Kris Peters wil motards op de busstrook.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

MaT schreef:De link komt dan wel van een motowebsite, de quote komt wel degelijk van transport london.
U vraagt, ik draai: https://tfl.gov.uk/modes/driving/red-ro ... -bus-lanes
Bedankt voor de link.

Motowebsite:
“Doordat motorrijders de busbanen mogen gebruiken daalde hun reistijd, verbeterde de doorstroming van de rest van het verkeer en is de uitstoot van emissies kleiner. De verkeersveiligheid van andere kwetsbare weggebruikers blijft bewaard”.
Transport for London
Benefits include reduced journey times for motorcyclists and fewer carbon dioxide emissions.
Het voordeel van verminderde reistijd is dus enkel voor motards, in tegenstelling tot wat de motowebsite beweerde.

Ook eens nuttig om de kaarten te bekijken: waar zijn er busbanen en waar mogen moto's die busbanen ook effectief gebruiken.
Zo ff uit de losse pols gok ik dat ze maar 30% ofzo open stellen voor moto's (zie PDF kaarten op de website). Laten we dus vooral niet overdrijven: zelfs in London vinden ze het zelden nuttig om moto's op busbanen te laten rijden.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

kurtcockaert schreef:Ik snap niet dat mensen zo tegen motorrijders zijn. Ja er zijn idioten die denken dat ze op circuit rijden. Ja sommigen razen je plots met een hels lawaai voorbij dat ze je als automobilist serieus laten schrikken. Maar ik kan alvast vertellen dat zodra er 1 wagen me voorbij steekt terwijl ik aan de wettelijke maximum snelheid rij (op mijn 250cc scooter), alle andere auto's me ook voorbij rijden. Allemaal sneller dan de maximum snelheid uiteraard. Volgens mijn zijn het dan ook die automobilisten die zo een hekel hebben aan motards die hen voorbij rijden in de files. De hoffelijkheid en verdraagzaamheid op de openbare weg zaakt elk jaar verder weg. Agressiviteit viert hoogtij :bang:
Er zijn die denken dat alle motorrijders leden zijn van de Hells Angels. :|
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef: Het voordeel van verminderde reistijd is dus enkel voor motards, in tegenstelling tot wat de motowebsite beweerde.
Huh, wat? Op wie slaat die 'hun' in die quote dan? Op de motorrijders of op de busbanen? En busbanen hebben geen reistijden dacht ik.
heist_175 schreef:Ook eens nuttig om de kaarten te bekijken: waar zijn er busbanen en waar mogen moto's die busbanen ook effectief gebruiken.
Zo ff uit de losse pols gok ik dat ze maar 30% ofzo open stellen voor moto's (zie PDF kaarten op de website). Laten we dus vooral niet overdrijven: zelfs in London vinden ze het zelden nuttig om moto's op busbanen te laten rijden.
In London zegeviert het gezond verstand en stellen ze de 30% waar het perfect kan open. Hier is men zo bekrompen als wat en liggen er busbanen die er bijna 99% van de dag leeg bij liggen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als die busbanen voor 99% leeg zijn is dat een teken dat er op die plaats weinig of geen bussen rijden, de frequentie is zeker 2 bussen per dag?
Dan moet men de vraag stellen of er in zo'n geval wel een busbaan nodig is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

apestaart schreef:Als die busbanen voor 99% leeg zijn is dat een teken dat er op die plaats weinig of geen bussen rijden, de frequentie is zeker 2 bussen per dag?
Dan moet men de vraag stellen of er in zo'n geval wel een busbaan nodig is.
Ik wil wel het voorbeeld geven van een busbaan in de buurt, en er rijden zeker meer dan 2 bussen/dag.
Dit is een vroegere 2e rijstrook die omgevormd is tot busbaan. Op de enige overgebleven rijstrook voor gewoon verkeer is het vaak best druk, ook buiten de echte spitsuren. Dus ik snap best dat men dit doet zodat bussen niet mee in de file staan, ookal zijn er niet veel bussen.

Maar als we kijken naar de totale bezettingsgraad van die strook dan is dat inderdaad nogal laag. De busbaan is 390m lang en als die rijden aan een gemiddelde snelheid van 30km/h (je mag er 70km/h) dan doet een bus er zo'n 47 seconden over. Er rijden 68 bussen / weekdag dus in totaal is die 390m lange busbaan 53min 15 sec /dag bezet door 1 bus.
De overige 96.3% van de dag is deze volledig leeg.

Als je op zo'n busbanen dan geen motorrijders toelaat dan heeft dat weinig met veiligheid te maken en al helemaal niet met stiptheid. Eerder met vriendjespolitiek bij een protectionistisch delijn en de wegbeheerder en/of een afkeer van motorrijders bij de wegbeheerder.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

MaT schreef:Als je op zo'n busbanen dan geen motorrijders toelaat dan heeft dat weinig met veiligheid te maken en al helemaal niet met stiptheid. Eerder met vriendjespolitiek bij een protectionistisch delijn en de wegbeheerder en/of een afkeer van motorrijders bij de wegbeheerder.
Lees hierboven de commentaren rond moto's op de busstroken eens?
Redenen genoeg om moto's niet toe te laten op de busstroken, ook al leidt het (schijnbaar) niet tot vertraging voor de bus.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:40, in totaal 1 gewijzigd.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

en nu ook nog fietsers en auto's op de busbanen!!
en je kan de bussen op de gewone autobanen laten rijden!!
probleem opgelost ..........want dan staan de bussen ook niet meer in de file!!!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Slafes schreef:Ik blijf er bij, zulke voorstellen zijn niet nodig als mensen met hun vierwielvoertuigen even een paar cm opzij gaan voor tweewielers. Dat is ook zo voor fietsers die vaak bij wat drukte/file ook weggepe(r)st worden door auto's. Ook al hinderen zij geen auto's, ook al veroorzaken zij niet de file.
Niet akkoord in het geval van motards. Zij moeten gewoon het verkeer volgen ipv plaats te moeten krijgen om te passeren. Die inhaalmanoeuvres zijn gewoon het probleem die het gevaar vormen. Ze zijn gewone deelnemers in het verkeer, daar moeten geen uitzonderingen voor voorzien worden. Zowel niet qua inhalen, qua rijstroken, ...

PS: die busstroken worden ook veel door de hulpdiensten gebruikt. Laat daar aub dan ook geen andere voertuigen op rijden die daar in feite niet moeten zijn!
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Slafes schreef:Zeker als ik zie wat er voor bvb fietsers of openbaar vervoer tegenwoordig wordt gedaan.
Fieters en OV zijn ook een oplossing voor congestie en vervuiling, terwijl auto's en moto's dat niet zijn.

Een motor verbruikt evenveel als een doorsnee familiewagen, dus voor het verbruik of de uitstoot moet je het alvast niet doen.
Er gebeuren onevenredig veel ongevallen met motorrijders, dus voor de verkeersveiligheid moet je het ook niet doen.
Ik zie geen reden om moto's meer privileges te geven?
Buiten egoïsme: ik - als motorijder - mag op de busbaan dus ik ben sneller. Dat is een non-argument. Zo ben ik voorstander om alle Opel Astra's op de busbaan toe te laten. Voor het totale verkeer maakt het niets uit, maar ik - als Opel Astra rijder - ben er wel mee gebaat.
Kom zeg :).
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
Slafes schreef:Zeker als ik zie wat er voor bvb fietsers of openbaar vervoer tegenwoordig wordt gedaan.
Fieters en OV zijn ook een oplossing voor congestie en vervuiling, terwijl auto's en moto's dat niet zijn.

Een motor verbruikt evenveel als een doorsnee familiewagen, dus voor het verbruik of de uitstoot moet je het alvast niet doen.
Er gebeuren onevenredig veel ongevallen met motorrijders, dus voor de verkeersveiligheid moet je het ook niet doen.
Ik zie geen reden om moto's meer privileges te geven?
Buiten egoïsme: ik - als motorijder - mag op de busbaan dus ik ben sneller. Dat is een non-argument. Zo ben ik voorstander om alle Opel Astra's op de busbaan toe te laten. Voor het totale verkeer maakt het niets uit, maar ik - als Opel Astra rijder - ben er wel mee gebaat.
Kom zeg :).
Met die redenering kunnen we wel heel wat regels gaan afschaffen, en dat is niet alleen in het verkeer maar in zoveel onderwerpen dat er iemand een voordeel heeft. Waarom zouden moto rijders niet de bus strook mogen gebruiken? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer zigzaggen tussen het verkeer. Stel dat we een enorme toename krijgen dat het te druk wordt op de busstroken dan wordt het wel een probleem maar dat is nu het geval niet en zal dan waarschijnlijk ook weer afgelast worden (hoewel de kans miniem is dat die toename er ooit is). De enige tegen argumenten die ik hier maar zie zijn echt flauw hoor.

En als je begint over de veiligheid van motorrijders dan vraag ik mij of jullie wel ooit in gebieden komen waar er veel bussen en taxi's passeren. Ik zie toch heel veel bussen en taxi's die denken dat ze alles mogen hier in Antwerpen en hun precies een hogere rang chauffeur vinden tegen over de gewone auto bestuurder. Om dan nog maar te zwijgen van de gewone auto bestuurders die egoïstisch zijn en hun niets aantrekken van de rest van het verkeer wanneer het drukker is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

springfield schreef:Waarom zouden moto rijders niet de bus strook mogen gebruiken? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer zigzaggen tussen het verkeer.
Waarom niet alle Opel Astra's? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer wachten tussen al het andere verkeer.
En als je begint over de veiligheid van motorrijders dan vraag ik mij of jullie wel ooit in gebieden komen waar er veel bussen en taxi's passeren. Ik zie toch heel veel bussen en taxi's die denken dat ze alles mogen hier in Antwerpen en hun precies een hogere rang chauffeur vinden tegen over de gewone auto bestuurder.
Ik zie niet in waarom het cowboygedrag van taxi's en bussen (daarin heb je overschot van gelijk) zou rechtvaardigen dat moto's ook op de busbanen mogen?
Overigens is dat gedrag niet typisch Antwerps. In Mechelen denk ik dat één van de selectiecriteria om met een bus te mogen rijden "roekeloosheid" is. En de taxichauffeurs in Brussel zijn gewoon zot. Spookrijden, afsnijden, ...
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
springfield schreef:Waarom zouden moto rijders niet de bus strook mogen gebruiken? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer zigzaggen tussen het verkeer.
Waarom niet alle Opel Astra's? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer wachten tussen al het andere verkeer.
En als je begint over de veiligheid van motorrijders dan vraag ik mij of jullie wel ooit in gebieden komen waar er veel bussen en taxi's passeren. Ik zie toch heel veel bussen en taxi's die denken dat ze alles mogen hier in Antwerpen en hun precies een hogere rang chauffeur vinden tegen over de gewone auto bestuurder.
Ik zie niet in waarom het cowboygedrag van taxi's en bussen (daarin heb je overschot van gelijk) zou rechtvaardigen dat moto's ook op de busbanen mogen?
Overigens is dat gedrag niet typisch Antwerps. In Mechelen denk ik dat één van de selectiecriteria om met een bus te mogen rijden "roekeloosheid" is. En de taxichauffeurs in Brussel zijn gewoon zot. Spookrijden, afsnijden, ...
Het aantal astra's is een pak groter dan het aantal moto's. En selecteren op basis van model is helemaal niet te vergelijken met selecteren op vervoermiddelen. Als je deze kant op wil gaan valt er niet meer te discussiëren langs mijn kant. Want dat is lagere school niveau zo'n argumenten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Laten we er dan EURO6 motoren van maken.
EURO6 (minder vervuilend, weet je wel) mogen ook op de busbanen. Om zo de vergroening te stimuleren.
Compleet idioot natuurlijk, net zoals moto's op busbanen toe te laten.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Elektrische wagens komen thans in aanmerking, zou ik denken.

Wagens die rijden op fossiele brandstoffen (ja zelfs die mét het EURO6-kenmerk) zijn veel te vervuilend.

De autolobby heeft middels EU-politiek erdoor gekregen dat ze tot het jaar 2020 (of zo?) de EURO-6-normen met 100% mogen overschrijden, en daarna voor eeuwig en altijd nog steeds met 50%. Wat baten norm en grens wanneer de fabrikanten niet luisteren willen?

Nog wat meer stimulans om de mens weg te duwen van fossiel en richting elektrisch, dat vind ik dik OK. Liever hen dan die brommers en motorfietsen.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

wat een dom voorstel van peters. Ik vermoed dat het hier enkel over een paar stroken kan gaan en niet over trambeddingen en plaatsen waar zeer veel bussen/trams rijden.
Als het al geen vertraging geeft voor het openbaar vervoer dan is dat inderdaad omdat het aantal moto's kleiner is. Een momentopname , kan steeds wijzigen.
Waarschijnlijk is hun punt vooral verkeersveiligheid. Als ze slalommen gedogen lijkt het me logisch dat er meer ongevallen zijn.

Ik ben niet persé tegen slalommen in filles, als ik het zie dan zal ik wel wat ruimte maken. Hoewel ik denk dat ze de wachttijd in de files niet significant korter maken voor de andere weggebruikers (enkel voor zichzelf) er zijn dus eenmaal punten waar iedereen passeert en tijdverlies maakt , wat de fille veroorzaakt. Maar (aangezien ik niet dagelijks in de file sta) ik ga me hier niet in druk maken.
Wel vind ik dat slalommen moet aanzien worden als maneuver van de motard en dat bij ongeval dus altijd de motard in fout is! Hoewel uiteraard in praktijk meestal de automobilist in fout zal zijn omdat hij de motard niet heeft gezien.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

springfield schreef:Waarom zouden moto rijders niet de bus strook mogen gebruiken? Ze storen er praktisch niemand mee omdat ze in hoeveelheid verwaarloosbaar klein zijn en dan moeten ze niet meer zigzaggen tussen het verkeer.
Waarom zouden ze moeten zigzaggen tussen het verkeer? Dat vind ik persoonlijk al denkfout nr 1. Net dit soort gedrag maakt vele gevaarlijke situaties. Gewoon mee in de rij volgen zoals elk ander normaal voertuig.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Vaganzza schreef:Dat vind ik persoonlijk al denkfout nr 1.
Net zoals sloten op deuren en vensters een denkfout zijn, want niemand mag inbreken? :angel:

Mijn punt: het gebeurt toch, dus beter pragmatisch zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:
Vaganzza schreef:Dat vind ik persoonlijk al denkfout nr 1.
Net zoals sloten op deuren en vensters een denkfout zijn, want niemand mag inbreken? :angel:

Mijn punt: het gebeurt toch, dus beter pragmatisch zijn.
Een juistere doortrekking zou zijn:
Waarom inbreken verbieden, het gebeurt toch.

Los daarvan, een busstrook is een busstrook. Ik, als fietser, mag in Kortrijk op de busstroken rijden. Wel, geen plek waar ik me onveiliger voel. Als mijn dochter(s) mee is/zijn, rijd ik met plezier een blokje om om maar niet op die stroken te moeten rijden. Levensgevaarlijk!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

James. schreef:Nog wat meer stimulans om de mens weg te duwen van fossiel en richting elektrisch, dat vind ik dik OK. Liever hen dan die brommers en motorfietsen.
Een motorfiets die kan doorrijden is minder vervuilend dan eentje die mee aanschuift in de file.
Fluppeke schreef:Wel vind ik dat slalommen moet aanzien worden als maneuver van de motard en dat bij ongeval dus altijd de motard in fout is! Hoewel uiteraard in praktijk meestal de automobilist in fout zal zijn omdat hij de motard niet heeft gezien.
Het is nochtans vrij simpel en logisch: rijd een motorrijder die tussen de auto's rijd tegen u dan is hij in fout. Rij jij een motorrijder omver omdat je van baan wisselde dan heb jij niet goed gekeken toen je een maneuver uitvoerde en ben jij in fout, net zoals wanneer je tegen een andere auto zou rijden.
Vaganzza schreef:Waarom zouden ze moeten zigzaggen tussen het verkeer? Dat vind ik persoonlijk al denkfout nr 1. Net dit soort gedrag maakt vele gevaarlijke situaties. Gewoon mee in de rij volgen zoals elk ander normaal voertuig.
  1. Veiligheid:
    Het passeren van een file heeft meerdere voordelen. Op de eerste plaats wordt de veiligheid van de motorrijder gewaarborgd. Wanneer je op je motor in de file rijdt, ben je erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones.
    Genoeg chauffeurs die afgeleid rondrijden vandaag de dag. Zelfs met geringe snelheid aangetikt worden langs achteren kan grote lichamelijke gevolgen hebben en de motor ligt 99% van alle keren op de grond.
    Wat educatief beeldmateriaal (geen gore beelden, deze hebben nog veel geluk):

    (luister vooral naar de schreeuw op 0:18)
  2. Comfort: lang stilstaan, stapvoets rijden en veel stoppen en aanzetten is geen pretje voor een motorrijder. Al helemaal niet in de zomer bij temperaturen van 30° en meer.
  3. Uzelf:
    Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
    An Christiaens:

    Als we motorrijders tussen de auto's uit halen, verhogen we het wegcomfort voor zowel de motorrijder als de automobilist. Op plaatsen met een vrije busbaan kan dat makkelijk. Gezien hun wendbaarheid hinderen ze het busverkeer niet. Er is dus geen reden om hen niet toe te laten de vrije busbanen te gebruiken. Door de verkeersstroom te verdelen verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
https://zelfverzekerd.verzekeruzelf.nl/ ... alen-file/
http://www.motornieuws.be/be/nieuws/mot ... -niet-4410

Maar het enige wat automobilisten zien is: 'die motorrijder rijd mij voorbij! Het is enkel om sneller dan ik aan het eind van de file te zijn!'
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

@Opel Astra
Misschien had ik er bij moeten schrijven dat het ironisch was?
Ik voel me in mijn astraatje heus niet beter dan de rest, dus ik vraag heus geen privileges om op busbanen ed te rijden :bdaysmile:

Verbruik van moto's: https://www.motoplus.nl/magazine/specia ... 0-motoren/
Wijkt niet veel af van een standaard diesel van 5-6L/100km.

Als je 10'000 auto's zou vervangen door moto's, staan die natuurlijk ook gewoon in de file. En als je niet in groep/troep op rally bent, is het onrealistisch om er vanuit te gaan dat de file evenredig zal dalen met de geringere omvang van een moto.
Er gaan niet plots 2 moto's op hetzelfde vak tegen een andere snelheid rijden en de moto moet ook een veilige afstand houden. Dus in totaal win je niet zoveel.
Naar mijn mening ook de reden waarom het mortaliteit cijfer bij motorrijders ook veel hoger is dan bij auto bestuurders.
Ik heb geen andere informatie om dat af te strijden. Maar het is niet door motos op busbanen toe te laten dat de mortaliteit door domme autobestuurders gaat dalen, wel? Maar er gaan wel gewoon meer mensen dood, omdat ze met een moto rijden, in de veronderstelling dat ze 5 minuten tijd winnen door op de busbanen te mogen rijden.

@ongevallen met moto's
Geen idee wat je wil bewijzen, buiten dat op een moto zitten of ermee rijden onevenredig veel gevaarlijker is dan de auto? Wat blikschade is voor de auto, is halfdood (geplet) zijn voor een moto. Kan iemand me toelichten waarom we dit moeten aanmoedigen? Of waarom we diegenen die kiezen voor dit soort gevaar, op de busbaan moeten kunnen rijden?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Wat blikschade is voor een vrachtwagen is halfdood (geplet) zijn voor een auto.
Wat blikschade is voor een vrachtwagen/auto is halfdood (geplet) zijn voor een fietser.
Wat blikschade is voor een vrachtwagen/auto is halfdood (geplet) zijn voor een voetganger.

Kan jij me toelichten waarom we voetgangers, fietsers en auto's toelaten?

De filmpjes zijn een reactie op vaganzza die zich al afvroeg waarom motoren door de file rijden in de eerste plaats. Hadden zij tussen de file gereden waren ze niet aangereden langs achter en hadden we hoogstens 2 auto's met blikschade.

En waarom op de busbaan? Om de veiligheid nog te verhogen. Hoe verder van de auto en hoe meer rijstrook een motor heeft, hoe beter die kan anticiperen op acties van autobestuurders. Het verlaagt dus ook de kans op krassen op uw auto!
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MaT schreef:En waarom op de busbaan? Om de veiligheid nog te verhogen. Hoe verder van de auto en hoe meer rijstrook een motor heeft, hoe beter die kan anticiperen op acties van autobestuurders. Het verlaagt dus ook de kans op krassen op uw auto!
Ik herhaal 'een busbaan is een BUSbaan'. Veilig kan je dat niet noemen voor andere weggebruikers.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Binnenkort is het dus een motor en busbaan.
Problem solved. :angel:

Ik begrijp de tegenstanders niet.
De motor rijdt op een strook waar jij als automobilist niet mag op rijden.
Dan heb je er toch ook geen last van :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef:Ik begrijp de tegenstanders niet.
De motor rijdt op een strook waar jij als automobilist niet mag op rijden.
Dan heb je er toch ook geen last van :roll:
Ik mag (moet) daar als fietser rijden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

uiterst rechts fietsen dan zodat de motard door kan ... :cop:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als het veilig is voor fietsers en zij houden de bussen niet op dan geld dat evengoed voor motorrijders.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MaT schreef:Als het veilig is voor fietsers en zij houden de bussen niet op dan geld dat evengoed voor motorrijders.
Dat is het niet. Ik heb dat hier al gemeld.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Slafes schreef:
heist_175 schreef:Verbruik van moto's: https://www.motoplus.nl/magazine/specia ... 0-motoren/
Wijkt niet veel af van een standaard diesel van 5-6L/100km.
Uw verbruikstabellen van een benzine motor vergelijken met dieselwagens is ook absurd natuurlijk. :) Vergelijk het eens met benzinewagens en je zal echt wel merken dat een motor minder verbruikt. Zoals ik al zei, mijn 750 verbruikt volgens Honda 3,4 liter, en mijn werkelijk verbruik is tussen de 3,4 en 4 liter.
Je mag idd benzine (moto) en diesel niet vergelijken, maar uit bovenstaande URL met 200 of 400 motoverbruikscijfers kan je al wel concluderen dat het niet zo'n verschil maakt met een auto.
Of het nu 5 of 6 of 7 is, het is ongeveer hetzelfde in grootteorde. Dat uw moto maar 3,4 doet, is prima, maar ik kan ook auto's geven die maar 3L doen (in realiteit). Laten we ons dus baseren op geagregeerde cijfers en niet op individuele modellen. Ik veronderstel dat een 125cc ook minder verbruikt dan een 1200cc...

@veiligheid fietsers/moto's
Vandaar dat heel wat wegen ook een fietspad hebben: om de fietsers te scheiden van het andere (gemotoriseerde) verkeer.
Lijkt me prima verdedigbaar: verkeersveiligheid, congestie, vervuiling en gezondheid.

Het voorstel om moto's op busbanen toe te laten is gewoond absurd. Even absurd als de busbanen open te stellen voor Opel Astra's, EURO6 of elektrische auto's, etc.

@slalommen/pletten
Geen idee hoeveel kop-staart aanrijdingen er zijn met moto's en hoeveel slalom-aanrijdingen er zijn met moto's.
Ik weet dus niet of je het ene (achter een auto rijden) of het andere (tussen de auto's wringen) moet aanmoedigen dan wel ontmoedigen.
Als ik van baanvak verander en ik maai een moto van de weg, is dat ook potentieel dodelijk voor een motard. Idem met kop-staart. In beide gevallen is het wel duidelijk wie in de fout is, maar zit de motard wel met de lichamelijke gevolgen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Slafes schreef:
Vaganzza schreef:Niet akkoord in het geval van motards. Zij moeten gewoon het verkeer volgen ipv plaats te moeten krijgen om te passeren. Die inhaalmanoeuvres zijn gewoon het probleem die het gevaar vormen. Ze zijn gewone deelnemers in het verkeer, daar moeten geen uitzonderingen voor voorzien worden. Zowel niet qua inhalen, qua rijstroken, ...

PS: die busstroken worden ook veel door de hulpdiensten gebruikt. Laat daar aub dan ook geen andere voertuigen op rijden die daar in feite niet moeten zijn!
Ik lees hier toch wel dingen waarvan mijn weinig haar extra begint uit te vallen. Ken je eigenlijk wel de wetgeving voor motorrijders?

Als jij niet wil dat er uitzonderingen zijn voor motorrijders, dan ook niet voor trams, bussen, fietsers en ga zo maar door. Nogmaals, wat is het probleem met een motorrijder die niets fout doet, die niemand hindert omdat hij in de file doorkan terwijl jij met je veel plaats innemende wagen dat niet kan. Omdat jij het niet kan, een ander ook niet?

Trams en bussen zijn voor openbaar vervoer, niet voor individueel vervoer zoals een moto. Het wil trouwens niet zeggen omdat er wetgeving is dat het daarom veilig is. Bovendien hindert die moto je altijd wel omdat die er ooit wel eens terug tussen moet omdat de busstrook eindigt. Dat is altijd een overbodig manoeuvre omdat die niet nodig is als die gewoon mee aanschuift.
MaT schreef:
Vaganzza schreef:Waarom zouden ze moeten zigzaggen tussen het verkeer? Dat vind ik persoonlijk al denkfout nr 1. Net dit soort gedrag maakt vele gevaarlijke situaties. Gewoon mee in de rij volgen zoals elk ander normaal voertuig.
  1. Veiligheid:
    Het passeren van een file heeft meerdere voordelen. Op de eerste plaats wordt de veiligheid van de motorrijder gewaarborgd. Wanneer je op je motor in de file rijdt, ben je erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones.
    Genoeg chauffeurs die afgeleid rondrijden vandaag de dag. Zelfs met geringe snelheid aangetikt worden langs achteren kan grote lichamelijke gevolgen hebben en de motor ligt 99% van alle keren op de grond.
    Wat educatief beeldmateriaal (geen gore beelden, deze hebben nog veel geluk):

    (luister vooral naar de schreeuw op 0:18)
Dat is dus belachelijk omdat er meer ongevallen zullen gebeuren doordat ze door de file rijden en aangetikt worden door mensen die van rijstrook veranderen (wat meestal ook overbodige manoeuvres zijn in een file). Dat er heel wat auto- en vrachtwagenbestuurders zijn die iets anders doen achter het stuur dan op de baan letten, dat is nog een ander probleem. Dat is voor mij een non-argument om dan maar andere (gevaralijke) privileges aan de motards toe te staan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Motorvoertuigen moeten toch gewoon samen op de baan? :twisted:

Daarnaast geldt de vergelijking met wagens en minder verbruik bij moto's enkel voor wagens waarin maar één passagier zit. Soms zitten we met zijn vijven in de voite en dan zijn we aan het grappen dat we nu wel heel ecologisch en economisch en betaalbaar vervoeren, want no way dat enig ander transportmiddel het haalt van een volle auto.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Slafes schreef:Dus je bent er wel mee akkoord dat we voor fietsers fietspaden maken, voor voetgangers voetpaden, maar voor motards, nope. Die mogen nergens op. :) Dat is toch pas absurd? Lijkt me prima verdedigbaar: verkeersveiligheid, congestie, vervuiling en gezondheid.
Niets absurds aan. Voor moto's ligt de gewone rijbaan er, net zoals voor elektrische auto's, diesels, benzine, vrachtwagens, bestelwagens, ...

@verbruik
Zoals hierboven correct aangehaald gaat het verbruik verhaaltje (waar auto en moto elkaar niet echt ontlopen) enkel op voor 1 motard tegen een auto met 1 persoon in. Als je kijkt naar verbruik per persoon, komt een moto er nooit te best uit.
Maar het is maar morrelen in de marge, of het nu 20% meer of minder is: het is nog steeds enorm vervuilend.
Vergelijk dat met fietsers/voetgangers, waar wel aparte voorzieningen voor zijn en je ziet het verschil in vervuiling en congestie.

Op geen van deze parameters (verkeersveiligheid, congestie, vervuiling en gezondheid) scoort de gemiddelde moto merkbaar beter dan de gemiddelde auto.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat hebben jullie hier allemaal tegen motorrijders? Ja, er zijn motorrijders die stunts uithalen, maar gaan we echt iedereen over dezelfde kam scheren? Er zijn ook automobilisten die eveneens stunts uithalen hoor... Dikwijls nog wat roekelozer zelfs...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Sowieso.
Er zijn ook gekke fietsers, brommers, voetgangers, ....
Dus het gedrag van enkelingen hoeven we effectief niet te gebruiken om beleid of regels op te baseren.
Het roekeloze gedrag van motards is ook geen argument om motards al dan niet op de busbaan te laten rijden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Sorry, maar motorrijders die allerlei gevaarlijke manoeuvres uitsteken ligt verhoudingsgewijs vele malen hoger dan eender ander voertuigtype.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”