerkte producten zijn, en eigenlijk voor een habbekrats.
Daarover gaat het bij mij niet.
Ik keek al van ten tijde van analoge TV op mijn PC met wat PVR tuners en Windows Mediacenter.
Het gemak dat je iets kon instellen en later bekijken, en al beginnen kijken terwijl het net bezig was, is iets dat andere mensen niet begrepen, en ze pas zijn beginnen snappen nadat digitale TV er kwam.
Streamen van de Dreambox naar bijv. een tablet kon ook al jaren op die toestellen.
Dus het is echt niet dat ik vol verbazing kijk naar wat er mogelijk is op een digicorder, dat is altijd minder geweest dan je met alternatieve hardware kon, natuurlijk is die dan wel duurder.
r2504 schreef:Geen paniek boulder... TN heeft een commitment om z'n hardware 5 jaar te ondersteunen... dus voorlopig moet je er nog niet wakker van liggen.
Ja, maar zoiets betekent toch niet veel?
Stel dat ze morgen PlattelandsTV naar IP overbrengen, dan gaan ze u geen gratis vervanging van uw CI+ module geven.
Ze gaan zeggen : "och voor die ene zender".
En dan een maand later komt er misschien weer eentje bij die dan enkel via IP te bekijken is.
En zo wordt er sluipend omgezet.
r2504 schreef:Met het analoge TV toestel was ook niets mis... sorry, dit noemt men technische evolutie.
Bij de evolutie van analoge naar digitale TV kon je nog ergens een voordeel zien voor de consument (beeldkwaliteit, mogelijkheid tot veel meer kanalen, meerdere audio- of ondertitels, etc.)
Hier zie ik dat voordeel niet.
De beeldkwaliteit heeft niets te maken met het al dan niet via IPTV verspreiden, integendeel, je riskeert van 2x hetzelfde te moeten doorsturen (bij het live TV kijken is nog eventjes vergeten dat een gebruiker op PAUSE kan drukken, vanaf dat moment wordt de benodigde bandbreedte dus al verdubbeld, of de locale harddisk moet het opvangen, maar velen willen dit ook weg, want "niet modern genoeg"...)
Dus voor de beeldkwaliteit moet je het niet doen.
En qua kanalen, als je Astra1,2,3, en Hotbird hebt, zie je dat zelfs al had je oneindig veel bandbreedte, dat het aantal kanalen dat ook echt interessant is, toch ook wel beperkt is.
Dat zijn dus de mogelijke voordelen.
Qua nadelen zie ik er veel meer.
Als je de gebruiker de indruk geeft dat hij alles "bestelt", kun je ook voor alles apart beginnen factureren, in tegenstelling tot als je gewoon "locaal" afstemt op bijv. VTM HD.
En als er niets nog locaal staat, dan geef je helemaal het gevoel aan de gebruiker dat hij bij elke stap mag blij zijn dat hij nog iets krijgt voor zijn geld.
Hoe lang gaan je opnames blijven staan, enz. ?
Ik zie gewoon dat met deze evolutie alle macht bij de provider komt te liggen, en vermits er zo weinig spelers zijn, zal het niet moeilijk zijn om de prijzen de pan te doen uitswingen.
Vergeet niet dat de videotheken weg zijn, dus veel initiatieven zijn gewoon weg.
r2504 schreef:Toch bizar... mensen willen nieuwe mogelijkheden maar blijven halstarrig vasthouden aan oude technologie.
Wat zijn dan die nieuwe mogelijkheden die mij gegeven worden door naar IPTV om te schakelen?
Ik zie ze niet, ik zie vooral veel extra beperkingen, en veel mogelijkheden voor de provider om extra door te rekenen.
r2504 schreef:Waarom zou je een app nodig hebben voor IPTV... het is net zoals DVB-C een standaard hoor (ook al kan je hem vandaag de dag niet vinden in de meeste TV's).
Iemand zei hier toch dat er gewoon maar een app moest gelanceerd worden.
Kijk, het mag dan al een standaard zijn, blijkbaar zit die dan toch niet in de TV's van nu.
Ik vermoed dat het vertrouwen dat die netwerkinterface perfect dicht is, dan toch niet zo groot is, in vergelijk met de coaxkabel.
r2504 schreef:Trouwens we hebben vandaag ook extra hardware nodig om de versleutelde kanalen te bekijken... vermoedelijk zal dit ook zo blijven op korte termijn (lees 10 jaar).
Ja, een CI+ kaartje.
Lijkt mij toch handig dat dat kan, en je niet altijd een box moet aan de TV hangen.
Ik ken mensen die met zo'n kaartje heel tevreden zijn, ook al kun je dan meer met een box.
r2504 schreef:Of gewoon de nood er niet is... bekablingsproblemen zijn er niet echt bij Proximus.
Met CI+ zijn er ook geen bekabelingsproblemen.
Ik denk dat het vooral met beveiliging te maken heeft, vertrouwen ze al die TV fabrikanten wel?
Er moet er maar eentje tussen zitten met slechte beveiliging...
r2504 schreef:Resistance is futile... buiten een aantal mensen op fora als deze ligt er niemand wakker van. De TV-kijker heeft er meer mogelijkheden bij tov. 25 jaar geleden en dat ook nog eens aan een betere kwaliteit... die maakt zich heus geen zorgen over een bakje (puur gerommel in de marge dus).
De gebruikservaring zal toch wel totaal anders zijn bij IPTV.
Je kunt niet even snel zappen bijv., want er moet bij iedere zap contact genomen worden met de server.
r2504 schreef:Tja, dat is jou keuze... niemand verplicht je TV te kijken.
Het zou toch leuk zijn als we nog iets meer vrijheid hebben, dan iets niet verplicht zijn...
1207 schreef: ontwikkel bv dvb-t en zet daar de 15-20 meest gangbare posten op, Duitsland, Engeland,... ik garandeer u dat het niet lang duurt voor grote groepen in de stad hun telenet/belgacombakjes op het containerpark afgeven.
Dat DVB-T geen succes geworden is hier, ligt volgens mij aan de Overheid.
Volgens mij wilden die helemaal niet dat dat een succes ging worden.
Om te beginnen kwam de start al heel laat.
Daarbovenop kwam dat er weinig muxen beschikbaar zouden zijn, dat betekent dat een speler niet met een heel groot pakket aan zenders op de proppen kon komen.
En om het dan helemaal oninteressant te maken, eiste de Vlaamse regering dan nog eens dat er een gedeelte voor DVB-H ging voorbehouden zijn.
Als je ergens een nieuwe markt betreedt, en je wilt ernstig concurreren, dan wil je toch een interessant pakket kunnen bieden.
Met al die voorwaarden hebben ze er volgens mij voor gezorgd, dat alleen maar de schijn gewekt werd, dat er een kans kwam voor een nieuwe concurrent.
Geïnteresseerden zullen dit ook wel gezien hebben, en afgehaakt hebben.
En nadien kon het aan Telenet verkocht worden, met als excuus "niemand was geïnteresseerd."
r2504 schreef:Zoals Digitenne in Nederland... niet echt een succes (tenzij voor wat mensen op een camping). DVB-T is gewoon oude wijn in nieuwe zakken... het blijft technologisch gewoon een enorm beperkt concept wat dus gewoon zal verdwijnen.
Digitenne was wel een groot succes in het SD tijdperk.
Fluppeke schreef: maar met Iptv zal het mijn inziens niet verslechteren... integendeel er is kans dat content eindelijk losgemaakt kan worden van de providers. De hardware kost 2 keer niets (cfr chromecast) ...
Je zegt het zelf : chromecast.
Wat belet een ander om een bakje te maken dat je aan je TV hangt, en dan van alles over the top aan te bieden?
Daarvoor hoeven ze toch totaal niet op je digibox aanwezig te zijn?
Geloof je nu echt als Telenet de infrastructuur in handen heeft, dat de content dan losgemaakt zal worden van de providers?
MaT schreef:Dat uitgerekend jij dat straf vind.. In het topic over de omschakeling van MPEG2 naar MPEG4 hoorden we toch iets anders van u. Nochtans is er technisch ook niets mis met die toestellen die nu opeens minder zenders krijgen.
Zie je het verschil niet?
De laatste MPEG2 toestellen werden jaren van te voren verkocht.
Huurtoestellen mochten sowieso omgeruild worden.
TV met een Kaartje daarentegen wordt nog altijd nieuw verkocht, en er is geen enkele mededeling dat dit binnenkort verouderd zou zijn.
Er werd ook niet gezegd van "en dan smijten we die of die zender naar IPTV only, en wie het niet meer kan ontvangen, pech...".
En toen de omschakeling gebeurd was, zijn er massa's SD zenders naar HD omgezet (de NPO zenders bijv. de Duitse, enz. enz.).
Dus het heeft wel degelijk tastbare voordelen voor de gebruikers gehad.
Ik moet nog het eerste voordeel voor de gebruiker horen waar die IPTV mee gaat uitpakken.
MaT schreef:Dat is een voordeel van IPTV: Het is veel flexibeler. Je hoeft geen kabel te hebben. Een powerline of wifi verbinding volstaan ook.
Allez, komaan, in de meeste huizen zijn er op meerdere plaatsen coax aansluitingen.
Meestal in de living, en vaak nog in de slaapkamers.
Dat is al 40 jaar zo.
Dan heb je dus enkel een CI+ module per toestel nodig.
Dat lijkt mij toch zeker zo flexibel.
MaT schreef:Dat er bij proximus geen tegenhanger is komt omdat er nog amper TV's zijn met ondersteuning voor IPTV ingebouwd. Het is nog redelijk nieuw maar nu al lijkt het een goede kanshebber voor de toekomst te zijn.
Misschien omdat men schrik heeft dat die netwerkaansluiting toch niet zo veilig zal zijn?
Het is toch raar dat de meeste TV's een netwerkaansluiting hebben, maar dat support voor IPTV er niet is.
MaT schreef:En dit past dan ook perfect in de stelling "Telenet en Proximus nog te sterk". Als telenet niet zo'n sterke speler was zaten we nu misschien niet met encryptie en alle bijkomende beperkingen op DVB-C.
Ik denk dat een voorbeeldje uit het buitenland bewijst dat het niets met sterke speler te maken heeft.
Ik heb al geschreven over Joyne, die volledig vanaf 0 begint nu, als concurrent van Canal Digitaal in Nederland.
Ze hebben bekendgemaakt wat hun codering is : het is de nieuwste Conax codering.
Als je leest wat dat allemaal biedt, dan heb je als provider volledige controle.
Dat gaat van opnames beperken in de tijd, doorspoelen beperken, watermerken van de opnames, noem maar op.
Is Joyne dan zo'n sterke speler?
Ze hebben op dit moment nog 0 klanten, ze moeten nog beginnen.
En in Nederland is er veel meer keuze qua providers.
Het is altijd dat foute idee dat men denkt dat als hier iets gebeurt, dat dan typisch is voor hier.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Geloof je nu echt als Telenet de infrastructuur in handen heeft, dat de content dan losgemaakt zal worden van de providers?
Je bent je woordje naief vergeten boulder ;) . Het is alleszins mogelijk met Iptv en niet met DVB-C. Zelfs telenet heeft aangegeven netflix (iptv!) te voorzien in hun nieuwe decoder, dat is duidelijk een veldslag verloren want eerst dachten ze in mechelen hun eigen systemen te promoten (en exclusief aan te bieden) Het is zeker nog geen revolutie, maar de evolutie is ter toch... VRT.NU, VTM,stevie, SBS...ze hebben allemaal nu al iptv die al los staat van de providers.
Sommige argumenten blijven maar terugkomen... eigen hardware, en zelfs gekochte telenet hardware.. het is een minderheid op het netwerk. Daar zal telenet geen rekening mee houden. De SD digicorders (refurbished voor symbolisch bedrag) werden tot een jaar voor de afschaffing nog verkocht... en het is pas na wat heisa in de media en test-aankoop (voor de rest geen fan van) dat er beslist is de decoders 5 j te ondersteunen .. je kreeg dan (max)4j een gehuurde HD decoder. Maar van dat laatste waren veel telenet-shops niet op de hoogte (of moesten ze expres moeilijk doen?)
En trager zappen? Dat is ook relatief.. met snellere verbindingen, hardware en servers is dat bijna verwaarloosbaar, van enkele seconden synch beeld /geluid ga je ook niet dood ;)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Dan zeggen dat je plots minder zenders begint te krijgen, terwijl er technisch niets mis is met je toestel vind ik nogal straf.
Met het analoge TV toestel was ook niets mis... sorry, dit noemt men technische evolutie.
Nochtans...
Toen de kleurentv uitkwam, werd die ook compatibel gemaakt met zwart wit tv.
En dit door het ganse protocol zo op te stellen dat men de helderheid apart doorstuurde, en dan het "verschil" voor de kleuren.
Zo konden zwart wit tvs de kleureninfo negeren. Dit tot op de dag van vandaag.
Toen stereo radio uitkwam, zond men niet plots alles in stereo uit, nee.
Wat er gebeurde was dat men een mono signaal uitzond, een piloot signaal, en het "verschilsignaal" voor de andere kant.
En dit ook tot op de dag van vandaag.

Drastische overgangen zijn altijd vermeden.
Je mag het dan ook niet raar vinden dat mensen daar enorm weigerachtig tegenover staan.
Ik gebruik mijn stereoketen die ik kreeg toen ik mijn plechtige communie deed (toen hét standaardcadeau) ook nog altijd, en ik zou het heel erg vinden als die plots zou stoppen met werken.
Ik zou nog liever een adapter kopen die het DAB signaal omzet tot FM op de kabel, dan die stereo zomaar weg te doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik zou nog liever een adapter kopen die het DAB signaal omzet tot FM op de kabel, dan die stereo zomaar weg te doen.
Op zich is het inderdaad spijtig dat toestellen moeten verdwijnen die nog prima werken... al heb ik nog geen seconde spijt gehad van m'n flatscreen terwijl die "oude" Panasonic 100 Hz analoge TV een prima beeld gaf. De technologie zal altijd maar sneller en sneller gaan... waar is de tijd naartoe dat ik iedere week nog een CD kocht, vandaag vind je in een nieuwe PC zelfs geen speler meer !

Langs de ene kant willen we TB's per maand verzetten om oa. te Netflixen in 4K... maar als er louter theoretisch (want de eerste 10 jaar zal het broadcast modem heus niet weg zijn, we zijn zelfs nog niet van die oude analoge uitzendingen af) over IPTV gesproken wordt dan is het kot hier te klein :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Fluppeke schreef:
Geloof je nu echt als Telenet de infrastructuur in handen heeft, dat de content dan losgemaakt zal worden van de providers?
Je bent je woordje naief vergeten boulder ;) . Het is alleszins mogelijk met Iptv en niet met DVB-C. Zelfs telenet heeft aangegeven netflix (iptv!) te voorzien in hun nieuwe decoder, dat is duidelijk een veldslag verloren want eerst dachten ze in mechelen hun eigen systemen te promoten (en exclusief aan te bieden)
Maar je zegt het zelf : Stievie, VRT.Nu, Netflix, dat werkt allemaal gewoon via internet.
Waarom moet daarom de rest overgaan naar IPTV?
En op welke manier verandert dat iets aan het aanbod?
Ik gebruik ook VRT.nu af en toe, en mocht Netflix mij interesseren zou ik het ook nemen.
Maar dat passeert toch allemaal perfect via internet?
Waarom moet je daarom DVB-C opdoeken?
Fluppeke schreef:Sommige argumenten blijven maar terugkomen... eigen hardware, en zelfs gekochte telenet hardware.. het is een minderheid op het netwerk. Daar zal telenet geen rekening mee houden.
Wees gerust dat elk bedrijf naar de kosten kijkt, dus als ze hardware moeten omruilen gaan ze zeker kijken hoeveel hen dat zal kosten.
Fluppeke schreef:De SD digicorders (refurbished voor symbolisch bedrag) werden tot een jaar voor de afschaffing nog verkocht... en het is pas na wat heisa in de media en test-aankoop (voor de rest geen fan van) dat er beslist is de decoders 5 j te ondersteunen .. je kreeg dan (max)4j een gehuurde HD decoder.
Mijn ma had er eentje die 2 jaar oud was en ze gehad had aan 30€ of zo, daarna heeft ze nog 2 jaar een HD model mogen gebruiken, en dat was wel degelijk een nieuw toestel.
Daarna is ze naar TV met een kaartje overgegaan...
Fluppeke schreef:En trager zappen? Dat is ook relatief.. met snellere verbindingen, hardware en servers is dat bijna verwaarloosbaar, van enkele seconden synch beeld /geluid ga je ook niet dood ;)
Dat is toch een achteruitgang, bij zappen met een tuner staat het signaal direct klaar, bij IPTV moet hij contact nemen met de server en dan beginnen bufferen en dan streamen. (
r2504 schreef:want de eerste 10 jaar zal het broadcast modem heus niet weg zijn, we zijn zelfs nog niet van die oude analoge uitzendingen af) over IPTV gesproken wordt dan is het kot hier te klein
Dat zeg jij, maar anderen zeggen dat Telenet efkes snel DVB-C gaat opdoeken, en alles naar IPTV omzetten, en tough luck voor wie dat niet wil.
Dat is wel eventjes een ander verhaal.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Maar je zegt het zelf : Stievie, VRT.Nu, Netflix, dat werkt allemaal gewoon via internet.
Waarom moet daarom de rest overgaan naar IPTV?
En op welke manier verandert dat iets aan het aanbod?
Je begrijpt toch ook dat wanneer je blijft verder doen met DVB-C deze dingen nooit hadden bestaan... het is dus een extra aanbod dat alléén maar mogelijk is met IPTV. Om die reden zullen we ook evolueren naar dergelijke technologie... weg klassiek broadcast model.
boulder schreef:Dat zeg jij, maar anderen zeggen dat Telenet efkes snel DVB-C gaat opdoeken, en alles naar IPTV omzetten, en tough luck voor wie dat niet wil.
En wie geloof je nu... of wat denk je zelf ? Soms verbaas je me echt... in het ene topic zoveel analytisch vermogen en kennis, in het andere een pure angsthaas die de meest wilde verhalen gelooft (en dat terwijl we ondertussen zelfs nog massaal veel bandbreedte verkwisten aan een dom analoog signaal :roll: ).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boulder schreef: Zie je het verschil niet?
De laatste MPEG2 toestellen werden jaren van te voren verkocht.
Huurtoestellen mochten sowieso omgeruild worden.
TV met een Kaartje daarentegen wordt nog altijd nieuw verkocht, en er is geen enkele mededeling dat dit binnenkort verouderd zou zijn.
Er werd ook niet gezegd van "en dan smijten we die of die zender naar IPTV only, en wie het niet meer kan ontvangen, pech...".
En toen de omschakeling gebeurd was, zijn er massa's SD zenders naar HD omgezet (de NPO zenders bijv. de Duitse, enz. enz.).
Dus het heeft wel degelijk tastbare voordelen voor de gebruikers gehad.
Ik moet nog het eerste voordeel voor de gebruiker horen waar die IPTV mee gaat uitpakken.
Er is nog geen verschil te zien. IPTV bij telenet is nog niet meteen voor morgen, we zeggen gewoon dat we dat verwachten in de toekomst en dat het zeker niet onmogelijk is.
Maar wanneer het komt kan het zo zijn dat sommige zenders inderdaad verhuizen van technologie en je dus minder en en minder zenders krijgt op DVB-C.
Het eerste voordeel heb ik al gegeven: IP is veel flexibeler dan coax. Hieronder meer ↓
boulder schreef:Allez, komaan, in de meeste huizen zijn er op meerdere plaatsen coax aansluitingen.
Meestal in de living, en vaak nog in de slaapkamers.
Dat is al 40 jaar zo.
Dan heb je dus enkel een CI+ module per toestel nodig.
Dat lijkt mij toch zeker zo flexibel.
En bij evenveel huizen is er geen coax op de slaapkamers.
Daarentegen zijn er wel in zo goed als alle kamers stopcontacten en potentieel wifi bereik. Overal waar je dat hebt kan je IPTV kijken. TV in je tuinhuis of wc, ik zou zelf niet weten waarom, maar het kan perfect. In de zomer gewoon de 65" oled in de tuin plaatsen en naar het WK voetbal kijken met de vrienden, kan perfect. Kan met een lange coax kabel ook natuurlijk, maar kom, wat is het simpelste denk je?
Huisje bouwen of renoveren? Enkel stopcontacten en ethernetkabels voorzien. Toch de TV plaatsen waar je niet als eerste in gedachten had of na 10 jaar eens de living omdraaien voor de verandering? De TV is daar geen hindernis meer want je hebt enkel een stopcontact nodig.
boulder schreef:Misschien omdat men schrik heeft dat die netwerkaansluiting toch niet zo veilig zal zijn?
Het is toch raar dat de meeste TV's een netwerkaansluiting hebben, maar dat support voor IPTV er niet is.
Waarom zou dat niet veilig zijn?
Waarom vertrouwt men fabrikanten wel met CI+ correct te implementeren bij DVB-C en niet bij DVB-IPTV?

Het is helemaal niet raar dat er nog weinig TV's zijn. DVB-C bestaat al sinds 1994, hoeveel TV's kon je toen kopen met een DVB-C tuner? Het heeft ook jaren geduurd eer de meerderheid van de TV's een DVB-C tuner aan boord hadden. DVB-IPTV bestaat veel minder lang en begint ook nu pas interessant te worden nu de bandbreedte het begint toe te laten.
boulder schreef:Ik denk dat een voorbeeldje uit het buitenland bewijst dat het niets met sterke speler te maken heeft.
Ik heb al geschreven over Joyne, die volledig vanaf 0 begint nu, als concurrent van Canal Digitaal in Nederland.
Ze hebben bekendgemaakt wat hun codering is : het is de nieuwste Conax codering.
Als je leest wat dat allemaal biedt, dan heb je als provider volledige controle.
Dat gaat van opnames beperken in de tijd, doorspoelen beperken, watermerken van de opnames, noem maar op.
Dat bewijst helemaal niets.
Doordat de sterke spelers vandaag allemaal codering gebruiken kom je er als nieuwe speler ook niet meer mee weg om het zonder te doen. In het begin waren de zenders geen vragende partij en had je aanbieders als In.Di met een ongecodeerd aanbod. Wat als In.Di destijds de dominante speler was en telenet opkocht ipv andersom? Misschien zaten we dan nu niet met een gecodeerd aanbod...
Dat is wat sterke spelers doen boulder, zij bepalen direct en indirect de spelregels voor anderen.

En tussen haakjes: Die conax codering is gewoon de versleuteling. Alle opties voor de provider die je daar opnoemt zijn ook onderdeel van CI+ en zijn beschikbaar voor telenet en proximus. Als ze willen zetten ze die morgen aan en dan moeten kleine spelertjes als joyne gewoon volgen. Het zijn namelijk de zenders die nu verveeld zitten met uitgesteld kijken omdat ze reclameinkomsten verliezen. Als de groten het doen en jij als klein spelertje niet, dan kan je snel fluiten naar je contracten met de zenders.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef: Je begrijpt toch ook dat wanneer je blijft verder doen met DVB-C deze dingen nooit hadden bestaan... het is dus een extra aanbod dat alléén maar mogelijk is met IPTV. Om die reden zullen we ook evolueren naar dergelijke technologie... weg klassiek broadcast model.
Tja enkel is dat OTT en geen IPTV, als OTT kijker zit je wel met een geweldige beperking. Het is altijd afwachten of je traffiek niet in wacht komt. Bij dvb-c of IPTV stelt zich dat probleem niet.

OTT heeft wel het voordeel van UHD momenteel , al is dat eigenlijk best nog een marginaal verschijnsel.

In het buitenland zijn veel platformen reeds goed uitgebouwd ( al dan niet met regiobeperking) hier zal dat nooit wat worden. Die droom heb ik een tiental jaar geleden al opgegeven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:Je begrijpt toch ook dat wanneer je blijft verder doen met DVB-C deze dingen nooit hadden bestaan... het is dus een extra aanbod dat alléén maar mogelijk is met IPTV.
Het ene belet het andere toch niet?
Zo is er Net Gemist dat via DVB-C werkt, en tegelijk Stievie, VRT.Nu, etc. die via IP werken.
En Telenet heeft al van bij het begin video op aanvraag, die wel via DVB-C passeert.
DVB-C laat interactiviteit perfect toe.
r2504 schreef:En wie geloof je nu... of wat denk je zelf ? Soms verbaas je me echt... in het ene topic zoveel analytisch vermogen en kennis, in het andere een pure angsthaas die de meest wilde verhalen gelooft (en dat terwijl we ondertussen zelfs nog massaal veel bandbreedte verkwisten aan een dom analoog signaal :roll: ).
Er zijn wel al berichten van betrouwbare bronnen dat er op het einde van het jaar een nieuwe decoder ging komen, en er staat al een tijdje een extra codering naast de vroegere op de kabel.
MaT schreef:Waarom zou dat niet veilig zijn?
Waarom vertrouwt men fabrikanten wel met CI+ correct te implementeren bij DVB-C en niet bij DVB-IPTV?
Wel, de feiten zijn toch wat ze zijn, het ene is er wel, het andere is er niet.
MaT schreef:Het is helemaal niet raar dat er nog weinig TV's zijn. DVB-C bestaat al sinds 1994, hoeveel TV's kon je toen kopen met een DVB-C tuner?
Waarom zouden ze voor de Belgische markt TV's maken met DVB-C als er totaal geen aanbod was?
Ze zijn maar begonnen in 2005, dus wat moest je met zo'n tuner in 1994?
Da's een beetje zoals iemand die een GSM heeft liggen, 11 jaar voor er een GSM netwerk is.
Leuk om eens naar te kijken, maar redelijk nutteloos in tussentijd.
Maar IPTV is er quasi even lang als de DVB-C TV in dit land.
En de netwerkkaart zit in de meeste TV's, de softwarelaag daarentegen is er niet.
Laatst gewijzigd door boulder 25 jul 2017, 00:08, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Met netneutraliteit stelt het probleem 'traffiek in wacht ' ook niet. Dromen helpt niets ,maar we mogen er toch hopelijk vanuit gaan dat netneutraliteit een absoluut recht is, al dan niet onder druk van europa. Watsap ea zijn ook OTT , geen enkele isp kan dat blokkeren ten voordele van sms want dan lig je uit de markt. Onderschatten moeten we de telenetlobby absoluut niet doen, maar het verdienmodel dat de contentproviders gezien hebben in het zelf aanbieden via eigen platformen (vrt.nu/vtm,enz) zal alleszins niet op gejuich onthaald zijn in mechelen.

UHD en HDR zijn een usp voor iptv/streaming en voor telenet het gaat aanbieden moet het al zijn decoders vervangen (die decoder komt wrs pas volgend jaar en (rechten op)content voorzien. Laat ons hopen dat ze hierin fouten gaan maken (dat heeft de markt nu eenmaal nodig).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

netneutraliteit is leuk voor OTT, maar een recht? Er zal weinig netneutraal zijn vermoed ik.

Wat ik wil zeggen dat de bandbreedte voorzien is voor IPTV voor OTT is dat niet het geval. U zal geen hinder ervaren als iedereen via iptv kijkt terwijl dat met OTT wel het geval zal zijn. Een lijn kan maar aan op wat ze voorzien is, als de vraag tegroot is dan zit je als ontvanger met een probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Het ene belet het andere toch niet?
Daarom dat er ook een overgangsperiode zal bestaan... een hybride vorm en als we kijken naar analoge TV kan dat héél lang duren.
boulder schreef:En Telenet heeft al van bij het begin video op aanvraag, die wel via DVB-C passeert.
DVB-C laat interactiviteit perfect toe.
Totaal niet schaalbaar... leuk voor de enkeling die VOD kijkt maar niet op grote schaal (teveel verkwisting van MUXen).
boulder schreef:Waarom zouden ze voor de Belgische markt TV's maken met DVB-C als er totaal geen aanbod was?
TV's maakt men niet voor een markt maar voor een gans continent... via software gaat men eventueel features aan/uitzetten.

Maar inderdaad... pure IPTV zie je niet, het is steeds via een provider (en z'n bakje) omdat die zo een rijkere ervaring kan aanbieden (bv. catalogus).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Fluppeke schreef: En trager zappen? Dat is ook relatief.. met snellere verbindingen, hardware en servers is dat bijna verwaarloosbaar, van enkele seconden synch beeld /geluid ga je ook niet dood ;)
bij integan was het direct en je merkt dat verschillende tv producenten dat probleem ook proberen aan te pakken.
bv 2 tuners en triwjl je kijkt worden de zenders ernaast al in de achtergrond geladen.


maar mensen moeten zich geen illusie maken
vanaf dat telenet/proximus vaststellen dat online tv (stievie, netflix, vet nu) hen teveel klanten kosten , ze teveel bakjes terug krijgen,...
zullen ze gegarandeerd, zijnde monopolisten ingrijpen, om hun winst te behouden.
de klassieke uitleg is dat het technisch uiteraard niet anders kan :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:maar mensen moeten zich geen illusie maken
Forumgebruikers hier ook niet... er is gewoon geen alternatief vandaag de dag (tenzij je tevreden bent met alléén Netflix).

Dergelijke dingen vragen minstens een generatie (20 jaar dus) voor er effectief een grote ommezwaai komt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Leuk om te horen dat wij twintig jaar nodig hebben om tot op een punt te komen wat in alle buurlanden is uitgebouwd.

In Nederland kunnen ze een straat plaveien met hun OTT diensten andere landen hebben een vergelijkbaar aanbod.

Men kijkt steeds naar Amerika en hun SVOD terwijl andere landen met een vergelijkbaar aanbod het gewoon nog zonder de S doen.
https://techcrunch.com/2016/09/06/lost- ... -in-china/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zeg niet dat we zolang nodig hebben... uiteindelijk hebben we die dingen vandaag de dag ook al (en de man in de straat heeft in Nederland evenveel of weinig dan de man in de straat in België - het is dus niet geheel correct te doen alsof we kilometers achterlopen en het buitenland het walhalla is).

Ik tracht alléén duidelijk te maken dat de huidige 1% die sommige diensten gebruikt niet veel druk zet... Netflix wat dan weer een groter aandeel heeft, heeft die macht wel (daarom dat beide providers ook hun diensten beginnen te integreren op hun decoders).

De percentages in gebruik van diensten zullen pas echt stijgen bij een nieuwe generatie... mensen die nu +40 zijn blijven gewoonweg langer op vertrouwde technologie (geen idee hoe oud Boulder is maar die zweert zelfs bij pure broadcast, z'n kinderen zullen dat vermoedelijk niet langer doen).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”