Kris Peters wil motards op de busstrook.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Vicepremier en motorrijder Kris Peeters (CD&V) wil motards op busstroken laten rijden. Zo wordt de motor aantrekkelijker en zullen de files afnemen, klinkt het.
http://www.mag.be/minister-kris-peeters ... en-rijden/
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... l?show=art
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170504_02865238

Conceptnota: https://docs.vlaamsparlement.be/docs/st ... 1117-1.pdf

Ik ben voorstander. Het word veiliger voor iedereen, zowel motard als autobestuurder. Als ik kijk naar de busbanen hier in het Gentse dan liggen die er voor het grootste deel van de tijd leeg bij.

Ben Weyts is tegen (verbaasd me niets eigenlijk met zijn kruistocht tegen de meeste verkeersdeelnemers), maar zijn argumenten zijn BS:
  • Als je motoren toelaat op busbanen, moet je voor veel categorieën een uitzondering maken: Euh, neen dat moet niet. En de uitzondering bestaat al sinds 2011 maar word door Vlaanderen systematisch niet toegepast. Er bestaan ook al uitzonderingen voor autocars, personeelsvervoer en schoolvervoer die ook amper toegepast worden in praktijk.
  • De busbanen zijn bedoeld voor collectief vervoer en dat is de motor nu net niet: Zijn taxi's dat dan wel? Dat zijn ook personenwagens met vaak maar 1 klant of zelfs geen klanten. Autocars mogen dan meestal weer niet terwijl dat lompe voertuigen zijn die veel ruimte kunnen maken als ze op een busstrook rijden en veel personen kunnen vervoeren. Wat is daar dan de logica achter?
  • Bovendien is de motor nu al het voertuig dat het minste last heeft van files en het vlotst door het verkeer kan: Juist, dus de hinder waarvoor hij vreest is zo goed als onbestaande.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

+1!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:42, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

-1

Motorijders zijn gewoon deelnemers aan het verkeer. Geen reden om allerlei speciale regelingen te treffen.
Busbaan is voor openbaar vervoer en hulpdiensten, al de rest is gelobby en zever.

Misschien in tegendeel. Bekijk de ongevalsstatistieken eens en aanschouw de discrepantie tussen het aantal motorrijders en het aantal ongevallen waar die bij betrokken zijn (of het aantal overlijdens). Lijkt me niet dat we dat nog moeten gaan aanmoedigen, wel?
Wat files betreft: kijk eens naar Italië, daar wordt heel veel met de moto/scooter gereden (geen idee waarom, vermoedelijk een combinatie van lobbywetgeving en parkeerplaats). Zijn de files daar echt beter (= kleiner) van geworden?

We hebben nog eens een (federale) minister staatssecretaris van mobiliteit gehad (STAATSSECRETARIS VOOR LEEFMILIEU, ENERGIE, MOBILITEIT EN STAATSHERVORMING), Melchior Wathelet, die zijn eigen hobby aantrekkelijker wilde maken (rondtouren in oude karren). Het gedrocht dat zijn interventie heeft opgeleverd, is een regelrechte schande. Ongekeurde auto's rijden voor een prikje (verzekering, wegenbelasting) vrolijk op de openbare weg.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Helemaal eens met heist.

Als je gewoon rond rijdt op de baan en er staat geen file (stilstaan voor een verkeerslicht noem ik ook geen file) dan zie je constant heel gevaarlijke manoeuvres van motards. Ze rijden overal maar voorbij en tussen, sommigen zelfs puur zigzaggend. Vele verkeersregels tellen precies niet voor hen. Daarbij denk ik dan vooral aan het rechts inhalen, links inhalen op een rijstrook om links af te slaan en dan voorsteken om als eerste voor het licht te staan, ... Je kan het zo gek niet opnoemen. Eerlijk: ik erger mij daar enorm aan, vooral omdat er gewoon niets mee gedaan wordt (net zoals zovele zaken hier op de baan). Er zijn zeker ook gekken op de baan in auto's, maar als je dat in verhouding ziet met motards...

Als je dan bekijkt hoe gevaarlijk het is om in een file tussen de auto's te rijden. Ze mogen dat met max. 20 km/u snelheidsverschil doen, maar eerlijk de meesten rijden veel sneller er tussen. Van mij mogen ze zelfs dit afschaffen.

Dus samengevat: buiten openbaar vervoer zie ik liever voor iedereen dezelfde regeltjes ipv gebruik privileges.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik vind éigenlijk ook niet dat motards de busbaan zouden moeten gebruiken...
maar... trouwens, waar komt peeters mee af? want dit MAG toch al sinds 2011?

http://demotorsite.be/nieuws/wet-schoup ... -september
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.
wil trouwens niet zeggen dat ik het er mee eens ben, en ik ben pro veiliger verkeer maar als je sommige motards stunten ziet uithalen en daarna weer hoort "tzal wel weer aan de auto gelegen hebben"... aub zeg
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Slaat nergens op, en is een slecht idee.

1) busbanen en tram en busbeddingen zijn net dat. Niet meer of minder.

2) uitzonderingen (het mag standaard NIET) zijn mogelijk voor : andere vormen van geregeld vervoer (Leerlingenvervoer en personeelsvervoer), taxis, en fietsers, en dit moet aangegeven zijn met verkeersborden. En hoe minder men dit toelaat hoe beter.

3) voor je het weet gaan ze weer klagen dat 'de weg markeringen te glad zijn', of dat 'de kruisingen onveilig zijn' of 'de bussen jagen ons op'. Niks ervan, weggebruiker als een ander, dus op de rijweg met uw ding.

En troost u, die taxi's die je in bv Gent te pas en te onpas op eigen bedding ziet rijden waar het nièt mag, krijgen geregeld een mooi kado van De Lijn ten waarde van €107 in de bus. Want busbanen, en bus en tram beddingen vallen onder bevoegdheid van lijncontrole voor dat soort verkeersovertredingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:maar... trouwens, waar komt peeters mee af? want dit MAG toch al sinds 2011?
http://demotorsite.be/nieuws/wet-schoup ... -september
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2011061104
Het woord " BUS " en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.
Fietsers, bromfietsers, motorfietsers en voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, mogen deze rijstrook volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen zijn aangebracht op het bord F17 of op een onderbord.
F17: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /258-art72

Symbolen:
https://wegcode.be/pdf/wijzigingen/rijb ... 00611a.pdf

Afbeelding

Motorrijder mag dat dus niet, tenzij het specifiek op een bord toegelaten is.
Merk de wereld van verschil tov de communicatie van de motowebsite :?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Splitter schreef: maar... trouwens, waar komt peeters mee af? want dit MAG toch al sinds 2011?
wil trouwens niet zeggen dat ik het er mee eens ben, en ik ben pro veiliger verkeer maar als je sommige motards stunten ziet uithalen en daarna weer hoort "tzal wel weer aan de auto gelegen hebben"... aub zeg[/quote]
Neen, het mag niet.
De wet maakt het mogelijk dat de wegbeheerder de busbanen openstelt voor motorrijders maar in de praktijk is dat nergens het geval.

In dezelfde praktijk doen ze het toch en heb ik nog geen opstopping gezien van lijnbussen die vast zitten achter een motorrijder. Het is veiliger dan op 30cm naast de auto's te rijden en zou dus ook veel reacties verminderen dat ze 'allerlei stunts uithalen om er toch maar voorbij te kunnen'.
heist_175 schreef:Merk de wereld van verschil tov de communicatie van de motowebsite :?
Dat artikel verscheen voor de wet veranderde daarover. Zij gingen er vanuit dat het zou mogen, waar is anders die aanpassing voor gemaakt?
Wat zij niet konden voorzien was dat het agentschap wegen en verkeer het nergens gingen toepassen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De aanpassing creëert de mogelijkheid om motorrijders ook op busbanen toe te laten.
In de wet is voorzien dat de wegbeheerder zelf de keuze maakt, de motowebsite ging er dus foutieflijk vanuit dat elke wegbeheerder motorrijders op de busbanen zou toelaten, wat natuurlijk niet het geval is.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De uitzondering word dus gebruikt om de wet niet te toe te passen. Misbruik van bevoegdheden heet dat.
Daar wil Kris Peeters dus vanaf, de regel moet zijn dat het wel mag en de uitzondering een verbod.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Volgens mij lees je iets wat er niet staat.
De wetgever voorziet dat wegbeheerder het bord mag plaatsen. Blijkbaar ziet geen enkele wegbeheerder het nut er van in en gebeurt het niet.
Het staat de wetgever vrij om het by default toe te laten, wat vermoedelijk tot een wildgroei aan verbodsborden gaat leiden (lijden).

Herinner u de kwakkel met het verbodsbord enkele rijrichting?
Op een gegeven moment werd met veel bombarie aangekondigd dat fietsers wel tegen de enkele rijrichting in mochten rijden, maar er stond ook in dat er een onderbord bij moest waarin de uitzondering op dat bord werd aangeduid.
Gevolg: niemand plaatste een onderbord en de situatie bleef dezelfde. Of waar het onderbord al hing, bleef het gewoon hangen.
Net zoals de wetgever het voorzien had.

@bus wachtend op moto
Als we morgen alle moto's op de busbanen laten rijden, gaan bussen, maar evengoed prioritair verkeer (politie, brandweer, ziekenwagen) daar wél last van hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Motorijders zijn gewoon deelnemers aan het verkeer.
Maar de huidige situatie is ook niet ideaal... het verschil in snelheid van een slalommende moto die amper zichtbaar is in een file is gewoon onverantwoord. In die zin ben ik dus wel te vinden voor het idee... maar dan gewoon met een maximum snelheid gelijk aan die van de andere gebruikers van de bus (of zelfs pechstrook). Het is nu niet dat er zoveel moto's rijden dat het daar meteen superdruk zal zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als die motorrijder zich houdt aan de regels: voorbijsteken tussen de 2 meest linkse vakken en maximaal 20km/h sneller, is dat niet zo onveilig. Elke automobilist moet gewoon constant in zijn spiegels kijken.
Wat leert de realiteit: stapvoets verkeer (0-20km/h) en motorrijders die tegen 70km/h of meer voorbij flitsen.
20km/h = 5,5m/s -> als je om de 10 seconden in uw spiegel kijkt, kan de motor maar 55m vooruitgegaan zijn (4-5 auto's)
70km/h = 19,5m/s -> als je om de 10 seconden in uw spiegel kijkt, kan de motor 200m vooruitgegaan zijn (20 auto's)

Overigens mag dat slalomen tussen auto's enkel in geval van file (wat is een file) en niet als het verkeer tegen 70-90-100 km/h gaat.
Ik zie weinig motorrijders die niet slalommend aan het verkeer deelnemen.

Ik wil niemand omver rijden, maar zorg dan dat je geen situatie creëert waarbij ik u onmogelijk kan zien (idem fietsers tegen 45km/h in bebouwde kom op een fietspad verstopt achter auto's).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als die motorrijder zich houdt aan de regels:
Dit is het grootste probleem... we hebben regels maar we controleren ze niet.

Als oplossing gaan we dan nieuwe regels maken :bang:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

motards zijn deelnemers aan het verkeer zoals elke andere, met een hele reeks van uitzonderingen ondertussen.
En een hele reeks motards lappen de regels aan hun laars en doen maar.
Zou dit ruiken naar eigen belang Minister Peeters (zelf motard)?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MaT schreef: In dezelfde praktijk doen ze het toch en heb ik nog geen opstopping gezien van lijnbussen die vast zitten achter een motorrijder.
die is leuk... "ze doen wat niet mag, dus laten we het dan maar in een wet gieten die het toelaat"...
kom jongens, met zen allen 90 in zone 50... dan gaan ze dat wel zone 90 maken "want men doet het toch" *kuch*

stelt een mooi voorbeeld...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het is al in een wet gegoten, sinds 2011. Het is dan ook de bedoeling dat de wet toegepast word maar de wegbeheerder speelt voor eigen rechter door de uitzonderingsregel toe te passen op alle busbanen.

Op de vraag van Kris Peters om het wel toe te passen komt dan de reactie van Weyts dat de busbanen zullen dichtslibben. Daarop zeg ik: het gebeurd in de praktijk wel en wie heeft al een bus zien vaststaan doordat een motorrijder de busbaan gebruikt?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

en jij denkt dat die motorrijders allemaal braaf gaan zijn?

Ik zal u als ervaringspersoon op vlak van bus en trambeddingen eens voorspellen wat ondermeer allemaal gaat gebeuren:

-Motorrijder komt achter een bus terecht die op de busbedding of baan een halte aandoet, en kan natuurlijk niet braafjes wachten, maar gaat die bus links inhalen, op het tegengestelde vak van de bedding. En gaat oftewel frontaal op een bus of tram knallen, of gesandwiched worden. Al zien gebeuren met een fietser die slim wou zijn, en plots een belegd broodje vormde met 2 trams.

-Ze gaan denken dat ze alleenheerser zijn op bus en trambeddingen en banen, en geen rekening houden met damborden. Automobilisten hebben al last om gigantische grote witte trams en bussen te zien aankomen, terwijl ze zeker zijn dat hun koekendoos die krachtmeting gaat verliezen. Wat gaat gebeuren als ipv een gezapig bus of tram, daar een motorduivel tegen 90/u komt afgevlogen in een bebouwde kom? Juist ja.

-Voetgangers in de steden zijn intussen gewend dat ze geen voorrang hebben bij het kruisen van tram en busbeddingen (zebrapaden stoppen dan ook.), en zijn gewend van daarop te letten. Wat gaat gebeuren als meneer de motorduivel daar wederom tegen 90/u komt aangevlogen in de bebouwde kom? Dode voetgangers.

-Motorijders gaan tram en busbeddingen of banen volgen want ze denken dat ze dat mogen, en ze gaan de specifieke lichten niet respecteren en daardoor OF in conflictsituaties met ander verkeer belanden (richtingen uitrijden dat ze niet mogen bv), OF bus en tramverkeer hinderen (doordat ze niet doorrijden als ze moeten). omdat ze de specifieke bus&tram lichten niet begrijpen of niet respecteren.

-Ze gaan bus en trambeddingen en banen gebruiken als sluipwegen op plaatsen waar normaal geen ander gemotoriseerd verkeer is toegelaten dan trams en autobus.

Nope nope nope!

Blijven waar ze zijn, er is een reden dat de wegbeheerders die borden nergens geplaatst hebben, omdat ze heel goed weten dat dat alleen maar problemen gaat veroorzaken. Namelijk het feit dat ze zich toch niet aan de regels en beperkingen gaan houden.
Dus: op de weg, bij de rest.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

1) Het is niet aan de wegbeheerder om de wetgeving te bepalen, die moet ze gewoon uitvoeren.

2) Het is de bedoeling dat het standaard wel mag, met uitzondering daar waar het onveilig is. Hier zijn busbanen die daarvoor een normale rijstrook waren en geen lichten, kruispunten of zebrapaden passeren. Gewoon toelaten hierop.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Van mij mogen motards op busbanen... net zoals alle auto's :p

Maar ik begrijp wel dat het als motard heel frustrerend is om de busbaan niet te mogen gebruiken.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik merk hier duidelijk ren jaloezie van mensen zonder motor.

Ikzelf ga netjes op zij om ze met plezier te laten passeeen in de file, zelf wil ik ooit ook mijn rijbewijs halen, leuke manier om zich efficiënt voort te bewegen.

Stel je eens voor dat al die auto's met maar 1 persoon plots morgen vervangen worden door motorrijders. Het aantal files zou drastisch verminderen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

MaT schreef:1) Het is niet aan de wegbeheerder om de wetgeving te bepalen, die moet ze gewoon uitvoeren.

2) Het is de bedoeling dat het standaard wel mag, met uitzondering daar waar het onveilig is. Hier zijn busbanen die daarvoor een normale rijstrook waren en geen lichten, kruispunten of zebrapaden passeren. Gewoon toelaten hierop.
1) Excuseer? Grapjas. Het is net de taak van de wegbeheerder om de wet te implementeren zoals hij het nodig acht, situatie per situatie. Wie denk je dat beslist waar inhaalverboden komen, waar voorang van rechts is en waar niet, en wat de toegelaten snelheid ergens is? De wegbeheerder, adhv de situatie die op die plaats de toepassing van bepaalde regels en wetten al dan niet noodzakelijk maakt, door de plaatsing van de nodige borden en markeringen, gekoppeld aan opname van plaatsing van de borden in het geldende politiereglement. (ja per gemeente/entiteit bestaan hele databases met welke borden waar geplaatst zijn en hoe, want ook fysieke plaatsing van borden en zelfs type en kleur paal/bevestiging is aan regels en wetten onderworpen)

En de wet omvat in dit geval nu specifiek dat het NIET mag, tenzij waar de wegbeheerder en de hoofdgebruiker (= De Lijn in vlaanderen) die de wegbeheerder adviseerd vinden dat het veilig en opportuun is. Op dat moment worden de nodige extra borden (evt aangevuld met markeringen op bedding zelf) aangebracht. En dat is momenteel gelukkig op een heel klein aantal plaatsen voor taxi's, en bijna nergens voor motorrijders.

2) totaal foute benadering. De juiste benadering is de huidige situatie, zijnde per definitie verboden, en toegelaten geval per geval, beslist door wegbeheerder. Dat maakt het eenvoudiger en duidelijker voor iedereen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:42, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Wat in godnaam maakt het uit dat ik als motorrijder naast u aan het rode licht kom staan en de file voor rijd? Ik ben eerder weg dan de auto en ik hinder niemand maar voor velen is dat echt een rode lap en is hun wagen de stier.
+1

Nu ja in de file is het wel héél verleidelijk om er tussen te kruipen.
Enja het is niet helemaal moeilijk om sneller te accelereren aan de rode lichten (zonder overdreven snelheid).

Sommige reacties kan ik niet tegenspreken dat er gekken zijn om er tussen te kruipen.
Zoals op de rijstrook van de tegenliggers rijden... ja zo ben ik niet en dat gaat er eigenlijk wel wat over vind ik zelf.

Nuja ik rijd natuurlijk maar met een 125 :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Als ze zich dan toch allemaal braaf aan de snelheid houden, en het alleen te doen is om files voorbij te rijden aan gematigde snelheid, dan heb ik het ideale voorstel.
Laat ze bij filevorming toe om op het fietspad te rijden, bij maximaal 25 a 30 km/h, en ga dan eens vragen na een jaar achteraf aan fietsers hoe ze het snelheidsgedrag van motorrijders ervaren op hun fietspad?
Volgens jullie doen motorrijders niets mis, en houden ze zich aan de regels, dus mag er geen probleem zijn, toch? :)

Ik denk dat we allemaal weten wat het resultaat gaat zijn na die periode he... (Inclusief de brave motorrijders hier, als ze eerlijk naar het gedrag van hun collegas kijken?)
Conclusie, motorrijders horen thuis op de rijweg. niet op busstroken of beddingen, en niet op fietspaden.

Ze mogen al filefilteren (ook al zijn er magnifieke voorbeelden te zien elke dag over hoe je je niet houdt aan de regels daaromtrend.) en voorsorteren aan verkeerslichten, en parkeren op het trottoir (wat, minimumruimte voor voetgangers, wat is dat?), en er is een wettelijk kader om ze toe te laten op busstroken en beddingen als de wegbeheerder het opportuun vind. Vrij mooie toegevingen al, waarom willen ze dan altijd meer, meer, meer?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:41, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Het feit dat je dat als jaloezie ziet, zegt gelukkig meer over u als over mij :)

Ik heb er geen probleem mee dat ze mogen filefilteren of voorsorteren lichten, of parkeren op voetpaden, als ze zich allemaal houden aan de aan die voordelen horende regels. (dat je in de praktijk elke dag voorbeelden ziet hoe het niet moet, laten we dan even terzijde)
Ik wil gewoon geen motorrijders op busstroken en bus/trambeddingen hebben, das alles.

Aangaande deze hele kwestie, nogmaals:
-Busstroken en bus en trambeddingen zijn aangelegd voor het openbaar vervoer, punt.
-Er bestaat wetgeving die de wegbeheerder toelaat om -als hij het opportuun vind- motorrijders en andere specifieke voeruitcategorien toegang te verschaffen tot busstroken en bus en trambeddingen. punt.

De wetgeving is er dus, ze is duidelijk, en de wegbeheerders passen het toe als ze de situatie geschikt vinden. Op veel plaatsen is dit echter niet zo, ik heb al genoeg voorbeelde aangehaald van de situaties die je dan gaat veroorzaken.
Het resultaat is nu een duidelijke situatie, namelijk "het mag niet, maar als er een bord staat mag ik het wel". resultaat, geen overbodige borden.

Draai het om, en je gaat een massa borden uit de grond zien schieten, want zowel de wegbeheerders als de primaire gebruiker (De Lijn dus) gaat dit NIET wenselijk vinden.
Het resultaat is dan een ongewenste situatie, want je creert een overdaad aan extra verkeersborden, èn de status quo gaat niet veranderen tov nu.

Geld uitgeven voor aanpassen van een wetgeving die goed is, en het plaatsen van extra borden waar er nu geen nodig zijn. Dat zou Belgisch kafka zijn.
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Ik snap niet dat mensen zo tegen motorrijders zijn. Ja er zijn idioten die denken dat ze op circuit rijden. Ja sommigen razen je plots met een hels lawaai voorbij dat ze je als automobilist serieus laten schrikken. Maar ik kan alvast vertellen dat zodra er 1 wagen me voorbij steekt terwijl ik aan de wettelijke maximum snelheid rij (op mijn 250cc scooter), alle andere auto's me ook voorbij rijden. Allemaal sneller dan de maximum snelheid uiteraard. Volgens mijn zijn het dan ook die automobilisten die zo een hekel hebben aan motards die hen voorbij rijden in de files. De hoffelijkheid en verdraagzaamheid op de openbare weg zaakt elk jaar verder weg. Agressiviteit viert hoogtij :bang:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

FlashBlue schreef:2) totaal foute benadering. De juiste benadering is de huidige situatie, zijnde per definitie verboden, en toegelaten geval per geval, beslist door wegbeheerder. Dat maakt het eenvoudiger en duidelijker voor iedereen.
Voor mij evengoed hoor, maar als je ziet dat er in Vlaanderen 0 busbanen opengesteld zijn dan weet je dat dit niet de bedoeling geweest kan zijn van de wetgever.

Als de wegbeheerder overal inhalen toelaat/verbied, overal de voorrang van rechts toepast/afschaft, overal de snelheid op 120/30 zet dan spelen zij voor wetgever en kan je de wegcode evengoed in de prullenmand smijten.
Tomsworld schreef: Stel je eens voor dat al die auto's met maar 1 persoon plots morgen vervangen worden door motorrijders. Het aantal files zou drastisch verminderen.
Is ook al eens een onderzoekje naar gedaan: https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=636. Zou voor zowel motorrijder, autobestuurder, lijnbus,.. een goede zaak zijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MaT schreef:
Tomsworld schreef: Stel je eens voor dat al die auto's met maar 1 persoon plots morgen vervangen worden door motorrijders. Het aantal files zou drastisch verminderen.
Is ook al eens een onderzoekje naar gedaan: https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=636. Zou voor zowel motorrijder, autobestuurder, lijnbus,.. een goede zaak zijn.
Lees dat artikel eens :-D ?
Ze rekenen zichzelf daar graag rijk:
- omdat een motor minder plaats inneemt zou het verkeer plots veel vlotter :). Een motor is ongeveer 2,5m x 0,9m; een break 4,3m x 2m. Mathematisch hebben ze dus een punt, maar ik wil wel eens zien welke motord er een gans traject naast een andere motard gaat rijden (op 1 rijvak) tegen 100+ km/h.
Omdat motorfietsen minder fysieke ruimte innemen, gaat het verkeer duidelijk vlotter wanneer meer pendelaars hun wagen aan de kant laten staan en zich per motorfiets naar het werk begeven.
- hun ochtendspits diagram is gebaseerd op bovenstaande veronderstelling en gewoon fantasie
- ze sleuren er zelfs het milieu bij: een moto van 250cc heeft een lagere kost dan een "gemiddelde personenwagen". Rij eens op eender welke autosnelweg en geef me het aantal <250cc moto's :)...
Dwaze studie met waardeloze conclusies.

Meer moto's zal vooral tot meer doden leiden (lijden).

@jaloezie
Ik kan echt niet jaloer zijn op een motard :). Ik zit in een verwarmde zetel, met een verwarmd stuur, droog én met aangename muziek/radio/... De motard is ietske rapper (want kan slalommen tussen de auto's) maar wordt nat, heeft een astronautenpak aan en riskeert constant zijn leven. Geloof me, niets om jaloers op te zijn.
Ik vind het wel ergerlijk dat motards voor mijn motorkap springen of mijn spiegels er bijna afrijden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

heist_175 schreef: Ik vind het wel ergerlijk dat motards voor mijn motorkap springen of mijn spiegels er bijna afrijden.
Bij sommige, ik zeg niet noodzakelijk jij, is dat logisch aangezien ipv normaal te rijden er sommigen zijn die er sport van maken om in de file express in de andere richtig de weg te blokkeren. Van het motto mijn grote auto niet voorruit niemand vooruit, ikke ikke en ikke mentaliteit.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Om eens deels van het onderwerp af te wijken, als men motorrijden wil zien als onderdeel van de oplossing voor het mobiliteitsprobleem, dan zijn er veel grotere koeien te slachten dan ze tegen beter weten in op een busbaan te laten rijden hoor.

-Invoeren van voordelige regelgeving mbt bedrijfsmotorfietsen, naar analogie met bedrijfswagens.
-Toelaten van geven van tankkaarten aan mensen die met hun prive motorfiets gaan werken (dit is bij mijn huidige werkgever stopgezet nav bezoek van inspectie).
-invoeren van wettelijk stelsel rond voordelige leningen voor milieuvriendelijke motorfietsen. Een collega heeft een elektrische motorfiets (een Zero) aangeschaft, als ik hoor wat die heeft moeten uitsteken om een lening te krijgen omdat ie het gat tussen "motorfiets" en "milieuvriendelijke auto" viel.
-Motiveren van bedrijven en stadsbesturen om meer overdekte motorparkings te voorzien.
-mogelijkheid tot subsidieren halen motorrijbewijs als daarmee een auto van de weg gehaald is (bv inruilen firmawagen tegeven firmamotor)

Enz...

(Een aantal van die dingen zou trouwens moeten haalbaar zijn met het invoeren van het mobiliteitsbudget ipv bedrijfswagen - als dat ooit een deftige vorm kan krijgen)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

In London worden motorrijders, naast taxi’s en fietsers, al veel langer toegelaten op de busbanen. Transport for London stelt het zo: “Doordat motorrijders de busbanen mogen gebruiken daalde hun reistijd, verbeterde de doorstroming van de rest van het verkeer en is de uitstoot van emissies kleiner. De verkeersveiligheid van andere kwetsbare weggebruikers blijft bewaard”.
http://www.mag.be/motorrijders-hinderen ... anen-niet/

Zelfs het openbaar vervoer zou er wel bij varen, exact het tegenovergestelde van waar men hier krampachtig aan wil vasthouden :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je moet niet afkomen met links van een motowebsite. Nogal logisch dat zij enkel met rozegeur en maneschijn afkomen.
(cfr interpretatie van de wet, zie hierboven)
Kan je de link van Transport London geven, waarin ze de motorrijders op busbanen met zoveel lof bezingen?
:angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef:Je moet niet afkomen met links van een motowebsite. Nogal logisch dat zij enkel met rozegeur en maneschijn afkomen.
(cfr interpretatie van de wet, zie hierboven)
Kan je de link van Transport London geven, waarin ze de motorrijders op busbanen met zoveel lof bezingen?
:angel:
De link komt dan wel van een motowebsite, de quote komt wel degelijk van transport london.
U vraagt, ik draai: https://tfl.gov.uk/modes/driving/red-ro ... -bus-lanes
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Slafes schreef:
FlashBlue schreef: -Invoeren van voordelige regelgeving mbt bedrijfsmotorfietsen, naar analogie met bedrijfswagens.
Je kan je motorfiets aftrekken van je belastingen... Denk dat er veel zijn die daarom alleen al een motorfiets kopen.
Maar er is geen regelgeving rond bedrijfsmotorfietsen. Dus je kan mensen niet aanmoedigen om ipv een bedrijfswagen voor een motor te kiezen, want ze doen er geen voordeel bij, integendeel, ze moeten zelf geld erin steken.
Slafes schreef: Wat betreft het jaloezie gedacht, dat zegt helemaal niets over mij... Ik heb het vooral over jouw: Vrij mooie toegevingen al, waarom willen ze dan altijd meer, meer, meer? Als meer kan en het is veilig, waarom niet?
Omdat die busbanen en bus&trambeddingen zijn voorbehouden voor het openbaar vervoer. De huidige wetgeving is goed genoeg, we hebben geen kamikaze's nodig op onze voorbehouden beddingen waar de wegbeheerder het niet veilig acht.
Leer toch eens tevreden zijn? Jullie zijn tenslotte niet meer of beter of belangrijker dan al die mensen wat alleen in hun auto zitten, en die busbanen en beddingen OOK NIET mogen gebruiken.
Slafes schreef: Ik rij zowel met de fiets, de auto en de motor, en ik zie met ELK vervoersmiddel idioten rondrijden. Alleen begint iedereen te mekkeren over de voordelen van de motor, maar eens ze de nadelen kennen zwijgen ze meestal... Er is een serieus mentaliteitsprobleem met vooral autobestuurders die nog nooit een motor van dichtbij gezien hebben en er ook GEEN rekening mee houden als ze de baan op gaan maar dan wel sakkeren over alle "voordelen" die motorrijders hebben. Ook sakkeren over de motors die slecht geparkeerd zijn terwijl ik overduidelijk meer parkeerovertredingen zie met de auto dan met de motor. Dat heet dan de balk in zijn eigen oog niet zien.
Proficiat, ik wandel, fiets, en rij met de auto en met een bus, en ik zie idd met elk vervoersmiddel idioten rondrijden. Alleen beginnen die motorrijders nu plots te mekkeren dat bussen een busbaan hebben en lopen te sakkeren dat ze dat ook willen gebruiken, zelfs al vind de wegbeheerder dat terecht geen goed idee.
Er is op dat vlak dan ook een serieus mentaliteitsprobleem, want ze vergeten alle voordelen die ze al hebben, en vooral alle regels die bij hun voordelen horen en ze die alleen volgen als het hun goed uitkomt. En je kan er donder op zeggen dat dat ook weer gaat waar zijn als je ze toch standaard zou toelaten op busbanen, het haantjesgedrag gaat weer problemen en ongevallen veroorzaken, en dan gaan ze weer roepen dat ze het slachtoffer zijn en dat het anderen hun schuld is.

Nuja, we houden de score's al bij voor pizzakoeriers en taxi's, er kan nog wel een lijntje motorrijders bij ook zeker....

Slafes schreef: Ik zie bvb ook weinig overtredingen met bellen achter het stuur bij motorrijders (al bestaan ze wel)... Het is natuurlijk makkelijker een ander op zijn fouten te wijzen...
Nogal moeilijk, want er is zoiets als helmplicht he. Maar dan kunnen ze alsnog afgeleid zijn omdat ze handsfree aan het bellen zijn of naar de audiobookversie van ghostrider aan het luisteren zijn, net zoals dat bij een fietser, voetganger, of automobilist het geval kan zijn.

En jouw "ik wil ik wil ik wil ik wil" mentaliteit ter zijde, gaan jullie voor veel meer problemen zorgen dan jullie zelf denken. Wederom een paar voorbeelden die zo direct in mij opduiken....
1) tram en buslichten, ik wil de motorrijders niet moeten tellen die al lang niet meer weten hoe dat in elkaar zit, om nog maar te zwijgen van het feit dat jullie zwaar in de weg gaan zitten op kruisingen waar de lichten gestuurd worden naargelang de route van het voertuig op de bedding. Staat daar ineens zo een brommertje dat rechtdoor moet in de weg van een tram of een bus die positief signaal heeft om rechts of links af te slaan. Jeej.
2) gedrag op gelijkgrondse kruisingen van beddingen, alle bus en tramchauffeurs volgende ongeschreven regels dat als er een kruisend voertuig nadert je de kruising bezet houdt om te voorkomen dat kruisend verkeer zicht voor de bus smijt die uit de andere richting afkomt. veel geluk met je motor vs een auto die vanachter een bus uitkomt.
3) Voorrangsregels specifiek aan exploitaitie van het OV, hoe ga je daarvan op de hoogte zijn? interne reglementen op specifieke locaties zoals stadinwaartse voertuigen die voorrang moeten verlenen aan staduitswaarts? Eigen signalisatie die aangeeft dat je op X meter moet wachten wegens voertuigen die aan het keren op tegenspoor zijn of stukken tegen richting rijden?

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Maar het gaat niet helpen, want "ik wil ik wil ik ik wil" is blind voor alle argumentatie want "iedereen is jaloers op mij, terwijl ik gewoon meer wil". Zucht.
Laatst gewijzigd door FlashBlue 05 mei 2017, 22:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

FlashBlue schreef: Omdat die busbanen en bus&trambeddingen zijn voorbehouden voor het openbaar vervoer. De huidige wetgeving is goed genoeg, we hebben geen kamikaze's nodig op onze voorbehouden beddingen waar de wegbeheerder het niet veilig acht.
Voorbehouden voor openbaar vervoer EN motorrijders, personeelsvervoer, taxi's, fietsers, schoolvervoer waar het kan. Probleem is dat de wegbeheerder exact 0 busbanen heeft opengesteld voor motorrijders. Je gaat me niet wijsmaken dat er geen enkele busbaan veilig is voor motorrijders, zelfs niet diegene waar nu al wel taxi's op mogen rijden.

De wegbeheerder acht het niet veilig, op basis van wat? Onderbuikgevoel? Toevallige afkeer van motorrijders?
Er zijn bij ons geen cijfers beschikbaar waarop je zou concluderen dat het nergens veilig is, terwijl in andere landen er geen problemen mee zijn en zelf positieve effecten zien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

MaT schreef: Voorbehouden voor openbaar vervoer EN motorrijders, personeelsvervoer, taxi's, fietsers, schoolvervoer waar het kan. Probleem is dat de wegbeheerder exact 0 busbanen heeft opengesteld voor motorrijders. Je gaat met niet wijsmaken dat er geen enkele busbaan veilig is voor motorrijders, zelfs niet diegene waar nu al wel taxi's op mogen rijden.
Ik zie dat niet als een probleem. Ik zie dat als een bewijs dat de wegbeheer naar de juiste belangengroepen oren heeft, en weet welke excessen vermeden moeten worden.

Taxi's vervullen ook een maatschappelijk functie en vormen een aanvulling op het openbaar vervoer. En daar komt dan nog bij dat die (zeker nu men in veel steden de zgn'de illegale/stadsvreemde taxi's aan het weren is) weten waar ze mee bezig zijn, de verkeerssituaties kennen, en de taxisector mede vertegenwoordigd is in de stedelijke mobiliteitsoverleggroepen, en dus ook weet wat de spelregels op eigen banen en beddingen zijn...
Net zoals de chauffeurs voor leerlingen en werknemers vervoer overigens, wegens allemaal vallend onder geregeld vervoer, en dus onder de overkoepelende functie van De Lijn...

Motorrijders op banen en beddingen zijn gewoon onvoorspelbare elementen, enerzijds door gebrek aan kennis en ervaring, en anderzijds door gedrag, en dat wil je daar dus absoluut niet hebben.

Kortom: Motorfiets op de rijweg, bij het overige gemotoriseerde verkeer.

Je gaat me overigens nooit van het tegenovergestelde overtuigen.
En nu ga je me waarschijnlijk heel grof vinden, maar als ze deze onzin ooit wel invoeren, dan ga je hier van mij een hele grote "told you so" te lezen krijgen bij het eerste zware ongeval met een motorfiets op een eigen bedding of busbaan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”