Wifi module toevoegen in netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb sinds vandaag een pellet kachel met wifi module. Mijn fritzbox ziet de module als ander netwerk. De module heeft namelijk 192.186.1.1 als ip, net zoals de FB. Hoe kan ik zorgen dat de module op het netwerk geraakt zodat ik het ip adres kan aanpassen samen met nog wat andere instellingen? Ik heb een smartphone met wifi en een Mac. Ik zat te denken om de Mac met kabel aan de FB te hangen en wifi op de FB uitschakelen en dan via wifi van de Mac de module te benaderen. Alleen volgens mij lukt draadloos en bekabeld netwerk nooit op de Mac.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Veel toestellen (zonder interface) starten met zelf een netwerk aan te bieden waarom je kan connecteren met een laptop/smartphone.

Eens geconnecteerd kom je dan vaak op een soort configuratie pagina waar je kan selecteren met welke WIFI netwerk het moet connecteren en wat user/paswoord en andere settings zijn. Op dat moment al het toestel vaak herstarten en niet langer het eigen netwerk aanbieden maar een client zijn van je bestaande netwerk.

Of dit ook zo is voor je WIFI module kan ik niet meteen zeggen... is er geen handleiding bij ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De minder propere workaround:
- geef uw FB een ander IP
- zet alle security uit (WPA2, ...), zodat de kachel op de wifi kan verbinden (of zet er ff een ander AP naast, zonder security)
- kijk in de DHCP lijst naar het IP van de kachel
- ga naar het IP van de kachel en
*wijzig het IP naar iets anders dan 192.168.1.1
*voeg de WPA2 key in

Dat soort truken heb ik moeten doen met mijn netwerkprinter.
Daar is de propere versie de installatie opnieuw doen, met een USB kabel bij de hand. Maar dat is een heel gedoe.
Bovenstaande duurt langer om op te schrijven, dan om te doen :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:- zet alle security uit (WPA2, ...), zodat de kachel op de wifi kan verbinden (of zet er ff een ander AP naast, zonder security)
De kachel staat in "netwerk" mode (voor zover ik het verhaal begrijp), niet in "client" mode... en zal dus niet connecteren met je FB (ongeacht wat je daarmee doet).

Het zou trouwens helpen hier wat meer info te krijgen... merk/type, welke module, ... zoiets staat normaal toch beschreven ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens de handleiding heeft de module 192.168.1.1 als adres. Kachel is een Piazzetta. Module heeft afmeting van pakje sigaretten. 1 aansluiting voor stroom, tweede aansluiting voor kabel die naar de kachel gaat. Module is extern en is optioneel bij te kopen. Het is dus niet zo dat de kachel in netwerk staat, enkel de module. En die wifi modules op pelletkachel zijn vrij recent.
Ik voeg vanavond een screenshot van de handleiding toe.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb je trouwens al de Piazzetta app geinstalleerd op je smartphone (want die is blijkbaar wel noodzakelijk voor zover ik kan vinden).
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad kans is groot dat je met de app verbinding kan leggen en dan alles kan instellen. Beetje zoals chromecast.
Het is weer, typisch Italiaans, goed gedocumenteerd precies... :roll:
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Gewoon connecteren op het netwerk van die module en dan de configuratie doen vermoedelijk?
Ondertussen wat handgebaren maken ook natuurlijk...
Wel even de internals uitpluizen misschien, iot indachtig maakt dat ding misschien verbinding met allerhande zaken die je liever niet wil?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat zegt de handleiding?
Is die module een wifi host, waarop jij zelf moet connecteren?
Ik neem aan van wel, hoe gaat dat ding anders bereikt worden zonder fysieke netwerkconnector.

Ik hoop dat je dat ding gewoon aan je netwerk kan hangen, anders lijkt dat me wel vrij onhandig zo.
(en dat je het ip uberhaupt kan veranderen, want met die goeiekope software weet je maar nooit)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Foto van de handleiding. App is geïnstalleerd op de smartphone en kachel werd toegevoegd.
Ook dit nog: in mijn fritzbox zie ik bij radio channels staan "other networks Found in your vicinity" en dan de piazzetta module die uitzendt op kanaal 1.
Update: vanaf de smartphone via wifi kunnen verbinden met de module. Dan naar wifi settings, mijn netwerk geselecteerd, de beveiligingscode ingevoerd en geklikt op connect. Nu is de module niet langer hotspot maar daar houdt het ook mee op. Hij is bij mijn FB wel nog te zien als ander netwerk in de buurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het werkt dus zoals ik beschreven heb in m'n eerste antwoord.

Gewoon erop connecteren met een PC/smartphone, surfen naar de configuratiepagina, je eigen SSID selecteren en ... voila het ding zit op jou netwerk (en krijgt een IP adres van jou DHCP server, of misschien kan je ook wel een vast ingeven).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Module maakt blijkbaar (nog) geen deel uit van mijn draadloze netwerk. Op dit moment ziet mijn FB de module nog steeds als een "other network in your vicinity". IP adres op de module heb ik niet aangepast of toch niet meteen gevonden hoe of waar ik dit kan aanpassen. Ik kan wel een reset van de module doen waardoor die vermoedelijk weer als hotspot dienst doet en dan kan ik met de smartphone weer verbinding leggen.
Mocht het IP adres niet aangepast kunnen worden, is het dan OK om het IP adres van mijn FB aan te passen? Nu heeft die 192.168.1.1 en dan zou ik daar 192.168.1.2 van maken. Anderzijds denk ik dan dat ik geen DHCP meer kan gebruiken omdat het IP adres van mijn router buiten de DHCP range moet vallen? Of zie ik dat verkeerd? DHCP begint nu vanaf 192.168.1.2 tot 255. Of ik zou de FB IP 192.168.1.255 moeten toekennen en de range beperken tot 254. Ik ben een beetje alle opties aan het onderzoeken. Ben met mijn probleem ook bezig op een forum van pelletkachels. Blijkt toch wel een zeldzaam iets te zijn, zo een wifi module.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Module maakt blijkbaar (nog) geen deel uit van mijn draadloze netwerk. Op dit moment ziet mijn FB de module nog steeds als een "other network in your vicinity".
Maar heb je je al verbonden met het draadloze netwerk van de module en daarna de configuratie ervan gedaan door te surfen naar 192.168.1.1 ?
Jack Daniels schreef:IP adres op de module heb ik niet aangepast of toch niet meteen gevonden hoe of waar ik dit kan aanpassen.
Je hoeft dit ook totaal niet aan te passen... het 192.168.1.1 adres is enkel van toepassing zolang de module in "netwerk mode" staat zodat jij erop kan connecteren en configureren. Zodra je de configuratie gedaan hebt zal de module naar "client mode" gaan en z'n IP-adres via DHCP van je FB krijgen.
Jack Daniels schreef:Mocht het IP adres niet aangepast kunnen worden, is het dan OK om het IP adres van mijn FB aan te passen? Nu heeft die 192.168.1.1 en dan zou ik daar 192.168.1.2 van maken.
Waarom blijf je je blindstaren op dat IP-adres... zoals al meermaals geschreven is dit enkel van toepassing in de "netwerk mode".
Jack Daniels schreef:Ik ben een beetje alle opties aan het onderzoeken. Ben met mijn probleem ook bezig op een forum van pelletkachels. Blijkt toch wel een zeldzaam iets te zijn, zo een wifi module.
Je bent het gewoonweg veel te ver aan het zoeken en problemen aan het maken die er totaal niet zijn... doe gewoon de stappen die ik (en die trouwens in je handleiding staan) beschreven heb en vergeet even al de rest !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren vanaf de smartphone verbonden met de module via wifi. Bij mijn wifi instellingen gekeken en daar zag ik de Piazzetta module staan als hotspot. Die geselecteerd en ik kon verbinding maken. Dan kwam ik op een "interface" terecht met daarop 2 opties. Wifi status en netwerk (of zoiets). Netwerk gekozen. Daar verscheen mijn ssid en moest ik mijn wpa/wps code invoeren. Gedaan en geklikt op connect. Dan kreeg ik de melding dat de verbinding verbroken ging worden. Eens de verbinding met mijn FB gelegd, was de Piazzetta als hotspot verdwenen uit mijn wifi lijst. Dan maar naar de FB interface gegaan. De Piazzetta staat NIET in de lijst met draadloze toestellen. De Piazzetta module staat nog steeds in de lijst bij "other networks in your vicinity". Ook gezien dat de Piazzetta module GEEN verbinding kan leggen met de server bij Piazzetta ondanks dat mijn kachel correct werd geregistreerd. De app op mijn smartphone geeft steeds "connection problems" en kan bijgevolg de status van de kachel niet opvragen.
Ik kan weliswaar vanaf 0 herbeginnen; de module heeft een reset button, een ramp is het dus niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Gisteren vanaf de smartphone verbonden met de module via wifi. Bij mijn wifi instellingen gekeken en daar zag ik de Piazzetta module staan als hotspot. Die geselecteerd en ik kon verbinding maken. Dan kwam ik op een "interface" terecht met daarop 2 opties. Wifi status en netwerk (of zoiets). Netwerk gekozen. Daar verscheen mijn ssid en moest ik mijn wpa/wps code invoeren. Gedaan en geklikt op connect. Dan kreeg ik de melding dat de verbinding verbroken ging worden.
Prima.
Jack Daniels schreef:Eens de verbinding met mijn FB gelegd, was de Piazzetta als hotspot verdwenen uit mijn wifi lijst. Dan maar naar de FB interface gegaan. De Piazzetta staat NIET in de lijst met draadloze toestellen.
Dan lijkt me niet normaal... welke encryptie gebruik je op je FB... en heeft de Piazetta hier ondersteuning voor (anders moet je eens testen door je encryptie van je FB tijdelijk uit te schakelen, of eventueel verbinden met een andere router die je hebt liggen).
Jack Daniels schreef:De Piazzetta module staat nog steeds in de lijst bij "other networks in your vicinity".
Mogelijks je FB die z'n lijst niet correct refreshed ?

Aangezien hij in je smartphone niet meer te zien is is hij duidelijk geen "network" meer.
Jack Daniels schreef:Ook gezien dat de Piazzetta module GEEN verbinding kan leggen met de server bij Piazzetta ondanks dat mijn kachel correct werd geregistreerd.
Lijkt me logisch als je Piazetta niet te zien is in de lijst van verbonden apparaten op je FB... want dan heeft de Piazetta ook geen internet access.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ken de fritzbox software niet, maar als je bij veel consumenten routers een toestel in het netwerk een static ip geeft, toont de router het toestel niet omdat de lijst "connected devices" eigenlijk gewoon een pull is van de dhcp client list.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen nog wat extra info ontvangen. Blijkt dat de server wordt vervangen en pas na het weekend weer online is. Van een toeval grsproken. Verder moet ik, als er geen verbinding met de server mogelijk is, een poort open zetten op de FB, namelijk TCP1857. Nu nog zoeken hoe ik dat moet doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik ken de fritzbox software niet, maar als je bij veel consumenten routers een toestel in het netwerk een static ip geeft, toont de router het toestel niet omdat de lijst "connected devices" eigenlijk gewoon een pull is van de dhcp client list.
Is inderdaad zo... maar ik lees nergens dat Jack een IP-adres heeft moeten ingeven tijdens het selecteren van zijn netwerk... dus ik vermoed dat het gewoon een DHCP client is.
Jack Daniels schreef:Ondertussen nog wat extra info ontvangen. Blijkt dat de server wordt vervangen en pas na het weekend weer online is. Van een toeval grsproken.
Server offline of niet... de module moet met jou FB connecteren en dat lijkt ze niet te doen ?
Jack Daniels schreef:Verder moet ik, als er geen verbinding met de server mogelijk is, een poort open zetten op de FB, namelijk TCP1857. Nu nog zoeken hoe ik dat moet doen.
Port forwarding maw. ... moet je in je app dan ook je public IP-adres (dan ga je wel DynDNS of dergelijke moeten gebruiken) ingeven ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Ondertussen nog wat extra info ontvangen. Blijkt dat de server wordt vervangen en pas na het weekend weer online is. Van een toeval grsproken.
Server offline of niet... de module moet met jou FB connecteren en dat lijkt ze niet te doen ?
Ik ben het volledig eens met r2504.
Jouw probleem om het toestel te koppelen als WLAN client op je FritzBox heeft niets te maken met een server die offline is.
Eerst moet je de Piazetta online krijgen, daarna kan je het probleem met de server oplossen...
Verwar de 2 zaken niet :wink: .
Jack Daniels schreef:Verder moet ik, als er geen verbinding met de server mogelijk is, een poort open zetten op de FB, namelijk TCP1857. Nu nog zoeken hoe ik dat moet doen.
Dat kan je ook pas doen nadat de Piazetta te zien is op je FritzBox...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Dat kan je ook pas doen nadat de Piazetta te zien is op je FritzBox...
Daar gaat dan de vraag zijn of je in de Piazetta een static adres kan ingeven, of dat je FB beschikt over static DHCP leases.

Een port forward is namelijk naar een vast IP-adres op je LAN.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In de FritzBox kan je bij de Eigenschappen van een device een tikje zetten bij "Always assign this network device the same IPv4 address"
Hiermee zorg je ervoor dat dit toestel altijd hetzelfde IP krijgt, wat dus neerkomt op een static IP (binnen de DHCP range).

Ook zonder deze tik, zal de FritzBox dit IP onthouden en het meestal altijd terug toekennen (zelfs na een reboot). Tenzij zijn DHCP range uitgeput geraakt (standard ingesteld van .20 tot .200).
Fritz Static IP.png
Je kan ook UPnP/PCP aanzetten per client, zodat een portforwarding wellicht onnodig is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan pas na het weekend meer info geven. De technicus van de importeur gaat mij telefonisch op weg helpen. Van zodra ik meer weet zal ik het hier posten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik kan pas na het weekend meer info geven. De technicus van de importeur gaat mij telefonisch op weg helpen.
Jij hebt veel geduld, een echte Userbase'r zou volop aan het experimenteren zijn :-)

Trouwens de technicus gaat ook niet meer kunnen vertellen dat een SSID selecteren en een paswoord ingeven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Opgelost. Oorzaak lag bij de Fritzbox. Bij de wlan instellingen stond geselecteerd "Do not allow any new wireless devices". Die instelling aangepast naar "Allow all new wireless devices". En nu werkt het. Via mobiel internet (of via wifi als ik ergens ben waar ik toegang heb tot wifi) kan ik nu de kachel met mijn smartphone bedienen: in- en uitschakelen, vlam regelen, ventilator regelen, temperatuur instellen... Leuke feature. Dus ongeacht het tijdstip van de dag: nooit meer thuiskomen in een koud huis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”