Heb momenteel een Seagate Business Storage NAS met 4x 3TB in. Heb die ooit zeer goedkoop op iBood gekocht (€500 incl. schijven!) maar het ding is zo onbetrouwbaar als hell. Simpel files serven werkt ok, maar van zodra je wat extra's moet doen faalt dat ding langs alle kanten. Heb ooit eens de hele RAID herbouwd omdat de performance zo een duik genomen had dat de GUI gewoon totaal niet meer werkte. De oorzaak lag in de Recycle Bin feature die compleet de soep ingedraaid was. En gisteren dan (uiteraard) de disaster that was waiting to happen. Had een kapotte schijf, maar is RAID10 dus geen probleem. Dagje wachten op de nieuwe schijf en die dan gisteren erin. RAID begint te herbouwen en alles blijft goed werken. 's Avonds merk ik ineens dat ik files kwijt ben. Sommige directories missen files of zijn zelfs leeg. Ik check de GUI en zie dat de RAID in failure staat... Op hoop van zegen haal ik de nieuwe disk er uit en na het opstarten zie ik 100% free space

Soit... een nieuwe NAS dringt zich dus dringend op. Moet terug 4-bay zijn zodat ik mijn huidige schijven kan herbruiken. Maar qua requirements is het eigenlijk heel basic: RAID-10, users/groups en permissions, recycle bin (i.e. je kan deletes undo'en), wat basic reporting via bvb mail... Al die advanced dingen als media server, backup server, etc... heb ik niet nodig omdat ik ook nog een Windows laptop heb die dient als homeserver en waar alles op draait. Het belangrijkste is eigenlijk nog gewoon betrouwbaarheid. Ik weet dat Synology zeer goed/populair is, maar die zijn ook wel aan de dure kant en hebben een hoop features die ik niet nodig heb. Ook zijn er zoveel modellen dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie.