Volvo diesel verbruik

Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3065
Lid geworden op: 29 Okt 2007
Twitter: cloink
Bedankt: 88 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Contact:

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor cloink » 1 week 3 dagen 20 uur geleden (16 Mar 2017, 08:49)

Als je het commercialiseert of beslist toch gewoon vrij te geven, horen we het wel. Tot dan kunnen we niet echt iets zeggen hé... :roll:
ooh. shiny.

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 844
Lid geworden op: 23 Apr 2008
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor duizend » 1 week 3 dagen 8 uur geleden (16 Mar 2017, 21:22)

Hopelijk zijn er niet teveel aardstralen nodig voor de tweak, want mijn voorraad is juist op :twisted:

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2782
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 284 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor ub4b » 1 week 3 dagen 4 uur geleden (17 Mar 2017, 00:55)

Vandaag trip Lokeren - Breda en terug, weer 4.5 .... ik rij 120 a 130 soms een piek van 140 om middenplakkers in te halen of een serie auto's snel voorbij te zijn. Stukje ring A'pen 50-70-100 met hun matrixbordjes. Vroeger had ik zeker 5.1 a 5.2 verbruik met dit soort rijgedrag.

Er zijn al meerdere kennissen die gevraagd hebben de tweak te mogen testen.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 1 week 2 dagen 21 uur geleden (17 Mar 2017, 08:30)

ddd schreef:Dus... je hebt zelf iets gemaakt/uitgevonden om (mogelijk) meer PKs te hebben, en minder te verbruiken?


Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om de meest zuinige wagen te ontwikkelen... en ub4b gaat hier eventjes zo'n 15% besparen met z'n "soldid state fuel saver". Laat me toe dit te klasseren bij de andere "onzinnige" uitspraken die ik hier tegenwoordig lees.

Misschien iets voor TellSell achtige TV kanalen :roll:

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Berichten: 600
Lid geworden op: 14 Mei 2008
Locatie: Bevergem :-)
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor johan.devos » 1 week 2 dagen 19 uur geleden (17 Mar 2017, 09:58)

Hij heeft er misschien een hybride van gemaakt :-) of niet aangegeven zonnepanelen op zijn dak gelegd :-)
Motortuning (power, verbruik,...) is niet eenvouding en ik vrees dat er hier wat gefoefeld is (bypass roetfiter,...) die richting sjoemelsoftware gaat.
Ik heb relaties is de tuning wereld ik kan ub4b wel doorverwijzen naar een tuner met proefbanken,...

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2782
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 284 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor ub4b » 1 week 2 dagen 18 uur geleden (17 Mar 2017, 10:47)

en ik vrees dat er hier wat gefoefeld is (bypass roetfiter,...) die richting sjoemelsoftware gaat.


Leer lezen. We doen niks aan de roetfilter.

r2504 schreef:
ddd schreef:Dus... je hebt zelf iets gemaakt/uitgevonden om (mogelijk) meer PKs te hebben, en minder te verbruiken?


Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om de meest zuinige wagen te ontwikkelen... en ub4b gaat hier eventjes zo'n 15% besparen met z'n "soldid state fuel saver". Laat me toe dit te klasseren bij de andere "onzinnige" uitspraken die ik hier tegenwoordig lees.


De meeste ingenieurs kunnen enkel denken binnen de lijntjes van de box, binnen de kennis opgedaan op de schoolbanken/universiteiten.
Jij kan gewoon niet accepteren dat iemand waarop je eigenlijk neerkijkt met iets nieuws komt, zo éénvoudig is dat. Dat zegt heel veel over jou.

Misschien iets voor TellSell achtige TV kanalen :roll:


Je beschuldigt mij indirect van oplichting zoals dit
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... L1000_.jpg

Spijtig voor jou maar mijn vinding werkt, wat niet kan gezegd worden van deze TV onzin.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 1 week 2 dagen 18 uur geleden (17 Mar 2017, 10:53)

ub4b schreef:Spijtig voor jou maar mijn vinding werkt, wat niet kan gezegd worden van deze TV onzin.


Ik lees je wonderbaarlijke uitvinding wel in een wetenschappelijk tijdschrift dan...

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 342 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor heist_175 » 1 week 2 dagen 17 uur geleden (17 Mar 2017, 11:57)

ub4b schreef:De meeste ingenieurs kunnen enkel denken binnen de lijntjes van de box, binnen de kennis opgedaan op de schoolbanken/universiteiten.
Jij kan gewoon niet accepteren dat iemand waarop je eigenlijk neerkijkt met iets nieuws komt, zo éénvoudig is dat. Dat zegt heel veel over jou.

De pot verwijt de ketel :).

Jij kijkt in bovenstaande bericht dan niet neer op de ingenieurs die (volgens jou) enkel binnen de lijntjes van de box kunnen denken?

Zoals r2504 zegt: we horen het wel :)

Gebruikersavatar
James.
Pro Member
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 Okt 2008
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor James. » 1 week 2 dagen 9 uur geleden (17 Mar 2017, 20:20)

r2504 schreef:Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om de meest zuinige wagen te ontwikkelen...

Peut.

Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om zo veel mogelijk geld te kunnen verdienen met zo min mogelijk moeite, grondstoffen en door zo min mogelijk te voldoen aan wetgeving (en dáár hebben ze blijkens dieselgate al lak aan). Niét om de meest zuinige wagen te ontwikkelen.

Waarom verdedig jij zo graag grote bedrijven? Die zijn groot genoeg om zichzelf te verdedigen (én daarbovenop best in staat om zich te verrijken op de kap van de simpele mens).

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2920
Lid geworden op: 04 Aug 2012
Bedankt: 255 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor AndRo555 » 1 week 2 dagen 8 uur geleden (17 Mar 2017, 21:24)

decat schreef:Vermoedelijk is dat een 1.6 VAG diesel? Die hadden ook al EGR problemen voor er spraak was sjoemelsoftware.


EGR is inderdaad een issue op deze motoren (type EA189 geleverd tot +-2013 afhankelijk van model) en relatief duur op te fixen. Overigens zal de sjoemelsoftware fix de EGR waarschijnlijk wel iets anders regelen, echter in dezelfde range als origineel dus valt er weinig aan toe te schrijven.
Hier tot nu toe nog geen last van gehad (240.000km nu). Voor de rest is die relatief goedkoop in onderhoud. Buiten de normale olie zaken en filters enkel een distributieriem en waterpomp op 210.000km en remblokken voor op 180.000km. Schijven zijn nog origineel net als remblokken achter.


r2504 schreef:
ddd schreef:Dus... je hebt zelf iets gemaakt/uitgevonden om (mogelijk) meer PKs te hebben, en minder te verbruiken?


Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om de meest zuinige wagen te ontwikkelen... en ub4b gaat hier eventjes zo'n 15% besparen met z'n "soldid state fuel saver". Laat me toe dit te klasseren bij de andere "onzinnige" uitspraken die ik hier tegenwoordig lees.

Misschien iets voor TellSell achtige TV kanalen :roll:


ub4b kan heus wel gelijk hebben in een lager dieselverbruik te noteren. Echter moet het verbruik van het additief er ook wel bij gezegd worden. Als ik een jaren 80 Mercedes diesel op een 50/50 mengsel laat rijden van diesel en frituurolie zal die ook erg weinig diesel gebruiken. Dat is niet meer dan logisch.

ub4b schreef:...
De meeste ingenieurs kunnen enkel denken binnen de lijntjes van de box, binnen de kennis opgedaan op de schoolbanken/universiteiten.
Jij kan gewoon niet accepteren dat iemand waarop je eigenlijk neerkijkt met iets nieuws komt, zo éénvoudig is dat. Dat zegt heel veel over jou.


De meeste ingenieurs houden bij het optimaliseren van een motor om die zo zuinig mogelijk te maken:
  • Emissies, en dan gaat het niet of er een DPF op zit op niet, maar verbrandingstechnisch. Dan kan je direct ingespoten benzine nog zo zuinig zijn, de meeste multi point injectie motoren zijn vaak schoner.
  • De motor moet nog blijven werken bij -30 tot 50 graden en daarbij aan alle emissie eisen voldoen
  • De motor mag niet ontploffen als jij beslist om op 2000m hoogte te gaan rijden (minder dense lucht)
  • De wagen moet nog blijven rijden na 400.000km. Er zijn slechts heel weinig motoren tegenwoordig die mits onderhouden volgens het plan die km stand niet halen op originele 'internal' (blok, zuiger, krukas, drijfstangen, cilinderkop,...)
  • Geluid en trillingen moet binnen de perken blijven. (mooi zichtbaar/hoorbaar/voelbaar bij de nieuwste 4 cilinder diesels van BMW en Mercedes, die zouden veel stiller/rustiger kunnen zijn (want die merken kunnen dat heus wel), maar zijn dat niet door emissie en verbruik's targets.
  • Moet goede karakteristieken hebben: genoeg koppel vroeg genoeg beschikbaar, makkelijk wegrijdbaar vanaf stationair (manuele bak)
  • En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel een hoop.

Ik vermoed dat jouw oplossing een (serieus) deel van die lijst niet zal halen. En dan gaat het niet over ingenieurs die enkel binnen de lijntjes denken, want als er 1 beroepscategorie is die vrij goed is in probleem oplossend werken naar bepaalde issues, dan is het die groep wel.

Zo zijn er ingenieurs die wifi en 3G transceivers bouwen die laten zenden en ontvangen tegelijkertijd op dezelfde frequentie (=full duplex radio). Verder out of-the-box en verder van de schoolbanken krijg je het niet. (overigens een heel interessant onderwerp waar ik zelf ook met bezig ben)
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2025
Lid geworden op: 18 Apr 2013
Locatie: Leuven
Bedankt: 152 keer
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor Slafes » 1 week 2 dagen 6 uur geleden (17 Mar 2017, 22:48)

Wat niet wegneemt dat sommige uitvindingen nog steeds solo slim gebeuren door niet ingenieurs... :)
Ja r2504 en boulder, jullie hebben gelijk!

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 1 week 2 dagen 6 uur geleden (17 Mar 2017, 23:21)

James. schreef:Autobedrijven hebben honderden ingenieurs in dienst om zo veel mogelijk geld te kunnen verdienen met zo min mogelijk moeite, grondstoffen en door zo min mogelijk te voldoen aan wetgeving (en dáár hebben ze blijkens dieselgate al lak aan). Niét om de meest zuinige wagen te ontwikkelen.


Waarom denk je dat er sjoemelsoftware is... ja om aan de strikte wetgeving te voldoen en omdat men het anders niet kan. Zuinig zijn en voldoen aan de wetgeving is trouwens zo goed als een 1-op-1 verband... je verbruik heeft dus een rechtstreekse impact op je CO2 uitstoot.

Als ub4b dit plots wel zou kunnen zou dit de kip met het gouden ei zijn... en dat heeft niets met grote bedrijven verdedigen te maken maar gewoon met het al of niet naïef zijn (en dat ben ik heus niet). Maar ik kijk nog altijd uit naar het artikel in een wetenschappelijk tijdschrift waar ik lees dat een Userbaser in staat is het verbruik van wagens terug te dringen met 15%.

Gebruikersavatar
James.
Pro Member
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 Okt 2008
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor James. » 1 week 1 dag 9 uur geleden (18 Mar 2017, 20:07)

r2504 schreef:Waarom denk je dat er sjoemelsoftware is...

Om enerzijds aan de opgelegde euronormen te lijken voldoen en terwijl zuinig te lijken tijdens de officiële verbruiks- en emissietesten, maar om daar buiten die tests niet meer aan te moeten voldoen.

Ze willen vooral zuinig zijn en niét voldoen aan de wetgeving, want voldoen aan emissiewetgeving is niet voordelig voor de fabrikant (want het kost meer) en evenmin voordelig voor de klant (want die kan emissies vaak aan zijn dikke reet roesten). Dat is de bestaansreden van de sjoemelsoftware: minder kosten (in brandstof en/of ureüm) voor de klant, meer kosten voor de rest van de wereld (in vervuiling).

ja om aan de strikte wetgeving te voldoen en omdat men het anders niet kan.

Kom nu, de wetgeving is bijlange niet strikt, vorig jaar heeft de autofabrikantenlobby er nog voor kunnen zorgen dat de reële uitstoot een pak hoger mag liggen dan eerst vastgelegd in de euro-6-norm en dat de opvolger van de NEDC vertraging oploopt. Alles voor de autofabrikanten, niks voor de mensen die daar verder schade van kunnen ondervinden. De lucht is ook van mij, ze moeten maar voldoen of anders opzouten.

Het kan trouwens wél anders: blijkt dat BMW en Mercedes best voldoen aan de emissienormen van stikstofoxiden, omdat zij niet te gierig zijn met hun actieve (kost extra brandstof) of passieve (kost ureüm) catalysator om stikstofoxiden op te kuisen uit de uitlaatgassen. Uiteraard zijn dat premiummerken en duurder dan Volkswagen, maar dat is toch geen goeie reden?

Zuinig zijn en voldoen aan de wetgeving is trouwens zo goed als een 1-op-1 verband... je verbruik heeft dus een rechtstreekse impact op je CO2 uitstoot.
Ze steken massa's meer geld in truukjes om zuiniger te LIJKEN tijdens de officiële testcyclus dan om effectief zuinig te zijn tijdens echt gebruik. De discrepantie (een woord van vijfduizend euro, jawel astemblief) tussen reëel verbruik en testverbruik is de laatste jaren danig gestegen omdat ze die truukjes beter onder de knie hebben gekregen zonder dat de wagens daar effectief zuiniger door geworden zijn.

Als ub4b dit plots wel zou kunnen zou dit de kip met het gouden ei zijn... en dat heeft niets met grote bedrijven verdedigen te maken maar gewoon met het al of niet naïef zijn (en dat ben ik heus niet). Maar ik kijk nog altijd uit naar het artikel in een wetenschappelijk tijdschrift waar ik lees dat een Userbaser in staat is het verbruik van wagens terug te dringen met 15%.

Goh het lijkt mij idd een straf verhaal, maar is het geen algemene kennis dat het verbruik van een getunede motor met een aantal percenten afneemt? De reden zou zijn dat elke motor uniek is dus dat autofabrikanten voor het gemak en om het simpel te houden genoeg marge laten bij wagens die ze verkopen, en dat tuningsbedrijven die marge per unieke motor gaan onderzoeken en benutten.

Waarom zouden de fabrikanten dit niet doen, vraag je nu. Geen idee, misschien dat ze in een kostenbatenanalyse hebben afgewogen dat een fijnere afstelling niet de extra moeite van hogere kans op uitval en onderhoudskosten binnen garantie waard is, omdat ze de industrie nog steeds willen benaderen als bandwerk dat snel snel en zeer betrouwbaar resultaat moet opleveren. Ik durf die redenering wel voor waar aannemen, maar ik heb nog geen bevesting gelezen van een ingewijde.

Gray
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 Apr 2005
Bedankt: 110 keer
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor Gray » 1 week 22 uur 25 minuten geleden (19 Mar 2017, 07:20)

Het is inderdaad een beetje een driehoek, uitstoot-verbruik-vermogen
En de laatste 20 jaar gaat het vooral om de uitstoot die zo laag mogelijk moet zijn dikwijls ten koste van het vermogen en uiteindelijk dus verbruik.
Zijn autos veel zuiniger dan 17 jaar geleden? In realiteit heel weinig maar wel een stuk milieuvriendelijker.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2782
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 284 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor ub4b » 1 week 20 uur 45 minuten geleden (19 Mar 2017, 09:01)

Gisteren tegen hogere dan toegelaten snelheid E17 naar Breda en terug. Twitter politiecontroles opgevolgd en goed opgelet voor de fedpol BMW met tetra sprietje. Verbruik ging niet boven de 5L. Enkel op ring A'pen braaf 100 gedaan met al die flitspalen. Normaal moet ik als een bompa rijden om aan 5L te komen.

Dus ja, het werkt.

Robrecht
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 Jul 2013
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor Robrecht » 1 week 19 uur 56 minuten geleden (19 Mar 2017, 09:50)

Al een geluk hebben windsnelheid, richting, lucht vochtigheid en temperatuur helemaal geen effect op het verbruik en zijn uw resultaten dus even consistent als die uit een windtunnel...

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 1 week 19 uur 8 minuten geleden (19 Mar 2017, 10:38)

Gray schreef:Zijn autos veel zuiniger dan 17 jaar geleden? In realiteit heel weinig maar wel een stuk milieuvriendelijker.


Zo'n 20 jaar geleden waren cijfers van 7 a 8 liter heel normaal... vandaag spreken we over 4 a 5... als jij dat weinig noemt ?

Bedoel je trouwens dat ub4b nu met een enorm vervuilende auto rijdt die dan wel zuiniger is... al is dit eerst en vooral niet de bedoeling en geloof ik tevens niet dat je zomaar met die "driehoek" kan spelen.

Robrecht schreef:Al een geluk hebben windsnelheid, richting, lucht vochtigheid en temperatuur helemaal geen effect op het verbruik en zijn uw resultaten dus even consistent als die uit een windtunnel...


Er zijn inderdaad zoveel factoren... zelfs gewoon constant 120 km/u rijden, en constant 120 km/u rijden met cruise control geeft bij mij al een merkelijk verschil :!:

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2920
Lid geworden op: 04 Aug 2012
Bedankt: 255 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor AndRo555 » 1 week 7 uur 15 minuten geleden (19 Mar 2017, 22:31)

r2504 schreef:
Gray schreef:Zijn autos veel zuiniger dan 17 jaar geleden? In realiteit heel weinig maar wel een stuk milieuvriendelijker.


Zo'n 20 jaar geleden waren cijfers van 7 a 8 liter heel normaal... vandaag spreken we over 4 a 5... als jij dat weinig noemt ?


Het hangt er heel erg vanaf wat je met elkaar vergelijkt. Een Golf diesel (TDI/SDI...) van de jaren 90 verbruikt op spritmonitor 5.3l/100km (gemiddelde over 600+wagens). Een Golf diesel van na 2012 zit op gemiddeld 5.57l/100km. Laten we daar de high performance en dikkere (lees: niet echt vaak voorkomend in België) diesels er af dan is het 5.32l/100km (700+ auto's) voor alle sub 120pk Golf diesels.
Ja de nieuwe zijn zwaarder, maar de oude zijn slechter gestroomlijnd, minder geoptimaliseerd, hadden geen strenge emissie vereisten, geen remenergie recuperatie.

Ga je kijken naar een oude benzine met carburateurs of een van de eerste fuel injection types, dan ga je heel wat meer vooruitgang zien dan de eerder genoemde diesels. Moderne benzine blokken kunnen erg efficiënt zijn over een vrij breed toerengebied, en dat merk je in het verbruik.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2782
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 284 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor ub4b » 6 dagen 18 uur 16 minuten geleden (20 Mar 2017, 11:30)

Tweak er uitgehaald, live verbruik aan 120 op de autostrade schoot omhoog, en moter duidelijk veel minder vinnig in optrekken.

Zit nu bij garage voor groot onderhoud en die hoeven niet te zien wat ik gedaan heb aan het speficiek onderdeel ;) Tweak kan er op 5m uit gelukkig, en je ziet niks aan éénder welk onderdeel. Garage weet waar het zit, maar wat het was, weten ze niet ....

Wetenschappelijke paper: als iemand me kan uitleggen hoe je dat kan doen zonder je geheim prijs te geven. Geen parels voor de zwijnen.
15% minder diesel/benzine met bestaande infrastructuur / rollend materieel zou de wereld een heel eind vooruit helpen.

ddd
Premium Member
Premium Member
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 Feb 2010
Bedankt: 33 keer
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor ddd » 6 dagen 18 uur 6 minuten geleden (20 Mar 2017, 11:40)


cybersurfr
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 07 Feb 2009
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor cybersurfr » 6 dagen 17 uur 51 minuten geleden (20 Mar 2017, 11:55)

AndRo555 schreef:
r2504 schreef:
Gray schreef:Zijn autos veel zuiniger dan 17 jaar geleden? In realiteit heel weinig maar wel een stuk milieuvriendelijker.


Zo'n 20 jaar geleden waren cijfers van 7 a 8 liter heel normaal... vandaag spreken we over 4 a 5... als jij dat weinig noemt ?


Het hangt er heel erg vanaf wat je met elkaar vergelijkt. Een Golf diesel (TDI/SDI...) van de jaren 90 verbruikt op spritmonitor 5.3l/100km (gemiddelde over 600+wagens). Een Golf diesel van na 2012 zit op gemiddeld 5.57l/100km. Laten we daar de high performance en dikkere (lees: niet echt vaak voorkomend in België) diesels er af dan is het 5.32l/100km (700+ auto's) voor alle sub 120pk Golf diesels.
Ja de nieuwe zijn zwaarder, maar de oude zijn slechter gestroomlijnd, minder geoptimaliseerd, hadden geen strenge emissie vereisten, geen remenergie recuperatie.

Ga je kijken naar een oude benzine met carburateurs of een van de eerste fuel injection types, dan ga je heel wat meer vooruitgang zien dan de eerder genoemde diesels. Moderne benzine blokken kunnen erg efficiënt zijn over een vrij breed toerengebied, en dat merk je in het verbruik.


zelf lang gereden met verschillende auto's met een PSA XUD9 blok (1,9D atmosferisch)
deze motor dateert uit begin jaren 80
verbruik landurig gemeten (5,7 liter)

vandaag met een moderne start stop diesel 1,6CRTDI verbruik ik 5,5 liter

ik zie niet veel vooruitgang op bijna 40jaar...

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 6 dagen 17 uur 16 minuten geleden (20 Mar 2017, 12:30)

cybersurfr schreef:ik zie niet veel vooruitgang op bijna 40jaar...


Geen expert in deze materie... maar zal ook wel te maken hebben met de wetten van de fysica ?

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 342 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor heist_175 » 6 dagen 17 uur 57 seconden geleden (20 Mar 2017, 12:45)

Passat 1981: 1,5L/84pk -- 1130kg
Passat 2017: 1,6L/120pk -- 1500kg

Als beide hetzelfde verbruik hebben en jij het verschil niet ziet, geef mij die 2017 versie dan maar -> krachtiger, veiliger, handiger
Je dacht toch niet dat 8" GPS, airco, ESP etc, ... werkt op lucht :)?

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Berichten: 600
Lid geworden op: 14 Mei 2008
Locatie: Bevergem :-)
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor johan.devos » 6 dagen 15 uur 11 minuten geleden (20 Mar 2017, 14:35)

Oude wagens zijn moelijk te vergelijken met de nieuwe omdat de nieuwe allemaal obesitas hebben op enkele uitzonderingen na zoals de Mazda mx5.

MX5 model 1992, 116 pk, 940 kg, 8.61 liter/100km benzine
MX5 model 2017, 131 pk, 975 kg, 6.78 l/100km benzine

Verbuik van spritmonitor.de

Ongeveer 25% minder verbruik in 25 jaar of ongeveer 1%/jaar

Oh ja, dit bewijst ook dat je met alle veiligheidsvoorzieningen en comfort van tegenwoordig (airbags, 8" GPS en multimedia met subwoofer , leder, verwarmde zetels,...) een wagen kunt maken die ongeveer even zwaar en betaalbaar is als 25 jaar terug.

Correctie typfout (131 ipv 160) , de 160 pk versie weegt 1015kg
In die 25 jaar dus ook een goede 10% meer vermogen bijgekomen
Laatst gewijzigd door johan.devos op 20 Mar 2017, 14:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 4221
Lid geworden op: 29 Jun 2005
Locatie: Tienen
Bedankt: 393 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor selder » 6 dagen 15 uur 4 minuten geleden (20 Mar 2017, 14:42)

De "pk" (alhoewel dat een idiote benaming is om het vermogen aan te duiden) is anders ook wel met 38% gestegen over dezelfde periode.

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 342 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor heist_175 » 6 dagen 14 uur 47 minuten geleden (20 Mar 2017, 14:58)

Ik spreek me niet uit over de Mazda MX5, nooit gehad of mee gereden.
Als ik "mijn" auto's vergelijk met die van 10+ jaar geleden, weet ik toch wat kiezen :).
Octavia2010, Focus2012 en Astra2017 winnen met gemak van een BMW3 2004 qua rij- en zitcomfort, om van de toeters en bellen maar te zwijgen (CC, MP3, Bluetooth, ...).
Geen idee waarom je het "obesitas" noemt, maar het is ook gewoon comfort en veiligheid: airbags, isofix, ESP, ... Kost geld en gewicht.

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Berichten: 600
Lid geworden op: 14 Mei 2008
Locatie: Bevergem :-)
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor johan.devos » 6 dagen 13 uur 45 minuten geleden (20 Mar 2017, 16:00)

De autofabricanten zijn wat gewichtsbesparingen zeer lui geweest de laatse 30 jaar. Ze hebben alle extra gewicht van nieuwe features (veilligheid, comfort,...) gecompenseerd door meer vermogen, betere stroomlijn en wat zuiniger verbruik met als netto resultaat dat het brandstofverbruik netto niet spectaculair is afgenomen.

Net de MX5 bewijst dat je perfect airbags, isofix, ESP, airco,... kunt hebben met een beter comfort dan een gelijkaardige wagen van 25 jaar terug.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 25137
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1697 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor r2504 » 6 dagen 13 uur 31 minuten geleden (20 Mar 2017, 16:14)

johan.devos schreef:Det de MX5 bewijst dat je perfect airbags, isofix, ESP, airco,... kunt hebben met een beter comfort dan een gelijkaardige wagen van 25 jaar terug.


Al het ijzer dat in de wagen zit is ondertussen vermoedelijk dan ook polyester of een andere kunststof geworden.

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Berichten: 600
Lid geworden op: 14 Mei 2008
Locatie: Bevergem :-)
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor johan.devos » 6 dagen 13 uur 18 minuten geleden (20 Mar 2017, 16:28)

Nope, enkel de bumpers zijn zoals de meeste wagens van kunststof de rest van de buitenkant is ALU en enkel de deuren zijn van staal.
En door gewicht te besparen kun je ook nog meer gewicht besparen zoals kleinere wielen en banden (16" 195) kleinere remmen,... want 1000kg accelereren en stoppen is veel eenvoudiger dan 1500-2000 kg.

PS: ik ben natuurlijk niet objectief want ik heb er vorig jaar eentje voor mijn vrouw gekocht en vind deze 10x leuker dan mijn Duitse firmawagen.

axs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1451
Lid geworden op: 18 Dec 2010
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor axs » 6 dagen 12 uur 22 minuten geleden (20 Mar 2017, 17:23)

Dit weekend met mijn vrouw haar nieuwe xc60-d3 rondgereden.

Normverbruik: 5,9l
Actueel: 7,2l

joriz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 13 Mei 2006
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor joriz » 5 dagen 10 uur 29 minuten geleden (21 Mar 2017, 19:16)

Interessant artiekel op autoblog over de EGR werking: http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... post-96800
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/20Mbit / Fritzbox 7490

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2920
Lid geworden op: 04 Aug 2012
Bedankt: 255 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor AndRo555 » 5 dagen 7 uur 7 minuten geleden (21 Mar 2017, 22:38)

joriz schreef:Interessant artiekel op autoblog over de EGR werking: http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... post-96800


Leuk artikel. Enkel heb ik de volgende twee opmerkingen:

Bij hoge druk EGR wordt het uitlaatgas al vóór het bereiken van de turbo terug de verbrandingskamer in geleid. Dit heeft gevolgen voor de turbodruk, want er zijn minder uitlaatgassen beschikbaar om de turbo op gang te brengen.


Dit is vrij irrelevant, want wanneer je volgas geeft is er geen sprake meer van EGR (=alle lucht in de cilinders is vers) om maximum koppel, en dus ook vermogen te kunnen generen. EGR werkt dus enkel in niet-volgas situaties en in dergelijke situaties is het niet zo relevant om de turbo snel op gang te brengen door alle uitlaatgassen te gebruiken. Turbodruk is daar vrijwel onafhankelijk daarvan want in een HP-EGR systeem is alles wat gecompresseerd wordt door de turbo er ook zal uitkomen door de turbine (=uitlaatgas kant) van de turbo. Er verdwijnt geen lucht of verbrande lucht.

temperatuur van het blok speelt een rol. EGR wordt namelijk pas toegepast als de boel een temperatuur heeft bereikt van ongeveer 60 °C.


EGR wordt meestal wel al een stuk eerder als 60 graden (koelwater/olie) gebruikt.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1785
Lid geworden op: 24 Feb 2007
Locatie: Gent
Bedankt: 98 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor lacer » 5 dagen 5 uur 15 minuten geleden (22 Mar 2017, 00:30)

ub4b, je Volvo motor is er eentje uit de PSA/ Ford stal hé :wink: . Mijn 307 is reeds boven de 200.000 km en een goeie 12 jaar oud. Leent deze tweak zich nog voor wagens van die leeftijd en km stand ? Of is die voor alle merken, types en brandstoffen ?
Als het goed weer is zakt mijn verbruik nog steeds onder de 4,5l met mix verkeer, weinig autostrade.
Maar ja, ik heb geen zware voet ...
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 2B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 16.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2799
Lid geworden op: 01 Feb 2006
Bedankt: 196 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer

Re: Volvo diesel verbruik

Berichtdoor Tomby » 4 dagen 18 uur 6 minuten geleden (22 Mar 2017, 11:39)

Weer zo een typische ub4b thread... Trouwens een thread openen gewoon over Volvo diesel verbruik, als het dan 2 dagen later duidelijk blijkt dat het gaat over het pitchen van je 'uitvinding' :roll: . 't Zal waarschijnlijk weer op basis van dat new age materiaal zijn dat hij hier al eens laten passeren hebt...
Afbeelding


Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast