Teletext NOS is afgeschaft bij Scarlet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

We hebben reeds vele jaren Scarlet voor al onze multimedia en het gaat van kwaad naar erger....
Vandaag, naar dagelijkse gewoonte, wilde ik de NOS teletextpagina's consulteren om op de hoogte te zijn van nieuwsfeiten in de wereld.
Ik ben verplicht om NOS te consulteren omdat VRT dit medium ondertussen, ten onrechte, ten grave heeft gedragen.
Gelukkig zijn Vlamingen bij NOS ook graag geziene gasten en nemen ze soms wat Belgisch nieuws mee op in hun artikels, waarvoor dank.

Groot was mijn consternatie toen bleek dat ook NOS teletext niet meer kan ontvangen worden via Scarlet (Belgacom tv). Er "zou" een probleem zijn buiten hun wil om en ze gaan "alternatieve" manieren bedenken om het toch te brengen.
"Alternatieve" manieren.....om een Ms Dos programma van 20 jaar oud zijn werk te laten doen, laat mij niet lachen :?
Ik vraag mij echt af of dit de zoveelste sabotage is om mensen gewoon dom te houden en te verplichtten om naar Belgische (super gekleurde en politiek overladen) nieuwsprogramma's te kijken.
Wellicht zijn er te weinig mensen die naar de amateuristische en totaal ontoereikende nieuwspagina's kijken op Sporza of één buiten de gewone programma uren, dus... afschaffen die handel van de noorderburen.

Want laat ons eerlijk zijn, dit mager alternatief biedt geen weerwerk tegen het "verouderde" teletext van VRT, de items zijn onvolledig en constant verouderd (evenals de nieuwsuitzendingen s'morgens om 08.00 uur op éen, opnieuw "leve BBC of NOS").
En mijn PC opendoen telkens ik iets wil weten doe ik niet (en als ik het toch doe = google nieuws i.p.v. De Redactie)

Dus graag gewoon terug teletext op NOS, en ik ben weer enkele jaren zoet met Scarlet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

NOS-Teletekst werkt hier nog altijd bij Telenet ...

Ik wist niet eens dat de NOS nog altijd teletekst uitzond, bedankt voor de tip :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

De app? Gaat vlugger dan je pc opstarten. Of je moest nog een niet-smart gsm hebben.
Victory Not Vengeance
BartR
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:58
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hier werkt het nog.

Op internet las ik in http://www.nu.nl/weekend/4106506/digita ... moeid.html
dat er in Nederland dagelijks 3,7 miljoen bezoekers zijn. (app, website, televisie). Best veel.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Raar dat Teletekst bij Scarlet weg is want bij proximus is het nog altijd op Nederland 1 2 3 aanwezig.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

jodeaal schreef:Ik ben verplicht om NOS te consulteren omdat VRT dit medium ondertussen, ten onrechte, ten grave heeft gedragen.
Vraag aan de modale Vlaming om nog meer op NVA te stemmen, dan zal dit zeker terugkomen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Hardnekkig blijven vasthouden aan outdated en soon-to-be-dead medium is natuurlijk dè manier om aan je nieuws te komen?

Het afschaffen van teletext is iets dat al jaren gaande is, niet alleen in belgie, maar in alle omringende landen, artikels uit 2015 zoals BartR hier quoten zijn intussen ook al outdated wat dat betreft.
RTL nederland bvb gaat er kortelings ook mee stoppen (als dat al niet het geval is intussen), net zoals vele andere zenders.

Dus het heeft weinig zin om daar een polemiek rond te maken dat onze nationale zenders ermee gestopt zijn, of dat providers het niet meer doorgeven. De (intussen ook zo goed als onvermijdelijke) opheffen van de FM zenders treft een veel grotere bevolkingsgroep dan het afschaffen van telenet, en daar komt er ook geen verandering in voorlopig. Dus laat teletext maar een welverdiende dood sterven.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Teletekst op Nederlandse RTL zenders zou op 1 april laatstleden gestopt zijn dus bijna een maand geleden, ondertiteling via pagina 888 blijft wel bestaan.
Of teletekst op de SBS zenders (SBS 6, NET 5, Veronica) gestopt is weet ik niet, als ik die via het internet probeer op te vragen krijg ik een zwart scherm te zien dus ofwel zijn ze er ook mee gestopt ofwel is die er nog maar waarschijnlijk door die geoblocking niet raadpleegbaar.
Jasse
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 20:22

Helemaal akkoord met Jodeaal, de starter van dit item.

Het is zondermeer bedroevend dat Scarlet - zonder verwittiging, zonder info - de teletekstpagina's van de NOS ontoegankelijk maakt.
Een zoveelste kaakslag voor de gebruikers van hun diensten.

Ik hoop dat anderen - net als ik - deze klantonvriendelijke houding zullen aanklagen bij Scarlet zelf. Op een verlenging van mijn abonnement moeten ze alvast niet rekenen, indien ze hier geen aanvaardbare oplossing bieden.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Niet alleen bij Scarlet kan men NOS Teletekst niet raadplegen, bij Proximus TV is dat ook zo, daar kan ik evenmin NOS Teletekst raadplegen. :x
Nog een geluk dat ik ook Telenet heb, daar kan ik zowel via de digicorder als via CI+ module wel NOS Teletekst raadplegen. :-)

https://nl.forum.proximus.be/proximus-t ... -nos-38604
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef:Hardnekkig blijven vasthouden aan outdated en soon-to-be-dead medium is natuurlijk dè manier om aan je nieuws te komen?
Bullshit. Er is geen alternatief op het tv-scherm voor realtime nieuws on demand.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

apestaart schreef:Niet alleen bij Scarlet kan men NOS Teletekst niet raadplegen, bij Proximus TV is dat ook zo, daar kan ik evenmin NOS Teletekst raadplegen. :x
Nog een geluk dat ik ook Telenet heb, daar kan ik zowel via de digicorder als via CI+ module wel NOS Teletekst raadplegen. :-)
https://nl.forum.proximus.be/proximus-t ... -nos-38604
Heb je al uw Proximus decoder eens herstart, want hier heb ik toch nog altijd teletekst op mijn v5 decoder.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

apestaart schreef:Niet alleen bij Scarlet kan men NOS Teletekst niet raadplegen, bij Proximus TV is dat ook zo, daar kan ik evenmin NOS Teletekst raadplegen. :x
https://nl.forum.proximus.be/proximus-t ... -nos-38604
Op het Proximus Forum (zie link hierboven) staat een work-around:
Elma, Legend, 644 reacties, 13 uur geleden

Druk eens op OK en dan selecteer je "ondertitels", dan pijltje naar rechts tot je NL ziet staan. Bevestigen en Backknop gebruiken om uit het menu te gaan. Lukt dat? Teletekst is dan geactiveerd voor die zender. Wil je hem deactiveren, dan moet je dezelfde weg gaan en pijltje naar links tot er niks staat. Dit werkt voor alle zenders en is de nieuwe manier voor TX. Selectie is wel een beetje verschillend voor elke zender (VRT heeft meer keuzemogelijkheden).
Je moet nu blijkbaar via het Menu "Ondertitels" de Teletekst optie activeren voor de betreffende zenders...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat klopt volgens mij totaal niet, heb het eens uitgetest, dit heeft alleen invloed op de ondertiteling maar niet op al dan niet teletekst krijgen.
Remco12
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2012, 12:31

[Bij mij ook geen teletekst meer op NOS.
zou iets te maken hebben met de V4 ?? Decoder ..
Hoe krijgen we deze terug.
Op satelliet TVV VLaanderen alles Ok . Dus ligt he tbijde provider scarlet.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Aangezien er nog zijn die met een v4 (bij Proximus) dit probleem melden vermoed ik ook, dat het met de v4 te maken heeft en herstarten van de v4 helpt ook al niet.
laatste softwareversie op v4, leon batch2_15.21.0.60 schijnt de boosdoener te zijn.
Wegens het niet werken van TT, door deze laatste software update op de v4 decoder,
stelt een proximus medewerker voor om de v4 te laten omruilen voor een v5.
Jasse
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 20:22

Teletekst bij Scarlet werkt weer.
Wat mij uitermate bevalt, zij het dat ik ontgoocheld ben in het totaal gebrek aan communicatie bij het wegvallen én bij het heropstarten ervan: geen reactie op mails en evenmin enige info op/via de website. Hiermee bevestigt Scarlet haar klantonvriendelijke imago. Opnieuw hebben ze een kans gemist om daar iets aan te doen.

Enfin, ik troost mij met Teletekst, allicht blijft die klantgerichte communicatie een verre droom.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Op mijn V4 decoder (Proximus niet Scarlet) heb ik opnieuw teletekst althans op NPO 1 en NPO 3, op NPO 2 krijg ik de vermelding dat tt niet beschikbaar is dus is het nog niet volledig opgelost.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Zoals bij "Jasse" vermeld is teletext bij Scarlet "plots" weer hersteld.
En eveneens zoals bij "Jasse" vermeld is er van enige communicatie geen spoor te bekennen, noch op een mail naar de Scarlet hulplijn voor uitleg, noch op de site.
Bellen heeft al helemaal geen zin, want de leukerds in het callcenter zeggen gewoon dat ze een ticketje zullen aanmaken en daarmee is de kous af.
Als je te lang bij de kat zit krijg je haar vlooien, ziehier een knap staaltje van de typische belgische ambtenarijmentaliteit die toch nog overheerst binnen de gebouwen van Belgacom (en juist errond)
Desondanks alle weerleggingen in de media sinds het "geprivatiseerd" was blijft totale onverschilligheid t.o.v. de verzuchtingen van de klanten overheersen, net zoals bij de NMWS, Bpost, .....en nu ook bij Scarlet.
Shame... :nono:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Na de nieuwe NTE ....82 update bij Proximus op de v5 decoder werkt TT ook niet meer.
Jasse
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 20:22

Vanavond om 18u alsnog een reactie gekregen vanwege Scarlet op mijn mail m.b.t. het wegvallen van Teletekst.
Ik citeer: "Op dit moment is er een technisch probleem waardoor het nederlands teletekst signaal niet meer mee wordt gestuurd naar Proximus tv. Er wordt op dit moment druk aan gewerkt, en we gaan er vanuit dat ook u begrip kan opbrengen voor deze tijdelijke storing"


Bijna 24 uren nadat ik hier signaleerde dat het probleem opgelost was en Teletekst op de NOS-zenders weer werkte, krijg ik dus een mail van Scarlet dat ze er nu naarstig aan werken om het probleem op te lossen! Men werkt dus druk aan een oplossing voor een probleem dat niet eens meer bestaat. :oops: :twisted:

Het bevestigt het beeld van een armzielige provider: niet alleen de externe communicatie is van een niveau dat je pakweg in Bommerskonten in Brousseland nog zou dulden, ook hun interne communicatie loopt duidelijk mank/achter. En als zelfs hun eigen klantendienst al niet meer op de hoogte is van een oplossing, hoe kan men dan adequaat de klanten inlichten?

Beschamend.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dit nu volledig opgelost? Een bevriende gepensioneerde vriend van mijn vader kloeg daar ook over 8 dagen geleden. de Nederlandse zenders krijgt hij gn txt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

satsurfer schreef:Is dit nu volledig opgelost? Een bevriende gepensioneerde vriend van mijn vader kloeg daar ook over 8 dagen geleden. de Nederlandse zenders krijgt hij gn txt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
Ik heb recent een nieuwe decoder ontvangen van Scarlet, sindsdien is teletext niet meer mogelijk. Altijd foutmelding.
Ik vraag mij echt af wat de meerwaarde is om zo iets simpels altijd maar te willen blokkeren.
Wie heeft er in godsnaam baat bij of men wel of niet naar de nederlandse teletext kan kijken.
De typische vlaamse kortzichtigheid.

Spijtige zaak.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net bericht gestuurd via FB naar Scarlet:
"Beste satsurfer :-D, het kan inderdaad bij de V4 decoder zo zijn dat bij ons op sommige zenders de teletext niet werkt. Dit kunnen wij oplossen door de V4 decoder door een V5 decoder te vervangen. Heb je misschien een klantnummer voor ons?"

Goed nieuws toch?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

V4 decoders worden ook omgeruild als je bij Proximus klant bent, je V4 zou trouwens onbruikbaar worden als je een reset uitvoert.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

blijkbaar zou die persoon wel een V5 decoder hebben bij scarlet (waar txt niet werkt)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn ouders verhuizen nr. appartement, en overwegen naar Scarlet over te stappen (nu Telenet), wegens meer als voldoende voor hun gebruik...

Enige belemmering, als slechthorenden hebben ze teletekst nodig.
Nog altijd niet beschikbaar op NPO zenders? :-(
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

satsurfer schreef:Mijn ouders verhuizen nr. appartement, en overwegen naar Scarlet over te stappen (nu Telenet), wegens meer als voldoende voor hun gebruik...

Enige belemmering, als slechthorenden hebben ze teletekst nodig.
Nog altijd niet beschikbaar op NPO zenders? :-(
Hallo,

Neen nog steeds niet. Dit is op geen enkele zender nog mogelijk via scarlet.
Je kan best een andere provider proberen.

Johan
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb weldegelijk TT op een Scarlet Trio-abo (kan niet zonder, zeker voor Nederlandstalige programma's). Als de TT voor de een of andere reden wegvalt, volstaat het om de (V4-)decoder even spanningsloos te zetten.
Ik zou moeten nakijken of er TT is bij de NPO-zenders. Bij de VRT'ers sowieso wél.
Computer(k)nul
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ondertiteling is beschikbaar bij scarlet....
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Excuses. Ik haal teletekst en ondertiteling (het vroegere TT888) door elkaar. Teletekst is inderdaad al tijdens niet meer mogelijk bij Scarlet, maar ondertiteling dus (nog) wel.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”