Digitale radio (DAB) en stop FM

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Recent nieuwe wagen aangekocht met ingebouwde (tomtom) gps, bluetooth verbinding smarthphone en tal van andere features, radio, multimedia speler, alles uiteraard ingebouwd. De radio werkt op FM en het geluid is loepzuiver. Zelfs stilstaand, hoor ik niets van ruis op de achtergrond.

Onlangs gaf de radio-cd in de keuken (die we ook bij goed weer buiten gebruiken) de geest en vorig jaar een Tivoli- exemplaar - op FM - aangekocht met Bluetooth functionaliteit. FM geluid binnen zonder uitgeschoven antenne perfect met op de achtergrond niets van ruis. Weergave van muziek op het toestel via Bluetooth resulteert in goede, warme klank. Het ging hier wel om een exemplaar van 230€.

Alleen ... vernam ik dit weekend van een neef - multimedialiefhebber tot en met - dat de Vlaamse Regering komaf wil maken met FM om DAB of DAB+ ? in de plaats ervan te lanceren. Reden betreft de digitale kwaliteit maar voor aankoop van de wagen heb ik in een testwagen met DAB en één met klassieke FM ontvanger gereden en echt waar, voor mij was de geluidskwaliteit quasi-idem. Onwaarschijnlijk zal DAB geen ruis vertonen op plaatsen met zwakkere ontvangst maar anderzijds heb ik ook al gelezen dat DAB niet het bereik heeft van FM. De ontvanger met DAB was wel enkele honderden euro's duurder (met dit budget had ik een achteruit-rij camera).

In enkele artikels op het internet heb ik gelezen dat vanaf 2020 DAB zwaar zal gepromote worden en dat in 2022 FM voor de nationale en grotere verleden tijd zal zijn (uitgezonderd voor enkele lokale radio's).

Ik ga me wat verder verdiepen in de DAB- technologie maar nu worden nog volop FM- radio's verkocht aan klanten die niet op de hoogte zijn van de komende digitale radio.

Gaat Minister Gatz er nu echt van uit dat in deze tijden van economische crisis iedereen maar binnen 3 à 4 jaar massaal nog goed werkende radio toestellen in het containerpark gaat dumpen om deze te vervangen door DAB- exemplaren? Zeker in een auto waar de radio deel uit maakt van een ruimer systeem (met gps, draadloze telefoon en andere multimedia mogelijkheden incl. screen mirroring) zou dit neer komen op een investering van om en bij de 1000€ om het geheel te laten vervangen ...

Of ... zou er toch op één of andere manier naar een technische conversietechniek (eventueel middels bijkomende 'hardware') kunnen voor gezorgd worden dat je op een FM- radio mits een aanvaardbare meerprijs ook DAB kunt ontvangen, hetgeen me zeer onwaarschijnlijk lijkt wegens totaal andere frequenties.

Verder lees ik ook dat zelfs DAB al ter discussie staat en dat er gewoon gesproken wordt over streaming radio via draadloos internet, zowel in auto's als de radio voor huis-, tuin- & keukengebruik. Misschien o.m. daarom dat mijn huidige wagen al over wifi-functionaliteit beschikt ....
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Je moet anders volgend draadje eens bekijken: heel wat van je opmerkingen en verzuchtingen (maar ook van de voordelen bv) vind je er in terug:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &hilit=dab

Je staat niet alleen met je bedenking dat nu nog 300EUR vragen voor een DAB+-optie in een nieuwe auto eigenlijk schandalig is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

No offence, maar u moet toch al onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat DAB/DAB+ bestaat en dat de VL regering graag een overstap van FM naar DAB/+ wil bewerkstelligen. Er zijn al zeker 10 jaar auto's te koop met DAB en al zeker 8 jaar in het populaire C-segment (mogelijks al langer, ik volg de markt niet zó scherp op).
Dat de autoverkoper u niet wijst op de voordelen van DAB en/of dat u niet overtuigd was, is een andere zaak.

Ik woon in een regio waar Klara heel slecht te ontvangen is, dan ben je blij dat je DAB hebt. Internetradio is onderweg niet zo handig: er zijn momenten met slechte ontvangst, maar het zuipt data :). DAB verbruikt geen data van uw bundel.

Ik heb op mijn nieuwe (firma)wagen wél DAB+ genomen. Elke ochtend en avond krijg ik het nieuws (min of meer) op het moment dat ik wil en niet klokslag op het uur.

Over de data (2020 en 2022) zou ik me niet al te ongerust maken :). Het zal in de realiteit veel later zijn, om het protest te milderen.
Voor thuis zou ik me ook geen zorgen maken: koop u een internetradiomodule of een DAB+module en hang die via aux/bluetooth aan uw versterker.
Voor in de auto: geen idee, maar misschien zijn er ook daar "modules" voor te vinden, of gewoon een nieuwe radio. Je moet uw auto niet weggooien als de radio het niet meer doet hé :)

edit
DidierS schreef:Je staat niet alleen met je bedenking dat nu nog 300EUR vragen voor een DAB+-optie in een nieuwe auto eigenlijk schandalig is.
Wat bedoel je met "nu nog"
Voor een GPS van 8" moet je niet zelden ook bijbetalen. In 2017 nog bijbetalen voor een GPS, ja :).
Idem metalic, inklapbare sleutel, bluetooth, volwaardig reservewiel, LED lichten, ... en bij sommige premiummerken zelfs de voetmatten.
Dat heeft toch niets met DAB te maken, maar alles met de verkoopsstrategie van een sector?
Laatst gewijzigd door heist_175 17 jul 2017, 12:57, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Alleen ... vernam ik dit weekend van een neef - multimedialiefhebber tot en met - dat de Vlaamse Regering komaf wil maken met FM om DAB of DAB+ ? in de plaats ervan te lanceren.
Als Userbase lezer moet je toch al de diverse topics rond DAB+ gelezen hebben... voor jou mag zoiets toch niets nieuws zijn ?
koenraaddeconinck schreef:heb ik in een testwagen met DAB en één met klassieke FM ontvanger gereden en echt waar, voor mij was de geluidskwaliteit quasi-idem.
Bij een goede ontvangst... probleem is dat zelfs onze nationale radio's op veel plaatsen nog steeds een slecht signaal hebben (met gekraak en storingen als gevolg).
koenraaddeconinck schreef:Gaat Minister Gatz er nu echt van uit dat in deze tijden van economische crisis iedereen maar binnen 3 à 4 jaar massaal nog goed werkende radio toestellen in het containerpark gaat dumpen om deze te vervangen door DAB- exemplaren?
Die tijd zal eraan komen... al weet ik niet of die datum echt concreet is.
koenraaddeconinck schreef:Of ... zou er toch op één of andere manier naar een technische conversietechniek (eventueel middels bijkomende 'hardware')
Er bestaan reeds DAB+ modules (vaak via een koppeling op je CD ingang).
koenraaddeconinck schreef:Verder lees ik ook dat zelfs DAB al ter discussie staat en dat er gewoon gesproken wordt over streaming radio via draadloos internet, zowel in auto's als de radio voor huis-, tuin- & keukengebruik.
De huidige netwerken volstaan in de verste verte niet voor streaming (als 5% dat doet misschien nog wel, als 95% dat doet totaal niet).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

heist_175 schreef: Voor thuis zou ik me ook geen zorgen maken: koop u een internetradiomodule of een DAB+module en hang die via aux/bluetooth aan uw versterker.
En keep your fingers crossed dat er wel dekking is op de plaats waar je woont. :lol:
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef:
DidierS schreef:Je staat niet alleen met je bedenking dat nu nog 300EUR vragen voor een DAB+-optie in een nieuwe auto eigenlijk schandalig is.
Wat bedoel je met "nu nog"
Voor een GPS van 8" moet je niet zelden ook bijbetalen. In 2017 nog bijbetalen voor een GPS, ja :).
Simpel: dat het standaard zou moeten verplicht zijn om elke radio waarvan je verwacht dat hij langer dan 5 jaar meegaat (dus niet die in je GSM maar wel in een auto bv) naast FM ook DAB+ zou moeten hebben. Ik heb 6 maanden geleden een nieuwe auto gekocht en toen bleek dat ik 300EUR moest bijbetalen voor DAB+ heb ik vriendelijk bedankt, sindsdien luister ik enkel nog podcasts en streaming-radio :lol: . De GPS zat er standaard in, maar als die betalend was geweest, had ik hem ook er uit gelaten, dan gebruik ik wel mijn GSM met Waze of whatever waar ik op dat moment zin in heb.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Uw standaardwagen met DAB+ kost dan standaard 300 EUR extra :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is een absolute schande dat een DAB ontvanger zogezegd 300 euro meer kost.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zou gewoon wettelijk verboden moeten worden een nieuw radiotoestel op de markt te brengen dat niet minstens met DAB/DAB+ overweg kan. Doe dat en over een paar jaar heb je een respectabel aantal geschikte toestellen bij de mensen staan.

Over 300 euro extra voor DAB+ ; ik bestelde zeer recent een premium-radio. Voor de EU was het een supplement van $75 voor verzendingskosten, invoerheffingen en de upgrade met DAB+, dat de Amerikaanse versie niet heeft. €300 extra is oplichting.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

en toch blijf ik erbij dat het een doodgeboren kind is, er zijn veel te veel andere manieren om muziek te beluisteren dat mensen hier nog extra gaan voor betalen... de kwaliteit is niet beter dan fm heden ten dage , want enkel de zender is analoog, alhoewel de nieuwste fm zenders hebben ook digitale ingangen..., de studio -en of processing is veelal digitaal of een combinatie van analoog en digitaal...
Datapaketten worden groter, netflix, amazon, zelfs ProximusTv , allemaal IPTV, dus waarom zou internetradio dan niet kunnen, radio streamen is in mijn orgen de toekomst en hoor ik ook overal in het buitenland zeggen van collega's, zelfs mensen die nu reeds gebruik maken van DAB+ in Nederland geven het zelf toe... ontvangst is zeker niet beter dan fm ook.... is een tussenschakel volgens mij... er zal veel mider worden geadvereerd wegens veel minder luisteraars....
....en ik geef jullie gelijk, op vandaag zouden geen nieuwe radiotoestellen meer mogen worden verkocht zonder dab+ aan boord, maar geloof me men gaat er geen kopen omdat een aantal zender omschakelen, dan zal men wel online luisteren....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:en toch blijf ik erbij dat het een doodgeboren kind is, er zijn veel te veel andere manieren om muziek te beluisteren dat mensen hier nog extra gaan voor betalen...
Voor de gemiddelde consument niet... jij kijkt helemaal anders aan tegen technologie dan zij. Maar op termijn wordt iedere technologie vervangen maar ik vrees dat je dan nog wel wat lager geduld moet hebben.
laroyj schreef:Datapaketten worden groter, netflix, amazon, zelfs ProximusTv , allemaal IPTV, dus waarom zou internetradio dan niet kunnen, radio streamen is in mijn orgen de toekomst
Het huidige GSM netwerk is enorm overbooked... omdat mensen nu éénmaal niet constant bellen. Als je dan plots streaming gaat doen waarbij iedereen permanent verbonden is en redelijk wat data verbruikt dan stort het netwerk gewoon in elkaar (dat merk je ook al bij een ramp wanneer meer mensen willen bellen).
laroyj schreef:de toekomst
De toekomst heeft z'n tijd nodig... je kan niet zomaar alles omgooien van vandaag op morgen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er is toch niks op tegen om een end user toestel te ontwikkelen dat eruit ziet als een gewone radio maar eigenlijk streamt over 4G ?

Ontvangst van de FM is hier trouwens barslecht, en die ene keer dat ik DAB geprobeerd heb met een ontvanger van Dunaldi was dat niet beter.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504 schreef: Voor de gemiddelde consument niet... jij kijkt helemaal anders aan tegen technologie dan zij.
Alsof iedereen 50€ veil heeft voor wat radio in zijn wagen te beluisteren.

Bij de gewone consument gaat het zowat als volgt

Hee das nen DAB radio, en een beetje content van?
Euh, een wat?
Een DAB radio, digitale radio
Euh
Mag ik even? Cool klara zonder storing.
WTF :smash2:

Nu dat de commercieele DAB+ aan het promoten zijn zullen er zeker wel meer gegadigden op de kar springen. ( De discounters smijten alleszins al met prul DAB radio`s voor het volk )

Een mega groot pluspunt aan deze klaagthread, ik heb eindelijk DAB+ aan de praat gekregen op mijn toestel. Nu nog die vervloekte 95.0 FM internetstream er weer op krijgen. :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Er is toch niks op tegen om een end user toestel te ontwikkelen dat eruit ziet als een gewone radio maar eigenlijk streamt over 4G ?
Nee, maar als de netwerk capaciteit er niet is mag je nog zoveel toestellen ontwikkelen als je wil... het zal niet werken :nono:
9liveunis schreef:Nu dat de commercieele DAB+ aan het promoten zijn zullen er zeker wel meer gegadigden op de kar springen.
De VMMa doet nochtans niet mee... men had beter iedereen verplicht DAB+ uit te zenden wil je een nieuwe licentie behalen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik blijf het een kip-ei verhaal vinden...

Mijn nieuwe auto heeft DAB+ aan boord, maar het aantal zenders is ècht bedroevend, ik zou zelf nooit bijbetalen voor een optie die niets toevoegd.
En langs de andere kant, waarom zou je als zender investeren in DAB(+), als het doelpubliek bijna onbestaand is.

Et voila.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

r2504 schreef:De VMMa doet nochtans niet mee... men had beter iedereen verplicht DAB+ uit te zenden wil je een nieuwe licentie behalen.
Zowel Medialaan als Nostalgie zijn vanaf januari 2018 verplicht om mee in te stappen in DAB+. Maar inderdaad, ze zijn niet echt geïnteresseerd omdat ze ruimschoots iedereen via FM, kabel & iptv kunnen bereiken
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

las ook dat de echte audio liefhebbers toch eerder de klank van fm boven deze van DAB(+) prefereren. Dat verschil tussen FM en DAB(+) zou (ik heb er zelf geen ervaring mee) toch hoorbaar zijn in het voordeel van fm.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb al in twee verschillende voertuigen het geluid getest tussen fm en DAB+ en ik merk echt wel een duidelijk verschil. Het geluid bij DAB+ bevat echt veel meer klank, zelfs subtiele geluidjes zijn veel beter waarneembaar.

Geef mij maar dus de digitale toekomst!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef:Het zou gewoon wettelijk verboden moeten worden een nieuw radiotoestel op de markt te brengen dat niet minstens met DAB/DAB+ overweg kan. Doe dat en over een paar jaar heb je een respectabel aantal geschikte toestellen bij de mensen staan.
Volledig akkoord maar hier zit weer een lobby van multinationals die euro's ruiken denk ik ....

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Alleen ... vernam ik dit weekend van een neef - multimedialiefhebber tot en met - dat de Vlaamse Regering komaf wil maken met FM om DAB of DAB+ ? in de plaats ervan te lanceren.
Als Userbase lezer moet je toch al de diverse topics rond DAB+ gelezen hebben... voor jou mag zoiets toch niets nieuws zijn ?
Ik bezoek bijna dagelijks de sites vanuit mijn multimedia passie maar met rode kaken en de nodige excuses moet ik toegeven dat dit topic me toch ontgaan is ...
r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:heb ik in een testwagen met DAB en één met klassieke FM ontvanger gereden en echt waar, voor mij was de geluidskwaliteit quasi-idem.
Bij een goede ontvangst... probleem is dat zelfs onze nationale radio's op veel plaatsen nog steeds een slecht signaal hebben (met gekraak en storingen als gevolg).
KLARA is inderdaad het zwakkere broertje en zeker bij klassieke muziek valt eventueel ruis of ander gekraak direct op. M.i. kan het niet zo een probleem zijn om dit technisch op te lossen door andere frequentie toe te kennen of een andere ingreep ?
r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Gaat Minister Gatz er nu echt van uit dat in deze tijden van economische crisis iedereen maar binnen 3 à 4 jaar massaal nog goed werkende radio toestellen in het containerpark gaat dumpen om deze te vervangen door DAB- exemplaren?
Die tijd zal eraan komen... al weet ik niet of die datum echt concreet is.
Men wil van digitalisering blijkbaar toch om één of andere (louter commerciële?) reden of meerdere redenen, digitale radio min of meer prioritair doordrukken. Dit zou o.m. ook moeten leiden tot meer ruimte op de FM- band voor vrije zender daar waar er nu een nijpend tekort zou zijn.
r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Of ... zou er toch op één of andere manier naar een technische conversietechniek (eventueel middels bijkomende 'hardware')
Er bestaan reeds DAB+ modules (vaak via een koppeling op je CD ingang).
In mijn auto heb ik zelfs geen CD- speler meer. Alles verloopt via usb waar mijn cd's opstaan in FLAC- formaat. Ik weet niet of Peugeot misschien een specifieke DAB- module heeft (maar ik dank dat ze dan eerder vervanging van heel de boel zullen voorstellen ipv een module).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:Dit zou o.m. ook moeten leiden tot meer ruimte op de FM- band voor vrije zender daar waar er nu een nijpend tekort zou zijn.
Zijn er dan nog mensen die daar naar luisteren... lokale radio is 10 jaar geleden een stille dood gestorven dacht ik :lol:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@ Nicopara ... ik weet niet naar wat je geluisterd hebt... in theorie zou DAB+ idd beter moeten zijn dan fm, echter het probleem in Vlaanderen/Belgie is dat men teveel zenders met dus beperkte bandbreedte op dezelfde Mux steekt waardoor de kwaliteit sterk naar beneden gaat, op dit moment is de beste kwaliteit vergelijkbaar met een gemiddelde internetstream, maar een beetje deftige fm zender met wat processing klinkt beter, en een internetstream op 320 kpbs streamen via bluetooth naar je autoradio zal vele malen beter klinken dan je dab+ stream op 64k ..., weet ook dat de meeste zenders dezelfde feed gebruiken voor zowel internet, fm als dab+ , en dan is de toegekende bandbreedte aan de zender bepalend voor de kwaliteit van het signaal, en dat is nu bij dab+ het probleem, dat je er extra data zoals logootjes ea kan aan meesturen en nog meer is allemaal mooi maar heb je bij internetradio ook, en je rijd met de wagen he die extraatjes heb je niet echt nodig....
Ik ben zelf radiomaker en zeker niet tegen de technologie, ze bestaat al vele jaren, ben realistisch, dure investeringen enerzijds, en door een gebrek aan luisteraars, het ineenstuiken van de advertentiemarkt..
In Thailand, Azie is internetradio al goed ingeburgerd, daar luisteren duizenden mensen dagelijks zo, dus waarom zou dat hier niet kunnen...

Lokale radio was 10 jaar geleden een stille dood gestorven, echter de verschillende evenementenradio's, meestal ex lokale radio's of zelfs piraten uit de jaren 80 en 90 bewijzen de laatste jaren dat echte lokale radio terug leeft, en hopelijk krijgen ook die mensen nu een plaats op de fm band ipv die mp3-radios die al 10 of 20 jaar lang een keten uitbaten met in het beste geval enkele lokale uurtjes per week zonder echt tussen de luisteraars aanwezig te zijn op evenementen etc..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

laroyj schreef: In Thailand, Azie is internetradio al goed ingeburgerd, daar luisteren duizenden mensen dagelijks zo, dus waarom zou dat hier niet kunnen...
Hier zijn het al HIFI adapten :lol: En zeg nu zelf waarom zou je in hemelsnaam data verstoken voor een minderwaardige optie. :wink:

Geen van alle opties, fm DAB streams zijn de perfectie zelve maar elk heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Als je geluk hebt kan je switchen tussen de systemen om de meest interessante bron te bekomen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

koenraaddeconinck schreef:In mijn auto heb ik zelfs geen CD- speler meer. Alles verloopt via usb waar mijn cd's opstaan in FLAC- formaat. Ik weet niet of Peugeot misschien een specifieke DAB- module heeft (maar ik dank dat ze dan eerder vervanging van heel de boel zullen voorstellen ipv een module).
Kijk hier eens naar: https://www.navaudio.nl/multimedia-inte ... anger/686/
Dergelijke modules worden weggewerkt in het dashboard en zetten het DAB(+) signaal gewoonlijk om in een FM-signaal met RDS, zodat de zendernaam en extra informatie (zoals artiest - titel van het muziekstuk of de naam van het programma) op de bestaande autoradio worden getoond als RDS PI (programme identification) en RT (radio text) data. De bediening gebeurt meestal via de knoppen aan je stuur. Het is dus niet mogelijk om de DAB-zenders te programmeren als voorkeuze-zenders op je autoradio, aangezien alles via één FM-frequentie gaat.
laroyj schreef:@ Nicopara ... ik weet niet naar wat je geluisterd hebt... in theorie zou DAB+ idd beter moeten zijn dan fm, echter het probleem in Vlaanderen/Belgie is dat men teveel zenders met dus beperkte bandbreedte op dezelfde Mux steekt waardoor de kwaliteit sterk naar beneden gaat, op dit moment is de beste kwaliteit vergelijkbaar met een gemiddelde internetstream, maar een beetje deftige fm zender met wat processing klinkt beter, en een internetstream op 320 kpbs streamen via bluetooth naar je autoradio zal vele malen beter klinken dan je dab+ stream op 64k ...
De gebruikte codec is veel belangrijker dan de bitrate. Uit ervaring kan ik zeggen dat de klassieke DAB van de VRT (met 160 kb/s MP2-codering) duidelijk slechter klinkt dan een goed FM-signaal. De muziek klinkt veel fletser, er is minder dynamiek. De digitale zender VRT NWS (met 48 kb/s MP2-codering) klinkt een beetje zoals de oude AM-radio. De DAB+ zenders (met 64 kb/s HE-AACv2-codering) klinken veel beter. Het verschil hoor je zeer duidelijk als je schakelt tussen de DAB+ testzender van de VRT en de overeenstemmende zender in klassieke DAB-kwaliteit (of de Waalse zenders van de RTBF die zowel in DAB als DAB+ beschikbaar zijn). MP2 is nog een zeer oude, simpele en inefficiënte codec. HE-AACv2 is veel moderner, complexer en efficiënter en speciaal ontwikkeld om een goede geluidskwaliteit te bieden aan een lage bitrate. Ik zou de verschillende signalen als volgt rangschikken volgens geluidskwaliteit:
1) Zwak FM-signaal (met ruis)
2) DAB-signaal (MP2)
3) Sterk FM-signaal (zonder ruis)
4) DAB+ signaal (HE-AACv2)
Het wordt dus hoog tijd dat de VRT na jarenlang 'testen' van DAB+ eindelijk die oude DAB uit de jaren '90 stopzet en volledig overschakelt op DAB+.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

..en de internetzenders draaien meestal op mp3 128-256-320 kb/s en velen ook op HE-AACv2 of raw PCM aan 3072 kb/s dus even goed als dab+
met de digitale uitgang van een internet receiver aangesloten op je fm-zender klink je volledig ruisloos...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

laroyj schreef: met de digitale uitgang van een internet receiver aangesloten op je fm-zender klink je volledig ruisloos...
Ik denk dat de mens zich heel wat moeite zal moeten troosten om radio meteor via stream te beluisteren. In den beginnen kreeg men een adres , hedentendage zit dat altijd verscholen achter een of andere toepassing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:hier zit weer een lobby van multinationals die euro's ruiken denk ik ....
Schreef je dergelijke onzin destijds ook toen men overstapte van analoge mobilofoons naar GSM ?

Of nu men overstapt van 2G naar 3G naar 4G en volgend jaar misschien 5G ?

Of toen cassetjes werden vervangen door CD's en daarna weer door Dvd's en USB sticks ?

Dit is gewoon een technische evolutie en dat heeft niets met alu-hoedjes en andere complot theorieën te maken.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

laroyj schreef:..en de internetzenders draaien meestal op mp3 128-256-320 kb/s en velen ook op HE-AACv2 of raw PCM aan 3072 kb/s dus even goed als dab+
met de digitale uitgang van een internet receiver aangesloten op je fm-zender klink je volledig ruisloos...
Voor een massamedium als radio is een broadcast model zoals FM en DAB veel beter geschikt, omdat een onbeperkt aantal luisteraars naar één zelfde zender kan luisteren. Het signaal hangt bij iedereen in de lucht, je moet het maar gewoon oppikken met een antenne en een tuner. Bij internetradio wordt er een aparte verbinding gelegd naar elke luisteraar en wordt dus zowel het netwerk als de server extra belast door elke bijkomende luisteraar. In geval van rampen kan men via FM en DAB ook informatie en instructies geven aan de bevolking terwijl de internet- en telefoonnetwerken mogelijk plat liggen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Tien jaar geleden ofzo startten de nationale radio's hun DAB verhaal. OOit een DAB-toestel gekocht in den Aldi, bleek vb StuBru en Donna indertijd te worden uitgezonden aan 64 KbpS. Ik als audiofiel, ik heb er géén kwartier naar geluisterd, zo nen MP3-klank.

DAB+ is iets beter, maar is eigenlijk nog maar vergelijkbaar met een MP3 aan 160 KbpS... Het zal mij (aan die bitrate's) dus nooit kunnen bekoren om hier continu naar te luisteren.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

bartman schreef:las ook dat de echte audio liefhebbers toch eerder de klank van fm boven deze van DAB(+) prefereren. Dat verschil tussen FM en DAB(+) zou (ik heb er zelf geen ervaring mee) toch hoorbaar zijn in het voordeel van fm.
Zijn dat niet dezelfde mensen die ook de korte golf beter vonden toen FM op de markt kwam?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Probleem is dat er nog heel wat stock ligt met klassieke FM radio's... Die willen ze uiteraard eerst weg krijgen, intussen dus DAB+ als dure optie :bang:
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

kkjk hier maar eens naar
[URL][

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

... dus eigenlijk allemaal reacties, zelfs van specialisten die zeggen dat DAB+ het zeker niet is en een serieuze stap achteruit is...... het enige voordeel meerdere zenders op 1 mux, dus kostenbesparend voor de radiostations.....
..en als je weet wat Norkring vraagt aan huurprijs per maand om een DAB+ kanaal te huren, dan kan je verdorie al veel internetservers/slots huren voor je internetradio, zeker in het buitenland waar het veel betaalbaarder is dan in Belgie, ben je ook niet beperkt tot de landsgrenzen etc...
Idd het kost de luisteraar data, maar dan ook maar enkel onderweg, thuis heeft hij wel een pack, en tegenwoordig met al die gratis wifi overal..
en luistert men niet naar internetradio, dan luistert men wel naar Spotify of dergelijke, wat dan weer eenzelfde trafiek oplevert, dat zijn dus geen argumenten...... en de providers moeten er continue op voorzien dat hun installaties ge-update worden naargelang het gedrag van de klant, dat kan ook geen reden zijn... hoe je het ook draait of keert, streaming is gewoon de toekomst zowel voor beeld als geluid/radio als tv....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Was dat niet de conclusie in het andere topic ook, @laroyj?

- DAB(+) heeft absoluut geen meerwaarde thuis, dan kan je evengoed livestream beluisteren en veel meer keuze aan zenders hebben, of desnoods via je televisieprovider en je surround als je al tevreden bent met de standaard Q-Musics en Klara's van deze wereld.

- Streaming onderweg is dan wel weer een probleem: de meeste werkgevers blokkeren het en in de auto is het onbegonnen werk (op vandaag) om iedereen te laten luisteren via livestream. Reken de gemiddelde Brusselse file gevuld met allemaal livestreamluisteraars en de huidige techniek valt op zijn gat net zoals bij elke grote ramp uit het verleden. Daar is broadcast dan wel weer een meerwaarde.

- Bijkomend wil ik ook nog even het absolute voordeel van broadcast bij rampsituaties vermelden. Als het nu analoog of digitaal is: broadcast zal altijd langer blijven werken en sneller terug in uitzending kunnen gaan dan een livestream bijvoorbeeld.

Streaming is de toekomst maar broadcast kunnen we ook niet direct zonder. Ik praat niet over binnen 10 jaar, want zover kunnen we allebei niet vooruit kijken, maar op vandaag is het zeker geen optie. Wel voor de eenzame early-adopter zoals de gemiddelde UB-lezer die al jaren livestream luistert in de auto natuurlijk, maar wij zijn met te weinig om het netwerk plat te leggen hé.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

DAB+ is wat mij betreft in elk opzicht superieur aan FM; de enige problemen zijn momenteel van niet-technische aard: te weinig toestellen, en te weinig radiostations. Beide zaken worden verbeterd zodra meer mensen naar DAB+ overschakelen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Bababa schreef:DAB+ is wat mij betreft in elk opzicht superieur aan FM; de enige problemen zijn momenteel van niet-technische aard: te weinig toestellen, en te weinig radiostations. Beide zaken worden verbeterd zodra meer mensen naar DAB+ overschakelen.
Mensen kopen nog vlugger een Aldi Lidl keukenmodel dan een een modul van 300€ voor in de wagen waarvan men niet weet of het wel iets voor hen is. Leuk zo`n nieuwe radio dat op veel plaatsen onbruikbaar is in huis. `tja dan maar hopen op de nieuwe lokale revelatie op de FM band zeker. :-D
Storing op DAB zal voor zelf de grootste toondoof klinken als een ware hel, of niet.


Streaming is de toekomst. Ik gun jullie de 5G , dat zou het argument overbelasting counteren. Tja apple music, sound cloud, spotify,... Sorry gasten ik zie de toekomst niet. Waar ik twintig jaar geleden streaming als het van het beschouwde zie ik vandaag daar niets van terug. Mijn toestel ( en software) vereist een http:// adres ( of andere vorm) . Ik zie geen zenders meer die met een adres tekoop lopen maar allemaal met hun eigenste player ( of app ). Mij lijkt het gewoon gepruts dat iedereen zich terugtrekt in zijn eigenste ecosysteem.

Nu zit ik met een klein probleem. Ik luister ook graag naar online radio helaas heeft deze zender zijn adres veranderd. Misschien kunnen jullie een handje toesteken want ik loop tegen een aantal beperkingen aan. Geloof me het is een bijzonder frustrerend gegeven je lijfzender te verliezen dus alle hulp is welkom.

De naam van de zender is
广西电台95.0 Music Radio ( guangxi music radio )
het logo Afbeelding

de website is http://www.bbrtv.com/

ergens onderaan kan je live luisteren naar het programma

De mensen van de toekomst die mij een http adres kunnen aanleveren van die zender zal ik eeuwig dankbaar zijn.



Nee voor Belgie geloof ik niet in het streaming verhaal als ik zie hoe men in het buitenland aanpakt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zenders lopen idd niet te koop met hun http//stream, maar die van de VRT kan je alvast nog wel vinden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

r2504, geen idee wat die link moet voorstellen, ik krijg dat alleszins niet aan de praat. Denk dat ze bij tunein het zelfde probleem ervaren als ik. :-)

Maar het is niet wat ik zoek, ik zoek de bron en niet een of ander die doorlinkt. Zou kan ik perfect via http://www.qingting.fm/radios/4875luisteren ( en die zou je dan nog als rolmodel kunnen beschouwen ) , ze hebben ook een app :bang: maar dat is net wat ik aanklaag. Ik hoef geen honderde apps omdat ik naar verschillende zenders luister. Gewoon een simpel adres dat in mijn zelf gekozen speler kan ingevoerd worden. Dat is de dag van vandaag niet meer een evidentie.

Uiteraard kan ik mijn iphone aan mijn toestel hangen, maar ik vind dat nogal idioot als je toestel zelf de streams kan verwerken.

Nee ik begrijp de huidige tendens niet. Meer zelf het is gewoon een onpraktische bedoening.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Bababa schreef:DAB+ is wat mij betreft in elk opzicht superieur aan FM; de enige problemen zijn momenteel van niet-technische aard: te weinig toestellen, en te weinig radiostations. Beide zaken worden verbeterd zodra meer mensen naar DAB+ overschakelen.
dab+ superieur dan fm? is dat niet hetzelfde als zeggen dat mp3 superieur is aan cd?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Neen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”