Sterk fluctuerende lijnwaarden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Sinds gisteren morgen flucturen mijn lijnwaarden enorm. Waar ik vroeger altijd een attainable throughput had tussen 119.500-120.500 met een SNR van 11-12 zie ik nu drops naar attainable van 100.000 en minder, met een SNR van 5-6.


Soms is het zo: (zoals vroeger)
Afbeelding

Maar soms ook zo (en zelfs nog lager, geen screenshot van):
Afbeelding

Vroeger was dit constant, nu duidelijk niet meer:
Afbeelding

Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn of wat ik hieraan kan doen? Aan de binnenbekabeling is niets veranderd. Ik denk dat ze een week geleden wel ergens aan de straat gewerkt hebben, geen idee wat ze juist hebben gedaan. Misschien dat dit de oorzaak is? Zoja, wat kan ik hieraan doen?
Laatst gewijzigd door EotT 06 maa 2017, 09:25, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als er niets gewijzigd is aan de binnenbekabeling, en je kan hier niets aan verbeteren (slechte contacten reinigen), dan kan je er niets aan doen.
Een ticket sturen naar de Helpdesk zal ook niets uithalen, er worden geen interventies gedaan (vb lassers), zolang je de snelheid blijft halen.
In jouw geval is dit 70mbps als "gegarandeerde" snelheid (zone 1), alles wat je meer hebt is "nice to have".

DLM zal jou wellicht verlagen naar 85 mbps als dit blijft duren :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

ok. Spijtig :(
(ter info, ik zit niet in zone 1, maar zone2).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vind 85/15 een realistisch profiel in zone 2
En beter iets lagere snelheid met een stabiele sync, dan een te hoge snelheid met onderbrekingen, foutcorrecties, enz ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik ben met je akkoord dat een stabiel profiel beter is, dan een hoger profiel met onderbrekingen. Maar daar gaat het natuurlijk niet over, want ik had een 100% stabiele lijn (fluctuatie in attainable throughput was max 1mbps), die nu plots onstabiel is geworden.

Ze gaan hier de komende maand starten met een nieuwe verkaveling vlak naast ons huis. Misschien dat dat nog beterschap brengt? Misschien plaatsen ze een nieuwe rop? Of wordt dat niet gedaan? Want anders zullen de lijnwaarden nog wel verminderen veronderstel ik, aangezien er meer huishoudens aangesloten zijn?
Ik wacht wel af, ik kan er toch niets aan veranderen...

Edit:
Ik heb in de fritzbox in instellingen naar Max Stability gezet. Nu haal ik met een ataainable van 107000 nog steeds een SNR van 11. Ik hoop dat ik mijn 100/15 kan behouden. De snelheid die ik effectief haal is nog steeds hetzelfde.
Afbeelding


Het was nodig, want errors schoten ineens de hoogte in. Hopelijk is dat nu voorbij.
Afbeelding
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gelijkaardige geval hier, eind vorig jaar plots problemen, gestabiliseerd maar dan ergens in januari helemaal slecht geworden. Teruggevallen naar 70/20, maar wel stabiel, en dit ook zeer plots. Nadienvpnieuw een stabiele 130-140 attainable met een SNR van 23, zoals ik eigenlijk altijd heb gehad. DLM is nooit meer langs geweest blijkbaar, is blijven steken op 70/20 voor meer dan 2 weken. Nu staat de bitswap weer aan op de receive en is de attainable opnieuw gezakt naar 120 met uitstekers tot 130
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik vrees dat er dat bij mij ook zit aan te komen. Fritzbox op stability gezet, maar nog steeds veel errors. :(
Afbeelding


Afbeelding

Edit:
Met een (gemiddelde?) SNR van 3 zal het wel niet lang duren eer DLM langskomt.
Afbeelding
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik heb toch maar een ticket bij Edpnet aangemaakt.
Ik kreeg als antwoord dat er geen 'serieuze problemen' op mijn lijn zijn. Bij het ticket is ook een bijgevoegd resultaat van de test die ze hebben uitgevoerd. Dat begint met "The measurements indicate a fault."
Dat lijkt me dat er wél een probleem is?

Dan gaat het ticket verder dat ze het probleem niet kunnen oplossen, want dat de oorzaak niet bekend is. Dus ze zeggen dat er dus tóch een probleem is. Vreemd.

Ze gaan de lijn nu een week opvolgen. Ik zie wel wat het resultaat is.

Ondertussen is mijn SNR bij gelijke attainable throughput al met 1 à 2 dB gedaald.

Edit: sinds vanmorgen (sinds dat er dus op het ticket gereageerd is), zijn de fluctuaties weg. Ik heb het een tijdje in het oog gehouden, en mijn max attainable schommelt terug tussen 119mbps-120mbps, met een SNR van 10 à 11. Ik vraag me af of ze toch iets gedaan hebben.

edit2: Nu ('s avonds) is het weer veel slechter. Meer mensen online = meer storing?

edit3: Was maar wishfull thinking. Het is niet beter. Integendeel zelfs. SNR blijft dalen, aantal errors wordt steeds meer (soms zelfs tot 1000 in de laatste 15 minuten)
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Edpnet heeft enkele testen gedaan. Hieronder enkele waarden uit de testen:

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 6283 kOhm
BE_Insulation = 5889 Ohm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 3129 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 6157 kOhm
BE_Insulation = 103 kOhm
AB_Insulation = 161 kOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 38 kOhm
AB_Insulation = 283 kOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 5427 kOhm
BE_Insulation = 142 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
Hierover heb ik volgende info gevonden:
AE_Insulation (all insulation values are measured in MOHMS) gives the current insulation value between A wire (tip) and earth (ground)
BE_Insulation gives the current insulation value between B wire (tip) and earth (ground)
AB_Insulation gives the current insulation value between A wire (tip) and B wire (ring)
BA_Insulation gives the current insulation value between B wire (ring) and A wire (tip)

Similarly to 4TEL measurements, if the quality of the twisted pair is perfect, all insulation values are equal to 10MHOMS. If one or several values get below 750 KOHMS, that should indicate a physical problem related to possible oxidation, bad functioning splitter on the line, short-circuit in the customer's interior installation etc.
bron: http://www.edpnet.be/en/support/my-edpn ... sults.html

Er zit wel veel fluctuatie op die waarden (en veel waarden onder 750 kOhm). Edpnet denkt dat het probleem bij mijn NTP ligt (die ik nog maar een 7 tal maanden heb) -> roest of oxidatie. Kan ik hier zelf iets aan doen? wegschuren? Ik weet wel niet goed waar ik hiervoor zou moeten kijken.

Het ticket is wat hen betref dan ook gesloten. Ik ben niet overtuigd dat het het probleem wel bij mij ligt.

Edit: Zonet eens naar NTP gekeken, draadjes en kebeltjes losgemaakt. Geen oxidatie of roest te zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

EotT schreef: Edpnet denkt dat het probleem bij mijn NTP ligt (die ik nog maar een 7 tal maanden heb) -> roest of oxidatie. Kan ik hier zelf iets aan doen
Dat kan je zeer goed testen: smijt die NTP eruit, en verbind de intro direct met je modem (scotch locks).
Als je dan nog storingen hebt kan het niet van de NTP komen :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Hoe moet ik het dan verbinden? 1 aansluiting van een RJ11 kabel afhalen, daar de intro mee verbinden met een scotch lock, en ander uiteinde van rj11 in fritzbox? Heeft dit nadelen om dit direct aan te sluiten? (ik veronderstel dat die van Proximus eigenlijk niet mag?)
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

De isolatiewaarden liggen op de verschillende screenshots ver uit elkaar.

De minimale waarde bij Proximus voor de waarden is ALTIJD 750Kohm, alles lager dan dat wordt omzien als foutieve meting en dient er in principe een technieker te komen controleren.

AE is de verlieswaarde van de A-draad met de grond
BE B-draad met de grond
AB en BA zijn de verlieswaardes van de draden A-B tegenover elkaar

Als PXM technieker weet ik dat de oorzaak van deze echt ZEER uiteenlopend kan zijn.
gaande van probleem met de koperdraad ondergronds, tot problemen in de hoofdcentrale (als je al voeding krijgt vanuit de centrale) of een probleem op de KVD (DSL poorten, voeding, verspreidingskabel...) tot zelfs inderdaad een probleem op de NTP / Splitter, heb zelfs als geweten dat het was omdat er op de NTP een telefoontoestel aangesloten was die storing veroorzaakte op de lijn.

Het enige wat ik niet snap zijn al die verschillede screenshots ? je gaat daar van 10Mohm (=perfecte lijnmeting) naar 103 kOhm op B/E meting... 103 kohm is bijna volledige kortsluiting draad met grond... als deze verschillende waardes genomen zijn over enkele metingen over enkele uren/dagen dan klopt er echt iets niet want in principe eenmaal de lijn slechte meting geeft dan blijft dit ook zo... uitzonderingen hierop zijn bvb een falende NTP en/of splitter, of weers/temperatuursinvloeden op de koperkabel.

Verkaveling of niet, hiervoor gaan ze niet echt een rop / kvd bijplaatsen tenzij het 50-100 potentiele aansluitingen zijn ofzo. zolang het er een paar tientallen of minder zijn gaan ze hier geen actie voor ondernemen en kunnen de meeste kvd's/rop's dit wel slikken. qua storingen mag dit weinig verschil geven... akkoord er zal altijd wat meer crosstalk zijn op de lijn maar dit zal grotendeels opgevangen worden door de vectoringtechnologie die je hebt.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

EotT schreef:Hoe moet ik het dan verbinden? 1 aansluiting van een RJ11 kabel afhalen, daar de intro mee verbinden met een scotch lock, en ander uiteinde van rj11 in fritzbox? Heeft dit nadelen om dit direct aan te sluiten? (ik veronderstel dat die van Proximus eigenlijk niet mag?)
De FritzBox heeft een RJ45 input voor DSL.
je kan inderdaad een RJ11 kabeltje nemen, en de éne kant direct verbinden met de intro.
Beter nog is een UTP kabeltje, en de éné kant het blauwe paar nemen (blauw + wit-bluaw), en dit doorvebrinden met de intro.

Je kan er geen kwaad mee doen, en je weet direct of de NTP de oorzaak is.
Nadien terug netjes verbinden via de NTP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

OBiWaN007 schreef:Het enige wat ik niet snap zijn al die verschillede screenshots ? je gaat daar van 10Mohm (=perfecte lijnmeting) naar 103 kOhm op B/E meting... 103 kohm is bijna volledige kortsluiting draad met grond... als deze verschillende waardes genomen zijn over enkele metingen over enkele uren/dagen dan klopt er echt iets niet want in principe eenmaal de lijn slechte meting geeft dan blijft dit ook zo... uitzonderingen hierop zijn bvb een falende NTP en/of splitter, of weers/temperatuursinvloeden op de koperkabel.
De 5 testen zijn over een tijdspanne van 1 week gedaan. De test gaf steeds aan dat er iets fout was, maar ik kreeg steeds het antwoord dat er niet echt een probleem was aangezien de lijn nog stabiel was. Fritzbox heeft maar 1x sync verloren die week. Enkele dagen later nog eens.
OBiWaN007 schreef:Verkaveling of niet, hiervoor gaan ze niet echt een rop / kvd bijplaatsen tenzij het 50-100 potentiele aansluitingen zijn ofzo. zolang het er een paar tientallen of minder zijn gaan ze hier geen actie voor ondernemen en kunnen de meeste kvd's/rop's dit wel slikken.
Het gaat over een 40 tal huizen. Het verste huis zal op ongeveer 400m liggen, en ik lig ook al 400m van een rop, dus ik hoopte stiekem een beetje op een nieuwe rop. Wishfull thinking dus 8)
philippe_d schreef:De FritzBox heeft een RJ45 input voor DSL.
je kan inderdaad een RJ11 kabeltje nemen, en de éne kant direct verbinden met de intro.
Beter nog is een UTP kabeltje, en de éné kant het blauwe paar nemen (blauw + wit-bluaw), en dit doorvebrinden met de intro.

Je kan er geen kwaad mee doen, en je weet direct of de NTP de oorzaak is.
Nadien terug netjes verbinden via de NTP ...
(Sorry voor de late reactie). Ondertussen zijn de lijnwaarden plots weer veel stabieler. Ik heb nu weer een stabiele SNR van 11, met maar enkele tientallen errors per dag. Ik heb niets aangepast, niets veranderd, dus geen idee waarom het nu weer beter is. Ik heb jouw suggestie nog niet kunnen proberen, maar aangezien het weer goed werkt, laat ik het nog even zo. Moesten er weer problemen zijn, dan zal ik dat wel eens proberen.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Dan toch teruggevallen naar 85/15 :(
Lijnwaarden zijn wel stabiel, maar waarschijnlijk net niet genoeg om terug 100/15 te krijgen. (118000-119000 attainable, SNR 15).
85/15 is natuurlijk nog altijd mooi, en zo heel veel zal ik het verschil wel niet merken, maar blijft wel spijtig. Ik wacht wel geduldig tot DLM (hopelijk) nog eens langs komt.
Bestaat er trouwens 85/20?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

EotT schreef:Bestaat er trouwens 85/20?
Ja. DLM upload en DLM download zijn onafhankelijke processen.

Normaal start je (in zone 1) aan 70/20 (vectoring provisioning profiel).
  • - DLM download kan je snelheid verhogen naar 85 of 100 ...
    - DLM downlaod kan je snelheid verlagen naar 15 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

philippe_d schreef:
EotT schreef:Bestaat er trouwens 85/20?
Ja. DLM upload en DLM download zijn onafhankelijke processen.
Ok, laten we daar dan maar op hopen, bij upload heb ik nog wel marge.
philippe_d schreef:Normaal start je (in zone 1) aan 70/20 (vectoring provisioning profiel).
  • - DLM download kan je snelheid verhogen naar 85 of 100 ...
    - DLM downlaod kan je snelheid verlagen naar 15 ...
Ik zit in zone 2, maar 20 upload is dus ook mogelijk veronderstel ik? Het is dus niet op voorhand al door Proximus uitgesloten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Definitie van zones is anders bij vectoring.

Non vectoring
  • - zone 1: afstand < 400m en attn @800Hz < 0.4dB
    - zone 2: afstand < 700m en attn @800Hz < 0.7dB
Non Vectoring
  • - zone 1: afstand < 900m en attn @800Hz < 0.4dB
    - zone 2: afstand < 900m en attn @800Hz < 0.7dB
Met goede lijnwaarden kan je dus van zone 2 naar zone 1 gaan, gezien afstand eigenlijk geen rol meer speelt ...

PS
20 upload is theoretisch mogelijk in zone 2, maar realistisch zou ik toch 85/15 aannemen als de beste snelheid in zone 2 ...
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Laatst gewijzigd door philippe_d 04 apr 2017, 09:31, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

philippe_d schreef:Met goede lijnwaarden kan je dus van zone 2 naar zone 1 gaan, gezien afstand eigenlijk geen rol meer speelt ...
Is dit ook DLM die hiervoor verantwoordelijk is?
Eigenlijk kan je dus niet meer weten in welke zone je zit? (Wat op zich niet erg is, want dan heb je automatisch het hoogst mogelijke profiel dat voor jouw lijn mogelijk is, met de marge die Proximus natuurlijk aanhoudt). Ik ben allesinds in zone 2 met vectoring begonnen, want ik had geen 70/20.

ps: 2e keer 'non vectoring' moet 'vectoring' zijn veronderstel ik


Edit: Ik sta nu op repair profile: 7558kbit/572kbit. Ik heb firmware 06.52, dus dat zou geen probleem mogen geven.

edit 2: na een lijntest weer op 50/10.

edit3: aangezien ik nu toch terug op mijn basisprofiel sta, zal ik proefkonijn spelen en firmware 06.80 flashen, met 'use previous DSL version' aangevinkt.

Edit 4: na 2 uur nog steeds niet op fallback profiel, dus dat ziet er goed uit.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Aangezien de helpdesk bleef volhouden dat het probleem aan mijn NTP ligt, ben ik een nieuwe gaan halen. Guess what... nog steeds hetzelfde probleem. Ik veronderstel dat ik verder niets kan doen?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je kan wel nog afleiden in welke zone (met en zonder vectoring) je zit als je de proximus lijntest gebruikt.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... ectie.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

EotT schreef:Aangezien de helpdesk bleef volhouden dat het probleem aan mijn NTP ligt, ben ik een nieuwe gaan halen. Guess what... nog steeds hetzelfde probleem. Ik veronderstel dat ik verder niets kan doen?
In ieder geval weet je nu dat het niet aan de NTP ligt.
Welk probleem heb je nog?
Uit al het voorgaande blijkt dat je wel degelijk in "zone 2" zit: zoals eerder gezegd is 85/15 een zeer realistisch profiel voor zone 2.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

philippe_d schreef:Welk probleem heb je nog?
Uit al het voorgaande blijkt dat je wel degelijk in "zone 2" zit: zoals eerder gezegd is 85/15 een zeer realistisch profiel voor zone 2.
Er zijn nog altijd heel veel fluctuaties in de SNR (tot wel 10db, of misschien zelfs meer). Op dit moment heb ik weer 50/10, ik hoop dat dlm dit terug verhoogd naar 85/15 en dat dit nog stabiel gaat zijn. Geen idee of DLM me met deze fluctuaties al gaat verhogen.
Op dit moment heb ik niet heel veel problemen, maar dat is ook wel logisch met een 50/10 profiel. Ik zie wel nog steeds enkele errors in de fritzbox, waar ik er voerger geen had, zelfs niet op 100/15.

Resultaten van een nieuwe test van edpnet geven ook geen positief beeld:

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 4213 kOhm
BE_Insulation = 219 kOhm
AB_Insulation = 663 kOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 32 nF
BE_Capacitance = 31 nF
AB_CAPACITANCE = 105 nF
Copper test type = AGW
Alles wijst er dus op dat er toch ergens een probleem is.

Edpnet heeft mij gezegd dat ze nu niets anders kunnen aanraden dan een technische ingreep. Maar hier komt natuurlijk wel een grote disclaimer bij dat indien het probleem niet aan hun te wijten is, dat je dan moet betalen.

Uit de algemene voorwaarden:
4.12. Bij een onnodige interventie is edpnet gerechtigd de klant/abonnee een administratieve vergoeding ten bedrage van € 149,00 inclusief BTW aan te rekenen. Daarnaast zal edpnet de kosten voor de onnodig uitgevoerde handelingen aan de klant/abonnee doorrekenen.

Een onnodige interventie is:

1. een verzoek tot herstelling van een storing die niet door edpnet veroorzaakt werd en waarbij door edpnet of haar onderaannemer toch handelingen (herstellingswerken, testen, verplaatsingen, ...) zijn uitgevoerd ;
2. een interventie waarbij edpnet of haar onderaannemer nutteloze handelingen (herstellingswerken, testen, verplaatsingen, ...) verricht heeft doordat de klant/abonnee niet op de afspraak aanwezig was, geen toegang tot zijn domein gaf of onjuiste informatie verschaft had ;
3. een interventie die uitgevoerd moest worden door een fout waarvoor de klant/abonnee verantwoordelijk is, zoals abonrmaal gebruik van de lijn of eender welke fout van de klant/abonnee.

Bovenstaande interventies zijn niet beperkt tot het domein van de klant/abonnee en kunnen ook betrekking hebben op de infrastructuur buiten het domein van de klant/abonnee.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

EotT schreef: Bestaat er trouwens 85/20?
Ja, ik zit op 85/20
dsl.png
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

100/20 zou toch ook mogelijk moeten zijn bij jou...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

DLM denkt er anders over. Die 118 zal net iets te weinig zijn.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

EotT schreef:
philippe_d schreef:Welk probleem heb je nog?
Uit al het voorgaande blijkt dat je wel degelijk in "zone 2" zit: zoals eerder gezegd is 85/15 een zeer realistisch profiel voor zone 2.
Er zijn nog altijd heel veel fluctuaties in de SNR (tot wel 10db, of misschien zelfs meer). Op dit moment heb ik weer 50/10, ik hoop dat dlm dit terug verhoogd naar 85/15 en dat dit nog stabiel gaat zijn. Geen idee of DLM me met deze fluctuaties al gaat verhogen.
Op dit moment heb ik niet heel veel problemen, maar dat is ook wel logisch met een 50/10 profiel. Ik zie wel nog steeds enkele errors in de fritzbox, waar ik er voerger geen had, zelfs niet op 100/15.

Resultaten van een nieuwe test van edpnet geven ook geen positief beeld:

Code: Selecteer alles

AE_Insulation = 4213 kOhm
BE_Insulation = 219 kOhm
AB_Insulation = 663 kOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 32 nF
BE_Capacitance = 31 nF
AB_CAPACITANCE = 105 nF
Copper test type = AGW
Alles wijst er dus op dat er toch ergens een probleem is.

Edpnet heeft mij gezegd dat ze nu niets anders kunnen aanraden dan een technische ingreep. Maar hier komt natuurlijk wel een grote disclaimer bij dat indien het probleem niet aan hun te wijten is, dat je dan moet betalen.

Uit de algemene voorwaarden:
4.12. Bij een onnodige interventie is edpnet gerechtigd de klant/abonnee een administratieve vergoeding ten bedrage van € 149,00 inclusief BTW aan te rekenen. Daarnaast zal edpnet de kosten voor de onnodig uitgevoerde handelingen aan de klant/abonnee doorrekenen.

Een onnodige interventie is:

1. een verzoek tot herstelling van een storing die niet door edpnet veroorzaakt werd en waarbij door edpnet of haar onderaannemer toch handelingen (herstellingswerken, testen, verplaatsingen, ...) zijn uitgevoerd ;
2. een interventie waarbij edpnet of haar onderaannemer nutteloze handelingen (herstellingswerken, testen, verplaatsingen, ...) verricht heeft doordat de klant/abonnee niet op de afspraak aanwezig was, geen toegang tot zijn domein gaf of onjuiste informatie verschaft had ;
3. een interventie die uitgevoerd moest worden door een fout waarvoor de klant/abonnee verantwoordelijk is, zoals abonrmaal gebruik van de lijn of eender welke fout van de klant/abonnee.

Bovenstaande interventies zijn niet beperkt tot het domein van de klant/abonnee en kunnen ook betrekking hebben op de infrastructuur buiten het domein van de klant/abonnee.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk een Lasserinterventie worden, die koperwaarden zijn gewoon niet goed. :-(

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

sirWard schreef:Dat zal hoogstwaarschijnlijk een Lasserinterventie worden, die koperwaarden zijn gewoon niet goed. :-(
Ik ben aan het wachten tot het weer wat regent. Op dit moment zijn mijn lijnwaarden weer helemaal stabiel. Uit ervaring is het precies dat het bij goed weer stabiel is, en dat bij slecht weer de lijnwaarden ineen duikelen. Waarschijnlijk is dat de reden waarom die koperwaarden ook zoveel schommelen?
Ik durf nu niet goed een interventie aan te vragen, want als de koperwaarden nu net wél goed zouden zijn... :bang:

edit:
verschil tussen goed en slecht weer (kijk naar de minima):
slecht: Afbeelding
goed: Afbeelding

slecht: Afbeelding
goed: Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik had dat hier ook met de oude Belgacom bekabeling, die is heel slecht op deze hoge profielen.
Bij mij heb ik die eruit gesmeten en gewoon CAT5E (1 aderpaar) op de grondkabel aangesloten.
Ook bij mijn buren heb ik dit gedaan.
Overal als gevolg een hogere stabiliteit, minder fouten en hogere doorvoer in het geheel.

Mijn advies, sloop die oude bekabeling eruit en vervang die door CAT5E (of CAT6).
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

sirWard schreef:Dat zal hoogstwaarschijnlijk een Lasserinterventie worden, die koperwaarden zijn gewoon niet goed. :-(
Theoretisch heb je gelijk, de lijnwaarden duiden duidelijk op fouten op de lijn, en kunnen dus alleen gerepareerd worden door een lasserploeg.
Maar gezien de gebruiker probleemloos zijn basisprofiel haalt, zal men niet vlug geneigd zijn voor zo'n interventie.
Voor de OLO, noch voor Proximus, is er een probleem als je (in zone 2) de gegarandeerde snelheid van 50/10 haalt.
Dat je door deze fouten het DLM profiel van 85/15 niet haalt is "pech" :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Het blijft maar aanslepen.
Ondertussen teruggevallen naar 50/10 (ik kom van 100/15).

Ze willen precies echt geen interventie doen. het hele verloop tot nu toe:
  • Eerst willen ze me koste wat het kost uit mijn hoofd praten dat er iets mis met mijn lijn is.
  • volgende stap: probleem op de klant steken. Problemen liggen, volgens hun, aan mijn kant (bv roest en oxidatie op de NTP). Nadat ik NTP enzo veranderd had (waardoor dit als probleem al uit te sluiten was), konden ze dit niet meer blijven zeggen.
  • vervolgens, nadat ik zei toch echt de interventie wil, slaan ze me om het hoofd met hoge kosten die ik zal moeten betalen als de fout bij mij ligt. Lekker de klant bang maken om zo toch nog vanonder de interventie te geraken.
  • Ik zet door, aangezien ik weet dat het probleem niet bij mij ligt. Ik moest datums doorgeven waarop ik thuis zou zijn, zodat de interventie kan doorgaan. So far, so good. Ik ben op de afgesproken momenten thuis. Niemand te zien. Later krijg ik doodleuk te horen dat ze de interventie dan toch helemaal nog niet hadden ingepland, en nogmaals de vraag of ik dit echt wel wil, want ze 'zien' geen problemen op mijn lijn.
  • Ik krijg weer te horen dat het aan mij ligt, want ik zou geen NTP gebruiken (kunnen ze aan de afwijkende lijnwaarden zien). Ze sturen me weer een handleiding op hoe de ntp aan te sluiten, en dat ik dit niet kan controleren. Ik zeg hen dat ik juist al een nieuwe NTP gaan halen was, en dat er dus echt wel een in gebruik is. Als de lijnwaarden dan zo afwijkend zijn, misschien is dan de voor de handliggende oplossing dat er ook gewoon echt een probleem is?!
  • Ik zeg dt ik ECHT een interventie wil. Ze gaan dus een interventie inplannen, en ik moet dus terug een aantal dagen opgeven die ik zal thuis zijn. Vandaag was zo een dag dat ze konden langskomen. Ik krijg gisteren om 18 uur plots een bericht dat de interventie on hold gezet is, aangezien ze geen problemen meer zien. (Er is nog steeds geen verschil, de problemen zijn er nog steeds!). Ik heb natuurlijk al wel voorzieningen getroffen dat ik thuis zal zijn de volgende dag.
  • Ik heb ze nu echt duidelijk gemaakt dat ik de interventie wil, en dat ik niet meer voor niets mij al die dagen wil vrij maken! Al 3 dagen voor niets dat ik thuis zit te wachten! Ze gaan dus de interventie laten doorgaan. Een uur later staat de interventie plots weer op On hold... :eek:
Enkele bedenkingen:
  • Moest het probleem bij mij gelegen hebben, dan hadden ze wel iemand gestuurd. Kosten waren dan toch niet voor hen. (Wat me dus nog zekerder maakt om hiermee door te gaan).
  • Als er zogezegd geen problemen op mijn lijn zijn, waarom proberen ze het dan allemaal op dingen bij mij te steken? Als er geen problemen zijn, dan IS er toch niets om op iemand te steken?
  • Ze willen je echt overhalen dat het probleem bij jou ligt of dat er geen probleem is, zodat je zelf de beslissing neemt dat je geen interventie wilt. Geen idee of ze ook echt van plan zijn om een interventie te doen, of dat ze nog manieren zoeken zodat ik het zou afblazen.
  • Blijkbaar kost de helpdesk (die ergens in het buitenland zit?) niet echt veel. Blijkbaar is het goedkoper om de klant 2 maand aan het lijntje te houden, een 30 tal copper analysis testen te doen (die telkens hetzelfde resultaat geven, geen idee wat het nut hiervan is), telkens weer te antwoorden op het ticket (door ondertussen al een 7tal personen), dan een interventie te laten plaatsvinden.
  • Als klantvriendelijkheid kan dit wel tellen. Me steeds aan het lijntje houden, en me niet op de hoogte brengen dat ik voor niet op hen thuis zit te wachten. Mijn achting in de helpdesk is al serieus gezakt. Enige positief punt is dat ze wel steeds vriendelijk blijven.
@EDPNet op het forum: Dit is toch niet meer normaal?!


Edit: enkele van de laatste copper analysis:

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 387 m
AE_Insulation = 5465 kOhm
BE_Insulation = 126 kOhm
AB_Insulation = 3160 kOhm
BA_Insulation = 3160 kOhm

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 387 m
AE_Insulation = 2925 kOhm
BE_Insulation = 114 kOhm
AB_Insulation = 538 kOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 387 m
AE_Insulation = 2300 kOhm
BE_Insulation = 135 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm

Code: Selecteer alles

CABLELENGTH = 387 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 116 kOhm
AB_Insulation = 5308 kOhm
BA_Insulation = 5308 kOhm
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is inderdaad frustrerend, en een slechte service van EDPNet om jou aan het lijntje te houden.

Zoals ik al eerder zei, zal Proximus géén lasinterventie doen, zolang jij het basisprofiel haalt.
In jouw geval (zone 2) is dit 50/10
  • - hoewel alle techniekers die jouw lijnwaarden zien ermee eens zijn dat deze niet goed zijn.
    - hoewel je soms (bij regenweer) zeer schommelende SNR's hebt, maar deze toch niet onder de 10dB komen, en geen onderbrekingen veroorzaken.
    - DLM heeft jouw snelheid (terecht) verlaagd om de SNR te verhogen, waardoor de lijn stabieler wordt.
Het basisprofiel in zone 2 is 50/10, dit kan je beschouwen als de gegarandeerde minimum snelheid.
Alles wat je meer krijgt (via DLM) is niet gegarandeerd, maar "nice to have"

Ik denk dat EDPNet de interventie door Proximus niet gedaan krijgt om bovengenoemde redenen.
Ze willen ook voor de kosten niet opdraaien, gezien ze deze kosten niet op jou kunnen verhalen (oorzaak buitenshuis).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Dan zal ik maar hopen dat ze bij de werken hier een beetje verder per ongeluk een kabel doorhalen dat er wel een interventie moet plaatsvinden...

Ik snap wel dat ze niet graag kosten maken, maar je kan je netwerk toch niet verwaarlozen? Dat moet toch onderhouden worden? Als ik met een auto rijd waarvan er plots rode lampjes gaan branden, dan blijf ik daar niet mee doorrijden, maar laat ik die repareren. Het is anders maar een kwestie van tijd eer je in de problemen komt. Ik hoop maar dat ik binnenkort eens niet zonder internet ga zitten.

Zou ik meer kans hebben om dit te laten maken als ik klant zou zijn bij Proximus?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is hetzelfde verhaal met genoeg mensen die pre vectoring (ik inclusief) ook niet extreem hoge waarden haalden.
Spijtig genoeg zal er geloof ik enkel snel iets gedaan worden als je bij proximus zelf zit.

Ik kreeg ook met m'n lijn niemand te pakken, tot het echt eens een tijd onder m'n provisioning profiel zakte.
Dan opeens stond er binnen de paar weken een team aan de voordeur voor te lassen. Daarna waren ze nog altijd niet super, maar beter dan voorheen alleszins.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Ik zit nu op 50/3 terwijl dit jaren 16.5/4 was, maar soit. Vanavond 5 disconnects op een uur gehad, de lijn was heel onstabiel, d/l SNR is normaal 14~15 zakt naar 1~2, terwijl u/l SNR stabiel rond 12~13 is.

Er zijn ook massaal errors 300 op 10 min tijd, terwijl dit vroeger bijna niet gebeurd, ticket geopend en laat ons maar hopen zeker?
philippe_d schreef: Het basisprofiel in zone 2 is 50/10, dit kan je beschouwen als de gegarandeerde minimum snelheid.
Alles wat je meer krijgt (via DLM) is niet gegarandeerd, maar "nice to have"
Ik (zone 3) heb geen stabiel 5Mbps upload, betekent dat dit onder de "gegarandeerde minimum snelheid" is?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als 5 het basisprofiel is qua upload zou je in principe daarvoor een ticket kunnen openen inderdaad.
Ik weet niet of het ZOveel gaat uithalen als je op langere afstanden zit, maar als je onder je provisioning zit willen ze sneller iemand opsturen of laten nakijken dan anders.

Je kan dit dus inderdaad eens aanhalen en een ticket erover starten.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

het is terug stabiel, maar DLM is weer eens langs geweest en het staat op 50/4 met veel betere SNR voor de u/l, Nu heb ik allerlei carrier records gehad denk ik, A43, A43c, J43 en B43.

Code: Selecteer alles

Signal-to-noise ratio	15	17
Carrier record		J43	J43
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

xming schreef:Ik (zone 3) heb geen stabiel 5Mbps upload, betekent dat dit onder de "gegarandeerde minimum snelheid" is?
Inderdaad
Jouw basisprofiel is 30/5 (vectoring provisioning zone 3) > zie tabel
Als je dat niet haalt, zou ik inderdaad een ticket sturen.

Aan de andere kant is een stabiele 50/4 ook niet slecht, als het zo blijft :)
xming schreef:Nu heb ik allerlei carrier records gehad denk ik, A43, A43c, J43 en B43.
B43 kan je alleen krijgen als jouw modem ingesteld staat op Annex B
Bij Annex A kan je inderdaad van A43 naar J43 gezet worden ...
Bij J43 heb je waarschijnlijk een betere upload SNR (upload bandbreedte is iets hoger bij J43 ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

philippe_d schreef: Aan de andere kant is een stabiele 50/4 ook niet slecht, als het zo blijft :)
Maar het is alles behalve stabiel, DLM weet niet wat hij met mijn lijn moeten aanvangen

Code: Selecteer alles

DLM information
Date	Next eval.
2017-05-02T09:18:18	2017-05-03T09:18:18
2017-04-22T01:32:53	2017-04-23T01:32:53
2017-04-11T02:19:37	2017-04-12T02:19:37
2017-03-31T02:06:18	2017-04-01T02:06:18
2017-03-25T21:18:52	2017-03-26T21:18:52
2016-12-19T21:18:13	2016-12-20T21:18:13
u/l van 5 naar 2 dan 3, 4, 3, en nu 4 en was d/l aan de beurt.
philippe_d schreef:
xming schreef:Nu heb ik allerlei carrier records gehad denk ik, A43, A43c, J43 en B43.
B43 kan je alleen krijgen als jouw modem ingesteld staat op Annex B
Bij Annex A kan je inderdaad van A43 naar J43 gezet worden ...
Bij J43 heb je waarschijnlijk een betere upload SNR (upload bandbreedte is iets hoger bij J43 ...).
idd, met J43 is de u/l SNR 17, maar het zal wss niet op J43 blijven.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

EotT schreef: Zou ik meer kans hebben om dit te laten maken als ik klant zou zijn bij Proximus?
Zolang de koperwaarden goed zijn op het moment van de metingen zal dit vrees ik weinig of geen verschil uitmaken

PS: stuur mij eens je lijnnr ik zal zelf nog eens een test uitvoeren en geef je deze dan door
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”